Daggerheart?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,975
Känns som att det rätt mycket är ett svar på hotet från till exempel Daggerheart. Att ha kort med informationen som spelarna behöver ha till hands tror jag är oproblematiskt. Däremot tror jag inte att ett ökat samberättande och större författarbefogenheter för spelarna kommer att landa särskilt väl. Precis som du skriver bygger D&D på-, och har alltid byggt på, att DM har absolut auktoritet. Gissningsvis kommer många att se den här vägen som ytterligare ett steg i någon form av "woke agenda".
Det här var en nyhet för mig. Jag har hört titeln Daggerheart några gånger då och då, men har aldrig förstått vad som skiljer det från andra fantasyspel. Ingen koll på dess USP, etc.

Men att det ska vara stort och populärt nog för att hota DnD var jag inte med på.

Kan någon förklara Daggerheart för mig? Och varför de fått till och med Hasbro att hålla koll på dem?
 
Kan någon förklara Daggerheart för mig? Och varför de fått till och med Hasbro att hålla koll på dem?
Det är ett fantasy-rollspel i samma genre som D&D, från förlaget som drivs av gänget bakom Critical Role. CR har varit en stor inkörsport för nya spelare till D&D, så WotC kan bli nervösa om det ser ut som om CR:s huvudkampanj byter till deras egna system. Nu finns det ännu inget som tyder på att det sistnämnda skall hända, men spekulationerna på nätet är legio.
 
Den största USP:en för många, men inte för mig, är att Daggerheart ges ut av Darrington Press, som är Critical Roles förlag. Matt Mercer har varit djupt involverad i utvecklingen, även om det är Spenser Starke (Alice is Missing, bland annat) och Rowan Hall (Candela Obscura) som är huvuddesigners.

Det är ett narrativt fokuserat spel, som lånat väldigt mycket från PbtA. Bland annat kan man få 5 olika resultat av ett tärningsslag, som kan driva händelserna i olika riktningar. Daggerheart använder 2T12, där den ena representerar "Hope" och den andra "Fear". Spelarna använder Hope som sin metavaluta och spelledaren använder Fear. Daggerheart har plockat bort initiativordningen i strid. Spelarna kan göra sina handlingar till dess att de slår ett slag där Fear-tärningen är högst, eller tills SL känner för att bryta in (och har minst en Fear-token).

Något som är en viktig selling point för mig är campaign frames - ramverk som beskriver en setting, skulle man väl kunna kalla det, med regelförändringar som passar inom det ramverket. Fantasy World och Fabula Ultima har något liknande.
 
Jag skrev i tråden där citatet är hämtat från såhär:

"Det känns ju onekligen inspirerat av Daggerheart, sedan är det ju svårt att veta hur mycket av ett hot de tycker just det spelet utgör. Hotet tror jag snarare är bredden av spel som går i direkt clinch med DnD, där ingår absolut Daggerheart, men också Pathfinder, Draw Steel (MCDM Rpg), Shadowdark och några till. Men det råder ingen tvekan om att DnD är hotat."

Jag tror med andra ord inte att det är specifikt Daggerheart som hotar DnD, jag tror det är en hel radda högprofilerade high-fantasy spel som tillsammans utgör ett hot mot DnDs totala dominans.

DnD är ju väldigt mycket ett mellanmjölksspel, det gör sin grej helt ok men väldigt många som spelar det gillar specifika aspekter mer än andra. Daggerheart är nog tänkt för de som gillar de narrativa bitarna och det episka historieskapandet i DnD, precis som Pathfinder mer riktar sig till de som gillar systembemästrandet, build-alternativen och de taktiska striderna. Shadowdark å sin sida är ju ett OSR-lite som inte är lika bestraffande dödligt som mycket OSR, men är betydligt lättare att bara plocka upp och spela och mer "beer and pretzels" än vad DnD 5e är osv.
 
Last edited:
Fick hem PDF:en igår och den är ursnygg! Boken och korten är på väg från Nederländerna så i bästa fall har jag dem till helgen.
Samma här.

De har även uppdaterat sin hemsida med lite extramaterial. Ett quickstart-äventyr (samma som under betan) till exempel.
 
Jag har sneglat på några recensioner av Daggerheart och de har i huvudsak varit väldigt positiva. Spelet framstår också som en tydlig konkurrent till DnD; episk fantasy med stor bredd och fokus på strid. Med tanke på kopplingen till framgångsrika Critical Role kan jag mycket väl tänka mig att WotC blir nervösa.
 
Hur är det med korten? Måste man ha dem eller är det bara förmågors regler som man vill ha nära till hands som referens?
 
Vad jag kan hitta så köper man bok + kort i ett paket oavsett, för runt 599 spänn.
 
De är bara praktiska att ha till hands. Inte alls nödvändiga.
Gött, hade varit trist om man liksom inte kunde spela med 3:e parts-regler eller liknande bara för att min inte hade rätt kort etc. Så att det inte blir ett kort-samlar-spel av det.
 
Som @Bolongo finns det just nu inget som pekar mot att CR tänker byta till Daggerheart till den kommande säsongen. De kan mycket väl köra vidare med DnD. Men det kommer en minikampanj under sommaren (session zero ikväll och kampanjstart 29 maj) som använder Daggerheart och kampanjramverket "Age of Umbra". Blir den populär blir nog oddsen för ett systembyte lägre.
 
Jag tror med andra ord inte att det är specifikt Daggerheart som hotar DnD, jag tror det är en hel radda högprofilerade high-fantasy spel som tillsammans utgör ett hot mot DnDs totala dominans.
Medhåll på detta. Om D&D är under hot så är det inte från ett enskilt spel, utan från flera olika.

Alternativt så är Hasbro det största hotet mot D&D, om D&D kommer tappa sin roll som Rollspelet med stort R så är det nog genom dålig företagskultur, slarvig marknadsföring och en oförståelse för den egna målgruppen.

(sen är jag skeptisk till att det finns ett verkligt hot, gissningsvis kommer D&D fortsätta vara störst en lång tid framöver).
 
Alternativt så är Hasbro det största hotet mot D&D, om D&D kommer tappa sin roll som Rollspelet med stort R så är det nog genom dålig företagskultur, slarvig marknadsföring och en oförståelse för den egna målgruppen.

Ja absolut, det är nog ingenting som varken skett eller kan ske på rollspelsmarknaden som skadat DnD så mycket som deras egna "Project Sigil". Tänk om de pengarna lagts på något annat istället.
 
Alternativt så är Hasbro det största hotet mot D&D, om D&D kommer tappa sin roll som Rollspelet med stort R så är det nog genom dålig företagskultur, slarvig marknadsföring och en oförståelse för den egna målgruppen.
Fullt medhåll! Deras totala avsaknad av fingertoppskänsla är DnDs största fiende.

Jag tror inte heller att DnD kommer att tappa sin dominans inom överskådlig framtid, förmodligen aldrig.
 
Back
Top