Daggerheart?

Jag har ändå funderat på en möjlig husregel att ha i bakfickan: om en spelare behåller rampljuset flera gånger i rad, får hen inte upprepa samma handling flera gånger - inte för att det skulle vara obalanserat, utan bara för att det är tråkigt.

Jag tänker att Spotlight-systemet ställer större krav på SL att variera sina scener och utmaningar. Om man bara låter RP slåss mot monster som en av dem är bäst lämpad att möta, tja då får man räkna med att den karaktären kommer att stå i rampljuset oftare...

Möjligt, men vi spelade spelets officiella startscenario så det borde väl i så fall introducera spelarna att spela som spelet är tänkt att spelas, kan tänkas... (Fast, många startscenarion suger verkligen svettig pung gällande att presentera vad spelet är tänkt att vara.)

Jag har ändå funderat på en möjlig husregel att ha i bakfickan: om en spelare behåller rampljuset flera gånger i rad, får hen inte upprepa samma handling flera gånger - inte för att det skulle vara obalanserat, utan bara för att det är tråkigt.

IMO är inte handlingen som är problemet, det är Spotlighten - att samma RP "är i bild" hela tiden. Idéen som spotlight tokens skulle jag köra med stenhårt om jag ledde Daggerheart, eftersom både jag och spelarna tyckte det var rätt trist just nu.

I den gruppen jag spelat Daggerheart i (mest beta) tycker jag striderna har känts intressanta och samtidigt smidiga utan att det dragit ut för mycket. Beror säkert helt på gruppen. Jag har mest känt att alla hejar på varandra och försöker samarbeta och bjuda in varandra att göra sin tur. Jag gillar att man kan sitta och klura lite på vad man vill göra och när man är redo så kan man agera. Då slipper andra sitta och vänta på att man har beslutsångest under sin tur.

Är det någon som hört när spelet är åter i tryck? Bestämt mig för att köpa det åt en vän så att hon kan spelleda det för mig.

Är det någon som hört när spelet är åter i tryck? Bestämt mig för att köpa det åt en vän så att hon kan spelleda det för mig.
I Critical Roles EU-shop står det 15 juni, vilket uppenbarligen inte stämmer. Runt månadsskiftet juni/juli är det närmaste jag hört.

Suttit och läst SRD:n - fastnar för det där med Experiences. Tycker om hur modulärt det är, vill man spela en Flygande haj-ryttare så är detta ett fiffigt sätt att få en mekanisk fördel i just det området.

Påminner mig lite om Ability Focuses i FantasyAGE!

Back