Daggerheart?

Tja, alla får ju föredra det de föredrar. Men deras gnäll om handling time känner jag inte igen mig i. Jag har testat två sessioner, och spelmekaniken flyter i samma hastighet som de flesta andra rollspel, tycker jag.
Känns väl mest som att deras reflektion är "Nej, det här är ju varken smidigare eller mer narrativt än 5E i praktiken".

Känns väl mest som att deras reflektion är "Nej, det här är ju varken smidigare eller mer narrativt än 5E i praktiken".
Och jag håller inte med om det. På SL-sidan är det mycket smidigare bara genom monsterdesignen. På spelarsidan är det smidigare eftersom alla förmågor förklaras mycket mer koncist. Över lag är inte Daggerheart nedtyngt av så mycket onödigt "cruft" som 5e har ackumulerat. Nu vet jag att Professor DM inte kör 5e RAW utan betydligt mer avskalat. Men att jämföra Daggerheart RAW med "min egen slimmade homebrew av 5e" är inte så bra konsumentupplysning.

Vad gäller det narrativa, tja, eftersom alla verkar mena olika saker med det begreppet är det svårt att argumentera om. Ifall de inte upplevde att spelet frigjorde deras fantasi mer än 5e, då var det deras upplevelse.

Jag misstänker starkt att deras DM, Bob the Worldbuilder, spelledde Daggerheart på ungefär samma sätt som han spelleder D&D, fast med 2D12. Då blir det inte så stor skillnad. Plus att det är ett nytt system för allihopa.

Back