Daggerheart?

Jag har ändå funderat på en möjlig husregel att ha i bakfickan: om en spelare behåller rampljuset flera gånger i rad, får hen inte upprepa samma handling flera gånger - inte för att det skulle vara obalanserat, utan bara för att det är tråkigt.

Jag tänker att Spotlight-systemet ställer större krav på SL att variera sina scener och utmaningar. Om man bara låter RP slåss mot monster som en av dem är bäst lämpad att möta, tja då får man räkna med att den karaktären kommer att stå i rampljuset oftare...

Möjligt, men vi spelade spelets officiella startscenario så det borde väl i så fall introducera spelarna att spela som spelet är tänkt att spelas, kan tänkas... (Fast, många startscenarion suger verkligen svettig pung gällande att presentera vad spelet är tänkt att vara.)

Jag har ändå funderat på en möjlig husregel att ha i bakfickan: om en spelare behåller rampljuset flera gånger i rad, får hen inte upprepa samma handling flera gånger - inte för att det skulle vara obalanserat, utan bara för att det är tråkigt.

IMO är inte handlingen som är problemet, det är Spotlighten - att samma RP "är i bild" hela tiden. Idéen som spotlight tokens skulle jag köra med stenhårt om jag ledde Daggerheart, eftersom både jag och spelarna tyckte det var rätt trist just nu.

I den gruppen jag spelat Daggerheart i (mest beta) tycker jag striderna har känts intressanta och samtidigt smidiga utan att det dragit ut för mycket. Beror säkert helt på gruppen. Jag har mest känt att alla hejar på varandra och försöker samarbeta och bjuda in varandra att göra sin tur. Jag gillar att man kan sitta och klura lite på vad man vill göra och när man är redo så kan man agera. Då slipper andra sitta och vänta på att man har beslutsångest under sin tur.

Är det någon som hört när spelet är åter i tryck? Bestämt mig för att köpa det åt en vän så att hon kan spelleda det för mig.

Är det någon som hört när spelet är åter i tryck? Bestämt mig för att köpa det åt en vän så att hon kan spelleda det för mig.
I Critical Roles EU-shop står det 15 juni, vilket uppenbarligen inte stämmer. Runt månadsskiftet juni/juli är det närmaste jag hört.

Suttit och läst SRD:n - fastnar för det där med Experiences. Tycker om hur modulärt det är, vill man spela en Flygande haj-ryttare så är detta ett fiffigt sätt att få en mekanisk fördel i just det området.

Påminner mig lite om Ability Focuses i FantasyAGE!

Men om man ska testa daggerhart, finns det något bra, typ officiellt, start scenario? En motsvarighet till Lost mines of.... Till dnd5.

Gärna något som inte är en lång kampanj utan över på ett par kvällar men där man får testa spelet ordentligt

Men om man ska testa daggerhart, finns det något bra, typ officiellt, start scenario? En motsvarighet till Lost mines of.... Till dnd5.

Gärna något som inte är en lång kampanj utan över på ett par kvällar men där man får testa spelet ordentligt
Ja, The Sablewood Messengers går att ladda ner från Daggerhearts hemsida. Det är lagom för ett längre spelpass eller två kortare.

Snubblade över spelet på en affär i Galway, där det märkligt nog inte var slutsålt. Min ordinarie spelgrupp är mega CR-nördar och dom verkar rätt hajpa på det. Har inte följt det jättenoga själv av estetiska skäl, men mekaniken set lagom intressant ut

Last edited:
Nyfiken: så som jag läser SRD:n så känns inte Daggerheart jättebyggt för förskrivna scenarion, utan mer för karaktärsfokuserat play to find out - missförstår jag spelets syfte då?

obs detta kanske är fel tråd för den frågan?
Svarar dig här.

Du har helt rätt. Daggerheart skiner som starkast i play to find out. I förskrivna äventyrsstigar som den här blir det lite mer som vilket rollspel som helst. Fast jag upplever att tärningsresolutionen och smidigheten i systemet ändå bjuder in till ett väldigt narrativt spel.

Last edited:
Det blir nog att test-spela för mig.

Reglerna kändes roliga nog att testa, speciellt när man spelat DnD och kan känna lite på skillnaderna.

Grundäventyret, saberwood messengers, kändes ju verkligen sådär alltså, kanske kör jag det ändå men, jag vet inte det kändes inte så engagerande.

Men något jag blev imponerad av var den 10 sidiga pamfletten om sabelwood! Man har ju läst sin beskärda del av fantasyskogar, så man har hunnit bli lite avtrubbad. Men här blev jag taggad, kul färgstark miljö, nog mycket klassiskt för att det ska kännas charmigt och nog mycket nytt för att vara inspirerande.

Men vad skulle ni översätta sabelwood till? Mårdveden, sämskskogen och så vidare känns lite tråkigt...

Provade på att spela igår!

Mitt intryck är att man får i princip samma upplevelse som att spela 5E om gruppen inte är så fokuserad på rutnätsstrid och har lite halvslapp inställning till reglerna. Jag upplevde det nog inte alls som mer narrativt eller mer karaktärsfokuserat, men kanske aningen mindre fippligt och stelt.

Om jag tvingas välja mellan Daggerheart och 5E väljer jag Daggerheart. Ungefär nyansskillnaden mellan Coca-Cola och Pepsi. Så jag hoppas att jag alltid har fler alternativ än så.

Sobelskogen om jag bara skjuter från höften. Vet inte om det låter roligare...

Men ja, det äventyret har några extremt basic fajter som inte riktigt låter spelets styrkor synas. Uppföljaren som fanns med i det sista test-paketet hade ett roligare upplägg, men led istället av att det måste rälsas väldigt hårt för att faktiskt leda till de roligare situationerna.

Sobelskogen om jag bara skjuter från höften. Vet inte om det låter roligare...

Men ja, det äventyret har några extremt basic fajter som inte riktigt låter spelets styrkor synas. Uppföljaren som fanns med i det sista test-paketet hade ett roligare upplägg, men led istället av att det måste rälsas väldigt hårt för att faktiskt leda till de roligare situationerna.

Ja sobelskogen kan ju funka det med,eller sobelveden om man vill ha det lite klassiskt.

Jag håller med, det kändes väldigt mycket som korta promenader mellan ett gäng fixa fighter. Och absolut någon fight vill man ju ha med i ett prova på äventyr till ett fantasyspel av den här kalibern, men väldigt lite stöd och plats för det karaktärsdrivna som spelet ändå vill stoltsera lite med. Absolut inte omöjligt att få till, men ganska lite stöd.
Men kul att det är inskrivna frågor till spelarna på en del ställen som de kan svara på för att få en hint av sammberättande

Back