Jag har också mängder av äventyr som jag läst och tänkt "nä fyfan, det här tänker jag inte leda!".
Däremot kan jag inte komma ihåg att inledning eller eventuell karaktärsmotivation har varit orsaken till det, då brister i det nog är det jag oftast tycker är enklast att hantera/åtgärda som SL (det löses som sagt oftast redan vid val av spel, eller vid karaktärsskapandet, eller att man skapar en egen "kampanjram" innan karaktärsskapandet). Oftare handlar det om problem längre fram i äventyret.
Eller så är det uppenbart rasistiska (som de där "USAs invasion av Afghanistan men afghanerna är bokstavliga monster som är genetiskt oförmögna att känna empati"-äventyren till Delta Green…).
Smugglaren i Star Wars d6 kom med en trevlig backgrund, nämligen en skuld för att kunna köpa ett rymdskepp. Coriolis hade samma koncept, har för mig. Kommer det någon drägg med pengar spelar det ingen roll för det är ju pengar.En fiffighet i Ur Varselklotet är att varje rollperson har en Drivkraft. Alltså, spelaren är ansvarig för att definiera och förklara vad det är som gör att rollpersonen söker upp mysterium att lösa. Problem solved!
Detta är även grundpremissen i utmärkta Electric Bastionland!Smugglaren i Star Wars d6 kom med en trevlig backgrund, nämligen en skuld för att kunna köpa ett rymdskepp. Coriolis hade samma koncept, har för mig. Kommer det någon drägg med pengar spelar det ingen roll för det är ju pengar.