Ja, många av dem är bra. Mest effektivt för mig har nog varit:
1. Rollpersonerna jobbar för en äventyrarorganisation, som i Väsen, Paranoia, Delta Green, etc.
2. Mer rälsat/hårt definierar överlag, ofta äventyr i stil med ”ni är på punkt A och vill till punkt B” eller rent av ”ni har inget val, det här händer”.
3. Systemstöd/påminnelse för personliga/gruppmål, som i Heart eller Tenra Bansho Zero.
4. Riktigt fokuserade spel som sätter förväntan bra på vad det kommer ”handla om”.
Session zero har faktiskt rätt sällan varit till så stor nytta för mina grupper ur den här synpunkten, för man lätt säger en sak (och tror på den!) men i praktiken gör något annat, eller att det glöms bort. Metaplottar brukar ofta bli något främst för spelledarens intresse i min erfarenhet. Relationer är superbra för nice rollspelande, men brukar inte hjälpa motivationen så mycket, och samma med antagonister - de tenderar att vara kortlivade.