Jag har också mängder av äventyr som jag läst och tänkt "nä fyfan, det här tänker jag inte leda!".
Däremot kan jag inte komma ihåg att inledning eller eventuell karaktärsmotivation har varit orsaken till det, då brister i det nog är det jag oftast tycker är enklast att hantera/åtgärda som SL (det löses som sagt oftast redan vid val av spel, eller vid karaktärsskapandet, eller att man skapar en egen "kampanjram" innan karaktärsskapandet). Oftare handlar det om problem längre fram i äventyret.
Eller så är det uppenbart rasistiska (som de där "USAs invasion av Afghanistan men afghanerna är bokstavliga monster som är genetiskt oförmögna att känna empati"-äventyren till Delta Green…).
Ja, ska jag få "fyfan"-reaktion så är det typ antingen överväldigande massa prylar man förväntas hålla i huvudet, eller så är det alldeles för enkel och linjär plot.
Eller så är det uppenbart rasistiska (som de där "USAs invasion av Afghanistan men afghanerna är bokstavliga monster som är genetiskt oförmögna att känna empati"-äventyren till Delta Green…).
![]()
Actual Ethnic Person Expresses Disgust
A hundred years ago, writers and film makers in the West could just say ”poorly known ethnic group X is scary and evil”. Tolkien used his invented goblins and orcs for the same purpose. Thankfully …aardvarchaeology.wordpress.com
Det har jag inte i skräck heller, när det gäller varelser som är tydligt främmande (Deep Ones eller Ghouls i Cthulhumyten exempelvis). Jag tycker snabbt det blir mycket sämre när Tcho Tcho-liknande varelser dyker upp, exempelvis, eftersom de så uppenbart helt bygger på rasistiska nidbilder. Det finns verkligen ingen poäng med Tcho Tchos, de fyller inget syfte som man inte kan förmedla på annat sätt och samtidigt undvika implikationen. Det är verkligen jätteenkelt.
Deep ones är dessutom rätt mycket enklare att refrejma, t.ex. så som Ruthanna Emrys gjorde i sina Innsmouth Legacyböcker, eller som @Gabrielle de Bourg gjorde i Kutuluäventyret Tjockare än vatten. I egenskap av någon som just inte är sådär superintresserad av att utforska "inneboende ondska" (det blir för mig väldigt lätt Skeletor) så är det nog också så jag föredrar att ha dem.