Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 4

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
886
Jag borde göra en egen rösträkning för R3 nu när Empiricus inte är här. Eller har du en på g @Hägerstrand ?
Min röstmatris för R3 och totalen ligger i #387. Inga röster kom in efter det, så den gäller fortfarande fram tills R3’s slut.

Någon snygg Empi-genomgång av röstförflyttningar kommer jag inte kunna göra förrän tidigast ikväll, och kanske inte ens säkert då.



Kanske att @Hägerstrand ska ta fram sin lista med lajks och om Impe har lajkat mig oproportionerligt mycket?
Den matrisen var ett helt och hållet manuellt åtagande, driven av R1-energi och optimism. Den tog en hel del tid att göra, och då var den bara över första dagen. Räkna inte med att det kommer någon ny sån.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
@Anthrox ok, eloge för ditt gräv. Jag hade inte tänkt ta lunch idag men nu blev man ju tvungen...


En mer uppmärksam spelare kan ju också läsa att Impe INTE HAR MED HerrK i listan.
Snyggt fångat. Kan vara en ulvmiss om de båda skulle vara kumpaner. Bra att komma ihåg om en av dem visar sig ha svans.

trots att vi mer eller mindre redan löst det. Impe vill (second hand-åsikt) använda spökrösterna för att veta om de har en siare. Detta är givetvis tydligt ulvigt, för ulvarna vet ju om att det inte finns några fler roller att outa, men det är bra att slösa bort spökrösten på ett sånt tilltag
En ulv skulle riskfritt kunna häva ur sig en sådan plan, ja. Och spökrösten ÄR värd en hel del för byn så absolut värt att kunna finta bort den.

Samtidigt skulle ju planen mycket väl kunna avslöja en ljugig Andersson, så något värde för byn hade den ju. Jag tror till och med att OM spökena hade haft powerroller ibland sig, så hade de faktiskt följt planen. Så jag ser det som att den faktiskt gjorde nytta ändå. Så skulle Impen verkligen riskera att gröna Andersson för att finta bort spökrösten? Skulle du själv ha tagit den risken, Anth?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Så skulle Impen verkligen riskera att gröna Andersson för att finta bort spökrösten? Skulle du själv ha tagit den risken, Anth?
Här förutsätts att Andersson ÄR bybo förstås.

Tänker man ett steg längre så bör INTE Impen och Anders vara ulvar ihop. Impens plan är för riskabel för en ulv-Andersson.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Jag misstänker att en ulvchatt är rätt rejält med aktiv just nu för att de ska spåna idéer kring hur de kan ta sig ut ur den här situationen. Så jag misstänker att Impe och Impes ulvakompisar inte kommer att vara så särdeles superaktiva i grävandet ett tag framöver.
Ju fler personer som postar analyser och gräv just nu, desto grönare kommer ni framstå
@Anthrox ok, eloge för ditt gräv. Jag hade inte tänkt ta lunch idag men nu blev man ju tvungen...



Snyggt fångat. Kan vara en ulvmiss om de båda skulle vara kumpaner. Bra att komma ihåg om en av dem visar sig ha svans.



En ulv skulle riskfritt kunna häva ur sig en sådan plan, ja. Och spökrösten ÄR värd en hel del för byn så absolut värt att kunna finta bort den.

Samtidigt skulle ju planen mycket väl kunna avslöja en ljugig Andersson, så något värde för byn hade den ju. Jag tror till och med att OM spökena hade haft powerroller ibland sig, så hade de faktiskt följt planen. Så jag ser det som att den faktiskt gjorde nytta ändå. Så skulle Impen verkligen riskera att gröna Andersson för att finta bort spökrösten? Skulle du själv ha tagit den risken, Anth?
Jag skippade typ att ta lunch för att göra det där gräset, så det tycker jag gott du kan göra :p

En ljugig Andersson hanterar vi ärligt talat, som jag också har sagt många gånger nu, genom att han röstas ut. Inte nödvändigtvis nu på en gång men Andersson får under inga omständigheter lämnas till slutet av spelet, ifall det är en ulv som gömmer sig bakom ett siarclaim.
Jag tror dock inte att Andersson hade vågat sig på att vara den första som claimar roll iom att om vi de facto har en naiv siare I spel (vilket spelupplägget tyder på) och om en motclaim hade kommit under outningen så skulle han varit direkt misstänkt av det. Ulvarna kan ju omöjligt ha vetat att siarrollen hamnat hos någon av de som åkt ut, lika lite som vi vet det. Den enda plausibla utgången för att Andersson är en ulv som claimat siare är i mina ögon ifall ulvarna INTE har köpt naiv siare. Och då är de bara två stycken, för att de annars inte skulle haft råd med saker.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Så skulle Impen verkligen riskera att gröna Andersson för att finta bort spökrösten? Skulle du själv ha tagit den risken, Anth?
Ett tillägg där:
Impe kämpar med att gröna sig själv. Att kunna vara den som grönar en bybo är ett ypperligt exempel på när en dödssprattlande ulv försöker göra allt i sin makt att framstå som bybo. Blir Andersson grönad är det ju bara att mörda av honom i natt, så det kostar inte nödvändigtvis något för ulvarna att få fram att Andersson är grön. För vem ska de annars rikta in sitt nattmord på denna rundan?
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Och visa gärna var @Waterhouse grönar mig. Jag säger inte att han inte har gjort det, jag har bara inte koll.
Gör en snabbsökning nu, så kan säkert missa mer subtila saker också. Säger som sagt inte att det är jättesuspekt nödvändigtvis, kanske lite mer suspekt (eller iaf märkligt) att du nu säger att du "inte har koll". Folk som talar gott om en rätt genomgående sorteras väl in i något form av fack åtminstone?

Upplever att ni varit genomgående vänliga och stöttande mot varandra (inget fel med det, om det är två bybor som funnit varandra). Tyckte iaf att beteende har varit så pass anmärkningsvärt att jag gjorde en mental notering om det.

Skarpskytten pratar grönande om Waterhouse (främst runda 2 vad jag kan se):

Waterhouse pratar grönande om Skarpskytten:
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Du skrev detta tidigt i tråden och kanske presenterar reviderade tankar när du lyfter fram ditt Basse-case. Men jag är alltså suspekt för att vara i samröre med Impetigo som potentiell ringledare för ulvarna, trots att jag röstade på honom i runda 2?

Jag röstade på honom i ett skede där det fanns reell möjlighet att han skulle hängas. Varför jag sedan inte flyttade min röst från honom när dreven tog annan form har jag redogjort för i post 163, runda 3.
Såg att jag missat denna posten, så kommenterar den med:
Som jag skrev i mitt Impe-case är en ulvtrio bra strategiskt för att de då kan haka fast två ulvar i varandra som förstärker varandras argument, samtidigt som att den tredje ulven går sin egen väg för plausible deniability.
Att en ulv röstar på en annan ulv är alltså inget problem för ulvarna, om inte en av ulvarna riskerar att åka ut på grund av det. Jag kommer inte ihåg det exakta skedet i hur spelet såg ut när du röstade på Impe, men det är av den här specifika anledningen som det är bra att analysera röstmönster! Var Impe på väg att åka ut för att du röstade på honom? Då är det grönt. Var Impe ingenstans i närheten av att åka ut, trots att du röstade på honom? Då kan det lika väl vara en ulv som slängt in den rösten för att få det att framstå som att en varit med och velat ta ut ulvar.
Posten du länkar till grönar definitivt ditt agerande.

Hur tänkte du när du röstade på Impe? Hur såg situationen ut när du gjorde det? Var i ditt spel syns det att du vill få ut Impe? Hur ser du på spelet ifall jag röstas ut denna rundan och alla ser att jag är grön?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Upplever att ni varit genomgående vänliga och stöttande mot varandra (inget fel med det, om det är två bybor som funnit varandra). Tyckte iaf att beteende har varit så pass anmärkningsvärt att jag gjorde en mental notering om det.
Jag vill bara flika in att jag tycker precis tvärtom. Bybor är paranoida jävlar som ser ulvar bakom varenda hörn. Är två spelare chummiga mot varandra så tolkar jag det mer som att det är rödande än något annat, speciellt om det sker tidigt i spelet. Ulvar vill bli omtyckta, så att det är känslor involverade och svårare att motivera sig till att anklaga en. Det var därför som jag blev misstänksam på riktigt mot Sidd. Det är därför Häger är misstänksam mot mig. Det är därför Skarpis är misstänksam mot Impe nu. Jag tycker att det oftast krävs ett väldigt tydligt byboigt spel för att andra ska tycka om en. Varken Waterhouse eller Skarpis har i mina ögon varit supertydliga bybor, så att de skulle funnit varandra är klart misstänksamt (även här kan det spela in att en bybo blir manipulerad, och det är Skarpis starkaste case imo för att vara bybo, han har blivit kraftigt manipulerad av ulvsvansen under spelet).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
@Anthrox Imponerande genomgång av Impetigo även om jag inte tycker du har något jättestarkt case. Det jag tycker varit sämst av hans spel är dock i slutet av Runda 3 när han försöker dribbla bort spöktågsrösten på dumheter. Det är skadligt brus som varje erfaren bybo ska undvika.

@HerrK Stilig sammanfattning och otroligt bra sätt att länka gräv på! Detta borde fler ta efter! Ja, jag har tyckt hela spelet att Skarpskytten spelar väldigt grönt, konstruktiv, tydlig, rakt. Det kan såklart vara en skicklig ulv som låtsas vara bybo men jag tror inte det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
En ljugig Andersson hanterar vi ärligt talat, som jag också har sagt många gånger nu, genom att han röstas ut. Inte nödvändigtvis nu på en gång men Andersson får under inga omständigheter lämnas till slutet av spelet, ifall det är en ulv som gömmer sig bakom ett siarclaim.
Nja, han bli ju mer och mer grön ju mer vi tror på att ulvarna är 3st.

Den enda plausibla utgången för att Andersson är en ulv som claimat siare är i mina ögon ifall ulvarna INTE har köpt naiv siare. Och då är de bara två stycken, för att de annars inte skulle haft råd med saker.
Precis vad jag sa tidigare. Och ÄR de två så är det ju en smart plan av Impen att föreslå att spökena i princip grönar hans ulvpolare Andersson.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Sidds död, eller hur emoijgate uppstod.

Så i ett försök att vända på alla stenar och förstå vad som hände i den episka striden mellan mig och Sidd, så gick jag tillbaka till Runda 1. I mitt huvud hade jag själv tyckt att Sidd var lite off, jag har ju varit åskådare på några partier som ni nog vet. Så när @Impetigo gick på Sidd i post #164 så var jag reda att gå med där.

Där heter det: ”Sidd skriver som många påpekat på ett ovanligt sätt. Vi ser honom ibland skriva på liknande sätt när han är ulv.”

Så ”många” alltså. Stämmer det? Ja. I början av Runda 1 växer ett subtilt case fram på Sidd där varken jag eller Impe är först på bollen.

Det börjar i post #27, där @Waterhouse skriver ”Ett Sidd-inlägg med bara en tumme upp emoji? Mår du ok?”

Ingen hugger på detta. I post #100 återvänder Waterhouse till detta i en list post: ”@Sidd känner jag inte igen alls, inga emojis, den sprudlande paradise ulvtell-killen är bortblåst, men har väl som han skrev i första inlägget med saker utanför spelet att göra. Tycker dock det var väldigt märkligt att börja prata om att outa powerroller”

Och nu händer det något. I post #114 svarar @Basenanji: ” Den här Sidd som inte gillar emojis och skriver korta sansade upplägg gör mig nervös.”

Basse återkommer sedan till bristen på emojis i post #138, ännu en listpost.

Tre poster senare går LegoIvar in i en ovangligt lång och vältalig post: ”@Sidd. Som andra har sagt, okarakteristiskt lite emojjis och lite mer seriös än vanligt. Kan det vara en nervös Mäster i den där hjälmen?”

Sedan kommer Impetigos post om att ”många” tycker att Sidd spelar annorlunda. Det är då fyra personer.

Och efter detta går jag på tåget.

Waterhouse – Basse – Legoivar – Impetigo – Skarpskytten.

För mig ser det ut som att vi har ulvar här som sakta bygger upp ett brunsmet på Sidd. Sen säger jag inte att alla fyra är ulvar. Om jag får gissa så är det Waterhouse, Legoivar och Impetigo.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag sitter som sagt i en fånig låda, där jag sagt att jag ska rösta enligt ulvarna. Andra sa att det var dumt, men jag tyckte att det var smart. Nu sitter jag här i lådan och ser hur dum jag är. @Octagonal och @Andersson sa att det var jättedumt att sätta sig i/sitta kvar i lådan. Vad tycker ni, ger det mer slask i leken att sitta kvar i lådan och vara fånig den här rundan eller kliva ur lådan och vara fånig förra rundan? @Anthrox har sagt att jag ska kliva ur lådan, men han är part i målet. Just nu lutar det åt att kliva ur lådan, men ändå försöka hårdgranska ante.
Rösta på den du tror är röd!

Om Anthrox visar sig vara röd blir det varningsflagg på ditt velande här trots att jag som sagt tyckte det var dumt att sätta sig i den lådan från första början. Du hade kunnat sagt att jag starkt ska överväga spökenas åsikt och inte lova att följa den. Men men, nu måste vi se framåt!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Nja, han bli ju mer och mer grön ju mer vi tror på att ulvarna är 3st.
Precis vad jag sa tidigare. Och ÄR de två så är det ju en smart plan av Impen att föreslå att spökena i princip grönar hans ulvpolare Andersson.
Vill också slå ett slag för att det inte var Impes plan att använda spökrösterna för att outa mördade siare, utan LegoIvars.
Och on that note så såg jag det här precis:
Det här kan vara otillåtet eller i allmänhet dåligt. Men jag fick en idé.
Vi kan prata med spökchatten.
Om vi säger åt dem t.ex:
Rösta på Anthrox om ni har siare i chatten
Rösta på Andersson om ni har rollsiare
Rösta på Basse om ni har väktare.
Såklart kan vi ställa andra frågor.
THIS IS WHY WE CAN'T HAVE NICE THINGS!
Octa skrev det tidigare i tråden, är vi SÄKRA på att spökrösterna menade på att jag är ulvigast? Eller följde de LegoIvars förslag och röstade på mig för att signalera mördad siare? Och vips så var hela den här tolkningsbara idén kring vad spökrösterna betyder igång, som det varnades för tidigare.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Angående denna runda:
Jag tror vi måste träffa rätt NU, inga resonemang om att vi får mer info om vi röstar ut den spelaren och han visar sig grön. Nästa runda kan vara försent om två gröna åker. Rösta på den du tror på som ulv mest.

@Anthrox hur ser du på rösten från Spöktåget? Vad i ditt spel gjorde dig misstänkt i deras ögon? Jag listade mitt case redan igår, tror inte du bemötte det?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Jag tror fortfarande på en info/ulvröst på impe. Han och Skarpskytten har hållt ihop som både han själv och andra har sagt. Lite ulvigt, kan också vara bra för siarinfo men att Andersson är naiv är jag nästan 100 på. Om inte någon som är död är det, då.
Röst: @Impetigo
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Så jag tror efter att ha mediterat på saken att MU antingen inte köpt någon siare alls, eller så är Andersson grön. Så det kokar väl ned till frågan: Är det värt för Mäster att skippa Naiv siare för att ha en claim-livlina?
Inte alls omöjligt. Sen vet jag inte hur många mästerulvar som hade haft det i sig. Enklare att ta 2 poäng och göra något annat än att bestämma sig för att ha det som nödlina med inte alls omöjligt.
Inget ska uteslutas. Om det är en ensam MU skulle jag säga att det är värt det som livlina. Behöver ju liksom inte köpa några polare och behöver därmed inte dom två poängen. Om det är 2-3 ulvisar kanske det är värt det. Har inte räknat på det men om mattematiken går ihop med dubbla nattmord på nåt sätt så kan det definitivt vara ett smart drag.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Vill också slå ett slag för att det inte var Impes plan att använda spökrösterna för att outa mördade siare, utan LegoIvars.
Och on that note så såg jag det här precis:


THIS IS WHY WE CAN'T HAVE NICE THINGS!
Octa skrev det tidigare i tråden, är vi SÄKRA på att spökrösterna menade på att jag är ulvigast? Eller följde de LegoIvars förslag och röstade på mig för att signalera mördad siare? Och vips så var hela den här tolkningsbara idén kring vad spökrösterna betyder igång, som det varnades för tidigare.
Ja detta var askorkat. Förståeligt från LegoIvar som är ny och ung, mindre förståeligt att Impe hakar på. Jag varnade om det upprepade gånger.
MEN, tror du på fullt allvar att Fjodde, Rasmus, KK och BB7 följer det rådet? De vet lika väl som vi att det bara skulle bli brus och dumheter. Ett antal spelare skrev tydligt att spökena givetvis ska rösta på den de håller rödast mellan två som drevas, om de inte har någon uppfattning där eller deras röst inte spelar roll så rösta på den de ser som rödast i spelet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Ja detta var askorkat. Förståeligt från LegoIvar som är ny och ung, mindre förståeligt att Impe hakar på. Jag varnade om det upprepade gånger.
MEN, tror du på fullt allvar att Fjodde, Rasmus, KK och BB7 följer det rådet? De vet lika väl som vi att det bara skulle bli brus och dumheter. Ett antal spelare skrev tydligt att spökena givetvis ska rösta på den de håller rödast mellan två som drevas, om de inte har någon uppfattning där eller deras röst inte spelar roll så rösta på den de ser som rödast i spelet.
Nej, jag tror inte att de följde LegoIvar. Jag tror att de röstade på mig för att de misstänker mig, och jag tror att BB7 var mest drivande i den dialogen. Problemet är som sagt att vi aldrig kan vara säkra, och osäkerhet missgynnar byn. Men som jag sagt hela rundan, jag ställer mig gladeligen i hängsnaran för att ni ska få färg på mitt spel. Problemet då är att ni har 3/6 i ulvratio, så då måste ni träffa ulvar väldigt bra.

Jag har inga som helst illusioner kring att vara kvar till nästa runda, därför gör jag som Fjodde och dredgar upp så mycket användbar information som möjligt till byns förmån.

Och jag tycker fortfarande att alla som röstar på mig behöver skriva en post kring hur deras resonemang går när de får reda på att jag är grön.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Såg att jag missat denna posten, så kommenterar den med:
Som jag skrev i mitt Impe-case är en ulvtrio bra strategiskt för att de då kan haka fast två ulvar i varandra som förstärker varandras argument, samtidigt som att den tredje ulven går sin egen väg för plausible deniability.
Att en ulv röstar på en annan ulv är alltså inget problem för ulvarna, om inte en av ulvarna riskerar att åka ut på grund av det. Jag kommer inte ihåg det exakta skedet i hur spelet såg ut när du röstade på Impe, men det är av den här specifika anledningen som det är bra att analysera röstmönster! Var Impe på väg att åka ut för att du röstade på honom? Då är det grönt. Var Impe ingenstans i närheten av att åka ut, trots att du röstade på honom? Då kan det lika väl vara en ulv som slängt in den rösten för att få det att framstå som att en varit med och velat ta ut ulvar.
Posten du länkar till grönar definitivt ditt agerande.

Hur tänkte du när du röstade på Impe? Hur såg situationen ut när du gjorde det? Var i ditt spel syns det att du vill få ut Impe? Hur ser du på spelet ifall jag röstas ut denna rundan och alla ser att jag är grön?
Mina främsta anledningar till att rösta Impetigo var hans märkliga uttalande, som om det togs ordragrant typ outade honom som Ulv. Du ställde själv frågan "Tänker vi verkligen inte högre om Impe än att han skulle råka försäga sig på ett sådant taffligt sätt?". Mitt svar på den är att jag inte har någon aning om hur någon av er har spelat tidigare.

I övrigt så tyckte jag att det skulle kunna ge byn en del konkret information enligt @Octagonals resonemang. Utan det initiala märkliga uttalandet hade jag dock inte röstat på Impe. Kanske inte den mest väldunderbyggda anledningen till att rösta som jag gjorde, men så var det.

Vill annars säga att jag gillade din långa post ovan, tycker den är välunderbyggd, samtidigt så är det lättare för mig att kommentera / vara kritisk till de delar som berör mig direkt.

En mer uppmärksam spelare kan ju också läsa att Impe INTE HAR MED HerrK i listan. Vet inte om det finns något mer att säga om Impes lista i övrigt, MEN OM Impe är röd så finns det garanterat en ulv i den nedre halvan av listan och en ulv i den övre halvan. För en ulvtriangel gör sig bäst om du spelar med en annan ulv (för att förstärka varandras poänger) och mot en annan ulv (för plausible deniability ifall någon av dem åker ut). Eller HerrK då, som helt saknas, men jag tror det kan vara bait för att Impe vet att han snart kommer åka och således planterar red herrings i sina spår. VAR UPPMÄRKSAM MED DET! Allt efter R2 som Impe gör, om han är röd, kan vara medvetet för att byn ska gå på villospår. (Det är också i R3 sen som Impe medvetet distanserar sig från Waterhouse, samtidigt som han klistrar sig fast mer vid HerrK).
Enklaste anledningen att jag inte var med i listan är väl att jag tidigare gjort relativt väsen av mig, kommentarerna på mig tidigare har ju varit i den andan. Det är rätt rimligt att anta att jag kanske inte ens finns med i tanken just på grund av att avtrycken jag gjort tidigare har varit få och grunda. Du menar sen att han klistrar sig på mig, det är väl mycket troligare att han under den långa genomläsning ändå faktiskt ser att jag postar mer (vilket sticker ut)? Vet ej eller om EN positiv kommentar kan räknas som "påklistrad", finns väl ingen vidare trend här att spinna vidare på?

Vidare, om du blir utröstad som grön så tycker jag det skulle kasta störst skugga på @Impetigo, @Basenanji och @Skarpskytten (och by assocation även lite rödstänk på @Waterhouse).

I denna runda har det även kommit upp en intressanta spaning från @Octagonal kring just hur @Impetigo spelar "off". Den känns intressant, även om det är mycket svårt för mig att på rak arm bedöma hur rimlig den är.
 
Top