Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 3

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Håller med om att det i sig inte är dåligt. Hade bara önskat mer och att det kan vara lite lätt att komma undan med att fixa och dona i byn utan att vara delaktig i tjafset
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,686
Location
Oktoberlandet
Klipp rakt ut från min tyck&tänk-lista just nu idag, har inget att dölja👍

Troligt antal ulvar: 2-3

Dessa första är inne på samma tänk som mig i mångt&mycke:
Anthrox. : Är sig själv lik. Letar i spelmekanik och vågar ta ställning och ge svar på tal. Är med i matchen. Resonerar vettigt och förnuftigt med bra argument. De som anklagar honom är superulviga.
Octagonal. : fastnade som vanligt på Impetigo och har sansat valt samma syn som mig på den historien, chill, resonerar om spelupplägget, lite väl försiktig
Andersson : Siare naiv? Under galjen,snackar MUs val, jag vill inte rösta ut, han kan få fortsätta Sia måste då tala sanning eller ljuga om ulv kompis,

Gruppen mellanmjölk kom igen nu och hjälp byn men vi får väl se mer sen:
LegoIvar. : jädrans svårbedömd, verkar leta i hur han ska ställa sig i olika frågor vilket lutar grönare, vill tidigt outa siare
HerrK. : startar Basse-tåg, röstar på Impe efter siarclaime
Waterhouse. : R2:49-Rasmus ser mig som grön, gräver i KK-drevet och Rasmus nattmord, R3: tveksamt spel i diskussion med Brynolf, försvarsställning
Hägerstrand. : Saklig och vettiga resonemang, jag håller med i mycket
Brynolf : katastrofsen in i spel och röstar på mig 😝spelar upp sig under R3
Empiricus. : börjar med obefintligt deltagande och lyckas ändå haka upp sig på mig, röstar Sidd som vanligt, har nu i R3 bidragit med röstlistor vilket är bra
Basenanji. : röstar på mig å ska på galej, vill ha kvar sig själv och rädda gamle KK, letar MUval nu i R3, letar röstmönster,


Ludna spår som jag inte håller med så här långt:
Impetigo. : verkar ha ulv-bias på mig och gör allt för att hitta nåt som stödjer detta, siad bybo
Skarpskytten. : röstar på mig för…ja inte fasiken vet jag/han men han tycker att Impetigo ”har ett bra case”, siad bybo


Enligt mina poster i dag så tror jag att Impetigo och Skarpskytten är ulvar.
Kanske själva eller med en av er övriga: jag har mina griniga funderingar men vågar inte lyfta det nu för jag missar väl fel mål och då blir ni sura och hämdröstar ut mig nu när jag varje runda ligger risigt till. Men det är säkert en till ulv.

Nu har jag ju även argumenterat för att vi kan få bra info om MUs val om vi gräver i Anderssons Sianden på Impetigo och Skarpskytten så min röst läggs helst på nån av dem.
Eftersom flertalet verkar hålla med mig om Skarpskyttens ulvighet så blir det ok för mig.
Om Impetigo vore det ledande alternativet är det ett alternativ.

Röst: @Skarpskytten
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Det här är en riktigt bra spaning av Empi utifrån hans egna röstlistor👍

@HerrK
@LegoIvar
@Skarpskytten

Kom med lite (bort)förklaringar från er tack.

Bra jobbat Empi - tack
Sista timmen, efter min röst på @Impetigo, satt jag inte vid dator utan hade checkade in i tråden via mobilen då och då. Förvånades av att drevet mot Fjodor blossade upp så hårt, med så pass överlägsen röstlängd, från 2 till 8 röster. Detta drev fanns inte på min radar alls, och har behövt backa bandet för att se detaljerna i efterhand. Grävet som tände gnistan började satte igång på dagen av @Brynolf, och pyrde fram tills @Waterhouse eldade på lite runt 10 minuter innan fjodors egenraporterade tillbakagång i spel.

Det kanske är en ren skitsak (iom att personen ändå taggas via rösten), men tycker att @Waterhouse i regel tilltalar personer som han röstar på direkt, men inte så i detta fallet. Jag antar att du visste att Fjodor var påväg tillbaka. Är det inte schystare att bumpa ett drevet genom att tilltala personen direkt?

Vill inte lämpa över min röst på Fjodor utan goda skäl, men kom i stunden inte heller på något annat som kändes vettigare än stanna kvar på Impetigo.
 

HerrK

Veteran
Joined
9 Oct 2023
Messages
59
Refererar ovan till Waterhouse:

"Hallå,

Andersson siarclaim, i övrigt rundgurka?
Ingen mer än jag som blev imponerad av Anth och Bryns Fjodorgräv och inget svar därifrån?
Jag testar iaf"

Det känns väldigt casual och "över huvudet" på Fjodor, ingen tilltal alls, trots att Fjodor rimligtvis är påväg hem och snart kan försvara sig. Har annars upplevt dig som väldigt personlig och trevlig mot alla.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Varför klav du inte på röstade på Impetigo och hjälpte till där?
Dels för att jag tyckte vi hade ett solitt case mot Fjodde under större delen av rundan och dels för att jag är osäker på Impe. Innerst inne tror jag nog att han är en ulv, men jag har inte riktigt tagit mig an att kolla på honom så mycket med de ögonen än. Och jag kände inte att det skulle ge så mycket om jag drevade mot Impe när vi stod i konflikt med varandra, för att det mycket väl bara hade kunnat tolkas som att jag skickade tillbakakakor för att Impe var på mig av andra anledningar.

---

Kom på en sak till RE: outning/Andersson som siare:
OM Andersson INTE är siare (utan ulv) och vi inte har en annan siare som kommer fram så innebär det att Andersson claimat siare för att undgå galgen. Det betyder också att vi således INTE har någon naiv siare i byn. För att få dubbla nattmord på tre ulvar då så krävs någon annan av byboförmågorna för att de ska ha haft råd med det. Jag utgår från att spelaren med utslagsröst blivit meddelat detta via PM att denne har utslasgröst.
Om INGEN har varken utslagsröst eller motclaim för siare så innebär det att det bara är två ulvar, och Andersson då är en av dem, eller att ulvarna köpt ett extra nattmord.

Om någon motclaimar siare så har vi hittat en ulv i någon av våra siare. OM vi inte har fem ulvar med i spel (eller om vi faktiskt har en galen siare som ingenting har sagt än samt att ulvarna köpt sig ett extra nattmord, men det känns off).

Har vi fem ulvar med i spel så har vi fler förmågor i byn.

Är Andersson grön bybo och naiv siare har vi tre ulvar, eller fem ulvar med fler förmågor i byn.

Ovanstående kan verifieras med outning och vid behov eventuell utröstning av Andersson.

En outning av alla roller i dagsläget ger alltså:
Inga roller i byn = Andersson är grön, vi har tre ulvar i spel ELLER Andersson är röd, vi har två ulvar i spel ELLER Andersson är grön, vi har två ulvar i spel och de har köpt ett extra nattmord
En billig roll i byn = Andersson är röd och har claimat roll för att överleva ELLER Andersson är grön och ulvarna har köpt extra nattmord
Flera roller i byn = Vi har fem ulvar

Har vi en väktare borde hen ha väktat sig själv i R1 och kan således väkta sig själv nu med. Det är alltså safe för en väktare att gå ut med sin roll och ändå överleva till nästa runda. Då vet vi att vi har fem ulvar och att Andersson och väktarclaimet är gröna, samt att det borde finnas fler roller i byn. Har vi inte en väktare kan vi gott stryka idén helt om att vi har fem ulvar i byn.

Jag tycker inte längre att det finns ett värde för byn att hålla rollerna hemliga. Vi får så sjukt mycket mer information om alla går ut med ifall de har en roll eller ej. Till en början behövs det inte ens sägas VILKEN roll folk har, bara ATT de har den, för som sagt; den enda viable utgången för att vi har fem ulvar är ifall vi har multipla roller till i byn. Har vi inte fem ulvar i byn står det 3/10 i ulvratio den här rundan, så vi har råd med ett par rundor till innan vi säkert måste börja pricka ulvar. Vad finns det kvar för argument MOT att outa? Vi har ingen siare, och om vi har en siare så har vi fem ulvar mot oss och behöver veta vad alla siare siat. Vi har ingen väktare, och om vi har en väktare så har vi fem ulvar mot oss och då kan väktaren väkta sig själv denna rundan för att var säkert grön till nästa. Vi har ingen galen eller rollsiare, och om vi har en galen eller rollsiare så behöver vi veta vad hen har siat. Vi har ingen utslagsröst, och har vi en utslagsröst är det en för liten/obetydlig roll i mitt tycke att skydda genom tystnad.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
En grej med @Vimes startposter är att han inte säger om de som nattmördats hade några roller. Det vill säga RasmusL och KK kan ha haft roller, om jag nu lyckas tänka rätt eller inte missar något underförstått i hur det funkar.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Det är inte många timmar kvar av rundan och det är låg aktivitet i röstningar och drev. Och än värre så har inte alla röstat. Dags att ta ställning nu @Empiricus och @Impetigo !

Röst
  • Skarpskytten
    4

    Hägerstrand (93), Andersson (100), Brynolf (103), Sidd (162)
  • Sidd
    3

    Basenanji (10), Skarpskytten (18), Anthrox (59)
  • Impetigo
    1

    Waterhouse (71)
  • Andersson
    1

    LegoIvar (90)
  • Anthrox
    1

    HerrK (99)
  • LegoIvar
    1

    Octagonal (119)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
En grej med @Vimes startposter är att han inte säger om de som nattmördats hade några roller. Det vill säga RasmusL och KK kan ha haft roller, om jag nu lyckas tänka rätt eller inte missar något underförstått i hur det funkar.
@Vimes stämmer det här? Kommer vi inte få reda på ifall utslagna har roll eller ej?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Jag tänker att alltså att vi behöver reda ut det här innan vi sjösätter några outningsplaner. Så vi får rätt på det.
Helt klart. Jag har alltid utgått från att vi får reda på eventuella roller på personer som åker ut, trodde det var standard?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Sidd har ryckt upp sig ordentligt och jag byter röst. Just nu misstänker jag mer och mer Andersson, LegoIvar, HerrK och så förstås Impetigo. För att få in honom i spel så...

Röst: @Impetigo

Bubblare: Anthrox, Octagonal
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Grejen med Impetigo är att han är skitsmart, kan skriva bra ocb verkar vara engagerad i spelet, men nu alltså har varit i princip helt frånvarande. Då blir reaktionerna ganska märkliga, varför skrev han ingenting om han ändå verkar ha bemödat sig om att ge en tumme upp till LegoIvar, Hägerstrand och Empiricus.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
@Sidd har ryckt upp sig ordentligt och jag byter röst. Just nu misstänker jag mer och mer Andersson, LegoIvar, HerrK och så förstås Impetigo. För att få in honom i spel så...

Röst: @Impetigo

Bubblare: Anthrox, Octagonal
Spännande! Så du misstänker förutom Impetigo alltså LegoIvar, HerrK och Andersson utan vidare motivering.

Sen har du mig och Anthrox som bubblare till utröstning men vi nämns inte med dom misstänkta. Utveckla gärna?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Sen har du mig och Anthrox som bubblare till utröstning men vi nämns inte med dom misstänkta. Utveckla gärna?
Nu är fokus på Impetigo, men ja jag tycker att du och Anthrox bägge har gått på mig med ganska trubbiga verktyg, vilket jag gärna tolkar som "Basse är bra att gnälla på, då verkar jag vara en aktiv bybo som ställer frågor och håller andra under uppsikt, samtidigt som Basse är så enkel att hantera att det inte gör något om han skulle bli arg". Liksom vaddå "nonsens" om min motivering till att rösta på Sidd? Anthrox är för övrigt lite fladdrig och även om jag gärna vill tro att han är grön blir jag tveksam. En mer allvarlig detalj med honom är hans flytt från fjodorsenuba igår kväll. Var det för att inte se skyldig ut när det skulle visa sig att fjodor var grön?

Men jag avvaktar Impetigos respons först.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Refererar ovan till Waterhouse:

"Hallå,

Andersson siarclaim, i övrigt rundgurka?
Ingen mer än jag som blev imponerad av Anth och Bryns Fjodorgräv och inget svar därifrån?
Jag testar iaf"

Det känns väldigt casual och "över huvudet" på Fjodor, ingen tilltal alls, trots att Fjodor rimligtvis är påväg hem och snart kan försvara sig. Har annars upplevt dig som väldigt personlig och trevlig mot alla.
Hallå, tillbaka i spel. Iom rösten på Fjodor så blev han ju taggad. Absolut, hade varit trevligare att skriva någon fråga till Fjodor, var precis efter jag vaknat och var på väg till jobbet, så var en hastig post. Tycker dock jag var tydlig med varför jag röstade på Fjodor och vet inte om "Vad säger du om Anthrox och Brynolfs gräv Fjodor" hade gjort den speciellt mycket mer informatv.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Så det står mellan @Skarpskytten och @Sidd just nu?

Skarpskytten har varit en av de grönaste i min bok hela spelet så honom vill jag inte se åka. Om någon tycker sig ha ett bra case ser jag gärna en kort sammanfattning. Sidd är som Anthrox säger svår att läsa, kan hålla med om att "Lyssna på Anthrox" är lite fjäskigt. Och faktum är att Anthrox inte haft rätt hitintills... Så måste jag välja en av dem lutar det åt att min röst faller på Sidd.

Men var är @Impetigo ? Sitter och lajkar lite men inte ett ord i runda 3? Min röst ligger kvar där så länge.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Nu är fokus på Impetigo, men ja jag tycker att du och Anthrox bägge har gått på mig med ganska trubbiga verktyg, vilket jag gärna tolkar som "Basse är bra att gnälla på, då verkar jag vara en aktiv bybo som ställer frågor och håller andra under uppsikt, samtidigt som Basse är så enkel att hantera att det inte gör något om han skulle bli arg". Liksom vaddå "nonsens" om min motivering till att rösta på Sidd? Anthrox är för övrigt lite fladdrig och även om jag gärna vill tro att han är grön blir jag tveksam. En mer allvarlig detalj med honom är hans flytt från fjodorsenuba igår kväll. Var det för att inte se skyldig ut när det skulle visa sig att fjodor var grön?

Men jag avvaktar Impetigos respons först.
Det är ju bra att du vidhåller en sund skepsis, men vill gärna flika in att jag redan sagt att jag tar på mig fullt ansvar för min del i Fjoddes utröstning och att mitt röstbyte på inget sätt ska frånta mig strålkastarljuset i att jag var drivande för att Fjodde skulle åka ut.
 
Top