Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 2

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,697
Location
Stockholm
Du skriver att Ulvarna skulle försöka nattmörda en som spelar grönt.
Det tror jag inte behöver vara sant alls.
De som spelar grönast är väl störst chans att väktas.
Tex Anthrox som jag föreslog skulle väktas riskerar ju bli ett misslyckat nattmordsförsök.

Du kan tacka mig sen @Anthrox 😇

Jag tycker du alltså svarar snömos där.

Det vi inte fick svar på var det här med att du verkar tycka att det är större chans att det finns en väktare med i spel.
På vilka grunder?
Det var ju exakt det jag sa. Hade jag varit ulv hade jag nackat Anth i första hand om det vore riskfritt. Men hade jag varit väktare sp hade jag också väktat Anth. Ulvarna vet om en väktare finns.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Nattmord 1a1 - Lärobok för gymnasiet
Varför nattmördades inte Anthrox?
Det finns flera skäl


Om jag var ulv skulle jag efter R1 aldrig valt att natmörda @Anthrox. För team ulv är det mumma med en helt tyst by - då det inte är troligt med 15 spelare så är det bättre att flood the zone with shit, med en Anthrox på speed (som i R1) kan man som ulv luta sig tillbaka och titta på när det blir 40 sidor i en runda som flera spelare inte har tiden/orken att ta sig igenom. Även om Anthrox är grön var han en tillgång för team ulv i R1.

Skäl nr2, ulvarna tror att väktaren hänger med Anthrox, svagt argument, om jag var väktare hade jag väktat mig själv R1 då INGEN var 100% grönad. Men jag kan ha fel. Samtidigt bör vi inte glömma att hela Anthrox-kommer-nattmördas lanserades av honom själv, väldigt tidigt i R1 - det är liksom ingen objektiv sanning.
Att en @Sidd under hotet av hängning yrar om väkta Anthrox är liksom inget bevis för något.

17 spelare, potentiellt upp till 16 bybor - spelar det nån roll vem som mördas R1, nej det är the long game som gäller för ulvarna och då måste alla i byn ut. Ett ”oväntat” nattmord skapar osäkerhet och byn lägger energi där och skapar ännu mer inlägg.

Med det sagt ska vi givetvis analysera och gräva i vad Rasmus skrev, vem som kan ha sett honom som ett hot, men som ulv går det här att utnyttja för att brunsmeta andra spelare.
Bra resonemang. @Anthrox skriver mycket, snabbt och ofta vettigt, men det är en hel del härj också. Alla ska ta ställning till en helt orimlig plan där alla röstar på varandra liksom. Jag kan som bäst se den som någon form av fiske efter ulvar för det var så urbota dumt att kan inte kan trott på den själv. Samma med att flumma om 7-ulvandet. Också helt orimligt och något vi får svar på nästa runda, varför ödsla tid. OK fiske, men tror du fiskar nybörjare mer än ulvar med de två grejerna. Och det brusar tråden så mkt att folk inte kan hänga med på normala resonemang. Jag ser honom som en övertänd bybo (troligt) eller en riktig kaoz-ulv (betydligt mindre troligt men ska någon klara det är det han).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,258
Nu känner jag att det försöks skapas falska narrativ kring mig. Jag ska försöka förklara varför det är falska narrativ när jag har tiden till det om en stund.

Men två saker:
1) kanske är det min oerfarenhet som talar, men jag tyckte inte att min plan var vidare svår att genomföra. Kan vara för att jag är online mer eller mindre 24/7 under ulvspelen, men att få folk att rösta efter ett specifikt mönster på 10 timmar kändes inte särskilt svåröverkomligt egentligen och om det inte hade gått med en-två timmar kvar på deadline hade vi bara kunnat återgå till vanliga röster.

2) ingen kan säga att det inte fanns fog att rösta ut KK. Det var världens sämsta fälla som BARA skapade förvirring, hos flera olika spelare. Då kan en ju tycka att vi något fall så borde KK förklarat sig och visat på vad han höll på med. Det gjordes aldrig. Jag hade mer än gärna reviderat min åsikt och gav honom många chanser att bättra sig, chanser som aldrig togs. Motarbetar du byn på det sättet förtjänar du att åka ut, vare sig du är ulv eller ej.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Nu känner jag att det försöks skapas falska narrativ kring mig. Jag ska försöka förklara varför det är falska narrativ när jag har tiden till det om en stund.

Men två saker:
1) kanske är det min oerfarenhet som talar, men jag tyckte inte att min plan var vidare svår att genomföra. Kan vara för att jag är online mer eller mindre 24/7 under ulvspelen, men att få folk att rösta efter ett specifikt mönster på 10 timmar kändes inte särskilt svåröverkomligt egentligen och om det inte hade gått med en-två timmar kvar på deadline hade vi bara kunnat återgå till vanliga röster.

2) ingen kan säga att det inte fanns fog att rösta ut KK. Det var världens sämsta fälla som BARA skapade förvirring, hos flera olika spelare. Då kan en ju tycka att vi något fall så borde KK förklarat sig och visat på vad han höll på med. Det gjordes aldrig. Jag hade mer än gärna reviderat min åsikt och gav honom många chanser att bättra sig, chanser som aldrig togs. Motarbetar du byn på det sättet förtjänar du att åka ut, vare sig du är ulv eller ej.
Jag försöker iaf inte skapa något falsk narrativ, men jag köper inte detta "Anthrox är grönare än min mormor" som alla verkar fallit in i? Vad har du gjort som är så grönt mer än att vara väldigt aktiv? Något som visat sig vara rätt, någon tydlig ulvtell du fångat in? Blir löjeväckande när hela byn bara "asså hur kan någon annan än Anthrox bli nattmördad??"
Planen var helt orimlig och det borde du insett, alla ska inte bara göra det utan tycka det är en bra ide att göra det. Även om vi hade upplägget "Bara gröna bybor höhö" så skulle det aldrig gå, folk är inte online hela tiden och alla tycker inte det är en bra plan. Sen har vi ulvar också. Övertänd eller brusigt.

Ingen säger att det inte fanns fog att rösta ut KK, jag tyckte detta med ombuds-gate var rätt vekt dock. Av de alternativ som fanns tyckte de flesta det var minst dåligt dock. Tror det var lite av en clash mellan old-school spel och nyare förmågor. Jag undrar vad du tror om Sidd och Basse, är de gröna för dig? Om alla tre är gröna finns det kanske inte så mkt att analysera, men tror du någon är rödish så bör man väl analysera vilka som styrde över drevet så KK åkte?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Okej, jag har läst ikapp den här rundan nu. Idag är jag ensam med barnet, det är jobb, basket, middag, handla. Jag kommer inte hinna skriva så mycket.

Jag tycker att @Waterhouse och @Impetigo har börjat denna runda starkt, Impe ordentlig lista om sin syn på deltagarna i spelet, Waterhouse gräver i Rasmus och KK-drevet, nu pressar han @Anthrox . Det är matnyttigt och nyttigt för byn, dvs grönande.

Vad ska byn göra nu då?

En sak som @Octagonal nämnde rätt tidigt i partiet var att se upp så att vi inte missar lågflygare: " Det vi behöver göra att vända på varenda sten och pressa varandra i hopp om att någon försäger sig eller inte klarar av trycket. Vill inte hamna i en situation likt förra mästerulv spelet där Martin i princip grönades pga en röst i R1 och sen gick och tog hem hela kalaset utan att få någon riktig heat." Ser vi på @Brynolf s post #499 så hade till den punkten @HerrK , @Empiricus och @fjodorsenuba postat minst, och alla tre har anfört IRL-skäl för långflygande. Sen kommer @LegoIvar (som nämnt skolan några gånger), @Brynolf och @Andersson . Men vet inte om jag tycker att någon av dessa tre är superlågflygare. @Brynolf var dessutom aktiv efter post 499 och har varit det här också. Vad säger du @Octagonal ? Är det någon som slinker under radarn här? Ska vi jaga någon av dessa som postat minst hittills? Eller ska vi lägga vårt krut på annat?

Jag tänker att åtta personer röstade ut bybo-KK. Om vi har få ulvar är det fullt tänkbart att det bara var bybor som låg där, men är det lite fler skulle det ju vara förvånande om inte minst en av dem var en ulv. Jag kan konstatera att tre av de spelare som jag har haft som mest misstänkta (@Sidd , @Hägerstrand , @Anthrox ) alla låg i det drevet. Häger och Anth var tvåa och tre med i drevet, Sidd gick in sent för att rädda sig själv. @Andersson som blir grillad här i början var först på bollen. Skulle vilja gräva lite mer i detta, men vet inte om jag hinner.

Just nu då? Jag röstade på @Brynolf för lågflygande förra runda, sedan la jag min röst på @Sidd och såg aldrig skäl att byta. Jag skulle kunna tänka mig att gå på @Hägerstrand men känner att det blivit lite infekterat mellan oss, jag borde läsa igenom hans Runda 1 först så jag inte röstar mer på känsla än på sak. Sen har jag ju väckt frågetecken kring @Basenanji och @Anthrox också. När det gäller den senare så är Waterhouse analys bra (post 65) här, den får mig att nicka instämmande. Jag tycker också att Anthrox gör mycket byboigt, men också skapar rätt mycket brus. Hans ring-röstningsidé är barock, jag kan inte förstå hur man på allvar kan tro på att det skulle gå.

Jag gör så här:

Röst: @Sidd

De Musketör-ulvarna för tillfället: Basse-Skarpskytten-Impetigo.

Motivering: De backar upp varandra utan substans och har en sådär osynlig beröringsdistans som verkar påklistrad.
Detta är post #142, där vissa spelarna knappt sagt ett pip. Men Sidd har redan plockat upp en beröringsdistans? I ett spel med 17 deltagare har han sett detta? Det är rätt magstarkt. Och dessutom fel, efter som jag i en av mina första poster spekulerar att Antrhox och Basses tidiga sammandrabbning är regisserad eller sökt och kan betyda att minst en av dem är ulv.

Sen har jag frågat honom två (eller kanske tre) gånger om varför han väljer att rösta på mig av dessa tre. Han kan välja på erkänt skickliga Impetigo, kaosiga vinnarskallen Basse, eller totala nybörjaren Skarpskytten. Han väljer mig (och ligger sedan kvar med sin röst på mig fram till han ändrar för att rädda sig själv).
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,571
Jag försöker iaf inte skapa något falsk narrativ, men jag köper inte detta "Anthrox är grönare än min mormor" som alla verkar fallit in i? Vad har du gjort som är så grönt mer än att vara väldigt aktiv? Något som visat sig vara rätt, någon tydlig ulvtell du fångat in? Blir löjeväckande när hela byn bara "asså hur kan någon annan än Anthrox bli nattmördad??"
Planen var helt orimlig och det borde du insett, alla ska inte bara göra det utan tycka det är en bra ide att göra det. Även om vi hade upplägget "Bara gröna bybor höhö" så skulle det aldrig gå, folk är inte online hela tiden och alla tycker inte det är en bra plan. Sen har vi ulvar också. Övertänd eller brusigt.

Ingen säger att det inte fanns fog att rösta ut KK, jag tyckte detta med ombuds-gate var rätt vekt dock. Av de alternativ som fanns tyckte de flesta det var minst dåligt dock. Tror det var lite av en clash mellan old-school spel och nyare förmågor. Jag undrar vad du tror om Sidd och Basse, är de gröna för dig? Om alla tre är gröna finns det kanske inte så mkt att analysera, men tror du någon är rödish så bör man väl analysera vilka som styrde över drevet så KK åkte?
Precis!
Antingen har vi med en mastermind av sällan skådat slag att göra, en ulv som alltså manipulerar byn att dreva mot tre korgossar.
Behöver inte hälsa på Ockham, min gamla slöa Bic engångshyvel säger att det är troligt att Sidd eller Basse är röda.

@Anthrox den som skapar falska narrativ är du, bara för att @Hägerstrand är din fanboy är du inte grön i min bok. Klart det var fel att rösta ut KK i stället för en ulv, han var ju för tusan grön.
Spelade han grönt och för byn produktivt?
Du tycker inte det, jag tycker inte du är särskilt konstruktiv för byn heller, för det blir en jävla massa drama. Så några gillade inte din plan buhu kamma till dig och kom igen.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Vettiga resonemang
Det här tycker jag är bra bybo-spel, är det någon som förtjänar en grön gloria är det Skarpskytten. Lugnt och resonerande och tydligt.
Angående Sidd är jag inte lika säker, RasmusL och KK såg honom som grön, Kan hålla med om att beröringsskräcksgrejen är väldigt överilad, men det har blivit någon form av standard nu att kasta ur sig massa.
Men visst, Basse och Sidd hade drev emot sig, men det blev KK istället.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Nu ska vi inte glömma bort att @Konrad Konvalj var grön! Och hur såg han på alla i spel då? Han gjorde en lista:

Impetigo, Skarpskytten, Brynolf, Rasmus L var gröna. Alla andra var orangea. (post 258).

Så han hade ju ett rätt då. Eller två bör jag väl skriva, eftersom jag är grön.

Det kanske är något vi ska ha i åtanke här under dagen. För den där listan är väl KKs med substantiella bidrag till byn i detta parti, eller?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,614
Okej!
Först vill jag säga en gång till att det var tungt att både KK och Rasmus försvann ur spel. Tycker särskilt Rasmus var bra i R1 med driftiga initiativ när byn verkade somna till mm. KK har jag ju spelat med länge och kommer sakna honom. Tack till bägge!

Sedan vill jag ha lite struktur för fortsättningen för jag känner själv att R1 är närmast oöverblickbar. Jag skulle vilja hålla mig till följande som en sorts ledstång: röstmönster och motiv för röster, Mäster Ulvs val av förmågor, Lågflygandet, ev kopplingar mellan spelare. Jag är fortfarande ganska risig med förkylningsdimman hängandes runt huvet så mina resonemang ska läsas utifrån det.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,571
Basse frågar du om varför jag inte röstar på: För det första var jag nära att rösta på honom. Sen när Anthrox och du Brynolf tjatade på mig och jag mer och mer litar på Anthrox så ville jag göra denne till lags så jag bytte till KK.
Så du röstade på KK för att göra en annan spelare till lags?
Nä du @Sidd det här tillsammans med din R1 är verkligen inte till din fördel.

Röst: @Sidd
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,397
Nu ska vi inte glömma bort att @Konrad Konvalj var grön! Och hur såg han på alla i spel då? Han gjorde en lista:

Impetigo, Skarpskytten, Brynolf, Rasmus L var gröna. Alla andra var orangea. (post 258).

Så han hade ju ett rätt då. Eller två bör jag väl skriva, eftersom jag är grön.

Det kanske är något vi ska ha i åtanke här under dagen. För den där listan är väl KKs med substantiella bidrag till byn i detta parti, eller?
Så var det, skrev om det under natten nu, kolla in Anthrox svar, 262
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Antingen har vi med en mastermind av sällan skådat slag att göra, en ulv som alltså manipulerar byn att dreva mot tre korgossar.
Det är rätt slående att alla tre dreven i slutet av Runda 1 låg på tre spelare som har kaosig spelstil. Jag kan inte se att det betyder något, men det är märkligt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
815
Igår hade jag intalat mig att vi hade massor av ulvar och varje utröstad bybo var farlig. Nu är det inte så, så jag ska släppa det. Jag tycker fortfarande inte att det var en vansinnig idé, och att enda sättet att avfärda den kategoriskt vore att ha bakgrundsinformation.

Jag kan fortfarande inte se när KK gjort något som gjorde det mindre attraktivt att rösta på honom. Misstänker därför fortfarande ironiskt nog de som inte röstade på den gröna spelaren. Om det här var hans ambition (skrev tidigt att han inte hade tid att spela) så hatten av. De spelare som lämnade honom när rundan gick mot sitt slut kan förklara om de vill.

@Anthrox har varit uppmuntrande mot mig (relationsmatris.jpg) när jag var ute på fel spår, så också @Sidd . Kommer se på vad de säger och sagt med mycket gulare glasögon.

Jag undrar hur de nyare spelarna som inte tyckte att KK skulle röstas på tänkte. @Skarpskytten @LegoIvar

Idag har jag en mycket sämre dag för spelande. Igår hade jag möten jag knappt borde behövt vara med på, men idag ska jag producera. Jag kommer göra som igår och lägga min röst på den rödaste spelaren det finns en ärlig chans att få ut under eftermiddagen och låta den ligga så länge som möjligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Så var det, skrev om det under natten nu, kolla in Anthrox svar, 262
Menar du post 31?

Ja, oavsett, detta understryker i alla fall det jag redan sagt, att du har kommit in i Runda 2 med konkret, genomtänkt byboigt spel. Du har väl ifos spelat rätt safe än så länge, förutom du att du börjar bygga ett case mot @Anthrox .
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,614
Röstmönster och motiv för röster

Okej, nu har jag föröskt att vara så noggrann jag kan och detta blev slutresultatet utifrån Martins röstverktyg:

Konrad Konvalj (8)
Andersson (199), Anthrox (200), Hägerstrand (325), RasmusL (415), Octagonal (422), BiobunkerVII (427), Sidd (495), fjodorsenuba (498)
Sidd (5)
Impetigo (150), Skarpskytten (176), Empiricus (211), Basenanji (381), Brynolf (477)
Basenanji (4)
HerrK (96), Waterhouse (225), LegoIvar (372), Konrad Konvalj (429)

Det hör till ovanligheterna att en ulv drar igång drev eller lägger sig som sista person (och så att säga) slår i sista spiken. I ovanstående fall var det ändå en ganska stor majoritet som röstade ut KK så att lägga sig som sista eller näst sista röst var nog ofarligt för en ulv. Att Sidd röstar KK är inget konstigt med tanke på att han ville rädda sig själv. Däremot blir jag nyfiken på Anderson, Anthrox och Hägerstrand – för vad som inte riktigt framgår av röstsammanställningen ovan är hur rösterna föll från det att Sidd, jag och KK var lika stora drev. Försökte någon rädda Sidd eller mig genom att rösta ut bybo-KK?

Så jag tänker att jag fortsätter gräva i det.

Och kom ihåg, jag försöker inte påskina att jag kommer göra någon fantastisk super-analys här, jag vill bara tänka tillsammans och hjälpa oss att hitta ulvar genom att bidra med den här typen av analys. Ser ni felaktigheter eller bristande resonemang ska ni påpeka det, vi måste hjälpas åt som en solidarisk by!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag undrar hur de nyare spelarna som inte tyckte att KK skulle röstas på tänkte. @Skarpskytten @LegoIvar
Jag ska erkänna att jag inte följde kk-tåget så där jättenoga för hade bara inte tid att hänga med i den enorma mängden poster igår. Men min bild av det var att det rätt mycket höna av fjäder. Det var mer fokus på yta (märkliga formuleringar som blev ulvtells) än något djupare. Och jag fattar ju att man ska leta efter ulvar i konstiga formuleringar och märkliga resonemang, men det är lätt att gå fel där - ibland skriver folk bara saker som inte är så genomtänkta (som detta med att Vimes skulle ha trixat med lottningen för att noobs inte skulle bli MU, som ledde till en del snack) utan att det ligger så mycket i det. Och det är ju ett supertryggt ställe att ligga på som ulv.

Oavsett så tyckte jag 1) att KK också bidrog med matnyttiga saker, och 2) jag tyckte jag har mycket mer att gå på på flera andra deltagare. Och 3) jag gillar hans stil, och hade hellre haft kvar honom en runda till än några andra. (Han smickrade ju mig lite, så jag föll kanske för det?)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,571
Röstmönster och motiv för röster

Okej, nu har jag föröskt att vara så noggrann jag kan och detta blev slutresultatet utifrån Martins röstverktyg:

Konrad Konvalj (8)
Andersson (199), Anthrox (200), Hägerstrand (325), RasmusL (415), Octagonal (422), BiobunkerVII (427), Sidd (495), fjodorsenuba (498)
Sidd (5)
Impetigo (150), Skarpskytten (176), Empiricus (211), Basenanji (381), Brynolf (477)
Basenanji (4)
HerrK (96), Waterhouse (225), LegoIvar (372), Konrad Konvalj (429)

Försökte någon rädda Sidd eller mig genom att rösta ut bybo-KK?
Ja, jag och Rasmus var väl tätt tydliga med att vi inte trodde KK var knallröd.
 
Top