Bäst 2022

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vad tycker du har varit bäst 2022?

Ex:
Bästa forumstråden.
Bästa forumiten.
Bästa rollspelsprodukten.
Bästa film, bok, mat, rollspelssession, spelledare,...

Du bestämmer kategorierna och skriver vad du tyckte var bäst 2022.
Jag ser fram emot massor med spännande kategorier, samt massor med olika åsikter om vad som var bäst inom rollspel 2022.

Nekromantikerhörnan:
2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
819
Location
Umeå
Ska ta och klura ut lite fler svar, men på rak arm skulle jag säga att bästa tråden är En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten. Jag upptäckte den alldeles för sent men det var tamejfan det finaste jag hört sen jag konfirmerades!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,053
Jag tycker nog så här.

Bästa tråd: Hjälp Sinisa med sällsamheter
Den första tråden om Krickdala! Oj, vad det stället började leva i mig! Tack, @Sinisa_!

Bästa post: #25 i ”Är jeepform osmakligt?”
Intellektuellt, pedagogiskt och sympatiskt av @Svarte Faraonen.

Bästa forumit(er): @Magnus Seter och @Gurgeh!
Jag har inte kollat så noga men har nog aldrig läst en moderering som känts orimlig. Det är väldigt fint att ni tar ansvaret och det är helt avgörande för att forumet fungerar så bra som det gör.

Bästa vändning: En misslyckad teleportering i Trakorien
En bit in på Oraklets fyra ögon träffade äventyrarna en magiker som erbjöd sig att teleportera dem till valfritt träd som de tidigare besökt. Det passade ganska bra eftersom äventyret tappat lite fart och riktning. Upplägget var enkelt och ganska tydligt. En äventyrare, ”ledaren”, skulle tänka på trädet, de andra skulle tänka på ingenting. Annars skulle ritualen slå fel. Magikern upprepade detta tre gånger. Jag (SL) var lite trött och hade inte preppat svinbra, men slängde ihop en konvertering av reglerna för äventyrarnas del av ritualen. Alla skulle skicka snabba simultana chatmeddelanden till mig, med korta redogörekser av vad deras rollpersoner tänkte på. Ledaren fick dessutom slå en T6. Vid 1 skulle ett magiskt missöde drabba honom. De exakta formerna för detta skulle avgöras av en T66. Okej, vi kör!

Ledaren tänker på en ek på platsen de vill till. Perfekt!
Spelare 1 skriver att hans rollperson tänker på lövdoft och skuggor. Det är nära ingenting! Bra!
Spelare 2 skriver att hans rollperson tänker på ringbrynjan han glömde på berget Ranz. Ajdå!
Spelare 3 och 4 tänker på den före detta gruppmedlemmen som de lämnade i striden vid templet i Skuger. Jag gömmer ansiktet i mina händer.

Ledaren slår 1 på sin T6 och därefter 66 på sin T66. Han hamnar i en annan dimension. Jag skrattar nervöst. Ritualen är ett fiasko! Det som skulle bli en genväg till nästa äventyrsplats, splittrar istället gruppen på en helt annan ö (och för en i en helt annan värld). Men det blev ganska gott ändå. Jag och @Lemur kör hans stackars ankas äventyr i Multiversum som play by chat, dvärgen fick sin ringbrynja och gruppen (förutom ankan då) kunde återförenas med den haltande vargmannen de lämnade åt kondottiär Cymbas män.
Bästa läsning: Blodslandet
Betan av nästa kampanj till Svärdets sång av @Brior. Många härliga förklaringar av den övergripande världen och en tillfångatagen regnbåge är mina favoritinslag!

Bästa spelupplevelse: Destroyer of Worlds
Väldigt välavgränsat och väldesignat, eller så var det bara bra spellett av @Lemur.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Hm... jag har märkligt nog bättre koll på kulturen än på rollspelen, men vi gör ett försök:

Bästa tråd: Recensera ett rollspel som inte finns - licensspel! [RECENSIONER] | rollspel.nu
Det här tyckte jag var kul, och är redo att göra om det vid något tillfälle.

Bästa rollspel -- spelat: Drakar och Demoner
Jag hade mer kul än jag väntade mig när jag spelledde mitt retro-DoD-äventyr: DoD - Äventyr: Dimkungens skog | rollspel.nu

Bästa rollspel -- läst: CY_BORG
För första gången var jag så sugen på ett rollspel jag varit med och kickstartat att jag läste PDF:en istället för att vänta på det tryckta spelet.

Bästa bok: Sea of Tranquility av Emily St John Mandel
SF-bok om tidsresor, pandemi och artificiell verklighet.

Bästa seriealbum: Locke & Key - The Golden Age
Crossover mellan Locke & Key och Sandman, vilket fungerar bättre än det borde göra.

Bästa tv-serie i objektiv kvalitet: Better Call Saul, säsong 6
Otroligt genomtänkt, välskrivet och välskådespelat,

Bästa tv-serie baserat på hur glad jag blir av att titta på den: Stranger Things, säsong 4
Jag känner mig 12 år gammal igen, på ett bra sätt.

Bästa tv-serie baserat på förväntningarna: Andor
Efter en massa mediokra Marvel- och Star Wars-serier kommer plötsligt en tv-serie från Disney+ som är bra på riktigt och inte bara för att jag känner igen figurerna från filmer och serietidningar.

Bästa film: The Grand Budapest Hotel
Tidigare har jag bara tyckt att Wes Anderssons filmer är okej, men den här var helt perfekt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag kommer säkert att hitta på mer senare, men bästa händelsen i spelmakardelen av mitt hobbyutövande var utan tvekan släppet av Se och göra i Aliatra. 455 sidor, väldigt annorlunda gentemot alla andra rollspel jag läst eller spelat, och riktigt bra. Innovativt och kul är två olika saker som jag tycker om, och de följs inte alltid åt, men här gjorde de det. Och det blev ett supertrevligt släpp på Indierummets Discord-server, men en massa trevligt folk som var nyfikna på spelet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Bästa rollspelsupplevelse 2022 är helt klart att spela "Sju porträtt av Elvira Wallin" med min sambo som spelledare. Vi pratade med Anders Fager om det idag och han är förbluffad och rörd över hur mycket vi gjorde med kampanjen. För oss blev det en unik spelupplevelse som blir svår att toppa.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Bästa post: #25 i ”Är jeepform osmakligt?”
Intellektuellt, pedagogiskt och sympatiskt av @Svarte Faraonen.
Ja. Det här inlägget är "diskussioner på internet" när det är som bäst.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Bästa konventet 2022: Björncon i Nässjö, där Björn Flintbergs fru Anna-Johanna firade sin gubbes femtioårsdag med att arrangera en kompismiddag plus ett minikonvent till hans ära.

Bästa "övriga" event 2022: Alphaspels DoD-helg där Anders Fager, Erik Granström och jag provspelade DoDFL inför publik. Tre veteraner som återupplever sin ungdoms spelglädje. Sweden Rolls har lagt upp sin inspelning av händelsen här -- länk >>>.

Bästa rollspelsupptäckten 2022: Barbarians of Lemuria. (Jo, jag vet att det är ett gammalt spel.) Äntligen beställde jag det på drivethru och blev mycket nöjd.

Bästa egoboosten 2022: Åsa Roos' Fenix-recension av Basker Blå. "Den här modulen är skriven av en karl som vet vad han pratar om." Den karamellen smakar fortfarande gott.

Bästa signaturmelodin för pågående projekt: Unsere Panzerdivision, marsch för östtyska arméns pansartrupper. DDR blir spelarrollernas huvudfiende i Expert Partisan.

 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Bäst med 2022? Att jag började bryta upp med gamla spelgrupper och våga testa spela med grupper bestående av till stor del främlingar för mig. Det om något har blivit en nytändning för mitt rollspelsintresse och ett stort steg för mig själv då jag tidigare varit livrädd för att spela med folk jag inte vet vilka det är. Nu vet jag att det inte är farligt och dessutom vet jag att det till och med kan leda till bättre spelupplevelser än att stanna med en grupp där du känner spelarna i gruppen men på bekostnad av att ditt intresse för rollspel sakta men säkert dräneras.

Sen uppskattade jag att spela se och göra i Aliatra, det gav mig välbehövt syre när det kom till rollspel. Så nya upplevelser och att våga gå ifrån en grupp som inte är givande är nog det bästa med 2022. Att jag äntligen blev modig nog att gå med i nya grupper och bryta upp med gamla grupper.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag känner nog som så att om åren aldrig tog slut skulle jag inte åldras vilket känns som en väsentlig del i min plan att köpa allt till alla rollspel jag gillar, läsa alla serier Marvel gett ut i sitt superhjälteuniversum och allt annat som ska klaras av så man får tillräckligt med erfisar för att nå nästa nivå innan man time:ar ut.

Det finns ju saker som var bäst i sin respektive genre och så, men vad är utmärkande nog?

Har läst mer skönlitteratur än makligt på senaste och jag får väl säga att Horus Heresy-serien som jag läst de tre första böckerna i var bästa läsupplevelsen, men Analfabeten av Ivar Lo-Johansson var bäst i att få upp ögonen för en tidsperiod jag inte hade någon koll på.

Bäst tv-serie för mig är nog Locke & Key, som jag bara sett två avsnitt på än så det finns stor chans att det går åt skogen.

Bästa spelmöten som jag spelledde var i Marvel Super Heroes. Kul att spelleda ett system jag sällan använt, i en värld jag verkligen gillar. Det flöt fint och spelarna kom i det ganska bra. Ser fram emot mer av det i början av nästa år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Spelrelaterat ...

Årets forumit: @guldfink för den oslagbara presenten till @Lemur.

Årets forumstråd: "TSR3-såpan fortsätter" har varit underhållande. (Visst har vi diskuterat ovanligt mycket DnD på sistone?)

Årets spelledare: @Rymdhamster, som fortsatt att leverera med WFRP och The Enemy Within.

Årets spelupplevelse: Destroyer of Worlds med @Bifur vid rodret. Skön Alien-känsla och massor med pang-pang.

Årets spelledarupplevelse: Tjejerna som dök upp på Nordsken för att spela De fördömda och fullkomligt krossade allt motstånd.

Årets rollspelspodd: Nordnordost. Rollspel. Te. Mys. Norrland. Vad mer kan man önska?

Årets konvent: SchtaanCon. För att det bevisade att det går att ha ett rollspelskonvent i lilla Skellefteå.

Årets rollspelshöjdpunkt: Att se mitt eget rollspel - De fördömda - i tryck på riktigt.

Årets brädspelshöjdpunkt: Att testa Lords & Wizards med @Christoffer och @Hans E Magnusson.

Och icke spel-relaterat ...

Årets film: The Batman. Långt över förväntan.

Årets tv-serie: Månbas Alpha. Nej, den är inte från 2022 men jag har börjat se den i år och den är väldigt retro-charmig.

Årets läsning: 2022 har varit ett dåligt läsår men jag har åtminstone blivit påmind om att Claremont och Brynes X-Men är riktigt jäkla bra.

Årets musik: Lucid Blues. Lyssna och njut.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Årets seriealbum: Trålade igenom hela Serieklubben nyss. Trots många riktigt bra serier i år är det nog inget som slår Monsters. Helsicke vad bra den är.

Årets bok: Pendlar mellan den första och den senaste bok jag loggat i år. Antingen den makalöst bra Grim, eller den vansinnigt gripande biografin om Lasse Brandeby.

Årets rollspel: Flashing Blades har jag spelat mest, men roligaste enskilda sessionen är nog Good Society på GothCon. Retar mig fortfarande att jag inte kan hitta det i fysisk form.

Årets podd: Revolutions. Nu är det slut. :cry:

Årets brädspel: Roligaste enskilda omgången är nog Spirit Island. Bra jäkla spel alltså. Borde skaffa det.

Årets forumit: @Gurgeh. Fantastisk moderator och trevlig prick i allmänhet. Att han utnämnde en av PBS:s trådar till årets tråd ovan har eventuellt inget med saken att göra.

Årets gruppering på WRNU: PBS! @Björn Wärmedal och @God45 är sjukt trevliga att samtala, samarbeta och arrangera saker med. :)

Årets tråd: Antagligen någon av alla de trådar där @entomophobiac fortsatt recensera rollspel steg för steg, kapitel för kapitel. Alltid underhållande.

Årets sociala medium:
WRNU. Nu som alltid. Numera med stark konkurrens av Vrållådan.
 
Last edited:
Top