Bäst 2020

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Bara vad jag har tagit del av i år av det som har kommit ut i år. Hade jag bara läst en bok från 2020 hade det varit den bästa. Vilka är era listor?

Bästa rollspelet: The Dune Rose

Bäst rollspels äventyret: Leda - Till Barkhäxan.

Bästa romanen: Piranesi av Susanna Clarke

Bästa albumet: Songs for Pierre Chuvin av the Mountain Goats

Bästa filmen: Birds of Prey

Bäst tv-serien: What we do in the shadows säsong 2

Bästa serietidningen: Dracula , Motherfucker!

Bästa rollspelskampanjen jag spelat i: Tisdags Dark Sun

Bästa rollspelskampanjen jag har spelledit: Werewolf the Apocalypse: Mörka Skåne

Bästa saken jag skrivit och släppt: Det du blev lovad.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Jag tänkte starta en sån här tråd, men nu slapp jag.

Det jag listar här är det bästa jag sett/läst/hört under 2020. En del av det kan vara gammalt.

Bästa roman
Piranesi av Susanna Clarke
Girl, Woman, Other av Bernardine Evaristo
Tyll av Daniel Kehlmann

Bästa seriealbum
Asterix in Corsica
Asterix and Caesar's Gift
The Mansions of the Gods


Bästa seriealbum som inte är Asterix
Pulp av Brubaker & Phillips

Bästa film
Knives Out
Spider-Man: Into the Spider-Verse
The Trial of the Chicago 7


Bästa tv-serie
Better Call Saul, säsong 5
Bojack Horseman, säsong 6
The Queen's Gambit
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,339
Location
Helsingborg
Det är inte så mycket som har fastnat i huvudet i år. Jag har mest hållit på med projekt som inte är avslutade än. Men.

Bästa TV serie
The Mandalorian, säsong 2

Fy fan vad den är bra. Det är Western blandat med Star Wars nörderi på det bästa sättet.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Bästa musikalbum
Conundrum - Hällas

Bästa låt
Nåt - Slowgold

Bästa konsert
Nicole Sauboné på Pustervik, 22 februari

Bästa roman
Renegater - Klas Östergren

Bästa film
Unga kvinnor

Bästa tv-serie
The Crown Season 4
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Bästa TV-serier
De här är så bra allihop och på så olika sätt att jag inte ids varken sortera eller gallra. Ni får tänka er att de får separata smålistor om ni vill, typ "bästa animerade TV-serie" eller "bästa superhjälte-TV-serie".
  • Lovecraft Country
  • The Boys
  • She-Ra and the Princesses of Power
  • The Magicians
  • The Terror: Infamy
  • Watchmen
Bästa rollspelsprodukt jag skrivit i
Det kom ju bara ut en i år, tyvärr…
  • Universums Öde till Sagospelet Rymd

När det gäller annat vet jag inte. Jag har knappt spelat eller läst rollspel, jag minns ganska få filmer – framför allt om jag ska begränsa mig till sånt som kom 2020. Men jag ska gräva igenom Filmklubben-arkivet när/om jag orkar och se om jag hittar nåt…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Årets serie
Pulp av Brubaker och Phillips. Precis vad som titeln låter som. Bra och hårt pulp-äventyr, inte mer än så. Men när man kan genren lika bra som B&P blir det skitbra. Invincible av Kirkman vill jag nämna också, men det är inte lika koncist som Pulp.

Årets rollspel
Hjältarnas Tid. Fortfarande. Det är det jag spelat mest, och haft roligast med under årets gång. Kampanjen är avslutad, men i vår kickar vi igång igen. Ska bli skoj. Annars är nog både Supergänget och InSpectres kandidater, för där har jag också haft skoj när vi testat dem i vrålan. Jag har inte spelat ett enda spel som kommit i år, så där har jag inga åsikter.

Årets film
Jag har sett alldeles för lite film i år för att kunna utse någon. Men den enda film som var så bra att jag ville se den två gånger var Spider-Man: Into the Spider-Verse. Det betyder nog att det var årets film.

Årets TV
I may destroy you eller I know this much is true. Antagligen den senare. I år tror jag att jag måste säga att miniserier är fräckare än alternativet. Särskilt I know this much is true äger verkligen det formatet.

Årets egoboost
Cirka 85% av Sveriges rollspelare har en podd, och nu äntligen startade jag en egen. Samtalen där har varit jätteskoj, och jag har fått prata med häftiga människor. Det gillar jag. Det här tänker jag fortsätta med ett tag framöver. Podden heter Spelhyllan, för den som har lust att lyssna på skägg som pratar rollspel.

Årets egoboost #2
Sällskapet PBS! Visst var det skoj med titelutmaningar och så i somras, men det enorma gensvar som kom på ettbladsscenariotävlingen var omöjligt att förutse. Hur kul som helst! Det här ska vi göra fler gånger.

Årets tråd på WRNU
God45 recenserar scenarion på alexandria.dk! eller Genesis gallrar franska spel. Länge trodde jag att God45s recensionstrådar var ensamma på WRNU:s tron, men i elfte timmen seglade Genesis upp och ligger jämsides. Vi får se vem som vinner vid 23:59 på nyårsaftonskväll.

Årets forumit
Rising. Sedan Dante nämnde att det är tio år sedan han gick bort har jag gått igenom artiklar och foruminlägg, och lusläst vad som skrivits i tråden Risings Bästa. Så många smarta skrivningar. Jag är ledsen att jag inte var aktiv på WRNU samtidigt som Rising.

Årets år
2019. Det var bättre förr.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Bästa rollspelet: Mörk Borg

Bästa rollspelsäventyret: Ultraviolet Grasslands (innehåller ju regler med, men det är kampanjen jag vill åt mest!)

Bästa romanen: Piranesi av Susanna Clarke (med Harrow the Ninth av Tamsyn Muir som stark tvåa)

Bästa albumet: Teenage Bliss, singel av Kite

Bästa tv-serien: The Queen's Gambit

Bästa missade roman från förr: The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi, med Dhalgren av Samuel R Delany som oerhört nära tvåa

Bästa rollspelsprodukt jag släppt själv: The World Broke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Attans! Glömde en viktig grej!

Årets initiativ
@Magnus Seter drog igång Vrållådan på discord! Tjo vad skoj jag haft där, och vad mycket arbetstimmar som förslösats med att i en myspysig samtalsmiljö diskutera rollspel, trams och allt däremellan. Stort tack för det!
Oerhört mycket medhåll. Det har gett mig ett nytt sammanhang och lite av en nytändning inför hobbyn i allmänhet, speciellt när det gäller att producera saker eller interagera genom twitter eller forum eller discord eller så.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag tar mig friheten att göra som många andra, och tillåter mig själv att lista saker som jag läst/hört/sett det här året, oavsett när de kom ut.

Bästa podcast:
"Mindscape podcast" av Sean Carroll. Mindscape är en pod där en smart person intervjuar andra smarta personer om deras specialområde - allt från kvantfysik och kosmologi, medvetande, intelligens och livets uppkomst till matlagning och demokratiteori.

Bästa bok (icke-fiktion):
"The storm before the storm", av Mike Duncan. En djupdykning i republiken Roms sista år. Nästan lika bra som hans pod "the history of Rome".

Bästa bok (fiktion):
"Gösta Berglin Saga", Selma Lagerlöf. En tråd på WRNU fick mig att komma ihåg hur skralt det är med min erfarenhet av klassiska svenska författare. Så det fick bli en Selma, och den är väldigt bra!

Bästa digitala spel:
"A short hike". Ett trevligt spel där man i lugn och ro utforskar en ö. Inget våld, konflikt eller stress, bara en trevlig kort promenad upp på ett berg. Supercharmigt, fint och bra och precis vad jag behövde under ett år som 2020.

Bästa tv-serie:
"Britannia". En väldigt fri tolkning av Roms invasion av de britanniska öarna år 43. Övermättade färger, högt tempo och druider som en sorts elaka jedis, med torn av döskallar, utflykter till dödsriket, jedi mind tricks och piercade fingertoppar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,146
Årets bästa rollspel: Call of Cthulhu Sverige

Årets bästa kampanj: Tjurmannen från Kungsskär (Call of Cthulhu Sverige)

Årets bästa TV-serier: The Haunting of Bly Manor, Lovecraft Country

Årets mest spännande rykte: Firefly, säsong 2 (alternativt reboot)

Årets mest intressanta korrekturläsningsprojekt: Symbar - Mörkrets moder (Symbaroum)

Årets AP-podserie: The Kingshaven Minotaur med Red Moon Roleplaying
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag rangordnar de bästa rollspel per språk och som jag spelat under 2020. Väldigt mycket indyspel som imponerat på mig.

Bästa svenska rollspel: Ökenros

Bästa engelska rollspel: BFF!

Bästa franska rollspel: Bulles: rêves sous-marins

Bästa finska rollspel: Bad Sex (kul att testa en gång. Tänker aldrig spela igen).

Bästa tyska rollspel: Inget (har bara spelat tyska spel jag inte gillat från 2020)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Bästa rollspelet: Nej, jag har inte läst något rollspel utgivet i år. Edit: jo, det har jag visst: Under Hill, By Water. Så det är ju bäst då, även om det inte är särskilt bra, eller kanske mer korrekt, det är bra idé som är halvtaskigt genomfört.

Bäst rollspelsäventyret: Nej, jag har inte läst något äventyr utgivet i år.

Bästa romanen: Nej, jag har inte läst någon roman utgiven i år. Men Piranesi och The Mirror and the Light kom idag, och kanske hinner jag läsa en av dem innan året är över?

Bästa albumet: Alltså, jag är fast i 90-talet.

Bästa filmen: Det enda från i år jag kan minnas att jag har sett är Frost 2. Den var okej.

Bäst tv-serien: Jag har sett ett och en tredjedels avsnitt av Jakten på en mördare. Den verkar bra!

Bästa serietidningen: Bamse är den enda jag har läst. (För en gammal Jonah Hex räknas ju inte). Den är helt okej.

Bästa rollspelskampanjen jag spelat i: Edge of Empire med köpeäventyr vars namn jag inte vet.

Bästa rollspelskampanjen jag har spelledit: DnD5 SKT.

Bästa saken jag skrivit och släppt: Jag skrev klart och fick utgivet en bok, men inte rollspel, så det kanske inte räknas?
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bästa spelade rollspel 2020: Trail of Cthulhu.

Såhär femtioelva år efter alla andra har jag börjat tycka det är kul att prova olika regelsystem. Trails passade mig riktigt bra (förutom när det blev strid) och mitt egenskrivna scenarios första spelpass fick en spelare att säga nåt i stil med att det var hans bästa rollspelspass någonsin. Det får vara årets rollspelshöjdpunkt.

2021 ska jag försöka bocka av Pbta och Vampire (och säkert nåt mer).
 
Top