Nekromanti Årets tråd 2018

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloj medforumiter!
Året lider mot sitt slut och det är dags att sammanfatta 2018.
Som brukligt är avslutar vi därför med en "årets"-tråd.

Vilka är kategorierna? Det väljer DU. Det här är ingen tråd där vi gemensamt ska komma till konsensus, utan var och en väljer sina egna "årets"-kategorier och favoriter i dessa kategorier.

Det här är ingen superseriös tråd. Om DU tycker att någon/något är värt att tituleras "årets", så räcker det för ett omnämnande. Det enda som sätter gränserna är DIN fantasi.

För de nostalgiska länkar jag här till tidigare "årets"-trådar:

[url=https://www.rollspel.nu/threads/69674 tråd 2016[/url]
[url=https://www.rollspel.nu/threads/63265 tråd 2015[/url]
[url=https://www.rollspel.nu/threads/63200 tråd 2014[/url]
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi börjar i moll

Årets mest saknade
Greg Stafford gick bort i år.
Han skapade företaget Chaosium och lade grunden för rollspelssystemet BRP.
Efter Gary Gygax har jag svårt att se någon annan rollspelsskapare som betytt mer för rollspelshobbyn än Greg Stafford.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Årets Edition War
Pathfinder

Har kanske skett något i skymundan eftersom det trots allt bara är ett speltest som finns ute för 2e.
Vi får se om det officiella släppet nästa år får kriget att bedarra eller blossa upp på nytt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Årets maraton
WRNU

God45 recenserar alla äventyr till DoD i ett mastodontarbete. Och inte bara det, utan även alla till Mutant, och alla i scenariobiblioteket. Sann public service, som röner stor uppskattning!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Året trevligaste överraskning:
DanCon. Nog för att jag trodde att det skulle vara kul men ändå lite bättre än vad jag föreställt mig.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
zonk;n303452 said:
Årets maraton
WRNU

God45 recenserar alla äventyr till DoD i ett mastodontarbete. Och inte bara det, utan även alla till Mutant, och alla i scenariobiblioteket. Sann public service, som röner stor uppskattning!
Årets forumit: God45, av ovanstående anledning
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bifur;n303455 said:
Året trevligaste överraskning:
DanCon. Nog för att jag trodde att det skulle vara kul men ändå lite bättre än vad jag föreställt mig.
Ja det var riktigt skoj!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Årets skönaste rollspels-pod-ögonblick
Soppa i brödrosten, Nordnordost

Årets bästa rollspels-pod-julmust-tips
Zeunerts, NNO

Årets rollspels-pod vi hoppas kommer tillbaka snart
NNO!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Årets åsikt: något bra jag har sagt.
Bubblare: nån av gångerna jag har sagt att jag håller md Krank

Årets Forumit: God45.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
zonk;n303510 said:
Årets skönaste rollspels-pod-ögonblick
Soppa i brödrosten, Nordnordost

Årets bästa rollspels-pod-julmust-tips
Zeunerts, NNO

Årets rollspels-pod vi hoppas kommer tillbaka snart
NNO!
Håller med fullständigt!!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Årets rollspel: Svärdets sång. Det ser ut som Drakar och demoner från 80-talet, och det känns kul på samma sätt som jag hade kul när jag spelade Drakar och demoner på 80-talet.

Årets rollspelsbok: Frostbitten and Mutilated. Jag kommer aldrig att spelleda det, antagligen, men älskade att läsa den.

Årets film: I år har det kommit två typer av filmer: Superhjältefilmer som jag inte är speciellt intresserad av att se, och andra filmer som jag inte är speciellt intresserad av att se. Jag har sett följande filmer som hade premiär i år: Avengers Infinity War, The Ballad of Buster Scruggs, Solo, Ingen av dem på bio. Så den enda film jag sett i år som jag tyckte var riktigt bra var Dunkirk.

Årets bok: The Last Samurai av Helen DeWitt. Det enda den har gemensamt med Tom Cruise-filmen är titeln. (Och den är från 2000, men jag hinner inte läsa böcker samtidigt som de kommer ut.)

Årets seriealbum: Bloom County: Best Read on the Throne. Att läsa det är som att träffa gamla kompisar igen, och ha ännu roligare ihop än man minns att man hade innan. (Fast albumet är lite för stort för att det ska vara bekvämt att läsa på tronen.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Minns folk på allvar vad som hänt under hela året? Jag skulle möjligtvis kunna få ihop en "Decembers tråd 2018" om jag kämpade ordentligt...

2018 var året jag blev trebarnspappa, gick in i baby-zonen och tappade allt rollspel. Nu är jag igång med två skype-grupper igen, så jag kan väl ge wrnu priset för "hålla igång rollspel i mitt undermedvetna under 2018".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Feuflux;n303558 said:
Minns folk på allvar vad som hänt under hela året? Jag skulle möjligtvis kunna få ihop en "Decembers tråd 2018" om jag kämpade ordentligt...

2018 var året jag blev trebarnspappa, gick in i baby-zonen och tappade allt rollspel. Nu är jag igång med två skype-grupper igen, så jag kan väl ge wrnu priset för "hålla igång rollspel i mitt undermedvetna under 2018".
Den här tråden är inte till för att objektiv bestämma något "årets bästa", utan för att varje person subjektivt bestämmer.
Det är t.ex. helt OK att tio personer utser årets bästa rollspel och alla tio utser tio olika rollspel. :)

Så...
Årets trebarnsfar:
Feuflux!!!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Årets datorspel:
Stardew Valley. Overcooked 2 kom nära, för det är också riktigt bra, men oj vad mycket Stardew Valley jag har spelat. Otroligt mysigt och trevligt spel, både co-op och single player.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Årets pistachenötskräm: Scyavurus siclianska Crema Al Pistacchio

Årets mest bisarra nya Festis-smak: Päron Popcorn

Årets once-in-a-lifetime: Delade personalområde med Johnny Depp för en kväll

Årets avslappning: Första sommaren på sju år utan Game of Thrones-spoiler-fara

Årets rollspelsafton: Firade Halloween med ett rysligt välspelat "De försvunna soldaterna" till Kutulu

Årets kollektiva självinsikt: Den storpolitiska Eon-kampanjen som startade 2015 kommer aldrig ta slut
 
Top