Jag har också mängder av äventyr som jag läst och tänkt "nä fyfan, det här tänker jag inte leda!".
Däremot kan jag inte komma ihåg att inledning eller eventuell karaktärsmotivation har varit orsaken till det, då brister i det nog är det jag oftast tycker är enklast att hantera/åtgärda som SL (det löses som sagt oftast redan vid val av spel, eller vid karaktärsskapandet, eller att man skapar en egen "kampanjram" innan karaktärsskapandet). Oftare handlar det om problem längre fram i äventyret.
Eller så är det uppenbart rasistiska (som de där "USAs invasion av Afghanistan men afghanerna är bokstavliga monster som är genetiskt oförmögna att känna empati"-äventyren till Delta Green…).
Smugglaren i Star Wars d6 kom med en trevlig backgrund, nämligen en skuld för att kunna köpa ett rymdskepp. Coriolis hade samma koncept, har för mig. Kommer det någon drägg med pengar spelar det ingen roll för det är ju pengar.En fiffighet i Ur Varselklotet är att varje rollperson har en Drivkraft. Alltså, spelaren är ansvarig för att definiera och förklara vad det är som gör att rollpersonen söker upp mysterium att lösa. Problem solved!
Detta är även grundpremissen i utmärkta Electric Bastionland!Smugglaren i Star Wars d6 kom med en trevlig backgrund, nämligen en skuld för att kunna köpa ett rymdskepp. Coriolis hade samma koncept, har för mig. Kommer det någon drägg med pengar spelar det ingen roll för det är ju pengar.
Smugglaren i Star Wars d6 kom med en trevlig backgrund, nämligen en skuld för att kunna köpa ett rymdskepp. Coriolis hade samma koncept, har för mig. Kommer det någon drägg med pengar spelar det ingen roll för det är ju pengar.
Detta är även grundpremissen i utmärkta Electric Bastionland!
Nu fattar jag att jag är neggig men jag tycker det är en rätt tråkig morot. Är ju samma i Traveller och gamla Runequest och en rad andra spel. Jag blir väldigt stressad som spelare, och det känns som vardagens ständiga jakt efter pengar. Också lite själlöst. Men förstår verkligen att det funkar för många. Inte just för migI Mothership börjar alla nya rollpersoner med jättelite pengar.
Däremot så kostar allting jättemycket, inte bara att köpa utrustning utan allt är jättedyrt.
Det finns ett helt system för vad en rollperson kan få i lön för att göra ett jobb, vilket är det sätt man tjänar pengar på i spelet.
Incitamentet till att ta massa farliga jobb är alltså att man är desperat och utfattig och behöver pengar för att kunna existera i spelets universum.
Nu fattar jag att jag är neggig men jag tycker det är en rätt tråkig morot. Är ju samma i Traveller och gamla Runequest och en rad andra spel. Jag blir väldigt stressad som spelare, och det känns som vardagens ständiga jakt efter pengar. Också lite själlöst. Men förstår verkligen att det funkar för många. Inte just för mig
(När vi körde Runequest hade vi andra drivkrafter vilket funkade jättebra, men skulden till klanen fanns ju där)
Fast det är en rätt grund setting om man utgår ifrån att blue collars/arbetare har som drivkraft att skapa sin egen förmögenhet. Vår egen arbetarklass må ofta varit utblottad men att köpa det kapitalistiska nattativet rätt av känns inte alls rätt.I Mothership, som uttryckligen är inspirerat av Alien (som nämns bland inspirationskällorna), är dystopisk kapitalism ett framträdande drag. Det beskrivs hur det är att arbeta för The Company, en skrupelfri megacorp, typ Weyland-Yutani. Jag tycker att det är klockrent att det finns tabeller för hur mycket man kan tjäna på olika jobb. Det speglar premissen arbetarklass i rymden väl.
Om man vill göra bristen på pengar till en stor del av spelandet är ju upp till varje spelgrupp. Men hur ballt vore det om Ripley och de andra på Nostromo var stenrika och därför struntade i ”the bonus situation”? För mig personligen är den solkiga och industriella 70-talsaktiga diskbänksrealismen grejen med både Alien och Mothership. Karaktärerna hamnar i skiten därför att de är snudd på pank.
Nja, inte riktigt på det sättet. Men det finns gott om andra motiveringar inbyggda i det spelet.Vi har också År Noll med sin bas. Jag har inte spelat spelet men jag antar att den kräver någon sorts upkeep, vilket motiverar att man äventyrar.
Fast det är en rätt grund setting om man utgår ifrån att blue collars/arbetare har som drivkraft att skapa sin egen förmögenhet. Vår egen arbetarklass må ofta varit utblottad men att köpa det kapitalistiska nattativet rätt av känns inte alls rätt.
Ripleys ekonomiska situation har ju aldrig nånsin varit en issue.
I mina ögon är det en fernissa med dålig täckning som helt missar poängen.
Saker är dyra för att visa att du ägs av företaget. Du kan aldrig vinna. Cyberpunk är kritik mot kapitalism. Du kan inte vinna genom att följa de spelreglerna för spelet är riggat och du kommer alltid förlora.
1. Jag tycker inte Aliens dystopi illustreras väl genom att saker är dyra.Drivkraften är att överleva. Man sparar inte några pengar, allting kostar och det mesta man får ihop på sina jobb kommer spenderas på sk "shore leave".
Det är nog i praktiken omöjligt för en spelare att skapa sig en förmögenhet i Mothership, även om det kanske är rent tekniskt möjligt.
Hon jobbar för Weyland-Yutani på long-haul resor genom rymden.
Deras girighet på bekostnad av sina anställda är ju en genomgående tema i hela franschisen (i alla fall medans den fortfarande var bra).
Nu hänger jag inte alls med i vad som kritiseras. I Mothership är "the company" (som är helt odefinierat vad det är, förutom något man förväntas göra jobb åt) helt otvetydigt bad guys. Mothership är ett väldigt cyberpunkinfluerat och dystopiskt spespel
1. Jag tycker inte Aliens dystopi illustreras väl genom att saker är dyra.
2. Som sagt tycker jag hjälplöshet och rovkapitalism är starka teman
3. Som sagt handlade det uttryckligen inte om Motjership. Utan om att Ripley tog det jobb hon kunde få. Hennes lön är liksom inte en grej. Det blir ju övertydligt i den senaste filmen (vad den nu heter Där man har livstidskontrakt)
Men för mig, personligen, subjektivt, i min lilla upplevelse så tycker jag mest det blir jobbigt med bokföring och fler system. Jag vill inte sitta och bokföra eller räkna pengar; det ger mig inget. Jag kan sitta och gnälla över bonussituationen ändå, med fullgod inlevelse i situationen som rymdtrucker som ständigt fuckas av systemet.