Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 3

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Rätta min lista

Basenanji said:
Jag bifogar en .pdf med deltagare och yrken och lite sånt.

Kan inte nån kolla den?

Persson – du säger att du vet hur många yrken det finns, snälla spotta ur dig den kunskapen.

Dessutom undrar jag om det här med kön är något vi har förbisett alldeles?
Du har missat att jag har gått ut med att jag inte är Assistent.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Vicotniks vinande piska?

Basenanji said:
Jag har också förstått att det finns en relation mellan de som assisterar och de som behöver assistens.
Behöver assistens? Utveckla gärna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tråkigt men inte oväntat.

För att visa att jag är med i matchen och fortfarande tänker som jag gjorde förra rundan:

Röst: Persson

Återkommer efter jobb när jag hunnit läsa mer i tråden.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Basenanjis morot

Basenanji said:
Tillsvidare avvaktar jag vad drevet innehåller för anklagelser. Jag svarar gärna på frågor. :gremsmile:
Hej Basenanji! Här kommer ett gäng frågor som du får förhålla dig till. Hur ser du på din information om assistentskap, varulvar och procentsatser? Du skrev under förra rundan att du hade sådan information, varför har du inte släppt den ännu? Varför tror du att varulvarna inte passade på att plocka dig innan du släppte den?

Sedan skulle jag gärna se dig göra någon form av lista med vilka du misstänker och inte misstänker (så värst mycket :gremsmile: ). Ingen big deal, men några namn i varje fall. Är det fortfarande din uppfattning att Zebulon är varulv? Finns det andra misstankar? Någon du tycker verkar grön? Vad har du för färg på pälsen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Re: Rätta min lista

Vicotnik said:
Basenanji said:
Jag bifogar en .pdf med deltagare och yrken och lite sånt.

Kan inte nån kolla den?

Persson – du säger att du vet hur många yrken det finns, snälla spotta ur dig den kunskapen.

Dessutom undrar jag om det här med kön är något vi har förbisett alldeles?
Du har missat att jag har gått ut med att jag inte är Assistent.
Du har missat att jag är assistent också. Jag tror att det saknas fler saker också. Men du som grön STADSBO är ju med. Det var ju bra.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Wherefore Anthraxus?

Följande gjorde Anthraxus förra rundan:

#703737 - Röst: Banarok. Tycker att vi ska börja med drev mot Banarok och Dum Panda, p.g.a. deras inaktivitet. MYCKET intresserad av Perssons resonemang varför Banarok var ett dåligt val i slutet av omg 1.

#703764 – "enligt mina noteringar var krank den näst mest aktiva spelaren under första rundan, endast slagen av Vimes."

#703766 – Har (precis som NilsH) varit inne på spåret att banditerna vill ha kvar de som driver tydliga och hårda drev mot oskyldiga "men lämnat det - inte för att idén är dålig, utan för att min hjärna håller på att få en härdsmälta som det är utan tvärtom banditer".

#703832 – All statistik från första rundan

#703972 – Presenterar statistik från andra rundan

#703986 – Säger sig bli förvirrad över om varulvarna har eller har ett yrke? Om varulvarna har yrken är Persons förmåga att veta "hur många olika yrken som finns med i spelet" värdelös. Om varulvarna inte har yrken borde Persson ha en någorlunda god uppfattning om hur många varulvar som finns. ELLER så är Persson varulv och försöker sig på en jättebluff.

#704057 – Ber "någon som är assistent kunna dementera eller verifiera att deras eventuella förmågor är kopplade till deras assistentskap på något sätt".

#704142 – "vänder kappan efter vinden" och röstar på Craygh eftersom han inte skrivit inlägg. Föreslår att låta Lukas ta över Craygh. Meddelar att han har mycket att göra och måste välja mellan att antingen göra statistiken, eller analysera äldre inlägg: "statistikinsamlandet tar längre tid än jag trodde". Meddelar att han ska resa bort.

#704162 – Presenterar uppdaterad statistik för runda 2.

#704163 – Konstaterar att Craygh åkar för att han är inaktiv. "Vi får alltså räkna med att på fredag morgon är vi 15 spelare kvar och det har åkt 5 bybor. Nästa runda måste vi nästan nita en varulv."

//erik
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Slutlig röstning från runda 2

Så här såg röstningen ut i slutet av runda 2:

Craygh: 11 (Vimes, Brynolf, Dum Panda, Lindenius, Andersson, Vicotnik, Krank, Anthraxus, Hellzon, Solvebring, Zebulon)
Solvebring: 2 (Persson, Banarok)
Zebulon: 1 (Basenanji)
Vicotnik: 1 (tripp_trap)
Persson: 1 (NilsH)


Eftersom bovarna visste att Craygh var snäll verkar det ju orimligt att de skulle ha startat drevet mot honom, eftersom han förmodligen skulle ryka i vilket fall. Jag föreställer mig att de inte gärna hoppar på tåg sent heller, då detta brukar vara misstänkt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Rätta min lista

Hehe, verkar som detta med "vi" formuleringar och försäkringar är ett känsligt ämne här. Jag kan tänka mig att hade han INTE skrivit att han var stadsbo hade Vicotnik eller någon annan direkt skrikit till i falsett och följdaktligen dragit honom i håret och släpat iväg honom till galgbacken.

Men annars bra frågor, ser fram emot att Basenanji besvarar dem.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Inventering Dum Panda

DUM PANDA - runda 2
#703727 – Ber om ursäkt för inaktiviteten. Som nybörjare anser han inläggsflödet är överväldigande. Zebulon - Tyckte att drevet mot honom släpptes lite lätt och han var ändå uppe i toppen två gånger. Tycker Persson och Solvebrings tankar är skumma. Tycker Vimes, "skriver väldigt mycket, verkar väldigt givande för byn men ändå så låg rösten på krank kvar väldigt länge och byttes inte förrän det var dags för Poseur att åka ut". Tycker inte om att Vimes röstar på honom, men lägger sin röst på Vicotnic för att få igång drev och info.

#703966 – avslöjar att han har en förmåga som på sätt och vis är kopplad till hans bartenderroll. Misstänker inte Vicotnic längre, utan vänder sina misstankar mot Andersson och Zebulon. "Andersson skriver mycket inlägg och analyserar helvilt i väldigt långa inlägg men hur mycket säger dessa inlägg? Försöker han ge illusionen att hjälpa när han egentligen bara gömmer sig? "respektive " Zeb tycker om att tala om att han bara är bybo. Har för mig att någon på forumet sagt tidigare att det är en taktik, säger man väldigt ofta att man är bybo börjar folk automatiskt tänka så om en. Vilket jag inte kan tycka är annat än skumt."

#704091 – undrar om relationerna mellan assistent och yrken är olika. Hans yrkesbeskrivning stämmer inte överens med Kranks spekulationer. Tycker Persson är gul snarare än röd. Perssons yrkesbeskrivning kändes okej. Undrar om alla yrken kommer avslöjas. Vill inte "sitta med en röst som inte gör någon nytta" och röstar därför på Craygh.

#704115 – "Någon som sa att det var helt onödigt att outa när yrkena kommer ut i första rundan tror jag (kommer ej ihåg vem), men håller inte med det alls, bättre om vi får veta det ju, t.ex. i detta fallet."

#704130 – Konfirmerar att han vet att det finns en bartender-assistent.

#704208 – Angående att Måns blev varulvad första rundan: "Kan det inte vara så att de baserar vilka de dödar på hur bra de spelat tidigare varulvsspel? Det ger oss typ ingen info isåfall..."

//erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Inventering tripp_trap

tripp_trap runda 2

#703783 Konstaterar att Måns höll "ett öppet sinne och uppmuntrade till misstänksamhet mot alla, kanske därför han togs. Han hoppade på Zebulons drev, vilket många av oss gjort till och från vilket inte ger oss mycket att gå på än.". Vicotnik och Basenanji misstänks med magkänsla som motiv, samt: Båda har kastat ut "lösa anklagelser om bandit-het eller samröre" samt "Vicotniks allmännt tveksamma kopplingar härrörda från enstaka citat". Röstar på Vicotnic.

#703834 – "För övrigt, om alla ska avslöja något om sig själva tycker jag att avslöjningsrundan är vettigast just nu. Det ger en konkret hållhake på varenda en av oss, och det har visat sig att fler än 1 kan avslöjas av Feuflux varje runda."

#704103– Förklarar DTF för solvebring. Menar att det bara är att vänja sig vid att folk använder "vi" och "utgå ifrån att alla är misstänkta tills motsatsen bevisas". Låter sin röst stå kvar på Vicotnik på grund av hans skeva anklagelser. Upplyser om att det kan "bytas om inte Banarok och/eller Craygh reagerar på sina respektive drev."

//erik
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: Basenanjis morot

Nu kommer jag inte kunna vara med mer ikväll, utan återkommer i morgon vid 13-tiden.

---

Assistenter behövs för att någon annan ska kunna göra sin grej. Nu offrar jag viktiga spelare till varulvarna, genom att berätta det. Hälften av alla assistenter (according to my förmåga) är stadsbor.

Jag tror på fyra, ev fem varulvar eftersom Rising och Feu hade en diskussion om att det är kul med många varisar innan omgången startade.

Jag misstänker: Zeb, krank, Persson och några till. Men måste avvakta.

Rätta min lista och gör en riktig – ni lär vara både mer noggranna och bättre på Excel än vad jag är.

Det viktiga är att alla förstår vad som är outat och vilka vi borde söka in oss på.

Ses i morgon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Basenanjis morot

Basenanji said:
Nu kommer jag inte kunna vara med mer ikväll, utan återkommer i morgon vid 13-tiden.
Jojo, det låter misstänkt...

Assistenter behövs för att någon annan ska kunna göra sin grej. Nu offrar jag viktiga spelare till varulvarna, genom att berätta det. Hälften av alla assistenter (according to my förmåga) är stadsbor.
Ok, att Basenanjis förmåga ger honom info om hur stor del av assistenterna som är bybor har han ju hintat om förut. Men var har han fått informationen om assistenternas funktion ifrån? Hur rimligt känns det att hans förmåga ger honom TVÅ info-bitar?

För övrigt hävdar ju Vimes att MER än hälften av alla assistenter är stadsbor.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Basenanjis morot

Jaha där rök teorin om att de skulle ge sig på veteraner...

Brynolf said:
Basenanji said:
Assistenter behövs för att någon annan ska kunna göra sin grej. Nu offrar jag viktiga spelare till varulvarna, genom att berätta det. Hälften av alla assistenter (according to my förmåga) är stadsbor.
Ok, att Basenanjis förmåga ger honom info om hur stor del av assistenterna som är bybor har han ju hintat om förut. Men var har han fått informationen om assistenternas funktion ifrån? Hur rimligt känns det att hans förmåga ger honom TVÅ info-bitar?

För övrigt hävdar ju Vimes att MER än hälften av alla assistenter är stadsbor.
Detta är ju spännande! ljuger en av dem?

Det här med yrken tycker jag vi ska fortsätta på.
Jag kan köpa att varulvar också kan ha yrken, men jag tror inte de isåfall har förmågor, vad skulle de ha dem till? Desto mer yrken och förmågor vi får reda desto lättare är att se om någon ljuger... T.ex. som med Vimes och Basenanji. Nu tycker jag inte all out outning är att föredra heller men hade inte skadat att få veta lite mer om de som vi inte har någon info på alls...

Hur skulle det vara att avslöja om man har passiv eller aktiv förmåga? Eller är det för stort?

Panda spånar...
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Basenanjis morot

Dum Panda said:
Jaha där rök teorin om att de skulle ge sig på veteraner...

Brynolf said:
Basenanji said:
Assistenter behövs för att någon annan ska kunna göra sin grej. Nu offrar jag viktiga spelare till varulvarna, genom att berätta det. Hälften av alla assistenter (according to my förmåga) är stadsbor.
Ok, att Basenanjis förmåga ger honom info om hur stor del av assistenterna som är bybor har han ju hintat om förut. Men var har han fått informationen om assistenternas funktion ifrån? Hur rimligt känns det att hans förmåga ger honom TVÅ info-bitar?

För övrigt hävdar ju Vimes att MER än hälften av alla assistenter är stadsbor.
Detta är ju spännande! ljuger en av dem?

Det här med yrken tycker jag vi ska fortsätta på.
Jag kan köpa att varulvar också kan ha yrken, men jag tror inte de isåfall har förmågor, vad skulle de ha dem till? Desto mer yrken och förmågor vi får reda desto lättare är att se om någon ljuger... T.ex. som med Vimes och Basenanji. Nu tycker jag inte all out outning är att föredra heller men hade inte skadat att få veta lite mer om de som vi inte har någon info på alls...

Hur skulle det vara att avslöja om man har passiv eller aktiv förmåga? Eller är det för stort?

Panda spånar...
Det här spelet suger hittills.
Nu är det dags att sluta rösta ut folk för inaktivitet, det är inte ett tillräckligt bra skäl.
Om vi inte tar en varis snart börjar det bli farligt.

Har Brynolf hittat en felsägning här?
Jag tror ju stenhårt på att varisarna har några slags möten där de snackar ihop sig. Om Basse fått nån info på ett sånt möte kan det vara svårt att hålla isär vad han fått från Feu och vad han fått sina variskompisar.
Vi kan vara nåt spåret här även om han inte pingat på min radar hittils...

Jag hänger på drevet och hoppas att Basse säger en massa kloka saker. Nu kan han få visa hur man inte är defensiv när man är drevmål.

Röst: Basenanji

Inte dåligt spånat Panda... :gremwink:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Fast vänta lite nu...

Basenanji said:
Assistenter behövs för att någon annan ska kunna göra sin grej. Nu offrar jag viktiga spelare till varulvarna, genom att berätta det. Hälften av alla assistenter (according to my förmåga) är stadsbor.
... hävdade inte Vimes samma förmåga förra rundan enligt den sammanställning som jag gjorde om runda 1-2 (se länken i signaturen)? Har jag skrivit fel i min heliga skrift eller är något som luktar skumt?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Basenanjis morot

Dum Panda said:
Zebulon said:
Inte dåligt spånat Panda... :gremwink:
Brynolf var ju faktiskt först med att upptäcka det :gremsmile:
Bra observerat båda två!

Jag tycker att det krävs förklaringar - av både Basse och Vimes. Det är något lurt i görningen, vid min själ.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Brukar varulvar ha förmågor?

Dum Panda said:
Det här med yrken tycker jag vi ska fortsätta på.
Jag kan köpa att varulvar också kan ha yrken, men jag tror inte de isåfall har förmågor, vad skulle de ha dem till? Desto mer yrken och förmågor vi får reda desto lättare är att se om någon ljuger... T.ex. som med Vimes och Basenanji. Nu tycker jag inte all out outning är att föredra heller men hade inte skadat att få veta lite mer om de som vi inte har någon info på alls...

Hur skulle det vara att avslöja om man har passiv eller aktiv förmåga? Eller är det för stort?
Jag tror inte att man ska avslöja passiva eller aktiva förmågor. Det tvingar siaren och väktaren att ljuga för att inte utsätta sig för banditattacker, och då riskerar de viktiga powerrollerna att istället bli utröstade om någon kommer på dem med att ljuga.

Jag är mycket stark i tron om att en majoritet av spelarna har någon form av förmåga. Men jag har däremot ingen aning om banditerna har förmågor. Ska man tolka Den Store Vite Hövdingens startinlägg Runda 1 som att även förmågorna slumpas ut på spelarna? Hur brukar han göra?
Feuflux said:
8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Inventering Vimes

Vimes - runda 2

#703712 – Uppmanar Banarok och Dum Panda att "komma in i matchen". Uppmanar andra att berätta sina funderingar kring Måns försvinnande och dreven. Sugen på att haka på Perssons drev mot Solvebring, "lite för att Persson är så skönt hurtig i sina formuleringar". Röstar på: Dum Panda.

#703745 – Tycker solvebrings varulvsspel blir bättre. "Att varulvar gömmer sig i aktivitet istället för passivitet tycker jag är en rätt intressant tanke." Det blir lätt att man förutsätter ett visst beteende och en viss strategi av varisarna. Om Vicotnik är varulv måste han "ljuga jäkligt mycket". Ju mer han skriver, desto mer måste han bluffa. Ju fler lögner, desto större sannolikhet att de upptäcks. "Vi borde kolla på Vicotniks poster och jämföra dem med varandra: finns det motsägelser? vilken information bidrar han med? vilka resonemang använder han? och så vidare."

#703757 – positiv till att Dum Panda blivit aktiv. Uppger att han inte flyttade sin röst (till Poseur) direkt efter att han givit upp pressen mot Krank. "Anledningen till det var att jag inte riktigt visste vem jag ville rösta ut i slutändan. Det var förstås aldrig min avsikt att rösta för att rösta ut Krank, trots att min röst låg på honom nästan fram till klockan 2000 igår."

#703781 - Sammanfattar Perssons första runda: "Ärligt talat, inte så mycket att hänga i julgranen. Är kanske väl ivrig i infofiskandet, annars inget direkt att kommentera. Vädrar misstankar mot: Krank, Lukas, tripp_trap, Solvebring."

#703811 - Räknar röster. Konstaterar att Vicotnic-drevet handlar om "att Vicotnik har skrivit mycket och tagit mycket plats." En kass anledning att misstänka någon, men det är en bra dito att pressa någon, så drevet har hans sympatier. Uppmanar till drevande - inte tysta röster!

#703840 – kommenterar Andersson genomgång av Zebulons inlägg med att han "hellre sett en analys och lite eget tyckande än bara mekaniskt repeterande av information"

#703841 - Outar sig som assistent. "Jag har också information som säger mig att assistentstatusen hjälper oss att ringa in varulvarna."

#703921 – Tycker aktiviteten på forumet är för låg och uppmanar andra att aktivera sig. "Ni som drevar mot Vicotnik, reagera, fråga, ifrågasätt, ligg på." eller byt röst. Banarok och Dum Panda uppmanas aktivera sig. Röstar på Craygh för att han är inaktiv.

#703923 – röstsammanställning.

#703954 – Gör sammanställning av Crayghs postande runda 1. "Craygh är antingen varulv eller typ den minst konstruktive spelaren på planen."

#704116 – Meddelar kommande svårtillgänglighet. Gill Craygdrevet och Banarokdrevet. Noterar att Persson måste "outa sin info om hur många yrken som finns innan rundan är slut". Nöjd med rundan: "två hyfsat aktiva drev ligger och pyr. Ser gärna att Basenanji skriver mer, då han tog lite av iniativet till assistent-outandet."

#704117 - Svarar Dum Panda (ang om yrken ska outas första rundan) "Jag tror det var Persson som sa att det var värdelös information (?). Hur tolkar vi det i relation till hans iver att outa yrket och till hans förmåga?"

#704188 - "Min förhoppning var ju att Craygh skulle börja skriva och antingen avslöja sig eller lyckas görna sig. Nu blir ju utröstningen av honom mest ett nödvändigt ont". Tycker det var mest olyckligt att Lukas försvann.

#704190 - Det är inte kört. Se ovanstående inlägg. Vi vinner detta. (ang Kranks neggande)

#704202 - "Innan varisarna plockar någon av oss tänkte jag pytsa ut den info jag ligger inne på. [snipp] Jag vet att mer än 50% av alla assistenter är bybor - enligt mig är den här infon halvvärdo."

#704204 - uppmuntrar Andersson att lägga sin sammanställning i sin signatur.

//erik. *puh*
 
Top