Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Sammanfattning måndag

Röst läget är åter igen väldigt spretigt och det vinner vi inte på då det ger varulvarna större möjlighet att påverka dreven i önskade riktning. Så de som har spritt ut sina röster på enskilda individer bidrar just nu inte till byns fortlevnad.

Vicotnik 3 (Solvebring, Dum Panda, tripp_trap)
Banarok 3 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik)
Solvebring 3 (Persson, Lindenius, Banarok)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Persson 1 (NilsH)
Craygh 1 (Vimes)

Zebulon, krank, Craygh har inte röstat

//Jag kommer inte kunna del ta i slutspurten på torsdag då jag har en tenta mellan 18:00 och 22:00. Så jag kommer senast kunna ändra min röst strax innan 16:30 i morgon (torsdag) då jag går från jobbet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ny röst

Nej, här händer inte ett förbannade dugg. Speciellt inte på Vicotnik-fronten. Jag tror dock ändå att han kan vara varulv. Har han fått kalla fötter under senaste dygnet? Tja, å andra sidan kanske han helt enkelt har ett liv. Vi lämnar det, det finns ingen drevkänsla i det.

Denna otroligt jävliga och intetsägande inaktiviteten stör mig dock. Vissa borde shapa upp och ge lite mer. Nåväl, det är runda två och man kan bör ha kommit igång lite. Inaktivitet är bara skumt nu känns det som. Därför...

Röst: Banarok
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,186
Location
Uppsala (Umeå)
Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Persson said:
Jag vet hur många olika yrken som finns med i spelet. Desto fler som dör/åker ut utan att berätta om vilket yrke de har desto större mörkertal kan varulvarna gömma sig i.

Vilket jag tycker förklarar mitt intresse för yrken.
Valde du att förbise det faktumet pga dold agenda eller var/är du ignorant?
Men samtidigt sa Den Store Vite Hövdingen så här i sitt startinlägg
Feuflux said:
Alla har
/.../
YRKE: t.ex. "Borgmästare" eller "Springpojke (assistent)" där vissa yrken är assistenter.
Jag tolkade det som att alla har varsitt yrke, men att vissa är assistenter (vad det nu kan ha för funktion). Om jag inte missuppfattat blir därför förmågan som Persson claimar oanvändbar.

Dessutom är den redan mer eller mindre betydelselös eftersom tre personer mött Skaparen utan att deras yrken kommit ut.

Eller finns det någon annan funktion för yrkena som gör att banditer eller DTF behöver veta vilka som har vilket yrke? Exempelvis en koppling mellan yrke och förmåga?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: urk, trögt

solvebring said:
men hitils i min analys är solvebring mest misstänkt men som sagt allt är inte klart än och det kan ändras men jag kan tuffa på mot honom sålänge.
Bara för nöjes skull, får man fråga varför?
Vad är din teori om mig? =)
visst kan jag svara på det men som sagt analysen är inte klar och du kan vara misstänkt på helt felaktiga grunder när jag är klar, men jag anser att det är bättre att tuffa för mycket än för lite.

men huvudsaken är att dina första röster har ingen orsak bakom dem alls eller den klenaste jag kan tänka mig, jag vet att allas röster är klena vid det steget av spelet men när det saknas orsak blir det som "eftersom jag kände för det", sen att du vill rösta ut analyserande spelare känns misstänkt (det var orsaken du gav till din röst på vimes).

men nu kommer jag inte ha mycket tid till inlägg på ett tag, men jag kommer tillbaka ikväll (typ 17:30)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Persson said:
Jag vet hur många olika yrken som finns med i spelet. Desto fler som dör/åker ut utan att berätta om vilket yrke de har desto större mörkertal kan varulvarna gömma sig i.

Vilket jag tycker förklarar mitt intresse för yrken.
Valde du att förbise det faktumet pga dold agenda eller var/är du ignorant?
Men samtidigt sa Den Store Vite Hövdingen så här i sitt startinlägg
Feuflux said:
Alla har
/.../
YRKE: t.ex. "Borgmästare" eller "Springpojke (assistent)" där vissa yrken är assistenter.
Jag tolkar Persson's inlägg så att han vet hur många olika yrken det finns. Det vill säga det kan finnas de som har samma yrke.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Perssons första runda

Persson said:
NilsH said:
Vad då ta hand om människor? Är du läkare? Sjuksköterska? Hora? Lärare? Barnflicka, okunnig homeopat, yrkesmördare?
Jag outar mig själv nu.

Mitt yrke är lärarinna, jag är inte assistent.
Varför pressa så hårt på att få fram folks yrken? This is a man with a mission....

Röst: Persson

(Sen känns det i sig lite konstigt att outande blir fribiljetter från drev, bandioter kan ju säga vad som helst)
Du glömde citera detta:
Jag vet hur många olika yrken som finns med i spelet. Desto fler som dör/åker ut utan att berätta om vilket yrke de har desto större mörkertal kan varulvarna gömma sig i.

Vilket jag tycker förklarar mitt intresse för yrken.
Valde du att förbise det faktumet pga dold agenda eller var/är du ignorant?
Sant, visserligen. Jag var delvis ignorant, på det sättet att jag inte hade den texten framför mig när jag skrev mitt inlägg. Men jag är inte säker på att det spelar så himla stor roll. Jag tycker det ändå är väldigt skumt att driva den linjen så hårt och så öppet, och jag tycker det är konstigt att du förväntar dig att vi bara rakt av ska köpa det som du säger om din förmåga.

Jag är orolig för att det finns en dold agenda hos dig, antingen som varulv eller som tredje fraktion, och att du förklarar ditt intresse genom att berätta om en förmåga gör faktiskt inte mig mindre orolig.

jag kanske ska berätta varför jag valde att titta extra på just dina inlägg (eller sammanställningen av dem). Här finns niga bevis elelr så det är bara magkänsla, så leta inte efter några argument...

Vi delar alla en osäkerhet, en oro och en förvirring, alla utom banditerna. Du anklagar Solvebring men går sedan in i typiska "osäkra" bybo-diskussioner med just Solvebring här:

Skrivet av: solvebringTja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven? Kort sagt så ser jag det som att han möjligen är såpass aktiv för att han helt enkelt systematiskt jobbar för att ständigt vinkla dreven i fel riktning.

Vicotnik har otroligt mycket att säga, är otroligt aktiv och säger massor med spännande bra saker. Kanske är så många välpreparerade inlägg lite för bra? Han är också lika snabb kasta kasta sig efter nya drev så fort rösterna börjar blossa upp. Naturligtvis kan han vara en ytterst noggrann bybo som spelar mycket väl. Fast lika gärna som det så kan han ju vara varulv. Som varulv skulle han ju tjäna mest på det. Eller? (Minns att jag är nybörjare på detta). Andra som spelat det här flera gånger noterade också förändringar i hans spelsätt rätt tidigt i första rundan. Det kan ju också betyda ett och annat om vi har tur.
mmm. Det är bara en sak jag inte kan sluta tänka på. Om vi inte analyserar dreven bra och hur folk röstar - hur ska vi då göra för att hitta varulvarna? Eller menar du att Vicotnik låtsas vara bybo så pass bra för att kompensera det faktum att han är varulv?

Jag tror att det var Krank som tidigare nämnde att det svåraste med att vara varulv är att låtsas vara bybo. Man måste agera och tänka som en bybo fast man har kunskapsövertaget.
Borde inte lättaste vägen för en varulv vara att inte vara för inaktiv (då får man drev) men inte för aktiv (mer att ljuga, mer ögon mot en)? Vad tror du om den teorin.

Skulle det inte lika gärna kunna vara så att varulvarna skulle tjäna på att de som är aktiva och analyserar, startar drev och så - åker ut?
Varför tror du att varulvarna dödade Måns? Hade han gjort något dumt eller tror du att varulvarna valde att ta någon som inte "var i närheten" för att skapa förvirring ibland oss? Hur ser du på deras agerande.

Vad tror du om yrkena? Hur många olika yrken tror du det finns? Tror du att varulvarna kan ha något gemensamt "tema" på sitt yrke? En gemensam nämnare eller så. Till exempel: alla varulvar har yrket fiskare? Eller att alla varulvar jobbar inom samma område på något sätt: Fiskare, fiskrensare, fisksaltare, fisksäljare etc.

Samtidigt som du nyss anklagat honom.

Du pratar som om du är osäker på hur man ska tänka- och på samma gång driver du en mycket tydlig linje i hur vi ska spela, vad som ska göras. Jag får ett dåligt pirr i magtrakten av att ngn pratar osäkert och uppträder säker.

Som sagt inga argument- men jag tror både du (om du visar dig vara bybo) och jag tjänar på att jag är tydlig.

Med det sagt så vet jag inte om det är så mycket du kan säga eller göra i nuläget som får mig att sluta känna mig lite orolig- men omgången får väl utvisa om jag är ute och reser eller ej.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Persson said:
Jag vet hur många olika yrken som finns med i spelet. Desto fler som dör/åker ut utan att berätta om vilket yrke de har desto större mörkertal kan varulvarna gömma sig i.

Vilket jag tycker förklarar mitt intresse för yrken.
Valde du att förbise det faktumet pga dold agenda eller var/är du ignorant?
Nu blir jag förvirrad.
Har eller har inte varulvarna ett yrke?
- Om varulvarna har yrken är förmågan värdelös.
- Om varulvarna inte har yrken borde Persson ha en någorlunda god uppfattning om hur många varulvar som finns.
- ELLER så är Persson varulv och försöker sig på en jättebluff.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Jag hoppa på drevet mot Banarok.
Banarok har inte spelat övertygande, är ganska(väldigt?) inaktiv och vi behöver ha ett drev.

Jag återkommer när jag kollat om det finns någon bättre.

Röst: Banarok
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Ny röst

solvebring said:
Nej, här händer inte ett förbannade dugg. Speciellt inte på Vicotnik-fronten. Jag tror dock ändå att han kan vara varulv. Har han fått kalla fötter under senaste dygnet? Tja, å andra sidan kanske han helt enkelt har ett liv. Vi lämnar det, det finns ingen drevkänsla i det.
Anledningen till att jag försvan igår var att jag går en kvällskurs och hade seminaire genomgång igår samt så har jag en tenta i morgon som jag redan nämt i en tidigare inlägg.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: urk, trögt

men huvudsaken är att dina första röster har ingen orsak bakom dem alls eller den klenaste jag kan tänka mig, jag vet att allas röster är klena vid det steget av spelet men när det saknas orsak blir det som "eftersom jag kände för det", sen att du vill rösta ut analyserande spelare känns misstänkt (det var orsaken du gav till din röst på vimes).
Tja, det låter helt klart vettigt. Det berodde dock på att jag inte riktigt visste vad jag höll på med och fanns varulvsrollspel knepigt, förvirrande och lite svårt. Jag är ju typ grönast i gänget kan man lugnt säga. Nu börjar jag dock komma in i det lite mer. Well, fair enough.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

  • Om siffran däremot är högre än hälften av antalet bybor, så är har inte alla yrken assistenter.
  • Om siffran är lägre än hälften av antalet bybor, så finns det fler assistenter än en per yrke.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Zebulon said:
Jag hoppa på drevet mot Banarok.
Banarok har inte spelat övertygande, är ganska(väldigt?) inaktiv och vi behöver ha ett drev.

Jag återkommer när jag kollat om det finns någon bättre.
Ingen har tagit upp mitt förslag om att lista vilka tre man vill att jag undersöker och varför, och just nu har jag fortfarande inte tid. Jag ska dock SKAFFA mig tid att analysera minst en person lite senare idag. Just idag är min tid lite mer flytande.

Däremot är det såklart CP-kasst att inte rösta, så jag hoppar på drevet istället:

Röst: Banarok
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

krank said:
Ingen har tagit upp mitt förslag om att lista vilka tre man vill att jag undersöker och varför, och just nu har jag fortfarande inte tid. Jag ska dock SKAFFA mig tid att analysera minst en person lite senare idag.
Jag tycker du ska välja själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Brynolf said:
Jag tycker du ska välja själv.
Du missade visst poängen med att fråga? Jag ville passa på att få folk, inkl. varulvar, att berätta om vilka de tycker är mest misstänkta just nu. Det ger oss mer än om jag bara tar nån och skriver om den.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Drevet

kan säga att jag förstår det till en viss punkt, varav rösta ut inaktivitet och ni vill pressa mig till aktivitet, som för övrigt lyckas tämligen bra . . .

men eftersom jag är mer aktiv än jag var runda 1(som var försvinnande) ser jag ingen större orsak att tuffa mot mig PGA av inaktivitet, så ge mig gärna en orsak jag kan IAF försvara mig emot.

och Zeb vad menar du med att jag inte spelat övertygande? kan du utveckla?
ifall du menar att jag varit inaktiv skrev du helt enkelt samma sak 2 gånger på ramma rad
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Drevet

Lämpligt är väl att du tar och svarar på dessa frågor.

Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Drevet

1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
... Sannerligen, fast hur många har outat den informationen hittills? Inte så många väl? Bör vi inte alla snart ta oss i kragen och se till att svara på samtliga av dessa frågor?
Om inte annat känns det mer rätt. Då kan vi alla begära det av varandra.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Drevet

solvebring said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
... Sannerligen, fast hur många har outat den informationen hittills? Inte så många väl? Bör vi inte alla snart ta oss i kragen och se till att svara på samtliga av dessa frågor?
Om inte annat känns det mer rätt. Då kan vi alla begära det av varandra.
Hinner inte kolla upp det just nu (snart möte på jobbet), men jag tror det är 2-3 stycken som har svarat på frågorna, där bland annat jag.

Det verkar även som om outning av yrket börjar bli aktuellt i och med att Persson gått ut med det fast han inte haft något drev mot sig. Så Hur ska vi göra med det?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Drevet

Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
1. Jag tror det finns 4 ulvar i spelet (20%)
2. Som sagt tidigare jag tror verkligen inte det
4. all relation mellan mitt "jobb" och min förmåga är bara schysst flavour text.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Drevet

Vicotnik said:
Lämpligt är väl att du tar och svarar på dessa frågor.

Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
Det verkar u vara the thing to do just nu, så jag hänger väl på.

1. Jag gissar på fyra eller fem. Jag hoppas på fyra.

2. Nä.

3. Den här.

4. Det finns en koppling, men hur stark, tydlig eller intuitiv den är tänker jag inte uttala mig om.
 
Top