Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lindenius ber om respit

Ser nu att jag skrev Vicotnic på ett ställe där det ska vara Solvebring. Sorry för ett eventuellt förvirrande inlägg.

//erik
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Banarok said:
tvivlar start på just den teorin den är absurd
Jaså du? På vad sätt är den så absurd?

däremot kan det vara så att assistenter har en skräp kraft tills deras mästare dör varav de får deras mästares kraft också, t.ex shreiff assisstentens kraft är kanske att veta att en annan assistent är bandit och när sheriffen dör få han shreiffens kraft att sia. det tror jag bra mycket mer på.
Låter ju fluffigt och inte otroligt.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Är relationerna olika mellan assistenterna och yrkena?
För det som Krank beskriver stämmer inte överens hur det är med mitt yrke.

Persson är definitivt inte röd i mina ögon, lite gul kanske. Att försöka få igång spelet med att outa yrken och att börja med sig själv är kanske konstigt men jag tyckte hans beskrivning av hans yrke lät okej.
Btw, kommer alla yrken att avslöjas? Isåfall när kommer Perssons yrke avslöjas? Detta skulle ju vara lite mer kontroll på om han ljuger eller ej?

Samtidigt så vill jag inte sitta med en röst som inte gör någon nytta, Craygh sitter och är väldigt tyst, mer tyst än mig till och med. Så kom igen Craygh säg nåt!

Röst: Craygh
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Dum Panda said:
Är relationerna olika mellan assistenterna och yrkena?
För det som Krank beskriver stämmer inte överens hur det är med mitt yrke.
VAD menar du Krank har beskrivit? Vi har mest flummat fram teorier såvitt jag vet.

Btw, kommer alla yrken att avslöjas?
Det är det nog ingen som vet, men det verkar troligt att vissa inte kommer hinna avslöjas innan de dör eller spelet tar slut.


Isåfall när kommer Perssons yrke avslöjas? Detta skulle ju vara lite mer kontroll på om han ljuger eller ej?
Vore bra att få veta det, ja. Men han låtsas ju vara puts väck ett tag framöver, så det lär vi få vänta på.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Lägger min
Röst: Craygh
för att skapa lite mer press på honom. Håller inte riktigt med Krank om hypotesen att det krävs ballar av stål för att prata mycket om man är nybörjarvarulv. Det kan förmodligen vara lika jobbigt och svårt att vara tyst och cool på rätt sätt. I och med att vi inte har någon klockren "röd", så får "gul" duga så länge.

Banarok 6 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik, Solvebring, Zebulon, Krank)
Craygh 4 (Vimes, Brynolf, Dum Panda, Lindenius)
Solvebring 2 (Persson, Banarok)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Vicotnik 1 (tripp_trap)
Persson 1 (NilsH)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Lindenius ber om respit

Kör i vind, men ditt resonemang är tyvärr lite svagt. Mina sporadiskt obalanserade inlägg i runda 1 grundar sig faktiskt inte på mer är ren osäkerhet och "noobity". Med andra ord tycker jag att det är synd att du missar mina något bättre inlägg i den här rundan samt min lilla outning.


Det började med det här inlägget under runda 1 där jag tycker Solvebring uppvisar tankegångar som är liiite för konkreta för att vara spontant spånande:
... Nej, inte är inte alls så konkreta. Mest bara vildvuxna gissningar som sedan rättades av andra.

Är det rädsla för att försäga sig, en överdriven vilja att visa att man är bybo eller är det överdrive vilja att DÖLJA något annat?
Mitt inlägg om "vi:andet" grundar sig kort och gott på att jag störde mig grovt på alla "vi bybor" som kräktes upp till höger och vänster. Det är ett billigt men effektivt sätt att skapa lite oreda. Med andra ord tycker jag att man bör uppmärksamma allt "vi:ande", för om man inte tänker på det så tror jag att man lätt undermedvetet kan råka köpa det.

En formulering som i början av denna runda som därefter började gnugga mig är:
Tja, jag tycker mitt argument om att varulvar lika gärna kan dölja sig bland oss :gremwink: bybor genom att vara väldigt aktiva, och att de lätt kan göra detta och driva drev genom att enkelt låna bybornas misstänksamhet, snarare talar för att jag är en bybo än tvärtom - eftersom jag vill understryka att tänket kring "varulvar är inaktiva" är något som varulvarna säkert kan utnyttja eftersom vi släpar rätt mycket på det tänket. Därmed att vi bör se oss om åt båda hållen.

I inlägget som citeras ovan kommenterar Vicotnic både Varulvar och Bybor i tredje person på ett sätt som känns fjärmat från bägge. Jag förstår om många kanske tycker det känns som ett övertolkande av mig, men jag föreslår att detta kan vara en tell för DTF. Det förvånar mig faktiskt lite att Basenanji missade att uppmärksamma detta, eftersom han i normala fall brukar vara bra på just sådant. (Kanske har jag missat att han gjort det? Jag har bara snabblurkat under dagen.)
Som sagt, jag är trött på det uppenbara men farliga "vi:andet". Därför valde jag att inte sänka mig så lågt som att spotta ut "vi bybor" i varannan mening. Dessutom hade de flesta då konstaterat mig som grön pga. mitt noobiga spel så jag såg ingen anledning till att understryka vart jag hör hemma.

Således: Jag föreslår att Solvebring är DTF. MEN, frågan är om det är panik att få bort honom? Jag förslår hellre att vi siktar på att nita misstänkta varulvar. Jag räknar pessimistiskt med att det finns 5 varulvar (enligt resonemang förra rundan). Jag vill hellre bli positivt överraskad av att de är färre, än motsatsen.
Vad betyder DTF?
... Nå, jag är i många fall en uppenbar nybörjare. Det är först nu som jag tycker att jag börjar få lite grepp om spelets kodex. Det finns ju långt mer misstänksamma personer än jag som varje gång jag får en röst på mig misstänks mest för att jag inte riktigt vet vad jag gör. Komiskt. =) Fast som sagt, jag ska inte predika. Rösta på, kör drev mot mig om ni vill. Det är ert slöseri med uppmärksamhet och rösttillfällen. Jag tycker ärligen att min outning bör tala för mig, inte emot mig. Dessutom kommer snart mitt yrke dyka upp i runda 3. Förövrigt tycker jag att ett sådant glest resonemang och klent pushande för drev (eller vad du nu pysslar med?) snarare gör dig misstänkt än mig.

Over n out... Från en noob som börjar tröttna på att rent dåligt spel ska innebära missriktade misstankar. Ironic, ha? :gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Lägger min
Röst: Craygh
för att skapa lite mer press på honom. Håller inte riktigt med Krank om hypotesen att det krävs ballar av stål för att prata mycket om man är nybörjarvarulv. Det kan förmodligen vara lika jobbigt och svårt att vara tyst och cool på rätt sätt. I och med att vi inte har någon klockren "röd", så får "gul" duga så länge.
Intressant. Först analyserar du mig som väl potentiell varis, i ett inlägg som dessutom avslutas med en förfrågan om jag bör röstas ut eller ej - följt av en röst på Craygh. Vad grundar du det på?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,183
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga til

Banarok said:
tvivlar start på just den teorin den är absurd, däremot kan det vara så att assistenter har en skräp kraft tills deras mästare dör varav de får deras mästares kraft också, t.ex shreiff assisstentens kraft är kanske att veta att en annan assistent är bandit och när sheriffen dör få han shreiffens kraft att sia. det tror jag bra mycket mer på.
Har sheriffen kraften att sia, eller är det något du höftar till med? Om det är sant ska vi ju definitivt inte outa yrken för allt som är heligt!
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Lindenius ber om respit

DTF = Den Tredje Fraktionen

Appropå dina synpunkter om "vi:ande" det är tyvärr något som följer med spelet, särskilt i början när man har lite att gå på. Som vi såg gick ju folk (Vicotnik i alla fall) amok på Zebulon för att han kunde tolkas tala om bybor utan att inkludera sig själv. Så det är nog bara vänja dig vid att folk använder "vi" och utgå ifrån att alla är misstänkta tills motsatsen bevisas.

Min röst får stå kvar på Vicotnik för närvarande, på grund av hans (enligt mig) något skeva anklagelser. Men den kan komma att bytas om inte Banarok och/eller Craygh reagerar på sina respektive drev.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Brynolf said:
Banarok said:
tvivlar start på just den teorin den är absurd
Jaså du? På vad sätt är den så absurd?
eftersom det vore för uppenbart, än så länge brukar feu alltid göra att de inte finns någon sammlad nämnare bland skurkarna och jag har svårt att se varför han skulle göra annorlunda denhär gången.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga til

Andersson said:
Banarok said:
tvivlar start på just den teorin den är absurd, däremot kan det vara så att assistenter har en skräp kraft tills deras mästare dör varav de får deras mästares kraft också, t.ex shreiff assisstentens kraft är kanske att veta att en annan assistent är bandit och när sheriffen dör få han shreiffens kraft att sia. det tror jag bra mycket mer på.
Har sheriffen kraften att sia, eller är det något du höftar till med? Om det är sant ska vi ju definitivt inte outa yrken för allt som är heligt!
Håller helt och hållet med. Om det finns någon av oss som har siar krafter så ska vi hålla det hemligt så länge som möjligt. För ju längre tid det går utan att siaren avslöjas så kan vi utesluta/peka ut personer som är bybor respektive banditer.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga til

Andersson said:
Banarok said:
tvivlar start på just den teorin den är absurd, däremot kan det vara så att assistenter har en skräp kraft tills deras mästare dör varav de får deras mästares kraft också, t.ex shreiff assisstentens kraft är kanske att veta att en annan assistent är bandit och när sheriffen dör få han shreiffens kraft att sia. det tror jag bra mycket mer på.
Har sheriffen kraften att sia, eller är det något du höftar till med? Om det är sant ska vi ju definitivt inte outa yrken för allt som är heligt!
jag höftar till med det men det är seriöst vad jag tror
antingen det eller rätten att skjuta död på någon som tredje faktionen hade i Starwars dvs, du får skjuta ner någon om han eller hon är bandit blir du ostraffad däremot skulle personen vara normal blir du lynchad dvs auto dör.

tripp_trap said:
DTF = Den Tredje Fraktionen

Appropå dina synpunkter om "vi:ande" det är tyvärr något som följer med spelet, särskilt i början när man har lite att gå på. Som vi såg gick ju folk (Vicotnik i alla fall) amok på Zebulon för att han kunde tolkas tala om bybor utan att inkludera sig själv. Så det är nog bara vänja dig vid att folk använder "vi" och utgå ifrån att alla är misstänkta tills motsatsen bevisas.

Min röst får stå kvar på Vicotnik för närvarande, på grund av hans (enligt mig) något skeva anklagelser. Men den kan komma att bytas om inte Banarok och/eller Craygh reagerar på sina respektive drev.
menar du att jag inte har regarat på drevet mot mig?, jag skulle ljuga ifall jag sade att jag tyckte det var det hemskaste som kunde hända eftersom jag förstår motivationen till uppstartandet av drevet och folk borde byta nu när jag är mer aktiv (eller i alla fall innan utröstningen imorgon)
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Brynolf said:
Dum Panda said:
Är relationerna olika mellan assistenterna och yrkena?
För det som Krank beskriver stämmer inte överens hur det är med mitt yrke.
VAD menar du Krank har beskrivit? Vi har mest flummat fram teorier såvitt jag vet.

Sorry, var lite dålig att beskriva vad jag menade. Menar att han inte har någon info om sin assistent, det har jag. Lite iaf.

Btw, kommer alla yrken att avslöjas?
Det är det nog ingen som vet, men det verkar troligt att vissa inte kommer hinna avslöjas innan de dör eller spelet tar slut.

Tycker att den som är på väg att röstas ut ska claima yrke iaf precis innan.

Isåfall när kommer Perssons yrke avslöjas? Detta skulle ju vara lite mer kontroll på om han ljuger eller ej?
Vore bra att få veta det, ja. Men han låtsas ju vara puts väck ett tag framöver, så det lär vi få vänta på.
Någon som sa att det var helt onödigt att outa när yrkena kommer ut i första rundan tror jag (kommer ej ihåg vem), men håller inte med det alls, bättre om vi får veta det ju, t.ex. i detta fallet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Hej! Jag sitter i en stuga ute i den västmanländska vildmarken och har inte haft möjlighet att ordna med nätuppkoppling förrens nu. Imorgon efter kl 1600 är jag dock tillbaka i Västerås - denna Mälarens juvel - och har möjlighet att vara mer aktiv.

Jag noterar att mitt Crayghdrev har börjat få upp ångan, bra! Jag vill också poängtera att för min del räcker det inte med att Craygh ramlar in och släpper ifrån sig en röst. Han måste bidra med någon substans också. Jag vill höra hur han tycker vi ska gå till väga för att vinna spelet, och jag vill se honom resonera lite kring vilka som är misstänkta innan jag ens börjar fundera på att flytta min röst.

Banarokdrevet gillas. Banarok uttrycker sig rätt diffust i flera av sina svar här, och med mer press på honom kanske vi lyckas vaska fram riktigt varulvsbeteende.

Jag noterar, som många andra, att Persson måste outa sin info om hur många yrken som finns innan rundan är slut. Just nu måste varulvarnas (om han inte är varis själv) kikarsikten vara fixerade på hans ryggtavla, inget snack. Vi får hålla tummarna för att Ukraina bjuder honom möjligheten att dyka upp här innan 2130 imorrn.

En till notering är att Zebulon försvunnit helt ett tag. Känner han att han inte behöver skriva när han inte har press på sig? Väldigt varulvigt.

Just nu är jag ändå rätt nöjd med rundan - vi har börjat rassla med information, och två hyfsat aktiva drev ligger och pyr. Ser gärna att Basenanji skriver mer, då han tog lite av iniativet till assistent-outandet. Har han några förslag på hur vi ska gå vidare med det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Dum Panda said:
Någon som sa att det var helt onödigt att outa när yrkena kommer ut i första rundan tror jag (kommer ej ihåg vem), men håller inte med det alls, bättre om vi får veta det ju, t.ex. i detta fallet.
Snygg kulör! :gremsmile:

Jag tror det var Persson som sa att det var värdelös information (?). Hur tolkar vi det i relation till hans iver att outa yrket och till hans förmåga?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

solvebring said:
Lägger min
Röst: Craygh
för att skapa lite mer press på honom. Håller inte riktigt med Krank om hypotesen att det krävs ballar av stål för att prata mycket om man är nybörjarvarulv. Det kan förmodligen vara lika jobbigt och svårt att vara tyst och cool på rätt sätt. I och med att vi inte har någon klockren "röd", så får "gul" duga så länge.
Intressant. Först analyserar du mig som väl potentiell varis, i ett inlägg som dessutom avslutas med en förfrågan om jag bör röstas ut eller ej - följt av en röst på Craygh. Vad grundar du det på?
Jag tyckte jag var tydlig, men det kanske försvann bland mitt resonerande. Jag den korta versionen: jag tror inte du är varulv. Jag tror du är DTF. Att utrota DTF är dock inte viktig denna runda. Att få bort varulvar är det. Tappar vi två bybor denna runda är vi förmodligen endast 10 kvar mot 5 och då blir vi sjukt sårbara för organiserade drev.

//erik.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

Aha, well, jag är förvirrad. Ber om ursäkt för detta. :gremcrazy:
DTF betyder alltså Den Tredje Faktorn... Men vad innebär det då? Vad är innebörden i det som jag nu tydligen är/kan vara?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Vimes said:
En till notering är att Zebulon försvunnit helt ett tag. Känner han att han inte behöver skriva när han inte har press på sig? Väldigt varulvigt.
Aldrig en lugn stund :gremsmile:
Jag har varit tvungen att jobba ikapp.
Jo, man blir onekligen lite mer aktiv när man har en massa vilsna själar som vill lyncha en. Med vilsna själar menar jag här förledda lagkamrater, bara för att vara tydlig.

Jag vill verkligen vara med och vinna det här.
Vi har haft en tuff start där vi förlorade tre bybor rakt av utan att de hann säga några stats, eller mycket alls. Det gör det så mycket svårare att använda outningsinformationen.
Jag hoppas att det är många rookies bland banditerna för jag inbillar mig att de borde vara lättare avslöja.
Än så länge har det dock gått så där, de utmärker sig inte så att jag kan se det iaf.

Min röst på banarok börjar kännas olustig.
Han är ju aktiv nu och det gör honom lättare att analysera i efterhand om han är varulv. Jag börjar luta åt att rösta på Craygh istället men jag måste läsa ikapp bättre först.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,458
Location
Köping
Re: Vad är relationen mellan assistenter och yrken?

solvebring said:
Aha, well, jag är förvirrad. Ber om ursäkt för detta. :gremcrazy:
DTF betyder alltså Den Tredje Faktorn... Men vad innebär det då? Vad är innebörden i det som jag nu tydligen är/kan vara?
Den Tredje Fraktionen är just en tredje fraktion. Standardversionen är en Seriemördare som får döda någon varje runda och vill bli ensam kvar - det har dykt upp en del varianter på temat i tidigare varulvsspel. En sådan roll är förstås dålig för byborna i längden.
 
Top