Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Den något uppskrämda gruppen människor tittade misstänksamt på varandra. Tre personer hade lämnat dem och ingen av dessa var en bandit, bara helt vanliga och hederliga stadsbor.

Poseur hade röstats ut som minst lämplig borgmästarkandidat, Lukas kunde inte stanna längre och Måns hade fått en gaffel instucken mellan skulderbladen och var tvungen att omedelbart lämna lokalen.

Anthraxus torkade svetten ur pannan med en Smith&Wesson-aktie, dansösen krank spatserade till baren där Dum Panda serverade en välsmakande paraplydrink, medan de övriga smuttade på whiskey (eller lät bli). Vad skulle de göra härnäst?


-----

Vi tackar de tre spelare som lämnar oss för deras deltagande och ni får gärna komma med ett sista inlägg och önska övriga lycka till, dock får ni absolut inte lämna ifrån er någon spelteknisk information för att hjälpa dem på traven.

-----

Följande 17 män och kvinnor finns på saloonen:
Andersson
Anthraxus - Bankir
Banarok
Basenanji
Brynolf
Craygh
Dum Panda - Bartender
Hellzon
krank - Dansös
Lindenius
NilsH
Persson
Solvebring
tripp_trap
Vicotnik
Vimes
Zebulon

Den här rundan slutar 21:30 på torsdag
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hallå. Får man inte veta om de som åker ut är bybor eller bovar?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Persson said:
Hallå. Får man inte veta om de som åker ut är bybor eller bovar?

Äh skit i mig för fan. Jag läste med fel getöga. Alla var hederliga medborgare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Igen?

Arrgh! Jag som var så jäkla laddad efter att blivit plockad av varulvarna första rundan förra gången med! Era as!

:gremsmile:

Lycka till byn!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Det här var kul.
är bara lite sur på mig själv att man får sig själv diskad.

nåja förhoppnings vis kommer fler chanser att spela.

Nu få jag väll luta mig tillbaka och se på resten av matchen.

hoppas att jag bidrog med någonting innan mitt felsteg.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Några synpunkter

Har snabbanalyserat första rundan nu och Måns drevade mot Zebulon och Solvebring. Han hoppade på en del grejer också.

Det är svårt att hitta varulvarna i fallet Lukas och Poseur så det blir på Måns man har att titta.

En annan grej. Om något så skulle varulvarna tjäna på att Banaruk åkte ut. Jag tror att man kan hitta en varulv bland de som försökte bilda ett drev mot honom i slutet.
Dessa var: Anthraxus, Brynolf, NilsH och Vicotnik.
Jag har svårt att tro att dessa inte fattade att Poseur inte skulle kunna gå att rösta ut. För varulvarna vore det gynsamt om Poseur blev kvar.


En annan sak. Zebulon kan försvaras genom sin insats för arbetslinjen men Solvebring har jag sett vara inloggad och aktiv här på rollspel.nu och han var endå inaktiv på slutet. Ville han få bort hettan från sig själv på slutet kanske? Därför fram till dess att bättre argument visar sig mot Zebulon, Anthraxus, Brynolf, NilsH eller Vicotnik så faller min röst på Solvebring. Låt oss dreva mot honom!

Röst: Solvebring
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hej

Jag vill bara påminna er om att jag reser till Ukraina onsdag morgon. Är tillbaka i Svea rike under fredag natt. Så mig ser ni inte före lördagen med största sannolikhet.
Men jag är naturligtvis här imorgon!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Dreva på så mycket ni orkar. Ni slösar bara er tid och era rösttillfällen. Min inaktivitet beror på att jag fick svårt att hålla huvudet klart på slutet. Sluttampen var kort och gott snurrig. Inte minst pga. Poseur. Jag kände att så mycket mer inte fanns att krama ut ur en första runda, dessutom började det kännas meningslöst att invänta totalt inaktiva deltagare. "Spelar de spelet eller har de glömt bort eller rent av skiter i att spela?" Jag ledsnade på passiviteten och undran. Att hålla sig inaktiv är en sak, men att inte posta ett jävla skit är en annan sak. Jag chansade, lade en röst på Poseur och så fick det vara ända till slutklämmen.

Det jag däremot tycker är intressant är det här med de som drevade mot Banaruk. Vicotnik är dessutom med på min lista sedan gammalt. Jag diggar inte hans sätt kort och gott, speciellt inte det att han tycks vara så ihärdig att följa upp de flesta drev som varit. Tror det kan ligga mycket i att han är en uppmärksamhetstrollkarl. Därav, låt oss dreva mot honom...

Röst: Vicotnik
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Röst: Dum panda

Tack för spel, Poseur (hoppas du har mer tid nästa gång!), Måns (vafan - jag hade hoppats på att du skulle vara varulv och att jag skulle få nypa dig efter Mutant-debaclet senast :gremsmile: ) och Lukas (hoppas du är med nästa gång! Du verkade vara en frisk fläkt annars.).

Nå. Några snabba tankar innan sänggående:

Banarok och Dum Panda - ni måste komma in i matchen, och det NU! Är det så att det känns kämpigt att gå igenom hela förra rundan (om ni inte har koll) så kan jag eller annan (med fördel flera av oss antar jag) göra lite sammanfattningar. Det är viktigt att ni börjar agera i varje fall.

Nitandet av Måns - vad tror vi? Slump? Bra poster? Gamla meriter? Något på spåren? Här får vi vända på några stenar.

Vad kan vi säga om dreven? - eftersom det slutade som det gjorde blev det aldrig någon riktig grej av utröstningen. Det är en dubbel förlust för oss (tre bybor, huga!) och en väldigt informationsfattig utröstning. Jag vet inte riktigt vad vi kan säga om röstningsmönstren från förra rundan? Några idéer? Annars är vi tillbaka på magkänsla och aktivitet som kriterier.

---

Jag är sugen på att haka på Perssons drev mot Solvebring, lite för att Persson är så skönt hurtig i sina formuleringar. Men ärligt talat är Solve en av de jag tycker verkar grönast (detta sägs alltså i början av andra rundan och betyder typ ingenting, mind you).

Jag ska under morgondagen återkomma med någon form av djupare analys av både Solvebring och Persson, som båda skrivit en del, men inte varit uppe för så mycket diskussion.

Tills vidare röstar jag på bartendern Dum panda - börja skriv, annars jävlar.

Röst: Dum panda
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Det jag däremot tycker är intressant är det här med de som drevade mot Banaruk. Vicotnik är dessutom med på min lista sedan gammalt. Jag diggar inte hans sätt kort och gott, speciellt inte det att han tycks vara så ihärdig att följa upp de flesta drev som varit. Tror det kan ligga mycket i att han är en uppmärksamhetstrollkarl. Därav, låt oss dreva mot honom...

Röst: Vicotnik
Fan. Intressant. Solvebring: Berätta mer om din teori, varför tror du att Vicotnik som varulv skulle tjäna på att gräva i vilka som drevar och inte.
Jag har inte tänkt i det där perspektivet så vidareutveckla gärna! Jag har nämnt Vicotnik i det inlägg du svarar på så om du kommer med en bra teori så följer jag gärna med dig i ett drev mot honom!

Kom igen nu! Nu tar vi dem! :gremcool:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Tja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven? Kort sagt så ser jag det som att han möjligen är såpass aktiv för att han helt enkelt systematiskt jobbar för att ständigt vinkla dreven i fel riktning.

Vicotnik har otroligt mycket att säga, är otroligt aktiv och säger massor med spännande bra saker. Kanske är så många välpreparerade inlägg lite för bra? Han är också lika snabb kasta kasta sig efter nya drev så fort rösterna börjar blossa upp. Naturligtvis kan han vara en ytterst noggrann bybo som spelar mycket väl. Fast lika gärna som det så kan han ju vara varulv. Som varulv skulle han ju tjäna mest på det. Eller? (Minns att jag är nybörjare på detta). Andra som spelat det här flera gånger noterade också förändringar i hans spelsätt rätt tidigt i första rundan. Det kan ju också betyda ett och annat om vi har tur.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Tja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven? Kort sagt så ser jag det som att han möjligen är såpass aktiv för att han helt enkelt systematiskt jobbar för att ständigt vinkla dreven i fel riktning.

Vicotnik har otroligt mycket att säga, är otroligt aktiv och säger massor med spännande bra saker. Kanske är så många välpreparerade inlägg lite för bra? Han är också lika snabb kasta kasta sig efter nya drev så fort rösterna börjar blossa upp. Naturligtvis kan han vara en ytterst noggrann bybo som spelar mycket väl. Fast lika gärna som det så kan han ju vara varulv. Som varulv skulle han ju tjäna mest på det. Eller? (Minns att jag är nybörjare på detta). Andra som spelat det här flera gånger noterade också förändringar i hans spelsätt rätt tidigt i första rundan. Det kan ju också betyda ett och annat om vi har tur.

mmm. Det är bara en sak jag inte kan sluta tänka på. Om vi inte analyserar dreven bra och hur folk röstar - hur ska vi då göra för att hitta varulvarna? Eller menar du att Vicotnik låtsas vara bybo så pass bra för att kompensera det faktum att han är varulv?

Jag tror att det var Krank som tidigare nämnde att det svåraste med att vara varulv är att låtsas vara bybo. Man måste agera och tänka som en bybo fast man har kunskapsövertaget.
Borde inte lättaste vägen för en varulv vara att inte vara för inaktiv (då får man drev) men inte för aktiv (mer att ljuga, mer ögon mot en)? Vad tror du om den teorin.

Skulle det inte lika gärna kunna vara så att varulvarna skulle tjäna på att de som är aktiva och analyserar, startar drev och så - åker ut?
Varför tror du att varulvarna dödade Måns? Hade han gjort något dumt eller tror du att varulvarna valde att ta någon som inte "var i närheten" för att skapa förvirring ibland oss? Hur ser du på deras agerande.

Vad tror du om yrkena? Hur många olika yrken tror du det finns? Tror du att varulvarna kan ha något gemensamt "tema" på sitt yrke? En gemensam nämnare eller så. Till exempel: alla varulvar har yrket fiskare? Eller att alla varulvar jobbar inom samma område på något sätt: Fiskare, fiskrensare, fisksaltare, fisksäljare etc.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Några synpunkter

Jisses vad svårt det här är.
Nyss läst igenom hela runda 1 från början till slut och har nu ont i huvudet. Mängder med information.
Ber om ursäkt för inaktiviteten men har haft mycket att göra och som nybörjare är det här lite överväldigande.
Men i alla fall, mina funderingar.
Zebulon - Tyckte att drevet mot honom släpptes lite lätt och han var ändå uppe i toppen två gånger.

Persson och Solvebrings tankar är en sak som jag också lade märke till och tyckte var lite skum.

Men slutligen Vimes, skriver väldigt mycket, verkar väldigt givande för byn men ändå så låg rösten på krank kvar väldigt länge och byttes inte förrän det var dags för Poseur att åka ut? Om inte jag blivit helt förvirrad under läsningen (inte helt omöjligt).

Nu skickade ju Vimes en röst på mig och vill inte sänka mig till att hugga tillbaka. Så tills vidare lägger jag min på...
Röst: Vicotnik för att få igång ett litet drev och få lite info.

Som sagt, det här är jättesvårt med de mängder info som kommer, ska försöka hänga med bättre denna rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Den välvilliga assistentskan Basenanji

Okej, det här var knappast vatten på min kvarn.

Att Lukas visade sig vara bybo var väl inte så konstigt och jag får ta på mig att jag var paranoid kring honom.

Måns, är förstås en bra spelare och jag vill passa på att skicka vidare hur han ofta pratar om hur byn ska bete sig som ett lag.

Poseur, tja, tråkigt att han inte är med helt enkelt.

---

I vårt läge nu med tre spelare borta utan att vi vet något om deras yrken/assistent-status etc så fruktar jag att vi kommer få svårt att dra tillräckligt säkra slutsatser om vi inte börjar outa mer effektivt.

Jag outar gärna assistent-status, eftersom min passiva förmåga säger något om assistent-status och chanen att man är stadsbo.

Jag blir iofs lite skärrad av det krank skriver om 'assistent och den som assisterar'. Det tolkar jag som att det finns assistenter med mer viktiga uppgifter än andra assistenter.
Tillsvidare kan vi väl ha en öppen diskussion om detta med assistent-skapet?

En annan grej är att börja göra andra listor, vi får se om jag hinner posta något idag, men jag skulle vilja se ett klassiskt Vicotnik-excel-ark, helt enkelt.

Sedan vill jag fortsätta pressa Zebulon som var alldeles för defensiv förra rundan:

RÖST: Zebulon
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Röst och dant

Dum Panda har talat. Han får gärna tala mer, men jag lägger en liten röst på en inaktiv så här på morgonen.

Röst: Banarok
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Det jag däremot tycker är intressant är det här med de som drevade mot Banaruk. Vicotnik är dessutom med på min lista sedan gammalt. Jag diggar inte hans sätt kort och gott, speciellt inte det att han tycks vara så ihärdig att följa upp de flesta drev som varit.
Jag har varit på 3 utav de 5 dreven, Zebulon som jag fortfarande ser som misstänkt, Poseur på grund av inaktivitet samt Banarok väldigt kort, vilket jag knappt skulle kalla drev då det dog lika snabbt. De drev jag inte varit med i är drevet mot krank samt Andersson.

solvebring said:
Tja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven?
Utav de tre drev jag varit med så har jag varit med och drivit ett drev, nämligen det mot Zebulon. Drevet mot Poseur var för att minimera våra förlusterna till 3 deltagare istället för 4.
Att jag hoppa på drevet mot Banarok beror på följande:
Brynolf said:
Det känns som risken att en varulv skulle hoppa av är åtminstone lite mindre än att en bybo skulle göra det. Så jag hoppar till Banarok, som varit mycket inaktiv.
När det sedan när det börjades i spekulera i att vi skulle förlora ännu fler på grund av Poseurs avhopp så gick jag tillbaka till det drevet för att minimera förlusterna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Är stressad och på väg till jobbet.

Röst: Banarok

Jag tycker personligen att vi ska börja med drev mot Banarok och Dum Panda, p.g.a. deras inaktivitet.

Och Persson - jag är MYCKET intresserad av ditt resonemang varför Banarok var ett dåligt val i slutet av förra tråden.

Med lite tur hinner jag posta förra trådens statistik till lunch och komma med lite analyser till kvällen.

Nu till jobbet...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

mmm. Det är bara en sak jag inte kan sluta tänka på. Om vi inte analyserar dreven bra och hur folk röstar - hur ska vi då göra för att hitta varulvarna?
Tja, det är nog helt rätt taktik och inget fel i det.

Eller menar du att Vicotnik låtsas vara bybo så pass bra för att kompensera det faktum att han är varulv?
Yes, samt för att missrikta rösterna. Seriöst, har du sett någon annan som analyserar med sådan överdriven intensitet och entusiasm som Vicotnik? ... Som sagt, han kan vara bybo, men han kan vara en vältrimmad varis också.

Jag tror att det var Krank som tidigare nämnde att det svåraste med att vara varulv är att låtsas vara bybo. Man måste agera och tänka som en bybo fast man har kunskapsövertaget.
Borde inte lättaste vägen för en varulv vara att inte vara för inaktiv (då får man drev) men inte för aktiv (mer att ljuga, mer ögon mot en)? Vad tror du om den teorin.
Jag tror den teorin stämmer, i teorin - till en början. Fast den har idén har lagts fram förut. Det här är ju vad man förväntar sig av en varulv. Och lättast för en varulv... Jag vet inte. De som varit inaktiva har jagats med fackla och grep. Att istället vara bland de mest aktiva och framvisa en särskilt god kompetens vore ju en ypperligt grym coverup. Vicotnik har ett fint falskspelat inläggsalibi om du frågar mig. Dessutom är detta i ett så tidigt skede att vi helt klart har råd att dreva till 210% mot honom för att se vad som händer.

Skulle det inte lika gärna kunna vara så att varulvarna skulle tjäna på att de som är aktiva och analyserar, startar drev och så - åker ut?
Varför tror du att varulvarna dödade Måns? Hade han gjort något dumt eller tror du att varulvarna valde att ta någon som inte "var i närheten" för att skapa förvirring ibland oss? Hur ser du på deras agerande.
Jag personligen tror att Måns for för att Måns var tämligen vass i sina inlägg. Har var också duktig på att göra breda analyser. ... Fast Vicotniks kändes helt klart ännu vassare. Dessutom följde han och Måns många gånger samma stråk. Så, varför plockade de inte Vicotnik? Hade jag varit varis och Vicotnik bybo så hade jag gjort det, utan tvekan.

Vad tror du om yrkena? Hur många olika yrken tror du det finns? Tror du att varulvarna kan ha något gemensamt "tema" på sitt yrke? En gemensam nämnare eller så. Till exempel: alla varulvar har yrket fiskare? Eller att alla varulvar jobbar inom samma område på något sätt: Fiskare, fiskrensare, fisksaltare, fisksäljare etc.
Det där är knepigt. Själv är jag bybo och har kort och gott ett yrke som är lite mer betydande/auktoritärt för temat. Säger inget mer. Ni får vänta någon/några rundor. Det kommer snart att outas. End of story. Banditerna kan möjligen vara de som har lite mer plain arbetarklassyrken. Fast tas inte alla roller fram slumpvist? Hur som helst, jag vet inte om jag är rätt man för den här grejen. Kanske har alla vi övriga yrken som antingen är ett huvudyrke eller ett assistentyrke. Det vill säga, alla bybor består av yrkesroller som har assistentroller kopplade till sig, medan varulvarna består av en yrkesgrupp dit inga assistenter kan kopplas?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Vicotnik said:
solvebring said:
Det jag däremot tycker är intressant är det här med de som drevade mot Banaruk. Vicotnik är dessutom med på min lista sedan gammalt. Jag diggar inte hans sätt kort och gott, speciellt inte det att han tycks vara så ihärdig att följa upp de flesta drev som varit.
Jag har varit på 3 utav de 5 dreven, Zebulon som jag fortfarande ser som misstänkt, Poseur på grund av inaktivitet samt Banarok väldigt kort, vilket jag knappt skulle kalla drev då det dog lika snabbt. De drev jag inte varit med i är drevet mot krank samt Andersson.

solvebring said:
Tja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven?
Utav de tre drev jag varit med så har jag varit med och drivit ett drev, nämligen det mot Zebulon. Drevet mot Poseur var för att minimera våra förlusterna till 3 deltagare istället för 4.
Att jag hoppa på drevet mot Banarok beror på följande:
Brynolf said:
Det känns som risken att en varulv skulle hoppa av är åtminstone lite mindre än att en bybo skulle göra det. Så jag hoppar till Banarok, som varit mycket inaktiv.
När det sedan när det börjades i spekulera i att vi skulle förlora ännu fler på grund av Poseurs avhopp så gick jag tillbaka till det drevet för att minimera förlusterna.
Tja, det där säger egentligen inte så mycket tycker jag, om någon spelare. Man får mer känsla för det om man ser mängden inlägg, inläggens längd och språk och inte minst sammanhanget. Helt enkelt: Du har varit en väldigt aktiv man och helt klart en duktig skribent, och jag tycker det finns skäl för att pröva att rota lite runtom dig. Det var vi ju råd med, det är ju tidigt i spelet länge än.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Önskan till SL

Jag har en önskan till dig, Feuflux. Kan du inte låta listan spelare vara intakt alla rundorna igenom och istället stryka över de namn som försvinner? Det blir mycket lättare att få en överblick då tycker jag.
 
Top