Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Sammanfattning måndag

Banarok 6 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik, Solvebring, Zebulon, Krank)
Solvebring 3 (Persson, Lindenius, Banarok)
Vicotnik 2 (Dum Panda, tripp_trap)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Persson 1 (NilsH)
Craygh 1 (Vimes)

//erik. Jag är tillbaka - Tadaaa! Ska bara hem från jobbet sedan ska jag aktivera mig mer.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Drevet

Banarok said:
Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
1. Jag tror det finns 4 ulvar i spelet (20%)
2. Som sagt tidigare jag tror verkligen inte det
4. all relation mellan mitt "jobb" och min förmåga är bara schysst flavour text.
Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
Bara fråga 3 kvar.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,186
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

krank said:
Anthraxus said:
Om varulvarna har yrken är förmågan värdelös.
God poäng. Jag tror inte att varulvarna har ett yrke.

MEN: Vi vet inte vilka yrken som har assistenter! Alltså, jag har hela tiden tänkt mig det som att det finns "par". T.ex om det finns en dansösassistent och en dansös, eller en lärarinneassistent och en lärarinna. Däremot VET vi givetvis inte att alla yrken har assistenter. Det här är något Persson borde kunna svara på (om det finns hälften så många yrken som det var bybor från början så finns det en assistent till varje yrke).

<ul><li>Om siffran däremot är högre än hälften av antalet bybor, så är har inte alla yrken assistenter.</li><li>Om siffran är lägre än hälften av antalet bybor, så finns det fler assistenter än en per yrke.</li></ul>
Om krank har rätt och varulvarna inte har ett yrke så är det vettigt att resonera på det sättet.

Men jag tror inte att det är så enkelt. Det bland annat därför att man i så fall skulle kunna automatiskt friskriva de tre som fått sina yrken outade av Den Store Vita Hövdingen redan, och det är jag inte säker på att vi kan. Frågan om huruvida banditerna har yrken eller ej går hursomhelst inte att bevisas innan vi plockat dem (däremot kan motsatsen bevisas om en bandit visar sig ha ett yrke).

Har krank rätt är det dessutom så att banditerna inte behöver fiska efter folks yrken (eftersom banditerna känner till varandra, kan de rimligen anta att alla andra har yrken).

Jag är mer inne på att alla har yrken, eller att yrket i någon form markerar ens status. Men saknar som sagt var bevis.

Tyvärr är Persson i Ukraina, och kan därför inte ge någon information vad han vet om yrkena likt den som krank fiskar efter.

Jag blir inte heller klok på assistentskapets funktion. Vad används det till? Vad är relationen mellan assistenten och den den assisterar? Varför jag frågar är för att avgöra risken med outningar av det och betydelsen av den outade informationen och vem som har nytta av den.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Drevet

vill inte svara på den frågan vid denhär delen av spelet även ifall jag inte ser några negativa aspecter med det ser jag inga bra heller därav ska jag överväga det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Sammanfattning måndag

Lindenius said:
//erik. Jag är tillbaka - Tadaaa! Ska bara hem från jobbet sedan ska jag aktivera mig mer.
Min röst på Persson tycks ha tappats bort i de flesta genomgångar idag. Så här ser det ut i verkligheten:

Banarok 6 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik, Solvebring, Zebulon, Krank)
Solvebring 3 (Persson, Lindenius, Banarok)
Vicotnik 2 (Dum Panda, tripp_trap)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Persson 2 (NilsH, Brynolf)
Craygh 1 (Vimes)

Och jag tycker absolut vi borde börja pressa Persson och Basenanji mer. Deras outning av sig själva är det största som hänt hittills, och kan vinna eller förlora spelet för oss, beroende på om de ljuger eller inte. Jag tror tills vidare att de ljuger och fiskar efter power-förmågor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Jag blir inte heller klok på assistentskapets funktion. Vad används det till? Vad är relationen mellan assistenten och den den assisterar? Varför jag frågar är för att avgöra risken med outningar av det och betydelsen av den outade informationen och vem som har nytta av den.
Jag lutar åt Kranks teori om att assistenterna hänger ihop med ett yrke. Exempelvis kan det finnas en dansös-assistent, och eventuellt vet de båda något om varandra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Tyvärr är Persson i Ukraina, och kan därför inte ge någon information vad han vet om yrkena likt den som krank fiskar efter.
Aj, det var så sant. Men det gör det hela bara ännu skummare. Varför outa att man har en mustig förmåga, om man vet om att man inte kan vara med något mer under rundan? OM han är bybo, är ju risken att han får en gaffel mellan skinkorna rätt överhängande på torsdag utan att han hunnit använda sin förmåga alls.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Jag blir inte heller klok på assistentskapets funktion. Vad används det till? Vad är relationen mellan assistenten och den den assisterar? Varför jag frågar är för att avgöra risken med outningar av det och betydelsen av den outade informationen och vem som har nytta av den.
Skulle någon som är assistent kunna dementera eller verifiera att deras eventuella förmågor är kopplade till deras assistentskap på något sätt?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,186
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Brynolf said:
Andersson said:
Tyvärr är Persson i Ukraina, och kan därför inte ge någon information vad han vet om yrkena likt den som krank fiskar efter.
Aj, det var så sant. Men det gör det hela bara ännu skummare. Varför outa att man har en mustig förmåga, om man vet om att man inte kan vara med något mer under rundan? OM han är bybo, är ju risken att han får en gaffel mellan skinkorna rätt överhängande på torsdag utan att han hunnit använda sin förmåga alls.
Det kan jag hålla med om. Det är antingen skumt eller dumdristigt om han inte förlitar sig på högre makt.

Persson är på min radar. Dock menar jag att man kan vänta med att dreva mot Persson till nästa runda, eftersom det annars inte får någon effekt då han inte kan svara i alla fall.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,186
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Drevet

Banarok said:
vill inte svara på den frågan vid denhär delen av spelet även ifall jag inte ser några negativa aspecter med det ser jag inga bra heller därav ska jag överväga det.
Nu förstår jag ärligt talat inte vad du menar. Ditt slingrande gör i vilket fall inga mirakel för dina försök att inte verka misstänkt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Brynolf said:
Andersson said:
Tyvärr är Persson i Ukraina, och kan därför inte ge någon information vad han vet om yrkena likt den som krank fiskar efter.
Aj, det var så sant. Men det gör det hela bara ännu skummare. Varför outa att man har en mustig förmåga, om man vet om att man inte kan vara med något mer under rundan? OM han är bybo, är ju risken att han får en gaffel mellan skinkorna rätt överhängande på torsdag utan att han hunnit använda sin förmåga alls.
Det kan jag hålla med om. Det är antingen skumt eller dumdristigt om han inte förlitar sig på högre makt.

Persson är på min radar. Dock menar jag att man kan vänta med att dreva mot Persson till nästa runda, eftersom det annars inte får någon effekt då han inte kan svara i alla fall.
Mjo, förvisso (oavsett om han verkligen ÄR utomlands eller ej lär han ju inte svara)...

Då hoppar jag över till Craygh så får vi hoppas han börjar snacka lite.

Röst: Craygh
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Andersson said:
Persson är på min radar. Dock menar jag att man kan vänta med att dreva mot Persson till nästa runda, eftersom det annars inte får någon effekt då han inte kan svara i alla fall.
Just nu är Persson den ende som pingar någorlunda, för mig. Jag tyckte att det var intressant hur han agerade förra rundan; hans förmåga förklarar delvis hur han spelade - för mig luktar det starkt av "ojdå, nu måste jag hitta på nåt så de inte hänger mig nästa runda". Nåtslags shot in the dark-hopp om att lyckas villa bort korten.

Men jag kan ha fel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Drevet

krank said:
Vicotnik said:
Lämpligt är väl att du tar och svarar på dessa frågor.

Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
Det verkar u vara the thing to do just nu, så jag hänger väl på.

1. Jag gissar på fyra eller fem. Jag hoppas på fyra.

2. Nä.

3. Den här.

4. Det finns en koppling, men hur stark, tydlig eller intuitiv den är tänker jag inte uttala mig om.
Tja... Vad fan... Lets go!

1) Fyra. Fem känns för mycket.

2) Nej, det är jag inte.

3) Nästa, dvs. runda 3.

4) Nej, för jag kan inte se någon direkt relation.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Drevet

Ville bara droppa in och säga att jag är på resande fot, men kommer kommentera senare ikväll.

Ser också att Banarok står högt uppe, just nu.

Återkommer senare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Brynolf said:
Jag lutar åt Kranks teori om att assistenterna hänger ihop med ett yrke. Exempelvis kan det finnas en dansös-assistent, och eventuellt vet de båda något om varandra.
Det här gör mig fundersam. Jag vet att jag inte har någon information om eventuella assistenter till mig.

Så, om vi nu utgår från att det ser lika ut för alla:

- Jag antar då att inge andra ickeassistenter har någon ytterligare information om sina eventuella assistenter.
- ...och om det är så, så borde det betyda att Brynolf borde veta det, om han också vore ickeassistent.
- ...och om han inte är ickeassistent, dvs han är assistent, så borde han OCKSÅ veta huruvida han vet något om sin mästare.

Brynolf, jag hittar ingenting från dig om huruvida du är assistent eller inte. Utveckla dig en smula, är du snäll.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

krank said:
Brynolf said:
Jag lutar åt Kranks teori om att assistenterna hänger ihop med ett yrke. Exempelvis kan det finnas en dansös-assistent, och eventuellt vet de båda något om varandra.
Det här gör mig fundersam. Jag vet att jag inte har någon information om eventuella assistenter till mig.

Så, om vi nu utgår från att det ser lika ut för alla:

- Jag antar då att inge andra ickeassistenter har någon ytterligare information om sina eventuella assistenter.
- ...och om det är så, så borde det betyda att Brynolf borde veta det, om han också vore ickeassistent.
- ...och om han inte är ickeassistent, dvs han är assistent, så borde han OCKSÅ veta huruvida han vet något om sin mästare.

Brynolf, jag hittar ingenting från dig om huruvida du är assistent eller inte. Utveckla dig en smula, är du snäll.
Det var bara en teori. Sambandet mellan "proffs" och assistent kan ju vara något helt annat. Exempelvis att den ene alltid är varulv eller vad som helst. Varje yrke behöver inte heller nödvändigtvis ha en assistent.

Jag tänker inte outa min egen ev assistentstatus innan jag får en någorlunda trovärdig indikation på att Basenanji är ärlig (eller någon annan har nåt annat övertygande argument).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
OK, lite snabba genomgångar, dårå:

Craygh:
702986 Lägger sin röst "lite slumpmässigt" på... Killen som var den förste som körde bokstavsordning?
703149 Varulvs-CV. har varit med i CoC oxh Star Wars. Tenderar att skriva "lite väl". Antar att han menar lite många. Brukar finna folks analyser svagt grundade. Känner inte att han kan göra riktiga analyser, för han känner oss inte.
703158 Funderar kring att bartender skulle kunna sitta på nån form av siarinfo
703382 Förvirring är dåligt. Bybor har ett forum, varulvar har två. Vi bör inte gå ut med yrke. Assistent verkar säkert. Är själv inte assistent. Bra att hålla uppdaterade röstlistor. Tycker Vicotniks inlägg är löst hållna.
703384 Tycker att solve ska säga vilka han misstänker och varför.
703398 Tycker det är lika bra att kasta ut inaktive Andersson. Krank och Zeb-dreve lösa och omotiverade. För lite info.

Tankar: Japp, jag vet att Vimes redan gått igenom Craygh. I mina ögon är det mest problematiska att han inte sagt något den här rundan, vare sig röst eller annat. I övrigt tycker jag inte att det är så mycket att hänga i julgranen.


Brynolf:
702962 RP
702967 "skapa lite press" på NilsH
702972 "Den onde, lismande kapitalisten är ju annars en rätt vanlig stereotyp."
702985 Har aldrig spelat förut
702997 Vill ha bortförklaringar att "fnissa" åt. Röstar på krank för att öka pressen.
702998 RP
703047 Bra att pressa de mer erfarna, för de bör ha rutin på att rentvå sig... (!?)
703055 Frågar hur många skurkar det brukar vara
703083 Snömos
703112 Tror yrken är viktigt. (nähä!?)
703120 Tror assistenter är sämre än "oss vanliga cowboys". Tror assistengrejen har nån betydelse. Kanske de dör/outas ihop?
703122 Snömos
703144 Tror det kan vara bra att outa yrken tidigt, innan vi dör.
703145 -
703148 -
703209 Det går att se om nån ljuger när deras yrke avslöjas
703231 Tycker att det är suspekt att Solvebring försvarar Zebulon
703232 Röstar zebulon, för det verkar inte finnas nån annan värd att rösta på
703347 Röstar Krank, för han är för tyst trots att han är inloggad
703390 Undrar om bankiren har nån bra förmåga
703411 Tycker Krank ska sjunga ut
703413 Teknisk fråga
703435 Tycker Krank förhalar.
703488 Tycker att det var bra, trots allt, att krank inte började panik-outa saker. Röstar Poseur
703631 Byter röst till Banarok pga inaktivitet.
703633 Snömos
703643 Byter tillbaks till Psoeur för att minska antalet folk som försvinner
703654 Tycker det låter sunt att låta Lukas ta över Poseurs roll
703658 För sent att rädda Poseur

RUNDA 2
703957 Utgår från att Persson och Basenanji ljuger. Röstar Persson.


Tankar: Som synes en hel del snömos och sånt, men jag vetefan om en nybörjarvarulv skulle våga pladdra på i den här farten. Det skulle kräva ballar av stål. Jag skulle inte säga "grön", men i varje fall gul.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Lindenius ber om respit

solvebring said:
Jag tror kanske fortfarande att han är det, men jag skulle vilja att vi utredde hans konstiga inlägg under första rundan lite mer.
Well, fråga på. Vad är det du söker svar på?
Som jag nämnde tidigare har jag varit lite lur på solvebrings beteende. Jag ska försöka mig på en analys.


Det började med det här inlägget under runda 1 där jag tycker Solvebring uppvisar tankegångar som är liiite för konkreta för att vara spontant spånande:

solvebring said:
Tja, om det inte är dubbelagentspel... Dvs. att skriva som om han vore bybo för att vi ska tro att han är bandit, fast att han just egentligen är bybo...
Därefter kom ytterligare ett inlägg där jag tycker solvebring överdrev sin paranoia. Är det rädsla för att försäga sig, en överdriven vilja att visa att man är bybo eller är det överdrive vilja att DÖLJA något annat?
solvebring said:
... Förövrigt älskar jag alla "vi" som förekommer i svaren kors och tvärs. Alla dessa dolda, blyga men ack så förrädiska "vi". "Vi"... Fan, jag börjar bli rädd för det ordet. "Vem menar det, vem menar det inte?! Argh! *Flämt!*"
... "Vi bybor" osv. Som en skallerorm i sanden. Ain't it so? =)

I love it!
En formulering som i början av denna runda som därefter började gnugga mig är:
solvebring said:
... Det får de ju praktiskt taget gratis bara de lyssnar på byborna en liten stund.
I inlägget som citeras ovan kommenterar Vicotnic både Varulvar och Bybor i tredje person på ett sätt som känns fjärmat från bägge. Jag förstår om många kanske tycker det känns som ett övertolkande av mig, men jag föreslår att detta kan vara en tell för DTF. Det förvånar mig faktiskt lite att Basenanji missade att uppmärksamma detta, eftersom han i normala fall brukar vara bra på just sådant. (Kanske har jag missat att han gjort det? Jag har bara snabblurkat under dagen.)

Således: Jag föreslår att Solvebring är DTF. MEN, frågan är om det är panik att få bort honom? Jag förslår hellre att vi siktar på att nita misstänkta varulvar. Jag räknar pessimistiskt med att det finns 5 varulvar (enligt resonemang förra rundan). Jag vill hellre bli positivt överraskad av att de är färre, än motsatsen.

//erik. ska försöka läsa ikapp under kvällen och ändra röst till en misstänkt bandito i stället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

Brynolf said:
Det var bara en teori.
Visst, men en du rimligen redan borde veta svaret på =)

Åtminstone om vi utgår från att det är lika för alla...
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Fast vad ska man med en yrkesräknarförmåga till?

tvivlar start på just den teorin den är absurd, däremot kan det vara så att assistenter har en skräp kraft tills deras mästare dör varav de får deras mästares kraft också, t.ex shreiff assisstentens kraft är kanske att veta att en annan assistent är bandit och när sheriffen dör få han shreiffens kraft att sia. det tror jag bra mycket mer på.
 
Top