Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 1

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Zeb...

Vicotnik said:
Jag stör mig på följande mening från Zebulon:
Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
På den meningen tycker jag det låter som om han pratar om sig själv som icke bybo.
Tja, om det inte är dubbelagentspel... Dvs. att skriva som om han vore bybo för att vi ska tro att han är bandit, fast att han just egentligen är bybo...

*Hatar de där otäcka smyghintarna om vad man möjligen kan vara*
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Zeb...

solvebring said:
Vicotnik said:
Jag stör mig på följande mening från Zebulon:
Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
På den meningen tycker jag det låter som om han pratar om sig själv som icke bybo.
Tja, om det inte är dubbelagentspel... Dvs. att skriva som om han vore bybo för att vi ska tro att han är bandit, fast att han just egentligen är bybo...

*Hatar de där otäcka smyghintarna om vad man möjligen kan vara*
Att vara bybo och utge sig för att vara bandit är nog bland det sämsta man kan göra. Det finns nämligen inget man tjänar på att utge sig för att vara bandit. De enda som vinner på de är banditerna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Rösträkning

Vimes said:
Dreven:
Zebulon 6 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Hellzon, Vimes)
krank 4 (Lukas, Basenanji, Persson, Brynolf)
Andersson 3 (Lindenius, Anthraxus, Krank)

Spridda skurar:
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Vimes 1 (solvebring)

Andersson och Poseur har inte röstat ännu.
Känns ju jäkligt skumt att Andersson och Poseur inte röstat? Andersson har väl inte ens postat ännu? Sitter de månne och väntar ut ngt, eller skiter de i att vara med?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Zeb 2

Ojdå. Nu verkar det som att Zebulon har formulerat sig olyckligt/avslöjat sig. Jag tycker att Zeb verkar skum, just genom den där formuleringen om bybor mm.

Jag byter därför röst till Zebulon för att öka pressen.

Min information säger mig att assistent/ej assistent är det bästa alternativet om någon ska outa något. Men eftersom det ser ut som att Zeb har klantat sig ordentligt vill jag ha lite mer info från honom!

Zebulon:

1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?

RÖST: Zebulon
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Röstningsläget lördag kl. 14.49

Basenanji->Zebulon

Zebulon 7 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Hellzon, Vimes, Basenanji)
krank 3 (Lukas, Persson, Brynolf)
Andersson 3 (Lindenius, Anthraxus, Krank)

Spridda skurar:
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
solvebring 1 (Måns)
Måns 1 (Zebulon)
Vimes 1 (solvebring)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,182
Location
Ereb Altor
Rättning av röstningsläget lördag kl. 14.49

Jag röstade på Zeb tidigare idag:

Zebulon 8 (Vicotnik, tripp_trapp, NilsH, Dum Panda, Hellzon, Måns, Vimes, Basenanji)
krank 3 (Lukas, Persson, Brynolf)
Andersson 3 (Lindenius, Anthraxus, Krank)

Spridda skurar:
Vicotnik 1 (Craygh)
Craygh 1 (Banarok)
Måns 1 (Zebulon)
Vimes 1 (solvebring)
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Rättning av röstningsläget lördag kl. 14.49

Vicotnik said:
Jag stör mig på följande mening från Zebulon:
Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
På den meningen tycker jag det låter som om han pratar om sig själv som icke bybo.
Basenanji said:
Ojdå. Nu verkar det som att Zebulon har formulerat sig olyckligt/avslöjat sig. Jag tycker att Zeb verkar skum, just genom den där formuleringen om bybor mm.

Jag byter därför röst till Zebulon för att öka pressen.

Min information säger mig att assistent/ej assistent är det bästa alternativet om någon ska outa något. Men eftersom det ser ut som att Zeb har klantat sig ordentligt vill jag ha lite mer info från honom!

Zebulon:

1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
Hold your horses. Är det "men":et ni retar er på eller vad? Jag tror ni drar för stora växlar på en enda mening i en ganska lång utläggning. Men det kan för all del vara sant att han klantat sig, han påstår att han har ont om tid men lyckas ändå skriva ganska långa svar fyllda med inte alltför relevant information. Zebulon, ge oss en hållhake på dig som vi kan få bekräftat relativt snart (till exempel om din avslöjningsrunda är en av de närmaste två-tre rundorna).
Med det sagt är jag inte övertygad om hans skuld än och min röst på honom kan ses som svajig.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Zeb 2

Basenanji said:
Ojdå. Nu verkar det som att Zebulon har formulerat sig olyckligt/avslöjat sig. Jag tycker att Zeb verkar skum, just genom den där formuleringen om bybor mm.
Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
Tja vill man tolka Zebulons inlägg lite snällare så kan han ju faktiskt menat något i stil med "Jag vill såklart vara kvar i spelet, men jag vill själv inte misstänka någon specifik just nu eftersom jag inte vill medverka till att vi röstar ut en annan bybo"

Med det sagt, håller jag med Basenanji om att Zebulon bör outas. Dock, om Zebulon hängs och visar sig vara bybo, bör vi definitivt kolla upp vilka som varit med och hetsat mot honom. Om han är Varulv, bör vi börja pressa solverbring mer:
solvebring said:
Tja, om det inte är dubbelagentspel... Dvs. att skriva som om han vore bybo för att vi ska tro att han är bandit, fast att han just egentligen är bybo...

*Hatar de där otäcka smyghintarna om vad man möjligen kan vara*
Wtf liksom.

//erik.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Zeb 2

Lindenius said:
Dock, om Zebulon hängs och visar sig vara bybo, bör vi definitivt kolla upp vilka som varit med och hetsat mot honom. Om han är Varulv, bör vi börja pressa solverbring mer
Definitivt. Det mest suspekta med Zebulon just nu är att Sölve verkar försvara honom. Inte att han skrev "en bybo" i stället för "en annan bybo".
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Mera Zeb

BTW... jag hoppar på tåget och hoppas att Zebulon önskar svara på de frågor som ställts. Verkar inte vara någon idé att hetsa mot någon annan just nu ändå.

Röst: Zebulon
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Rättning av röstningsläget lördag kl. 14.49

Zebulon said:
Det som sagt trevligt att kunna bidra genom att vara målet för ett drev. Dreven är viktiga för att se röstmönster.
Det skulle dock kännas bittert att bli utröstad för att man var först i den bakvända listan.
Hoppas folk tar sitt förnuft till fånga för det är ju inga direkta anklagelser riktade. Om jag åker ut hoppas jag dock alla kollar ordentligt vilka som varit verksamma i det här drevet, där lär det gömma sig tjockt med banditer.
Jag har inte gett upp, jag bara säger.
Nu i början ger inte röst mönstret något, men det kommer vi kunna kolla näramre på senare. Det viktiga med drev är att få fram information, vilket du inte har bidragit till just nu.

Zebulon said:
Att jag inte varit så aktiv köper jag bättre som skäl men jag skriver ju faktiskt, jag är aktiv nu.
Jag vet inte om jag räknar några få poster som aktiv, men jag har ändå förstående för att folk har ett liv utan för forumet och spelet. Så det tänker jag inte hålla emot dig.

Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut. Av de två drev som går just nu lägger jag hellre min röst på Andersson eftersom han är mindre aktiv än krank.

Krank är för övrigt helt j--la omöjlig att analysera i såna här spel. Han "är" ju bybo oavsett vad han fått för roll. Även som bandit spelar han exakt som en bybo. Det är extremt svårt att genomskåda honom men om vi senare lägger press på honom så ökar chanserna att bättre kunna bedöma honom.

Alltså.
Röst: Andersson
krank är inte omöjlig att analysera, det är ingen. Och har man inställningen att han inte går att analysera så kommer man aldrig kunna analysera honom för man har redan bestämt sig för att han inte kan analyseras. Men ja press är ett bra sätt att tvinga fram aktivitet och få folk att göra misstag. Men istället för att pressa krank som är aktiv och kan försvara sig och som samtidigt har ett mindre drev mot sig så lägger du din röst på Andersson som vi än så länge inte sett skymten av. Har inte Andersson gjort sig till känna senast söndag kväll/måndag morgon så är det vetigare att rösta ut honom då så vi inte förlorar 3 spelare (1 röstas ut, 1 dödas och 1 pga inaktivitet).

Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
Det är inte men'et jag stör mig på det här utan hela meningen. Jag upplever den som konstigt formulerat, det är just såna här saker som jag sitter och letar efter då jag spelar varulvsspel och framför allt i början då det inte finns särskillt mycket att gå på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: Rättning av röstningsläget lördag kl. 14.49

Tripp_trap said:
Zebulon, ge oss en hållhake på dig som vi kan få bekräftat relativt snart (till exempel om din avslöjningsrunda är en av de närmaste två-tre rundorna).
Med det sagt är jag inte övertygad om hans skuld än och min röst på honom kan ses som svajig.
Dina anspråk på Zebs outande är väldigt blygsamma.

Om han är varulv kommer det svida att svara på mina frågor; det är därför man ska pressa misstänkta rätt hårt. Då måste en varulv välja mellan att:

-ljuga och ge bort massa info den vägen

eller

-vara tyst (vilket bekräftar att vi pressar en varulv)

Förra omgången var det precis så, faktiskt med Zeb den gången också.

Och om Zeb inte är varulv...tja, det är inte hela världen om han outar info, det måste fler outande till för att det ska bli allvarligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Vad vill vi med Zeb?

tripp_trap said:
Hold your horses. Är det "men":et ni retar er på eller vad? Jag tror ni drar för stora växlar på en enda mening i en ganska lång utläggning. Men det kan för all del vara sant att han klantat sig, han påstår att han har ont om tid men lyckas ändå skriva ganska långa svar fyllda med inte alltför relevant information. Zebulon, ge oss en hållhake på dig som vi kan få bekräftat relativt snart (till exempel om din avslöjningsrunda är en av de närmaste två-tre rundorna).
Med det sagt är jag inte övertygad om hans skuld än och min röst på honom kan ses som svajig.
Jag tror inte att vi "drar stora växlar", tripp_trap. Inte jag iaf. Så här tidigt i spelet kan man liksom inte dra några riktiga växlar på något.

Min egen erfarenhet från varuvlsspel säger mig att "magkänslan" inte är värd så där väldigt mycket förrens några rundor in i spelet. Det här är ju en magkänslegrej - läser man lite mellan raderna verkar Zebulon reagera konstigt (jag menar ju också att det är mer än bara den här meningen som Vicotnik och Basenanji har skjutit in sig på som är märkligt i Zebulons inlägg, han verkar på något vis svettig och defensiv). Men det vi vill är ju att ha ut information. Och nu, med 8 röster på Zebulon är det väl dags att han börjar spilla några bönor.

Grejen är ju att vi måste pressa fram info på lösa grunder såhär i början. Det vore sjukt olyckligt om vi inte skapar press på någon mer än Zebulon, också. Dock: Zebulon har gett ifrån sig en scum-tell tycker jag, det kanske inte betyder något, men det är det bästa vi har att gå på hitnitills så Zebulon känns som den självklara måltavlan för vår press.

Svara på Basenanjis frågor, Zeb!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Zeb...

Vicotnik said:
solvebring said:
Vicotnik said:
Jag stör mig på följande mening från Zebulon:
Zebulon said:
Jo, jag behöver rädda mig men jag vill ju inte att en bybo åker ut.
På den meningen tycker jag det låter som om han pratar om sig själv som icke bybo.
Tja, om det inte är dubbelagentspel... Dvs. att skriva som om han vore bybo för att vi ska tro att han är bandit, fast att han just egentligen är bybo...

*Hatar de där otäcka smyghintarna om vad man möjligen kan vara*
Att vara bybo och utge sig för att vara bandit är nog bland det sämsta man kan göra. Det finns nämligen inget man tjänar på att utge sig för att vara bandit. De enda som vinner på de är banditerna.
Tja, sant. Du har så rätt. Fast å andra sidan tjänar man lite på den totala förvirringen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Re: Zeb...

solvebring said:
Tja, sant. Du har så rätt. Fast å andra sidan tjänar man lite på den totala förvirringen.
Som bybor tjänar vi aldrig på förvirring. Förvirring är varisarnas vapen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Ny röst

Jag tycker det börjar kännas skumt med allt Zebulon-snack. Visst, det finns en grund i det men jag ogillar det ändå. Det känns lite för uppenbart på något vis. Det här med det stora spannet röster mot Zebulon känns speciellt lurigt. Det känns... Keyser Soze, eller vad man ska säga. =)

I don't like it!

Återigen så analyserar Vicotnik med trovärdighet men ändå för mycket, enligt min nybörjarskadade uppfattning. Nu börjar det bli överstyrt på ett röstläge igen. Jag misstror gärna sådant. Jag kan dock inte säga vad som finns bakom masken men jag får dåliga vibbar. Förövrigt är jag ju nybörjare på det här med varulvspel så jag tar mig friheten att vara lite idiotisk - må så vara i så fall.

Röst: Vicotnik

... Förövrigt vågar jag inte uppdatera röstläget, är rädd för att jag ska missa någon och göra fel. Någon annan får gärna göra det åt mig. Rookie's call!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Zeb...

Vimes said:
solvebring said:
Tja, sant. Du har så rätt. Fast å andra sidan tjänar man lite på den totala förvirringen.
Som bybor tjänar vi aldrig på förvirring. Förvirring är varisarnas vapen.
Hm... Jag skulle hellre säga det att man alltid kan köpa sig lite tid och rum med förvirring, oavsett. Även om det är banditernas vapen så kan man i alla fall uppnå lite delay med det. Fast som lättantänd n00b på det här så snackar jag mest ur eget skägg och inte mycket mer.
Nåväl, skitsamma, inget viktigt. Drop it and go on. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Zeb...

... Förövrigt älskar jag alla "vi" som förekommer i svaren kors och tvärs. Alla dessa dolda, blyga men ack så förrädiska "vi". "Vi"... Fan, jag börjar bli rädd för det ordet. "Vem menar det, vem menar det inte?! Argh! *Flämt!*"
... "Vi bybor" osv. Som en skallerorm i sanden. Ain't it so? =)

I love it!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Ny röst

solvebring said:
Jag tycker det börjar kännas skumt med allt Zebulon-snack. Visst, det finns en grund i det men jag ogillar det ändå. Det känns lite för uppenbart på något vis. Det här med det stora spannet röster mot Zebulon känns speciellt lurigt. Det känns... Keyser Soze, eller vad man ska säga. =)

I don't like it!

Återigen så analyserar Vicotnik med trovärdighet men ändå för mycket, enligt min nybörjarskadade uppfattning. Nu börjar det bli överstyrt på ett röstläge igen. Jag misstror gärna sådant. Jag kan dock inte säga vad som finns bakom masken men jag får dåliga vibbar. Förövrigt är jag ju nybörjare på det här med varulvspel så jag tar mig friheten att vara lite idiotisk - må så vara i så fall.

Röst: Vicotnik

... Förövrigt vågar jag inte uppdatera röstläget, är rädd för att jag ska missa någon och göra fel. Någon annan får gärna göra det åt mig. Rookie's call!
Jag är med dig i ditt tänk kring att de som kan samordna sina röster är banditerna, men vore inte det lite väl tydligt att göra så?

Sen förstår jag inte varför du inte kan tänka dig att vänta på de svar som Zebulon fortfarande inte kommit med?

Och du får gärna berätta vad i Vicotniks resonemang som du upplever som skumt- att analysera i sig känns inte som särskilt konstig grej att göra.

En annan spännande sak är att det funnits två rejäla drev, ett mot Zebulon och ett mot Krank- både har försökt tiga ihjäl sina drev, Krank har lyckats, inte Zebulon- varför inte begära svar av dem båda?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Zeb...

Vimes said:
solvebring said:
Tja, sant. Du har så rätt. Fast å andra sidan tjänar man lite på den totala förvirringen.
Som bybor tjänar vi aldrig på förvirring. Förvirring är varisarnas vapen.
Förövrigt kanske Zeb inte spelar något spel med den kommentaren han skrev? Däremot så ser jag det som en möjlighet att Vicotnik med andra varisar utpekar Zeb som bandit bara för att släpa misstänksamheten åt annat håll. ... Det är en tanke i alla fall. Eller hur, Vimes, å store bandit. =)
 
Top