Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Persson said:
Jag tror att det var Krank som tidigare nämnde att det svåraste med att vara varulv är att låtsas vara bybo. Man måste agera och tänka som en bybo fast man har kunskapsövertaget.
Borde inte lättaste vägen för en varulv vara att inte vara för inaktiv (då får man drev) men inte för aktiv (mer att ljuga, mer ögon mot en)? Vad tror du om den teorin.
Jag tror den teorin stämmer, i teorin - till en början. Fast den har idén har lagts fram förut. Det här är ju vad man förväntar sig av en varulv. Och lättast för en varulv... Jag vet inte. De som varit inaktiva har jagats med fackla och grep. Att istället vara bland de mest aktiva och framvisa en särskilt god kompetens vore ju en ypperligt grym coverup. Vicotnik har ett fint falskspelat inläggsalibi om du frågar mig. Dessutom är detta i ett så tidigt skede att vi helt klart har råd att dreva till 210% mot honom för att se vad som händer.
Jag tycker ditt varulvsspel tar sig och blir bättre och bättre, Solvebring! Att varulvar gömmer sig i aktivitet istället för passivitet tycker jag är en rätt intressant tanke. Det blir lätt att man (som jag, efter två tidigare spel) går fast i gamla spår och förutsätter ett visst beteende och en viss strategi av varisarna. Därför är det bra att vi har dina färska ögon på det här. Jag tycker inte din tanke är dum alls.

Grejen är ju att om Vicotnik nu är varulv, så måste han ljuga jäkligt mycket. Ju mer han skriver, desto mer måste han bluffa om (vilket ju är anledningen till att varulvar annars vill vara "lagom aktiva"). Men det är ju ett högt spel att göra så. Fördelen för oss är att ju fler lögner, desto större sannolikhet att de upptäcks. Det kanske ännu ät lite för tidigt i spelet, men jag tror definitivt att vi borde kolla på Vicotniks poster och jämföra dem med varandra: finns det motsägelser? vilken information bidrar han med? vilka resonemang använder han? och så vidare.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det hade varit så skönt om Lukas eller Poseur varit bandit!
Jag blir också väldigt fundersam på varför de valde just Måns. Skall försöka hinna med att kolla hans inlägg.

17 spelare kvar, varav 4-6 troligen är banditer.
Hur lång tid har vi på oss tills vi måste hitta en bandit?
Jag hittade inget uttryckligen in Feus text men de brukar vinna om dom är i majoritet, vilket stöds av temat om att välja en borgmästare.
Då har vi 3-5 rundor på att nita en bandit, sen kan de vinna.
Det borde vi klara!
Jag tyckte första rundan var bra, det framkom mycket om folk.

Basse, att spela defensivt när man är drevad mot ligger liksom i sakens natur. Folk kräver att man skall ge ut info och berätta vad man tycker. Gör man detta är man ju defensiv.
Så vad menar du?

Jag har redan börjat missköta mitt arbete lite grann, jag tycker att det här är så intressant och spännande och jag kan inte hålla mig :gremsmile:
Jag har dock ont om tid och det kan ta tid mellan mina inlägg. Bare with me!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Jag tycker ditt varulvsspel tar sig och blir bättre och bättre, Solvebring! Att varulvar gömmer sig i aktivitet istället för passivitet tycker jag är en rätt intressant tanke. Det blir lätt att man (som jag, efter två tidigare spel) går fast i gamla spår och förutsätter ett visst beteende och en viss strategi av varisarna. Därför är det bra att vi har dina färska ögon på det här. Jag tycker inte din tanke är dum alls.
Tack! :gremsmile:

Grejen är ju att om Vicotnik nu är varulv, så måste han ljuga jäkligt mycket. Ju mer han skriver, desto mer måste han bluffa om (vilket ju är anledningen till att varulvar annars vill vara "lagom aktiva"). Men det är ju ett högt spel att göra så. Fördelen för oss är att ju fler lögner, desto större sannolikhet att de upptäcks.
Tja, behöver verkligen en varulv ljuga så jävla mycket? Jag menar, vi bybor spekulerar ju hej vilt hela tiden. Det är ju bara att hänga på och tills det finns tillfälle att utnyttja; en bunt missriktade misstankar. Då är det ju egentligen bara att friskt spinna vidare på dem. Ett sådant varisspel behöver ju inte skilja sig alls mycket från att spela bybo rakt upp och ned. Man behöver inte ljuga så mycket alls (även om det nu är det man ändå gör) mest bara vara lite överdrivet entusiastisk och hänga på bybornas förväntningar och dra hårt i dem.

Det kanske ännu ät lite för tidigt i spelet, men jag tror definitivt att vi borde kolla på Vicotniks poster och jämföra dem med varandra: finns det motsägelser? vilken information bidrar han med? vilka resonemang använder han? och så vidare.
Ingen dum idé alls. Jävligt bra idé helt enkelt. =)
Fast då skulle vi behöva vara ett gäng tror jag, för jag själv har t.ex. inte mycket tid, med studier, barn och käring.

Förövrigt börjar jag fundera över krank nu faktiskt. Måns gick ut hårt mot honom och Måns åkte. Förövrigt har krank varit väldigt taskig med aktiviteten. Jag vet att jag försvarade honom med att jag som brukar språkas en del med honom online, och vet hur upptagen han är. Fast så här upptagen vet jag inte... :gremcrazy: krank brukar ändå ta sig tid för att flika in i de trådar han deltar i. Om inte så var han aktiv bland de inloggade nu tidigt i morse och måste i alla fall ha kikat runt. Därav, eftersom andra rundan var ypperligt kort och nystartad då så borde han ha skrivit någonting... Kommenterat något. Det brukar krank göra. Men det gjorde han inte?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Jag personligen tror att Måns for för att Måns var tämligen vass i sina inlägg. Har var också duktig på att göra breda analyser. ... Fast Vicotniks kändes helt klart ännu vassare. Dessutom följde han och Måns många gånger samma stråk. Så, varför plockade de inte Vicotnik? Hade jag varit varis och Vicotnik bybo så hade jag gjort det, utan tvekan.
Vid de tillfällen jag varit varulv så har jag resonerat så att man gör sig av med en del utav de aktiva spelare men lämnar ungefär lika många aktiva spelare kvar för att kunna gömma sig bland. Anledningen till att jag resonera så är att det blir väldigt uppenbart ifall alla aktiva spelare åker ut förutom du själv. Sen är det även ett sätt att sätta fokus på aktiva spelare som blir kvar i spelet och det är här det psykologiska spelet och paranoian kommer in.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Några synpunkter

Vimes said:
Att varulvar gömmer sig i aktivitet istället för passivitet tycker jag är en rätt intressant tanke. Det blir lätt att man (som jag, efter två tidigare spel) går fast i gamla spår och förutsätter ett visst beteende och en viss strategi av varisarna. Därför är det bra att vi har dina färska ögon på det här. Jag tycker inte din tanke är dum alls.
Intressant tanke att varisar gömmer sig bland de aktiva.
Men precis som du säger så betyder aktiva varulvar mer lögner - som man kan genomskåda.
Därför ser jag inget fel i att jaga de inaktiva - vi VILL ha aktiva varulvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bra, Dum Panda!

Bra att du är med i matchen, DP! Har du svårt att hänga med i allt som skrivs är ett tips att bara försöka läsa överskådligt och hålla utkik efter vissa användare och vissa diskussioner. Prioritera! (och kör platt visning, 99 inlägg per sida, underlättar översikten enormt!)

Angående mitt sena byte från Krank: jo, jag flyttade inte min röst direkt efter att jag givit upp pressen mot Krank, det är riktigt. Anledningen till det var att jag inte riktigt visste vem jag ville rösta ut i slutändan. Det var förstås aldrig min avsikt att rösta för att rösta ut Krank, trots att min röst låg på honom nästan fram till klockan 2000 igår.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Vicotnik said:
solvebring said:
Jag personligen tror att Måns for för att Måns var tämligen vass i sina inlägg. Har var också duktig på att göra breda analyser. ... Fast Vicotniks kändes helt klart ännu vassare. Dessutom följde han och Måns många gånger samma stråk. Så, varför plockade de inte Vicotnik? Hade jag varit varis och Vicotnik bybo så hade jag gjort det, utan tvekan.
Vid de tillfällen jag varit varulv så har jag resonerat så att man gör sig av med en del utav de aktiva spelare men lämnar ungefär lika många aktiva spelare kvar för att kunna gömma sig bland. Anledningen till att jag resonera så är att det blir väldigt uppenbart ifall alla aktiva spelare åker ut förutom du själv. Sen är det även ett sätt att sätta fokus på aktiva spelare som blir kvar i spelet och det är här det psykologiska spelet och paranoian kommer in.
Hm... Väldigt vettigt och säkerligen korrekt resonemang. Damn! Sluta vara så där jävla bra nu när mina misstankar mot dig växer. Du kväser dem ju! :gremwink:
... Unnnngh! Damn, man blir ju helt paranoid av det här spelet. Jag menar, inlägget ovan kan ju vara värsta fina varisspelet, om vi utgår från det jag sagt innan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Några synpunkter

Persson said:
solvebring said:
Tja, varför skulle en varulv inte tjäna på att analysera drev och, som Vicotnik ofta varit, framträdande som en av drivkrafterna i dreven? Kort sagt så ser jag det som att han möjligen är såpass aktiv för att han helt enkelt systematiskt jobbar för att ständigt vinkla dreven i fel riktning.

Vicotnik har otroligt mycket att säga, är otroligt aktiv och säger massor med spännande bra saker. Kanske är så många välpreparerade inlägg lite för bra? Han är också lika snabb kasta kasta sig efter nya drev så fort rösterna börjar blossa upp. Naturligtvis kan han vara en ytterst noggrann bybo som spelar mycket väl. Fast lika gärna som det så kan han ju vara varulv. Som varulv skulle han ju tjäna mest på det. Eller? (Minns att jag är nybörjare på detta). Andra som spelat det här flera gånger noterade också förändringar i hans spelsätt rätt tidigt i första rundan. Det kan ju också betyda ett och annat om vi har tur.

mmm. Det är bara en sak jag inte kan sluta tänka på. Om vi inte analyserar dreven bra och hur folk röstar - hur ska vi då göra för att hitta varulvarna? Eller menar du att Vicotnik låtsas vara bybo så pass bra för att kompensera det faktum att han är varulv?

Jag tror att det var Krank som tidigare nämnde att det svåraste med att vara varulv är att låtsas vara bybo. Man måste agera och tänka som en bybo fast man har kunskapsövertaget.
Borde inte lättaste vägen för en varulv vara att inte vara för inaktiv (då får man drev) men inte för aktiv (mer att ljuga, mer ögon mot en)? Vad tror du om den teorin.

Skulle det inte lika gärna kunna vara så att varulvarna skulle tjäna på att de som är aktiva och analyserar, startar drev och så - åker ut?
Varför tror du att varulvarna dödade Måns? Hade han gjort något dumt eller tror du att varulvarna valde att ta någon som inte "var i närheten" för att skapa förvirring ibland oss? Hur ser du på deras agerande.

Vad tror du om yrkena? Hur många olika yrken tror du det finns? Tror du att varulvarna kan ha något gemensamt "tema" på sitt yrke? En gemensam nämnare eller så. Till exempel: alla varulvar har yrket fiskare? Eller att alla varulvar jobbar inom samma område på något sätt: Fiskare, fiskrensare, fisksaltare, fisksäljare etc.
Shit, kanske man ska börja med att säga- Jag har lite omattematiskt (nej, jag vet inte hur många varulvar det finns…)tänkt så att vi kan förlora bybor typ två rundor utan att det är några problem, men sen måste vi börja plocka folk för att inte hamna i en situation där vi måste ta banditer varenda runda i slutet. Det här ställde lite till det med tre personer ute.

Jag tycker det är en bra poäng Solvebring har, faktiskt. Visserligen kan man ju inte gå efter alla som analyserar bra, men visst skulle en slick varulv kunna gömma sig där han är som mest synlig- och bara ha is i magen och spela sina kort rätt. Där tänder jag en oroslampa för Vicotnik, vilket känns lite olustigt. En fördel med att posta så mycket som han gör är att det blir väldigt svårt att titta igenom alla inlägg och leta efter konstigheter- det är ett jättejobb.

Jag tror inte banditerna dödade Måns för hans drev. Vi hade hur många drev som helst och inga direkta misstankar. Det vore bättre för banditerna att inte lämna spår efter sig. Däremot kan man tänka tvärt om- banditerna vill ha kvar de som driver tydliga och hårda drev mot oskyldiga. Spelare som till synes arbetar hårt men åt fel håll, så att säga- man skulle alltså kunna vända på det precis som Solvebring gör och fråga varför inte Vicotnik åkte ut, eller varför åkte inte Basenanji ut?

Yrken är en spännande tråd att dra i. Om jag minns rätt från mina läsningar av Star Wars tråden så hade skurkarna skurk-yrken och avslöjade sig alltså om de sa rätt yrke. Vilket innebär att de borde tvingas ljuga om de måste avslöja yrken, och då riskera att ta någon bybos yrke, vilket outar dem direkt- för den bybon. Jag tycker vi ska pressa på yrken när vi pressar.

Och jag tycker vi ska fortsätta pressa Zebulon, men varför inte också pressa Vicotnik.

Röst: Vicotnik
Av de inaktiva är jag egentligen mest undrande över Krank som ”försvann”
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bra, Dum Panda!

Vimes said:
Bra att du är med i matchen, DP! Har du svårt att hänga med i allt som skrivs är ett tips att bara försöka läsa överskådligt och hålla utkik efter vissa användare och vissa diskussioner. Prioritera! (och kör platt visning, 99 inlägg per sida, underlättar översikten enormt!)

Angående mitt sena byte från Krank: jo, jag flyttade inte min röst direkt efter att jag givit upp pressen mot Krank, det är riktigt. Anledningen till det var att jag inte riktigt visste vem jag ville rösta ut i slutändan. Det var förstås aldrig min avsikt att rösta för att rösta ut Krank, trots att min röst låg på honom nästan fram till klockan 2000 igår.
Är det jag som minns fel, men visst brukar Krank vara grymt mycket mer aktiv än han är i det här spelet? Tråkigt att vara bybo, eller vad?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Jag tror inte banditerna dödade Måns för hans drev. Vi hade hur många drev som helst och inga direkta misstankar. Det vore bättre för banditerna att inte lämna spår efter sig. Däremot kan man tänka tvärt om- banditerna vill ha kvar de som driver tydliga och hårda drev mot oskyldiga. Spelare som till synes arbetar hårt men åt fel håll, så att säga- man skulle alltså kunna vända på det precis som Solvebring gör och fråga varför inte Vicotnik åkte ut, eller varför åkte inte Basenanji ut?
Ypperligt värt att ta sig en funderare över.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Bra, Dum Panda!

NilsH said:
Är det jag som minns fel, men visst brukar Krank vara grymt mycket mer aktiv än han är i det här spelet?
krank brukar normalt sett vara mer aktiv.
NilsH said:
Tråkigt att vara bybo, eller vad?
Vet du något som inte vi vet om krank?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Bra, Dum Panda!

NilsH said:
Är det jag som minns fel, men visst brukar Krank vara grymt mycket mer aktiv än han är i det här spelet? Tråkigt att vara bybo, eller vad?
Nu är detta mitt första varulvspel, men enligt mina noteringar var krank den näst mest aktiva spelaren under första rundan, endast slagen av Vimes.
(släpper statistiken på lunchen - jobbar nu)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Lindenius ber om respit

Hej allihopa. Spelade rollspel igår. Min karaktär som jag haft några år och investerat mycket tid i, dog snöpligt, så jag har som resultat av detta bara fått två timmars bitter sömn i natt.

Konsekvensen av detta är att jag är ganska trött och måste lägga all min energi på att klara mitt jobb. Min analytiska förmåga är också helt zonkad, så jag ber därför om respit denna dag. Jag är tillbaka (förhoppningsvis) mer utvilad i morgon onsdag.

Jag lägger en första röst i alla fall.

Röst: Solvebring

Motivering: Mitt första intryck var att Solvebring var grön. Jag tror kanske fortfarande att han är det, men jag skulle vilja att vi utredde hans konstiga inlägg under första rundan lite mer. Kan någon som har högre hjärnkapacitet än jag kolla vilka det var han hade mycket interaktion med då?

//erik. over and out. syns på onsdag. kanske lurkar lite under dagen om jag orkar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Några synpunkter

NilsH said:
ag tror inte banditerna dödade Måns för hans drev. Vi hade hur många drev som helst och inga direkta misstankar. Det vore bättre för banditerna att inte lämna spår efter sig. Däremot kan man tänka tvärt om- banditerna vill ha kvar de som driver tydliga och hårda drev mot oskyldiga.
Jag har också varit inne på "tvärtom-spåret", men lämnat det - inte för att idén är dålig, utan för att min hjärna håller på att få en härdsmälta som det är utan tvärtom banditer. :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Några synpunkter

solvebring said:
Tja, behöver verkligen en varulv ljuga så jävla mycket? Jag menar, vi bybor spekulerar ju hej vilt hela tiden. Det är ju bara att hänga på och tills det finns tillfälle att utnyttja; en bunt missriktade misstankar. Då är det ju egentligen bara att friskt spinna vidare på dem. Ett sådant varisspel behöver ju inte skilja sig alls mycket från att spela bybo rakt upp och ned. Man behöver inte ljuga så mycket alls (även om det nu är det man ändå gör) mest bara vara lite överdrivet entusiastisk och hänga på bybornas förväntningar och dra hårt i dem.
Det finns framför allt ett tillfälle då varulvarna behöver ljuga och det är när det ska uppge vilka personer de misstänker och varför de misstänker dem. Anledningen till att de då behöver ljuga är att de vet vilka som är deras kompanjoner. Det gör att de måste hitta på och krysta fram anledningar till att misstänklig göra oskyldiga. Det enda tillfället de inte behöver ljuga om en sådan sak är ifall de bestämmer sig för att offra en av sina egna för att ge sig själva albi.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Några synpunkter

Jo, fast det jag menade var att de inte behöver gå in så mycket för att ljuga. Dvs. att de egentligen inte behöver krysta så mycket.
Det gör att de måste hitta på och krysta fram anledningar till att misstänklig göra oskyldiga.
... Det får de ju praktiskt taget gratis bara de lyssnar på byborna en liten stund.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Lindenius ber om respit

Jag tror kanske fortfarande att han är det, men jag skulle vilja att vi utredde hans konstiga inlägg under första rundan lite mer.
Well, fråga på. Vad är det du söker svar på?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Några synpunkter

solve said:
Tja, behöver verkligen en varulv ljuga så jävla mycket? Jag menar, vi bybor spekulerar ju hej vilt hela tiden. Det är ju bara att hänga på och tills det finns tillfälle att utnyttja; en bunt missriktade misstankar. Då är det ju egentligen bara att friskt spinna vidare på dem. Ett sådant varisspel behöver ju inte skilja sig alls mycket från att spela bybo rakt upp och ned. Man behöver inte ljuga så mycket alls (även om det nu är det man ändå gör) mest bara vara lite överdrivet entusiastisk och hänga på bybornas förväntningar och dra hårt i dem.
Jag tycker det ligger mycket i det här resonemanget. Det är ju också grunden till mitt gamla ställningstagande för outning. Att vi bybor tjänar på att outa så mycket info som möjligt.
Nu har jag dock insett att Feu inte vill ha ett sånt spel och han har troligen byggt in mekanik så att vi bränner oss om vi försöker det. Troligen med att vi riskerar förlora powerroller som kan vara viktiga för oss.
När jag var varulv i förra spelet hade vi ett forum där vi diskuterade röstningar och vilka som var de största hoten mot oss. Om vi ponerar att det stämmer någorlunda även denna gång måste det finnas spår efter deras samarbete i röstningar och inlägg. Eftersom jag vet att jag är bybo kommer jag börja med att analysera de som röstat på mig och hur de hänger ihop med andra.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Den välvilliga assistentskan Basenanji

Basenanji said:
I vårt läge nu med tre spelare borta utan att vi vet något om deras yrken/assistent-status etc så fruktar jag att vi kommer få svårt att dra tillräckligt säkra slutsatser om vi inte börjar outa mer effektivt.

Jag outar gärna assistent-status, eftersom min passiva förmåga säger något om assistent-status och chanen att man är stadsbo.

Jag blir iofs lite skärrad av det krank skriver om 'assistent och den som assisterar'. Det tolkar jag som att det finns assistenter med mer viktiga uppgifter än andra assistenter.
Tillsvidare kan vi väl ha en öppen diskussion om detta med assistent-skapet?

En annan grej är att börja göra andra listor, vi får se om jag hinner posta något idag, men jag skulle vilja se ett klassiskt Vicotnik-excel-ark, helt enkelt.
Om det du säger stämmer (d v s att du har en passiv förmåga som kan länkas till stadsbostatus) kommer frågan om att outa yrken i en annan dager. Jag var mer skeptisk till outning i förra rundan, men i ljuset av sådana förmågor kanske det är en bättre idé. Problemet är som vanligt att man inte vill att vissa förmågor ska outas, som t ex väktare. Har du någon idé på hur en "säker outning" som inte ger för mycket info åt banditerna skulle kunna göras?

Sabla synd att inte Lukas och Poseur, som visste att de skulle ryka rätt tidigt i går eftermiddag, outade den info de hade om sina roller innan de rök. Det hade varit som manna från himlen för byn.

Sedan kan jag bara instämma i att ett Vicotník-excelark hade varit förnämligt. Tyvärr kräver min arbetsgivare att jag ska göra Excel-ark i tjänsten som första prioritet...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Varför Zebulon ger mig dåliga vibrationer [RÖST]

Två inlägg nu under rundan gör mig mer misstänksam mot Zebulon nu än tidigare.

Dels i detta inlägg där han skriver
Zebulon said:
Jag hittade inget uttryckligen in Feus text men de brukar vinna om dom är i majoritet, vilket stöds av temat om att välja en borgmästare.
Det har tydligt framgått att man som stadsbo förlorar om banditerna blir lika många eller fler än övriga. Eller framgår det inte lika tydligt om man är bandit/DTF?

I nästa inlägg skriver han att "vi bybor tjänar på att outa så mycket info som möjligt."

Det håller jag inte alls med om, eftersom jag tror att om man outar för mycket info ger man bort en av de få fördelarna som stadsborna har.


Gud vet om jag är överdrivet paranoid och läser in för mycket. Men tills vidare ligger min röst som följer:

Röst: Zebulon
 
Top