Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 2

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Assistent eller inte?

tripp_trap said:
Vicotnik said:
Jag är inte assistent.
Okej, en början i alla fall. Låt oss återigen utnyttja Basenanjis frågeformulär då:

Basenanji said:
1) Hur många varulvar skulle du säga att det är i spelet?
2) Är du assistent?
3) Vilken runda avslöjas ditt yrke?
4) Kan du säga något om relationen mellan ditt yrke och din förmåga?
1. Jag skulle utgå ifrån att det är 20-25% beroende på ifall det finns en tredje fraktion och i så fall på hur stor den är.
2. Redan svarat på det men jag tar det igen (för att ha det i samma inlägg). Nej jag är inte assistent.
3. Jag avslöjas rund 5.
4. Ja det finns en koppling mellan mitt yrke och min förmåga, även om den inte är extremt uppenbar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Röst: Craygh - Kom igen nu, alla!

Jösses, nu händer det ju ingenting. Vi måste ta oss i kragen. Rörelse, aktivitet! I helvete att det här ska bli en förlorad runda för byn!

Ni som drevar mot Vicotnik, reagera, fråga, ifrågasätt, ligg på. Har ni ingen mer press att komma med, flytta över era röster till någon annan, det är två dagar kvar, ni hinner flytta tillbaka om inget bättre dyker upp.

Banarok och Dum Panda, även om ni ligger efter med läsandet och inte har så mycket tid: ni måste komma med något! Haspla ur er några misstänkta, vad tror ni om outning av assistentstatus? Även om ni inte tycker att era analyser är värda så mycket om ni uppelver er ha dålig koll så ger dem oss något att analysera senare. Skriv.

Craygh, du har inte skrivit ännu och inte fan vet jag eller någon annan var du var förra rundan. Du är varulv eller helt onyttig för oss, du har min röst.

Röst: Craygh bli nyttig eller nackad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Rösträkning

Såhär ser det ut, hittar du inte ditt namn inom någon av parenteserna beror det på att du suger eller är varulv.

Vicotnik 3 (Solvebring, Dum Panda, tripp_trap)
Banarok 3 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik)
Solvebring 2 (Persson, Lindenius)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Craygh 1 (Vimes)
Persson 1 (NilsH)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Rösträkning

Hej hej!
Tänkte bara vinka lite och visa mig aktiv. Har skummat igenom kvällens inlägg och har inget att tillägga just nu. Jag hoppas inte jag missat något. Verkar inte så, tror inte det. Lite röster och teorier har lagt fram och assistenter har börjat outa.

Jag står fast vid min röst tills vidare, men har noterat vissa intressanta saker som andra lagt fram. Den som lever får se...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Försök till analys av Zebulons inlägg

Om man ser på listan av Zebulons inlägg - vad talar för att han är bandit eller åtminstone inte en helt vanlig bybo? Ser man bara på inläggen finns en del, men inte jättemycket.

Det mest underliga är hans resonemang om hur många varulvar som finns och hur man vinner. Är man stadsbo borde man veta det.

Ett par gånger blir han arg och irriterad. Frågan om utbrotten ska tolkas som rädsla att bli avslöjad, taktik eller helt enkelt hans vanliga reaktion. Jag känner honom för dåligt för att kunna säga något om det. Ibland kan ilska vara ett effektivt sätt för banditer att skapa brus i diskussionen som gör att de andra glömmer bort vad frågan egentligen handlade om.

Outningen att han är assistent och att det analyseras efter mer än tre rundor säger inte speciellt mycket. Outningsdatumet är så långt fram att det är svårbevisat i vilket fall.

Överhuvudtaget tycker jag (vilket Z inte håller med om ) att han är en aning svajig i om man ska outa eller inte. Sådan svajning i åsikter kan tyda på att banditerna snackat sig samman om taktiken efter att de första uttalandena kommit.

Sammanfattningsvis är det inte jättemycket som talar för att Zebulon är bandit. Han spelar inte klockrent som bybo, men det tycker han å andra sidan att inte jag gör heller. Frågan är hur mycket som beror på sättet hans inlägg skrivs på som skrivs i brådska på jobbet - det är lätt att övertolka texten och ha en överdriven exegetisk attityd när man försöker hitta tells. Om han är skum är det kanske snarast DTF som han tillhör.

Om ingen annan kommer med bättre analyser eller ser saker som jag inte ser, är jag alltså fullt beredd att flytta min röst till andra personer med bättre underbyggda drev.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
urk, trögt

för tilfället skriver jag en sammanfattning av hela spelet (eller i alla fall runda 1) och det går i ultrarapid.

jag kommer troligvis bli klar med min sammanfattning imorgon.

men hitils i min analys är solvebring mest misstänkt men som sagt allt är inte klart än och det kan ändras men jag kan tuffa på mot honom sålänge.

Röst:solvebring

jag tror assistenter är en DTF attribut, eller att folk har som i starwars spelet passiv info om at t.ex 2 assistenter är varulvar, faktiskt tror jag mer på det senare.

så jag kan ärligt gå ut med att jag inte har en aning om vad dethär om assistenter handlar om, så jag antar att jag inte är en.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Söken och I skolen finna analys

Vimes said:
Andersson said:
Den avslutande analysen kommer. Dock kanske först i morgon. Nu måste jag ta mig hem från jobbet och ikväll ska jag på konsert.
Jag vill egentligen inte vara den-där-neggiga-killen, men: JAG hade, trots att du har gjort en finfin och lättöverskådlig genomgång av Zebulons inlägg, hellre sett en analys och lite eget tyckande än bara mekaniskt repeterande av information. Det har varit vädligt lite tyckande från din sida, Andersson.

Jag ser fram emot din analys (kanske imorgon).
Har levererat en analys nu, hoppas den ger något.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Håller med krank och NilsH om risken med outning.

krank said:
NilsH said:
Ja, känns lite farligt det här. Risken finns ju att man via yrkena kan gissa förmågor, och framförallt gissa utifrån vilka som inte outar sig.
Ja. Dessutom: I många varulvsspel har man kunnat gissa sig till ungefär vilka roller som finns. Western är lite lösare i kanterna, men om vi tar Star Wars till exempel - där var det rätt säkert att Luke, Leia och Darth skulle vara med, med flera. Ju fler som claimas, desto fler har man som man som varulv kan undvika att fejkclaima.

Jag är till exempel dansös. Det betyder att det antagligen inte blir nån varulv som claimar dansös, för då skulle de påkommas med att ljuga. Möjligen skulle de kunna claima dansösassistent; hela assistentgrejen minskar risken men eliminerar den inte.

(Samtidigt tycker jag t.ex att den som ska röstas ut helst precis innan 21:00 slutdatumet ska claima ett yrke, så att vi i efterhand känner till det).
Håller med om allt detta. Tycker alltså inte att vi ska gå all in med outning.

Däremot tycker jag definitivt som krank att de stadsbor som är på väg att röstas ut strax innan stopptid ska outa sitt yrke, så att vi andra får mer information att gå på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: urk, trögt

men hitils i min analys är solvebring mest misstänkt men som sagt allt är inte klart än och det kan ändras men jag kan tuffa på mot honom sålänge.
Bara för nöjes skull, får man fråga varför?
Vad är din teori om mig? =)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Assistent=förmåga?

Banarok said:
så jag kan ärligt gå ut med att jag inte har en aning om vad dethär om assistenter handlar om, så jag antar att jag inte är en.
Bra fråga. Hur använder folk assistentbegreppet egentligen? Är assistent = aktiv eller passiv förmåga som det beskrivs i Den Store Vite Hövdingens (Feuflux) startmeddelande runda 1?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Är Persson en man med ett uppdrag?

NilsH said:
Varför pressa så hårt på att få fram folks yrken? This is a man with a mission....

Röst: Persson

(Sen känns det i sig lite konstigt att outande blir fribiljetter från drev, bandioter kan ju säga vad som helst)
I linje med att jag är skeptisk till massoutning tycker jag också att det är suspekt att Persson driver outningsfrågan så hårt. Men å andra sidan vill jag ge honom en chans att svara innan jag flyttar min röst och vänder andra kinden till tills i morgon.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Perssons första runda

NilsH said:
Vad då ta hand om människor? Är du läkare? Sjuksköterska? Hora? Lärare? Barnflicka, okunnig homeopat, yrkesmördare?
Jag outar mig själv nu.

Mitt yrke är lärarinna, jag är inte assistent.
Varför pressa så hårt på att få fram folks yrken? This is a man with a mission....

Röst: Persson

(Sen känns det i sig lite konstigt att outande blir fribiljetter från drev, bandioter kan ju säga vad som helst)
Du glömde citera detta:
Jag vet hur många olika yrken som finns med i spelet. Desto fler som dör/åker ut utan att berätta om vilket yrke de har desto större mörkertal kan varulvarna gömma sig i.

Vilket jag tycker förklarar mitt intresse för yrken.
Valde du att förbise det faktumet pga dold agenda eller var/är du ignorant?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Är Persson en man med ett uppdrag?

Se mitt svar till NilsH. För att min förmåga ska komma till nytta. Jag anser att den kommer till störst nytta de första rundorna.

Vill påminna er om att jag åker till Ukraina tidigt imorgon. Så undrar ni något så ställ det ikväll innan jag somnar. Min röst står kvar vid Solvebring.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Assistent = kategori över vissa yrken

... YRKE: t.ex. "Borgmästare" eller "Springpojke (assistent)" där vissa yrken är assistenter. ...

Från startinlägget. Assistent hör alltså till yrken och om det inte står någonting om det i din roll så är du inte assistent.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Analys av Craygh

Jag gillar min röst på Craygh. Han har underlåtit sig att skriva hittills under runda två och hans första runda bjuder på en del motsägelser. Check it out:

Craygh:
#702986 - 2010-10-28 23:42:36 : Slumpar ut sin röst (på den första som körde bokstavsordning). Röstar på Vicotnik.

#703149 - 2010-10-29 21:32:12 : Ger sitt varulvsspel-CV: två spel(CoC och Mutant) en gång som varulv. Berättar att han brukar bli anklagad för att skriva lite, en anledning till detta är att han anser att analyserna som skrivs av andra spelares inlägg är vanisinnigt svagt grundade. Citat:
"En av svårigheterna med varulvsspel för mig är att inte känna de jag spelar med, så jag vet inte hur många steg de kan tänkas tänka i, och hur de oftast luras, ljuger eller förställer information. Därför känner jag heller itne att jag kan analysera deras texter ordentligt." (not: i mina öron låter det här som "Hej! Jag kommer vara helt oduglig för byn under det här spelet eftersom jag inte tror på att man kan få ut något av att läsa i tråden." Jösses!)

#703158 - 2010-10-29 22:17:45 : Spekulerar i om bartender kan vara siar-rollen. (not: typiskt blajinlägg som väl vi alla gör oss skyldiga till ibland, inte minst under första rundan, men med tanke på vad hans skriver i nästa inlägg kan man ju undra. Se nedan.)

#703382 - 2010-10-31 14:53:53 : I ett allmänt hållet inlägg menar han att förvirring aldrig är bra. Varulvarna har tillgång till ett eget forum där de kan diskutera i lugn och ro, och det är till deras fördel om den officiella tråden är svåröverskådlig och "halvt omöjlig att läsa." (not: här pekar han väl på det som brukar kallas "snömos" - att varulvarna petar in en massa brus i trådarna, som han själv bidrar med ovan.) Funderar lite över vad som kan outas, vill att vi ska outa om vi är assistenter eller inte, Craygh är själv inte assistent. Låter sin röst på Vicotnik stå kvar (hans inlägg är "löst sammanhållna"). Tycker inte att Krank- och zebulon-dreven är rättfärdigade, menar att han själv betett sig mer varulvigt än dessa två.

#703384 - 2010-10-31 15:05:42 : Vill att Solvebring ska plita ner vilka han anser vara misstänkta, så att byn har något att gå på. (not: här säger Craygh emot sig själv, där han ju menar att löst analyserande är värdelöst eller direkt skadligt för byn.)

#703398 - 2010-10-31 17:16:17 : Svarar på mitt inlägg där jag misstänkliggör honom för att han inte tar ställning till något av dreven utan går sin egen väg. Crayghs försvar är typ att han inte tycker att dreven (Andersson, Krank, Zebulon) är något bra och att han inte vill försöka starta ett eget drev. Han ger inget argument till varför han inte vill försöka starta ett drev mot den i hans ögon mest misstänkte, Vicotnik, däremot skriver han att han själv blir misstänksam mot personer i drev. (Not: fet scum tell i min bok, vad menar Craygh? att han inte vill dreva för att det är misstänkt att göra så?)

Sedan har han alltså inte "bidragit" med något mer.

Så:

Craygh tror inte på analyser av vad som skrivs i tråden. Vid ett tillfälle verkar han mena att dessa kan vara direkt skadliga för byn då de gör tråden svåröverskådlig. Dock vill han att Solvebring under första rundan ska slänga ur sig sina lösa misstankar.

Crayghs argument för sin röst på Vicotnik är att hans inlägg är "löst sammanhållna". Mer får vi inte veta. Craygh anser rundan igenom att Vicotnik är den mest misstänkte, på grund av att hans inlägg är "löst sammanhållna".

Craygh verkar säga att han inte vill försöka starta ett drev mot VIcotnik för att det verkar misstänkt.

---

Motsägelser. Konstig syn på hur spelet ska spelas (även dåliga analyser bidrar med information, skulle alla skriva lika lite och resonera som Craygh skulle vi inte han en chans i helvete att kunna ringa in någon varulv). Craygh är ingen lagspelare, direkt. Misstror byns vapen mot varulvarna - drev och utröstningar.

Seriöst, Craygh är antingen varulv eller typ den minst konstruktive spelaren på planen.

Återigen, med emfas:

Röst: Craygh

---

Craygh får gärna svara på några frågor:

1. Hur tycker du att vi ska kunna spåra varulvar? Vilket sätt är bäst?

2. Vilka anser du vara mest misstänkta? Presentera gärna argument med lite mer substans än att de skriver "löst sammanhållna" inlägg.

3. Varför tror du Måns blev plockad?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Rösträkning

Haft lite mycket att göra idag, men har nu tragglat mig igenom dagens jidder.

Dessa outningar känns lite för bra för att vara sant just nu. Basenanjis och i synnerhet perssons förmågor skulle verkligen kunna hjälpa oss, men just därför: varför outa dessa mustiga förmågor? ni kommer ju bli totalmördade av bovarna båda två. Jag förutsätter tills vidare att ni ljuger.

Röst: Persson
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Re: Rösträkning

Jag är ju som ni vet Bartender och min förmåga är kopplad till mitt yrke... På ett sätt.
Vet inte om jag vill avslöja mer just nu...

Min misstanke mot Vicotnik har släppt, han har sagt bra saker tycker jag, och inte bara försökt bevisa sin oskuld.
Istället så är det Andersson och Zebulon jag tycker är lite skumma.
Andersson skriver mycket inlägg och analyserar helvilt i väldigt långa inlägg men hur mycket säger dessa inlägg?
Försöker han ge illusionen att hjälpa när han egentligen bara gömmer sig?

Dreven mot Zebulon har, som jag sagt innan, bara försvunnit. Och Zeb tycker om att tala om att han bara är bybo. Har för mig att någon på forumet sagt tidigare att det är en taktik, säger man väldigt ofta att man är bybo börjar folk automatiskt tänka så om en. Vilket jag inte kan tycka är annat än skumt (Tror det var krank som nämnde det men jag är inte hundra).

Förresten tack Vimes som håller koll på mig! :gremwink:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Tankar

Banarok har förvisso inte postat mycket alls. Skyller på sin utbildning.

Jag börjar definitivt gilla detta med assistentoutande om det finns roller som har info baserat på dessa. Om Persson vet hur många yrken det finns borde vi kanske outa yrke rätt fort - vi har ju redan tre hål. (Lukas, Poseur och Måns sa väl aldrig sina yrken?)

Solvebring har väldigt udda resonemang. Bara nybörjare eller bandit? Eller banditnybörjare som försvarar sig väldigt dåligt?

Jag är inte assistent. En hög har redan avslöjat sitt assitantskap, är det en dålig idé så tycker jag ändå det är för sent att stoppa.

Min röst på Banarok kvarstår i nuläget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Re: Tankar

Hellzon said:
Jag börjar definitivt gilla detta med assistentoutande om det finns roller som har info baserat på dessa
Jag också, faktiskt. Det värsta som kan hända är att skurkarna får lättare att ljuga om huruvida de är assistenter eller inte...

Jag är inte assistent, men det visste ni ju redan...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sammanfattning måndag

Skitsen o stressad, blir bara siffror, skriver senare

Craygh 0#703398
Lindenius 1#703765
Hellzon 2#703815
Anthraxus 5#703832
tripp_trap 2#703834
Basenanji 2#703839
Zebulon 9#703852
krank 3#703860
NilsH 8#703864
Vicotnik 8#703893
Banarok 3#703928
solvebring 12#703937
Andersson 10#703942
Persson 15#703951
Vimes 11#703954
Brynolf 1#703957
Dum Panda 2#703966

Persson > solvebring
solvebring > Vicotnik
Dum Panda > Vicotnik
Basenanji > Zebulon
Hellzon > Banarok
Anthraxus > Banarok
Lindenius > solvebring
Andersson > Zebulon
tripp_trap > Vicotnik
Vicotnik > Banarok
NilsH > Vicotnik, Persson
Vimes > Dum Panda, Craygh
Banarok > solvebring
Brynolf > Persson

Vicotnik 3 (Solvebring, Dum Panda, tripp_trap)
Banarok 3 (Hellzon, Anthraxus, Vicotnik)
Solvebring 3 (Persson, Lindenius, Banarok)
Zebulon 2 (Basenanji, Andersson)
Persson 2 (NilsH, Persson)
Craygh 1 (Vimes)

Zebulon, krank, Craygh har inte röstat
 
Top