Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
[Inlägg 9/15]

Antal skrivna inlägg thus far (med risk för fel):

Arvid 4
Basenanji 9
Björn den gode 2
Brynolf 3
Dragonborn 7
Empiricus 5
Mjärden 11
Larsson 4
Lu-kaazh 2
Mukwa 3
Pix 2
Recca 9
Trasapa 8
Tyr 4
xyas 4

---

Det här är en lista som jag tycker ska bifogas det övriga snacket. Jag tycker att Recca tar sig när hon stretar emot och jag hade faktiskt missat hennes teori om dansandet. Mitt envisa jag vill ändå hålla kvar uppmärksamheten mot att hennes första resonemang inte verkar gå ihop med hennes senare teori, vilket klingar skevt i mina öron.

Men däremot blir jag nu asmisstänksam mot KK som dels hetsar mot Recca och dels mot Trasan - är det så simpelt att KK bara vill göra slut på sina inlägg för att slippa behöva svara på knepigare frågor längre fram? Skulle vara typiskt KK att komma på en sån slug taktik.

Röst: KK

KK, nu är det din tur att lägga ut texten kring dansandet. Givet din roll, hur tolkar du Reccas hantering av dansfrågan?

2) Vilken vikt har egentligen fluffet tror du och hur förstår du att Vimes har gått ut med en exempelroll?

---

Hursomhelst, alla ni med typ två inlägg kvar, vafan kom igen nu! Det duger inte att skriva 4-5 inlägg på en runda!

Skrivskrivskriv!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
(3/15) Jag börjar känna att jag kanske sparat lite väl mycket på mina inlägg, men å andra sidan så har den här dagen gått förvånansvärt bra ändå.

Vi har alltså hittat en ulv (nej, jag menar inte Recca), eller ja, jag är övertygad om att vi har hittat en ulv, men det är lika bra att vänta ytterligare en liten stund med att peka ut vem det är så personen kan gräva sin grav lite mer och dessutom kanske ge oss hjälp att hitta hens ulvpolare. (Den här ulven hittade förövrigt inte alls med min hjälp, vilket väl är det enda som är lite trist).

Jag vill verkligen höra mer från Pix! Vem misstänker du, och varför?

Angående dansandet så tror jag nog att det kanske ändå är bättre att inte bestämma åt folk vem som ska dansa, mest för att den informationen inte är något jag vill ge ulvarna innan dom gör vad dom nu gör på natten. Eftersom vi ändå får reda på vilka som har dansat, och alla enligt reglerna har möjlighet att dansa eller inte dansa, så har jag faktiskt svårt att se vad vi skulle kunna tjäna på att diktera det (även om det förstås inte är orimligt så tror jag att risken överväger eventuella fördelar).

Intressant är att Trasapa försvarar Recca, det kan förstås betyda massa olika saker, återkommer senare om vilken jag tror är mest trolig.

Jag har en lite för bra känsla för ArvidosMC, han känns som en helyllekille och bra spelare, det gör mig misstänksam att han bara försöker manipulera mig, ingen är väl så skön på riktigt.

Upplägget om vad som händer om två personer får lika antal röster är förövrigt helt genial och ger ytterligare en dimension till det här med röstandet, jag gillar det starkt. Min röst får tills vidare ligga kvar på Recca, som jag fortfarande har som stark ulvkandidat men jag kommer byta någon gång imorrn till den där personen som jag är övertygad om är ulv.

(Jag ignorerar medvetet Reccas uppmaning om att outa mer saker.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
5/15

Trasapa said:
Verkligen, Arvidos? Är detta vad du har att komma med efter en lång tid av tystnad? Och du kallar mig ambivalent..

Arvidos MC said:
Jag tycker inte att vi ska försöka bestämma vem som ska dansa eller inte dansa första rundan. Just do it!
Ok.. Singla slant då eller? Nej just, det var ju vämjeligt att bara köra random.. Förutom när det kommer från Arvidos då?

Arvidos MC said:
Jag kan nästan hundra på att inte antingen dansgolvet/inte dansgolvet är säkert för nattmord (Bra tänkt där BDG, att inte-dans är lika mycket ett aktivt val som dans). Finns det zoner som är säkra för nattmord så fungerar inte spelet längre, då är det ju bara att hålla sig där. Däremot kan jag tänka mig att man utsätter sig för risk för vissa förmågor, som vigilantekills när man dansar/inte dansar.
Samma dravel som redan diskuterats plus lite mumbojumbo. Next!

Arvidos MC said:
Jag gillar drev, men som Brynolf skriver så räcker nog inte våra inlägg till att dreva fram information i första rundan. Jag får få lite känn för hur långt inläggen räcker, men jag vill verkligen inte släppa drevandet som strategi, det kan ge mycket reaktioner att gå på.
Eller som jag menade med att vi borde massouta istället för att försöka dreva ut varenda bit av information eftersom våra inlägg helt enkelt inte räcker till. Men nu sa tydligen Brynolf det så då är det ok.. (även svaret på din fråga som jag tar upp separat längre ner)

Arvidos MC said:
Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga. Kanske finns det någon av våra roller som har information om hur många barn från varje klass som har kommit på discot, så att vi lättare kan hitta klasslögnare? Lite ambivalent till om jag vill att vi outar det genast, eller i misstänksamhetsordning, men jag har ju fått lite spotlight på mig nu på grund av att jag inte varit aktiv, så jag outar genast: Jag går i klass 6.
Du verkar väldigt säker på din sak här Arvidos, att det ÄR det ENDA som ulvar måste ljuga om. Ska jag tolka det som att du sitter på info om antalet ungar från varje klass? I övrigt ett sunt resonemang och jag drar tillbaka mitt uttalande om att outa godis till favör av klass. Det är såklart större chans att någon sitter på info om X antal 4'e klassare än att ingen tycker om lakrits.

Sen frågar du mig:
Arvidos MC said:
Vad är det exakt vi har för ont om för att göra drev, menar du? Tid eller antal inlägg?
Allvarligt, trollar du med mig här eller försöker du få mig att blåsa ett inlägg för att svara på en menlös fråga? Självklart menar jag att antalet inlägg inte räcker till för att behöva dreva ur varenda bit av information som vi i normala fall skulle ha att arbeta med. Men nu sa ju Brynolf det bättre så han är grön och jag är röd..

Berätta gärna vad det är jag gör eftersom jag leder oss i cirklar? Jag tycker själv att jag varit öppen med vad jag tänkt och som vanligt så vädrar jag mycket innan jag tänkt klart, vilket jag brukar kunna rätta till med ett par extra inlägg men det fallerar såklart i det här spelet. Kolla gärna mina spelinsatser från tidigare omgångar så ser du troligen samma tidiga förvirring och cirkelargumentering, jag är vimsig och otydlig, speciellt i början då jag inte har något grepp på situationen. Jag är en brådmogen 4'e klassare. Nu blev det just sånna inlägg som jag hade hoppats på att slippa, försvarsinlägg med en massa pajkastande. Den kvoten fyllde jag i förra liret med Recca och är inget som jag vill upprepa.
Det verkar som du är arg på mig, varför då?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 12 av 15

Pyttsan att jag kunde spara på inläggen.

Basse said:
KK, nu är det din tur att lägga ut texten kring dansandet. Givet din roll, hur tolkar du Reccas hantering av dansfrågan?

2) Vilken vikt har egentligen fluffet tror du och hur förstår du att Vimes har gått ut med en exempelroll?
Min roll har jag släppt tillräckligt med information ifrån så det får räcka med godis och kostym så här långt.

Hur jag tolkar Reccas hantering av dansfrågan?

Mmmkay.

Jag tolkar Reccas första inlägg som så att hon fiskar efter hur dansförmågan fungerar för powerroller. Det snackas om begränsade antal dansningar och en sådan tanke fanns aldrig hos mig (som utgår från min roll och har läst Vimes regelinlägg). Jag är ju rätt inställd på att ALLA kan välja att dansa eller inte dansa varje nattfas och när Recca snackar om dels begränsade (fiskande i mina ögon) och dels roller sittande i en rullstol och helt oförmögen att dansa så får jag så klart vibbar av att det är ulv i görningen.

Recca är också inne på att hon inte kan veta hur det funkar, men det borde hon ju vara. Alltså, hon borde ju ha koll på att alla kan dansa eller inte dansa. Min roll förklarar ju rätt tydligt för mig att jag just kan dansa eller inte dansa om jag så vill. Min feeling var att det stod nått helt annat i Reccas roll och att hon konstigt nog helt saknar förmågan att välja dansa/inte dansa.

Nu står det ju rätt klart att Recca inte alls varit sugen på att läsa igenom regler och sådant och hon tycker ju att jag suger för att jag sätter en ulvstämpel i pannan på henne för att hon inte har koll på hur Vimes skrivit att det skall funka i det här spelet. Det är rätt lätt att stirra sig blind på sin roll som ulv och missa viktiga detaljer i regeltexten. Jag vet av egen erfarenhet.

Hur som så har läst Reccas senaste inlägg riktat mot mig och är inte alls lika sugen på att hänga henne nu. Det finns ju minst en kandidat som är bättre lämpad. En snubbe som inte läst regelverket (eller så har Vimes fuckat upp regelverket eller så har vi missförstått det hela). Hur som så kanske vi får svar på den hetaste frågan inom kort och då ger det ju plötsligt en rätt skön öppning för att Recca är mycket mindre röd (i K.K´s ögon). Lixom, ulven vill ju så klart inte hänga Recca men samtidigt vill han att K.K med flera skall hänga Recca för det är ju väldigt bra att undvika det tåget.

Basse said:
Vilken vikt har egentligen fluffet tror du och hur förstår du att Vimes har gått ut med en exempelroll?
Vadå? Fluffet skiter jag helt i. Det finns mobbare i krokarna och dom går på högstadiet, 7-8-9. Dom blir tvungen att ljuga om ålder om de inte har en alibiålder (alltså, i vilket klass de går). Utklädnad kan ha tematisk koppling (eller vad man skall kalla det) och högstadiesnubbarnas klädsel kommer troligen att sticka ut. Samma sak med godisen. Lixom, när jag gick i sjuan så snusade jag istället för att äta banankola. Det kan gå att få ut nått av outningarna när vi outat allt, men att ta någon på en outning utan att jämföra med resten lär bli knivigt.

Sen kan det så klart finnas de som har koll på saker och ting så det är viktigt att outa. Det kan finnas roller som vet hur många sjätte klassare som har dykt upp.

Fluffet öppnar också upp för en miller vill jag påstå. En storväxt hårding som går i sexan eller liknande. Han som vill hänga med mobbarna men får inte göra det. Han har troligen redan börjat tjyvsnusa och bär inget godis så en sining av honom är ju så klart dåligt för byn.

Hur jag förstår att Vimes gått ut med en exempelroll?

Vimes said:
Skrivet av: Exempelroll/Rollmall
Jag antog att det var en exempelroll/rollmall när jag läste det.

Basse said:
Men däremot blir jag nu asmisstänksam mot KK som dels hetsar mot Recca och dels mot Trasan - är det så simpelt att KK bara vill göra slut på sina inlägg för att slippa behöva svara på knepigare frågor längre fram? Skulle vara typiskt KK att komma på en sån slug taktik.
Absolut slug taktik! Jag hetsar de jag har som heta kandidater på min ulvlista. Röstningen kommer ju bli kul att följa framöver när jag har slut på inlägg, men givet kommer jag att lägga ut mina sista misstankar i mitt sista inlägg. Det finns just nu en het kandidat som BDG omnämner som hen. Andra har fångat det också så finns det ingen rimlig förklaring så vet vi ju redan nu vems som måste dingla.

Slutligen då

Lägga ut min text om dansande? Jag gör mitt bästa, men jag vet inte riktigt vad du vill ha.

Jag är för styrdans men BDG och andra kloka förklarar för mig att det inte ger nått.

Min första instinkt var att GIVET skall vi välja vilka som skall dansa. Dansar de inte är det nått lurt.

Nu på äldre dagar har jag kommit till insikten att det kan vara så att det där som är lurt också kan vara en powerroll som väljer att trotsa uppmaningen att dansa för att förmågan endast funkar om hen inte dansar och vice versa.

Jag är fortfarande lockad att plocka ut 7 pers som dansar och 7 som inte dansar mest för att se om någon bryter det hela. Det skulle ge mig nått att jobba på baserat på vem som gör en luring, men det är ju inte värt det om andra tycker att det är en dålig deal.

Det jag störde mig mest på med den här dansgrejen var ju att någon sade att vi skulle hålla tyst om det och bara görat. R2 visar Vimes vad vi gjort och det ger ju inget.

Alltså, om jag inte berättar att jag skall dansa och Vimes skriver att jag har dansat så ger det ju ingen information (för min del men kanske för nån annan så jag skall släppa det här spåret).

Är det nått sånt här du tänkt dig Basse?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Inlägg 4/15

BDG said:
Dagens fel...
Tja, delvis. Om vi kapar bort det där att alla ska välja själva om de dansar eller ej, så håller det ju fortfarande. Så ja, poäng till dig. Men jag förstår inte hur du tänker sen, när du förespråkar att "alla väljer själva och motiverar sig i morgon". Och vad är poängen med att byn bestämmer dansa/o-dansa för bara några stycken?

BDG said:
Angående dansandet så tror jag nog att det kanske ändå är bättre att inte bestämma åt folk vem som ska dansa, mest för att den informationen inte är något jag vill ge ulvarna innan dom gör vad dom nu gör på natten. Eftersom vi ändå får reda på vilka som har dansat, och alla enligt reglerna har möjlighet att dansa eller inte dansa, så har jag faktiskt svårt att se vad vi skulle kunna tjäna på att diktera det (även om det förstås inte är orimligt så tror jag att risken överväger eventuella fördelar).
Vi får reda på vilka som dansat ja. Vilka slutsatser kan vi dra av det? Ok att en Dancefloor Dictator-metod kan hjälpa ulvarna, OM deras mordförmåga hänger på om folk dansar eller inte. Men om det nu är så, lär de ändå ha åtminstone ett andrahandsval. Det värsta som kan hända är ju att ulvarna mördar någon. I gengäld får vi mer info om spelupplägget, och kan eventuellt till och med nita någon som dansat när hen inte skulle ha gjort det eller vice versa.

KK said:
Det här låter som en plan jag funkar med. Om vi alla postar en lista i vårt nästa inlägg med vilka som skall dansa/ inte dansa så kan vi utgå från det. Det kommer också visa lite hur alla tänker och vem dom vill skall dansa inte dansa.
Jag är på! xyas har visserligen en poäng, men jag tycker de potentiella fördelarna uppväger de potentiella nackdelarna.

DANSA, mofos!
Basse, Recca, Arvidos, Empiricus, BDG, KK, Dragonborn

Recca said:
Rösta ut mig
Äsch, lägg av nu. Vill du inte vara med, så säg det så får vi gräva fram en OBD.

Lukas said:
jag lär inte släppa min klass öppet sådär utan att det verkar finnas ett tydligt intresse från gruppen att jag skall göra det.
Jag röstar för att du ska gå ut med klass snarast, och att alla andra också ska det. Som sagt, klass är det enda vi VET att ulvarna måste ljuga om.

dragonborn said:
Jag är störst i klassen
Jag tror jag redan har svaret, men utveckla gärna detta. I vilket sammanhang i din rollbeskrivning nämns det att du är störst?

KK said:
banankola
Ska man vara petig så: Med tanke på temat känns "banankola" inte helt spot-on. Du menar alltså att du inte har något särskilt märke av banankola? I så fall lägger jag båda KKs outningar i det svagare facket. Inte för att sega råttor och gelehallon är särskilt specifika heller, men jag tycker det är skillnad i det här fallet.

Basse said:
om folk är utklädda till Dino Riders…tja då verkar Vimes ha haft en minst sagt rörig mellanstadieperiod
Haha :gremlaugh: My thoughts exactly!

Basse said:
Så undrar jag mycket vad KK menar med ”har du en FÖRMÅGA som gör det MÖJLIGT att dansa/inte dansa”.
Det här får Basse som redan sagts gärna kommentera utan vidare krusiduller. Varifrån kommer den här frågan egentligen? Den har placerat dig överst på min ulvlista, så jag ser gärna lite jidder om saken.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Mjärdet said:
Jag är fortfarande lockad att plocka ut 7 pers som dansar och 7 som inte dansar mest för att se om någon bryter det hela. Det skulle ge mig nått att jobba på baserat på vem som gör en luring, men det är ju inte värt det om andra tycker att det är en dålig deal.

Det jag störde mig mest på med den här dansgrejen var ju att någon sade att vi skulle hålla tyst om det och bara görat. R2 visar Vimes vad vi gjort och det ger ju inget.

Alltså, om jag inte berättar att jag skall dansa och Vimes skriver att jag har dansat så ger det ju ingen information (för min del men kanske för nån annan så jag skall släppa det här spåret).
Jag har varit inne på att inte snacka om huruvida vi dansar eller inte(singla slant ex.). Anledningen till det var helt enkelt att jag var inne på spåret att ulvarna dräpte på dansgolvet och att då ge ulvarna facit vilka de hade möjlighet att nacka inte var till vår fördel. Sen att vi får reda på i rundan efter vilka som dansat och inte hade såklart inget med saken att göra, utan det var mest för att vi inte skulle servera bybor till ulvarna på silverfat.

Den enda fördelen med att outa före om man tänker dansa är ju som vi varit inne på att vi då kan se om någon håller på med fuffens, men det kräver såklart att det är ett val av byn och inte personen själv. Här får vi ju såklart vara lite aktsam så att inte ulvarna styr valet av danspartners.

Mycket kommer ju gå att utläsa från vilka som vill bjuda upp vem till dans eller inte. Jag tänker göra en lista när jag är tillbaka på hotellet över vilka kandidater jag har till dansgolvet. För som det är nu så håller jag med om att fördelarna överväger faran med en styrd dansgrupp. Jag har bara varit lite insnöad på att ulvarna bara dräper på dansgolvet och har därför inte varit så sugen på att tvinga upp folk att möta sitt öde, men så behöver ju såklart inte fallet vara.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
3/15
jag tror det är dags att outa. Klass 6. Och jag tänker smula mitt snask, eller rättare sagt är det mitt snask som smular. Eller screw it, jag gillar rån (kak versionen, är inte en systematisk kleptoman). någon frågade vem jag misstänker.. tja jag har ingen aning, har inte så stor koll på hur folk tänker och eran tankegång verkar skilja sej från min en smula.

Det jag med säkerhet vet är att åtminstonde K.K eller Recca inte är en ulv. Dom skulle väll isåfall inte driva på varandra så länge?

Den enda jag kan få en annalys på är lukas. Han sitter lugnt och slappar och väntar tills onsdag/torsdag (fortfarande tisdag i min värld) med att vända allt upp och ner (Han har själv sagt att det är så han gillar att spela). Lite många smileys, men annars inget märkvärt. Hans outande tyder på en av tre saker. 1. han är siare och tjänar på att dansa.
2. han är ulv och vill att folk dansar (och tjänar på det).
3. Han är en bybo som vill dra till sig ulvarnas första nattmord. Han hadde då en 50% chans på att få at man kan använda förmågor när man dansar/inte dansar rätt. Ganska stor risk men ett sjuhelva bra spel om han har lyckats. Att misslyckas hadde antagligen gett ulvarna och siarna infon att han var en vanlig bybo, kunde inte heller skada. Jag förutsättar att om man måste dansa eller inte för att kunna använda sin förmåga måste man sätta sig i riskzonen om den finns.

allt efter är gutfeelings eller långsökta tankegångar.

Dragonborn verkar antingen uvig eller dålig, har inte kommit fram till nått på den fronten. lutar åt dålig. no offence

Basse flummar runt en del, men är väll seriös lika mycket.

Tyr har inte försagt sig eller något liknande. Grön eller bra.

Brynolf hoppade på K.K och släpte tidigt vilket inte en ulv hadde gjort?

Trasapa sitter och försvarar sig, säger en del vettigt och är inte så aggresiv. (rätta mig om jag har fel)

Ljlarson tycker mycket. Kan inte komma ihåg en outning just nu, får skumma igenom allt igen... Ser inget, en outning skulle vara bra!

xyas är passiv. Antingen smart eller så försöker han inte synas.

K.k och recca är garanterat gröna om den andra är röd.

Empiricus... ingen aning.

Björn den gode. Tror jag listat ut det där pekfingret... Är det så att du vill uttnyttja min nybörjar status och få mig att försvara mig så snabbt som möjligt? Isåfall har du lyckats, du har avslöjat min stora hemlighet: jag vill spela längre än en runda i mitt första spel. yay för dig? Misstänkts-vist har jag ingen aning om han är grön eller inte.

Arvidus spelar ganska avslappnat får jag känsla av, kan vara en ulv som ingen petat på, fsat det är mer troligt att han bara tar det lungt (ve och fasa!) är ju trots allt första rundan.

nu är det en till... vem då? ahh, mukwa... ingen aning.

sen är det jag själv. folk verkar vilja att jag dansar, och ja varför inte. Att vägra är ju knappast ett alternativ.
Kommer ochså varna om att jag kommer åka massa båt på torsdag och sedan på tisdag. När slutar kiosk fasen, är det vid 24 sträcket eller?

aja ska försöka snussa i några timmar, godmorgon på er.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
[Inlägg 10/15]

Basse said:
Så undrar jag mycket vad KK menar med ”har du en FÖRMÅGA som gör det MÖJLIGT att dansa/inte dansa”.
Brynolf said:
Det här får Basse som redan sagts gärna kommentera utan vidare krusiduller. Varifrån kommer den här frågan egentligen? Den har placerat dig överst på min ulvlista, så jag ser gärna lite jidder om saken
Alltså, nu är jag överpedagogisk här, men:

1) Recca skriver något, varpå KK ställer frågor. Nu förstår jag att KK tänker sig att hon fiskade efter powerroller, men i hans ursprungsinlägg så ser det ut som att han själv har rätt taskig koll på upplägget. Så jag har tyckt (nu efter hans senaste post är jag beredd att ändra mig) att det hela tiden har varit KK som har varit ute och sluddrat. PLUS att han aldrig har diskuterat dans-grejen med något större intresse.

Vi tar och kollar på KKs ursprungsinlägg igen:

KK said:
Jag kommer att rösta på Recca.

1. Vad gör Basse som är så bra?
2. Har du en förmåga som gör det möjligt att dansa/inte dansa?
3. Outa vad du har för dress på dig också så kommer vi någon vart.
Läser man det där så är det knappast heltydligt att KK vet det alla bybor vet: att alla bybor kan välja mellan att dansa och inte dansa och dessutom måste göra ett sånt val. Snarare så ser det ju ut som att KK tror att en del bybor har förmågan att dansa, medan andra inte kan dansa alls. Ser ni min poäng?

Om vi sen lägger till hur ovillig KK har varit att diskutera dans, men däremot outa fluff framstår han som åtminstone rätt märklig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Pix said:
Det jag med säkerhet vet är att åtminstonde K.K eller Recca inte är en ulv. Dom skulle väll isåfall inte driva på varandra så länge?
I ett spel som hade maffia tema så var jag och mukwa borda ulvar.
Och där skapade vi en situation där vi bråkade hela tiden, så att alla spelare sa De borda kan inte vara ulvar.
Så det här bevisar inte att någon av dem inte är ulv.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
[4/15]
Pix said:
Den enda jag kan få en annalys på är lukas. Han sitter lugnt och slappar och väntar tills onsdag/torsdag (fortfarande tisdag i min värld) med att vända allt upp och ner (Han har själv sagt att det är så han gillar att spela). Lite många smileys, men annars inget märkvärt. Hans outande tyder på en av tre saker. 1. han är siare och tjänar på att dansa.
2. han är ulv och vill att folk dansar (och tjänar på det).
3. Han är en bybo som vill dra till sig ulvarnas första nattmord. Han hadde då en 50% chans på att få at man kan använda förmågor när man dansar/inte dansar rätt. Ganska stor risk men ett sjuhelva bra spel om han har lyckats. Att misslyckas hadde antagligen gett ulvarna och siarna infon att han var en vanlig bybo, kunde inte heller skada. Jag förutsättar att om man måste dansa eller inte för att kunna använda sin förmåga måste man sätta sig i riskzonen om den finns.
Så för att sammanfatta vad jag pratat om nu när mönstret ändå brutits. Det enda jag vet om Pix är att hen känner Lukas, hen verkar inte heller ha någon annan relation till forumet utan är en ny användare. Därför tyckte jag att det var lite anmärkningsvärt att ingen av dom överhuvudtaget nämnde varandra under den första tiden. Och då pekade Pix ändå ut specifika personer (har för mig att hen var ute och pratade om KK från inlägg 1). Jag tycker den är beröringsskräcken är intressant även om jag inte är helt säker på vilket håll den pekar åt.

Fast sen kommer det här inlägget där du säger att Lukas är den enda du kan analysera, för att du känner henom? Och din analys kommer fram till att han är antingen siare, ulv eller vanlig bybo. Ehm, det kunde jag ha berättat för dig. Så vilket av dina tre alternativ anser du är troligast? Ska vi hänga Lukas tycker du?
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(6/15)

Nu har jag scannat tråden och kommit fram med en preliminär röd-gul-grön lista över vilka jag tror mest på som Ulvar just nu. Ingen inbördes ordning på de olika kategorierna dock.

Så här ser min stoppljuslista ut just nu, och efter den så motiverar jag varför jag tror på de som röda.

Det finns inga gröna med ännu, för sätter jag mig själv som grön så bevisar jag ju egentligen ingenting, och ingen annan har riktigt blivit grön i mina ögon, fortfarande för många frågetecken.

Röda:
Recca
Mjärden/KK
Dragonborn
Arvidos MC
Trasapa

Gula
Basenanji
Björn den gode
Brynolf
LJSLarsson
Lu-kaazh
Mukwa
Pix
Tyr
xyas

Och varför? Ja, mina röda är inte precis klarröda, men skulle jag just nu peka ut vilka som jag misstänker mest så är det dessa. So far, i alla fall.

Recca:

Känns slarvig och lite ofokuserad, speciellt i sin dialog med KK. I min uppfattning så missar hon rätt viktiga saker som skrivits i rundan tidigare (som outningar och liknande) och verkar sedan försöka täcka upp för det med indignation. Hon har också skrivit själv att hon inte kör väldigt skarpt utan mer fast and loose, och att det gör hon inte när hon Ulvar. Jag vill minnas att från Whowolf så var Recca väldigt skärpt bak i varulvsmaskinen men hade ett mer flaxigt yttre i senare rundor, så jag vet inte riktigt där. Det här spelet har å andra sidan lite annorlunda förutsättningar, och tidigare spelstilar lär ju ändras en del av att ha ett inläggstak. Recca är inte röd nog för mig att rösta på just nu dock, framtiden lär få utvisa om hon blir rödare eller grönare, just nu följer jag KKs exempel och backar litegrann.

Och på den tråden…

Mjärden/KK:

KK är ju i gasen som vanligt är jag frestad att skriva, för så känns KKs inlägg. Den misstanke som studsar i mitt bakhuvud är dock att skulle KK vara Ulv och bränna av sina inlägg i klassisk KK-takt och bygga upp cred, kanske även slänga kängor på sina med-Ulvar så kan ju han fortfarande när han har slut på inlägg coacha sina med-Ulvar från bakom kulisserna och eventuellt med röst-inlägg vara med och ändra flowet i spelet när det kommer inlägg med hans välsignelse.
Förra spelet så började ju KK som bybo men kunde bli Ulv och ville bli Ulv, så han spelade så bra bybo han kunde för att bli plockad.
Så med den tanken i huvudet så känns KK inte längre som ett säkert kort som grön,

Dragonborn:

Dragonborn skrev sitt sista inlägg 21.08 i måndags, sedan har det varit tyst trots att Dragonborn varit inne i tråden. Nu är ju hen nybörjare och det har producerats en mängd inlägg, vilket kanske kan vara intimiderande. Men med tanke på att reglerna säger att det vid lika är den äldsta rösten på en av parterna som visar vem som ryker och att Dragonborn legat med en röst på Basse sedan tidigare i måndags (den äldsta liggande rösten just nu) så meriterar det ett extra öga i min bok.

Dragonborn har nu 8 inlägg kvar, 4 per dag om hen sprider de jämnt på två dagar, och jag vill se mer från henom baserat på vad som sagts sedan det senaste inlägget.

Arvidos MC:

Kommer in sent och har producerat 5 inlägg. Av dessa fem inlägg så har 2 mer mat i innehållet (#877975 och #877985), de andra 3 är en rösträkningsrättning (#877986), en fråga till Trasapa om han menar att han går i klass 4 när han säger att han är en fjärdeklassare (#877990) samt en fråga till Trasapa om varför Trasapa verkar arg på honom (#878031).

Arvidos känns just nu som en av de tunnare bidragarna till snacket, han hakar på BDG och KK mot Trasapa och släpper inte greppet där men kommer inte egentligen enligt mig med så mycket nytt och fräscht.

Och sedan tycker jag det är underligt att KK sedan Arvidos MC dykte upp i spelet inte berört honom alls med några inlägg förutom att ha honom på sin ”Dansa”-lista. Det tycker jag också är underligt, genom min tankegång ovan. Det skulle inte förvåna mig jättemest om Arvidos börjar producera mer när KKs inlägg är slut-ish.

Trasapa:

Trasapa är tvärt emot KK i full clinch mot Arvidos och går direkt till anfall mot Arvidos inlägg. Om Trasapa är Ulv så kan ju såklart Trasapa kan ju såklart vara straight-man mot Ulvgänget och ligga lite i clinch mot dem för att tillsammans med Recca som Trasapa verkar hålla lite om ryggen bygga upp två fronter som bägge i folkets ögon inte kan vara Ulvar. Dragonborn känns som om hen ligger lite mellan de här två sidorna med sin inaktivitet.


Nu har jag ju stolpat upp 5 som jag tror mest på, men jag tror inte riktigt att alla 5 är Ulvar, däremot att vi bland den här konstellationen kan hitta mer än en Ulv (ja, 5 pers är en tredjedel av deltagarantalet, rent statistiskt så är det inte helt omöjligt om vi har mer än 3 Ulvar, but I digress).


Jag vill se mer av Dragonborn, en dag helt utan inlägg borde ha gett en hel del tid åt att tänka och komma med något som bidrar till att vi kan hitta Ulvarna.

Röst: Dragonborn

Kom in i matchen igen och leverera lite, och motivera gärna den där rösten på Basse om den fortfarande ligger bra där och i så fall varför.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 12 ( eller 13 ). Sitter på mobil och har fullt upp men jag vill fråga Empis en sak.

Emps said:
Kommer in sent och har producerat 5 inlägg. Av dessa fem inlägg så har 2 mer mat i innehållet (#877975 och #877985), de andra 3 är en rösträkningsrättning (#877986), en fråga till Trasapa om han menar att han går i klass 4 när han säger att han är en fjärdeklassare (#877990) samt en fråga till Trasapa om varför Trasapa verkar arg på honom (#878031).
Så du menar alltså att Arvidos (och Tyr för den delen) är mer luden än fjärdeklassaren Trasapa?

Det sätter ju dig i en udda sits.

Vilken klass går du i? Samma klass?

Okay. Lite slöseri på inlägg kan jag hålla med om men jag får se till att jobba av 5000 tecken senare ikväll.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 5/15

Okej, dags att samla tankarna lite.

Vilka är det som ger mig röda vibbar?

Trasapa -
Herr Apa är för mig den tydligaste ulven just nu. Det finns en väldigt intressant fråga som Arvidos tagit upp, vilket Trasapa råkat låta bli att svara på, som får honom att se pälsig ut i mina ögon.
Dessutom har han outat New Refreshers, vilket inte passar ihop med andras mer generella godistyper (jag har till exempel själv bara ett generellt typ av snask). Den enda som har ett märke är Recca, en annan potentiell ulvkandidat.

Recca -
När man tar åt sig som Recca gör ringer det varningsklockor hos mig. Hon skriver att hon brusar upp sig över att folk hittar scum tells där det inte finns några, men så tycker jag inte man kan tänka i varulvsspel. Människor är experter på att skapa mönster och hitta sammanhang där det inte finns - man kommer alltså hitta scum tells även på spelare som beter sig perfekt.
I 'När ulven kom till byn' körde ulv-Vimes den taktiken mot mig och fick mig utröstad i första rundan.
Sen ligger det i fatet för Recca att hon har märkes-godis precis som Trasapa.

Konrad -
Okej, den här är krånglig.
Om vi bortser från att Konrad aldrig tycker något jag skriver är korrekt så tycker jag att han gjort ett bra "bybojobb". Han har bland fått byn på spåret mot Recca och Trasapa, vilka är på min röda lista.
Men hur han använder sina inlägg oroar mig. Som folk påpekat är de nästan slut och vi är inte ens på röstningsdagen än. Hans magstarka början sticker dessutom i ögonen på mig, först bränner han sitt första inlägg, sen läxar han upp Trasapa för att han slösar på inlägg:

Konrad said:
K.K bränner sitt första inlägg!
Konrad said:
Pss. Att missa rösten och offra ett inlägg för den är ju ett klassiskt ulv-drag. Det är ju soft att fimpa ett inlägg på att rösta Recca.
Vi såg i Whowolf hur Konrad vill vinna med stil, eftersom han är rollspel.nus spelare nummer 1. Att kasta bort sitt första inlägg och sedan bränna resten innan röstning verkar högmodigt storstilat.

Dragonborn

Först såg jag Dragonborn som grön newbie, men som folk har sagt kan det vara ulvplaner i göringen. Det som dock får mig fundersam är hur KK, en av mina kandidater, från ingen stans droppar att det kan finnas en miller:


Konrad said:
Fluffet öppnar också upp för en miller vill jag påstå. En storväxt hårding som går i sexan eller liknande. Han som vill hänga med mobbarna men får inte göra det. Han har troligen redan börjat tjyvsnusa och bär inget godis så en sining av honom är ju så klart dåligt för byn.
Som ni minns var detta Dragonborns öppning:

Dragonborn said:
Tja alla klasskamrater jag är den största killen i klassen och har valt discofluff som utklädnad
I och för sig var Basse den första som gick i funderingar på att Dragonborn kunde vara miller, men som KK skrivit känns det inte som om att han läst och noterat detta.
Nybörjarulvar är farliga vapen, och vi vet att gamla ulvar gärna vill ha kvar dem så länge i spel som möjligt.

Xyas & Pix -
De här personerna anser jag har tyckt för lite, och de måste ta mera ställning för att få ett grönt skimmer över sig. Nu ligger de bara lågt.


Angående Konrads danslistor

Jag skrev tidigare att jag tycker folk skall ta beslut var för sig, men låt gå. Jag kan väl slänga ihop en lista:

Dansa:
Konrad
Recca
Trasapa
Dragonborn
Pix
Xyas

Inte dansa:

Arvidos MC
Lu-kaazh
Björn den gode
Basenanji
Empiricus
Mucus
Tyr
Brynolf

Som ni ser har jag skickat upp alla som jag ser som skummisar. Kan ulvar bara mörda folk som är uppe och dansar (som vissa tror) kan de likaväl få plocka folk som redan är misstänkta.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(7/15)
Mjärden said:
Inlägg 12 ( eller 13 ). Sitter på mobil och har fullt upp men jag vill fråga Empis en sak.

Emps said:
Kommer in sent och har producerat 5 inlägg. Av dessa fem inlägg så har 2 mer mat i innehållet (#877975 och #877985), de andra 3 är en rösträkningsrättning (#877986), en fråga till Trasapa om han menar att han går i klass 4 när han säger att han är en fjärdeklassare (#877990) samt en fråga till Trasapa om varför Trasapa verkar arg på honom (#878031).
Så du menar alltså att Arvidos (och Tyr för den delen) är mer luden än fjärdeklassaren Trasapa?

Det sätter ju dig i en udda sits.

Vilken klass går du i? Samma klass?

Okay. Lite slöseri på inlägg kan jag hålla med om men jag får se till att jobba av 5000 tecken senare ikväll.
Inte helt rätt där. Arvidos MC är inte bara skum för att han frågar om klassen, och han är inte skummare än Trasapa, dig, Recca eller Dragonborn just nu. Ni ligger enligt mig och skvalpar i samma ungefärliga nivå.


Så, jag är lite nyfiken på vars drog du fram att Arvidos MC är mer luden än Trasapa i mina ögon ifrån?

Jag skriver ju "ingen inbördes ordning" i inlägget för att jag inte har någon speciell stege, och det känns just nu som att du skyndar in med något att försöka ifrågasätta inlägget med och lägga andra värden i det så snabbt som möjligt.

Misstolkar du mitt inlägg med vilje? Eller skumläser du bara på mobilen?


Gällande Tyr:
Tyr är inte med på min röda lista för att förutom att ifrågasätta Trasapa om fjärde klass betydde klass 4 (#878009 ) så har hen också kommit med inlägg som jag tycker har givit åtminstone mig något. Arvidos MC känns tunnare och att du inte berört henom alls och att du också ligger med på min rödare lista är det som gör mig mer misstänksam. Tyr är fortfarande gul, och får gärna skriva mer så jag får mer koll på henom, men Tyr är inte röd för mig just nu.

Still, vi har mer än ett dygn till, gott om tid för eftertanke och för de som sitter med många inlägg kvar att skriva av sig lite mer.

Vilken klass jag går i? Är det samma?
Det finns de som inte outat någonting ännu, och jag har både outat snask och outfit hittills, så jag håller på min klass ett tag till. Gott om tid kvar tills deadline.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vad kan det va, tionde eller elfte inlägget.
Pix said:
3/15
jag tror det är dags att outa. Klass 6. Och jag tänker smula mitt snask, eller rättare sagt är det mitt snask som smular. Eller screw it, jag gillar rån (kak versionen, är inte en systematisk kleptoman). någon frågade vem jag misstänker.. tja jag har ingen aning, har inte så stor koll på hur folk tänker och eran tankegång verkar skilja sej från min en smula.
Ett rån är inte ens sött. Det får mig att tänka att om ulvarna inte har godisalibi så är den här outningen väääldigt safe.

Så här, jag är en ulv som vill fejka ut ett godis som jag inte har, eller jag kanske har snusprilla som godis och det ser ju liksom inte bra ut nånstans att outa det.

Så jag sitter och kikar på det som kommit ut än så länge, det är banankola, nonstop, gelehallon, new refreshers...

Vad kan man hitta på, choklad? Lakrits? De som är omnämnda hittills är ju alla ganska unika, men om du drar till med lakrits och så kommer någon senare och säger lakritsbåtar, så ser ju du sjukt misstänkt ut. Om du säger choklad och någon sedan kommer och säger chokladpraliner, så ser du återigen ut som att du hittat på ditt godis. Men RÅN är nog tamejfan det safe'aste jag sett någonsin!

Pix said:
K.k och recca är garanterat gröna om den andra är röd.
Det här tycker jag ju inte om, det låter som att du bäddar för att lägga din röst på mig bara för att "kolla om K.K är grön eller röd".

Pix said:
Empiricus... ingen aning.
Ändå har Empiricus producerat ganska ordentligt med text i tråden. Förklara gärna varför du inte har någon pejl alls på honom. Skriver han för snömosigt? Eller är det kanske så att du inte letat scumtells på din ulvpolare?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inlägg 6/15

Basse, jag har frågat dig ifall du skrev ditt startinlägg innan spelet började, två gånger. Du har inte svarat, vilket jag tycker är besynnerligt.

En annan grej:

Mina misstankar so far:

1) Recca
Läs mitt förra inlägg, men mest för att hon spelar lojt och nonchalant, röstar på sig själv och har ett superduper-konstigt resonemang om dansandet.

2) Dragonborn
Läs förra inlägget, men mest för hans dilleri om klasskamrater/längden och för sina första obegripliga poster
3) KK
Svårt att lita på dig efter förra liret och att du kör på auto-pilot och faktiskt också för din snabba outning. Plus den där dansfrågan.
4) Trasapa
Cirklar sa någon, och nu är han 4e-klassare?!

5) Pix
Ja, jag vet inte men helvete vad det svamlades på där efter ett första inlägg som verkade vettigt...
Min kursivering. Basse, vet du vad du snackar om här?

Grattis på födelsedagen, Brynolf!

Brynolf said:
Ok att en Dancefloor Dictator-metod kan hjälpa ulvarna, OM deras mordförmåga hänger på om folk dansar eller inte. Men om det nu är så, lär de ändå ha åtminstone ett andrahandsval. Det värsta som kan hända är ju att ulvarna mördar någon. I gengäld får vi mer info om spelupplägget, och kan eventuellt till och med nita någon som dansat när hen inte skulle ha gjort det eller vice versa.[/quot]

Dancefloor-dictator! Jag ser en ny varulvsterm segla upp! :gremlaugh:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mRvifVtX5u0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mRvifVtX5u0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
(Inte en brödsmula)

Okej, jag tycker att den bästa strategin är att bestämma dansare i det tysta, och den näst bästa strategin är att en person säger åt alla hur de ska dansa. Genom att skapa en hård och tydlig ram så kan vi bättre undersöka vilka som följer den och vilka som inte gör det, och varför. Att bara rösta fram förslag på listor kan inte åstadkomma det resultatet. Därför så blir min lista densamma som Mjärdens lista - Det var den första, och Mjärden har tillräckligt med pondus för att kunna driva igenom den.

Dansa
Arvidos MC
xyas
Pix
Empiricus
Mucus
Dragonborn
Brynolf

Inte dansa
Recca
Lu-kaazh
Björn den gode
Basenanji
Trasapa
LJSLarsson
Tyr

Om ni tycker den här listan är skev, argumentera emot.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
(5/15)
Om ni tycker den här listan är skev, argumentera emot.
Jag tycker inte listan är skev, men jag gillar inte att vi går ut med innan vem som ska dansa eller inte.

Alltså vad är det vi försöker uppnå? Jag kan nästan garantera att om vi bestämmer innan vem som ska dansa eller inte så kommer alla följa det. Vi vet att alla kan välja. Teorin är att ulvarna av någon anledning skulle vilja dansa eller inte dansa för att dom när dom dansar (eller inte dansar) inte kan göra något annat bra, till exempel nattmörda.

Hur troligt är det då att ulvarna bara kan nattmörda om dom dansar/inte dansar. Rätt liten sannolikhet skulle jag säga. Hur troligt är det att dom har någon annan bra förmåga som bara kan användas när dom dansar/inte dansar, tja att både testa inläggstak och ge ulvarna specialförmågor känns som att man nerfat byn väldigt mycket. Inte så troligt.

Här är ett par scenarion där det tväromt är skitdåligt att avslöja innan natten vem som dansar eller inte:

Ulvarna måste i nattmordet gissa om den de mobbar kommer dansa (eller inte dansa), (eventuellt med en priolista).

Det är specialrollerna som inte kan använda sin förmåga om dom dansar (eller inte dansar).

Min slutsats är att det är dåligt att vi innan draget bestämt vem som dansar (eller inte dansar) då jag tror att det gynnar ulvarna mer än byn. Ert drömscenario om att vi kommer plocka ut skummisar som inte följt instruktionerna kommer helt enkelt inte hända oavsett.

Det sagt så är jag också väldigt intresserad av att Basenanji svarar på Arvidos frågor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Regelupplysning

Jag vill påpeka att jag helst INTE ser några länkar till eller inbäddade YouTube-klipp. Nu har de klipp som postats i tråden varit helt harmlösa, men det finns en gråzon här som bör undvikas. Det går tillexempel att tänka sig att man kan länka till en video som på något sätt förklarar ett resonemang istället för att skriva ut det.

Så, inga externa länkar. Oavsett hur seriösa de är.

Tack!
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Så för att sammanfatta vad jag pratat om nu när mönstret ändå brutits. Det enda jag vet om Pix är att hen känner Lukas, hen verkar inte heller ha någon annan relation till forumet utan är en ny användare. Därför tyckte jag att det var lite anmärkningsvärt att ingen av dom överhuvudtaget nämnde varandra under den första tiden. Och då pekade Pix ändå ut specifika personer (har för mig att hen var ute och pratade om KK från inlägg 1). Jag tycker den är beröringsskräcken är intressant även om jag inte är helt säker på vilket håll den pekar åt.

Fast sen kommer det här inlägget där du säger att Lukas är den enda du kan analysera, för att du känner henom? Och din analys kommer fram till att han är antingen siare, ulv eller vanlig bybo. Ehm, det kunde jag ha berättat för dig. Så vilket av dina tre alternativ anser du är troligast? Ska vi hänga Lukas tycker du?
käre björn
1. Det är sillnad på att peka ut konstigheter, och att göra en analys på hur en person kan tänkas tänka.
2. Så din idee är att det första jag gör är at slänga käft med min enda vän, när det finns flera stycken okända personer som faktiskt gör saker?
vilka har jag då pekat på. Jag har pekat på dragonborn som slösar inlägg. Jag har pekat ut k.k. som jag anser kompetent, i ett pågående drev. har ogillat reccas och empiricus bollande av frågor (nej du först, nej du först, nej du först osv.).
3. jag tror alla scenarion med lukas är exact lika troliga. Det betyder att jag tror ha är mestadels grön.

Ett rån är inte ens sött. Det får mig att tänka att om ulvarna inte har godisalibi så är den här outningen väääldigt safe.
jag antar att det inte är ett 'ha i glassen' rån utan ett såntdär tredubbelt göteborgskex rån. Det var det jag åt i lågstadiet och mellanstadiet på disco, ett vanligt enkelt rån är ju ekvivalent med en knäckemacka. Sen slänger du ut exempel på snask som är troliga som inte heller är söta... Lakrits till exempel. Sluta säga emot dig själv.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Angående danslistan har jag inte heller något emot k.ks... när vi har satt honom ochså. (slös slös, tur att jag har många kvar) Och peken mot recca och k.k tror jag grönar dom för att dom inte har tid att avsluta och byta på dom få inlägg dom har kvar. Skulle vara jäklit suspect om dom på 2 eller 3 inlägg var helt plötsligt skulle vara sams och gå på någon annan. eller?
 
Top