Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
[inlägg 5/15]

Skönt att du är med BDG och jag gillar verkligen hur du vände på den där dansgrejen - så kan det förstås vara, och då är det förstås intressant att...

Mukwa skrev så här:

Att dansa
Enligt redan outat information är det av vikt om vi dansar eller inte så att vi kan kora rundans Prom Queen, vilket torde bli jag så som jag har klätt upp mig. Jag tycker att alla ska ta ställning till huruvida de ska dansa eller ej av denna anledning. Än så länge lutar jag åt att alla ska dansa i första rundan för att se hur sammanställningen från Vimes ser ut. Det här innebär alltså att ingen får frisedel vad gäller dansen. Om någon inte har dansat pulvriserar vi dem i nästa runda. Stryker alla powerroller med är det ändå värt det om vi nailar någon ulv. Ett annat förslag är att byn bestämmer vilka som ska dansa. Det är mindre risky för powerrollerna men ger samtidigt powerroller och snack i tråden mer bränsle.
Vilka vill jag se dansa då? Jag vill se Empi, Recca och KK dansa. Jag vill inte se Lukas dansa. Varför? Därför att Empi och Lukas båda har skrivit att det finns anledning till att öva sina dansmoves. Därför vill jag att en av dem står över. Recca har spekulerat i det här så hon kan gott få dansa och KK har poängterat hur Recca har börjat gräva i det så då kan han också få dansa.


Och Empiricus skrev så här:

Så – som jag skrev ovan så outar jag just nu att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på om man dansar eller inte. Även om jag själv är för outning så väljer jag att inte outa mer än så ännu innan jag hört vad ni andra har att säga.
Jag ser helst att vi outar den info som vi tror kommer hjälpa byn mest, och varför vi tror det.


Tillsammans så antyder de här två posterna hur viktig dansen är. Därför vill jag nog ändå slå ett slag för mitt sätt att se på det. Det betyder också att en tänkbar powerroll kan vara utsatt på dansgolvet, vilket är en oerhört allvarlig konsekvens av spelupplägget. Och då undrar jag om det ändå inte är bra att så många som möjligt dansar alternativt inte dansar alls. Jag vill inte att väktaren ryker i runda ett för att hen var den ende på dansgolvet...

Sedan är jag kluven till om man ska gå ut innan med att man dansar eller inte. På ett sätt är det bra, för då vet vi innan vem som gör vad, men det avslöjar också något för ulvarna.


Röst: Arvidos

Kom igen nu!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 2/15

Först lite svar till KK.
Du tycker inte min tanke 'en ulv från varje klass' skulle vara något vidare. Som jag skrev gissade jag att detta spel skulle vara lättare för att förra spelet var så svårt och vi har en ny krånglig regel (två, om vi tar med dansen, men jag anser att inläggstaket påverkar vår spelstil mer än dansandet).

Tre ulvar med en från varje klass ger bra symmetri, men att ha en extra ulv i någon klass är bara onödigt brus. Brus försvårar spelet, och jag är lite förvånad över att vi har både dräkt, klass och favoritgodis (och dans) att prata om.

Anledningen till att jag tycker Basses inlägg är bra är för att han tar upp flera konkreta punkter:
• Vi kan inte leta ulvar efter aktivitet
• Vi får istället leta ulvar på ihopstressade inlägg
• Konkret förslag att alla måste skriva sin kvot denna runda (vilket jag tycker är bra… fast nu när jag känt på spelet kommer jag inte själv klandra någon som hamnar på runt 11 – 13).
• Föreslår på en gång att vi drevar, och att vi gör det snabbt och byter ofta (vilket jag håller med om är att rätt taktik i detta spel – det funkade ju på dig, KK)

Jag säger att det är jobbigt att emulera sådant som ulv i början av spelet, och du säger att det är den lättaste saken i världen.
Det är alltid svårare att vara ulv än att vara byby. Bybor kan vara sig själva, följa sina instinkter och skriva vad de tycker, medan ulvar måste spela med ett extra lager av lögner ovanpå sitt "bybospel", vilket är svårare. Det är därför det är byn som vinner oftast.
Visst, ulvar kan skriva sådana där inlägg (särskilt när vi talar om någorlunda erfarna fulingar som Basse), men för mig tyder det på bybo-ansträgning istället för ulv-dubbelspel.


Angående outande och drev

Jag tyckte det började bra med dreven, men nu är rösterna utspridda:

Recca har 3 röster på sig, från BDG (som tagit upp bra hur Recca missade regeln om dans i startupplägget), Trasapa (som följt KKs lead) och KK (som vad den drevade och sedan valde nytt drevoffer - han hade ingen bra motivation på en gång men hittade sedan bra efteråt, som hur Recca ansåg att det var många nybörjare när det bara är två).

Basse och Recca har röstat på Tyr och Muccus, men utan motivationer (Recca var den drevade och då brukar man som sagt välja den nya, men gärna att det är genomtänkt ändå) .

Recca har outat autobot och jag tycker hon spelar bra (gillar hennes punkt om hur Dragonborn kan vara en groomad ulv), så jag ser ingen poäng med att fortsätta ha röst på henne. Men att hoppa på ett tåg för Muccus eller Tyr känns inget vidare, särskilt när Basse och Recca inte motiverade sina röster.

Jag hade velat se ett drev mot xyas eftersom han egentligen inte producerat någonting på sina tre korta inlägg, vilket ger mig röda vibbar. Det har har gjort är:
1 - Frågat lite angående reglerna kring gratis röster
2 - Tyckt att Recca fiskat lite angående dansande
3 - Bett Dragonborn förtydliga sig

Jag lägger därför min röst på xyas, men kan tänka mig bytta till Muccus eller Tyr om drevstartarna ger mig goda motivationer.

Röst: Xyas

Sammanställning:

Recca 3 - (BDG, Trasapa, KK)
Xyas 1 - (LJSLarsson)
Muccus 1 - (Recca)
Tyr 1 - (Basse)
Ingen - (Pix)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
3/15

Okej, ser att Basse skrev klart innan jag postade med inlägg, så hans röst ligger inte på Tyr längre.

Jag tycker ju Basse började bra, men gillade inte hans omotiverade röst på Tyr. Nu ändrar han den till Arvidos från ingenstans. Och läser jag hans senaste inlägg så innehåller det inte så mycket mer än "dansen är viktig". Lite snömosigt.

Vad tänker Larsson om dansen då?
Som det står i början av tråden har alla ett val i att dansa eller inte. Som jag ser det finns det tre alternativ:
1 - Dansen är till för att försvåra för ulvarna
2 - Dansen är till för att försvåra för byn
3 - Att förhålla sig till dansen är lika svårt för båda byn och ulvarna

Jag har hela tiden propsat för att detta spel bör vara lättare än det förra. Vad har vi då för variabler att leka med?
A - Antalet ulvar
B - Vem dansen gynnar
C - Krångligt fluff
D - Knasiga förmågor
E - Krånglighet med inläggstak

Eftersom vi inte kan ha koll på alla dessa punkter ännu kan vi inte dra slutsatsen om dansen gynnar byn eller ulvarna i denna runda. Därför kan vi inte säga att alla skall dansa / inte dansa. Folk bör istället ta beslutet själva om vad de vill göra och komma med en egen bra motivation att lyfta fram i nästa runda.

(Not till Pix och Dragonborn; Det är omöjligt att i det här läget antagligen komma till rätt tanke i detta, men det är viktig att ha någon. Försök få kläm på er gutfeeling så att ni kan säga varför ni gör som ni gör när ni bestämmer er).

Jag tycker inte man skall säga nu om man dansar eller inte, det kommer i vilket fall framgå i nästa runda. Då kanske det blir något i stil med "jag dansade bara för att X dansade".
Får man dessutom en bra spridning så kan man dra slutsatser som "Oj, X dansade och blev mördad, jag bör kanske hålla mig från dansgolvet" eller tvärt om.

Back to business

De jag vill pressa nu är Basse och xyas.

Basse: Varför röstade du på Tyr? Varför röstar du nu på Arvidos?

Xyas: Har du några tyngre åsikter att komma med? Vilka är rödish/grönish till exempel?



Ny röstsammanställnin:

Recca: 3 - (BDG, Trasapa, KK)
Xyas: 1 - (LJSLarsson)
Muccus: 1 - (Recca)
Arvidos: 1 - (Basse)
Blank: 1 - (Pix)

Inte röstat - (Arvidos, xyas, Luukaz, Empiricus, Tyr, Dragonborn)

(Med reservation för fel förstås - rätta mig gärna då eller uppdatera röstlängden i din egen post)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(3/15)

Okay, först en pass till Recca:

Hade du läst mitt inlägg så hade du sett att det inte var snömos och slask utan att det där under varje person fanns antingen min uppfattning so far (en utgångspunkt inför uppföljning senare i rundan) eller min uppfattning samt frågor där jag kände att frågor var nödvändiga.

Att jag lade tiden att skriva 5000 ord var för att vara så ekonomisk med inläggen som möjligt och för att få ut så många frågor i etern som jag kunde från det läge vi var i då.

Och du har ju gjort som jag önskade i inlägget: Du har outat något, vilket ger oss lite mer information. Men ta gärna och läs om inlägget igen om du fortfarande undrar varför jag skrev det, jag tycker jag var rätt tydlig i varför jag röstar på dig.

Att du teoriserat i början är ju ett annat sätt att säga gissat, eftersom du som du säger postar inlägget tidigt i rundan innan info outats (visserligen med frågor som är bra att studsa runt men som i tiden för mitt storinlägg kändes lite out of date). Som du säger så kommer ju ens åsikter, gissningar och tankar att förändras under rundan, och jag är rätt säker på att jag skrev ”speciellt efter de inlägg som lagts hittills” av en anledning. Du hade då skrivit ett inlägg och det hänt en del mer.

Min röst ligger kvar på dig just nu, jag tycker du gick väldigt in i försvarsställning där och vill höra lite mer snack från dig om varför, eller varför inte en snygg analys av spelet so far.

Nog om det.

Röstläget just nu:
Recca har 4 röster (Mjärden/KK, Empiricus, Trasapa och BDG)
Mjärden/KK har 1 röst (Brynolf)
Basenanji har 1 röst (Dragonborn)
Mukwa har 1 röst (Recca)
Arvidos MC har 1 röst (Basenanji)
Xyas har 1 röst (LJSLarsson)
Pix röstar blankt.
Arvidos MC, Xyas, Lu-kaazh, Mukwa och Tyr har inte röstat.

Ingen kan ju anklaga oss för att vara eniga som by i alla fall, jag ser fram emot att se var de kvarvarande oröstade personerna lägger sina röster och hur deras tankar ser ut so far.

Att dansa:
Jag tycker inte alla skall dansa, utan att vi som by gemensamt skall komma överens om vilka som skall dansa. Mukwas förslag om att jag, KK och Recca skall dansa och att Lu-kaazh skall avstå på grund av min och Lu-kaazh indikation på att dansandet är viktigt tycker jag är bra och jag kan ställa upp på det.
Alternativt kan vi som by kanske välja 5 som dansar, 5 som inte dansar och 5 som själva väljer men inte avslöjar vad de tänker göra.

Jag vill också säga följande, med härledning till varför jag tycker valet att dansa eller inte dansa är vitalt:

Det är viktigt att vi har så mycket information ute som möjligt innan vi går till dansgolvet!
Helst ser jag outningar på drev, men att infon kommer ut är viktigt.

BDG – Jag skulle inte bli förvånad om det finns förmågor som bara kan användas om man dansar och förmågor som bara kan användas om man inte dansar. Jag tycker inte att vi skall utesluta det ena eller det andra, men jag håller med (som jag skrev ovan) om att vi inte alla skall göra samma sakt.

Tyr - Att Ulvarna bara kan mörda de som dansar/inte dansar är ju kanske en möjlighet, innan första dansfasen så kan vi inte riktigt säga något mer än gissningar om ingen sitter på info som pekar på det. Se min åsikt ovan om dansuppdelning.

Har någon en direkt anledning att säga att det är dumt att inte göra samma sak, eller motsätter sig något att vi som by försöker komma överens om vilka som skall och inte skall dansa innan torsdag kväll?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 6 av 15

Frustrerande att inte få pumpa in små korta blänkare..

Mmmkay! Nu har BDG entrat liret och det tänker jag börja med.

BDG dyker in rätt sent och kan nu välja och vraka lite hur han skall lägga upp sitt spel. K.K och BDG har en rätt bökig historia och vi klaffar inte riktigt så där skitbra alla gånger. En K.K som bybo eller ulv har en viss mekanisk inställning till hur han skall förhålla sig till BDG och i det här spelet (så här långt) står det väldigt klart. BDG klarar av testet att dyka upp sent och kliva in som en bybo med yxan i högsta hugg.

K.K har två primära kandidater för hängning och det är Recca och Trasapa. En mer sekundär är Larsson och Basse är lite av en bubblare. BDG väljer att lyfta fram tydliga prylar som förstärker allas (hoppas jag!) misstankar mot Recca. Är Recca ulv som jag tror kommer det helt klart stänka upp grönfärg på BDG. Jag är rätt säker på att en ulv-BDG hade hoppat över belysningen av ulv-Recca för att offra sina ulv-polare är inte BDG´s grej utan det är mer K.K´s grej.

BDG går i klass 6. Okay, det är en fin outning och det kan ju vara av vikt att i ett senare skede kontrollera i vilken klass alla går. Jag skulle dock villa veta varför BDG väljer just klass i ett senare inlägg. Det har slaskats fram diverse godis och kostymer så en liten motivering sitter på sin plats.

Vidare.

Recca och jag går tydligen inte så bra ihop det här liret och det kan jag förstå. Vi spelar inte i samma lag och då kan det skära sig rejält. Nu tänker jag dock backa undan här och låta Recca själv visa att hon är bybo. Lixom, är du bybo så vet jag att du kan visa det men är du ulv så kommer du att få det svettigt.

En mer sekundär ulv så här långt är Larsson så jag fortsätter jobba lite där i stället.

Larsson said:
Du tycker inte min tanke 'en ulv från varje klass' skulle vara något vidare. Som jag skrev gissade jag att detta spel skulle vara lättare för att förra spelet var så svårt och vi har en ny krånglig regel (två, om vi tar med dansen, men jag anser att inläggstaket påverkar vår spelstil mer än dansandet).

Tre ulvar med en från varje klass ger bra symmetri, men att ha en extra ulv i någon klass är bara onödigt brus. Brus försvårar spelet, och jag är lite förvånad över att vi har både dräkt, klass och favoritgodis (och dans) att prata om.
Jag vet inte om du har missuppfattat mig eller inte. Hmmpf. Jag tar det igen.

I vilken klass ulvarna går i är inte relevant. Vi är 15 spelare och några av dessa går på högstadiet och dom är ulvar. Det behövs ingen symmetri för spelets del, för bybornas del, eller för ulvarnas del. Så länge du inte är en av "de elaka högstadiemobbarna från närbelägna Lindesberg" så är du bybo.

Det du snackar om just nu Larsson är brus. Att du vill påstå att det har någon som helst betydelse i vilken klass ulvarna går är snömosande och slaskigt, men vattafnuk. Vi har inte så värst många inlägg kvar på rundan så att traggla vidare i detta har jag ingen lust med.

Däremot kan vi ju snacka lite om det här.

Larsson said:
Recca har 3 röster på sig, från BDG (som tagit upp bra hur Recca missade regeln om dans i startupplägget), Trasapa (som följt KKs lead) och KK (som vad den drevade och sedan valde nytt drevoffer - han hade ingen bra motivation på en gång men hittade sedan bra efteråt, som hur Recca ansåg att det var många nybörjare när det bara är två).
Jag fattar inte. Vart i mitt spel har jag inte misstänkt Recca? Och vart har jag hittat på motivationerna i efterhand?

Lixom, jag har från inlägg 2 gått in på vart mina främsta misstankar ligger och sedan med hjälp av frågor fördjupat mig i dessa karaktärer. De svar jag fått och de inlägg som skrivits av mina topp kandidater har inte hjälpt någon av dom. Ingen av mina topp kandidater har jobbat fram ett grönare skimmer utan snarare grävt sig djupare ner i ulv-träsket.

Jag misstänker inte Recca för ulveri enbart på grund av att hon anser att två nybörjare är många. Recca´s dansa/inte dansa snack är en väldigt bidragande faktor. Att jag sedan har klossat ihop Recca/Trasapa som två potentiella ulvar förstärker ju saken ytterligare exempelvis och att du går in med lite försvar åt Recca sätter ju så klart dig i en brun sits från K.K´s synvinkel. Du tycker att Recca spelar bra och jag tycker att Recca spelar ulvigt och utifrån det finns det rätt många variablar.

1. Recca är ulv = K.K har rätt och du har misstankarna på fel plats vilket är fullt möjligt som bybo.
2. Recca och Larsson är ulv = K.K har rätt och du försöker vinkla misstankarna bort från Recca.
3. Recca, Larsson och K.K är bybor = K.K är helt ute och vimsar.
4. Recca är bybo = K.K är helt ute och vimsar och du som ulv är med och styr bybo-K.K mot ulveri.
5. K.K är ulv = Recca kan vara en kompanjon? Recca är en bra bybo precis som du skriver men K.K försöker kasta brunt.
6. Och så vidare.

I min värld så är Recca ulv och det ända hon kan göra för att få mig att ändra mig är att spela ett byboigt spel.

Larsson said:
Angående de spelare som skrivit:
Trasapa, Xyas, Recca och Empiricus har skrivit kloka inlägg som förhåller sig bra till den nya takregeln.
Larsson said:
Jag hade velat se ett drev mot xyas eftersom han egentligen inte producerat någonting på sina tre korta inlägg, vilket ger mig röda vibbar. Det har har gjort är:
1 - Frågat lite angående reglerna kring gratis röster
2 - Tyckt att Recca fiskat lite angående dansande
3 - Bett Dragonborn förtydliga sig
Du diggade xyas till en början eftersom han har skrivit kloka inlägg och förhållit sig bra till den nya takregeln. Mmmkay. Sen är det dags att rösta på xyas eftersom hans tre korta inlägg ger dig röda vibbar.

Du har själv specat upp vad xyas har gjort och i mina ögon har xyas skrivit tre bra inlägg.

Grejen med xyas är att han:

1. Använde sitt första inlägg till en bra bybofråga. Han funderade inte som en ulv när han skrev sitt inlägg utan ville snabbt reda ut hur vi skall förhålla oss till inläggstaket. Jag tycker det är klockrena vibbar som bybo.
2. Håller med K.K och vill att Recca skall fördjupa sig i dansa/icke dansa. Detta har Recca gjort och avgett sig en fet scumtell och detta har sedemera BDG belyst.
3. xyas var snabb att hitta något suspekt som Dragonborn skrev och ville så klart snabbt veta hur vi i byn skall förhålla oss till den nya informationen. Nu visade det sig att Dragonborn varit lite otydlig och allt är biff.

Nu läre jag nog göra nått annat ett tag.

Larsson du kan väl slänga upp dina misstankar i nuläget kanske? Det står ju klart att du inte ser Recca som en ulv och att det är xyas och Basse du vill lägga press på. Är det xyas och Basse som är dina toppkandidater för ulveri?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Empiricus said:
Hade du läst mitt inlägg så hade du sett att det inte var snömos och slask utan att det där under varje person fanns antingen min uppfattning so far (en utgångspunkt inför uppföljning senare i rundan) eller min uppfattning samt frågor där jag kände att frågor var nödvändiga.
Ditt stora inlägg är typ så här:

K.K
K.K har inte gjort så mycket, men det han gjort är ganska bra. Har inget o klaga på där.

Dragonborn
Borde skriva längre inlägg.

Larsson
Har skrivit litegrann och tyckt litegrann. Här har du en fråga från mig. Din röst ligger kvar på nån, borde du inte byta?

Trasapa
Ställer frågor och postar först, förvarnar för frånvaro och låg aktivitet direkt. Jag kan inte komma på mycket att säga om hur första inlägget känns eftersom det inte har så mycket att gå på.

Visst, du har frågor med också, men jag påpekade alltså att det du skriver är snömosigt, alla kan ju se precis det här. Det är typ inlägg nr 20 i tråden max, och du skriver en sån här genomgång över vad alla har gjort ännu. Känns det inte lite desperat för att få ur sig text?

Producera mycket är ju en sak du gör ganska ofta men en genomgång av vad alla har sagt hittills med en liten sammanfattning när typ 5 pers sagt nåt i tråden och det finns där att läsa för alla? Jag tycker det är skumt. Det är dock inte tillräckligt skumt för att jag ska lägga en röst på dig. Och senare i det här inlägget lägger jag ju en röst på den absolut skummaste av alla.

Nu röstar ju BDG på mig av en nonsensanledning.
Han anger: I startinlägget står det att alla kan dansa, och Recca undrade om det var så att inte ulvarna kunde dansa.

Det är ulvigt?

BDG said:
Dragonborn har gått från grön i sina första inlägg till inte riktigt lika grön men fortfarande grönare än genomsnittet nu när han fortsätter slösa på dom. Hur som helst så ska hen förstås inte röstas ut idag, vi har med allra största sannolikhet bättre röster.
Ojsan. Idag säger du? Men utröstning är inte idag. Väldigt märklig miss. För Vimes har sagt att rundan slutar på torsdag. Du måste ju vara ulv om du gör en sån miss.

Sådan är logiken i BDG's inlägg. Jag vet att det är elakt att sitta och skriva att folk spelar dåligt och jag vill ju inte själv bli kallad dålig, fast just nu är jag nog lite dålig ändå eftersom jag låter känslorna svalla. Men det här är ju en dålig scumtell. För det första skulle jag inte göra en sådan miss som ulv. Okay, så här. Om jag vore ulv så skulle jag kunna göra en sån här miss för att försöka gröna mig själv genom att göra en bybomiss. Men i det här fallet så är det alltså en bybomiss. Att misstänka mig som ulv för att jag gör den missen ser jag som en förolämpning mot min intelligens. Nu är det här säkert ett fejkdrev för att få ulvarna att hoppa på mot mig, men problemet är att det är för tidigt i rundan för att funka och bygger på en för dåååålig sak. Kom igen, BDG. Är du ulv, fejkdrevar du eller är du bara dålig?

BDG said:
Alright, du vill inte spela, fine, då röstar vi ut dig, för det där var verkligen ett dåligt försvar. Röst: Recca
Fine! Röst: Recca

När du röstar ut en bybo av de här skitanledningarna kommer jag sitta och skratta och sedan kommer jag lyckönska varulvarna för att de har så dåliga bybor som motståndare. Alternativet är förstås att du är ulv och det skulle av någon anledning svida lite om du ledde en utröstning av mig, men mina erfarenheter säger att ulvarna sällan går all in på det här viset på helt bisarra anledningar.

Sen angående spelupplägget så tycker jag att många tänker bra, men fel. Varför skulle det vara så att man måste dansa för att kunna använda en förmåga, är inte det logiska att det är tvärtom? Att man inte kan använda sin förmåga om man är upptagen med att dansa?
Det var faktiskt även min tanke, men alltså... Vi vet ju inte vad de som sitter på info om detta faktiskt vet om sin info. Jag är fortfarande lite sur för att jag inte fick något coolt. När jag såg att jag kunde välja mellan att dansa och inte dansa så tänkte jag: "Åh va roligt, jag har en specialroll." Men sen visade det sig att alla har den. "Tack Vimes. Tack så jävla mycket."

Tillbaks till Empiricus:
Min röst ligger kvar på dig just nu, jag tycker du gick väldigt in i försvarsställning där och vill höra lite mer snack från dig om varför, eller varför inte en snygg analys av spelet so far.
Vad bra, då är vi två om att rösta där.
Jag ska skriva något om spelet?

Okay. Jag tycker att folk som har info om det här med dansandet ska ut med det nu. I tidigare spel har vi suttit i evigheter och funderat och teoriserat om vad tusan någonting ska användas till, hur symmetrin passar ihop osv. I det här spelet har vi 15 inlägg per person att bolla saker mellan oss med. När vi sitter här och fokuserar på dansar hit eller dansar dit så tror jag att det hjälper ulvarna. Som BDG skrev så kan nämligen ALLA dansa, och det här innebär ju att dansen i sig inte är något vi kan dreva kring och inte heller är något vi kommer kunna få ulvfacit av (troligtvis). Det går kanske, när vi förstått hur dansen funkar och några rundor framåt då vi kan se mönster, att använda dansen för att fånga ulvar.

Men i detta nu är dansen en safe discussion för ulvar. De kan dansa, vi kan dansa. Move the fuck on.

Snarare borde vi prata nonstop istället. Ut med godiset. Alla vet ju att i högstadiet äts det inte godis.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Snarare borde vi prata nonstop istället. Ut med godiset. Alla vet ju att i högstadiet äts det inte godis.
Intressant!

Lite godis som är outat:

K.K --> Banankola
Brynolf --> Sega råttor
Trasapa --> New Refreshers (även smulat så är Trasapa ulv finns det ju tydliga bevis på att även ulvar äter candy)

Lite dressar som är outade:

K.K --> Dino Rider
Dragonborn --> Discofluffigt hår
Brynolf --> En av de fyra turtlarna (vilken????)
Recca --> Autobot (vilken????)


Och:
BDG går i klass 6

Jag säger som så att det är skit att hålla på att dreva för information. De som tycker det är en god idé tar inte hänsyn till att vi är 15 pers och har 15 inlägg på oss att dreva ALLA.

Att outa ut i det blå känns absolut fresh och att börja med att snacka på sitt godis låter som en god idé i och med Reccas påstående.

I min värld så skall Recca slänga fram sitt godis nu på stört och om inte det är görligt så må ju Recca förklara för oss varför hon inte känner sig särledes manad till detta.

K.K´s lista:

1. Recca
2. Larsson
3. Empis
4. Basse

Övriga kan outa lite när som säger jag. Arvidos borde slaska fram lite av det mesta när han dyker upp. Inte bara outningar utan en rejäl lista med sina misstankar så att vi på stört vet var han står.

Mukwa kan ju kanske rycka upp sig lite också?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
I min värld så skall Recca slänga fram sitt godis nu på stört och om inte det är görligt så må ju Recca förklara för oss varför hon inte känner sig särledes manad till detta.
Det har hon gjort, och du har länkat till det. Bästa brödsmulan so far säger jag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Inlägg 2 av 15

Empiricus said:
Tyr - Att Ulvarna bara kan mörda de som dansar/inte dansar är ju kanske en möjlighet, innan första dansfasen så kan vi inte riktigt säga något mer än gissningar om ingen sitter på info som pekar på det. Se min åsikt ovan om dansuppdelning.
Nej, nej, det tror jag inte är en möjlighet. Det är bara marginellt mer troligt än att ulvarna måste dansa. Om ulvarna bara kan eliminera dansande kids = vi kan låta bli att dansa och förhindra nattmord. Om ulvarna bara kan eliminera kids som inte dansar...ja du hajar. Jag tror inte Vimes skulle göra ett sådant misstag. Antingen så är nattmordet helt frikopplat dansen eller så rör det sig som ett val och det är balanserat därefter.

Jag skulle kunna tänka mig alternativet att vi alla dansar men jag tror byn vinner mer i längden på att var och en bestämmer på egen hand vad denne tänker göra och håller tyst om det. Det är bekvämt för en ulv att bli tillsagd vad denne ska göra och sedan bara lyda och följa strömmen, så därför tycker jag var och en ska bestämma själv.

Sedan kan jag outa att jag är en femteklassare. Jag tror inte att ulvarna har någon nytta av denna information, men det kanske finns en chans att byn har någon nytta av det så jag kan lika väl gå ut med det. Recca är inne på att hon tror att vi inte har värdelöst fluff. Detta ställer jag mig tveksam till. Trenden för varulvsspel här på forumet verkar vara att göra det lättare för varulvar, inte tvärt om. Min utklädnad känns rätt harmlös att gå ut med också, men jag håller på den ett tag till.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 8 av 15

Mukwa said:
I min värld så skall Recca slänga fram sitt godis nu på stört och om inte det är görligt så må ju Recca förklara för oss varför hon inte känner sig särledes manad till detta.
Det har hon gjort, och du har länkat till det. Bästa brödsmulan so far säger jag.
Ja det va en bra brödsmula.

Men Mukwa är det inte dags att du snäpper upp lite och kommer in i matchen. Jag kan ju verkligen inte hålla mig ifrån att lägga av ett inlägg nu och det är ju inte till min fördel. Att spara på inlägg är inte min grej riktigt och den väldigt tröga starten på det här liret ligger inte i fatet med hur jag vill ha det.

Nu offrade du ett inlägg på det här Mukwa och det utan att ens försöka dig på någonting vettigt. Varför?

Det är frustrerande som det är och att du drygar dig med mig får mig ju så klart att kicka igång på alla cylindrar. Troligen så vill ulvarna att jag och andra skall slösa på inlägg för att mot slutet kunna styra byn på ett enklare sätt när vissa inte kan och får föra talan och just nu så stör det mig att du petar in ett skitinlägg och inte kommer med nått mer mastigt.

Tyr brakade av ett inlägg precis han med så jag passar på att jobba lite med det också.

Tyr said:
Jag skulle kunna tänka mig alternativet att vi alla dansar men jag tror byn vinner mer i längden på att var och en bestämmer på egen hand vad denne tänker göra och håller tyst om det. Det är bekvämt för en ulv att bli tillsagd vad denne ska göra och sedan bara lyda och följa strömmen, så därför tycker jag var och en ska bestämma själv.
Fäller in Vimes regler också:

Vimes said:
Dansen:
Som ni säkert sett i era roller har ni alla valet att dansa under dansfasen (natten) eller inte. Vilka som har dansat under dansfasen kommer att, precis som utröstades och nattmördades information, redovisas i nästa trådstart.
Varför tror du det Tyr? Jag tycker det är ungefär lika konstigt som att Recca och Trasapa vill singla slant om hur de skall göra.

Vi har makten att säga till någon att dansa eller inte dansa för det kommer ju att redovisas efter rundan hurivida spelare X har dansat eller inte.

Vi har inte full koll på hur och varför dansandet finns med (om nån nu har det så är det ju bra att sitta på den informationen tycker jag). Om vi säger att spelare X skall dansa och den inte gör det så betyder det någonting och det är väl en sorts reaktion som ger oss mer än att alla sitter tyst och väljer om de skall dansa eller inte.

Lixom, ulv-K.K sitter tyst och bestämmer att han inte skall dansa. R2 redovisar Vimes att K.K inte har dansat och K.K sitter nöjt och skrattar! Haha! Jag tänkte hela tiden på att jag inte skulle dansa och nu vet alla om det!

Om ulv-K.K MÅSTE dansa för att kunna nattmörda och vi tvingar ulv-K.K att inte dansa kommer det visa sig att den uslingen dansat ändå. Fnuk! Det är väl så vi måste jobba.

Tyr kanske kan förklara fördelarna med att inte styra över potentiella ulvar?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
4/15

Wow ok, K.K har redan bränt mig som pälsad mobbare efter 3 inlägg, det må vara rekord eller? Du börjar med att klaga på att mina inlägg är mellanmjölkiga för att senare helt och fullt ha stämplat mig röd, när fan hände det?

Jag tycker förstås att det är ett genomgående tema i mina lir att jag är seg ut i starten eftersom jag inte samlar bevis eller tänker som många av er andra mer rutinerade spelare. Jag trivs bättre i lir där det flödar inlägg och det är mycket brus där man kan sålla efter godbitar, så ja, jag är mjäkig och trög just därför, jag har svårt att hitta rena rödingar efter så få inlägg.

Det är fortfarande spelare som lyst med sin frånvaro, dessa skulle jag gärna vilja ha varsina rediga inlägg ifrån med hög kvalitet eftersom de har mer att gå på nu än vi andra hade i våra första inlägg. Syftar speciellt på Arvidos här. Tycker inte att det är acceptabelt med sådan utdragen start.

Men mina misstänkta so far? Ni får inget annat än mjäkiga svar fortfarande eftersom jag är paranoid och har svårt att nåla någon på stört, så är det alltid för min del. I slutet av första rundan eller början av andra brukar jag oftast ha samlat nog med data för att kunna börja köra ångvält.

Men K.K börjar likna sitt ulva-jag i förra liret. Kör på kaxigt, självsäkert och spyr ut halvmesyrer. Du skyddar dragonborn hyfsat girigt, är det för att det är du som styrt honom(vilket jag vet att du skulle göra om ni var ulvakompisar) eller är det för att du vill ha kvar en nybörjare som du kan utnyttja för att skapa oreda i slutet(tänk Max i förra liret). Du brukar vara mer paranoid och utspridd tycker jag av erfarenhet, men nu känns du mer målmedveten. Inte som en förvirrad bybo som försöker reda ut situationen utan mer som en ulv som vill styra skutan åt ett visst håll redan från start.

Dessutom:
K.K said:
Pss. Att missa rösten och offra ett inlägg för den är ju ett klassiskt ulv-drag. Det är ju soft att fimpa ett inlägg på att rösta Recca.
wtf?! Hur förklarar du ditt skitkassa försök att "locka reaktioner" genom att kasta bort ditt första inlägg helt i skitlådan? Skärpning.

K.K kan mycket väl vara bybo trots allt men har fått en släng av hybrisen på äldre dagar, tagga ner och kom med något mer vettigt mot mig än att jag lägger ett mellanmjölkigt inlägg(fan det första inlägget i rundan give me a break) till att helt styra in på att jag är röd. Nej du är lite för het att få ut mig K.K, hängs jag inte för ulv så borde jag hängas enbart för att jag är bortrest och troligen kommer vara lite mindre aktiv i första rundan, huruvida så ska jag väck. Är det något personligt som ligger och trycker eller vad handlar det om?

Recca har spelat lite lojt och knepigt visst, men jag tycker mig inte känna igen de där ulv takterna som hon har visat upp i tidigare lir. Det kan såklart bero på att hon är trött i armarna och inte orkar försvara sig med samma frenesi men ändå..
Nej jag vill inte sätta Recca i det ryssröda skåpet än.

BDG kommer in och mästrar direkt, samma som förra gången. Inget direkt konkret kan jag tycka, grejen med Recca som hon tydligen missat i startinlägget är inget jag själv skulle hålla som ett redigt scumtell men ni känner henne bättre så ni kanske vet att hon inte skulle missa sådant. Jag tänkte själv inte på det faktiskt utan hade lite samma funderingar som Recca angående om vissa inte kunde dansa eller andra kanske var tvungen.

Sen börjar BDG dra någon ny vals angående dansen. Att man inte behöver dansa för att använda powers utan snarare tvärtom. Det här är väl egentligen skitsamma kan jag tycka. Nu blir jag väl ulvad på nåt vis igen men så här va;
någon mening måste ju dansen ha, det är vi alla överens om. Valet att dansa måste också ha en mening då såklart. Om vi antar att det är knytet till förmågor i och med, använd förmåga = tvång att dansa/inte dansa. Så har vi 50/50 chans att pricka rätt alternativ utan att någon som sitter med just en sådan förmåga kliver fram med facit. Och det känns ju absolut inte aktuellt att ge en siare/väktare till ulvarna första rundan. Så då står vi här med 50/50 chans att dö på dansgolvet eller drunkna i toan.

Jag ser det helt enkelt så här, ska vi få ut något av dansandets varande eller icke varande så har vi två alternativ.

1, Alla dansar/inte dansar. Om alla dansar och någon dör så vet vi att vi inte är säkra på dansgolvet, i annat fall så är vi semisäkra på att dansa är safe. En 50/50 chansning helt enkelt, inte helt optimalt eftersom vi faktiskt även har 50/50 att lägga upp samtliga på buffebordet för ulvarna (om de nu är styrd av dansandet).

2, Alla outar eller blir tilldelad huruvida personen ska dansa eller inte innan rundans slut. Om vi inte berättar innan avslut om vi dansade eller inte så lär det väl inte hjälp oss i nästa omgång. Om det nu inte framgår i flufftexten inför nästa runda såklart, typ, "trasapa stegar modigt upp på dansgolvet till tonerna av scat man men hinner knappt med första refrängen innan han träffas av en pappersloma i bakhuvudet och springer ut gråtandes". I det fallet skulle det vara onödigt att ge ut vilka som är potentiella offer för ulvarna.

Vilket som av alternativen så kommer vi mata någon till mobbarna.

Därav att jag höll med Recca att en personlig coin toss kanske inte är så dumt eftersom det är en chansning hur vi än gör så här första gången. Dessutom så ger vi inte ulvarna förvarningen om vilka som går upp på golvet.

Det är faktiskt lite oroande att vissa är så säkra på sin sak att de vill tvinga vissa personer upp på golvet. Det är väl ändå livsfarligt när vi fortfarande inte vet reglerna för nattskändningen?

Outningar då? Jag tycker vi ska fokusera på en detalj att outa.
Helt enkelt för att få någon sorts tematisk koppling till varandra. Att en outar promqueen och en annan banankola säger ju skit. Men om samtliga outar sitt godis så kanske vi kan se ett mönster där, mobbarna är troligen för coola för banankola utan kör troligen chokladcigaretter. Då tvingas ulvarna att ljuga om samma detalj och det minimerar deras valmöjligheter till ljug.

Vad händer med drevet då? Jag trodde helt ärligt att när mukwa och BDG kom i matchen att det skulle bli lite svängande och bråkande men det blev bara, meh.. Kom igen nu!

Jag vill se Arvidos kliva in i matchen och komma med något vettigt som jag vet att han kan, speciellt då de andra uvarna har gjort mig besviken än så länge. Han har ju hunnit samla en hel del inlägg inför sitt första uttalande så jag räknar med något bra där.

Röst: Arvidos
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(4/15)

Och jag har ju också outat min outfit, jag är en Cowboy.
Men jag håller med om att godiset passar bra att komma ut. Själv sitter jag och suktar efter Hallonremmar, däremot så har jag inte smulat något om det.

Sedan undrar jag såklart var Arvidos MC är och varför inget hörts från den fronten ännu trots att han har varit inloggad så sent som i förmiddags.

Om nonstop är en outning från Recca så gillar jag det, både godis och dräkt är då förda till mitt dokument, och jag tänker inte ligga kvar med min röst på henne längre.

Hon gör det ju själv, så jag känner mig överflödig :gremsmile:
Men Recca, den information som jag har om dansandet men som jag ännu inte släppt. Den kommer jag hålla på ett tag till. Jag ser inte nyttan den gör av att komma ut helt nu jämfört med nyttan den kan göra senare.

Och Lu-kaazh, om du sitter på vad jag tror att du sitter på så tycker jag också att du skall sitta på det ett tag till, åtminstone tills i morgon eftermiddag.


Istället så lägger jag min röst på Basenanji, för jag vill gärna höra något annat än dansteori från honom och han är ju trots allt aktiv till skillnad mot Arvidos MC. Favvogotta eller liknande skulle sitta fint Basse, eller ett inlägg som behandlar annat än dansen. Dina 5 inlägg hittills har varit nästan bara dansfokuserade.

Röst: Basenanji

Basse - en outning eller motivering om varför inte, tack. Tidigt var du ju mer anti att outa, är du fortfarande av den åsikten?

Tyr - du har en poäng, självklart. Jag skall jobba vidare på min tankegång, men jag gick lite i tankebanorna att Ulvarna bara skulle kunna utplåna dansare om någon Ulv dansade också, eller att de bara skulle kunna plocka de som inte dansar om någon av dem inte heller dansar.

Det skulle ju göra att saker är rätt svårtydda i början men blir lättare för byn närmare slutet. Tankar på det?

I övrigt är jag inte övertygad alls om att vi skall hålla hemligt dansandet.


Förresten lekledaren: Fråga om följande, teckenbegränsning och bifogade excel-ark? Ok eller IG? Jag sitter på röstdokument som vanligt och undrar hur bifogande av det platsar i spelupplägget (ja, nu har jag lusläst reglerna och inte hittat nåt)
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Skit där kom K.K med en grej som jag helt missat och nu får mig att se ut den idiot jag är. Att det framgår i flufftexten att dansandet redovisas nästa runda hade gått mig förbi faktiskt(jag är sjukt dålig på att läsa flufftext, vill bara börja läsa inlägg).

Då blir ju delar av mitt förra inlägg menlöst.
Och nu hänger jag med i varför ni vill tvinga vissa att dansa såklart. Vi antar att ulvarna bara kan dräpa om de dansar. Men borde inte det innebära att de bara kan dräpa de som också är uppe på dansgolvet? Det tycker jag låter rimligast.

Alltså, om ingen dansar denna runda så borde ingen bli nattmördad eftersom ulvarna måste dansa för att mörda. Och om någon dör så ser vi ju facit nästa runda vem det var som var uppe och slängde sina lurviga. Kan det vara så enkelt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Regeltillägg!

Empiricus said:
Förresten lekledaren: Fråga om följande, teckenbegränsning och bifogade excel-ark? Ok eller IG? Jag sitter på röstdokument som vanligt och undrar hur bifogande av det platsar i spelupplägget (ja, nu har jag lusläst reglerna och inte hittat nåt)
I konsekvensens namn vill jag INTE se några länkningar till dokument. Detta är alltså en officiell regel i det här spelet. Du får kopiera in dina data i tråden.

Angående tecken-regeln så behöver ni inte vara så oroliga. Den regeln är ganska lös i kanterna och syftar egentligen mest till att inläggstaket inte ska orsaka att längden på inläggen ballar ur helt och hållet. Exempelvis ett stort dataset skulle jag kunna tänka mig att ha överseende med.

Men inga dokumentlänkar i det här spelet alltså!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Inlägg 3 av 15

Mjärden said:
Varför tror du det Tyr? Jag tycker det är ungefär lika konstigt som att Recca och Trasapa vill singla slant om hur de skall göra.

Vi har makten att säga till någon att dansa eller inte dansa för det kommer ju att redovisas efter rundan hurivida spelare X har dansat eller inte.

Vi har inte full koll på hur och varför dansandet finns med (om nån nu har det så är det ju bra att sitta på den informationen tycker jag). Om vi säger att spelare X skall dansa och den inte gör det så betyder det någonting och det är väl en sorts reaktion som ger oss mer än att alla sitter tyst och väljer om de skall dansa eller inte.

Lixom, ulv-K.K sitter tyst och bestämmer att han inte skall dansa. R2 redovisar Vimes att K.K inte har dansat och K.K sitter nöjt och skrattar! Haha! Jag tänkte hela tiden på att jag inte skulle dansa och nu vet alla om det!

Om ulv-K.K MÅSTE dansa för att kunna nattmörda och vi tvingar ulv-K.K att inte dansa kommer det visa sig att den uslingen dansat ändå. Fnuk! Det är väl så vi måste jobba.

Tyr kanske kan förklara fördelarna med att inte styra över potentiella ulvar?
Jag tror det eftersom att jag misstänker att ulvarna har nytta av att veta ifall spelare kommer dansa eller inte. Genom att hålla processen dold så kanske vi försvårar för dem. Om någon kommer med information som tyder på motsatsen så får jag förstås tänka om.

Du verkar misstänka att ulvarna måste dansa för att nattmörda (eller möjligen tvärt om). Hur pass troligt detta är beror ju på vilka regler ulvarna följer vid nattmord. På ett konceptuellt plan så är det skumt av anledningar som BDG tagit upp. Om varulven som ska nattmörda måste dansa så borde de som inte dansar vara säkra eller hur? Det skulle vara konstigt om mobbaren dansar in med en ickedansare på toa och spolar dennes huvud i toastolen. På ett regelmässigt plan så borde det väl fungera.

Men troligare i sådana fall är väl att det finns något form av val och att spelet är balanserat efter det. T.ex. så här:

Ulv 1 väljer att dansa och försöka nattmörda bybo 1.

Ulv 2 väljer att inte dansa och försöka nattmörda bybo 2.

Ulv 3 väljer att dansa och försöker nattmörda bybo 3.

Med några regler så som att bara en kan nattmördas, försöken sker i kronologisk ordning, ett försök per bybo och runda och att ulv och bybo måste vara på samma ställe.

Ännu mer troligt är kanske att nattmorden inte har något med om man dansar eller inte dansar alls. Utan att ulvarna har andra förmågor de kan använda medan de dansar.

I vilket fall som helst så betvivlar jag att det kommer ge några resultat ifall vi styr och ställer över vilka som kommer dansa. Om vi bestämmer själva så finns det i alla fall en chans att vi till slut kan utläsa ett mönster.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwas inlägg 3/15

Aktivitet
Jag jobbar kajkotider så aktiviteten är begränsad. Mitt mål är fortfarande att använda alla mina inlägg på ett konstruktivt sätt.

Det här vill jag ha uppföljning på:

Dragonborn
Dragonborn said:
Tja alla klasskamrater jag är den största killen i klassen och har valt discofluff som utklädnad, min röst faller på basenanji pga att han försökte outa sig som bybo från början
Utveckla mer vad som står om vem du är utifrån fluffet. Alltså, jag vill inte ha en hård outning av dig (dvs utklädnad, förmåga, årskurs eller favoritgodis) utan mer vad som står om att du är största killen i klassen osv.

KK
KK said:
I min värld så skall Recca slänga fram sitt godis nu på stört och om inte det är görligt så må ju Recca förklara för oss varför hon inte känner sig särledes manad till detta.
Jag noterar att KK inte är lika med i vad som skrivs i tråden som jag är, och det är ingenting man tjänar extrapoäng på.
I övrigt far han fram som en raket med anklagelser och bygger case på case. Det är bra. Det är också ett sätt att överdriva ett bybospel på.

Recca
Är som vanligt väldigt defensiv och känner sig kränkt för att någon tycker att hon spelar ulvigt. Hon tycker aldrig att hon gör några ulvtabbar eller fel som bybo och blir alltid provocerad så fort någon gräver upp någonting på henne. Nothing interesting, move on.
Recca said:
Så jag föreslår att vi, tills vi har annan information om dans/inte dans, inte utgår från att vi alla ska dansa första rundan - kör random, singla en slant eller nåt. Jag tror ju absolut inte att Vimes har gett oss den apcoola förmågan (observera att jag inte säger något om att jag har eller inte har den) utan att ha en tanke bakom det.
Det här är en tell oavsett vad Recca tycker.
Något Recca alltid är bra på är att resonera utifrån hennes roll, och hennes roll endast så att det enkelt går att spåra hennes resonemang från start. Det här gör också att hon blir grönad väldigt fort och sedan blir nattdödad. Recca har inte resonerat utifrån sin roll på något tydligt sätt än, och det tänker jag ta som en scum tell.

Recca said:
Det skulle betyda att de behöver ljuga om sina kläder. En annan sak som kan få oss att ha nytta av utklädnaden är om någon bybo sitter med info om utklädnader. Sista möjligheten med kläderna är förstås att Vimes bara ger oss någon skit att snacka om.
I sitt första inlägg diskuterar hon dansa/inte dansa och har ingen egen teori kring det, hon har heller ingen egen teori kring utklädnad utan spekulerar ganska friskt med flera tänkbara scenarion. Ingenting om favoritgodis. Men i hennes nästa inlägg skriver hon:
Recca said:
Men i detta nu är dansen en safe discussion för ulvar. De kan dansa, vi kan dansa. Move the fuck on.

Snarare borde vi prata nonstop istället. Ut med godiset. Alla vet ju att i högstadiet äts det inte godis.
Precis innan det skriver hon: [quoteRecca]Okay. Jag tycker att folk som har info om det här med dansandet ska ut med det nu.[/quote]
Och hon skriver också:
Recca said:
Vi vet ju inte vad de som sitter på info om detta faktiskt vet om sin info. Jag är fortfarande lite sur för att jag inte fick något coolt. När jag såg att jag kunde välja mellan att dansa och inte dansa så tänkte jag: "Åh va roligt, jag har en specialroll." Men sen visade det sig att alla har den. "Tack Vimes. Tack så jävla mycket."
Så. En vaniljroll som har information om att ulvarna behöver ljuga om godis? Du spretar Recca.

BDG
Har alltid en hård ton i sina inlägg när det kommer till anklagelser. Det här gillar jag eftersom det visar tydligt att han tar ställning. Tellen på Recca är det bästa han har att gå på och väljer att lyfta fram det som en ordentlig tell istället för att mjäka sig fram. Jag tycker inte att det är en stor tell, men det är helt klart värt att ta upp.

Empiricus
Har inte skrivit mycket mer av substans än att han har information om att dansa/inte dansa ger information och att han tycker att mitt snack om det är bra.

Övriga kom in i matchen. 15 inlägg är helt klart tillräckligt för att vi ska få igång snack. Spara inte på inläggen, vi behöver få text att arbeta med under rundan, inte bara i slutminuterna (som jag tror att många väljer att spara sina inlägg till).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Jag tycker inte att vi ska försöka bestämma vem som ska dansa eller inte dansa första rundan. Just do it!
  • Jag kan nästan hundra på att inte antingen dansgolvet/inte dansgolvet är säkert för nattmord (Bra tänkt där BDG, att inte-dans är lika mycket ett aktivt val som dans). Finns det zoner som är säkra för nattmord så fungerar inte spelet längre, då är det ju bara att hålla sig där. Däremot kan jag tänka mig att man utsätter sig för risk för vissa
  • Jag gillar drev, men som Brynolf skriver så räcker nog inte våra inlägg till att dreva fram information i första rundan. Jag får få lite känn för hur långt inläggen räcker, men jag vill verkligen inte släppa drevandet som strategi, det kan ge mycket reaktioner att gå på.
  • Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Konrad said:
Recca och jag går tydligen inte så bra ihop det här liret och det kan jag förstå. Vi spelar inte i samma lag och då kan det skära sig rejält.
Det här kan ju onekligen tolkas på olika sätt. ""Spelar inte i samma lag"". M-hm.

------------------

Arvidos said:
Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga.
Eyy, bra tänkt! Klass vill vi ha!

----------------

(tänker högt om dans) Att byn ska besluta vilka som dansar låter teoretiskt sunt, som Klasobrest Knodd säger. Men det kan så klart slå bakut eftersom vi inte har en aning om dansandets roll i spelet. Men teoretiskt ja: om vi beordrar någon att dansa/inte dansa, och det visar sig att denne gör tvärtom... då har vi ju nåt att nysta i. Men ska vi göra på det viset, kan vi lika gärna säga att ALLA ska dansa eller ej. Och tvärtom nästa runda. Så ser vi vilka som eventuellt sticker ut. Detsamma gäller ju för övrigt om folk gör som de vill, men deklarerar vad de tänker göra innan rundan är slut. Så denna info missar vi bara om folk inte säger huruvida de ämnar dansa eller ej.

Samtidigt, om vi vill kunna urskönja ett mönster i hur dansande inverkar på möjligheterna att mördas, så borde vi ju dela upp oss och inte köra massdans. Så om vi gör såhär:

ca50% dansar, ca50% dansar ej, och man ska proklamera sitt val för byn i förväg.

så kommer vi kunna
1. Se om någon inte gör som det var tänkt, vilket är suspekt.
2. Få lite info om hur dans funkar i spelupplägget. Dör dansare? Är suspekta nissar uppe på dansgolvet samtidigt? Etc.

Så tycker jag vi gör. Och jag dansar gärna, för DJn har en U96-kassett överst i högen.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kkdbk8FQKcs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kkdbk8FQKcs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

------------------------

Nåja, jag håller främst ögonen på Basse, av anledningar jag inte tänker hojta om nu, men som de flesta förhoppningsvis borde förstå.

Röst: Basenanji

Basse, tänker du dansa? Vilken klass går du i?

----------------------

För övrigt kan jag ju åter klämma in att jag åker utomlands på måndag (och är på svensexa på lördag). Men min inläggstakt borde inte påverkas extremt av detta, så länge wifin på hotellet funkar.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Alright, det har ändå hänt en del här. Vi kan börja med dagens fel.

Brynolf said:
Detsamma gäller ju för övrigt om folk gör som de vill, men deklarerar vad de tänker göra innan rundan är slut. Så denna info missar vi bara om folk inte säger huruvida de ämnar dansa eller ej.

Samtidigt, om vi vill kunna urskönja ett mönster i hur dansande inverkar på möjligheterna att mördas, så borde vi ju dela upp oss och inte köra massdans. Så om vi gör såhär:

ca50% dansar, ca50% dansar ej, och man ska proklamera sitt val för byn i förväg.

så kommer vi kunna
1. Se om någon inte gör som det var tänkt, vilket är suspekt.
2. Få lite info om hur dans funkar i spelupplägget. Dör dansare? Är suspekta nissar uppe på dansgolvet samtidigt? Etc.

Detsamma gäller ju för övrigt om folk gör som de vill, men deklarerar vad de tänker göra innan rundan är slut. Så denna info missar vi bara om folk inte säger huruvida de ämnar dansa eller ej.
Ehm. Nej. Alltså hela grejen med att 'tvinga' folk att dansa eller inte dansa är att ifall dom då gör något annat så ger det information, jag kan garantera dig att om man får välja själv men ska gå ut med det innan så kommer _ingen_ att göra något annat. Dessutom så kan det ju vara så att varulvarna har nytta av att veta vilka som inte dansar och vilka som dansar, och att då inte få fördelen av info ifall någon avviker, och berätta innan vad man tänkte göra, ger ju oss det sämsta av två världar. Hela den idén är väldigt ulvig. Alltså vi kommer få reda på om folk dansat eller inte nästa dag, så det finns absolut ingen anledning för någon som väljer själv att gå ut med det. Men kanske ni tänker, om det finns någon som kan påverka hurvida andra dansar? Ja alltså jag kan ju lova er att om man är bybo, väljer att dansa och det sen står att man inte dansar så är man fullt kapabel att berätta det dagen därpå.

Som jag ser det så finns det två alternativ, och ett mellanalternativ. Det första är att alla väljer själva, och imorgon måste motivera valet. Det andra är att vi bestämmer gemensamt vilka som ska dansa eller inte. Mellanalternativet är att vi bestämmer för några. Jag gillar första men tycker också att sista kan vara helt ok om dessa några är de som vi har som mest misstänkta, eftersom vi genom det riskerar att förstöra för en powerroll, men samtidigt kanske har chansen att då på något sätt sätta käppar i hjulet för en ulv.

Recca said:
Ojsan. Idag säger du? Men utröstning är inte idag. Väldigt märklig miss. För Vimes har sagt att rundan slutar på torsdag. Du måste ju vara ulv om du gör en sån miss.
Det är vanligt i varulvsspel att man pratar om "dag" och "natt" där varje dag är en fas där man diskuterar och röstar ut någon, och varje natt är en fas där ulvarna leker. Om du inte känner till detta så står det också i startinlägget. Det var alltså detta jag refererade till, och jag trodde att du som spelat väldigt många varulvsspel skulle känna till det.

I övrigt så har jag svårt att kommentera Reccas inlägg mer utan att bli otrevlig. Men jag känner igen mönstret från förra partiet då Recca körde just den här taktiken (aggresivt och kränkt) mot ett drev från bland annat mig, hon lyckades till och med ett tag övertyga mig om att hon inte var ulv, men vad är det man brukar säga fool me once shame on you, fool me twice, eh you can't fool me twice.

Men det partiet är intressant ur en annan synvinkel också, för den som fixade utröstningen där var Vimes, som känner Reccas spel mycket bättre än mig. Här har vi en parallel i det här partiet i KK, och om KK står fast vi att Recca är ulv så ser jag verkligen ingen anledning att ompröva mitt beslut i den frågan.

Mjärden said:
BDG går i klass 6. Okay, det är en fin outning och det kan ju vara av vikt att i ett senare skede kontrollera i vilken klass alla går. Jag skulle dock villa veta varför BDG väljer just klass i ett senare inlägg. Det har slaskats fram diverse godis och kostymer så en liten motivering sitter på sin plats.
ArvidosMC said:
Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga.
Det här är den uppenbara anledningen, det finns en anledning till, och jag var nära att göra något dumt i förhållande till den, nu gjorde jag inte det och därför ger det oss antagligen ingenting, men jag håller lite på den anledningen ändå bara utifall att det faktiskt skulle ge något. Men kort sagt, som tidigare påpekats så är det förstås snömos att spekulera i ifall det skulle finnas en ulv från 7,8,9 var, eftersom alla måste ljuga, men eftersom dom måste ljuga så är det en bra sak att outa. Antagligen också en rätt safe sak eftersom även om det skulle finnas något samband mellan powerroller och klass så kan vi gömma oss i det stora antalet som har samma.

Vidare noterar jag att Mukwa rätt hårt tar rygg på mig angående Recca och att Trasapa försöker försvara Recca och dessutom fortfarande tycker att det är en bra idé att singla slant. Jag kan också notera att Recca har tagit fram ett relevant angrepp på Empi, skulle hon visa sig vara grön så kommer det kommas ihåg.

Slutligen angående Pix och min hint till Arvidos (det var inte meningen att droppa yrkestitel förresten jag tänkte mer på din personlighet :), så var det absolut inget uppenbart, men titeln var en hint till vilken slags info det var jag var ute efter. Jag gillar att lägga upp lite bollar, att Arvidos helt undvek och bara sa 'jag vet inte' är i sig intressant information. Men vad handlade det om då? Pratar ur skägget!

Nej, jag tror jag håller på det lite till för att se om mönstret upprepar sig, det är inget viktigt hur som helst, men kan kanske ge oss lite mer
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej, då kommer mitt sjätte inlägg och jag tycker att det är skittjobbigt att behlva tänka på att begränsa mina inlägg, speciellt som att det tar ett tag att få info, men kanske framförallt för att det blir mer och mer info att analysera/kommentera vartefter. Har man då bränt (som jag) fem inlägg på tidigare spel blir chanserna mindre att hinna följa upp intressanta händelser (som vad folk har sagt/röstat/etc).

Så det här blir förmodligen lite långt inlägg.

1) Dansa eller inte, det är frågan
Fan just nu känns det ju skitfarligt att dansa, så som folk resonerar och med tanke på att det lär finnas en setback. När BDG ger sin alternativteori vinner den visst gehör hos mig, men jag tycker ändå att Lu-kaazh, Empiricus och Mukwas alla olika brödsmulor hintar om något annat.

Jag tycker inte att vi ska gå ut i förväg med vem som dansar, utan att vi koncenterar oss på en diskussion huruvida vi SKA dansa eller ej. Risken är annars att en av oss med känslig roll blir ensam på dansgolvet/alternativt dansar tillsammans med ulvar. En sådan diskussion har det positiva att den visar hur vi står UTAN att vi behöver avslöja detaljer om vem som kommer dansa för ulvarna.

Dessutom en asviktig grej: glöm inte att skicka in PM till Vimes! Jag har klantat mig ordentligt tidigare och kan bara varna för hur jävla dum man framstår om man inte sköter inskickande av PM.

Fluffet har jag inte ägnat nån större uppmärksamhet åt eftersom vi har fått en exempelroll vilket betyder att folk lätt kan hitta på olika godis/kläder.


2) Dragonborn den LÅNGE killen
Som jag sagt tidigare så vill jag inte tjafsa med en nybörjare redan runda ett, men faktum är att mysterierna lägger sig på rad:

Tja alla klasskamrater jag är den största killen i klassen och har valt discofluff som utklädnad, min röst faller på basenanji pga att han försökte outa sig som bybo från början

1) Vi går inte i samma klass! Vi går i olika klasser, läs startinlägget.
2) Längsta killen?
3) USEL motivering. Känns som en nybörjar-ulv att anklaga på det där sättet.
4) Sedan undrar jag om det kan vara så jävla enkelt att Dragon är lång för att han är äldre och därför gör någon sorts Miller? Hm.

Jag vill inte pressa Dragonborn nu, han är skum som det är. Dragon, jag vill att du skrotar ihop en lista på alla femton deltagare och på något sätt markerar vilka DU tycker är röda, gröna och gula (=såna du inte riktigt vet något om).

3) Recca
Alltså, hon är lite loj och verkar dras in i olika tjafs, inte bra.

Det här tänker jag extra mycket på:

Recca said:
Vi vet ju inte vad de som sitter på info om detta faktiskt vet om sin info. Jag är fortfarande lite sur för att jag inte fick något coolt. När jag såg att jag kunde välja mellan att dansa och inte dansa så tänkte jag: "Åh va roligt, jag har en specialroll." Men sen visade det sig att alla har den. "Tack Vimes. Tack så jävla mycket."
Jag ska inte peta i roll-PM och så, men den här posten i kombination med...

[
Recca said:
Men jag tänker mig att det kanske är så att vissa roller/fraktioner har begränsade antal dansningar, vilket innebär att vi kanske ska vara försiktiga med att dansa varje nattfas. Å andra sidan kan det claimet låta lite ulvigt, inser jag ju. Om det nu är så att ulvarna inte kan dansa, eller inte kan dansa många gånger, samtidigt som powerroller kanske inte heller kan det. Jag kan t.ex. tänka mig att det sitter nån kid i en rullstol eller nåt eller en nörd som är där men inte vågar dansa, men som i gengäld sitter på en fet förmåga. Jag kan ju inte veta, och egentligen kanske det är dumt att spekulera för mycket, men samtidigt känner jag att vi inte vill hamna i samma snåriga läge som skett förr där folk mer än gärna outat information om sin roll som sedan säkerställer att de just INTE är en powerroll vilket i sin tur inneburit att powerrollerna blivit allt mer synliga bland övriga roller
Jag fattar inte hur du 1) kunde tro att du hade en specialroll och 2) hur du får ihop det med att vissa andra kanske inte kan dansa ÖHT? Det sitter liksom inte ihop eller menar du att vaniljrollerna kan välja mellan att dansa/inte dansa, medan powerrolelr/ulvar har begränsade antal dansningar?

Jag kan inte riktigt peka på vad, mer än att det här är skumt och inte sitter ihop.

Recca, hur ser du på Mukwas, Lu-kaazhs och Empiricus olika inlägg där de diskuterar förmågor och dans?

Arvid är igång och det är bra så jag lägger ny röst på den jag i nuläget tycker verkar mest misstänkt:

RÖST: Recca

---

Till sist lite godisregn: GELÉHALLON är mitt val!
 
Top