Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas inlägg: 4/15

Trasapa said:
Skit där kom K.K med en grej som jag helt missat och nu får mig att se ut den idiot jag är. Att det framgår i flufftexten att dansandet redovisas nästa runda hade gått mig förbi faktiskt(jag är sjukt dålig på att läsa flufftext, vill bara börja läsa inlägg).

Då blir ju delar av mitt förra inlägg menlöst.
Och nu hänger jag med i varför ni vill tvinga vissa att dansa såklart. Vi antar att ulvarna bara kan dräpa om de dansar. Men borde inte det innebära att de bara kan dräpa de som också är uppe på dansgolvet? Det tycker jag låter rimligast.

Alltså, om ingen dansar denna runda så borde ingen bli nattmördad eftersom ulvarna måste dansa för att mörda. Och om någon dör så ser vi ju facit nästa runda vem det var som var uppe och slängde sina lurviga. Kan det vara så enkelt?
Det här är mest magkänsla, så ta det för vad det är. Men det här bara skriker scum tell för mig. Jag får känslan av att du stressar upp dig som fasen över att du missat något, och försöker följa upp med ett stressat resonemang för att förstärka din bybostatus. Men det är så tunt.

Röst: Trasapa

I övrigt:

Jag är, som jag tidigare skrivit, stor motståndare till någon form av organiserat dansande i första rundan. Jag tycker inte byn ska diktera vem som ska/inte ska dansa, utan det är upp till var och en. Det finns ingen vettig info vi kan hämta från ett sådant förfarande i nuläget. Vi vet inget om vad dansandet innebär. Finns det en byfördel i det kan vi inte utnyttja den vettig och riskerar att bli offer för varulvslögner som gör det omöjligt att dra slutsatser. Finns det istället en ulvfördel så sitter vi där på pottan efter att ha berättat exakt för ulvarna var de kan hitta vem.

Sen tycker jag Arvidos har en vettig kommentar i att årskurs-outande är något som ulvarna måste ljuga om, men samtidigt så kanske det är en fälla i spelets design. Kanske är alla powerroller i en eller annan klass, och då vill ulvarna såklart veta vem som är vad. Av den anledning ställer jag mig skeptiskt till en för flitigt outande av klasstillhörighet (själv är jag medelklass :gremtongue: ). Jag tycker det funkar fint som vi gör nu, att folk outar lite här och lite där.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
[Inlägg 7/15]

Lite tankar efter att ha läst Arvids post:

Arvid said:
Jag kan nästan hundra på att inte antingen dansgolvet/inte dansgolvet är säkert för nattmord (Bra tänkt där BDG, att inte-dans är lika mycket ett aktivt val som dans). Finns det zoner som är säkra för nattmord så fungerar inte spelet längre, då är det ju bara att hålla sig där. Däremot kan jag tänka mig att man utsätter sig för risk för vissa förmågor, som vigilantekills när man dansar/inte dansar.
Alltså, en grej som gör dansgolvet så bra som diskussionsämne, mer än tex klass/snask/kläder är att det ser ut att hänga ihop med förmågor. Låt oss säga att det inte finns några säkra zoner (oavsett var), då borde dansgrejen inte spela en så viktig roll i spelet, right? Frågan är då vad dansprylen tillför, är det en sorts förmågesiande som ska kombineras med annat siande eller är det bara någon sorts extrafluff-grej utan relevans? Så jag vill nog ändå lägga ut en fundering kring huruvida dansandet gör bra stuff för byn – men med setbacks. Därför blir det lite kontra-produktivt att konstatera hur nattmord kan ske var som helst, det vore mer givande med diskussioner och spekulationer kring dansandet.

Nu borde BDG komma igång och anklaga mig för att jag sniffar efter siaren, men så är det inte, utan tvärtom menar jag att när vi diskuterar det här så kommer folks inställning till "att dansa" uppenbara sig. DET är grym info i nästa runda! Syftet är inte att avslöja något, utan snarare att tvinga folk att ta ställning till dansen som moment i spelet.

Därför blir jag lite orolig när du Arvid skriver sån't som "Just do it!". Det kan bero på att du har värsta mäktiga förmågan eller på att du är en mobbare som har en ondskefull plan. Förminska inte den här feature:n helt enkelt.

Arvid said:
Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga.
Det här är en jättebra poäng, men då måste vi ju också inse att Vimes har gått ut med en exempelroll. Jag tror att han vill undvika Lex Thibault (tror jag han myntade det till), nämligen att varulvarna ljuger när de inte behöver. Genom att ha med en sådan i startinlägget förenklar Vimes jobbet för ulvarna samtidigt som han visar hur speldesignen är upplagd. Därför ger åtmisntone jag inte mycket för typ "New Refreshers" (vafan, hette de inte BARA Refreshers?) eller Dino Rider.

Så, jag vet inte varför det skulle vara mer intressant med klass än något annat, speciellt inte med tanke på att ulvarna nog behöver ljuga om alla sina kategorier…

Arvidos said:
Basses första inlägg 10:44 2/9
Först skriver du "Nu måste vi också skriva inlägg med kvalitet" sedan skriver du " Alla måste skriva sin kvot inlägg/runda!", så vad tycker du egentligen? Är det viktigast att vi skriver noggranna inlägg eller att vi skriver så mycket vi kan?
Punkt iii), iv) och v) gillar jag. Skrev du inlägget i förväg, eller började du skriva så fort Vimes startade tråden?
Du är andra personen som missförstår mig, vafan. Jag menar alltså att alla ska skriva femton, bra, kvalitativa inlägg per runda. Ja, det kan vara bra att skriva de i tex Notepad/Word, för att då kunna redigera och få med allt man vill kommentera.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 9 av 15

Fan så dålig jag är på att spara inlägg.

Trasapa said:
Wow ok, K.K har redan bränt mig som pälsad mobbare efter 3 inlägg, det må vara rekord eller? Du börjar med att klaga på att mina inlägg är mellanmjölkiga för att senare helt och fullt ha stämplat mig röd, när fan hände det?
Njae, efter ett inlägg så fick jag direkt vibbar om att du inte har rent mjöl i påsen. Givet hoppas jag på att det finns mer som pekar åt rött eller grönt mot slutet än vad som finns nu.

Trasapa said:
Jag tycker förstås att det är ett genomgående tema i mina lir att jag är seg ut i starten eftersom jag inte samlar bevis eller tänker som många av er andra mer rutinerade spelare. Jag trivs bättre i lir där det flödar inlägg och det är mycket brus där man kan sålla efter godbitar, så ja, jag är mjäkig och trög just därför, jag har svårt att hitta rena rödingar efter så få inlägg.
Köper till fullo att du brukar vara lite av en slowstarter och att du vill ha lite kött att jobba med. Jag lider själv av samma sak och vill pumpa ut inlägg och analysera mängder av inlägg. Hur som så är spelets regler lite annorlunda i det här spelet så därav så har då jag helt ändrat mitt spelsätt.

Jag har 14 röda från start. Att hitta röda handlar ju mer om att ta ställning i det här läget om man är bybo. Att tycka saker är bra och att visa vart man har sina misstankar är bra. Ulvarna kan dessvärre ha större problem att ha en massa rödingar på lager redan från start eftersom deras spel ser helt annorlunda ut motför mitt.

Trasapa said:
Men mina misstänkta so far? Ni får inget annat än mjäkiga svar fortfarande eftersom jag är paranoid och har svårt att nåla någon på stört, så är det alltid för min del. I slutet av första rundan eller början av andra brukar jag oftast ha samlat nog med data för att kunna börja köra ångvält.
Härligt! Då inväntar vi lite kött mot slutet. Spar några inlägg tills dess.

Men..

Alla är i spel så nog lär det ju finnas små misstankar redan nu eller??

Trasapa said:
Men K.K börjar likna sitt ulva-jag i förra liret. Kör på kaxigt, självsäkert och spyr ut halvmesyrer. Du skyddar dragonborn hyfsat girigt, är det för att det är du som styrt honom(vilket jag vet att du skulle göra om ni var ulvakompisar) eller är det för att du vill ha kvar en nybörjare som du kan utnyttja för att skapa oreda i slutet(tänk Max i förra liret). Du brukar vara mer paranoid och utspridd tycker jag av erfarenhet, men nu känns du mer målmedveten. Inte som en förvirrad bybo som försöker reda ut situationen utan mer som en ulv som vill styra skutan åt ett visst håll redan från start.
Jag tolkar dig som att du har mig som en av ulvarna. Sen kan jag hålla med om att jag är mycket mer målmedveten och inte så förvirrad som man kan tänkas vara. Det finns lixom inte riktigt plats för det på 15 inlägg.

Trasapa said:
wtf?! Hur förklarar du ditt skitkassa försök att "locka reaktioner" genom att kasta bort ditt första inlägg helt i skitlådan? Skärpning.
I mina ögon lockade jag ju fram ytterligare en reaktion nu.

Trasapa said:
K.K kan mycket väl vara bybo trots allt men har fått en släng av hybrisen på äldre dagar, tagga ner och kom med något mer vettigt mot mig än att jag lägger ett mellanmjölkigt inlägg(fan det första inlägget i rundan give me a break) till att helt styra in på att jag är röd. Nej du är lite för het att få ut mig K.K, hängs jag inte för ulv så borde jag hängas enbart för att jag är bortrest och troligen kommer vara lite mindre aktiv i första rundan, huruvida så ska jag väck. Är det något personligt som ligger och trycker eller vad handlar det om?
Fetade sista linan eftersom jag tyckte den var mest konstig. Jag tar inget personligt i varulvsspel och jag försöker aldrig göra nått som skadar eller är personligt på annat vis mot någon i ett varulvsspel. Jag är K.K i varulvsspel och en helt annan snubbe på sidan av. Det ända personliga jag har mot dig är att du är i Ryssland (och det är ju inte ens ditt fel att du är där utan det är ju ditt knegs) och inte kan vara med och lira på torsdag.

Så..Jag tar det sista skrivet av en ulv. Det hör ju inte hemma i din personlighet att tro att jag blandar in nått personligt i mitt spel mot dig. Lixom, vi är ju polare och umgås så hade jag haft ett horn i sidan mot dig eller att något låg och tröck så hade jag ju valt att ta det med dig och inte Trasapa på forumet.

Sen så kan vi ju inte hänga dig för att du är bortrest. Din aktivitet är bra och du matar ut mustiga inlägg. Jag är lixom inte byn helt själv och om jag har dig som kandidat är det ju inte så att du måste hängas bara för att. Jag vill ju att du skall visa din byboighet helt enkelt.

Ditt första inlägg är ju lixom fortfarande det som fick mig att känna ulv-vibbar och nu i senare inlägg så jobbar du ju dig tillbaka så i mina ögon har det ju blivit en rätt bra diskussion gällande mellanmjölken.

----><----

Tyr said:
Du verkar misstänka att ulvarna måste dansa för att nattmörda (eller möjligen tvärt om). Hur pass troligt detta är beror ju på vilka regler ulvarna följer vid nattmord. På ett konceptuellt plan så är det skumt av anledningar som BDG tagit upp. Om varulven som ska nattmörda måste dansa så borde de som inte dansar vara säkra eller hur? Det skulle vara konstigt om mobbaren dansar in med en ickedansare på toa och spolar dennes huvud i toastolen. På ett regelmässigt plan så borde det väl fungera.
Jag vill inte att vi singlar slant eller sitter tyst gällande dansa/inte dansa.

Jag är öppen för olika modeller men är mest sugen på att styra vilka som skall dansa/inte dansa.

Om nattmord och dansande hör ihop har jag ingen aning om. Jag är mer intresserad av att se om någon som INTE skall dansa gör det motsatta eller vise versa. Om det hjälper oss har jag ingen aning om men nått borde det ge. Du är bättre på att se mönster än mig så jag är villig att lyssna på allt utom att sitta tyst och välja dansa/inte dansa för det ger oss ju absolut ingenting.

Mukwa said:
Jag noterar att KK inte är lika med i vad som skrivs i tråden som jag är, och det är ingenting man tjänar extrapoäng på.
I övrigt far han fram som en raket med anklagelser och bygger case på case. Det är bra. Det är också ett sätt att överdriva ett bybospel på.
Äh, jag missade en solklar brödsmula. Är det en biggie? Sen missade jag att troligen något mer som outats i min lilla genomgång också. Hur som så rinner din notering av mig. Att jag far fram med anklagelser är medvetet och att det kan ses som ett överdrivet bybo spel kan jag köpa.

Brynolf said:
1. Se om någon inte gör som det var tänkt, vilket är suspekt.
2. Få lite info om hur dans funkar i spelupplägget. Dör dansare? Är suspekta nissar uppe på dansgolvet samtidigt? Etc.

Så tycker jag vi gör. Och jag dansar gärna, för DJn har en U96-kassett överst i högen.
Det här låter som en plan jag funkar med. Om vi alla postar en lista i vårt nästa inlägg med vilka som skall dansa/ inte dansa så kan vi utgå från det. Det kommer också visa lite hur alla tänker och vem dom vill skall dansa inte dansa.

Deal?

Alltså, alla gör en varsin lista med 7 dansare och 7 icke dansare och sedan låter man sitt eget namn vara. På så vis får man själv inte välja om man skall dansa eller inte. BDG räknar sedan ut vilka 7 som har flest dans röster och vilka 7 som har flest icke dans röster. Troligen blir det en kvar då och den kan vi ju alltid hänga...(eller så gör vi nått annat med den så klart. Kanske sätter den i dansa eller i inte dansa)

Om ni gillar dealen skapa en lista i nästa inlägg om inte berätta varför den är kass.

Avslutningsvis bjuckar jag på K.K´s ulvtrio och några bubblare:

Recca
Trasapa
Basse

Larsson
Empis

De flesta andra är brunmelerade och sen har jag några som jag tycker sticker ut som lite mer grönisch.

Åh just ja! Det här med drev.. det funkar rätt dåligt på 15 pers och 15 inlägg fortfarande. Lixom, i vanliga fall har vi det rätt hårt att få ihop feta drev på 1000+ inlägg så det bästa är nog att slanta fram sina tankar och outningar efter bästa förmåga och har man många som visar ett intresse för en eller avkrävs outningar så må man ju göra det för att visa sin byboigaste sida.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Inlägg 2/15

<ul style="list-style-type: disc">[*]Recca, får jag vara lite personlig? Hur kände du när du skrev ditt första inlägg, vad var du i för sinnestämmning liksom?[*]Så här skriver Lu-kaazh i sitt första inlägg 2/9 12:05
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?
Det här låter jävligt viktigt, om inte annat för att du just outade att du har en förmåga, lite för lättvindigt tycker jag. Tror du att du kan utveckla mer utan att det hjälper ulvarna?[*]Basse, jag ställde en fråga i mitt första inlägg: Skrev du ditt första inlägg i förväg, eller började du skriva så fort Vimes startade tråden?[*]Basse, jag ser att du svarade på min andra fråga, ska förtydliga den lite. Du skrev både ”Var inte nojjig över att du inte har något att skriva, bara ös på.” och ”Nu måste vi också skriva inlägg med kvalitet, vilket för min del innebär att jag ska försöka att redigera inläggen bättre innan jag postar. Men mekanismen kan också användas till vår fördel, vi kan analysera inläggen efter kvalitet och då förhoppningsvis hitta ulvar genom stressiga, snabbt ihopslängda poster.”
De här råden går faktiskt rakt emot varandra, om man inte varulvsspelar 8 timmar om dygnet och har tid att ”ösa på” med högkvalitativa, välredigerade inlägg. Vad är viktigast tycker du, hålla uppe kvaliten eller hålla igång tempot?[*]LJSLarsson, kan du berätta lite mer om dina misstankar på xyas?[*]Vi borde hjälpas åt att föra röststatistik varje gång vi röstar, nu när ingen vill slösa inlägg på att uppdatera den. Kan vi införa det som praxis i spelet?[/list]

Nuvarande röststatistik (Kronologisk ordning)
Basenanji: Dragonborn, Empiricus, Brynolf
Recca: Mjärden, Trasapa, Björn den gode, Recca, Basenanji
[Blank]: Pix
Arvidos MC: Trasapa
xyas: LJSLarsson

Lite rösthistoria: (Kronologisk ordning)
Mjärden: Basse, Recca, Empiricus, LJSLarsson, Pix, Brynolf
Mucus: Recca
Tyr: Basse
Basenanji: Dragonborn, Empiricus, Brynolf
Recca: Mjärden, Empiricus, Trasapa, Björn den gode, Recca, Basenanji
[Blank]: Pix
Arvidos MC: Basse, Trasapa
xyas: LJSLarsson

(Hjälp gärna till om jag missat något)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
3/15

Stööön

Här är röstlistor MED Trasapa:

Nuvarande röststatistik (Kronologisk ordning)
Basenanji: Dragonborn, Empiricus, Brynolf
Recca: Mjärden, Trasapa, Björn den gode, Recca, Basenanji
[Blank]: Pix
Arvidos MC: Trasapa
xyas: LJSLarsson
Trasapa: Arvidos MC, xyas

Lite rösthistoria: (Kronologisk ordning)
Mjärden: Basse, Recca, Empiricus, LJSLarsson, Pix, Brynolf
Mucus: Recca
Tyr: Basse
Basenanji: Dragonborn, Empiricus, Brynolf
Recca: Mjärden, Empiricus, Trasapa, Björn den gode, Recca, Basenanji
[Blank]: Pix
Arvidos MC: Basse, Trasapa
xyas: LJSLarsson
Trasapa: Arvidos MC, xyas

(Hjälp gärna till om jag missat något) [/quote]
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mjärden said:
Intressant!

Lite godis som är outat:

K.K --> Banankola
Brynolf --> Sega råttor
Trasapa --> New Refreshers (även smulat så är Trasapa ulv finns det ju tydliga bevis på att även ulvar äter candy)
Okay. Du har helt missat Basses märkliga brödsmula i slutet av sitt första inlägg?

Så! Nu ska jag äta lite snask, mm vad gott med slaktavfall och ko-klövar!
....Oh damn... Det har med gelatin att göra eller hur?

Nevermind.

...
Trasapa är ulv tycker du. Jag tycker att han har skrivit bra inlägg och jag tycker att det är väl konstigt att du och BDG tror er kunna peka ut ulvar så här tidigt i rundan. Men jag är helt på att rösta ut mig och bevisa hur fel ni har och kanske kan övriga byn hänga er sen.

Min röst ligger redan på mig och där ligger den bra.

Av dig vill jag se ditt godis och gärna din utklädnad också. Att den store Björn den Godes främsta scum tell på någon är att denne missar en grej i startinlägget är bedrövligt. Men det är ju en sån sak som är lätt att plocka upp som ulv och dessutom riskfritt. För att faktiskt bygga en teori utifrån hur vi skriver och kommunicerar är mångt svårare när man vet att de man försöker bruna är gröna.

Jag vill slänga in en liten känga åt K.K också som jag tycker bitit sig fast väl länge vid mig. Jag har glömt vad det var du tyckte var ulvigt från mig? Var det det där med att jag "grävde i dansandet"? Och att jag tyckte att Basses inlägg var bra. Och att jag inte hade koll på vilka de nya spelarna var. Just det, och att jag sparkade på Dragonborn, ja (vilket många gjort med mig).

För att det ska vara ulvigt att gräva i dansandet så måste det ju vara någonting som ulvarna tjänar på sker och inte byn. Du utgår från att ulvarna tjänar på det och att byn inte gör det när du menar att det är en scumtell att teorisera om den saken. Det betyder att för att kunna röda mig genom att jag vill gräva om danseriet, så måste vi först gräva i danseriet och ta reda på mer information om det. Det du gör är att du utgår från att det är ulvar som vill ha information om dansandet, och att byn liksom inte tjänar på det. ENDAST DÅ är det en scumtell på mig. Ändå utgår du från att det är en scumtell på mig. Är det något du kan utläsa från ditt rollpm, K.K? För hittills är det väl Luukazh och Empis som har outat info om dansandet. Men det tycks som att du har information också och att den infon handlar om att det är dumt för byn och bra för ulvarna att det där med danseriet blir känt.

Angående det andra du tyckte var scumtells
Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag känner mig lite blasé/inte orkar riktigt fokusera på spelet. Och det är kanske en scumtell. Men det är i alla fall den ursäkt jag har för att jag missade att det inte var fullt så många nya spelare, utan bara två stycken. Så går det när man skumläser startinlägget.

Det där med att jag tyckte Basses startinlägg var bra har jag redan svarat på.

Att jag sparkade på Dragonborn; ja, det gjorde jag ju faktiskt inte. Han skrev korta mobilinlägg när maxtaket var 15 inlägg. Jag tycker det är vettigt om flera påpekar att det kanske inte är så smart.

K.K said:
Utöver det kör Recca i samma inlägg en liten känga till Dragonborn över längden/innehållet i hens inlägg. Jag som veteran kan inte tolka Dragonborns inlägg på något annat sätt än att hen (tippar på han) är just en newbie-bybo. Jag vet ju hur härligt det är att "ge sig på" en newbie när man är ulv och har full koll på läget. Lixom, Max i förra liret var ju min munsbit som jag smaskade i mig och använde rätt hårt av för att mata byn med ulvlögner.

Recca som tycker Basse is the shiit med sitt nybörjarvänliga inlägg borde haka på trenden och hjälpa Dragonborn att skriva annorlunda inlägg som gynnar byn istället för att kasta skor.
Det här är typ kontentan av dina misstankar mot mig, K.K. Jag ser inte riktigt vad jag gör som är så galet att du misstänker mig, förutom att jag inte visar dig respekt som lekledare vill säga.

K.K --> Dino Rider
Dragonborn --> Discofluffigt hår
Brynolf --> En av de fyra turtlarna (vilken????)
Recca --> Autobot (vilken????)
Jag är utklädd till en autobot. Thats it. Antingen så brydde sig Vimes inte om att specificera vilken av autobottarna jag är men mest troligt är att jag som typ 12åring helt enkelt inte är duktig nog för att göra Optimus Prime av kartong och målarfärg.

Empis tror jag said:
Men Recca, den information som jag har om dansandet men som jag ännu inte släppt. Den kommer jag hålla på ett tag till. Jag ser inte nyttan den gör av att komma ut helt nu jämfört med nyttan den kan göra senare.
Det är jag helt med på. Du är väl erfaren nog att veta vad som är bäst själv.

Mukwa said:
Så. En vaniljroll som har information om att ulvarna behöver ljuga om godis? Du spretar Recca.
Huh? Nu vet jag inte vad du talar om alls här. Jag har ingen sådan info. Jag har ingen info alls faktiskt.

K.K said:
Recca och jag går tydligen inte så bra ihop det här liret och det kan jag förstå. Vi spelar inte i samma lag och då kan det skära sig rejält.
Nu får jag sådan där lust att rösta på mig själv igen. Snäääälla nattdöda mig, snääälla rösta ut mig. Jag vill slå hål på det här ständiga "misstänk Recca i första rundan varje varulvspel" och det bästa sättet tycks vara att rösta ut mig som bybo för första gången. Både du och BDG vill ju hemskt gärna göra det. :gremsmile:

Men okay, ni kan ju lägga alla rösterna i sista minuten på mig, jag åker ju ändå alltid i första rundan, så för mig känns det bara som vanligt. Så gå på nån annan nu istället, jag tittar på dig BDG och dig K.K, för hittills har ni mest haft en person i siktet (mig) och det är att göra det lite väl lätt för sig, tycker jag. Jag bidrar som sagt gärna med att bli utröstad.

Basse said:
Recca, hur ser du på Mukwas, Lu-kaazhs och Empiricus olika inlägg där de diskuterar förmågor och dans?
Ja, alltså, jag ser ju ut att bli hängd nu. Och det är jag helt fine med. Min röst ligger kvar på mig själv.

Ärligt talat har jag bara skummat tråden. Inte alls likt mig, jag vet. Å andra sidan är det inte heller likt mig som ulv eller bybo. Så då måste jag väl vara DTF då? Eller så har jag inträtt den där fasen av varulvspel som Vicotnik pratar om, då man helt enkelt inte riktigt orkar. Jag tror det är det.

Ni får iaf facit på mig i slutet av rundan och då framgår det att jag var bybo.

Under tiden så kan jag bara säga att så länge ni drevar och håller på mot mig så kommer jag antagligen inte producera något vettigt, för sån är jag, jag blir bara sur, kränkt och irriterad i allmänhet.

Det här vet ju K.K egentligen, men han driver ändå på mot mot mig. Och jag tänker att röstmönstret ska bli intressant i Runda 2.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Verkligen, Arvidos? Är detta vad du har att komma med efter en lång tid av tystnad? Och du kallar mig ambivalent..

Arvidos MC said:
Jag tycker inte att vi ska försöka bestämma vem som ska dansa eller inte dansa första rundan. Just do it!
Ok.. Singla slant då eller? Nej just, det var ju vämjeligt att bara köra random.. Förutom när det kommer från Arvidos då?

Arvidos MC said:
Jag kan nästan hundra på att inte antingen dansgolvet/inte dansgolvet är säkert för nattmord (Bra tänkt där BDG, att inte-dans är lika mycket ett aktivt val som dans). Finns det zoner som är säkra för nattmord så fungerar inte spelet längre, då är det ju bara att hålla sig där. Däremot kan jag tänka mig att man utsätter sig för risk för vissa förmågor, som vigilantekills när man dansar/inte dansar.
Samma dravel som redan diskuterats plus lite mumbojumbo. Next!

Arvidos MC said:
Jag gillar drev, men som Brynolf skriver så räcker nog inte våra inlägg till att dreva fram information i första rundan. Jag får få lite känn för hur långt inläggen räcker, men jag vill verkligen inte släppa drevandet som strategi, det kan ge mycket reaktioner att gå på.
Eller som jag menade med att vi borde massouta istället för att försöka dreva ut varenda bit av information eftersom våra inlägg helt enkelt inte räcker till. Men nu sa tydligen Brynolf det så då är det ok.. (även svaret på din fråga som jag tar upp separat längre ner)

Arvidos MC said:
Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga. Kanske finns det någon av våra roller som har information om hur många barn från varje klass som har kommit på discot, så att vi lättare kan hitta klasslögnare? Lite ambivalent till om jag vill att vi outar det genast, eller i misstänksamhetsordning, men jag har ju fått lite spotlight på mig nu på grund av att jag inte varit aktiv, så jag outar genast: Jag går i klass 6.
Du verkar väldigt säker på din sak här Arvidos, att det ÄR det ENDA som ulvar måste ljuga om. Ska jag tolka det som att du sitter på info om antalet ungar från varje klass? I övrigt ett sunt resonemang och jag drar tillbaka mitt uttalande om att outa godis till favör av klass. Det är såklart större chans att någon sitter på info om X antal 4'e klassare än att ingen tycker om lakrits.

Sen frågar du mig:
Arvidos MC said:
Vad är det exakt vi har för ont om för att göra drev, menar du? Tid eller antal inlägg?
Allvarligt, trollar du med mig här eller försöker du få mig att blåsa ett inlägg för att svara på en menlös fråga? Självklart menar jag att antalet inlägg inte räcker till för att behöva dreva ur varenda bit av information som vi i normala fall skulle ha att arbeta med. Men nu sa ju Brynolf det bättre så han är grön och jag är röd..

Berätta gärna vad det är jag gör eftersom jag leder oss i cirklar? Jag tycker själv att jag varit öppen med vad jag tänkt och som vanligt så vädrar jag mycket innan jag tänkt klart, vilket jag brukar kunna rätta till med ett par extra inlägg men det fallerar såklart i det här spelet. Kolla gärna mina spelinsatser från tidigare omgångar så ser du troligen samma tidiga förvirring och cirkelargumentering, jag är vimsig och otydlig, speciellt i början då jag inte har något grepp på situationen. Jag är en brådmogen 4'e klassare. Nu blev det just sånna inlägg som jag hade hoppats på att slippa, försvarsinlägg med en massa pajkastande. Den kvoten fyllde jag i förra liret med Recca och är inget som jag vill upprepa.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
4/15

Trasapa said:
Berätta gärna vad det är jag gör eftersom jag leder oss i cirklar? Jag tycker själv att jag varit öppen med vad jag tänkt och som vanligt så vädrar jag mycket innan jag tänkt klart, vilket jag brukar kunna rätta till med ett par extra inlägg men det fallerar såklart i det här spelet. Kolla gärna mina spelinsatser från tidigare omgångar så ser du troligen samma tidiga förvirring och cirkelargumentering, jag är vimsig och otydlig, speciellt i början då jag inte har något grepp på situationen. Jag är en brådmogen 4'e klassare. Nu blev det just sånna inlägg som jag hade hoppats på att slippa, försvarsinlägg med en massa pajkastande. Den kvoten fyllde jag i förra liret med Recca och är inget som jag vill upprepa.
Du går i klass 4?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Så här tror jag att det kan funka och jag bygger det på redan outad info i tråden och vad andra resonerat kring, jag tycker det känns som nästa steg i tankekedjan. Därför kan det vara vettigt att titta på de som varit och nosat i trakterna men som verkar ha undvikit den slutledningen (såtillvida att hypotesen senare visar sig stämma).

De bybor med relevanta förmågor som dansar kan sia eller väkta de som dansar, de ulvar som dansar och som har nattmord och förmågor kan döda eller använda sina förmågor på de som dansar. Och vice Verca. Det betyder att om jag dansar och ulvarna dansar så kan de nattmörda mig. Och om jag inte dansar så kan ulvarna om de inte dansar nattmörda mig.

Frågan är då om alla ulvarna måste dansa/inte dansa för att köra nattmord, eller om det räcker med att en av dem, nån som har just nattmord som förmåga (de andra kanske har nåt annat tjafs), gör samma som sitt offer.

Om det är så att alla ulvar måste dansa för att plocka en dansande person så känns det som en stor jävla nackdel för ulvarna. För att balansera ut det skulle Vimes kunna göra så att ulvarna får ange två personer, en prio 1 och en prio 2.

Om det är så så kan det vara vettigt att titta lite extra på personer i den här tråden som undviker att dra denna slutsats samt de som gärna vill veta vilka i byn som tänker dansa och vilka som inte tänker göra det.

Det kanske är en för stor nackdel för ulvarna om det funkar på det viset...

_______________
Arvidos said:
Recca, får jag vara lite personlig? Hur kände du när du skrev ditt första inlägg, vad var du i för sinnestämmning liksom?
Öhh. Nä. Jag minns inte. Jag kände nog mest "åh, fan jag är inte laddad för det här". Men sen så tänkte jag nog att om jag skriver lite lattjo i början så får vi se vad som händer.

Som ulv brukar jag alltid vakta om varje ord så sjukt noga så att inget blir fel. Det är ganska svårt att emulera bybospel som ulv, alla verkar dock misstänka att jag bara är koko som ulv och skriver korkat. Men om jag är en ulv så är det ju isåfall så att jag sitter och gör misstag med flit. Jag blir frustrerad när folk i motsats till det utgår från att lojhet och sopighet är Reccas ulvspel. Så är det ju inte. Och om du frågar mig så tycker jag nog att mitt slarviga spel närmast borde gröna mig, eller åtminstone att det rödar mig utifrån att jag dubbeltänker och låtsas spela bybokorkad. Och just nu är jag mest besviken på mina medspelare K.K och BDG som verkar se mig som en nybörjarspelare. Äsch, jag hoppas fortfarande på att det är nån slags fejkdrev för att se vilka som hoppar på det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Trasapa said:
4/15

Wow ok, K.K har redan bränt mig som pälsad mobbare efter 3 inlägg, det må vara rekord eller?
Well, när jag var ulv så blev jag upptäckt efter mitt andra inlägg. så om du är ulv så betyder det att du bara kommer vara näst sämst :gremsmile:

Empiricus said:
Och Lu-kaazh, om du sitter på vad jag tror att du sitter på så tycker jag också att du skall sitta på det ett tag till, åtminstone tills i morgon eftermiddag.
Jag vet inte om den infon jag har är vad du tror, men jag kommer inte släppa den i nuläget

Arvidos MC said:
[*]Jag tycker att vi framförallt kolla på fundera kring outningar om vilken klass vi går i. Varför? För att det är den enda outningen som varulvar måste ljuga. Kanske finns det någon av våra roller som har information om hur många barn från varje klass som har kommit på discot, så att vi lättare kan hitta klasslögnare? Lite ambivalent till om jag vill att vi outar det genast, eller i misstänksamhetsordning, men jag har ju fått lite spotlight på mig nu på grund av att jag inte varit aktiv, så jag outar genast: Jag går i klass 6.
Jag gillar det här resonemanget, förutom att det känns för lätt.Så jag lär inte släppa min klass öppet sådär utan att det verkar finnas ett tydligt intresse från gruppen att jag skall göra det.

Björn den gode said:
I övrigt så har jag svårt att kommentera Reccas inlägg mer utan att bli otrevlig. Men jag känner igen mönstret från förra partiet då Recca körde just den här taktiken (aggresivt och kränkt) mot ett drev från bland annat mig, hon lyckades till och med ett tag övertyga mig om att hon inte var ulv, men vad är det man brukar säga fool me once shame on you, fool me twice, eh you can't fool me twice.
Jag var inte med i förra spelet, men jag lärde mig i växtspelet att Recca är fruktansvärt aggressivt defensiv när hon är ulv. och jag tycker nog hon varit så där det här spelet.

Arvidos MC said:
[*]Så här skriver Lu-kaazh i sitt första inlägg 2/9 12:05
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?
Det här låter jävligt viktigt, om inte annat för att du just outade att du har en förmåga, lite för lättvindigt tycker jag. Tror du att du kan utveckla mer utan att det hjälper ulvarna?
jag lovade emp att inte säga :gremtongue:
nej men allvarligt så är det tveksamt om jag kan säga något förutom att jag tror bergsäkert att VI INTE SKALL DANSA.

Recca said:
Ja, alltså, jag ser ju ut att bli hängd nu. Och det är jag helt fine med. Min röst ligger kvar på mig själv.

Ärligt talat har jag bara skummat tråden. Inte alls likt mig, jag vet. Å andra sidan är det inte heller likt mig som ulv eller bybo. Så då måste jag väl vara DTF då? Eller så har jag inträtt den där fasen av varulvspel som Vicotnik pratar om, då man helt enkelt inte riktigt orkar. Jag tror det är det.

Ni får iaf facit på mig i slutet av rundan och då framgår det att jag var bybo.

Under tiden så kan jag bara säga att så länge ni drevar och håller på mot mig så kommer jag antagligen inte producera något vettigt, för sån är jag, jag blir bara sur, kränkt och irriterad i allmänhet.

Det här vet ju K.K egentligen, men han driver ändå på mot mot mig. Och jag tänker att röstmönstret ska bli intressant i Runda 2.
jag tror nu med säkerhet att du är en ulv. du agerar så uppgiven att du tillockmed röstar på dig själv. som jag ser det så är då en ulv, om inte så är du en bybo som endå inte lägger ner någon krut i spelet. så det känns ju faktist att vi inte förlorar något på att rösta ut dig

Röst:recca
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Lu-kaazh said:
jag tror nu med säkerhet att du är en ulv. du agerar så uppgiven att du tillockmed röstar på dig själv. som jag ser det så är då en ulv, om inte så är du en bybo som endå inte lägger ner någon krut i spelet. så det känns ju faktist att vi inte förlorar något på att rösta ut dig

Röst:recca
Jag tycker ju att du är grön Lukaazh så vore ju trevligt om du hade följt din gut och inte rödat mig istället för att följa någon floskel om att uppgivenhet equals ulv.

Men att mena att jag faktiskt inte lagt något krut på spelet är falskt, jag har skrivit rätt många inlägg och lagt ner ganska mycket mer tid på spelet än dig, såvida du inte skriver dina glesa inlägg extremt eftertänksamt och snigelaktigt.

Däremot är det väl en hyfsad anledning att rösta på mig för att jag är uppgiven för det är jag ju lite (mest på byn för sugighet). Jag har dock aldrig varit med om att man tagit en ulv på uppgivenhet.

Det här var mitt nionde inlägg.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Både KK och Arvidos har frågat mig angående mina tankar om xyas, så vi börjar med dem:

Som Konrad påpekar skrev jag först i förbifarten att xyas inlägg verkade kloka, men skriver att jag är misstänksam i mitt eget andra inlägg. Mellan mitt första och andra inlägg hade det gått nästan en hel dag, så det är inte konstigt att jag skiftar i åsikt efter att ha åter analyserat något.

Jag står fast vid att xyas inlägg inte producerade något vettigt i själva jakten på ulvarna. Visst, xyas regelfråga i första posten var väl bra att få svar på, men det hade likaväl kunnat frågas via PM istället för att slösa på ett av sina dyra femton inlägg.
I inlägg två följer han bara efter KKs lead och pressar Recca lite och funderar lite om dansen och kommer till åsikten att man inte bör dansa (genom att mobbarna skulle kunna skratta ut folk på dansgolvet).
I inlägg tre undrar han om ett ynka litet ord Dragonborn har skrivit.

Jag står fast vid att jag tycker detta är lite för tre inlägg (särskilt med tanke på inläggstaket), och håller inte KK med mig så är det väl inte första gången vi två är av olika åsikter.

Jag bad xyas berätta vilka han ser som grönish/rödish och han skrev misstankar mot Trasapa i sitt fjärde inlägg. Men när jag läste inlägget var det något jag fastnade för:

Xyas said:
Jag är, som jag tidigare skrivit, stor motståndare till någon form av organiserat dansande i första rundan
Xyas said:
Jag funderade på om vi borde berätta huruvida vi avser dansa, i och med att vilka som dansat kommer redovisas i början på nästa runda. Men jag tror inte det är en bra just nu (vi kan lägga den i idelådan så länge)
Att påstå att du var stoooor motståndare var väl lite att ta i xyas?

Men jag släpper xyas för tillfället, jag har hittat något annat som intresserar mig.


Trasapa said:
Alltså, om ingen dansar denna runda så borde ingen bli nattmördad eftersom ulvarna måste dansa för att mörda. Och om någon dör så ser vi ju facit nästa runda vem det var som var uppe och slängde sina lurviga. Kan det vara så enkelt?
Ursäkta mig, men du låter väldigt säker i detta. "Ulvarna måste dansa för att mörda". Hur vet du det? Har du någon information som vi andra inte har?

Tittar man dessutom på vilket godis du laxat fram så är det New Refreshers. Låter väldigt specifikt med ett märke när andra kommit med mer generella saker som "sega råttor" och "hallonremmar". Den enda som hintat om att ha ett specifikt märke är väl Recca som brödsmulat nonstop?

Är det inte ni två som folk har som mest röda? Väldigt intressant att båda har märken tycker jag.

Röst: Trasapa

Och eftersom de flesta börjat outa så berättar jag att jag går i klass fem och har en dräkt som passar mer för min ålder än läskiga saker som ninjor och robotar. ;-)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 10 av 15

Två tredjedelar har jag nu portionerat ut och det känner jag mig rätt nöjd med.

Det finns lite att tugga i sig och jag är sugen på lite varulvsspelande istället för annan underhållning så som Idol.

Recca

Konrad den brune Mjärden said:
Recca och jag går tydligen inte så bra ihop det här liret och det kan jag förstå. Vi spelar inte i samma lag och då kan det skära sig rejält. Nu tänker jag dock backa undan här och låta Recca själv visa att hon är bybo. Lixom, är du bybo så vet jag att du kan visa det men är du ulv så kommer du att få det svettigt.
Efter det har jag helt låtit dig vara för att ge dig chansen att köra ett snyggt race som bybo.

Vad gör du med tiden istället för att jobba fram nått byboigt? Jo du väljer så klart att fortsätta "kriga" mot mig. Först drar du någon skön harang om att jag missat Basses solklara brödsmula om gelatin. Jaja säger jag. Det är ingen biggie. Ungefär lika stor biggie som det är att du har missat att Basse har outat: GELÉHALLON.

Vidare..

Recca said:
Av dig vill jag se ditt godis och gärna din utklädnad också.
Av dig syftar på mig får jag anta. Min outning dök nog upp i inlägg 2 eller så. Jag är utklädd till en Dino Rider och käkar banankola.

Recca said:
Jag vill slänga in en liten känga åt K.K också som jag tycker bitit sig fast väl länge vid mig. Jag har glömt vad det var du tyckte var ulvigt från mig? Var det det där med att jag "grävde i dansandet"? Och att jag tyckte att Basses inlägg var bra. Och att jag inte hade koll på vilka de nya spelarna var. Just det, och att jag sparkade på Dragonborn, ja (vilket många gjort med mig).
Recca said:
Det här vet ju K.K egentligen, men han driver ändå på mot mot mig. Och jag tänker att röstmönstret ska bli intressant i Runda 2.
Jag har släppt dig i förmån för att du skall få luft och visa ditt byboiga spel. Du gör det dock tyvärr inte Recca. Du spelar rätt aggro just nu och är rätt defensiv av dig. Du gör inga större ansträngningar att spela byboigt, men än finns det ju tid för det.

Jag kan lista några saker som jag har fastnat för:

* I ditt första inlägg fick jag en känsla av att du inte alls hade koll på dansa/inte dansa utan att du har någon annan typ av förmåga ( i jämförelse med min egen ). Jag utgår ju från min roll och från Vimes startinlägg och det du skriver lirar dåligt med vad jag läst. Det finns alltså sånt som tyder på att du har information (eller inte information) om att några inte kan dansa eller att du inte kan välja att dansa/inte dansa. Det är så jag tolkar dig.

* Basses inlägg är bra skiiiit! Okay, du förklarar hur och varför det är ett bra inlägg. Det fick dig på banan och var "Lite av ett uppvaknande in i varulvsspelet så här efter ett par månader i den grå trista verkligheten."

I samma inlägg får jag denna infon av dig:

Recca said:
Om du, Mjärden/K.K/whatevers, tycker att jag fattar mig osedvanligt kort så är det en trend jag tänker försöka upprätthålla då mina armar inte är bättre än de var under förra spelet. Jag misstänker att 15-inläggstaket infördes av en stor anledning; att det lockar fler nya spelare. Sedan tror jag att både Vimes och flera därtill av oss som spelat mycket, tycker det är en trevlig bonus att Recca kan vara med och spela. Det är en anledning till att jag inte sitter och citerar passager ur Basses ursprungstext i detta nu.
Jag tycker så klart att det är jättekul att du är med i spelet och det är en trevlig bonus. Jag har inte anklagat dig för att vara osedvanligt kort eller liknande så jag kan inte förstå varför du ger mig den infon. Eller okay, det är väl bra att du skriver det, men jag hade inte en tanke på att använda det emot dig på nått vis om det var nått du klurade på just då?

Så av två saker här kan man ju tro att du är lite pepp på att lira:

* "Lite av ett uppvaknande in i varulvsspelet så här efter ett par månader i den grå trista verkligheten."

* "Sedan tror jag att både Vimes och flera därtill av oss som spelat mycket, tycker det är en trevlig bonus att Recca kan vara med och spela."

Numera är du helt blasé och inte alls sugen på att lira varulvsspel och det är ju synd med tanke på att Vimes med flera tycker precis som jag att det är en härlig bonus att du kan vara med och lira.

Vart var jag?

Jo. Kängan till Dragonborn tolkar ju jag på mitt sätt så klart. Jag ser ju bara grönljus där och har bett andra att lyfta fram farhågorna att tro att Dragonborn är grön. Du tror på en groomad ulv som styrs av ulv-K.K och det gör ju inte jag. På rak arm så är det väl i första hand tre spelare som håller Dragonborn som lite rödaktig och det är Recca, Trasapa och Larsson. I mina ögon tre ulvkandidater. Det är klart att det skär sig så snart vi är av olika åsikt och jag är ju den sista i det här spelet som vill ha fel eftersom jag gillar att vinna. Därav ber jag andra att säga sitt om Dragonborn och det kommer säkert hinna ändra sig i K.K´s huvud innan den här rundan är över också.

Sen har du ju i ditt förklarande av Basses braiga inlägg det här med många nybörjare. Det är väl inte så farligt i sig men jag tycker inte det är en så värst vaket, men det har du ju ännu mer förklaringar längre ner i och med att du inte orkar läsa allt för att du är samma fas som Vicotnik.

Recca said:
Under tiden så kan jag bara säga att så länge ni drevar och håller på mot mig så kommer jag antagligen inte producera något vettigt, för sån är jag, jag blir bara sur, kränkt och irriterad i allmänhet.
Avslutningsvis då. Hade du läst vad jag skrivit i mitt sjätte inlägg så hade du ju kunna offra dina senare inlägg på annat än att återupprepa samma saker till mig och andra igen.

K.K said:
Nu tänker jag dock backa undan här och låta Recca själv visa att hon är bybo. Lixom, är du bybo så vet jag att du kan visa det men är du ulv så kommer du att få det svettigt.
Eller är det för att jag inte ändrat min röst från dig som du känner att jag jagar dig på nått vis? Nu har du lagt 9 inlägg och mycket av det du skriver kommer ju någon form av frustration över att byn är dålig och att du tolkas ulvigt av vissa. Är det inte bättre peka på vilka du anser är ulviga och visa oss andra hur vi skall se på saken? Jag har haft för avsikt att inte alls lägga nå krut på dig Recca, men du tvingar ju fram det genom att påpeka flera gånger att jag driver på mot dig vilket jag inte gjort i mina senare inlägg.

Nu lägger jag ner min röst på dig Recca och låter dig vara. Vill du dansa bybodansen så är det ju toppen! Orkar du inte och känner att byn är kass så är det ju så, men det tar ju bort en del av trevligheten i varulvsspelandet.

Röst: Ingen

Lägger min röst i nästa inlägg. Lägger min lista i det här inlägget.

Dansa

Arvidos MC
xyas
Pix
Empiricus
Mucus
Dragonborn
Brynolf

Inte dansa
Recca
Lu-kaazh
Björn den gode
Basenanji
Trasapa
LJSLarsson
Tyr

Om ni vill använda min lista är ju en helt annan sak men jag tycker att alla kan göra en dansa/inte dansa lista för att se vad som händer för det skadar ju inte på nått vis.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Glömde du att citera resten av mitt inlägg Larsson eller sket du helt enkelt i det? För ser man det bara ur kontext så som du citerar det här så ser det såklart ulvigt ut.

Så här skrev jag däremot strax ovanför:
Och nu hänger jag med i varför ni vill tvinga vissa att dansa såklart. Vi antar att ulvarna bara kan dräpa om de dansar. Men borde inte det innebära att de bara kan dräpa de som också är uppe på dansgolvet? Det tycker jag låter rimligast.
Hela det resonemanget handlade om ett antagande, inte mitt eget, att ulvarna bara kan dräpa om de själva dansar(eller kanske t.o.m inte dansar). På precis samma sätt som det antytts att vissa powerroller bara kan använda sin förmåga utifrån dans/ickedans.

Försöker du spinna vidare på drevet mot mig och komma med luftindicier så varsågod, men du kan väl lägga lite mer tid bakom och faktiskt bygga ett case kring ett fullständigt citat.

Och Xyas, verkligen? Du har inte röstat på hela omgången och sen kommer du med en "gutfeeling" lagom tills hettan gått åt mitt håll. Dögs inte din gut feeling åt Recca eller någon annan som varit i hetluften?

Resonemanget för din röst är sämst. Jag stressar upp för något jag missar? Är det en scumtell nu också. Hitills har det varit för att jag varit för mellanmjölkig och nu dessutom för att jag ventilerar för ocensurerat och snabbt.

Det känns som att jag dras in i en massa onödigt försvarande nu bara. Skiter i det tills jag får något konkret jag faktiskt kan svara på istället för gut feelings och mjölksorter som ärligt talat är omöjliga att motargumentera..

Sen vill jag bara lägga in en känga mot er som hackar på Recca. Enligt mig, som faktiskt var inne i hetluften med Recca i förra liret, känner inte alls igen hennes stil nu som när hon var på ulvdefensiven då. Det var mycket mer känslor och anfäkta anamma då, hon känns ändå mer samlad nu i sina försvar. Men det är min "gut feeling".

Sen håller jag med Recca om att vi blåser våra dyrbara inlägg på att slå en död häst, så att säga. Vi har väl ändå fler att bygga cases på? Eller har ulvarna hittat sin hackkyckling och bara skrattar åt oss när vi blåser bort våra inlägg på att övertyga varandra att hänga en bybo.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag tänkte skita i det men vafan, nu far du med rena lögner och det är ju skittrist.

Mjärdet said:
På rak arm så är det väl i första hand tre spelare som håller Dragonborn som lite rödaktig och det är Recca, Trasapa och Larsson. I mina ögon tre ulvkandidater.
Jag har berört Dragonborn en gång och då sa jag tydligt att jag höll honom som tydlig nybörjarbybo men att det var farligt att slösa så många inlägg på ingenting.

Enda gången efter det som jag ens har nämnt dragonborn är då jag ifrågasatte ditt snabba försvar av honom och vad anledningen till det kan vara. Vilket jag fortfarande inte riktigt fattar, ingen har väl försökt hänga karln än? Recca har varit där och kängat men mer än så?

Du verkar slänga in mig lite överallt där misstankar ska kastas, vare sig det handlar om recca eller någon annan så passar du på att klämma in mig som ulv där bredvid. Du bara fortsätter att bygga på luft mot mig och det börjar lukta brunt..
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Inlägg 4 av 15

Jag får väl upprepa Arvidos fråga till Trasapa:

Arvidos MC said:
Trasapa said:
Berätta gärna vad det är jag gör eftersom jag leder oss i cirklar? Jag tycker själv att jag varit öppen med vad jag tänkt och som vanligt så vädrar jag mycket innan jag tänkt klart, vilket jag brukar kunna rätta till med ett par extra inlägg men det fallerar såklart i det här spelet. Kolla gärna mina spelinsatser från tidigare omgångar så ser du troligen samma tidiga förvirring och cirkelargumentering, jag är vimsig och otydlig, speciellt i början då jag inte har något grepp på situationen. Jag är en brådmogen 4'e klassare. Nu blev det just sånna inlägg som jag hade hoppats på att slippa, försvarsinlägg med en massa pajkastande. Den kvoten fyllde jag i förra liret med Recca och är inget som jag vill upprepa.
Du går i klass 4?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 11 av 15

Sista för dagen och röstningsdags igen.

Börjar med lite annat smått och gott.

Trasapa said:
Jag tänkte skita i det men vafan, nu far du med rena lögner och det är ju skittrist.
Men alltså, jag ljuger ju inte så klart utan jag freebasar lite och det låg väl rätt bra i handsken att du var en Dragonborn motståndare. Nu hade jag inte koll på läget och du förklarade det för mig.

Du tror ju i ärlighetens namn inte att jag sitter och ljuger heller. Att ljuga ihop att du har en åsikt du inte har är ju rätt dumt i och med att allt står på pränt. Det var sloppy av mig att tro saker och ting det kan jag köpa, men du överreagerar väldigt kraftigt. Det är ju inte skittrist att jag far med osanningar och det förstör ju inte ditt bybospel på nått vis. Tycker du att det är en biggie att jag slängde med dig i högen bland Dragonborn motståndare? En så pass stor biggie att du tycker att det är trist?

Trasapa said:
Du verkar slänga in mig lite överallt där misstankar ska kastas, vare sig det handlar om recca eller någon annan så passar du på att klämma in mig som ulv där bredvid. Du bara fortsätter att bygga på luft mot mig och det börjar lukta brunt..
Yes, du är en av mina 3-5 kandidater.

Du har däremot i dina senare inlägg lagt fram tungt skit mot Larsson som jag gillar. Jag ser ju en byboig-Trasapa i det inlägget. Kanske något förargad över saker och ting, men ändå mer byboigt än tidigare.

Inlägg #878005 (för att spara tecken) snackar jag om. Du petar på Larsson och xyas med sunda tankar tycker jag och det öppnar upp mina paranoia ögon mot xyas. Tidigare var jag lite blind för xyas, men nu är det väl dags att kolla vad han pysslar med lite hårdare.

Okay. Nusavisehär.

Larsson said:
Tittar man dessutom på vilket godis du (Trasapa) laxat fram så är det New Refreshers. Låter väldigt specifikt med ett märke när andra kommit med mer generella saker som "sega råttor" och "hallonremmar". Den enda som hintat om att ha ett specifikt märke är väl Recca som brödsmulat nonstop?
Har du outat vad du snaskar på Larsson? Om inte så är jag rätt sugen på att veta. Fiskar du efter vad som är skönt att outa här eller vad bygger du anklagelsen om New Refreshers på?

Basse har tidigare varit lite nedlåtande i tonen till New Refresheres (nu kör jag ju ur a-hål så jag kan ju ha fel men det tror jag inte). Nu väljer du att sätta Empis "hallonremmar" som nått grönt och inte New Refreshers.

Basse/Larsson är som sagt var två kandidater jag har därför bakar jag ihop diverse misstankar med frågor här.

Röst: Basse

Basse, du har outat Geléhallon (efter Hallonremmar för den delen) men mer än så har du nog inte gjort. Du har snackat dans och du har snackat väldigt lite misstankar. Jag skulle villa veta vart du står.

Sen vill jag att du snackar om det du vill att jag skall snacka om:

Basse said:
Så undrar jag mycket vad KK menar med ”har du en FÖRMÅGA som gör det MÖJLIGT att dansa/inte dansa”.
Kan du gå in lite i detalj på vad det är du undrar och hur du tänkte när du ställde den här frågan? Du har ju full koll på dansa/inte dansa efter allt snack om dansande (stordelen av dina inlägg handlar om just dans). Deal?


Fortsätter bumpa min lista också.

Dansa
Arvidos MC
xyas
Pix
Empiricus
Mucus
Dragonborn
Brynolf

Inte dansa
Recca
Lu-kaazh
Björn den gode
Basenanji
Trasapa
LJSLarsson
Tyr
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
[Inlägg 8/15]

Mjärden said:
Basse, du har outat Geléhallon (efter Hallonremmar för den delen) men mer än så har du nog inte gjort. Du har snackat dans och du har snackat väldigt lite misstankar. Jag skulle villa veta vart du står.

Sen vill jag att du snackar om det du vill att jag skall snacka om:

Skrivet av: Basse
Så undrar jag mycket vad KK menar med ”har du en FÖRMÅGA som gör det MÖJLIGT att dansa/inte dansa”.


Kan du gå in lite i detalj på vad det är du undrar och hur du tänkte när du ställde den här frågan? Du har ju full koll på dansa/inte dansa efter allt snack om dansande (stordelen av dina inlägg handlar om just dans). Deal?
Tycker du inte att jag har tillfört mer än så?

Okej, några saker som jag har gjort:

1) Jag har försökt att prata om hur inläggstaket kan vara en viktig funktion i spelet och hur jag tror att vi ska/kan spela utifrån den nya featuren. De flesta har liksom ryckt på axlarna och jag blir faktiskt skitförbannad, det kanske inte är fyrtal i bajs, men det är att nonchalera en mekanism som kommer påverka spelet stort. Idag är det tisdag, vi har två dagar kvar och ffa vi har röstningsdagen kvar. Du har bränt rätt mycket redan nu. Hur fan ska vi göra om någon släpper cool info nära röstning för att inte ta med sig nåt i graven?

2) Jag har försökt att peppa och hjälpa nybörjarna.

3) Jag försöker läsa smart och tycker att jag har hittat en del prylar både på Dragonborn och Recca tex. Bra stuff, faktiskt.

4) Jag har försökt diskutera dansen för att ta upp den prylen på dagordningen och det är extra meriterande eftersom…

5) …jag har i flera inlägg understrukit hur Vimes har gått ut med en exempelroll och detta innebär att ulvarna kan ljuga hejvilt. Fan, snask, hur många sorter kan det finnas egentligen? och om folk är utklädda till Dino Riders…tja då verkar Vimes ha haft en minst sagt rörig mellanstadieperiod…

6) Jag har föreslagit alternativ till dansandet och förskt få folk att snacka om det. Med tanke på Lu-kaazh outning:

Lu-kaazh said:
En grej jag vill diskutera är dansen. För jag ser två möjligheter om det. Det första alternativet är att
Man måste dansa för att kunna använda förmågor och om så är fallet så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor.
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?
Nu vet jag att jag borde sagt att alla som kan dansa borde ska och inte ska göra det, men jag försöker bara spekulerar vad dansen kan tänkas innebära
Det där är jävlarimig hot stuff och jag tycker att en av de grönare i det här liret är Lu-kaazh hittills. Och läser du vad jag har skrivit så kommer du se hur jag försöker ta ställning till det där, samtidigt som jag är mån om att få upp frågan på dagordningen.

Så, jag tycker faktiskt att jag har varit mer konstruktiv än på länge i varulvsspelssammanhang. Faktiskt så känns dina anklagelser lite auto-pilot KK.

Sen det här…:

KK said:
Kan du gå in lite i detalj på vad det är du undrar och hur du tänkte när du ställde den här frågan? Du har ju full koll på dansa/inte dansa efter allt snack om dansande (stordelen av dina inlägg handlar om just dans). Deal?
Alltså jag vill inte outa mer än vad jag redan har gjort, men det handlar om att jag misstänker att något i det här resonemanget väldigt lätt kan fälla ulvar. Jag blir nojjig av att DU undrar varför jag ställer frågan och jag hade nog helst sett att det var du som spekulerade lite i det här.

Mina misstankar so far:

1) Recca
Läs mitt förra inlägg, men mest för att hon spelar lojt och nonchalant, röstar på sig själv och har ett superduper-konstigt resonemang om dansandet.

2) Dragonborn
Läs förra inlägget, men mest för hans dilleri om klasskamrater/längden och för sina första obegripliga poster
3) KK
Svårt att lita på dig efter förra liret och att du kör på auto-pilot och faktiskt också för din snabba outning. Plus den där dansfrågan.
4) Trasapa
Cirklar sa någon, och nu är han 4e-klassare?!
5) Pix
Ja, jag vet inte men helvete vad det svamlades på där efter ett första inlägg som verkade vettigt...
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(5/15)
Okay, lite om några av de olika ämnen som är på tapeten.

Dans:

Här är vad jag tycker om hur dansandet skall ske:

Baserat på Mukwas tanke om hur han ser dansandet så tycker jag att vi som by gemensamt gör en bedömning om vilka som borde dansa. Tidigare förslag om att alla gör listor som exkluderar en själv och att någon eller några sammanställer dem till någon sorts konsensus låter bra. Hur folk väljer att rösta på dansare/inte dansare kommer ju också visa saker beroende på vad som händer under nattfasen och lär ge oss mer att analysera. Och hur dansfasen utlöper.

Jag tycker också, som jag nämnde vid 10 i morse, att vi har några som väljer utan att berätta för oss vad de skall göra, men som efter dansfasen motiverar sina val.

Dansa:

xyas
Pix
Mjärden/KK
Mukwa
Basenanji

Dansa inte:

Lu-kaazh
LJSLarsson
Tyr
Brynolf
Arvidos MC

Väljer själva och motiverar efter dansfasen:

Björn den gode
Trasapa
Recca
Dragonborn


Lu-kaazh - Okay, då kanske inte vi riktigt sitter på samma information, eller samma typ. Men om du tror att vi inte skall dansa så kan jag iallafall säga att det måste finnas fördelar och nackdelar med att dansa eller inte dansa.

Gällande den saken så tror jag inte egentligen att våra val av att dansa eller inte dansa hindrar Ulvarna från att plocka oss under dansfasen, men det kan ligga något i att kanske vi och de kan göra saker under dansfasen beroende på om vi hänger vid kiosken eller om vi dansar.

Därför tror jag att vi inte själva skall välja vad vi vill göra helt utan byns input, skulle vi som by komma överens om att vissa borde dansa och det bland dem finns en Ulv som kanske kan göra något om denne inte dansar (eller vice versa) så tar vi bort ett planeringsmoment där. Och de bland oss som har fördelar att komma med baserat på dans eller inte dans kan ju allt eftersom komma fram med det beroende på hur väl byn följer dansdirektiven.

Såklart, om byn kommer fram till att exempelvis jag måste dansa och jag inte gör det så är det ju grunder för hängning om jag inte kan dra fram riktigt bra skäl, men får jag välja själv så har vi inte samma kontroll.


Outningar:

Nu har det rullat ut en del grejer, och det gillar jag.

Men, en sak som gör mig fundersam på Recca och som reda lyfts lite:
Spontant känns det som om Recca inte haft koll på Basses Geléhallon-outning som trots allt stod i stora röda bokstäver längst ner i hans inlägg, precis efter hans röst på henne i #877981 klockan 18.30.

Reccas inlägg #877987 kommer 45 minuter senare, i samma inlägg som hon verkar missa att Basse har outat Geléhallon så citerar hon samma inlägg, med en text som står kanske 5-6 rader ovanför outningen.
Hon bemöter alltså KKs inlägg #877956 från 14.10-isch utan att ta hänsyn till saker som är outade efter det. Det känns rätt slarvigt och skumt i mina ögon.




Röstning:
En tanke om röstningarna och hur de går att manipulera. Eftersom det vid lika är den äldsta rösten som visar vem som åker ut så kan det vara bra att se på vilka som ligger kvar med en röst länge på samma person. Jag kommer försöka göra som nedan också i framtiden och hålla koll och uppdatera rösttider på de som röstar personer som verkar vara på väg att ligga lika
Just nu är läget så här (jag tar med rösttiderna på de som är tied for lead samt nästkommande i ordningen):

Recca har 4 röster
(BDG 2013-09-03 00.11, Recca 2013-09-03 11.13, Basenanji 2013-09-03 18.30 och Lu-kaazh 2013-09-03 20.02)

Basenanji har 4 röster
(Dragonborn 2013-09-02 11.30, Empiricus 2013-09-03 16.06, Brynolf 2013-09-03 17.43 och Mjärden/KK 2013-09-03 21.48)

Trasapa har 3 röster
(Arvidos MC 2013-09-03 17.29, Xyas 2013-09-03 18.36 och LJSLarsson 2013-09-03 20.36)

Arvidos MC har 1 röst (Trasapa)

Pix har röstat på ingen
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Inlägg tio.
Trasapa said:
Jag tänkte skita i det men vafan, nu far du med rena lögner och det är ju skittrist.

Mjärdet said:
På rak arm så är det väl i första hand tre spelare som håller Dragonborn som lite rödaktig och det är Recca, Trasapa och Larsson. I mina ögon tre ulvkandidater.
Jag har berört Dragonborn en gång och då sa jag tydligt att jag höll honom som tydlig nybörjarbybo men att det var farligt att slösa så många inlägg på ingenting.
Men jag håller Dragonborn för åtminstone potentiellt en ulv. Och K.K du skrev ju själv härom inlägget att du utgick från att alla var röda, men nu är Dragonborn grön plötsligt, varför? För att jag, som du har som röd, tyckte att han skulle skriva mer än one-liners? Saken är ju den, K.K, att när du pekar ut mig som ulv så kan du ju inte samtidigt gröna Dragonborn, som om mitt påpekande mot honom grönar honom. Jag minns hur du spelade som ulv sist, du ville rädda alla ulvar du kunde rädda, däribland han nya, vad han nu hette och då var ditt case ungefär det du har med Dragonborn nu, du liksom utgår från snäll bybo för att han är nybörjare. Min relation till Dragonborn kan du ju inte dra några som helst slutsatser utav, oavsett om du tror att jag är ulv eller ej, för är jag ulv så kan jag ju försöka offra en medulv (något jag försökte göra i förra spelet, vilket borde ligga nära i ditt minne) eller försöka få byn att nappa på en bybo. Men att min inblandning skulle gröna Dragonborn förutsatt att jag är ulv är ju ett rent falsarie. Den typen av resonemang är en scumtell.

Sen K.K så ignorerade du att bemöta detta:
Recca said:
För att det ska vara ulvigt att gräva i dansandet så måste det ju vara någonting som ulvarna tjänar på sker och inte byn. Du utgår från att ulvarna tjänar på det och att byn inte gör det när du menar att det är en scumtell att teorisera om den saken. Det betyder att för att kunna röda mig genom att jag vill gräva om danseriet, så måste vi först gräva i danseriet och ta reda på mer information om det. Det du gör är att du utgår från att det är ulvar som vill ha information om dansandet, och att byn liksom inte tjänar på det. ENDAST DÅ är det en scumtell på mig. Ändå utgår du från att det är en scumtell på mig. Är det något du kan utläsa från ditt rollpm, K.K? För hittills är det väl Luukazh och Empis som har outat info om dansandet. Men det tycks som att du har information också och att den infon handlar om att det är dumt för byn och bra för ulvarna att det där med danseriet blir känt.
Jag väntar fortfarande på en förklaring till varför mitt grävande i dansa/dansa inte är rödande mot mig.

K.K said:
Ungefär lika stor biggie som det är att du har missat att Basse har outat: GELÉHALLON.
Jag har inte missat det. Han rödstilade ju t.om. texten. Varför tror du att jag har missat det?

KK said:
Recca said:
Av dig vill jag se ditt godis och gärna din utklädnad också.
Av dig syftar på mig får jag anta. Min outning dök nog upp i inlägg 2 eller så. Jag är utklädd till en Dino Rider och käkar banankola.
Frågan var riktad till BDG. Jag är fullt på det klara med vad du har outat.

K.K said:
Jag har släppt dig i förmån för att du skall få luft och visa ditt byboiga spel. Du gör det dock tyvärr inte Recca. Du spelar rätt aggro just nu och är rätt defensiv av dig. Du gör inga större ansträngningar att spela byboigt, men än finns det ju tid för det.
Nä du. Hade du släppt mig hade jag inte legat 1'a på din misstankelista vilket jag gjort hela tiden, vilket du även sett till att understryka flera gånger i tråden. Och du har legat kvar med din röst på mig hela vägen, dessutom.

K.K said:
I ditt första inlägg fick jag en känsla av att du inte alls hade koll på dansa/inte dansa utan att du har någon annan typ av förmåga ( i jämförelse med min egen ). Jag utgår ju från min roll och från Vimes startinlägg och det du skriver lirar dåligt med vad jag läst. Det finns alltså sånt som tyder på att du har information (eller inte information) om att några inte kan dansa eller att du inte kan välja att dansa/inte dansa. Det är så jag tolkar dig.
Jag hade inte koll, vilket jag förklarat (i tid och otid).

Det du tolkar in nu har du inte yttrat tidigare, att jag skulle sitta på info om dansandet. Min förmåga säger att jag kan välja att dansa om jag vill men också kan välja att inte göra det. Om jag då skummar startinlägget och missar den biten där Vimes skriver att alla kan dansa om de vill, så tycker jag att det är fullt rimligt att uttala mig på det sätt som jag gör i mitt första inlägg. Tycker du att jag behöver ha någon annan information i min roll för att uttala mig på det viset? Och i så fall; utgår vi fortfarande från att det står i startinlägget att alla kan dansa, så betyder det att det fortfarande står i min roll att jag kan dansa, eller hur - det är ju helt underförstått med spelupplägget om man inte gör som mig och missar att läsa just den saken i startinlägget, men eftersom jag fortfarande per definition har förmågan att dansa eller inte dansa eftersom det står så i Vimes startinlägg så är det ju en miss jag gör, oavsett jag är ulv eller bybo. Vi kan alltså utgå från att jag missar att läsa startinlägget och att jag sitter på den förmåga som alla enligt spelupplägget sitter på - eftersom jag också är med i spelet. Så nu när vi klargjort att det inte råder någon tvekan om att jag faktiskt har den förmågan att dansa eller inte dansa, undrar jag: Låter det som att jag som ulv skulle få för mig att jag är unik med min lilla dansförmåga, tycker du? Ponera att jag sitter här strax efter att Vimes publicerar startinlägget med alla reglerna - jag sitter här och läser igenom åtminstone ett par andra ulvars rollpm och kan konstatera att de kan dansa (det kanske är kopplat till förmågor av annan art eller så är det inte det) och sen skriver jag en timme och trettioåtta minuter efter startinlägget, samt ungefär 16 timmar efter han skickade rollpm's till alla, att jag inte tänker berätta om jag kan dansa eller ej. It makes no sense.

Eller låter det som att jag är en bybo som gör ett misstag? Det är det du har att förhålla dig till, nämligen. Du kan inte säga att mitt misstag automatiskt är ulvigt. Det går liksom inte. Att hävda att mitt misstag är ulvigt är rentav en scumtell. Det enda du kan konstatera utifrån det misstaget är att jag kanske är en bybo som gör ett misstag eller att jag kanske är en ulv som gör ett misstag. Du VÄLJER att tolka det som att jag är en ulv som gör ett misstag. Och det är en scumtell.

KK said:
Nu lägger jag ner min röst på dig Recca och låter dig vara. Vill du dansa bybodansen så är det ju toppen! Orkar du inte och känner att byn är kass så är det ju så, men det tar ju bort en del av trevligheten i varulvsspelandet.
Ber om ursäkt för att jag uttrycker mig trist och beter mig illa.

Eller är det för att jag inte ändrat min röst från dig som du känner att jag jagar dig på nått vis? Nu har du lagt 9 inlägg och mycket av det du skriver kommer ju någon form av frustration över att byn är dålig och att du tolkas ulvigt av vissa. Är det inte bättre peka på vilka du anser är ulviga och visa oss andra hur vi skall se på saken?
Jo, det hade varit mycket bättre. Och som jag sagt tidigare så är jag dålig på att agera under press. Jag blir bara förbannad på att ni hittar scumtells där inga finns. I övrigt har jag liksom inte haft tid annat än försvara mig under hela rundan känns det som, men visst har jag väl producerat mer matnyttigt än så?

Jag har pekat ut Empis snömosiga första inlägg, jag har pekat ut dina sopiga misstankar mot mig, jag har kommit med en teori om danseriandet.
 
Top