Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Okay då skall vi se inlägg 8/15

Angående detta med att jag "är" störst i klassen står ej i min char beskrivning utan är/var en dum spegling utav hur jag ser mig i irl och har ingen förankring i spelet (dumt absolut men thats life). Jag går i klass 5 och favvo snask är sega råttor, jag väljer att låta min röst ligga där den ligger pga vad hen skrev i sitt första inlägg där han direkt påstog sig vara bybo och jag har inte fått några andra indikationer på att han absolut är bybo eller ulv.

Angående dansen så tycker jag att man får välja själv och sedan i runda 2 motivera varför man vade att dansa eller inte,

Och som ni märker så är jag för outning!


Jag anser att alla borde få

Jag vet att k.k är en veteran och kan nog dem flästa tricken i boken, men kan inte få ut någon info om
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
jag väljer att låta min röst ligga där den ligger pga vad hen skrev i sitt första inlägg där han direkt påstog sig vara bybo och jag har inte fått några andra indikationer på att han absolut är bybo eller ulv.
Jag är bybo!

(ditt case är väldans tunt, det finns mer att ta ställning till i tråden och att ha en röst på någon för att den personen skrev att hen är bybo är nog det vagaste caset som överhuvudtaget kan produceras).

Ikväll slutar jag 21 och då kan ni räkna med att jag kommer ägna tid till liret. Jag har läst tråden, men hinner inte skriva någonting under tiden jag är på jobbet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Inlägg 5/15

Dragonborn said:
Jag går i klass 5 och favvo snask är sega råttor
Spännande. Vi har alltså samma favvo-gödis (och går i samma klass. Tror jag missat att gå ut med klass, men jag går alltså i femman).

dragonborn said:
Angående detta med att jag "är" störst i klassen står ej i min char beskrivning utan är/var en dum spegling utav hur jag ser mig i irl och har ingen förankring i spelet
Åhå. Då blir man ju nyfniken på vad Basse sysslar med här:
Basse said:
2) Dragonborn den LÅNGE killen
Som jag sagt tidigare så vill jag inte tjafsa med en nybörjare redan runda ett, men faktum är att mysterierna lägger sig på rad:

Tja alla klasskamrater jag är den största killen i klassen och har valt discofluff som utklädnad, min röst faller på basenanji pga att han försökte outa sig som bybo från början

1) Vi går inte i samma klass! Vi går i olika klasser, läs startinlägget.
2) Längsta killen?
3) USEL motivering. Känns som en nybörjar-ulv att anklaga på det där sättet.
4) Sedan undrar jag om det kan vara så jävla enkelt att Dragon är lång för att han är äldre och därför gör någon sorts Miller? Hm.
Du är väldigt mån om att använda ordet LÅNG i stället för "stor", som ju är den term som Dragonborn själv kör med. Har du själv nån info om långa elever, och försöker fiska?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Inlägg 5 av 15

Dragonborn said:
Jag går i klass 5 och favvo snask är sega råttor
Fram tills nu så har alla som outat haft unika favosnacks. Hur ställer du dig till att Brynolf (grattis på födelsedagen Brynolf) har exakt samma som du? Har du smulat om det sedan du insåg att ni har samma favosnacks eller reagerat på det på något sätt?

Dragonborn said:
Angående dansen så tycker jag att man får välja själv och sedan i runda 2 motivera varför man vade att dansa eller inte
Jag håller med! Jag håller även med det BDG skrev om dansen för något inlägg sedan. Förutom det så verkar folk välja spelare som ska dansa baserat på olika premisser. Vissa väljer spelare de anser vara åt det röda hållet, en del verkar vara åt det gröna eller kanske blandat...jag vet inte. Jag föredrar fritt och dolt val första rundan. Nästa runda kan har vi mer information och kan lattja med olika kombinationer av spelare som dansar om det verkar ge något.

Tills fjärdeklassaren Trasapa förklarat läget så röstar jag på honom.

Röst: Trasapa
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
[11/15]
Okej, nu är jag med igen.

Jag har missat att svara på en av Arvids fråga. Den är rätt ljummen så det är förmodligen därför, men here goes:

Arvidos said:
Basse, jag har frågat dig ifall du skrev ditt startinlägg innan spelet började, två gånger. Du har inte svarat, vilket jag tycker är besynnerligt.
Mitt allra första inlägg började jag skriva precis innan spelstart (nån timme innan) och färdigställde det efter att spelet startades. Jag satt på tåget ner till Skåne (jag jobbar egentligen på Malmö musikhögskola, men bor i Sthlm) och tog tillvara på tiden. En hel del har jag tänkt sedan tidigare, speciellt kring det här med inläggstak som var planerat sedan långt innan vi fick våra roller.

I övrigt skriver jag alla mina inlägg efter att ha tänkt ett tag, just för att tvätta bort de värsta snabb-tänk-felen. Nu har vi ju inte råd med enkla missar, med tanke på inläggstak och 5000-tecken begränsningen. Det är för övrigt svårt att balansera ett lagom långt inlägg med tillräckligt få inlägg. Skriver man för långt blir det ändå närmast oläsligt, varpå det känns som att ett inlägg ibland tjänar att delas upp på två mindre – men då har man å andra sidan gjort av med två inlägg i stället för ett...

Jag tycker att den här frågan är ljummen eftersom jag läser in att du Arvid, implicit menar att det är scummigt att skriva "innan" spelstart. Att förbereda sig är slug varulvstaktik med andra ord, för då behöver man inte engagera sig i spelet samtidigt som man ändå ser ut att vara aktiv!?

Och det skulle ju kunna vara så, men då får ni ju läsa vad jag skriver och bedöma innehållets kvalitet också! Jag brukar understryka hur viktigt det är att man som bybo hjälper till, visar sig, läser/skriver noga och verkligen försöker göra sitt bästa för byns skull - så det känns till exempel viktigt att tidigt argumentera för vikten att som bybo sprtatla/streta emot när man blir anklagad. Se tex på hur Lu-kaazh reagerar på Reccas "äh rösta ut mig då!"-post.

Dessutom pratar vi just nu enbart om mitt första inlägg, för ni tror väl inte att jag har förberett ALLA mina inlägg från innan spelstart? Nej såklart inte, och förlåt för den billiga poängen, men ni får ju faktiskt ta och skärpa er.

Så låt oss höja nivån en aning va?

Jag har läst en rad olika inlägg i det här spelet som hade vunnit enormt mycket i kvalitet på att förberedas bättre. Att läsa, öppna en svarsruta och skriva är liksom helt fel strategi i DET HÄR spelet, givet dess förutsättningar. Faktiskt så tyckerjag att alla som gör så skiter lite i hur spelet är designat av Vimes och det stör mig för det skvallrar om att man inte riktigt bryr sig – och det drabbar hela spelet. Det drabbar också byn som måste parera språkliga misstag, otydligheter och dessutom så tar man risker med tanke på att vi inte riktigt vet vad som kan komma fram under rundan: vi kan behöva ha kvar ett antal inlägg för att diskutera något nytt som någon släpper ifrån sig för att inte ta med sig hemligheter i graven tex.

Och det här VET ni. Ni kan inte mena allvar att ni tycker att det är scummigt. Jag tycker hela den här grejen luktar lite "trött och oengagerad varulvsspelare reagerar på liten detalj". Jag har inga jättestarka misstankar mot nån av er just nu, men däremot tror jag att ni tänker lite "det ordnar sig ändå, även om jag inte ger järnet", vilket jag tycker är trist.

Sedan, det där kursiverade om att Trasapa var misstänkt och fjärdeklassare. Det som gör Trasapa misstänkt i mina ögon är hans fram-och-tillbaka-stajl. Han går först på KK hårt och på grov norrländska bara "du tjaffs int' med mej!" för att i inlägget efter be om ursäkt och krypa till korset. Det rimmar inte alls med den kaxiga Trasapa som ettrade sig mot Vimes 1000+ inlägg i förra liret. Och, ja, det sticker ut att någon claimar en fjärdeklassar-roll när Vimes har exemplifierat med 5/6/7/8/9. Skulle alltså Vimes ge klass:4 till Trasapa UTAN att ha med det i sin exemplroll i startinlägget? Låter alldeles för sadistiskt för att vara Vimes. Grejen är bara att det sticker ut lite för mycket, tycker jag, det verkar för bra för att vara sant att en ulv klantar sig sådär och speciellt att Trasan gör det. Men det ÄR misstänksamt och Trasan ska hållas under lupp.

Några grejer som jag tycker att ni kan hjälpa till med:

– Arvid, du har ju helt rätt i att en högstadieelev måste ljuga om sin klass-status, men varför skulle det betyda att det är det enklaste sättet att fånga ulvar på? Det är ju också den parameter som är EXTRA uppenbar för ulvarna att de måste ljuga om, varpå vi nog kan anta att ingen har information om tex hur många som går i klass si-och-så.

– Kan ni hjälpa mig att förstå varför KK som är så bra inte verkar intresserad av att diskutera dansens funktion i spelet? Okej om han hade haft nån sorts viktig roll, men han ser ju snarare ut att bara vara ointresserad.

– Hur ska man förhåla sig till att det är väldigt olika antal inlägg från deltagarna, är det skumt att skriva lite/mycket?

– Hur ska vi förhålla oss till inläggstaket med tanke på att det är röstdag i morgon?


---

Sedan, för att inte slösa på inlägg fortsätter jag med den här:

LJS Larsson, du skrev så här:

Larsson said:
Inte dansa:

Arvidos MC
Lu-kaazh
Björn den gode
Basenanji
Empiricus
Mucus
Tyr
Brynolf

Som ni ser har jag skickat upp alla som jag ser som skummisar. Kan ulvar bara mörda folk som är uppe och dansar (som vissa tror) kan de likaväl få plocka folk som redan är misstänkta.
Larsson! På din lista över folk som INTE SKA DANSA finns både Mukwa, Empiricus och Lu-kaazh. Har du en avsikt med det här? Du kanske har fattat bättre än jag, men när jag går tillbaka och läser de tre herrarnas inlägg börjar jag undra lite över alternativet att de inte ska dansa. Jag har en teori om det här, men vill nog se dig spekulera lite först.

---

Till Brynolf:

Äh, jag tycker nog att lång/störst är lite samma sak. Nu visar det sig att DB typ freebase:ade lite, vilket skrynklar ihop pannan på mig. Igen. Snälla alla nybörjare, håll er till era roll-PM så slipper vi misstänka er för idiotiska grejer och slösa bort tid, inlägg och energi. Tack! :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
7/15

Okej, det här är varför jag tror Trasapa är ulv:

1) Trasapas första inlägg ger mig intrycket av någon som orolig och som inte riktigt tror på sina egna idéer när han lägger fram dem. Trasapa själv är medveten om detta och försvarar sig i nästa inlägg (se punkt 2) att han brukar börja sina varulvsspel på det här sättet. Att man är orolig eller osäker kan ju vara tecken på många olika saker, men jag gissar nu på ulvighet. Motbevisa mig gärna, ta gärna en titt på inlägget, läs det noga och känn efter om det är samma känsla som det brukar vara i Trasapas inledande varulvs-inlägg. Jag vill inte citera enstaka formuleringar, utan uppmanar känna efter med den emotionella intelligensen istället för den intellektuell.

2) I sitt sjätte inlägg så blir Trasapa aggro på mig utan riktig anledning. Jag frågar varför, i ett dedikerat inlägg, men han bemöter inte frågan i sitt nästa inlägg.

3) I samma inlägg claimar Trasapa att vara fjärdeklassare. Men klass 4 är inte en klass som står med i Vimes exempelroll i startinlägget. Han droppar det i förbifarten, så jag skriver ett dedikerat inlägg där jag endast ber om en förtydligan på detta. Han svarar inte på det heller.

Utöver det så misstänker jag Recca. I hennes första inlägg slänger hon ut ett gäng hypoteser och frågor utan att hålla kvar vid dem eller själv fästa någon vikt vid dem, allting bara ramlar ut i löptext liksom. Hälften av följande inlägg går ut på att Recca försvarar sig mot anklagelser eller känner sig uppgiven. Så antingen opepp och ledsen, eller varulv och rädd/taktiskt guilttripping.

Basse och Dragonborn upplever jag som osäkra.

Dragonborn hade jag förväntat mig skulle ha prestationsångest som nybörjare med inläggstak, inte slarva med inläggen. Jag känner honom inte förstås. Men samma godis som Brynolf? Det är lite märkligt.

Basse, du läser in en hel del som jag inte säger i ditt senaste svar till mig, och jag får känslan av att du inte alls visste vad grejen med klass 4 var, som du retroaktivt menar att du gjorde i det här inlägget. Är det här ditt gamla vanliga lir, eller är du varulv och livrädd att få byxorna neddragna? Ärligt, vad är det som händer?

Jag tycker inte det finns några gröna på discot, men skulle jag sätta pengar på vilka som är ulvar så skulle jag inte sätta dem på Lu-kaazh, och inte på xyas om Trasapa visar sig vara ulv.

Björn den gode said:
(5/15)
Om ni tycker den här listan är skev, argumentera emot.
Jag tycker inte listan är skev, men jag gillar inte att vi går ut med innan vem som ska dansa eller inte.

Alltså vad är det vi försöker uppnå? Jag kan nästan garantera att om vi bestämmer innan vem som ska dansa eller inte så kommer alla följa det. Vi vet att alla kan välja. Teorin är att ulvarna av någon anledning skulle vilja dansa eller inte dansa för att dom när dom dansar (eller inte dansar) inte kan göra något annat bra, till exempel nattmörda.
Du har rätt Björn, jag borde stå på mer och vara tydligare med det jag tror på. Det här är min hypotes:

För att använda en specialförmåga måste man dansa. Varulvarna får alltså ledtrådar till vilka som har specialroller genom att kolla på vilka som dansar. Jag har en lite vag indicie för detta, men i övrigt så är det bara en gissning utifrån hur jag skulle designat spelet om jag var Vimes.

Andrahandsgissningen är att det är tvärtom, att man måste -inte dansa- för att använda sina förmågor, men förstahandsgissningen känns mer rimlig för mig eftersom det är ett aktivt val att dansa och att jag tycker det är snyggt fluffmässigt.

Därför tycker jag att det allra bästa valet är att vi i var och en bestämmer om vi vill dansa eller ej, som jag skrev i det första inlägget, så att ulvarna inte kan utläsa några mönster ur det. Jag ville inte skriva det rakt ut för att inte ge ulvarna idéer, men det är nog bäst med öppenhet i den här frågan.

Ifall vi inte gör det tycker jag att vi ska gå på Mjärdens lista, men om det ska funka får vi fan gå tillsammans fatta ett beslut och få med alla på det nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Arvidos said:
Basse, du läser in en hel del som jag inte säger i ditt senaste svar till mig, och jag får känslan av att du inte alls visste vad grejen med klass 4 var, som du retroaktivt menar att du gjorde i det här inlägget. Är det här ditt gamla vanliga lir, eller är du varulv och livrädd att få byxorna neddragna? Ärligt, vad är det som händer?
Du tror att jag inte såg Trasapas goof alltså. Det är samma sak som att du tycker eller uppfattar att jag spelar klantigt, bara för att därefter anklaga mig för att vara "osäker" - lika osäker som Dragonborn(!). Du skriver att "jag får känslan av att du inte alls…" efter att jag har skrivit oerhört lite. Det är att tolka in väldigt mycket i det lilla jag faktiskt skrev.

Det ÄR frustrerande att bli jämförd med nybörjar-Dragonborn, en spelare som jag tycker har spelat oerhört mycket sämre än jag (åtminstione hittills).

Nej, det jag är rädd för just nu det är att jag måste försvara mig mot skitgrejer och för varje svar du (eller andra) får hittar du nya skitgrejer på mig. Och det känns knappast bättre att BDG gillar dig och typ clearar dig från misstankar. Liksom, ett bättre "fucked if you do, fucked if you don't" i det senaste ämnet får man leta efter. Du kan ju fråga dig själv hur jag skulle svara på dina frågor för att göra dig nöjd (svaret är givetvis att det inte finns något sånt svar. Vad jag än hade svarat så hade det kunnat vara exempel på "ulvighet".)

Så det känns helt enkelt grymt frustrerande att jag försöker bidra, elda under diskussionerna mm mm och så blir det ändå utdömt av att "du får en känsla", en känsla baserad på en väldigt liten snutt text. Det är nästan som att du har förutfattade meningar om mig och jag hoppas att du kan göra skillnad på dina intryck av mig som person/rollspel.nu:are och mitt deltagande här i spelet.

Det sagt, jag håller fullt med dig om din analys av Trasapa och alla hans frågetecken känns mer som att han vill få andra att ta initiativ i stället för att behöva tycka eller tro något själv. Det är just därför det känns så väldigt konstigt att han DESSUTOM går ut med ett så uppenbart dålig outning som fjärdeklassare?!

Kan han verkligen vara så orutinerad att han som ulv helt missar Vimes starttråd? Här skulle jag vilja se vad andra har att komma med innan jag röstar på Trasapa.

---

Sedan om dansandet, nu när jag börjar närma mig slutet av mina inlägg.

NEJ, jag tycker INTE att vi i förväg ska gå ut med vem som ska dansa eller ej. Det är att förse ulvarna med alldeles för bra och känslig information, givet exv Lukas, Emps och Mukwas tidigare info.

Lu-kaazh:
En grej jag vill diskutera är dansen. För jag ser två möjligheter om det. Det första alternativet är att
Man måste dansa för att kunna använda förmågor och om så är fallet så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor.
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?

Empiricus:
Eftersom man har valet att dansa i dansfasen så har det valet såklart betydelse, jag kan direkt gå ut och säga att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på ifall man dansar eller inte. Valet att dansa eller inte är med andra ord viktigt, och det kan säkert finnas fördelar och nackdelar med att dansa eller inte dansa.

Mukwa:
Enligt redan outat information är det av vikt om vi dansar eller inte så att vi kan kora rundans Prom Queen, vilket torde bli jag så som jag har klätt upp mig. Jag tycker att alla ska ta ställning till huruvida de ska dansa eller ej av denna anledning. Än så länge lutar jag åt att alla ska dansa i första rundan för att se hur sammanställningen från Vimes ser ut. Det här innebär alltså att ingen får frisedel vad gäller dansen. Om någon inte har dansat pulvriserar vi dem i nästa runda. Stryker alla powerroller med är det ändå värt det om vi nailar någon ulv. Ett annat förslag är att byn bestämmer vilka som ska dansa. Det är mindre risky för powerrollerna men ger samtidigt powerroller och snack i tråden mer bränsle.
Vilka vill jag se dansa då? Jag vill se Empi, Recca och KK dansa. Jag vill inte se Lukas dansa. Varför? Därför att Empi och Lukas båda har skrivit att det finns anledning till att öva sina dansmoves. Därför vill jag att en av dem står över. Recca har spekulerat i det här så hon kan gott få dansa och KK har poängterat hur Recca har börjat gräva i det så då kan han också få dansa.
.

Sedan känns det för mig spontant farligt att dansa/inte dansa, även om det också verkar vara så att vissa förmågor som kan hjälpa byn aktiveras vid dans/icke-dans. Jag gillar fortfarande tanken att så få som möjligt dansar bara för att se om det faktiskt kan finnas någon sorts begränsning för ulvarna, men stannar vid analysen att det nog är farligt att låta bli att dansa också.

Däremot, precis som jag har varit inne på tidigare, så har diskussionerna huruvida vi ska eller inte ska dansa varit jättebra för att analysera folk! Det ska bli oerhört spännande att få se hur spelet utvecklar sig i runda två (oavsett om jag lever eller är död), just bara för att några har varit rätt aktiva i de diskussionerna!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
vojvoj fullt upp idag. Men jag måste få iväg något.

Ok mycket uppståndelse kring min klass-outning. Olyckligt, om det är ett medvetet val av Vimes att inte ta med det i demo-exet eller en miss kan jag inte svara på. Eller så ska det ha någon form av tematisk koppling till min roll eller helt enkelt ett spratt för att sätta griller i huvudet på oss.

En av orsakerna till att jag outade godis tidigt utan påtryckning var för att jag kanske skulle slippa outa något mer på ett tag och avvakta för att se om det skulle dyka upp fler "avvikande" klasser. För tro mig, tanken har slagit mig att helt enkelt ljuga om min årskurs, men jag vill minnas BDG's påmaning både i tidigare lir och även detta att det aldrig gynnar byn att ljuga så jag provade.

Jag försökte dessutom klämma in det mitt i ett inlägg av en orsak. Jag antog att det skulle frammana nå sorts reaktioner, men troligen inte från ulvar om jag bara skrev det i förbifarten, ulvar är ju inte lika noga på att läsa hela inlägg har jag hört, speciellt försvarstal från en redan dömd sate.

De som reagerade på min outning var snabbt Arvidos, Tyr och jag tror BDG syftar på mig likväl.

Lukas citerar mig utan reaktion strax efter min outning och Arvidos raka fråga, lägger sin röst på Recca. Han har alltså inte alls reagerat på att jag outat 4'e klassare.

Därefter Larsson som gnabbar något skit om att min godis outning är för exakt och den liknar Reccas som också är röd därav får jag en röst. Ingenting om 4'e klass återigen.

Recca och K.K kör på med sin diskussion utan att anmärka och K.K lägger slutligen en blank(?) röst. Här är ett sidospår angående just det, K.K har i samtliga spel jag varit delaktig i spytt galla över tomma blanka röster och likställt dem med lepra. Men nu blir det en blank trots att han haft mig rätt högt på listan och jag faktiskt outat något som lätt borde ge honom fyr på elden.

K.K kommer faktiskt tillbaka med ett senare inlägg då han svarar på nåt jag skrivit, inget om någon outning däremot, det har gått honom förbi. Snarare tycker han att jag jobbat upp mig och slänger sin röst på Basse.

Vilket är nästa person att reagera, Basse alltså. Men det är något med cirklar också som han snappat upp någonstans.

Empiricus gör en lista på potentiella ulvar och där är jag med, motiverat och snyggt. Dock fortfarande inget om 4'eklass.
Jo förresten han nämner det ju här:
Empiricus said:
Kommer in sent och har producerat 5 inlägg. Av dessa fem inlägg så har 2 mer mat i innehållet (#877975 och #877985), de andra 3 är en rösträkningsrättning (#877986), en fråga till Trasapa om han menar att han går i klass 4 när han säger att han är en fjärdeklassare (#877990) samt en fråga till Trasapa om varför Trasapa verkar arg på honom (#878031).
Sådär lite i förbigående i sitt inlägg angående Arvidos.
Men jag finner ingen reaktion på att min outning skulle vara något konstigt i sig, speciellt då han inte nämner det nedanför då han just behandlar mig.

Larsson igen på mig, men fortfarande bara om godis och ingenting om min klasstillhörighet..

Så att döma av det här så är det många som tydligen "förbisett" den "regelbiten" i ursprungsinlägget och inte ser något konstigt i min outning, eller helt enkelt inte ser den alls, av en eller annan anledning.

Men så är det, jag går, enligt mitt pm i fjärdeklass och det är vad jag har att komma med. Hade aningen om att det skulle bli tok att outa det men trodde faktiskt att det skulle vara någon mer.

Sen att jag visade "aggro" mot dig Arvidos är bara ett av dina spel. Jag har fastnat i ditt nät av skitsnack i ett tidigare lir och det var ingen rolig upplevelse för min del, du fick mig nästan hängd som bybo och snäppet ifrån att bara hoppa ur liret på grund av frustration. Men jag hajar, det är din grej du kör och fine du gör det bra eftersom du får fram reaktioner. Men den här gången står jag gärna över din inbjudan, tack för visat intresse.

Jag anser fortfarande att ditt första inlägg efter så lång tids väntan var menlöst och klent för att komma från en veteran. Sen frågar jag ut dig och vad får jag tillbaka? "du verkar arg på mig, varför?". Det stör mig, och det stör mig att du kommer undan med det för lätt.

Så min danslista då som jag utlovade.

Den har blivit reviderad ett flertal tillfällen eftersom jag har en paranoid känsla av att det här med dansen kan vara en avgörande grej för byns välmående. Powerroller kan bara använda sina förmågor på dansgolvet, det är med säkerhet. Troligen gäller det ulvarna också, vilka förmågor(om några) de nu kan besitta.

Men jag kör på följande, smått reviderad K.K lista.

Dansa
xyas
Pix
Empiricus
Mucus
Dragonborn
Brynolf
Tyr
Lu-kaazh

Inte dansa
Mjärden
Recca
Björn den gode
Basenanji
LJSLarsson
Arvidos MC

Jag har utgått ifrån de jag finner rödast och hindrat dem från att kliva upp på dansgolvet eftersom jag tror att de kan göra mer skada där än nedanför. Sen har jag satt de brunoranga blandat med de mindre aktiva för att göra det svårare för ulvarna att välja byte om det skulle vara så som jag befarar.

Sen har jag resonerat som så, om vi kan välja att inte dansa så har det såklart någon fördel/nackdel. Nackdelen är att vi inte kan använda våra förmågor men det måste betyda att alla har förmågor för annars försvinner incitamentet för somliga att alls dansa. Kan vi bara bli mobbad för våra danssteg så måste vi ha något som lockar oss upp dit. Jag vill dansa men jag ser varför andra inte vill.

Nu är klockan halv ett här borta så jag ska försöka sova. Nu har ni fått något att göda lågorna med men jag hoppas ni kan se det från ett annat perspektiv. Om jag nu var ulv så skulle jag först och främst inte outa min klass så snabbt utan starkare krav eftersom jag redan outat godiset, och jag skulle tamigfan inte ta fel på en siffra.. Det självklara valet hade ju varit att bara köra på en safe sexa som dessutom finns befäst i den allmänna flufftexten.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Du verkar lite frustrerad Basse. Varför detta?

Du har nämnt att du är revanschlysten och vill vinna, men har vi verkligen spelat så dåligt? Du nämner att nonchalansen leder till att byn får parera språkliga missar och otydligheter. Men vad är det som säger att det är bybor som stått för dessa? Det skulle lika väl kunna vara varulvsmissar. Vi vet inte säkert ännu. Men om det är varulvsmissar så är det ju jättebra nyheter! Gaska upp dig! Jag gör så gott jag kan i spelet och jag är säker på att resten av byn gör detsamma.

Jag har inte direkt sett dig som en ulvkandidat, inte förrän nu. Skippa den frustrerade tonen om du är bybo. Visa dina dumma medbybor hur spelet ska spelas istället. :gremtongue:

När det gäller diskussioner runt inläggstaket så är jag öppen för det, men jag vet inte hur mycket mer jag kan tillföra. Du nämner något om att behöva sparade inlägg utifall att vi behöver dem. Vad föreslår du? En mjuk spärr som släpps röstningsdagen?


Trasapa said:
Nu är klockan halv ett här borta så jag ska försöka sova. Nu har ni fått något att göda lågorna med men jag hoppas ni kan se det från ett annat perspektiv. Om jag nu var ulv så skulle jag först och främst inte outa min klass så snabbt utan starkare krav eftersom jag redan outat godiset, och jag skulle tamigfan inte ta fel på en siffra.. Det självklara valet hade ju varit att bara köra på en safe sexa som dessutom finns befäst i den allmänna flufftexten.
Tack för ditt svar Trasapa. Du nämner dock att du var medveten om att din årskurs var konstig. Hade det inte varit bättre att göra en poäng av den konstiga årskursen i inlägget istället för att nämna det i förbigående? Nu fick jag istället intrycket av att du missat den passagen och att du klämde till med en årskurs som hör till mellanstadiet, vilket 4:an ju faktiskt gör.

Har du gjort någon form av brödsmulning om det här eller kan du på något sätt utläsa från din roll om varför du är en fjärdeklassare?


Outningar (är det några jag har missat?)
Dragonborn - Discofluff (hår) som utklädnad.
Empiricus - Det finns förmågor i spel som bygger på ifall man dansar eller inte.
Lu-kaazh - Man kan anta av min förmåga att ulvarna måste dansa av någon anledning.
KK - Dino Rider som utklädnad. 1 kronors banankolor som favosnacks.
Brynolf - En av ninjasköldpaddorna som utklädnad. Sega råttor som favosnacks.
Trasapa - New Refreshers som favosnacks.
Empiricus - Utklädd till cowboy.
Recca - Utklädd till autobot.
Mukwa - Utklädd till något som för tankarna till Prom Queen.
BDG - ÅK 6
Recca - Vaniljroll. Non Stop som favosnacks.
Tyr - ÅK 5
Arvidos - ÅK 6
Basenanji - Geléhallon som favosnacks.
Trasapa - ÅK 4
LJSLarsson - ÅK 5
Pix - ÅK 6. Rån som favosnacks.
Dragonborn - ÅK 5. Sega råttor som favosnacks.
Brynolf - ÅK 5

Arvidos MC: ÅK 6
Basenanji: Geléhallon
Björn den gode: ÅK 6
Brynolf: Ninja Turtle, sega råttor, ÅK 5
Dragonborn: Discokrull, sega råttor, ÅK 5
Empiricus: Cowboy, hallonremmar
LJSLarsson: ÅK 5
Lu-kaazh: ?
Mjärden: Dino Rider, banankolor
Mukwa: ?
Pix: Rån, ÅK 6
Recca: Autobot, Non Stop, förmåga (vanilj)
Trasapa: New Refreshers, ÅK 4
Tyr: ÅK 5
xyas: ?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Inlägg 6/15

Tyr & Arvidos said:
grattis på födelsedagen Brynolf
Man tackar, man tackar! Ni är gröna. :gremlaugh:

Basse said:
det sticker ut att någon claimar en fjärdeklassar-roll när Vimes har exemplifierat med 5/6/7/8/9. Skulle alltså Vimes ge klass:4 till Trasapa UTAN att ha med det i sin exemplroll i startinlägget?
Kan villigt erkänna att det här gick mig helt förbi. Nu förstår jag varför folk tjatade om fjärdeklassare. Ja, det är ju onekligen en ping. Samtidigt är åk4 en del av mellanstadiet (eller var det åtminstone vid tidpunkten för discot... mellanstadiet finns väl inte ens längre), men ja. Ping på apan.

Basse said:
Äh, jag tycker nog att lång/störst är lite samma sak. Nu visar det sig att DB typ freebase:ade lite, vilket skrynklar ihop pannan på mig. Igen. Snälla alla nybörjare, håll er till era roll-PM så slipper vi misstänka er för idiotiska grejer och slösa bort tid, inlägg och energi. Tack!
Jag vet inte, jag tycker ditt capsade "Dragonborn den LÅNGE killen" tyder på att du är ute efter något mer än att bara använda en synonym. Det och att du viftar bort det så snabbt är en ping.

När det kommer till frågan om dansförmågor, skruvar du först på dig och försöker bolla det tillbaka till Konrad:
Basse said:
Alltså jag vill inte outa mer än vad jag redan har gjort, men det handlar om att jag misstänker att något i det här resonemanget väldigt lätt kan fälla ulvar. Jag blir nojjig av att DU undrar varför jag ställer frågan och jag hade nog helst sett att det var du som spekulerade lite i det här.
Men när trycket ökar:
Basse said:
Läser man det där så är det knappast heltydligt att KK vet det alla bybor vet: att alla bybor kan välja mellan att dansa och inte dansa och dessutom måste göra ett sånt val. Snarare så ser det ju ut som att KK tror att en del bybor har förmågan att dansa, medan andra inte kan dansa alls. Ser ni min poäng?
(min fetning) Vet alla bybor det? Hur då? Vi vet ju bara vad som står i våra egna PM. Och det Vimes skrev i startinlägget, förstås:
Rektor Vimes said:
Som ni säkert sett i era roller har ni alla valet att dansa under dansfasen
Så hur du kan försöka få det här till att Konrad är ulv som inte har fått någon dansrelaterad info i PMet förstår jag inte.

Hänger du med i mitt tänk?

Jag tycker Basse samlar på sig lite väl många pingar här. Men så har jag fokuserat rätt mycket på honom också. Så jag spejar vidare i jakt på pingar från andra håll. Hittar jag inget bättre kommer jag rösta på Basenanji i morgon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tyr said:
Dragonborn said:
Jag går i klass 5 och favvo snask är sega råttor
Fram tills nu så har alla som outat haft unika favosnacks. Hur ställer du dig till att Brynolf (grattis på födelsedagen Brynolf) har exakt samma som du? Har du smulat om det sedan du insåg att ni har samma favosnacks eller reagerat på det på något sätt?
Det här är jag också nyfiken på, så klart. Dragonborn, vad tänkte du när du såg att jag hade samma favoritsnask som du?

------------------------

Vad gäller Trasapas klass är jag splittrad. Det är så klart en ping att han inte har en klass som tagits upp i exempelrollen. Följande finns att fnula över:
* Trasapa ljuger om sin klass och tog för säkerhets skull den mellanstadieklass som var minst "upptagen", och råkade missa att 4:an inte var med i exempelrollen (vilket jag också missade, så det är ju lätt hänt).
* Trasapa talar sanning, men Vimes har antingen missat fyran i exempelrollen, eller bara struntat i den, eftersom det bara är en exempelroll som inte behöver täcka alla variabler.
* I alla lägen kan man metagrunna över just den där exempelrollen. VARFÖR är inte fyran med? Om det är ett medvetet val från Vimes sida... Jag menar, fyror går ju också på mellanstadiet. Jag tror ju inte Vimes har gjort en fälla för ulvarna som bara kan undvikas om de lusläser startinlägget.

Och, förresten: Finns några fler fjärdeklassare i spel så ska de gå ut med det ögonaböj!

--------------------------

Angående dansandet tycks vi inte komma till någon konsensus, och då är ju min metod tämligen meningslös. Jag står fast vid att det är värt att i värsta fall offra en powerroll för att lära sig mer om spelupplägget och börja kunna se mönster. Men om alla inte är med på att köra Dictator Style så är det väl one and each on hir own.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Inlägg 8/15

Ehm, fick just syn på inbjudningsaffischrna som fick mig betydligt mindre benägen att försvara Trasapa oavsett hur mycket jag gillar att ha med honom i spel. Fjärdeklassare ÄR inte välkomna på det här discot, låt oss bara säga det. Så Trasapa bör komma med en bra förklaring till vad han gör här och hur detta förklaras i hans roll. Annars blir det Apknack!

Röst: Trasapa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 6/15

Till Trasapa

Herr Apa, jag tyckte att du försvarade dig bra angående din klasstillhörighet. Som många har påpekat är 4:an en mellanstadieklass. Men det är fortfarande oerhört skumt att det inte förekommer i Vimes startinlägg, och när något är oerhört skumt brukar det vara en ulv bakom. Min röst ligger kvar på dig.

Och du skrev i ditt senaste inlägg att jag aldrig noterade angående din klass, men:

Larsson said:
Det finns en väldigt intressant fråga som Arvidos tagit upp, vilket Trasapa råkat låta bli att svara på, som får honom att se pälsig ut i mina ögon.
Detta syftade självklart på din årskurs.

Till Basse

Basse said:
Larsson! På din lista över folk som INTE SKA DANSA finns både Mukwa, Empiricus och Lu-kaazh. Har du en avsikt med det här? Du kanske har fattat bättre än jag, men när jag går tillbaka och läser de tre herrarnas inlägg börjar jag undra lite över alternativet att de inte ska dansa. Jag har en teori om det här, men vill nog se dig spekulera lite först.
Som jag skrev ville jag skicka upp de jag litade minst på upp på dansgolvet. Något knasigt kommer antagligen hända där uppe, och då kan man experimentera med dem som man kommer sakna minst om de blir tagna ur spel. (Självklart inte personligt menat, utan taktiskt menat :heart: )

Listsystemet verkar i vilket fall inte leda någon vart eftersom alla inte följer den modellen. Är det ens någon som för en sammanställning?

Efter att ha tänkt igenom alltihopa en gång till så håller jag mig nog vid min första ståndpunkt; att det är bättre att bestämma själv. Men jag tror ändå att det är en poäng att skriva teoretiska önskelistor om vilka man vill dansa: detta kan vara värt att analysera i senare rundor.

Till Arvidos

Arvidos said:
Jag tycker inte det finns några gröna på discot, men skulle jag sätta pengar på vilka som är ulvar så skulle jag inte sätta dem på Lu-kaazh, och inte på xyas om Trasapa visar sig vara ulv.
Varför skulle du inte sätta dina pengar på xyas om Trasapa är ulv?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
(6/15)

Alright, som nu flera redan påpekat så menar även jag att vi hittat en ulv i Trasapa. Jag menar till och med att det är sjukt jäkla uppenbart och om Trasapa inte röstas ut den här dagen så kommer jag bli väldigt besviken på byn. Röst: Trasapa

Jag väntade lite med att slå ner på det här uppenbara misstaget eftersom det alltid är spännande att se hur folk positionerar sig och jag ville inte ta död på debatten så att säga. Men vi kollar igen på exempelrollen:

Vimes said:
Klass: 5/6/7/8/9 Du är alltså mellanstadiekid/högstadiemobbare (bybo/ulv).
Mellanstadiekidsen (byn) vinner när alla högstadiemobbare (varulvarna) är ute ur spel. Högstadiemobbarna vinner när de är lika många som eller fler än mellanstadiekidsen.
Utklädnad: XX
Favoritsnask: XX
Och så kollar vi på anmälningstråden:
Vimes med mycket häftiga färger said:
D I S C O

för alla ÅK5 och 6 i Nora!
(btw, grönpoäng för Brynolf för att han var den som påpekade det här först)


Och så tar vi med i beräkningen då att Trasapa outat 4de klassare, och han dessutom spelat rätt skumt förutom det. Trasapa har helt enkelt fluffninjat sig själv, och hans 'förklaring' i det senaste inlägget är visserligen gedigen, men helt utan trovärdighet. Imorgon när han är död så ska vi kolla mer på vilka inlägg han gjort och vilka som var på honom tidigt osv, men vi kan väl redan nu konstatera att han är en av de få som försvarat Recca. Det är faktiskt en jättemärklig taktik om Recca skulle vara grön, när det finns en annan person som flera tongivande personer går hårt åt, så hade det varit mycket enklare som ulv att försöka pressa vidare där, nu gör han tvärtom och såvida Trasapa inte redan från början planerat att suicida första rundan så gör det beteendet helt klart att det stänker röd färg på Recca.

Jag noterar också väldigt intresserad att Basenanji så sent som 20:44 försöker försvara Trasapa:
Basenanji said:
Det sagt, jag håller fullt med dig om din analys av Trasapa och alla hans frågetecken känns mer som att han vill få andra att ta initiativ i stället för att behöva tycka eller tro något själv. Det är just därför det känns så väldigt konstigt att han DESSUTOM går ut med ett så uppenbart dålig outning som fjärdeklassare?!

Kan han verkligen vara så orutinerad att han som ulv helt missar Vimes starttråd? Här skulle jag vilja se vad andra har att komma med innan jag röstar på Trasapa.
Eller ja han gör ett sånt där ulvigt försvar den han försöker peta bort rösterna men samtidigt säger att han nog är ok med att rösta ut honom (utifall det nu ändå skulle bli en majoritet så vill han ju inte att det ser ut som att han försökt rädda honom).

Å andra sidan så vet jag att Basenanjis spelstil alltid gör att jag misstänker honom, men Brynolf har en bra attack där tycker jag och när vi väl har dödat Trasapa och Recca, så tar jag gärna Basenanji.

Vad hände förresten när Brynolf och Dragonborn kom ut med samma snask, vilken ordning, hade det diskuterats, vem var pressad? Jag tycker det känns lite märkligt om några har samma snaskfavorit även om det inte är helt omöjligt. Alltså min första tanke var att dom var några slags BFF (Best friends forever) men deras spel mot varandra tyder ju verkligen inte på att det skulle vara så.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Pix said:
Ett rån är inte ens sött. Det får mig att tänka att om ulvarna inte har godisalibi så är den här outningen väääldigt safe.
jag antar att det inte är ett 'ha i glassen' rån utan ett såntdär tredubbelt göteborgskex rån. Det var det jag åt i lågstadiet och mellanstadiet på disco, ett vanligt enkelt rån är ju ekvivalent med en knäckemacka. Sen slänger du ut exempel på snask som är troliga som inte heller är söta... Lakrits till exempel. Sluta säga emot dig själv.
Är lakrits inte sött? Okay, snabb googling avslöjar att lakrits är ett sötningsmedel med upp till 200 gånger mer sötma än socker (OWNED!). Men nu handlade det ju inte om det, utan ditt försvar var egentligen en undanmanöver av själva frågan vilket i sig är ulvigt beteende. Själva poängen jag framförde handlade om att lakrits är traditionellt godis, rån är det inte. Och ja, jag såg knäckemacka-rånet framför mig, om det inte är ett sånt rån utan ett sånt där glassrån med vaniljkräm i så tycker jag nog att Vimes i sitt författande av godisarna har gjort ett avstamp i att vara ganska noga med vad det handlar om i övrigt, men just i ditt fall så har han alltså inte brytt sig om att specificera att det handlar om ett godisrån. Med andra ord har jag fortfarande svårt att köpa att ditt rån inte är påhittat. Jag ser framför mig att du istället diggar att suga på cigaretter.

För symmetrins skull kan jag tänka mig att det är så att vissa ulvar har alibi på godis och vissa på utklädnad. T.ex tycker jag att rånet är en ganska lättpåhittad godis, men jag kan tänka mig att om du är ulv, Pix, så har du en ganska schysst maskering. Och jag kan tänka mig att en ulv har det ena eller det andra.

Trasapas plan said:
Inte dansa
Mjärden
Recca
Björn den gode
Basenanji
LJSLarsson
Arvidos MC

Jag har utgått ifrån de jag finner rödast och hindrat dem från att kliva upp på dansgolvet eftersom jag tror att de kan göra mer skada där än nedanför. Sen har jag satt de brunoranga blandat med de mindre aktiva för att göra det svårare för ulvarna att välja byte om det skulle vara så som jag befarar.
Här tar du med mig i din rödast- och brunastlista. Det här är ju första gången du nämner att du tycker att jag är ulvig. Dessförinnan har du ju faktiskt försvarat mig, trots att både BDG och K.K tryckt på min rödstatus.

Utgår vi från att du är ulv och att jag är bybo så har du ju facit på mig och då är det självklart så att du som ulv helst inte vill gå i K.K's och BDG's släpspår och rösta ut mig eftersom det suger som ulv att ligga och rösta på en bybo. Däremot att vara den som inte röstar på bybon är ju något en vill göra som ulv eftersom då kan du senare säga "jag trodde att Recca var grön, faktiskt, jävla illa att ni röstade ut en bybo, låt oss rösta på K.K och BDG".

Trasapa i ett tidigt inlägg said:
Recca har spelat lite lojt och knepigt visst, men jag tycker mig inte känna igen de där ulv takterna som hon har visat upp i tidigare lir. Det kan såklart bero på att hon är trött i armarna och inte orkar försvara sig med samma frenesi men ändå..
Nej jag vill inte sätta Recca i det ryssröda skåpet än.
Men sedan dess har du hamnat i ordentligt blåsväder och någonstans i den vevan så har du omformulerat din åsikt om mig så att jag nu är på din misstankelista. Det här har du inte motiverat, mig veterligen. Du får gärna motbevisa mig och citera dig själv där du faktiskt ändrar dig i löpande text.

Angående fjärdeklassaroutningen så märkte jag, föga förvånande, inget konstigt med den och reagerade egentligen med rynkad panna mot Arvidos och vem det nu var mer som slösade hela två inlägg på att fråga dig om din klass när du ju faktiskt hade skrivit ganska tydligt att du går i fjärde klass. Men nu förstår jag att du gjorde en liten Recca-miss och inte läste startinlägget ordentligt. Och det hade ju varit helt okay, det hade jag kunnat köpa, om det inte var så att du förklarade din "miss" med att det var en ulvfångarplan. Jag vill minnas att byn sänkte Empiricis som ulv just på att han rekonstruerade ett misstag och menade att det var en medveten honungsfälla för inte så många varulvsspel sedan. Min röst kommer antagligen hamna på Trasapa imorgon. (Glöm inte att ni kan ändra röst oberoende av maxtaket på antal inlägg när ni gjort slut på era inlägg).
Trasapa första inlägget efter K.K anklagar honom för mellanmjölkighet said:
Snyggt inlägg av K.K. Rakt på kanelen och sådär lagom uppkäftigt som bara en sann sumprunkare kommer undan med.
Trasapa efter att K.K gått på mer på Trasapa said:
Men K.K börjar likna sitt ulva-jag i förra liret. Kör på kaxigt, självsäkert och spyr ut halvmesyrer. Du skyddar dragonborn hyfsat girigt, är det för att det är du som styrt honom(vilket jag vet att du skulle göra om ni var ulvakompisar) eller är det för att du vill ha kvar en nybörjare som du kan utnyttja för att skapa oreda i slutet(tänk Max i förra liret). Du brukar vara mer paranoid och utspridd tycker jag av erfarenhet, men nu känns du mer målmedveten. Inte som en förvirrad bybo som försöker reda ut situationen utan mer som en ulv som vill styra skutan åt ett visst håll redan från start.
Jag känner iofs igen frustrationen av att inte bli lyssnad på, men jag tyckte det var intressant att första svaret var ett försök att blidka K.K med komplimanger och nästa försök gick ut på att anklaga honom för ulveri. Och det tycks ju vara samma historia med kappvändandet gentemot mig. Först är jag cool och grön och sen out of the fucking blue är jag plötsligt röd; precis när Trasapa har strålkastarna på sig så pekar han ut mig.

________________
Angående LÅNG
Det här med LÅNG. Alltså, jag tycker ju inte att det är en scumtell på något vis. Saken är att man inte får citera sitt rollpm så att omskriva "Store killen" till LÅNGA killen kan lika gärna vara mer träffande än att skriva "store killen". Ser jag någon mer reagera på det där med LÅNG på det viset så pingar de ulv för mig. Det är en FÖR enkel grej att ge sig på liksom; "Du skrev LÅNG med caps lock, hörru, varför gjorde du det? Är det så kanske att du är ulv??? Va va va??"

________________
Björn den Gode (och lite K.K som haft liknande tolkning)
Ni har ju lagt era röster på mig för att jag inte läste startinlägget ordentligt och därmed missade att alla kan välja att dansa. Ni menade då att det var scummigt att jag gjorde det misstaget, men i själva verket är det ju lika sannolikt att det är en bybomiss som en ulvmiss, så att det skulle vara rödande är ju ett falsarie. För att avgöra om det är rödande så måste vi ju först väga sannolikheten att jag som spelare och som ulv inte läser startinlägget ordentligt jämfört med sannolikheten att jag inte läser startinlägget ordentligt som bybo.

Ovanpå det så har jag träffat K.K IRL och då berättat om hur det svåra med att spela ulv för mig är att försöka att inte vakta om sina ord för mycket, att spela utifrån sin byboighet och försöka att spela avslappnat etc. Så om ni ska misstänka mig för att vara en ulv utifrån att jag gör misstag med startinlägget så måste ni ju rimligtvis utgå från att jag låtsas missa det uppenbara för att se mer byboig ut. Annars känner ni inte mig, Arvidos, K.K, Empiricus, Brynolf, Basse. Men känner ni mig (vi träffades ju häromveckan liksom, så ni borde väl ha koll på något jag faktiskt uttalade mig om IRL till er då?) så finner jag det jävligt ulvigt om ni tror att jag i egenskap av att vara ulv, snabbläste startinlägget och missade uppenbara saker där. Och eftersom ni, K.K och BDG, inte sagt annat än att det är ett ulvmisstag så anser jag att det stänker lite brunt på er.

Låt oss kolla hur BDG skriver:
Björn den Gode said:
Recca said:
Å andra sidan kan det claimet låta lite ulvigt, inser jag ju. Om det nu är så att ulvarna inte kan dansa, eller inte kan dansa många gånger, samtidigt som powerroller kanske inte heller kan det. Jag kan t.ex. tänka mig att det sitter nån kid i en rullstol eller nåt eller en nörd som är där men inte vågar dansa, men som i gengäld sitter på en fet förmåga.
och så kollar vi på startinlägget:

Vimes said:
Som ni säkert sett i era roller har ni alla valet att dansa under dansfasen (natten) eller inte.
Med betoning både på alla, och på valet. Och det här gör mig bara ännu mer misstänksam:
Recca said:
Sluta fåna dig. Jag pallar inte bli drevad av påhittade nonsensanledningar. Jag skrev "bra inlägg" inte "Basse är coolast i staaaaan". Tyvärr känner jag mig tråkigt nog lite blasé i det här liret. Jag vet inte riktigt varför.
Alright, du vill inte spela, fine, då röstar vi ut dig, för det där var verkligen ett dåligt försvar. Röst: Recca
BDG ser mitt misstag som en scumtell, utläser jag. Jag är jättenyfiken på hur han får mitt inlägg till att vara ulvigt, dock. I det här skedet väljer han dock att rösta på mig för att jag "känner mig lite blaze". BDG's respons på mitt "blaze" kan översättas med "Jaha, du är deppig idag, okay, dra åt helvete! Just det, glömde tillägga; fuck you biatch."

BDG tycks utgå från att andra spelare ska niga fint och lystra till hans erfarna stämma och det är sjukt frustrerande, jag hatar den typen av självgod auktoritet. Jag har noll respekt för den typen av fasoner. Det är en stor anledning att jag sedan freakade ur och började rösta på mig själv. I trots mot ett beteende som jag har noll överseende med. Jag godtar en ursäkt från BDG om han kommer med den, i övrigt har jag liksom inget mer att säga till karln.

Men nu när vi avhandlat den biten så hoppas jag att tonen förändras lite från Björn, lite mer agerande enligt hans namne vore mys till exempel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 14 av 15

Nusavise, dags att ordbajsa lite.

Jo givet skall Trasapa nackas den här rundan så jag börjar med en röst.

Röst: Trasapa

Årskurs 4 är inte en okay outning i det här läget. Brynolf har nu till och med draggat fram en plansch där det står ÅK5 och ÅK6 (mycket observant!)

Min tanke gällande Trasapas outning i förbifarten var att det även skulle kunna ha varit något fel från Vimes sida, men nu står det klart för mig att så är inte fallet.

Hur som så hade Trasapa tillräckligt många kliv i det bruna träsket enligt mig sedan tidigare så det här underlättade bara proceduren en aning.

Trasapa hade nått utlägg i vilken ordning hans outning av fjärdeklassare upptäcktes och hurivida den är nått att ha numera eller inte måste jag fundera på. Själv reflekterade jag över det efter Arvidos korta inlägg där han frågar om det stämmer, men att då hoppa på det kändes inte aktuellt.

Jag hoppade in i matchen så snart Empis tog upp det utan att reflektera över det och för att visa vart jag stod i det hela använde jag Arvidos och Tyr som måttstock i ludenhet. För mig var det då solklart att Arvidos är mycket mindre luden än Trasapa och i Empis ögon fanns det ju även ludenhet på Arvidos vackra bringa.

Hur som så kanske det inte går att dra några växlar över det hela.

Vidare.

Jag kommer att välja att peka på Recca som en grön spelare om Trasapa är brun som jag tror. I mitt inre så ser jag bilder där Trasapa vill hänga med mig och fixa biffen och få Recca hängd och på samma gång sakta men säker smyga därifrån och i nästa runda kasta fram bollen att K.K är en ulv! Kolla bara hur han dyngade ner Recca. Det är ju så klart en bra ulv-plan och så jobbar jag själv allt som oftast.

Mina tre ursprungsulvar: Trasapa-Recca-Basse hade ju en hel del luckor för att få ihop så nu kan jag plocka bort Recca.

Trasapan stannar kvar och Basse (där min röst ligger om jag inte röstar blankt?) får vara kvar tillsvidare.

Larsson var tidigare en ulv-bubblare men jag tycker mig skönja ett bra bybospel där.

Dragonborn var tidigare newbie-gröning men nu måste vi ha klara svar från honom. Det är ju en hel hög med grejer som sticker ut.

* Röstar på Basse för att han skrivit att han är bybo?
* Blandar in påhittat fluff baserat på sin verkliga person?
* Äter sega råttor precis som Brynolf
* Går i samma klass som Brynolf

Det finns frågor riktade till Dragonborn så det är ju bara att svara upp. Jag kan tillägga att jag inte finner det helt omöjligt att två kids gillar samma godis men det känns lite olustigt.

BDG said:
Jag tycker inte listan är skev, men jag gillar inte att vi går ut med innan vem som ska dansa eller inte.
Kör ba! Asså jag rättar mig in i ledet och kommer att avgöra om jag skall dansa eller inte och det utan att berätta det för er andra. Min lista kommer jag dock fortfarande att lägga upp. Numera lite reviderad.

Basse har sedan varit på mig hur många gånger som helst gällande dansa/inte dansa. Det har handlat om att jag inte har fördjupat mig i det eller nått sånt.

Äh, jag gräver fram det.

Basse said:
– Kan ni hjälpa mig att förstå varför KK som är så bra inte verkar intresserad av att diskutera dansens funktion i spelet? Okej om han hade haft nån sorts viktig roll, men han ser ju snarare ut att bara vara ointresserad.
Om jag har en viktig roll eller inte låter jag vara osagt. Om jag tycks helt ointresserad av det hela så kan du nog ha uppfattat det ganska rätt. Lixom, jag har ingen clue om hur dansa/inte dansa fungerar. Jag har gjort en lista baserat på många ulvkandidater på läktaren och många som jag anser är grönare på dansgolvet. Varför? Jag hoppas på att nått bra händer. Nästa runda kommer jag nog ha mer att snacka om i dansfrågan. Ointresset ligger nog mest i att jag inte har nån aning och jag har lixom annat för mig än att fundera så hårt över det hela.

Numera måste jag ju så klart revidera min lista om jag ens gör en ny. Jag kommer som jag tidigare skrev välja utan att berätta för eder andra och nästa runda får Vimes lägga upp hurivida jag dansat eller inte.

Trasapa said:
Jag har utgått ifrån de jag finner rödast och hindrat dem från att kliva upp på dansgolvet eftersom jag tror att de kan göra mer skada där än nedanför. Sen har jag satt de brunoranga blandat med de mindre aktiva för att göra det svårare för ulvarna att välja byte om det skulle vara så som jag befarar.
Fäller in Trasapa (okay, han är inte fälld ulv än men jag vill gärna fundera över hur Trasapa som ulv lägger upp sina tankar här.

Alltså, ulvarna är farligast på dansgolvet säger Trasapa. Troligen är det inte så om vi skall köra lite dubbeltänk, men då måste vi koppla in Brynolf som kan köra lite wifom på det hela så att spekulera i det här kommer ju inte ge mig nått.

Åter till annat:

Basse said:
Och, ja, det sticker ut att någon claimar en fjärdeklassar-roll när Vimes har exemplifierat med 5/6/7/8/9. Skulle alltså Vimes ge klass:4 till Trasapa UTAN att ha med det i sin exemplroll i startinlägget? Låter alldeles för sadistiskt för att vara Vimes. Grejen är bara att det sticker ut lite för mycket, tycker jag, det verkar för bra för att vara sant att en ulv klantar sig sådär och speciellt att Trasan gör det. Men det ÄR misstänksamt och Trasan ska hållas under lupp.
Det här är ju ett rätt hårt försvar åh Trasapans vägnar vill jag påstå. Vimes har så klart inte gett Trasapa 4:e klassare om han är ulv. Vimes har gett Trasapa klass 9 med snus som favosnacks. Att Trasapa (som vi vet är soft och inte läser igenom startinlägget ordentligt) fnular till det och kör på en 4:e klassare är ju inte så märkvärdigt. Om jag satt på en ulvroll med klass 9 så hade jag högst troligt hållit koll på vilka klasser som redan outats (alltså 5 och 6 är ju det som outats) och troligen chansat in på 4:an. Jag hade inte upptäckt det själv innan Arvidos påpekade det rätt tydligt.

Jag tycker Tyr går in på det hel på ett klokt vis gällande Trasapans försvar till varför han klämde in en outning av fjärdeklassare.

Sammanfattningsvis

Det är väl ett rätt surrigt inlägg, men det viktiga är ju rösten på Trasapa.

Basse är med i mitt ulvgäng fortfarande.

Emis reaktion när jag kastar fjärdeklassare i ansiktet på honom och hintar om att Arvidos och Tyr är mindre ludna än Trasapa (alltså, det var ju dom som fixade biffen i mina ögon) är nått jag måste klura på. Det kan ju vara så att inte Empis greppade det riktigt eller så har ulvarna missat det. Ulv-Trasapa har ju vissa nackdelar med kommunikationen så om han upptäckt sitt egna misstag redan kanske inte Empis han få den informationen? Äh, vifåse.

Dragonborn har mycket att svara upp till.

I morgon spelar jag rollspel så jag kommer att slaska iväg mitt 15 inlägg under dagen. Min röst skall jag inte flytta så man kan säga att jag använt mina 15 inlägg väl. Min tanke var att ha slut på torsdagen i och med att jag ändå inte kan medverka aktivt. Lyckat helt enkelt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
8/15

Först har jag en fråga till Dragonborn: Vad skulle hända om jag siade dig?

Trasapa said:
Sen att jag visade "aggro" mot dig Arvidos är bara ett av dina spel. Jag har fastnat i ditt nät av skitsnack i ett tidigare lir och det var ingen rolig upplevelse för min del, du fick mig nästan hängd som bybo och snäppet ifrån att bara hoppa ur liret på grund av frustration. Men jag hajar, det är din grej du kör och fine du gör det bra eftersom du får fram reaktioner. Men den här gången står jag gärna över din inbjudan, tack för visat intresse.

Jag anser fortfarande att ditt första inlägg efter så lång tids väntan var menlöst och klent för att komma från en veteran. Sen frågar jag ut dig och vad får jag tillbaka? "du verkar arg på mig, varför?". Det stör mig, och det stör mig att du kommer undan med det för lätt.
Shit Trasapa, jag är inte ute efter att få dig att må kass. Om vi träffas någon gång bjuder jag på en valfri dryck som plåster på såren.

Jag kollade upp hur det gick förra gången vi spelade i Ankeborg, och mycket riktigt gick det till på ungefär samma sätt mellan oss.

Sidospår:
----
Men när jag skrev att du var tyken så var det inte bullshit eller manipulation, [inlägg]877989 för det var du faktiskt.[/inlägg] ("Verkligen, Arvidos? Är detta vad du har att komma med efter en lång tid av tystnad? Och du kallar mig ambivalent.." "Ok.. Singla slant då eller? Nej just, det var ju vämjeligt att bara köra random.. Förutom när det kommer från Arvidos då?" "Samma dravel som redan diskuterats plus lite mumbojumbo. Next!") Det är inte en reaktion jag väntar mig på inlägg, varulvsspel eller ej, så då tänker jag att det finns något annat där. Kanske att du tycker jag är orättvist hård mot dig, kanske att du är rädd att bli avslöjad om du är varulv... Och nu skriver du ju faktiskt att du har svårt svårt för min stil och inte har lust att gå igenom samma dåliga erfarenheter från förra gången, så det fanns ju en anledning.
----

Trasapa, du kan inte berätta mer om din roll?

Nu ser jag en bandvagn rulla upp bakom Trasapa. Jag har sett en, kanske två, indicier på att Trasapa är grön, så han skulle kunna vara endera i min bok, men jag tänker att det är bättre att ge honom en chans att själv ta upp det. Hur som helst så ska jag nog plocka bort min röst på Trasapa. Det är en röst som funkar för att pressa, men jag tror inte att den pressen är konstruktiv just nu, han behöver lite space att spela på.

LJSLarsson, du frågade "Varför skulle du inte sätta dina pengar på xyas om Trasapa är ulv?"
Jag har inte så mycket på xyas, i hans första inlägg så fick jag bara intrycket av att han var konstruktiv, avslappnad och saklig på ett byboigt sätt. Men i hans i det här inlägget röstar han på Trasapa, och vid den tidpunkten var det inte hett runt Trasapa än, hans röst var nummer 2 efter min. Skulle jag vara ulv skulle jag inte lägga röst nummer 2 på en kamrat.

Basse:

Jag tycker att den här frågan är ljummen eftersom jag läser in att du Arvid, implicit menar att det är scummigt att skriva "innan" spelstart. Att förbereda sig är slug varulvstaktik med andra ord, för då behöver man inte engagera sig i spelet samtidigt som man ändå ser ut att vara aktiv!?
Basenanji said:
Arvidos said:
Basse, du läser in en hel del som jag inte säger i ditt senaste svar till mig, och jag får känslan av att du inte alls visste vad grejen med klass 4 var, som du retroaktivt menar att du gjorde i det här inlägget. Är det här ditt gamla vanliga lir, eller är du varulv och livrädd att få byxorna neddragna? Ärligt, vad är det som händer?
Du tror att jag inte såg Trasapas goof alltså. Det är samma sak som att du tycker eller uppfattar att jag spelar klantigt, bara för att därefter anklaga mig för att vara "osäker" - lika osäker som Dragonborn(!). Du skriver att "jag får känslan av att du inte alls…" efter att jag har skrivit oerhört lite. Det är att tolka in väldigt mycket i det lilla jag faktiskt skrev.

Det ÄR frustrerande att bli jämförd med nybörjar-Dragonborn, en spelare som jag tycker har spelat oerhört mycket sämre än jag (åtminstione hittills).

Nej, det jag är rädd för just nu det är att jag måste försvara mig mot skitgrejer och för varje svar du (eller andra) får hittar du nya skitgrejer på mig. Och det känns knappast bättre att BDG gillar dig och typ clearar dig från misstankar. Liksom, ett bättre "fucked if you do, fucked if you don't" i det senaste ämnet får man leta efter. Du kan ju fråga dig själv hur jag skulle svara på dina frågor för att göra dig nöjd (svaret är givetvis att det inte finns något sånt svar. Vad jag än hade svarat så hade det kunnat vara exempel på "ulvighet".)

Så det känns helt enkelt grymt frustrerande att jag försöker bidra, elda under diskussionerna mm mm och så blir det ändå utdömt av att "du får en känsla", en känsla baserad på en väldigt liten snutt text. Det är nästan som att du har förutfattade meningar om mig och jag hoppas att du kan göra skillnad på dina intryck av mig som person/rollspel.nu:are och mitt deltagande här i spelet.
Whoo, whoo, whoo. Stopp i backen. De är bara frågor, Basse.

Det här är vad som händer:

Jag ställer vaga frågor till dig som lämnar mycket öppet för tolkas åt endera hållet.

Du tolkar dom som att jag dömer ut dig, att jag tycker att du är en osäker person, som Dragonborn (det tycker jag inte, jag menar att ni är osäkra kort för mig), att jag är osårbar (tack vare BDG) och kommer göra dig "fucked", till och med att jag har fördomar mot dig som privatperson!

Fattaru? Jag är en projektionsduk för dig! Jag gör nästan ingenting, och du snurrar iväg dig själv. Wrooooooo~. :gremlaugh:

Håller du med mig?

Okej, så dina frågor:

Några grejer som jag tycker att ni kan hjälpa till med:

– Arvid, du har ju helt rätt i att en högstadieelev måste ljuga om sin klass-status, men varför skulle det betyda att det är det enklaste sättet att fånga ulvar på? Det är ju också den parameter som är EXTRA uppenbar för ulvarna att de måste ljuga om, varpå vi nog kan anta att ingen har information om tex hur många som går i klass si-och-så.

– Kan ni hjälpa mig att förstå varför KK som är så bra inte verkar intresserad av att diskutera dansens funktion i spelet? Okej om han hade haft nån sorts viktig roll, men han ser ju snarare ut att bara vara ointresserad.

– Hur ska man förhåla sig till att det är väldigt olika antal inlägg från deltagarna, är det skumt att skriva lite/mycket?

– Hur ska vi förhålla oss till inläggstaket med tanke på att det är röstdag i morgon
- Helt riktigt, det behöver inte alls vara det enklaste sättet.

- KK är väl inte ointresserad? Han vill ju ha upp danslistor och så. Okej, att han inte teoretiserar kring dansen men... Jag vet inte, jag själv tycker att teoretiserande är överskattat.

- Ungefär lika skumt som det brukar vara. Jag tror inte att det behöver betyda så jävla mycket att KK snart gjort slut på sina inlägg, till exempel.

- Jag är lite osäker själv, tror jag kommer landa på 12-13 inlägg i den här rundan? Vi får väl se hur dynamiken utvecklar sig med inläggstaket på plats.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
9/15

Basse:

Typiskt, så glömmer jag den lilla biten av mitt inlägg som faktiskt är insinuerande och anklagande, så lägligt. :gremlaugh:

Mycket riktigt, jag tyckte att i det här citatet:

Basenanji said:
Mina misstankar so far:

1) Recca
Läs mitt förra inlägg, men mest för att hon spelar lojt och nonchalant, röstar på sig själv och har ett superduper-konstigt resonemang om dansandet.

2) Dragonborn
Läs förra inlägget, men mest för hans dilleri om klasskamrater/längden och för sina första obegripliga poster
3) KK
Svårt att lita på dig efter förra liret och att du kör på auto-pilot och faktiskt också för din snabba outning. Plus den där dansfrågan.
4) Trasapa
Cirklar sa någon, och nu är han 4e-klassare?!
5) Pix
Ja, jag vet inte men helvete vad det svamlades på där efter ett första inlägg som verkade vettigt...
(källa)

...så sticker 4) ut lite, det är inte riktigt en motivering, bara papegoja som inte kräver någon förståelse för argumenten. Försöker inte dömma ut dig här, det är bara att när jag ser något sådant tycker jag att det är värt att reagera och undersöka.

Basse said:
Du tror att jag inte såg Trasapas goof alltså. Det är samma sak som att du tycker eller uppfattar att jag spelar klantigt, bara för att därefter anklaga mig för att vara "osäker" - lika osäker som Dragonborn(!). Du skriver att "jag får känslan av att du inte alls…" efter att jag har skrivit oerhört lite. Det är att tolka in väldigt mycket i det lilla jag faktiskt skrev.
Så...... ?

.....jo, du såg den? :gremsmile:

Det här glömde jag också:

Röst: Blank

Får se om jag kan komma på något fräscht imorgon. Känns som att det har endast varit Dragonborn, Recca, Basenanji och Trasapa i hetluften, hela tiden?

Röster:

Basenanji: Dragonborn,
Recca: Recca, Basenanji
Trasapa: Xyas, LJSLarsson, Tyr, Brynolf, Mjärden
[Blank]: Pix, Arvidos MC
Mjärden: Basenanji
Dragonborn: Empiricus
Inte röstat: Lu-kaazh, Mucus

Hjälp till att uppdatera röstlängden när ni röstar!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas inlägg 5/15

Recca said:
Pix said:
Ett rån är inte ens sött. Det får mig att tänka att om ulvarna inte har godisalibi så är den här outningen väääldigt safe.
jag antar att det inte är ett 'ha i glassen' rån utan ett såntdär tredubbelt göteborgskex rån. Det var det jag åt i lågstadiet och mellanstadiet på disco, ett vanligt enkelt rån är ju ekvivalent med en knäckemacka. Sen slänger du ut exempel på snask som är troliga som inte heller är söta... Lakrits till exempel. Sluta säga emot dig själv.
Är lakrits inte sött? Okay, snabb googling avslöjar att lakrits är ett sötningsmedel med upp till 200 gånger mer sötma än socker.
Det gör väl egentligen varken till eller ifrån, men jag kan säga att det jag helst mumsar på är inte sött och inte ett godis heller för den delen, även om det ganska säkert skulle finnas att få ta på under ett mellanstadiedisco.


Sen helt orelaterat:
Recca said:
BDG's respons på mitt "blaze" kan översättas med "Jaha, du är deppig idag, okay, dra åt helvete! Just det, glömde tillägga; fuck you biatch."

BDG tycks utgå från att andra spelare ska niga fint och lystra till hans erfarna stämma och det är sjukt frustrerande, jag hatar den typen av självgod auktoritet. Jag har noll respekt för den typen av fasoner. Det är en stor anledning att jag sedan freakade ur och började rösta på mig själv. I trots mot ett beteende som jag har noll överseende med. Jag godtar en ursäkt från BDG om han kommer med den, i övrigt har jag liksom inget mer att säga till karln.
:gremfrown: Jag som hade fått uppfattningen om att sånt här hade blivit bättre den senaste tiden (under min frånvaro). Jag kan absolut förstå din frustration gentemot BDG:s spelstil, men han är inte heller helt fel ute när han pekar på att du använt att agera förorättad som en taktik i tidigare spel. Kan vi inte bara tagga ned stämningen lite och spela för att det är kul?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas inlägg 6/15
(ja nu blev det två ganska korta i snabb följd, men jag har inte använt så jättemånga av mina inlägg än, så det känns ok)
Mjärden said:
Jag kommer att välja att peka på Recca som en grön spelare om Trasapa är brun som jag tror. I mitt inre så ser jag bilder där Trasapa vill hänga med mig och fixa biffen och få Recca hängd och på samma gång sakta men säker smyga därifrån och i nästa runda kasta fram bollen att K.K är en ulv! Kolla bara hur han dyngade ner Recca. Det är ju så klart en bra ulv-plan och så jobbar jag själv allt som oftast.

Mina tre ursprungsulvar: Trasapa-Recca-Basse hade ju en hel del luckor för att få ihop så nu kan jag plocka bort Recca.
Jag håller Recca för varken grön eller röd i nuläget, men det här resonemanget förstår jag inte alls. Trasapas status som grön eller röd säger väl inget alls om Reccas status? Eller i varje fall inte mer än om någon annan han uttalat sig om denna rundan.


Idag är det hustruns födelsedag så jag kommer att vara lite småfrånvarande. Jag är dock väldigt nöjd med min röst på trasapa i nuläget. Visst, den var ursprungligen helt och hållet baserad på magkänsla, och jag har försökt ifrågasätta den efterhand, men det har dykt upp fler grejer och många av de anklagelser som lyfts är vettiga. Jag ser inget bättre alternativ denna rundan till hängning.
 
Top