Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Välkommen till mellanstadiediscot i Nora!
Järntorgskolans mellanstadieelever hade väntat på det hela sommaren, höstens stora disco! Och nu var det dags! Gympasalen var pyntad med fräna discoljus, popcornen i popcornskålarna var poppade och ur högtalarna spelades Carolas “Fångad av en stormvind”. I godisskålarna glänste gummibjörnarna likt ädelstenar. Stämningen var på topp! Det gjorde inte ens något att rökmaskinen som sexornas lärare hade skaffat fram inte fungerade.

Men plötsligt förstod barnen att det var något som var på tok! På spegeln på toaletten hade någon skrivit: “Tjänare era småskitar! Vem vill bli spolad först? Eller föredrar ni kalsongtricket?” Det kunde bara betyda en sak: att de elaka högstadiemobbarna från närbelägna Lindesberg hade kommit för att förstöra discot! Men vem var vän och vem var fiende? Med alla utklädda var det omöjligt att avgöra.


---

Grundregler:
Mellanstadiekidsen (byn) vinner när alla högstadiemobbare (varulvarna) är ute ur spel. Högstadiemobbarna vinner när de är lika många som eller fler än mellanstadiekidsen.

Om ditt roll-PM inte säger annat får du endast spela (d.v.s. prata om spelet med andra spelare) i den aktuella speltråden.

Varje runda har två faser: koiskhäng (dagfasen) och dans (nattfasen). Under kioskhänget diskuterar ni i den öppna tråden och röstar ut någon. Under dansen träder eventuella förmågor och ulvarnas nattmord i kraft. Resultatet av utröstningen redovisas i nästa tråd (nästa runda). Utröstade och nattmördade spelares klasstillhörighet, utklädnad och favoritsnask kommer att avslöjas tillsammans med fraktionstillhörigheten.

Röstning:
Under kioskhänget (dagfasen) har alla möjlighet att rösta i tråden. Du röstar genom att skriva “Röst: Vimes”, gärna i fetstil. Du får ändra sin röst hur många gånger som helst, det är bara den sist lagda rösten som är giltig. Den som fått flest röster när rundands deadline är nådd blir utröstad ur spelet. Vid lika resultat kommer den kandidat med den äldsta rösten (d.v.s. den, vid deadline giltig, röst som lagts först) att bli utröstad.

Inläggstak:
Varje spelare får skriva max 15 inlägg per runda. Överträdelser kommer att resultera i diskning, så att regeln följs kommer att förutsättas. Därutöver kommer jag hålla koll på inläggslängden, och märker jag att ni börjar ligga över 5000 tecken per inlägg i genomsnitt kommer jag införa begränsningar även där.

Mindre blaj om mer omsorgsfullhet alltså. Observera att det inte är ok att editera inlägg i efterhand.

Enda undantaget från regeln är att det är tillåtet att rösta även efter att man använt alla sina inlägg. Dock får man då enbart rösta, d.v.s. endast skriva “Röst: Vimes”.

Deadlines:
När en deadline är nådd kommer jag skriva “STOPP!” i tråden. Därefter får inga fler inlägg skrivas. Sedan räknar jag ihop rösterna, administrerar eventuellt förmågeanvändande och lägger därefter upp en ny tråd.

Deadlinesen är följande:
Runda 1: torsdag den 5:e, 22.00
Runda 2: söndag den 8:e, 22.00
Därefter får vi se, känns det segt kommer rundorna vara kortare.

Dansen:
Som ni säkert sett i era roller har ni alla valet att dansa under dansfasen (natten) eller inte. Vilka som har dansat under dansfasen kommer att, precis som utröstades och nattmördades information, redovisas i nästa trådstart.

Era roller:
Ni har alla fått PM med era roller. Dessa får ni inte citera i tråden, det enda som får återges ordagrant är det som står i fetstil i era PM. En regelvidrig citering kan resultera i diskning, och det är tråkigt, så håll er borta från gråzonerna. Undrar ni om något ni vill skriva är ok så skadar det inte att kolla med mig först! Jag är snabb på att läsa och svara.

Exempelroll/Rollmall said:
Klass: 5/6/7/8/9 Du är alltså mellanstadiekid/högstadiemobbare (bybo/ulv).
Mellanstadiekidsen (byn) vinner när alla högstadiemobbare (varulvarna) är ute ur spel. Högstadiemobbarna vinner när de är lika många som eller fler än mellanstadiekidsen.
Utklädnad: XX
Favoritsnask: XX
Förmåga: Du kan varje runda välja om du vill dansa under dansfasen eller inte. Skicka PM till mig.
Regeltillägg:
Det är inte tillåtet att länka till externa dokument i det här spelet.

TL;DR:
Seriöst, läs det. Det är inte så långt och det är fan reglerna till spelet. Skärpning! :gremwink:

---

Lycka till och må bästa fraktion vinna!
Glöm inte att fråga om ni undrar över något!

Arvidos MC
Recca
xyas
Lu-kaazh
Björn den gode
Pix
Basenanji
Empiricus
Dragonborn
Trasapa
Mucus
LJSLarsson
Tyr
Brynolf
Mjärden
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Wow äntligen igång! Och med ett Nytt fräscht upplägg med inläggstak så bör vi kunna bli lite effektivare utan en massa brus, förhoppningsvis.

Det blir lite svårare att få igång något däremot i första rundan kan jag tänka mig? I tidigare spel som jag medverkat i så har det vanligtvis varit ur en första rundans tidiga pajkastning och inläggshysteri som man senare har kunnat få fram värdiga spår. Så hur går vi till väga nu? Vi må ändå starta ett drev mot någon, men är det smartare att vänta tills samtliga gjort ett första uttalande?

Kanske måste vi sätta tempot lite hårdare redan från start. Ett första inlägg måste innehålla något konkret och givande så att vi genast får något att gå på då vi inte har tid att dra ur info från folk.

Nu tänker ni, "ah sheit Trasapa, du vill att vi massoutar för att du är ulv och vill hitta siare/väktare". Men hur ska vi annars få igång ett vettigt drev? Vi har inte tiden att leta små halvmesyrer att spinna iväg på för att sedan göra av med 12 inlägg för att få en outning.

BDG eller någon av ni andra veteraner kanske har kört något liknande upplägg förr med inläggstak och har en bättre taktik såklart, det rättar jag mig efter om det låter vettigt.

Det sagt så ska jag meddela att jag reser till Ryssland ikväll och kommer vara där till söndag förmiddag. Internet har jag på hotellet på kvällarna såklart och till viss del på telefonen(taxan är svindyr däremot så jag försöker hålla det till ett minimum). Så borta kommer jag inte vara men mindre aktiv på dagarna och mer på kvällarna i första rundan. (jag kommer vara +4timmar så min kväll är såklart er eftermiddag). Men just saying.

Så rusta upp och kom med snabba planer för hur vi kan tackla ut ulvarna så snabbt som möjligt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Äntligen igång!

Jag var så himla mätt på varulvsspel efter förra spelet, där jag fullständigt knockades av KK's fula spel, men nu har beroendet satt in ordentligt.
Eftersom det här spelet innehåller en del nyheter som inläggstak ska jag försöka i några korta punkter, sammanfatta några av mina tankar om spelet. Mycket av det här är självklart för många, men jag vill ändå bidra med hur jag resonerar och förhoppningsvis också hjälpa den som är nybörjare.

i) JAG VILL VINNA!
Helvete vad jag vill ha revansch för förra omgången. Jag känner mig som den mest grundlurade och naiva varulvsspelaren på hela jorden. Byxorna sitter fan fast i marken efter att KK drog ned dem. Nu vill jag vinna, jag skiter i hur, men den här gången ska inte ulvarna kamma hem spelet!

ii) Inläggstaket
Okej, vi kan alltså inte skriva hur mycket som helst. Det får vissa konsekvenser varav den absolut viktigaste är att vi inte längre kan fiska efter ulvar genom att syna aktiviteten. För en varulv är det alltid jobbigt att behöva vara aktiv och skriva (med visst undantag för några stjärnor) varpå en av de vanligaste varulvstecknena är låg aktivitet.

Nu måste vi också skriva inlägg med kvalitet, vilket för min del innebär att jag ska försöka att redigera inläggen bättre innan jag postar. Men mekanismen kan också användas till vår fördel, vi kan analysera inläggen efter kvalitet och då förhoppningsvis hitta ulvar genom stressiga, snabbt ihopslängda poster. En av de viktigaste ledtrådarna till att hitta varulvar borde vara att se vad de femton inläggen har använts till. Hur hjälpsam har man varit, vilka frågor har besvarats, vad har man tyckt till om osv. Det är därför det är så oerhört viktigt att alla lämnar ifrån sig information i de futtiga femton inlägg vi har tillgodo.

Med anledning av detta föreslår jag att:

* Alla måste skriva sin kvot inlägg/runda!
Att det är begränsade antal inlägg är ingen ursäkt för att inte skriva och vi ska vara uppmärksamma på dem som ligger lågt. Var inte nojjig över att du inte har något att skriva, bara ös på. Vem man misstänker, vad man tycker är misstänkt, tja, allt egentligen, för kallsluga ulvar lär sticka ut mot en sådan bakgrund. Då tvingas ulvarna att ge ifrån sig stuff som vi sedan kan analysera, vilket är bra och stiger i värde runda efter runda. ÄVEN OM NÅGON ANNAN drevas är det värdefullt att vi alla lämnar info om vem vi misstänker och vad vi vet. Annars kan ulvarna gömma sig i bakgrunden.

Dessutom, det här är jätteviktigt, när någon "tystnar" då ÖKAR misstankarna mot den personen. Därför måste bybor under hård press kämpa på och "sprattla". Varulvar, när de pressas och börjar tappa modet brukar nämligen oftast föredra att dra sig tillbaka i stället för att försäga sig. En bybo som alltså inte kämpar hjälper således varulvarna på mer än ett sätt. Bit ifrån!

* Jag tror också att det den här gången kommer vara viktigt att verkligen dreva mot någon och att vi hjälps åt med den uppgiften, just bara för att se hur folk ställer sig till våra anklagelser. Jag skulle vilja se hur vi snabbt drevar mot en/två personer typ tre inlägg/forumit, där alla tvingas ta ställning, för att sedan gå vidare till en annan person. Om man bara har ett visst antal inlägg lär det också bli svårare att låta bli att ta ställning till drevandet, så det är en fin mekanik sådär ur byboperspektiv.

Det här understryker också hur viktigt det är att alla deltar, skriver och är aktiva, för den här pressen kommer verkligen göra ulvarna spaka. Ju tystare de blir desto enklare blir det att hitta dem. Vi ska alltså göra det jobbigt för dem, så jobbigt att de börjar vela och tveka.

iii) Vi drevar hårt och byter snabbt
Det här är en cool feature KK brukar köra med, att man efter ett visst tag byter offer, även om man tycker sig ha hittat en ulv. Det är ju givet att ulvarna, om en bybo pressas, kommer vilja ligga kvar och pressa på så att både tid och inlägg försvinner i rask takt. Därför måste vi vara spänstiga nog att byta person mot dreven. Om det ser ut som att någon med flit ligger kvar onödigt länge med press på någon är det också en scumtell. Vårt mål är att dra ut så mycket information per runda som vi kan.

iv) Tänk med hjärnan och läs med hjärtat
Det här är ett spel som kräver både intelligens såväl som psykologi och en god balans mellan de bägge. Det räcker inte att komma med en briljant analys, man måste också tillämpa lite människokännedom och vanlig hygglighet. Vi vinner på en trevlig ton, samarbetsvilja och kreativitet. Hellre uppmuntra folk till att delta än att göra folk sura och hamna i idiotiska (Mukwa/Recca/Vimes/Trasapa…ni vet) långa tjafs. Det här har ju att göra med inläggstaket det med, men också för själva stämningen. Det är dessutom bra om vi visar andra hur vi resonerar, men har coolness nog att släppa och gå vidare.

v) Läs, tänk, misstänk!
Hellre att vi anklagar varandra än att vi diplomatiskt förhåller oss till den bistra vetskapen att det är knepigt att "bevisa" vem som är ulv och därför inte vågar säga någonting alls. Ulvar drar sig för att misstänka varandra och om de "lyckas" gröna folk till höger och vänster är det OCKSÅ misstänkt. Dessutom är tidigare anklagelser guld när väl siaren/siarna kommer in i matchen. Jag hoppas också att dreven ska (såvida tillräckligt många pressar på) leda till att folk outar grejer om sin roll.

"Meh, vaddå, tycker du att man ska dreva utan att det leder nånstans?" Ja, eftersom det kan användas i en senare ulvanalys.

Outa förresten, brukar jag gilla eftersom byn på rollspe.nu är så bra att den oftare av egen kraft hittar ulvar än genom siare/väktare (undantag: Max Raven mfl i Mukwas lir.). Dessutom blir det skönt tugg. Men jag har aldrig gillat massoutning redan runda ett, utan snarare runda två/tre, lite beroende på spelupplägg. Däremot vore det asbra om vi kunde få igång lite allmänt tugg om hur vi kan förhålla oss till roller/andra features i spelet. Då lär det bli enklare att sedan gå tillbaka och kolla vad folk har sagt (tex skitbra om vi ska fånga fejk-millers).

vi) Det vore toppen om vi hade en drev-ledare, så att byn har någon att följa, inte moinst med tanke på inläggstaket! KK brukar ofta få den rollen och för det mesta sköter han den perfekt, men efter förra spelet känns det olustigt att lämpa förtroendet på honom. jag röstar på någon av Arvid/Recca/BDG. Det är också ett skönt sätt att skapa press på den som drevar: den personen måste ju (duh!) driva på spelet och det är skitjobbigt för en ulv.

Och tycker ni att det här verkar misstänkt, så jovisst, det kan det ju vara, men man får väga nyttan av att ha en samlad by mot det olustiga i att någon får mycket att säga till om. Alternativt: hur ska vi annarts spela med tanke på att vi har ett begränsat utrymme med text?

vii) Läs din roll noga och flera gånger för att undvika missförstånd!

viii) Min första röst: KK

KK får min första röst, inte bara för att få revanch för förra omgången, utan mer för att han är kall, bra och grym. Värst ändå är att han bytte lag förra gången, vilket gör mig jävligt osäker på honom. Han är i det här läget den jag fruktar mest.

KK, jag vill att du spekulerar lite i hur ulvarna kommer spela med tanke på inläggstaket och jag vill att du säger något (du ska inte outa ännu) om våra roller och hur du tycker att vi ska jobba med den infon i fortsättningen! Och så förstås: vem misstänker du?

RÖST: KK

Så! Nu ska jag äta lite snask, mm vad gott med slaktavfall och ko-klövar!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Xyas inläggsräknare: 1/15

Vimes said:
Varje runda har två faser: koiskhäng (dagfasen) och dans (nattfasen).
Vill bara börja med att säga att fluffet här är bara för skönt :gremsmile:

Min spontana tanke om det här med inläggstak är att även om jag vet att flera av de återkommande spelarna är väldigt bra på att slänga ur sig massivt med inlägg så är 15 inlägg ändå en del. Så jag skulle vilja uppmanna folk att inte hålla igen, att inte känna prestationsångest över sina inlägg. Har ni något att säga så skriv ett inlägg. Håll inte på grejer tills ni har ett mastodontinlägg. Bättre att informationen flödar i mitt tycke.

Sen var jag på väg att skriva att rösta är gratis, men efter att ha läst regelformuleringen igen är jag inte säker längre. Så jag skulle vilja ha ett förtydligande från Vimes på följande:
Vimes said:
Enda undantaget från regeln är att det är tillåtet att rösta även efter att man använt alla sina inlägg. Dock får man då enbart rösta, d.v.s. endast skriva “Röst: Vimes”.
Går det åt ett av de femton inlägg för att göra ett röst-inlägg innan man har använt upp sin kvot, alltså att röst-inlägg är bara gratis efter att man använd alla sina inlägg. Eller är röst-inlägg alltid gratis?

Är det det andra alternativet kan vi ju dreva helt utan spendera inlägg. Är det det första alternativet not so much.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
xyas said:
Sen var jag på väg att skriva att rösta är gratis, men efter att ha läst regelformuleringen igen är jag inte säker längre. Så jag skulle vilja ha ett förtydligande från Vimes på följande:
Vimes said:
Enda undantaget från regeln är att det är tillåtet att rösta även efter att man använt alla sina inlägg. Dock får man då enbart rösta, d.v.s. endast skriva “Röst: Vimes”.
Går det åt ett av de femton inlägg för att göra ett röst-inlägg innan man har använt upp sin kvot, alltså att röst-inlägg är bara gratis efter att man använd alla sina inlägg. Eller är röst-inlägg alltid gratis?

Är det det andra alternativet kan vi ju dreva helt utan spendera inlägg. Är det det första alternativet not so much.
Alternativ 1 är det som gäller. Det är först efter att alla 15 inlägg är brända som röster är gratis.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Tja alla klasskamrater jag är den största killen i klassen och har valt discofluff som utklädnad, min röst faller på basenanji pga att han försökte outa sig som bybo från början
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Röst: K.K

Bra inlägg. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Fluffet i rollen säger mig inte så mycket. Men jag tänker mig att det kanske är så att vissa roller/fraktioner har begränsade antal dansningar, vilket innebär att vi kanske ska vara försiktiga med att dansa varje nattfas. Å andra sidan kan det claimet låta lite ulvigt, inser jag ju. Om det nu är så att ulvarna inte kan dansa, eller inte kan dansa många gånger, samtidigt som powerroller kanske inte heller kan det. Jag kan t.ex. tänka mig att det sitter nån kid i en rullstol eller nåt eller en nörd som är där men inte vågar dansa, men som i gengäld sitter på en fet förmåga. Jag kan ju inte veta, och egentligen kanske det är dumt att spekulera för mycket, men samtidigt känner jag att vi inte vill hamna i samma snåriga läge som skett förr där folk mer än gärna outat information om sin roll som sedan säkerställer att de just INTE är en powerroll vilket i sin tur inneburit att powerrollerna blivit allt mer synliga bland övriga roller.

Så jag föreslår att vi, tills vi har annan information om dans/inte dans, inte utgår från att vi alla ska dansa första rundan - kör random, singla en slant eller nåt. Jag tror ju absolut inte att Vimes har gett oss den apcoola förmågan (observera att jag inte säger något om att jag har eller inte har den) utan att ha en tanke bakom det. Fan va sur jag skulle bli i så fall.

Vidare så antar jag att vi kan utgå från att alla är utklädda, alltså även högstadiemobbarna har en utklädnad. För att vi alltså ska ha någon användning av outande av utklädnad innebär det att det finns något skit inskrivet i utklädnaden som är misstänkliggörande. Det kan vara så t.ex. att högstadiemobbarna (hädanefter förkortat HM) har samma utklädnad. De kanske har skelettspandex på sig som i Karatekid? Det skulle betyda att de behöver ljuga om sina kläder. En annan sak som kan få oss att ha nytta av utklädnaden är om någon bybo sitter med info om utklädnader. Sista möjligheten med kläderna är förstås att Vimes bara ger oss någon skit att snacka om.

Jag tror inte att Vimes gett oss värdelöst fluff av en anledning: Inläggstaket spelar redan varulvarna i händerna. Ska vi behöva bråka om värdelös information i XX antal inlägg innan vi kommer fram till att det var helt onödigt så känns det som en jävligt onödigt konstruerad fallgrop för oss. Därför tror jag att utklädnad är viktigt och inte bara fluff.

Det första jag tycker vi ska försöka sträva mot är att folk börjar resonera, bara skriv något. Precis som Xyas sa alltså. Var inte rädd för att ditt inlägg inte innehåller på gränsen till 5000 tecken (ord?).

Hur ser du på spelet?
Vad är dina tankar kring fluffinfon?
Hur många ulvar tror du på?
Hur stor chans tror du att K.K som ulv har att göra samma spel som förra gången?
Varför skriver Bassenanji ett så långt inlägg?
Varför säger Xyas så lite?
Hur kan Recca va så cool och nörd på samma gång?

Alltså, skriv något. Det behöver inte vara dagens bästa inlägg, det behöver bara innehålla dina tankar och resonemang kring spelupplägget.

Röst: K.K

Jag vidarebefordrade f.ö Xyas fråga till Vimes. Han har säkert redan uppdaterat i tråden medan jag skriver detta, men om inte så är det så att alla inlägg (även bara en röst) räknas till de totala 15 inläggen såtillvida att inte maxgränsen är överskriden.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(1/15)
Härligt att köra igen, det här har jag väntat på! :gremsmile:

Jag tänker också köra igång direkt med ett lite längre inlägg, vi har ju inläggstaket som gör att varje inlägg måste vara av högre kvalité.
Eftersom rösterna bara blir gratis när man använt upp alla sina inlägg så känns det som om det kan bli kaos i rundornas slut om alla har använt upp sina inlägg och det plötsligt börjar droppa röstbyten.

Spelet upplägg känns kul, i alla fall. Eftersom man har valet att dansa i dansfasen så har det valet såklart betydelse, jag kan direkt gå ut och säga att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på ifall man dansar eller inte. Valet att dansa eller inte är med andra ord viktigt, och det kan säkert finnas fördelar och nackdelar med att dansa eller inte dansa.

Outningar:
Basenanji said:
Outa förresten, brukar jag gilla eftersom byn på rollspe.nu är så bra att den oftare av egen kraft hittar ulvar än genom siare/väktare (undantag: Max Raven mfl i Mukwas lir.). Dessutom blir det skönt tugg. Men jag har aldrig gillat massoutning redan runda ett, utan snarare runda två/tre, lite beroende på spelupplägg. Däremot vore det asbra om vi kunde få igång lite allmänt tugg om hur vi kan förhålla oss till roller/andra features i spelet. Då lär det bli enklare att sedan gå tillbaka och kolla vad folk har sagt (tex skitbra om vi ska fånga fejk-millers).
Jag håller inte riktigt med dig här Basse, utan jag tror mer på Reccas gissning att Ulvarna har något de behöver ljuga om och jag tror vi vinner på att hitta det.

De variabler som vi har att jobba med är ju Utklädnad, Klass och Favoritsnask. Tidigare spel har både haft Ulvar med kompletta alibin och Ulvar utan kompletta alibin, och vi kan inte veta hur det ser ut i det här spelet förrän vi har hängt en Ulv som outat något innan den hängdes.

Jag tycker att vi skall outa under kontrollerade former just därför. Ulvarna kanske kan tjäna kortsiktigt på att saker kommer fram, men om (när) vi väl lyckas hänga en Ulv som visar sig ha ljugit eller talat sanning så vet vi mer hur det ligger till och kan agera därefter. Eventuella tredje fraktioner och dylikt känns som en mindre viktig fråga än att vi snabbt kan börja få huvudena omkring hur Ulvarna fungerar.

Jag vill ha era åsikter på hur ni helst tycker att vi skall outa:

1: Genom drev – detta kan bli lite vanskligt genom att vi har begränsade inlägg.

2: I hög, alla på en gång/i ordning/som en del av sitt resonemang om spelet – men endast en sak och med motivation om varför den infon och inte annan.

3: I hög, alla på en gång – Allt

4: Annat

Så – som jag skrev ovan så outar jag just nu att jag vet att det finns förmågor i spel som bygger på om man dansar eller inte. Även om jag själv är för outning så väljer jag att inte outa mer än så ännu innan jag hört vad ni andra har att säga.
Jag ser helst att vi outar den info som vi tror kommer hjälpa byn mest, och varför vi tror det.

Röster:

Vi är 15 spelare, så det borde väl innebära 3-4 Ulvar?

Lekledare/Rektor Vimes – Vad händer vid lika mellan 2 personer i utröstningen? Ryker båda eller blir det lottning eller sudden death?

Om det blir lottning så vet vi att det kan ryka så många som 3 personer på en runda (eller fler om Ulvarna har specialförmågor att döda flera alternativt om det finns någon tredje fraktion).

Eftersom vi bara är några som skrivit något ännu så tänker jag lägga min röst på någon som inte varit aktiv så denne kan hantera rösten i första inlägget och ge mer vatten på kvarn för hur vi skall köra vidare. Och för att inte sprida ut rösterna direkt i början så följer jag Basenanji, det får det bli KK/Mjärden som får min röst.

Röst: Mjärden

Det här gör just nu att rösterna efter några inlägg ser ut så här:

Mjärden har 3 röster: (Basenanji, Recca, Empiricus)
Basenanji har 1 röst: (Dragonborn)


Jag förväntar mig nu breda inlägg allt eftersom spelet fortgår, eftersom vi är begränsade så borde varje inlägg beröra så mycket som möjligt. Så om vi drevar någon så finns det ändå utrymme att slänga iväg frågor åt andra håll också. Tänk brett, inte smalt, så tar vi nog hem detta!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Empiricus said:
Lekledare/Rektor Vimes – Vad händer vid lika mellan 2 personer i utröstningen? Ryker båda eller blir det lottning eller sudden death?
Vimes said:
Röstning:
Under kioskhänget (dagfasen) har alla möjlighet att rösta i tråden. Du röstar genom att skriva “Röst: Vimes”, gärna i fetstil. Du får ändra sin röst hur många gånger som helst, det är bara den sist lagda rösten som är giltig. Den som fått flest röster när rundands deadline är nådd blir utröstad ur spelet. Vid lika resultat kommer den kandidat med den äldsta rösten (d.v.s. den, vid deadline giltig, röst som lagts först) att bli utröstad.
LÄS STARTINLÄGGET, ODÅGOR! :gremmad:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
I det här spelet så handlar verkligen om att skriva de långa analyserna, vilket verkligen inte är min gjej
För jag brukar skriva korta inlägg där jag mest ifrågasättare vad andra säger.
En grej jag vill diskutera är dansen. För jag ser två möjligheter om det. Det första alternativet är att
Man måste dansa för att kunna använda förmågor och om så är fallet så borde alla som kan dansa dansa för att dölja vilka som använder förmågor.
Man kan anta av min förmåga att Ulvarna måste dansa av någon anledning, Vilket betyder
Att vi kanske inte ska alla dansa?
Nu vet jag att jag borde sagt att alla som kan dansa borde ska och inte ska göra det, men jag försöker bara spekulerar vad dansen kan tänkas innebära.

Recca said:
Bra inlägg. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Fluffet i rollen säger mig inte så mycket. Men jag tänker mig att det kanske är så att vissa roller/fraktioner har begränsade antal dansningar, vilket innebär att vi kanske ska vara försiktiga med att dansa varje nattfas. Å andra sidan kan det claimet låta lite ulvigt, inser jag ju. Om det nu är så att ulvarna inte kan dansa, eller inte kan dansa många gånger, samtidigt som powerroller kanske inte heller kan det. Jag kan t.ex. tänka mig att det sitter nån kid i en rullstol eller nåt eller en nörd som är där men inte vågar dansa, men som i gengäld sitter på en fet förmåga. Jag kan ju inte veta, och egentligen kanske det är dumt att spekulera för mycket
Nej jag tror det här är något vi ska spekulera om, jag är säker på att dansen kommer vara avgörande för att finns ulvar
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
(1/15)

Hej allihopa!

Det här med inläggstak skall bli mycket spännande, men jag börjar redan bli stressad när jag börjar se mastodontinläggen det föder. Nåja, det kanske visar sig bättre i slutändan. Man får verkligen tänka på vad man skriver.

Mina tankar angående fluff:
När Vimes beskrev spelet och den nya takregeln föreställde jag mig att det skulle vara väldigt flufflöst spel förutom den charmiga settingen. Orsaken till detta är att spelet precis innan (mitt Dr Whowolf) var mycket flufftungt och i detta spel skulle en regel, som radikalt ändrar hur vi brukar spela varulvspel, införas. Nu får vi dessutom jättemycket fluff att hålla reda på. Varför?

Min spontana teori är att fluffet är till för att underlätta för byn eftersom förra spelet var så svårt; ulvarna måste till exempel ljuga om sitt fluff eller har detaljer som snälla bybor kan utpeka dem med.

(Obs! Detta är enbart en teori. Jag har inga konkreta bevis för detta)


Angående drev och outing:


Jag tror på organiserade drev. Visst, vi har mindre svängutrymme, men det gör dreven liksom tydligare. Man kan inte bara som seg bybo eller rädd varulv sitta och vänta ut ett drev riktat mot sig eftersom nya drev mot andra personer inte kommer ploppa upp som svampar ur jorden(vilket de gör i vanliga spel).


Angående antal ulvar:
Ulvarna går på högstadiet, eller hur? Det finns tre högstadieklasser att välja från, så det kan mycket väl vara en från varje. Det passar även in i min tidigare tanke att detta spel är lite lättare (och inte har fyra ulvar) för att kompensera Dr Whowolfs svårighetsgrad.


Angående de spelare som skrivit:
Trasapa, Xyas, Recca och Empiricus har skrivit kloka inlägg som förhåller sig bra till den nya takregeln.

Basses inlägg ger mig positiva vibbar. Det är mycket genomtänkt och känns genuint och äkta på ett sätt som är svårt att emulera som ulv. Basse känns därför grönish (men detta kan självklart ändras längre fram - detta är bara ett spontant första intryck)

Dragonborn:
Det här var ditt första spel, eller hur? Man bör vara försiktig med att berätta personliga detaljer om sin roll tidigt i spelet utan press från andra spelare, eftersom det är något varulvarna kan dra fördel av i vissa spel. :)

Detta känns som ett bybomisstag eftersom nybörjarulvar brukar få instruktioner från de andra ulvarna i vad de bör och inte bör göra. (Och fluff-introt tyder på att ulvarna kan prata med varandra).
Så ett grönish nybörjarskimmer på Dragonborn.


Röst: KK
(Motivation: Det är där drevet ligger, och KK brukar vara aktiv så han kommer nog snart och ger svar på tal)
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
[inlägg 3/15]
Jo det stämmer detta är mitt första varulvsrollspel, tyckte inte det var fel att "outa" mitt fina hår, angående fluffet så tycker jag det verkar spännande och att HMarna skulle ha samma utstyrsel tror jag endå inte kännes så troligt? eller vad säger ni??
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Jaha då var det dags. Är ochså "förstis" med varulspel, och allt som sagts hittils har varit vettigt och bra (med då undantag för dragonborn som på treinlägg har outat sigsjälv, och röstat men inte mycket mer). Att få igång ett drev mot K.K verkar också otroooligt viktigt eftersom han har varit så bra i dom spel jag skummat igenom. Jag vill ochså dreva lite mot dragonborn men det känns dumt att "slösa" mer av hans inlägg på vad som kan bara ha varit iver på att komma igång.
vi) Det vore toppen om vi hade en drev-ledare, så att byn har någon att följa, inte moinst med tanke på inläggstaket! KK brukar ofta få den rollen och för det mesta sköter han den perfekt, men efter förra spelet känns det olustigt att lämpa förtroendet på honom. jag röstar på någon av Arvid/Recca/BDG. Det är också ett skönt sätt att skapa press på den som drevar: den personen måste ju (duh!) driva på spelet och det är skitjobbigt för en ulv.
Blir nog lite lite med 1 person som ska först "gröna" sig själv och sedan dreva, men iden med en liten grupp som drevar är inte dum.
Och dragonborn, som recca sa
Jag tror inte att Vimes gett oss värdelöst fluff av en anledning: Inläggstaket spelar redan varulvarna i händerna. Ska vi behöva bråka om värdelös information i XX antal inlägg innan vi kommer fram till att det var helt onödigt så känns det som en jävligt onödigt konstruerad fallgrop för oss. Därför tror jag att utklädnad är viktigt och inte bara fluff.
Röst: K.K
Känns inte som att en röst på k.k behövs, men det skadar inte eftersom jag får rösta även om jag har slut på inlägg, så meh.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
[4\15]

Pix påstår ej heller att utklädnaden är oanvädbart fluff utan jag påstår att jag inte tror att ulvarna har samma kläder och frågade om era åsikter
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,644
Location
Stockholm
Ok, Brynolf har anlänt och står och betraktar DJ Base in the Face:s samling skivor och kassetter på lite avstånd.

Vi är alltså 15 spelare, vilket normalt torde innebära 4 mobbare, eller hur? Inläggstaket känns dock som en nerf för byn, så det är inte omöjligt att mobbarna bara är 3. Det beror på hur fluffet gynnar endera faktionen, och det vet vi intet om ännu.

Eftersom det finns ont om tid för skitsnack, tror jag vi måste börja få ut fluff från folk snarast. Men vi kommer inte hinna dreva på vanligt vis. Med 15 inlägg per spelare skulle alla inlägg gå åt till att dreva. Så vi måste hitta på nåt annat. Vi skulle kunna dreva flera åt gången, men eftersom vi bara kan rösta på en i taget, blir det nog mest rörigt. Massoutning är nog det som gäller va? Vilken variabel som ska outas är väl inte så noga. Jag tycker man kan outa det man själv tycker verkar vettigast. Det här är väl inte kutym, men jag ser inget bättre sätt. Vad och när man outar kan för övrigt vara viktig info, så jag tror på den här idén.

SÅ: Alla outar valfri info i valfri ordning. Om man är drevad kan man förstås behöva bjussa på mer. Kommentarer på det?

-------------------------------

Så, en röst ska läggas också ja. Även om Dragonborn kanske är nybörjare så gillar jag inte post-slöseriet därifrån. Så jag röstar på henom tills vidare.

Eller nej...

KK said:
K.K bränner sitt första inlägg!
WTF, det här gör du ju bara för att röra till det i huvet på folk. En ulv skulle aldrig wastea inlägg sådär uppenbart, men samtidigt är det just därför en ulv kan komma undan med det. Och så vidare...

Röst: KK
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 2 av 15

Roligt att det är igång! Än så länge finns inte allt för mycket att jobba med, men jag startar upp med lite lösa tankar gällande det som har postats i tråden så här långt. Troligen blir mitt andra inlägg långt..

Det har varit en del snack om inläggstaket.

1. Att numrera inläggen är bra
2. Att skriva något längre än vanligt och få med så många av sina tankar som möjligt i ett och samma inlägg är bra.
3. Att ta ställning i ALLA inlägg är väldigt viktigt. Det går inte att lajja runt utan att ta ställning när man offrar ett inlägg.

Om vi kikar på spelet från K.K´s synvinkel gällande det här med inläggstak och substansen i inlägg så har jag på rak arm några saker redan nu som jag stör mig på.

1. Trasapas första inlägg är mellanmjölkigt. Väldigt osäkert och väldigt mycket ?

Det blir lite svårare att få igång något däremot i första rundan kan jag tänka mig?

Så hur går vi till väga nu?

Vi må ändå starta ett drev mot någon, men är det smartare att vänta tills samtliga gjort ett första uttalande?

Kanske måste vi sätta tempot lite hårdare redan från start. Ett första inlägg måste innehålla något konkret och givande så att vi genast får något att gå på då vi inte har tid att dra ur info från folk.

Trasapa säger inte nått vad han egentligen står för utan det är bara lösryckta tankar om inget. Det är inte ställningstagande till nått och sånt skrämmer mig med tanke på att Trasapa är en skicklig spelare och i min värld så vet jag att Trasapa kan bättre än att låta andra tänka åt honom.

Basse är ju skön det vet vi alla. Hans första inlägg är tungt (läs; långt och mastigt) vid en första anblick, men kikar vi lite närmre så är det mycket luft där med. Överlag så kommer ju Basse med solklara tips och tankar som högst troligt alla "veteraner" sitter på så tyngden i det hela ger då inte mig någonting extra förutom att jag vaksamt skall se hur Basse utvecklar sitt spel. Alltså, det är väldigt mycket självklarheter som kommer från Basse.

Basse said:
KK, jag vill att du spekulerar lite i hur ulvarna kommer spela med tanke på inläggstaket och jag vill att du säger något (du ska inte outa ännu) om våra roller och hur du tycker att vi ska jobba med den infon i fortsättningen! Och så förstås: vem misstänker du?
Varför skall inte jag outa ännu? Jag är brukligen den sista som outar oavsett om jag är ulv eller bybo. I min roll som byns motor lyckas jag allt som oftast klara mig undan (tack vare skickligt spel?) och de gånger jag varit ulv har det hjälpt mig och mina ulvvänner till segern. Är det någon som skall outa tidigt så är det ju jag och det kommer jag göra också oavsett om övriga vill det eller inte.

K.K´s första outningar: Jag är utklädd till en Dino Rider och gillar att snaska i mig 1 kronors Banankolor.

Jag bjuckar på lite svängrum för ulvarna. De får min dress och de får veta att jag är en snaskig gottegris. Vi skall outa i R1 och vi skall göra det på eget bevåg.

Att dreva under R1 för outninar är inte görligt. Det kommer att kosta oss för många inlägg att bygga upp tillräckligt många drev för att få ut något av det. De som outar tidigt kommer jag sätta i mitt mera byboiga fack tillsvidare.

OCH... jag förutsätter att de som outar tidigt (och givet senare också) kollar av sin roll och gör det som gynnar byn bäst och helt skiter i sin egen ställning. Har du en powerroll som skadas av en outning får du ju så lov att göra det bästa av situationen, men se till att göra nått vettigt så att du inte får en ulvstämpel i pannan. Låt ulvarna outa ulvigt istället.

xyas, härligt att du är med igen!

Dragonborn, här flödar det av korta inlägg och outningar ser jag. Får vi ut nått av det? Yes, helt klart så pingar det mer bybo än ulv. Den som säger nått annat kan ju motivera det så att jag kan sätta på mig ett par andra glasögon.

Recca!, oh yes. Som jag förstår så har Recca svarat på Basses inlägg och det sammanfattar Recca så här:
Recca said:
Bra inlägg.
Det är väl ungefär därifrån jag tänker jobba.

Kan Recca ta upp vad som var bra i Basses inlägg?

Utöver det så fiskar Recca rätt hårt på dans/inte dans.

Empis, är ju helklok. Vi vet att det är gratis att rösta efter 15 inlägg, men röstandet skall i första hand ske i de första 15 inläggen. Vi skall tidigt spika vår röst på någon vi tror är ulv. Att hålla på att byta röster mot slutet är ju något som ulvarna gynnas av då det inte går att motivera sin röst.

Som det är nu är det ju flest röster på mig (K.K/Mjärden/Whatävvers). Att rösterna ligger på mig kan jag köpa än så länge, men ligger de kvar på mig efter detta inlägg så krävs det en motivering och inget slentrianröstande på K.K för att han är en sumprunkare. Vi skall motivera våra röster och vi skall rösta innan vi har slut på inlägg så är det bara!

Lu-kaazh snackar om dansa/inte dansa men håller inte med Recca. Min första fealing gör det klart att Recca skall outa hurivida om hon har förmågan att dansa eller inte och snacka av sig lite mer hur hon ser på det hela med dansa/inte dansa.

LJSLarsson
Larsson said:
Angående antal ulvar:
Ulvarna går på högstadiet, eller hur? Det finns tre högstadieklasser att välja från, så det kan mycket väl vara en från varje. Det passar även in i min tidigare tanke att detta spel är lite lättare (och inte har fyra ulvar) för att kompensera Dr Whowolfs svårighetsgrad.
Nått här känns ju rätt mycket bullshit. Kan inte förstå nått i det här resonemanget. Vi vet att ulvarna är från högstadiet (7-8-9) och hurivida det är en från varje klass eller inte spelar ju föga roll. Är det tre stycken högstadiebarn från 7:an eller en från varje spelar inte det minsta roll. Ingen ulv lär ju berätta vilken klass de går i oavsett och om de ljuger ihop att de går i 8:an trots att de går i 7:an som sina ulvpolare är det ju same shit. Jag tycker hela det här stycket är fullkomligt ovidkommande och väldigt ogenomtänkt.

Larsson said:
Basses inlägg ger mig positiva vibbar. Det är mycket genomtänkt och känns genuint och äkta på ett sätt som är svårt att emulera som ulv. Basse känns därför grönish (men detta kan självklart ändras längre fram - detta är bara ett spontant första intryck)
Samma fråga som till Recca. Alltså: Vad i Basses inlägg är genomtänkt och bra?

Allt Basse skriver är ju skitlätt att emulera som ulv.

Pix har jag ingen koll på från tidigare lir, men Pix tycks ha koll på mig. Jag tycker du skall fatta egna beslut och inte följa strömmen. Du har röstat på mig baföatt, men jag släpper det nu. I övrigt så tycker jag att du tar ställning i ditt första inlägg och det är ju bra.

K.K´s magkänsla så här långt:

Trasapa är mjäkig men den som postar första inlägget. Att som ulv göra det är ju inte lätt. Det är absolut lättare att hoppa in något senare så det finns nått att snacka om men nu valde Trasapa att visa framfötterna rätt tidigt och det ger i mina ögon ett rätt dåligt sken med tanke på innehållet i inlägget. Det är mjäk och inget mer. Det visar inte alls hur Trasapa vill spela.

Basses första inlägg ger honom två kompisar i Recca och Larsson. Min reaktion är inte alls lik deras så jag förväntar mig att både Recca och Larsson visar mig vad som är så fruktansvärt bra med Basses inlägg.

// 7350 ord. Fnuk. Jag skall bättra mig i nästa inlägg.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 3 av 15

Jag kommer att rösta på Recca.

1. Vad gör Basse som är så bra?
2. Har du en förmåga som gör det möjligt att dansa/inte dansa?
3. Outa vad du har för dress på dig också så kommer vi någon vart.

Röst: Recca
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 4 av 15

Brynte said:
SÅ: Alla outar valfri info i valfri ordning. Om man är drevad kan man förstås behöva bjussa på mer. Kommentarer på det?
Jag har tidigare redogjort hur jag vill ha det och du tycks vara inställd på massoutning och skita i drevandet precis som jag. Är man drevad så skall de som drevar avkräva mer än en outning så klart. Det skall ju motiveras varför man drevar på spelare x.

I övrigt så tycker jag att du skall föregå med gott exempel och outa när du själv anser att vi skall outa.

Varför outade du inte något?

Lixom, det är ju slöseri på inlägg att inte outa och samtidigt förespråka massoutning. Nu har jag dig på min gröna lista men ändå Brynte. Det är lite villa ha kakan och inte bjucka på kakan själv du sysslar med. Att invänta bifallande från alla 15 är ju slöseri på inlägg det med. Nu kör vi! Rock n´ roll!
 
Top