Nekromanti [Varulvsdisco i Nora] - Runda 1

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
(8/15)
Blir ett kortare inlägg med lite svar efter KKs inlägg och
Mjärden said:
Jag hoppade in i matchen så snart Empis tog upp det utan att reflektera över det och för att visa vart jag stod i det hela använde jag Arvidos och Tyr som måttstock i ludenhet. För mig var det då solklart att Arvidos är mycket mindre luden än Trasapa och i Empis ögon fanns det ju även ludenhet på Arvidos vackra bringa.

Hur som så kanske det inte går att dra några växlar över det hela.
Mjärden said:
Emis reaktion när jag kastar fjärdeklassare i ansiktet på honom och hintar om att Arvidos och Tyr är mindre ludna än Trasapa (alltså, det var ju dom som fixade biffen i mina ögon) är nått jag måste klura på. Det kan ju vara så att inte Empis greppade det riktigt eller så har ulvarna missat det. Ulv-Trasapa har ju vissa nackdelar med kommunikationen så om han upptäckt sitt egna misstag redan kanske inte Empis han få den informationen? Äh, vifåse.
Det var en miss från min sida att jag inte reflekterade helt över vad fyran innebar i relation till startinlägget. Det står jag för, klantigt. Jag fokuserade mer på att jag tyckte det var lite underligt att som Arvidos MC gjorde avsatte ett inlägg enbart till en enda fråga. Två gånger hände ju det. Och jag tyckte då att det kändes som att Arvidos hade bidragit med väldigt lite vid det laget, och att du trots att du brukar vara bra på att hugga på oegentligheter inte ens ryckte lite i öronen vid det.

Nu har det ju hänt lite mer, och jag har ju inlägg att använda under dagen för att omvärdera mina ståndpunkter baserat på vad som händer.

Hursom, min röst ligger kvar på Dragonborn ett tag till, jag vill se något därifrån som ger mig mer vatten eller bensin på lågorna, för det senaste inlägget från Dragonborn behöver verkligen utvecklas.
Drakbarnet, du har lika många poster kvar som jag har (7), gör något av dem nu i dag, visa vad du står. Utveckla tankar om oss andra, kasta fram misstankar, försvar, förklara den där grejen med att du och Brynolf verkar snaska ur samma gottpåse. Vad tänker du om det?

Och Mukwa, du är nu den enda som inte har röstat någon gång alls. Pix och Arvidos gör dig sällskap i oplacerade röster. Hur ser du på att rösta blankt i det här läget av rundan, när det ändå finns en del misstankar och skumheter som flyger runt?
Vad hände med den tid du avsatte till spelet i går, gav den något värt och lite fräscht att lägga fram?

Så här ser röstlängden ut nu, rätta mig om jag har fel (inga timestamps denna gång, för ingen kan konkurera med Trasapan):

Trasapa har 6 röster (Xyas, LJSLarsson, Tyr, Brynolf, BDG, Mjärden/KK)
Recca har 2 röster (Recca och Lu-kaazh)
Basenanji har 1 röst (Dragonborn)
Arvidos MC har 1 röst (Trasapa)
Mjärden/KK har en röst (Basenanji)
Dragonborn har 1 röst (Empiricus)

Pix och Arvidos MC har röstat blankt

Mukwa har inte röstat alls.

Och här är en aktuell folkräkning (eller åtminstone inläggsräkning):
Arvidos MC 9
Recca 11
xyas 6
Lu-kaazh 3
Björn den gode 6
Pix 5
Basenanji 12
Empiricus 8
Dragonborn 8
Trasapa 10
Mukwa 4
LJSLarsson 6
Tyr 6
Brynolf 8
Mjärden/KK 14

Med denna kan man ju se att det är några som inte varit inne och tyckt SÅ mycket om saker. Nu kanske inte alla håller med Basse, men exempelvis 3 inlägg so far tycker jag är lite väl lite. Jag skulle se fram emot lite mer flow i dag. Vi har lite mindre än 13 timmar på oss till deadline.

Och de som jag inte kan hitta något outat alls ifrån ännu är: Lu-kaazh, Mukwa och Xyas. De har visserligen inte varit i rampljuset speciellt mycket, hur ser ni på outningsläget just nu.
Känner ni att det är bättre att outa något mer i denna runda eller vänta till nästa (min ståndpunkt är ju rätt klar sedan tidigare).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,602
Nu har jag skrivit det här inlägget typ fyra gånger och stannar slutligen vid att:

– Ja, jag överreagerade. Jag kan bara säga att jag får panik av känslan att jag som bybo lockar till mig uppmärksamhet när jag försöker vara konstruktiv och smart. Det känns som att jag är den sämsta sortens varulvsspelare som liksom inte bara misslyckas med att hitta ulvar, utan dessutom lyckas vilseleda byn.

– Jag vill vinna. På riktigt, för det känns så jävla surt att jag bara losar alla såna här spel. Just nu ställer jag mig frågan om det inte är dags att verkligen fundera på om jag håller måttet för nånstans är det liksom inget kul om man gör bort sig om och om igen. Läste ni att BDG skrev att han alltid tycker att jag beter mig scummigt? "Vad är det då jag inte har fattat?", tänker jag. Så jag kan tänka mig att mitt deltagande i det här spelet präglas av prestigefrågor.

– Jag tycker, när jag läser dina poster Arvid, att DU teoretiserar på ett sätt som KK inte gör. Och jag gillar't, inte för att det måste leda till några konkreta planer, utan för att det visar på era inställningar till att öht diskutera dansen som mekanism i spelet.

– Jag vill rösta på Trasapa för att han är den givne ulvkandidaten so far, men jag vill också rösta ut KK/Recca/Dragonborn. Trasapas klassclaim är så jävla off att det är lite för bra för att vara sant, men å andra sidan, om vi inte röstar ut honom kommer jag ha en gnagande oro för resten av spelet.

RÖST: Trasapa
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
9/15

Okay då skall vi ta och få ett par svar på ett par frågor då!

delande utav snask och klass

hmm... Det hade helt gåt mig förbi att jag och Brynolf delade snask och han outade att vi delade klass efter det jag outade mitt favvo snask/klass tillhörighet men det kanske inte har någon betydelse men kan ju faktiskt lika gärna tyda på att han hittade ett bra tillfälle att få till en bra ursekt? för att vi delar godis och då om han är ulv fått ett Aha Moment?? nu hittar jag på att vi delar klass också så får vi se om jag kan gömma mig bakom det(en tanke bara)

vad händer om du siar mig Arvidos

Ja du det vet jag ej, men du menar attså att du har en siar förmåga då har jag förstått det hela rätt då arvidos?

mina tankar på vad som har hänt hitintills i spelet?
Hmm jag har faktiskt svårt att skaffa mig en direkt uppfattning om dem flesta andra men, helt klart är att trasapas outning om 4 klass en klar scumtell speciellt när man lägger till inbjudnings affischen. så jag ändrar min röst till Trasapa.
Röst Trasapa
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 7/15

(Blir kort inlägg, men jag är på mobilen och har flera till godo)

Xyas: Vilka utöver Trasapa ser du som röda/gröna? För mig är det viktigt att du svarar på detta innan hans färg bekräftats tills nästa runda.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Inlägg 4/15 (Jag prioriterade väldigt fel igår.)
Okej. Jag jobbar till 21 ikväll vilket suger. Jag fick inte ihop ett enda inlägg igår kväll. Vad gjorde jag då? Jag sammanställde de 70 första inläggen från samtliga deltagare som nu ligger i 14 Word-dokument + ett röstnings- och outningsdokument. Jag tänkte läsa ikapp, men kom inte längre än så för att jag av någon dum anledning skulle göra en analys på alla i den kontext inläggen postats. Slitgöra som inte resulterade i en endaste post. Jag har dock all info kvar och jag kommer kunna använda det.

Larsson! På din lista över folk som INTE SKA DANSA finns både Mukwa, Empiricus och Lu-kaazh. Har du en avsikt med det här? Du kanske har fattat bättre än jag, men när jag går tillbaka och läser de tre herrarnas inlägg börjar jag undra lite över alternativet att de inte ska dansa. Jag har en teori om det här, men vill nog se dig spekulera lite först.
Basse, lägg ned det här. Du försöker hitta powerroller.

Inlägg 2: Basse fiskar efter mer info om dans/inte dans och tycker att det är det mest intressanta eftersom det skulle kunna innefatta både hur ulvarna får nattmörda och hur väktaren får skydda. Basse tycker också att vi ska strunta i att dansa runda 1 bara för att se vad som händer.

Inlägg 3: Basse spekulerar mer om dansen och tror att siaren bara kan sia dansande spelare. För att balansera upp det kan ulvarna störa ut förmågor på dansgolvet. Fluffet kommer vara användbart med förmågesiande.

Inlägg 4: Han tycker om KKs inlägg, men noterar att han inte diskuterar dansen alls.

Inlägg 5: Basse gillar BDGs spekulation kring dansen och poängterar att jag och Empis tycker att dansen är viktig. Basse understryker att powerroller är utsatta på dansgolvet.

Inlägg 7: Basse tycker att dansen hänger ihop med förmågor.

Längre än så här har jag inte läst för övrigt, och det finns annat att anmärka på också. (T ex att Trasapa är en fjärdeklassare, och att Recca har väldigt stor tilltro till sig själv som ulv så att misstag av henne bara är grönande. Jag tycker att det låter planerat att missa infon så att det finns något att snacka om. Typiskt ulvigt.)

Röst: Basse
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
(7/17)Reccas försvar går alltså ut på att hon när hon är ulv aldrig gör några misstag utan alltid spelar pefekt. Däremot när hon är bybo så bryr hon sig inte om spelet och gör därför ulviga saker. Jag tror att hon faktiskt tror att hon spelar perfekt som ulv, vilket också är varför hon blir så upprörd när man pekar på saker som verkar ulviga i hennes spel. Sen spelar hon kränkt och skriver saker som:

Recca said:
Jag blir dock irriterad på att du hänger upp dig på mitt val av ord. Det sättet du gör det på insinuerar att jag är ointelligent eftersom jag gör saker och ting "lite slumpmässigt". Den typen av nedlåtenhet uppskattar jag inte. Faktiskt går jag igång på den typen av skitsnack ganska rejält och om du vill få mig att hänge mig åt att bullshitta med dig så gör du precis rätt.
och nu försöker hon alltså få mig att be om ursäkt för att jag påpekat att hon spelar som en ulv. Jag tycker mest att den stilen är tröttsam, men det gör inte att hon blir mindre ulv för det. Måste springa på lunch nu men jag har ju rätt gott om inlägg ändå.

Rösta på Trasapa!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,602
[13/15]
Nej, Mukwa, jag försöker inte fiska efter powerroller, men du kanske säger mellan raderna att det är farligt att diskuetra dansen som spelmekanism för att det kan dra fram powerrollerna i ljuset? Synd att du säger det först nu i så fall. Men oavsett så säger det ju jättemytcket om folk - ser du? Om det är potentiellt superfarligt att diskutera dans, då grönas ju tex KK oerhört. <---- det var precis den effekten jag avsåg när jag drog igång diskussionen, vilket ni kan läsa om ni går tillbaka och kollar.

Grejen är ju att dansen som mekanism verkar vara en bärande del av just det här spelet och då är det bra om vi vågar snacka om det tycker jag. T ex är det potentiellt givande att bidra med tankar huruvida vi ska eller inte ska dansa. Sånt borde vi kunna diskutera UTAN att fara för powerrollerna.

Larssons förslag över folk som inte ska dansa är ju också intressant eftersom det betyder att han gärna sätter folk utanför dansgolvet, vilket kan vara lika farligt som att sätta de på dansgolvet - om ulvarna kan plocka folk som inte dansar. Därför känns det lite vågat att lägga alla ägg i samma korg om du fattar vad jag menar. (Eller det borde du ju göra som inte ville att Emp och Lukas skulle dansa samtidigt!).
Det gör också Larssons inlägg värt att syna.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Okay ennu ett kort inlägg från mig hehe,
Basse!? Vad är dina egna tankar runt delat favvo snask och klass?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
10/15

<ul style="list-style-type: disc">[*]Är det NÅGON som har fluffinfo om klasser, typ hur många i varje klass som har kommit eller så?[*]Skulle det kunna vara så här? För att använda specialförmågor, bybo eller varulv, så måste man dansa. Isåfall lutar jag åt att det bästa vore att vi alla var lojala med dansarna och gick upp på dansgolvet. Panelhönor suger! Finns det någon som har info som motsäger detta?[*]
Dragonborn said:
vad händer om du siar mig Arvidos

Ja du det vet jag ej, men du menar attså att du har en siar förmåga då har jag förstått det hela rätt då arvidos?
Det behöver jag inte ha. Men jag insåg något som kunde betyda att du var Miller, alltså bybo men ger utslag som varulv om någon siar dig. Men så är det alltså inte?[*]Lu-kaazh, du måste skriva mera![*]Jag granskade alla Empiricus inlägg. I got nothing on him. That is all.[*]Basse, nu gör du sådär igen! Jag ställer en fråga som du undviker, och när jag frågar igen så händer inget. Så här såg det ut:[/list]

Arvidos MC said:
Basenanji said:
Mina misstankar so far:

1) Recca
Läs mitt förra inlägg, men mest för att hon spelar lojt och nonchalant, röstar på sig själv och har ett superduper-konstigt resonemang om dansandet.
2) Dragonborn
Läs förra inlägget, men mest för hans dilleri om klasskamrater/längden och för sina första obegripliga poster
3) KK
Svårt att lita på dig efter förra liret och att du kör på auto-pilot och faktiskt också för din snabba outning. Plus den där dansfrågan.
4) Trasapa
Cirklar sa någon, och nu är han 4e-klassare?!
5) Pix
Ja, jag vet inte men helvete vad det svamlades på där efter ett första inlägg som verkade vettigt...
(källa)

...så sticker 4) ut lite, det är inte riktigt en motivering, bara papegoja som inte kräver någon förståelse för argumenten. Försöker inte dömma ut dig här, det är bara att när jag ser något sådant tycker jag att det är värt att reagera och undersöka.

Basse said:
Du tror att jag inte såg Trasapas goof alltså. Det är samma sak som att du tycker eller uppfattar att jag spelar klantigt, bara för att därefter anklaga mig för att vara "osäker" - lika osäker som Dragonborn(!). Du skriver att "jag får känslan av att du inte alls…" efter att jag har skrivit oerhört lite. Det är att tolka in väldigt mycket i det lilla jag faktiskt skrev.
Så...... ?

.....jo, du såg den? :gremsmile:
Jag skulle vilja att vi höll igång två drev för möjlig utröstning, så jag röstar på Recca. Hon är antingen en less bybo eller en ulv som spelar flaxigt och kompenserar med taktiskt skuldbeläggande.

Röst: Recca

Trasapa har 8 röster (Xyas, LJSLarsson, Tyr, Brynolf, BDG, Mjärden/KK, Basenanji, Dragonborn)
Recca har 3 röster (Recca, Lu-kaazh, Arvidos MC)
Arvidos MC har 1 röst (Trasapa)
Dragonborn har 1 röst (Empiricus)
Basenanji har 1 röst (Mukwa)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
11e eller 12e inlägget, ska komma ihåg och kontrollräkna sedan.
xyas said:
:gremfrown: Jag som hade fått uppfattningen om att sånt här hade blivit bättre den senaste tiden (under min frånvaro). Jag kan absolut förstå din frustration gentemot BDG:s spelstil, men han är inte heller helt fel ute när han pekar på att du använt att agera förorättad som en taktik i tidigare spel. Kan vi inte bara tagga ned stämningen lite och spela för att det är kul?
Jag vill kika närmare på Björn den Gode. Mest för att hans anledning till att fortsätta tycka att jag är röd beror på att han är övertygad om att Trasapa är röd. Bakgrunden är att Trasapa backade mig tidigare. BDG menar då (till skillnad från K.K som nyanserat nog erhåller att Recca ser mindre brun ut om Trasapa är ulv) att Trasapas försök att skydda Recca är rödande för Recca. Det här skrev K.K:
K.K said:
Jag kommer att välja att peka på Recca som en grön spelare om Trasapa är brun som jag tror. I mitt inre så ser jag bilder där Trasapa vill hänga med mig och fixa biffen och få Recca hängd och på samma gång sakta men säker smyga därifrån och i nästa runda kasta fram bollen att K.K är en ulv! Kolla bara hur han dyngade ner Recca. Det är ju så klart en bra ulv-plan och så jobbar jag själv allt som oftast.
Det här är ju den korrekta bedömningen av läget, det är så här en bybo resonerar kring ulvar. Nu betyder det ju inte nödvändigtvis att K.K är bybo för han är en klipsk jävla superulv, men däremot tycker jag att det skapar ett frågetecken kring Björn den Godes tolkning av spelet.

Så här skriver Björn den Gode om Traspa/Recca:
BDG said:
Imorgon när han är död så ska vi kolla mer på vilka inlägg han gjort och vilka som var på honom tidigt osv, men vi kan väl redan nu konstatera att han är en av de få som försvarat Recca. Det är faktiskt en jättemärklig taktik om Recca skulle vara grön, när det finns en annan person som flera tongivande personer går hårt åt, så hade det varit mycket enklare som ulv att försöka pressa vidare där, nu gör han tvärtom och såvida Trasapa inte redan från början planerat att suicida första rundan så gör det beteendet helt klart att det stänker röd färg på Recca.
Det här är alltså motsatsen till den slutsats som K.K gör. BDG menar att trasapas försvar av mig rödar mig om Trasapa är röd.

Utifrån en ulvs perspektiv är det förstås lägligt att skapa så många indicier som möjligt som rödar bybor, och det här är helt enkelt ett sådant tillfälle där BDG gör ett aktivt val att tolka indicier på ett visst sätt. Det handlar ju inte om ett logiskt resonemang.

Xyas said:
Jag håller Recca för varken grön eller röd i nuläget, men det här resonemanget förstår jag inte alls. Trasapas status som grön eller röd säger väl inget alls om Reccas status? Eller i varje fall inte mer än om någon annan han uttalat sig om denna rundan.
Så här skriver Xyas om samma sak vilket visar på de många olika sätt som en händelse kan tolkas på. Jag förstår ju hur K.K resonerar och jag kan även köpa Xyas tänk, men Björn den gode då? Hur tusan får han ihop att Trasapa (röd)=Recca (röd)?

Tidigare i tråden skriver BDG så här:
BDG said:
Intressant är att Trasapa försvarar Recca, det kan förstås betyda massa olika saker, återkommer senare om vilken jag tror är mest trolig.
Jag är därför nyfiken på hur det kommer sig att Trasapas försvar av mig rödar mig om Trasapa är ulv. Kan du förklara för mig hur det är logiskt? Hur tänker ulv-trasapa när han försvarar mig?

Saken är att Björn den gode, du gör ju egentligen samma sak här som Pix gör när hen skriver:
Pix said:
K.k och recca är garanterat gröna om den andra är röd.
Det är liksom som bäddat för att ett nattmord på K.K rödar Recca och det är ju finurligt, får man säga. Likaså om jag blir utröstad och visar mig vara bybo så kan Pix peka på K.K (som jag personligen tror är grön). Det är ett "damned if you do, damned if you don't" läge på hypotesen. Och sånt gillar naturligtvis ulvar.

Jag kör en repetition på BDG's första inlägg här. Han vägrar ju svara på mina frågor så, why not.
BDG said:
Så ett tips till er mer erfarna spelare. Läs startinlägget. Särskilt i ett spel med inläggningsbegränsning så kan jag verkligen inte förstå hur man kastar ur sig sina första inlägg utan att ha läst igenom förutsättningarna. Att inte göra det är kanske inte en ulvgrej i sig men att inte göra det och sen börja försöka spinna kring saker som hen vet/borde ha vetat är en skumtell. Så
Recca said:
Å andra sidan kan det claimet låta lite ulvigt, inser jag ju. Om det nu är så att ulvarna inte kan dansa, eller inte kan dansa många gånger, samtidigt som powerroller kanske inte heller kan det. Jag kan t.ex. tänka mig att det sitter nån kid i en rullstol eller nåt eller en nörd som är där men inte vågar dansa, men som i gengäld sitter på en fet förmåga.
och så kollar vi på startinlägget:
Vimes said:
Som ni säkert sett i era roller har ni alla valet att dansa under dansfasen (natten) eller inte.
Med betoning både på alla, och på valet. Och det här gör mig bara ännu mer misstänksam:
Recca said:
Sluta fåna dig. Jag pallar inte bli drevad av påhittade nonsensanledningar. Jag skrev "bra inlägg" inte "Basse är coolast i staaaaan". Tyvärr känner jag mig tråkigt nog lite blasé i det här liret. Jag vet inte riktigt varför.
Alright, du vill inte spela, fine, då röstar vi ut dig, för det där var verkligen ett dåligt försvar. Röst: Recca
Björn den Gode. Du skriver i inledningen att att inte läsa startinlägget ordentligt varken är ulvigt eller byboigt. Sedan skriver du att resonemang utifrån PM't är ulvigt om en inte läst startinlägget ordentligt och då undrar jag naturligtvis hur du får ihop det. Det känns som att det inte bygger logiskt på varandra.

BDG said:
och nu försöker hon alltså få mig att be om ursäkt för att jag påpekat att hon spelar som en ulv. Jag tycker mest att den stilen är tröttsam, men det gör inte att hon blir mindre ulv för det. Måste springa på lunch nu men jag har ju rätt gott om inlägg ändå.
Jag ger helt ärligt blanka fan i om du ber om ursäkt. Du är duktig på att vrida och vända på folks ord men det känns lite uppenbart när du försöker få min irritation på dig till att jag absolut måste vara ulv. Jag slår vad om att du ser rött när det handlar om mig, du har bestämt dig för att jag är ulv och allt får du till att passa den mallen.

Jag tror att om du är bybo så handlar det nog om att du stör dig på min ton eftersom du har en tendens att reagera på de (kvinnor?) som använder grovt språk. Oh no, she didn't! Nu ska jag snabbt förklara varför jag satte kvinnor inom parentes där men enligt min erfarenhet så uttrycks den här typen av gubbfloskler vanligtvis just i samband med att en självgod herre bestämmer sig för att nu är det dags att sätta ner foten här och reda upp i damkacklet en gång för alla, därmed basta. Min reaktion på det är RAGEQUIT!! Vilket Lukaazh tyckte var en uppgiven ulv. Men så är det alltså inte. När har jag någonsin (I beg you, kolla upp det) varit en uppgiven ulv, liksom. Pfft. No way. Jag är en stolt jävla überulv (fast inte just nu alltså).

(Sorry om jag kallade dig misogyn, Björn, jag menade inte att du är det utan jag menade det som att din kommentar triggade mina reptilsynapser.)

Meh. Nu har jag rantat nog om Björn den Gode. Goddamn vilken ragewhore man är då. :gremwink:


Grönish

Xyas (känsla plus indicier)
Arvidos (fångade 4eklassgrejen på Trasapa)
K.K (Alltså, fan vad jag inte vill gröna den här killen, men han resonerar ju byboigt åtminstone)
Lukaazh (Känsla och tidig outning av förmåga (ish))


Rödish
Dragonborn
Pix
Empis
...Bdg? Kanske.
Trasapa

Bubblare
Tyr
Brynolf
Basse
Mucus
Larsson

Basse said:
– Jag vill rösta på Trasapa för att han är den givne ulvkandidaten so far, men jag vill också rösta ut KK/Recca/Dragonborn. Trasapas klassclaim är så jävla off att det är lite för bra för att vara sant, men å andra sidan, om vi inte röstar ut honom kommer jag ha en gnagande oro för resten av spelet.
Alltså, det finns ju ganska många exempel på att ulvarna ljuger galet om saker och ting i tidigare spel. Just det där med fjärdeklass är ju en relativt lätt grej att missa med tanke på att de flesta av oss faktiskt gått i mellanstadiet och vi vet att fjärdeklassen ingår i mellanstadiet. Så att det skulle vara så förgrymmat otroligt att det finns anledning att ifrågasätta Vimes' spelupplägg för att det är en sådan bisarr miss från en ulv känns ju som en jättemärkligt slutsats. Ändå är du inne på den typen av tankar, Basse. Saken är att du misstänker mig (likt BDG bland annat) för de grejer jag gjort, bland annat att jag gör misstaget i början och inte läser startinlägget ordentligt, vilket jag utgår från att du tycker är ulvigt beteende. Men i Trasapas fall så tycker du att det inte alls är ulvigt utan är då mer ovillig att se det som en riktig scumtell (eftersom det ju är bara FÖÖÖR otroligt att han gör en sån miss, att ulvarna gör en sån miss).
Så basically så ser ditt resonemang ut så här: Recca missar = ulv. Trasapa missar = bybo.

Men det är liksom ännu lite värre än så för mig ser du som en ulv för att jag gör en miss, men Trasapa vill du ogärna se som ulv trots att han missar en grej och sedan LJUGER som en mytoman om det.

Arvidos said:
Jag skulle vilja att vi höll igång två drev för möjlig utröstning, så jag röstar på Recca. Hon är antingen en less bybo eller en ulv som spelar flaxigt och kompenserar med taktiskt skuldbeläggande.
Oj, okay. Två drev låter skitfarligt, men jag är på. Min röst ligger bra där den ligger liksom. Jag RAGEQUITTAR gärna runda 1 bara för att visa att BDG är dålig (eller ulv).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,602
Jag är verkligen ledsen Arvid, men menar du att det här:

Arvid said:
Så…… ?

.....jo, du såg den?

…är en fråga??

I så fall…vad exakt vill du veta?

---

Det första jag tänkte när Trasan outade sin klasstillhörighet var att det var jävligt skevt, med tanke på att Vimes gick ut med 5/6/7/8/9 som exempel på klasser. Därav mitt korta "..och nu är han fjärdeklassare också!". I min värld är det ett sätt att uttrycka förvåning över outandet. Om du inte tror mig kan vi väl lägga ner den här diskussinen och ägna oss åt något mer konstruktivt? Nu när jag läser den där frågan så ser jag inte hur jag överhuvudtaget ska kunna svara på den? Vad hade varit ett vettigt svar? :gremconfused:

En annan grej, i den där posten så tjafsar jag lite om Pix också, som jag tycker skrev vettigt i början för att vara nybörjare till att bli (kanske inte riktigt lika) otydlig och flummig i de följande posterna. Men det slår du inte ned på?

Faktiskt Arvid, jag är inte grinig nu, men jag tror inte att jag kommer kunna svara så att vi kommer vidare. Jag vet inte vad du förväntar dig av mig som bybo om det är så att hur jag än försöker så tycker du att jag glider undan frågor.

Så vi kan väl göra ett experiment? Kan inte du beskriva mig och min spelstil så som du uppfattar den? Du behöver inte utgå från det här spelet om du inte vill, utan du kan utgå från din generella bild av mig. Jag behöver din hjälp att förstå hur du ser på mig, för just nu går vi bara förbi varandra på något sätt.

Till er andra: nu behöver jag hjälp här, det känns som att jag bara har hamnat i en skittjatig återvändsgränd. Är det här konstruktivt verkligen? Jag börjar få lite ont i magen över att Arvid står över axeln och ställer samma fråga om och om igen. Är det nån annan som reagerar på hans uppvaktning av mig?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
11/15

Basenanji said:
Till er andra: nu behöver jag hjälp här, det känns som att jag bara har hamnat i en skittjatig återvändsgränd. Är det här konstruktivt verkligen? Jag börjar få lite ont i magen över att Arvid står över axeln och ställer samma fråga om och om igen. Är det nån annan som reagerar på hans uppvaktning av mig?
Det är okej, jag är inte ute efter något av dig förutom tydlighet. Jag kan återkomma med mina tankar om din spelstil, men jag vill vänta och se om Trasapa kan få ur sig ett till inlägg först.

Recca said:
Arvidos said:
Jag skulle vilja att vi höll igång två drev för möjlig utröstning, så jag röstar på Recca. Hon är antingen en less bybo eller en ulv som spelar flaxigt och kompenserar med taktiskt skuldbeläggande.
Oj, okay. Två drev låter skitfarligt, men jag är på. Min röst ligger bra där den ligger liksom. Jag RAGEQUITTAR gärna runda 1 bara för att visa att BDG är dålig (eller ulv).
.....whaaa? :gremlaugh: Så spelar man inte!

Kom igen nu, rösta på den du misstänker som ulv! Annars hjälper det inte.
 

shaithan

Warrior
Joined
8 Nov 2012
Messages
212
Location
Svergie
Hmm en allmän tanke, vissa av oss börjar få kort om inlägg nu
Så hur skall vi göra med dansen beslut behöver fattas ASAP!

Min röst angånde detta är att alla väljer själva och sedan får manmotivera sitt val i starten av runda 2
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
12/15

Dragonborn said:
Hmm en allmän tanke, vissa av oss börjar få kort om inlägg nu
Så hur skall vi göra med dansen beslut behöver fattas ASAP!

Min röst angånde detta är att alla väljer själva och sedan får manmotivera sitt val i starten av runda 2
Dragonborn, är du miller eller inte?

Jag tycker att alla dansar, som sagt.
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
6/15
WHAT?!
Jag skulle vilja att vi höll igång två drev för möjlig utröstning, så jag röstar på Recca. Hon är antingen en less bybo eller en ulv som spelar flaxigt och kompenserar med taktiskt skuldbeläggande.
Så om jag är lite fräck och omformulerar dig så vill du att varulvarna ska ha ett svängrum att ta ut den dom vill? Tycker du inte trasapa är mistänksam? Är du trasapas kompanjon? Du vill fullt alvarligt inte att han åker ut den här turen? 0.o Sorry men det får du förklara lite mer. Gärna idag. Röst: Arvidos MC Skulle vilja rösta på dig men det skulle ju säga emot vad som står däruppe. Röst: trasapa

Sen gör folk mig förvirrad. Är att lusläsa start dokumentet ulvigt eller är att inte göra det ulvigt?
Alla verkar ha sina egna åsikter. I trasapas fall spelar det ingen roll om vilken av dom är det, men att komma överens om något skulle vara bra (also förlåt store vimes för min föregående fråga, läste startinlägget igen och där stog det.)

Sen har jag tänkt massa. När vi kommer till nästa runda, och får reda på vem som dansar, så kommer vi väll inte se att exempelvis jag har dansat. Vi kommer väll se att någon utklädd till He-man var uppe. Kommer gå ut och säga att jag kommer dansa. Det finns ingen som inte vill att jag inte dansar. Även om dom gular mig eller inte så vill dom att jag dansar, har varit proffesionel dansare (aka jag har fått betalt för det, och det var inte ett engångs gig), så ja kan inte klandra dom (inte en smula).

Sen recca... Jag är ledsen att du tror som du gör, kan inte hjälpa det. Det står vad det står. Och jäklar vad intresant lakrits var.. lol.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tolv/Tretton.
Arvidos MC said:
11/15

Basenanji said:
Till er andra: nu behöver jag hjälp här, det känns som att jag bara har hamnat i en skittjatig återvändsgränd. Är det här konstruktivt verkligen? Jag börjar få lite ont i magen över att Arvid står över axeln och ställer samma fråga om och om igen. Är det nån annan som reagerar på hans uppvaktning av mig?
Det är okej, jag är inte ute efter något av dig förutom tydlighet. Jag kan återkomma med mina tankar om din spelstil, men jag vill vänta och se om Trasapa kan få ur sig ett till inlägg först.

Recca said:
Arvidos said:
Jag skulle vilja att vi höll igång två drev för möjlig utröstning, så jag röstar på Recca. Hon är antingen en less bybo eller en ulv som spelar flaxigt och kompenserar med taktiskt skuldbeläggande.
Oj, okay. Två drev låter skitfarligt, men jag är på. Min röst ligger bra där den ligger liksom. Jag RAGEQUITTAR gärna runda 1 bara för att visa att BDG är dålig (eller ulv).
.....whaaa? :gremlaugh: Så spelar man inte!

Kom igen nu, rösta på den du misstänker som ulv! Annars hjälper det inte.
Tycker du inte? Jag tycker att min plan är solklar. Jag är ju alltså nr 2 misstänkt av väldigt många just nu. Jag har inget emot att bli utröstad, jag hoppas att fler bybor/ulvar hakar på och röstar ut mig med tanke på att ni då antagligen får mer att gå på när det gäller Trasapa och Björn den Gode. Enligt mig är det faktum att jag är bybo något som kommer röda ned både Trasapa och framförallt Björn den Gode som biter sig fast i mig.

Som jag ser det så fungerar ulvar på ett av två sätt: Antingen har de svårt att fatta beslut, spelar försiktigt som tusan och försöker smita under radarn och det skapar mönster. Trasapa är mer av den ulven skulle jag säga, han vill inte hänga på drevet mot Recca i början t.ex. han vet ju att jag är bybo och det är ju inte cool att som smygulv ligga med röst på en bybo. Lägg därtill att det ofta är svårt att väga scumtells för ulvar. Hur mycket av en scumtell är exempelvis Reccas miss i början, det är svårt att veta som ulv när en dessutom vet att Recca är bybo.

Vilket leder mig till ulvtyp nr 2. Det här är ulven som biter sig fast (se exempelvis mitt spel i Mos Varulv). Det som karaktäriserar ulvtyp nr 2 är en ovilja att anpassa sin hållning efter ny bevisning som framkommer. Eftersom ulven har svårt att värdemässigt väga scumtells samt även bybotendenser uppstår ofta en statisk inställning där de första argumenten som användes vägrar frångås även när de bemötts. Den här ulvtypen är oftast ganska lätt att utröna på att allt som framkommer vinklas och läggs som bevis för att passa idén om ursprungsidén av ulven.

Det här är de huvudakliga ulvtyperna, BDG faller in i fack två här. Trasapa i huvudsak i fack 1. Men ofta hamnar en ulv i båda facken och liksom pendlar mellan dem.

Det som är så svårt som ulv är att försöka hamna i det genuina bybotänket där man hela tiden ifrågasätter sina egna slutsatser. Detta mellanläge som bybon bör befinna sig i är både skitsvårt att emulera och ofta svårt att ligga i som bybo under ett helt spel. Jag är t.ex. nästan alltid en aggro bitch när jag spelar varulvspel vilket tenderar att få mig att se ut som en ulvtyp 2 när jag inte ligger i mellanläget.

Nybörjare är också väldigt svårlästa förstås.

_______________
Nåväl, det jag ville komma fram till är att eftersom Björn den Gode uppenbarligen är en ulvtyp 2 (förutsatt att han är ulv) så vore det ändå rätt nice att ta ut mig tidigt så att hans anklagelser mot mig genomskådas en gång för alla. Därför tycker jag nog att min röst ligger bra där den ligger. Kom ihåg också att min röst nog legat längst, tror jag (eller det vet jag faktiskt inte, men om det nu är så så betyder det att jag åker om vi hamnar lika).
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Holy shit recca inte en liten personanklagelse du slänger ut dig! Jag känner inte dig eller björn, men herregud, jag skulle då verkligen inte spela ett spel om jag blev kallad ett kvinnohatande svin! geez.

Det är liksom som bäddat för att ett nattmord på K.K rödar Recca och det är ju finurligt, får man säga. Likaså om jag blir utröstad och visar mig vara bybo så kan Pix peka på K.K (som jag personligen tror är grön). Det är ett "damned if you do, damned if you don't" läge på hypotesen. Och sånt gillar naturligtvis ulvar.
SÅ lös problemet? dansa inte om kk dansar och dansa om han inte gör det. K.k har gått ut med att ahn inte kommer säga något så om du säger något är det han som väljer om ni är i "samma rum" eller inte. Om han då väljer att vara med dig och sen dör så har han antagligen inte tänkt eller så offrar han sig för att du ska komma ut som varulv, och någon annan dödade honom för det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Mukwas 5/15

Trasapa said:
Den har blivit reviderad ett flertal tillfällen eftersom jag har en paranoid känsla av att det här med dansen kan vara en avgörande grej för byns välmående. Powerroller kan bara använda sina förmågor på dansgolvet, det är med säkerhet. Troligen gäller det ulvarna också, vilka förmågor(om några) de nu kan besitta.

...

Jag vill dansa men jag ser varför andra inte vill.
Så då låter vi dig dansa för att du ska få information och avgör om du ska hängas eller inte nästa runda. Works fine with me.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Inlägg 9/15

Har spejat lite på debaklet kring fjärdeklassaren.

trasapa said:
Jag är en brådmogen 4'e klassare
(Man undrar ju lite över vad "brådmogen" kommer ifrån. Elaborera gärna!)

*Arvidos reagerar snabbast och frågar "Du går alltså i fyran?"
*Tyr upprepar samma fråga.
*Basse tycker det är skumt med en fjärdeklassare.
*Larsson håller med och tycker Trasapa är rödast.
*Tyr röstar på Trasapa tills han förklarat fjärdeklasseriet.
*Basse är den förste som pekar på att fjärde klass saknas i exempelrollen. Men Tycker att det är lite FÖR utstickande, och föredrar att misstänka Trasapa på grund av dennes fram-och-tillbakastajl.
*Arvidos nämner också exempelrollen.
*Trasapa uttalar sig om klassen:
Trasapa said:
Ok mycket uppståndelse kring min klass-outning. Olyckligt, om det är ett medvetet val av Vimes att inte ta med det i demo-exet eller en miss kan jag inte svara på. Eller så ska det ha någon form av tematisk koppling till min roll eller helt enkelt ett spratt för att sätta griller i huvudet på oss.
(ja, vilket tematisk koppling skulle det vara? Det är nog dags att du går ut med hela din roll, Trasan.)

Trasapa said:
En av orsakerna till att jag outade godis tidigt utan påtryckning var för att jag kanske skulle slippa outa något mer på ett tag och avvakta för att se om det skulle dyka upp fler "avvikande" klasser. För tro mig, tanken har slagit mig att helt enkelt ljuga om min årskurs, men jag vill minnas BDG's påmaning både i tidigare lir och även detta att det aldrig gynnar byn att ljuga så jag provade.
(Ok, så du visste att fyran saknades i exempelrollen.)
trasapa said:
Jag försökte dessutom klämma in det mitt i ett inlägg av en orsak. Jag antog att det skulle frammana nå sorts reaktioner, men troligen inte från ulvar om jag bara skrev det i förbifarten, ulvar är ju inte lika noga på att läsa hela inlägg har jag hört, speciellt försvarstal från en redan dömd sate.
Utifrån detta listar Trasapa sedan de som reagerat på hans klass. Arvidos, Tyr och kanske BDG grönas lite, medan Lukas, Larsson, Recca, KK och Empi rödas eftersom de inte reagerat alls.

*Tyr är på Trasapa direkt med att han borde ha gjort en grej av fjärdeklasseriet när han nu uppenbarligen var medveten om att det stack ut. Efterfrågar brödsmulning.
*Brynolf försöker fnula varför exempelrollen inte innehåller fyror.
*Brynolf hittar affischen och hotar med apknack.
*Larsson ligger kvar på Trasapa.
*BDG menar att han också i hemlighet varit övertygad om Trasapas ulvighet, men att han väntade med att gå ut med det för att se hur andra reagerade.
*Recca hoppar in:
Recca said:
Men nu förstår jag att (Trasapa) gjorde en liten Recca-miss och inte läste startinlägget ordentligt. Och det hade ju varit helt okay, det hade jag kunnat köpa, om det inte var så att du förklarade din "miss" med att det var en ulvfångarplan.
(Lite udda inlägg av Recca. Att "inte läsa startinlägget ordentligt" gäller ju bara ulvar, så klart. Bybor behöver inte ljuga om sin klass och förlorar därmed inget på att inte läsa startinlägget så noga. Så Recca förutsätter i den här meningen att Trasapa är mobbare, men samtidigt "hade det varit okey" om han inte hade kommit med efterhandskonstruktioner. Låter som att Recca medvetet hållit sig borta från Trasapa-debaklet men nu när det börjar se hopplöst ut hoppar hon in med en egen efterhandskonstruktion om varför hon inte reagerat tidigare.)

*KK noterar det där med affischen och tycker det är spiken i kistan. Tycker en röd Trasapa grönar Recca och rödar Basse (jag tycker ju tvärt om, vilket framgår nedan).
*Arvidos drar bort rösten på Trasapa och nämner ett par grönande indicier för apan.
*Basse och Dragonborn röstar på Trasapa

-----------------------------

Så vad får jag ut av allt det här?
1. Trasapa är mobbare. Det nästan måste vara så.
2. Recca är suspekt (om Trasapa är ond).
3. Framförallt Arvidos, Tyr och Basse får grönpoäng för noterandet av Trasapas udda klass. Och jag, förstås. Just Basse har ju velat en del kring det här, men det var han som var först med att hänvisa till startinlägget. Jag tror inte en ulvpolare skulle bistå byn med sådan ammunition.
4. Recca, KK, xyas, Dragonborn, Lukas, Pix, (BDG) och Mukwa hakade på klass-grejen väldigt sent (om alls), vilket inte är grönande.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
xyas inlägg 7/15

Brynolf said:
Det är nog dags att du går ut med hela din roll, Trasan.)
Medhåll. Ut med hela rollen trasapa.

Brynolf said:
4. Recca, KK, xyas, Dragonborn, Lukas, Pix, (BDG) och Mukwa hakade på klass-grejen väldigt sent (om alls), vilket inte är grönande.
Min röst låg på trasapa innan denne gick ut med klasstillhörighet. Svårt att haka på ett drev när man är där först (eller arvidos var nog före mig med en röst på trasapa).
 
Top