WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Jag är rätt säker på att "neotrad" kommer från antingen The Forge eller Burning Wheels forum. Just Burning Wheel är det spelet som beskrivs som neotrad först efter som det är ett, relativt, traditionellt rollspel som formas av (och delvis föds ur) Forge-diskussioner.
Minns att Noir fick den taggen, vilket jag gillade. Vet dock inte om det var första gången i wrnu-termer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
Om jag hade haft orken och minnet till det… så skulle jag nästan varit sugen på att försöka skriva en separat artikel som enbart fokuserade, och gick lite mer på djupet med, forumets alla mer eller mindre märkliga in-jokes, svårgenomträngliga flora av begrepp och konventioner, och annat liksom forumkulturellt. Men jag tänker att tidslinjen får räcka =)

När det gäller in-jokes och närtid… Rollspelsverket? Användaren "Gygax_Confirmed" pratar i Vrållådan om att han "Hade hellre sett att det fanns ett råd som beslöt om ett rollspel fick tryckas eller tillbaka till the drawing board" och @Mogger skriver "Rollspelsverket" (2020-11-11) [länk]. Jag tror det är upprinnelsen; sedan blev det ju väldigt snabbt ett etablerat internskämt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
När det gäller in-jokes och närtid… Rollspelsverket? Användaren "Gygax_Confirmed" pratar i Vrållådan om att han "Hade hellre sett att det fanns ett råd som beslöt om ett rollspel fick tryckas eller tillbaka till the drawing board" och @Mogger skriver "Rollspelsverket" (2020-11-11) [länk]. Jag tror det är upprinnelsen; sedan blev det ju väldigt snabbt ett etablerat internskämt.
14 minuter? ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,684
Location
Rissne
14 minuter? ;)
…är också ett internskämt som man skulle kunna skriva om, ja.

(Jag tänkte först "vafalls?! Är jag andre på bollen, var det nån som halvnyligen föreslog just rollspelsverket i den här tråden?" Men det verkar inte så; åtminstone ingen som jag inte har på ignore-listan…=) )
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Hörni, de här interna tävlingarna ligger mig lite varmt om hjärtat. Det har blivit en del flams och påhittade recensioner, och rentav en och annan spelrapport genom åren.

Debbies Titelutmaning kan vara den första av de jag tänker på. Februari 2008.
Titelutmaningen 2 kom maj 2008.
Titelutmaningen 3, mars 2012.
Titelutmaningen 4 kom september 2015.
Titelutmaningen 5 kom januari 2016, och det var nog sista som Debbie körde.
Khan tar vid maj 2019.
Nu med bild-inspiration, juli 2020
Tema licenser, maj 2022
X&Y körde vi maj 2023, och nu är vi ju nästintill i nutid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,863
Location
Göteborg
Hörni, de här interna tävlingarna ligger mig lite varmt om hjärtat. Det har blivit en del flams och påhittade recensioner, och rentav en och annan spelrapport genom åren.

Debbies Titelutmaning kan vara den första av de jag tänker på. Februari 2008.
Titelutmaningen 2 kom maj 2008.
Titelutmaningen 3, mars 2012.
Titelutmaningen 4 kom september 2015.
Titelutmaningen 5 kom januari 2016, och det var nog sista som Debbie körde.
Khan tar vid maj 2019.
Nu med bild-inspiration, juli 2020
Tema licenser, maj 2022
X&Y körde vi maj 2023, och nu är vi ju nästintill i nutid.
Jag körde ju kulturspelsutmaningen 2021. Tror att jag hållit andra också, men minns inte riktigt, och det är svårt att söka på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,863
Location
Göteborg
Entos slumptabellutmaning gav upphov till Om natten är alla katter grå, som kommer att publiceras nu i dagarna (så fort jag får hem det sista provtrycket).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
"Lilla Vampire the Masquerade kriget 2001"

Lite svårt att följa allt i tråden då jag har för mig att det fanns "sub threads" på den tiden.

Hur som helst, den visar på sätt och vis hur Vampire gjorde olika avtryck bland spelare. Spelmässigt, regelmässigt och känslomässigt.

En annan sak man påminns är att moderatkåren blivit mycket bättre på att dämpa tonen och "taskigheterna" i dagens forum.


 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,329
Hörni, de här interna tävlingarna ligger mig lite varmt om hjärtat. Det har blivit en del flams och påhittade recensioner, och rentav en och annan spelrapport genom åren.

Debbies Titelutmaning kan vara den första av de jag tänker på. Februari 2008.
Titelutmaningen 2 kom maj 2008.
Titelutmaningen 3, mars 2012.
Titelutmaningen 4 kom september 2015.
Titelutmaningen 5 kom januari 2016, och det var nog sista som Debbie körde.
Khan tar vid maj 2019.
Nu med bild-inspiration, juli 2020
Tema licenser, maj 2022
X&Y körde vi maj 2023, och nu är vi ju nästintill i nutid.
Tack för påminnelsen. Vi får ta och sy ihop ett tema och en ny utmaning snart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,863
Location
Göteborg
Det här är nog inget som ska in på tidslinjen, men i mitt sökande hittade jag lite gamla utmaningar jag höll 2008-2009. Det var rätt bra utmaningar!

Stilisismutmaningen, där man skulle skriva om en bit torr regeltext i en annan stil.
Krönikeutmaningen, där man skulle skriva om och analysera ett spelpass. Exakt noll personer deltog. :gremeek:
Old skool-utmaningen, där man skulle skriva ett rollspel baserat på något som inte längre var upphovsrättsskyddat.
Musikutmaningen, där varje deltagare fick en låt tilldelad att basera sitt spel på. Och det var inte ens metal!

Jag gillar tanken på att göra utmaningar som inte handlar om att skriva rollspel eller scenarion. Smart snubbe, den där Genesis. Kanske värt att göra om någon gång.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Finns Bröd i Mundana och Svärd på ryggen med någonstans?
Om ingen annan skriver om det så skulle jag kunna göra det, men jag tänker att det egentligen är bättre om någon EON-spelare/diskutör tar den bollen?

Jag skulle iofs också kunna skriva om Vampire som nämndes ovan, det har jag ju till och med spelat en hel del, är det nån annan som skriver om det?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
616
Location
Göborg
Runt millenieskiftet uppenbarligen. Övergav dock gruppen till förmån för detta forum.
Kul att folk minns den, det var jag som tog initiativ till att se.spel.rollspel skapades men jag minns inte gruppen som särdeles aktiv.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,615
Location
Stockholm
Kul att folk minns den, det var jag som tog initiativ till att se.spel.rollspel skapades men jag minns inte gruppen som särdeles aktiv.
Nä det var säkert inte så aktivt, minnet är som det är. Egentligen hängde jag nog mest på olika listserv-epostlistor, men det är en annan tråd – ”konkurrenter till wrnu kring millenieskiftet”.
 
Top