WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Hello! Väldigt bra tempo här nu! Fint! Jag hinner inte riktigt med, men ska ta en recap i morgon. Oavsett det, kan den som vill komma med förslag på tillägg på tidslinjen direkt i dokumentet:

Fördjupningar, likt den @Dilandau och @zonk skrev om OT-forumet i går eller i dag är också välkomna. Skicka ett PM till mig, så läser jag igenom!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
616
Location
Göborg
Nä det var säkert inte så aktivt, minnet är som det är. Egentligen hängde jag nog mest på olika listserv-epostlistor, men det är en annan tråd – ”konkurrenter till wrnu kring millenieskiftet”.
För att återgå till ämnet för den här tråden, det är som du säger att det fanns gott om mailinglistor och olika forum för rollspel 2000-2005(?) – det fanns två listor för Mutant vet jag och sedan har vi såklart MUA-forumet och flera andra förlag hade sina egna webbforum. Någon gång 2005-2010 känns det som att många dog ut och/eller slogs samman. Är det något som märktes här? Dök det upp fler användare då? Finns det någon tidpunkt då det plötsligt dök upp fler användare eller det blev mer trafik?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,872
Location
Göteborg
Fanns ju också @Trobergs alternativsajt. rollspel.se? Hette den så? Jag hade ett konto där och skrev några inlägg, tror jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,176
Location
Ereb Altor
Är det något som märktes här? Dök det upp fler användare då? Finns det någon tidpunkt då det plötsligt dök upp fler användare eller det blev mer trafik?
Vi från MUA-forumet emigrerade hit. Mest märktes det väl att @krank dök upp ;)

Vad hette det 3:e rollspelsforumet (inte Sverok)? Det var hyfsat stort men hade mycket lösare admin-tyglar varför till slut en drös lämnade det med.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Sidan hette rpglab.net.

Jag har för mig att @Ackerfors hade en systersoda till rollspel.nu som fokuserade på bräd- och kortspel. Vad hette sidan och när var det?
Gardener, Yyy och jag hade Spelwebben. Måste varit någon gång runt 2005 den startade, höll inte så många år. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Så var det ja! Kommer Spelwebben nämnas i jubileumsboken?
Det är upp till oss själva. Än så länge nämns den inte på tidslinjen och jag har nog haft någon tanke om att avgränsa till saker som händer inom wrnu, snarare än utanför, men det är mer för att hushålla med arbetsinsats än något slags princip. Lägg in på tidslinjen/skriv en text om ni tycker att Spelwebben bör vara med.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Det är upp till oss själva. Än så länge nämns den inte på tidslinjen och jag har nog haft någon tanke om att avgränsa till saker som händer inom wrnu, snarare än utanför, men det är mer för att hushålla med arbetsinsats än något slags princip. Lägg in på tidslinjen/skriv en text om ni tycker att Spelwebben bör vara med.
Vill Ackefors skriva det på tidslinjen så lovar jag att läsa!

För övrigt tycks det saknas händelser från 2008.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,616
Location
Stockholm
För att återgå till ämnet för den här tråden, det är som du säger att det fanns gott om mailinglistor och olika forum för rollspel 2000-2005(?) – det fanns två listor för Mutant vet jag och sedan har vi såklart MUA-forumet och flera andra förlag hade sina egna webbforum. Någon gång 2005-2010 känns det som att många dog ut och/eller slogs samman. Är det något som märktes här? Dök det upp fler användare då? Finns det någon tidpunkt då det plötsligt dök upp fler användare eller det blev mer trafik?
Jag tror många absorberades av sociala medier, helt ärligt. Google+ var ju megastort bland rollspelare från 2011-någonting.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,128
Iofs en del av första dogmautmaningen också, och den har väl redan avhandlats.
Ja, @Troberg har skrivit en fin text om sina dogmautmaningar, där Fabeljazz (och andra spel) beskrivs kort. Det är emellertid fritt fram för den som vill skriva ytterligande något specifikt om Fabeljazz.
En sak som hade varit kul hade varit lite av de förändringar som skett kring forumet och dess funktioner. Bl a migrering till ny plattform, när gamla forumet integrerades med det nya (när jag kom hit så kunde man inte komma åt gamla forumet) och även när reaktionerna dök upp.
Ja, det här saknas! Den som har koll får gärna föra in på tidslinjen.
Om jag hade haft orken och minnet till det… så skulle jag nästan varit sugen på att försöka skriva en separat artikel som enbart fokuserade, och gick lite mer på djupet med, forumets alla mer eller mindre märkliga in-jokes, svårgenomträngliga flora av begrepp och konventioner, och annat liksom forumkulturellt. Men jag tänker att tidslinjen får räcka =)

När det gäller in-jokes och närtid… Rollspelsverket? Användaren "Gygax_Confirmed" pratar i Vrållådan om att han "Hade hellre sett att det fanns ett råd som beslöt om ett rollspel fick tryckas eller tillbaka till the drawing board" och @Mogger skriver "Rollspelsverket" (2020-11-11) [länk]. Jag tror det är upprinnelsen; sedan blev det ju väldigt snabbt ett etablerat internskämt.
@ceruleanfive har skrivit en betraktelse av forumet ur Rollspelsverkets perspektiv, men jag lägger in det här första omnämnandet på tidslinjen.
14 minuter? ;)
Ja, när kommer det här upp i Vrållådan?
Slumpgeneratorn för värdshusnamn och tillhörande paradrätter orkar jag inte leta rätt på, men det är eventuellt den bästa rollspelsprodukt forumet genererat.

Edit: länk https://www.rollspel.nu/threads/slumplista-på-värdhusnamn.55483/
Nu inlagd på tidslinjen.
Hörni, de här interna tävlingarna ligger mig lite varmt om hjärtat. Det har blivit en del flams och påhittade recensioner, och rentav en och annan spelrapport genom åren.

Debbies Titelutmaning kan vara den första av de jag tänker på. Februari 2008.
Titelutmaningen 2 kom maj 2008.
Titelutmaningen 3, mars 2012.
Titelutmaningen 4 kom september 2015.
Titelutmaningen 5 kom januari 2016, och det var nog sista som Debbie körde.
Khan tar vid maj 2019.
Nu med bild-inspiration, juli 2020
Tema licenser, maj 2022
X&Y körde vi maj 2023, och nu är vi ju nästintill i nutid.
Tack för sammanställningen. Jag lägger in dem på tidslinjen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Tänkte föreslå när @Dante delade sin typografiskola (inklusive själva typografiskolan om upphovsmannen ger sitt medgivande!) – men se, den las ju upp på rpglab och bara länkades till från wrnu! :gremshocked:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,616
Location
Stockholm
Anders Lekberg (Andy) gick bort 2015. Jag kände honom inte, men någon kanske vill skriva om honon?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
911

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,747
Location
Eskilstuna
Jag tyckte det var helt vansinnigt att du snott ihop den där bilden på 5 minuter efter att @Mogger postat ”rollspelsverket”, men då tog det alltså över en halvtimme att göra den. Skönt att veta.
Du utgår alltså från att jag sitter klistrad vid Discord hela dagarna och läser alla chattinlägg så fort de skrivs?

 
Top