Nekromanti Titelutmaningen 3

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
  • Alla som vill är välkomna att vara med.
  • Titeln ska vara nåt som deltagaren hittat på själv även om det kan referera till eller anspela på något.
  • En titel per person (lämnar du in flera så tar jag det senaste, eller väljer helt fräckt den jag gillar bäst).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Titlarna är lottade!

  • cybot: Drakskepp
  • Fear: Järnhatt
  • Antemannen: Puder och Peruker
  • Lu-kaazh: The horrible things from the other side
  • solvebring: Am I evil?
  • Stövelkatten: Rose petal dreams
  • DeBracy: The Valley of the Shadow of Death
  • xyas: The free apocalypse
  • celledor: Lolcatz!
  • Wilmer: Femi-Nazis from Outer Space
  • Tony.m.meijer: Avfolkningsbygd
  • Zimith: På Flykt från det som var
  • Krille: Suicide is painless
  • Vimes: Arken
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Am I Evil?

Am I Evil?
Ett spel om att skildra, reflektera, döma och känna...

Am I Evil? är ett lekliknande, spelledarlöst berättelsespel där spelarna försöker avgöra om deras rollpersoners handlingar är onda eller inte - samtidigt som de tillåts reflektera över etik och moral.

Genom gemensam diskussion skapar man en roll - en brottsling - var, vilken presenteras genom ett koncept: "Vem är jag utåt sett?" och ett brott som allvarligt drabbat medmänniskor: "Vad är jag anklagad för?"
Dessa frågor ska då besvaras så kort och intetsägande som möjligt, utan att avslöja motiv, bakgrund etc.

Under själva spelakten förhör spelarna varandra, en i taget. Den som besvarar frågorna, spelaren som för närvarande spelar sin brottsling, måste utifrån rollen svara sanningsenligt. Nu kan bakgrund, motiv, känslor och sådant presenteras. När man förhörts färdigt ska man också dömas. Man ställer då frågan: "Är jag ond?" varpå de övriga dömer genom att visa fram olika spelkort - rött för oskyldig, svart för skyldig. Varje spelare ska då motivera sin dom.

När samtliga rollpersoner fått sin slutgiltiga dom - som bestäms av majoriteten icke skyldig/skyldig - kommer spelarna som sina brottslingar, i tur och ordning, beskriva sin frigivning eller avrättning och konsekvenserna av den. Vilka är de sista orden? Hur avrättas han/hon? Hur känns det att bli frisläppt? Finns det någon när och kär som firar eller sörjer? Osv.


Tack till DeBracys morsa, btw. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
En fråga bara...
Har jag fattat fel, skulle vi inte klämma in en spelsynopsis här i tråden, eller är alla andra bara jävligt sega? :gremtongue:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Skynda långsamt

solvebring said:
En fråga bara...
Har jag fattat fel, skulle vi inte klämma in en spelsynopsis här i tråden, eller är alla andra bara jävligt sega? :gremtongue:
Som jag skrev i trådstarten:
4) Bidragen postas här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.

Det är alltså helt rätt uppfattat att meningen är att vi ska posta våra spelsynopsis här. Det är däremot en felaktig uppfattning att alla andra är jävligt sega – vi har ju flera dagar kvar på veckan. ”Förhoppningsvis” är också ett operativt ord: bättre sent än aldrig! :gremsmile:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Re: Titlarna är lottade!

Väntar med spänning på att se vad som föranlett titlarna, som för övrigt är mycket intressanta. Speciellt intresserad är jag av:
"Rose petal dreams"
"Suicide is painless" - var för övrigt tvungen att lyssna på låten när jag läste titeln!
"Lolcatz"
"Avfolkningsbygd" och
"Arken"

Jag gillade "Am I evil?" mycket. Hands up! Kul initiativ!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
The Valley of the Shadow of Death

The Valley of the Shadow of Death kan enklast beskrivas som ”israeliter hexcrawlar för sin överlevnad”. Titeln är förvånansvärt bokstavlig.

Backstoryn är rätt enkel: nån gång efter eller under uttåget ur Egypten så hamnar en större grupp israeliter i något som tycks vara en annan värld. De finner sig en väldig dal som till största del är stenöken, men här och var har oaser med vatten och växtlighet. Runt dalen reser sig bergssidorna. Bland bergen reser sig ett väldigt torn vars skugga sveper över dalen varje dag, och ur den löper monster och demoner. Solen är oberäknelig på denna plats, så människorna måste ständigt röra på sig. Tornet omtalas i settingen som ”Döden” helt enkelt.

Regelmässigt har man en klassisk retroklon i botten. Grovt sagt skulle man kunna säga att det är som Labyrinth Lord fast med bara Fighter och Cleric som klasser. Spelet består till största del av slumptabeller för var det finns naturresurser (som behövs för överlevnad), möten med monster och demoner, hur skuggan sveper över dalen, etc.

Det typiska kampanjen pågår till människorna har utplånats eller hittar en av de fem vägarna att ta sig hem på.

På amerikanska bloggar beskylls det för att vara hård ”misery tourism”, och det kan man väl förstå. Settingen bygger på blandningen av en lätt (ovanligt lätt!) rollspelsifierat version av den judiska kulturen 1200 f.Kr. så rollpersonerna väntas följa de lagar som anges i Gamla Testamentet.

För den som tycker det verkar för tungsint men gillar retrokloner kan det vara värt att kolla in spelet för de regler kring demonpakter som finns med. De är i slutändan nästan helt säkert fördärvande och förödande, men kan ge stora fördelar på kort sikt. Ju mer man har med demoner att göra så stiger ens Corruption (en grundegenskap som börjar på 1-6, har man 0 så kan man verka som Cleric) och när det stigit över ens Wisdom så är man förtappad. Lite fiffigt tycker jag. Har själv funderat på något liknande när jag tänkt på att göra D&D/Labyrinth Lord mer sword & sorcery.
 
Top