Nekromanti Titelutmaningen 4, eller "Debbie vaskar och ger igen"

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Vänner! Rollspelare! Det är nästan två år sedan jag körde en titelutmaning senast, så jag tänkte att det är dags igen. Syftet med utmaningen är att få hålla på med lite enkel kravlös keativitet. Det hela funkar som följer:

1) Alla intresserade lämnar in en titel på ett rollspel som inte finns via detta formulär.

2) Jag utvecklar en avancerad metod för att lotta ut en titel till varje deltagare.

3) Listan presenteras preliminärt på lördag, och det är då dags för deltagarna att kolla vilken titel de fått samt skriva en synopsis på rollspelet.

4) Bidragen postas här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.

  • Alla som vill är välkomna att vara med.
  • Titeln ska vara nåt som deltagaren hittat på själv även om det kan referera till eller anspela på något.
  • En titel per person (lämnar du in flera så tar jag det senaste, eller väljer helt fräckt den jag gillar bäst).
Vad är en synopsis?
Det är en kortfattad sammanfattning. Du behöver inte skriva ett fungerande spel eller tänka ut något i detalj. Sammanfattad spelet i grova drag. Här är vi ute efter idéerna!

Jag är en 1337 haxx0r och kan lätt titta på de andras bidrag om jag vill!
Det blir ju jättetråkigt för dig, så låt bli det! Titlarna avslöjas när lottningen är färdig.

Det här låter ju jättekul!
Vad roligt att du tycker det! Börja genast fundera på en titel, och fråga här i tråden om det är något du undrar över.

De tidigare utmaningarna finns att se på gamla forumet för den som är nyfiken:
Titelutmaningen 1
Titelutmaningen 2

Titelutmaningen 3
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Debbie, kan du inte sammanställa en lista på de titlar som deltagit i tidigare utmaningar?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Sure, men jag vill uppmuntra folk att hitta på sin titel först och kolla på listan sen. Den är inte här för att vara exempel på vad som passar för utmaningen.

Svarta kråkor och fanor
Svärd mot gryningen
Elementens mästare
Non serviam
Guld
Vingar över Pompeji
Denna sida upp!
På värsta sätt
Motsols och Tvär
Retro
Östan om sol och västan om måne
Post Scriptum
Jean d'Arcs minne
Bortom Alla Gränser
Den äldsta apan
Slottet utan slut
Dies Irae
Doktor Scintillas sista resa
Tre timmar till toppen
Dvala
Maskinhjärtan
Samba i gryningen
Vexilla regis prodeunt inferni
Tankar längs med vägen
Kevlarsjälar
Flodens kungar
Drakskepp
Järnhatt
Puder och Peruker
The horrible things from the other side
Am I evil?
Rose petal dreams
The Valley of the Shadow of Death
The free apocalypse
Lolcatz!
Femi-Nazis from Outer Space
Avfolkningsbygd
På Flykt från det som var
Suicide is painless
Arken
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Jo förresten: för den som har lust med det går det förstås att skriva en recension på spelet, i god Nanoapan-tradition, istället för en vanlig synopsis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Kul idé. Jag ska genast äta en kaka och fundera på en titel.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Ohh detta var kul för två år sedan

Jag skall se om jag inte kan hitta på en spännande titel i år
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Cybot;n117913 said:
Får man ändra sitt förslag? Eller skriva flera förslag?
Lämnar du in flera så tar jag det senaste, eller väljer helt fräckt den jag gillar bäst. :)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Tänkte kolla om saker känns bättre nu och varför inte göra det med något intressant, jag slängde in ett förslag.

/Luna Lovegood
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Men hjälp av sax, penna, en gammal fakturaspecifikation från ett svenskt telekombolag och en grön skärmmössa har nu titlarna lottats. Förhoppningen är alltså att vi klurar på titeln vi fått och skriver en synopsis eller recension på spelet och postar här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.

Här kommer listan:
Obak: Växthuseffekten: +6 C
Peter: Didi & Björn
anth: Troll & Titaner - Äventyr i Jotunheim
Björn Wärmedal: Jorba Honkas ondulerade rotation
Krille: Callistodimman
Arazand: Tystnaden
DeBracy: Baby's first guide to feeding from the bottom
slanfan: #Orc4life
Pingas: CyberSwamp Mobsters
luddwig: The inmates are running the asylum
Lukas: Sjung, oh gudinna!
kloptok: Den ofrivillige swingpjatten
Cybot: Danskarna anfaller!
Björn den Gode: Flockens tabu
Luna Lovegood: Löngnare
chrull: Luchadores Beach Episode
Herr Nils: Katter och Kanyler
Impetigo: Killfist3015
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
DeBracy;n119158 said:
Men hjälp av sax, penna, en gammal fakturaspecifikation från ett svenskt telekombolag och en grön skärmmössa har nu titlarna lottats. Förhoppningen är alltså att vi klurar på titeln vi fått och skriver en synopsis eller recension på spelet och postar här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.

Här kommer listan:
Obak: Växthuseffekten: +6 C
Peter: Didi & Björn anth: Troll & Titaner - Äventyr i Jotunheim
Björn Wärmedal: Jorba Honkas ondulerade rotation
Krille: Callistodimman
Arazand: Tystnaden
DeBracy: Baby's first guide to feeding from the bottom
slanfan: #Orc4life
Pingas: CyberSwamp Mobsters
luddwig: The inmates are running the asylum
Lukas: Sjung, oh gudinna!
kloptok: Den ofrivillige swingpjatten
Cybot: Danskarna anfaller!
Björn den Gode: Flockens tabu
Luna Lovegood: Löngnare
chrull: Luchadores Beach Episode
Herr Nils: Katter och Kanyler
Impetigo: Killfist3015
6-7 titlar jag ändå skulle ha kunnat tänka mig att skriva något om. Inte illa!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418

Luchadores Beach Episode


Ett spel om mexikansk wrestling och framförallt dramatiken utanför ringen. Varje år åker alla som är något inom sporten till en strandresort för en veckas avslapping, vila och såklart, intrigerande. Cheferna för de olika luchadorefamiljerna möts i hemliga möten och förhandlar, hotar och mutar sig till vinster för sina viktigaste brottare. Brottarna får chansen att träffas utan att behöva slåss, startar relationer och är avundsjuka.

Spelets regler är en något moddad variant av drama system/hillfolk där varje spelare gestaltar både familjens stjärnluchador och chefen för familjen och där en episod (ett spelmöte) motsvarar en dag och när 7 episoder är klara tar man på ett spelmöte hand om själva brottar säsongen och eventuella hemliga överenskommelser kommer upp till ytan och diverse eventuella skandaler . Sen är det dags för ytterligare en vecka på stranden och nya allianser att knytas och gamla oförätter att hämnas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Troll & Titaner - Äventyr i Jotunheim

Man spelar jättar och troll från Utgård. Eftersom allt i Utgård är jättestort spelar man med "vanliga" storleks-regler. Skulle man stöta på människor betraktas dessa som pysslingar.

Spelet går ut på att jättarna (rollpersonerna) ska ställa till jävelskap för gudarna i grannlandet asgård (tänk er någon serie med busungar, typ Dennis the Menace eller Andersonskans Kalle - det här är buskis).

En spelsession börjar med att man har en snurra (som ett lyckohjul) som man snurrar på där det står massor med allmänna bus (som att sno Tors hammare, binda ihop Odens skosnören,...), sedan får spelarna improvisera helt fritt hur de genomför busen.

Vartefter rollpersonerna gör bort sig plockar man brickor från ett jenga-torn. När jenga-tornet rasar är gudarna så sura på jättarna att de kommer över och bankar skiten ur dem och sessionen är slut.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
chrull;n120146 said:
Det är jävligt dåligt drag i den här tråden :(
Luuugn! Länge kvar till lördag. Passa under tiden på att spela det i princip kompletta spel som anth levererat!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Callisto-dimmorna är ett litet psykedeliskt dirty hippie game skrivet av Genesis. Titelns "callisto-dimmor" är en psykedelisk drog som är ett medium och aktivator för ett gemensamt hive-mind för folk som andas in ångorna av drogen som bränns på en liten brännare, helst i ett slutet rum. I rätt sällskap är det en sällsam, spirituell och sexuell upplevelse; i fel sällskap kan det bli en skräckfylld och till och med mördande upplevelse. Drogen har fått namn efter en nymf som var Zeus älskare.

Spelet spelas med en kortlek, "tripp-leken", som inför koncept i det gemensamma hivemindet. Själva spelandet påminner lite om Once Upon A Time, fast istället för att bygga en saga gemensamt så bygger man den gemensamma hivemind-hallucinationen som händer nu. Din rollperson är lika med korten som man har på hand, och de representerar olika aspekter av ens psyke som man kan injicera i det gemensamma narrativet, som består av alla kort på bordet. Vissa kort kan slå ut andra kort ur spel, man kan dra tillbaka kort från hallucinationen genom att begrava dem, man kan injicera kort från hallucinationen till andras sinnen (dvs hand), och man få fler kort på hand som representerar djupare dykningar in i ens psyke. Och det är ungefär de enda reglerna i spelet.

Allt eftersom spelet går så är det ofrånkomligt att mörkare teman kommer in (för en hel del sådana kort finns), och det är fullt möjligt att ens rollperson dör, blir galen eller att rollpersonens psyke upplöses och går upp i hive-mindet för att aldrig komma tillbaka.

Spelet är slut när det antingen inte finns fler möjligheter att spela kort, eller när man känner att ståryn är slut.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså anth kom ju på ett brädspel! Man går runt i en slingrande stig med olika ställen som tors rastplats där han slungar troll ner för klippor eller nåt, som man sen ska ta sig till för att lyckas med sina uppdrag.
 
Top