Nekromanti Titelutmaningen 4, eller "Debbie vaskar och ger igen"

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Genesis;n121621 said:
Callistodimman låter riktigt fett, utom det där med OSR-grunden. Diggar islotus-grejen och den muterande dimman. Finns det en massa roliga tabeller att slå på för att se hur man muteras? Kan du ge exempel på några mutationer man kan få?
Det är en väldigt lång och nästan, öh, vornheimig T100-tabell, som man kan gå upp och ner i beroende på hur mycket mutationer man har, hur mycket man exponeras för callistodimman och hur mycket islotus-nektar man knarkar. Men bland resultaten finns:

#26: Omvänd temperaturupplevelse. För dig är skalan tvärtom: du fryser häcken av dig vid +35° och smälter bort i ±0°.

#34: Levande hår. Ditt hår lever sitt eget liv och gör saker som om det vore en separat levande varelse.

#59: Albino. Din hud blir blek, dina ögon röda och ditt hår vitt.

#86: Iskropp. Din kropp är levande is med konstant kroppstemperatur på -20°.

#113: Symbiont. Det finns en annan levande varelse i dig. Om du går ner på 0 HP så kommer den konsumera ditt kött och spräcka huden för att överleva om du misslyckas med ett räddningsslag för Uthållighet.

#166: Tentakelarm. Din ena arm är en stor klump tentakler.

#187: Bengelé. Ditt skelett kan upplösas till gelé om du blir för agiterad i strid. Slå ett räddningsslag för Visdom när du blir skadad: misslyckas slaget använder du värdena för Gelékub.

#200: Shoggoth. Du upplöses till en shoggoth. Du är numera ett hjärnlöst monster under spelledarens kontroll. Kanske kan dina vänner rädda dig med en stor dos islotus-nektar, om du inte äter upp dem först.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
chrull;n121622 said:
"undrar om jag läst om"... Jag spelledde ju dig, Vicotnik, Rasmus och Hellzon i Callistodimmorna på i OSR-hörnan på GothCon 2017!
Nu irrar du bort dig lika mycket som Krille. Callistodimmorna är mitt spel, som Krille recenserade ovan (och som jag uppenbarligen måste byta namn på). Calistodimman är det spel vi talar om här. Jag minns vagt speltillfället du nämner, men klockan var ju typ fem på morgonen när vi spelade det, så det är inte så konstigt att namnet förträngts. Jag trodde det var något eget hack du knåpat ihop (eller är det du som skrivit det?), och jag vill minnas att jag missade introduktionen. Jag minns bara striden mot bläckfiskarna och klonmaskinen och min pojkvän som muterades till Shoggoth.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Jag är fortfarande sjukt besviken för att STHLM KARTELL kategoriskt vägrat ta med sig Callistodimman och spelleda på Grottröj. Så jävla taskigt. Bara för att Umeå-folk vunnit SM i rollspel både 2016 och 2017. Hur småsint kan man va, egentligen?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Genesis;n121643 said:
Nu irrar du bort dig lika mycket som Krille. Callistodimmorna är mitt spel, som Krille recenserade ovan (och som jag uppenbarligen måste byta namn på). Calistodimman är det spel vi talar om här. Jag minns vagt speltillfället du nämner, men klockan var ju typ fem på morgonen när vi spelade det, så det är inte så konstigt att namnet förträngts. Jag trodde det var något eget hack du knåpat ihop (eller är det du som skrivit det?), och jag vill minnas att jag missade introduktionen. Jag minns bara striden mot bläckfiskarna och klonmaskinen och min pojkvän som muterades till Shoggoth.
Fy fan vad skämmigt. Jag skrev fel namn på spelet jag kommer att skriva.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Mannen i skogen;n144122 said:
Hoppsan!
Glömde kolla datum och råkade anmäla en titel...
Ingen fara! När jag kikar så har du nämligen sällskap: en användare bidrog några dagar efter listan presenterades, och två (inräknat dig) petade in titlar idag. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
DeBracy;n144133 said:
Ingen fara! När jag kikar så har du nämligen sällskap: en användare bidrog några dagar efter listan presenterades, och två (inräknat dig) petade in titlar idag. :)
Fullt medveten om datumen skickade jag in en titel ocskå bara för att jag inte vill vara utanför :emb:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Haha, sure, ös på med grejer om ni vill. Jag sätter ihop en "riktig" anmälan till nr 5 efter helgen (troligen med ett inlämningsstopp 22/1 alltså). Reglerna blir desamma.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
@DeBracy: Prenumererar på den här tråden, så du kan väl hojta till när no 5 finns tillgänglig? I den här tråden då alltså, så får jag en 'ping!' :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Med en lätt försening:

Baby's first guide to feeding from the bottom är ett konventsscenario (friform) som spelades på några små konvent 1997-1998 sådär. Jag har bara hört talas om det i tredje hand så jag kan ha missuppfattat en del, men det jag kan ju berätta det jag hört i alla fall.

Mycket kort beskrivet så har rollpersonerna av olika anledningar hamnat i samhällets marginaler och fått kontakt med någon som levt det livet länge. Den mentorn (jag har inte lyckats luska ut något namn, kanske varierade det från gång till gång) lär dem sedan en del tips och trix för hur de kan få livet att gå ihop.

Jag tror det funkade så att spelledaren/författaren först hade någon slags ingående presentation av vad varje knep innebar och att spelarna sedan fick varsin lapp inför scenen som skulle spelas med var de var och om de strax skulle testa en grej eller om det just gjort det, vem som gjort vad och så. Sen spelade de den scenen.

Folk har sagt så mycket olika om vilka knep som var med så det varierade nog en del vilka som togs med varje gång. Dumpstring verkar ha varit med rätt ofta, lite olika trick med myntautomater, hur man hittar ett hyggligt ställe att sova på... såna grejer.

Överlag verkar det som de som hade spelat det hade väntat sig nåt mer dramatiskt i stil med att de skulle ge sig på nåt väpnat rån eller nåt, men det var inget sånt. Knappt någon karaktärsutveckling eller övrig plot heller, bara tips på tips som de gick igenom och spelade en scen om. Som nån slags... ja... grundkurs i hur man klarar sig när allt gått åt helvete, men lätt förklätt till rollspel.
 
Top