Nekromanti Titelutmaningen 2 (eller "Vaska och ge igen")

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Hej hallå hörrni. Nu har det gått lite över tre månader sen jag uppmanade till en liten kreativitetsövning här på forumet. I dagsläget arbetas det rent utav på ett av koncepten som kom fram då (hejja Kråkorna!) vilket jag tycker är jätteroligt.

För att fira detta så tänkte jag köra en omgång till av det hela. Hur går det till? Jo det ska jag berätta:

<table border=1><tr><td>1) Alla intresserade PM:ar mig titeln på ett rollspel. I meddelandets titelrad vill jag gärna att ni skriver "Formit - Titel" så jag enkelt kan göra en lista. Inlämning öppen fram till och med torsdag 18.00 såvida det inte inkommit mindre än 10 titlar, då kommer inlämningstiden förlängas.

2) Jag utvecklar en avancerad metod för att slumpa ihop varje titel med en annan deltagare (om vi inte blir många - då klippar jag lappar och lottar fram på så sätt).

3) Listan presenteras och det är då dags för deltagarna att kolla vilken titel de fått samt skriva en synopsis på rollspelet.

4) Bidragen postas här i tråden, förhoppningsvis inom en vecka.<ul type="square">
[*]Alla som vill är välkomna att vara med.
[*]Titeln ska vara nåt som deltagaren hittat på själv även om det kan referera till eller anspela på något.
[*]Ett bidrag per person.
[/list]</td></tr></table>

Jag vill än en gång trycka på att en synopsis bara innebär en kort översikt - syftet med utmaningen är att det ska få mala lite i huvet, inte att ni ska slava framför tangentbordet. Så! Låt bidragen strömma in. Frågor, kommentarer, kramkalas?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Kul! Jag har inte tid att vara med den här gången, men jag ska följa resultatet med spänning.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Snick-snack! Du har visst tid att vara med. Om du har tre promenader att göra inom närmaste veckan så har du gott om tid. :gremsmirk:

Men men... ivriga påhejjare välkomnas givetvis också. :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Tjopp sådär!

Första gången, tror jag, jag är med på något dylikt, men jag känner inspirationen flöda och hade mest svårt att välja bort alla fantasieggande titlar som borde ha fått vara med. :gremsmile:

-Hjalle, vilket kanske gäller för alla. Hej hej.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Och i därmed...

...så konstaterar jag att jag redan fått in 12 bidrag. Inlämningen kommer alltså att stängas på torsdag eftermiddag som planerat. Härligt att se sånt deltagande! :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Jodå, mottaget

Borde inte delta, men kan inte låta bli. Har grymt mycket att göra nästa vecka... men idéen är ju såå kul. :gremsmile:
Så mycket av nästa vecka kommer inte nödvändigtvis gå åt. Jag siktar på att presentera den färdiga lottningen på torsdag kväll och efter det är det ju fritt fram att lämna in. Blir man klar till lördag så är det bara att lämna in då t.ex.

Trevligt att ha dig ombord. :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Jodå, mottaget

Då jag har ännu mera att göra. Närmaste veckan för mig innebär nämligen från och med torsdag (då jag lägger vantarna på min kurslitteratur - förhoppningsvis) och en och en halv vecka framåt. Jag ska nämligen läsa en gymnasiekurs 50 poäng (läses på två veckor normalt sett) och skulle läst den på halvfart, men nu blir det fullfart... ackjaja.

Men jag förmodar att min hjärna som verkligen längtar efter att få vara lite produktiv efter för många månaders saknad av rollspelsledande kan spotta ut dumma idéer bara på grund av sitt abstinensbegär - så en liten kort utmaning ska väl inte vara något problem *ser för sin inre blick hur hon sitter och skriver i två dygn utan att få någon bra ordning på ett synopsis*.

Det blir dock ett Mycket välkommet avbräck i vardagens sinneslöa dagar... en utmaning som kanske knackar igång mina grå... fyrtio år gammal som jag är så behövs hjärngympa. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag tycker!

Jag tycker att du skall ha ninjafart på fördelningen av titlar på torsdag kväll efter deadline, så man kan sitta och klura på sitt synopsis medan forumet begravs och återuppstår.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Jag ämnar!

Jag ämnar göra precis så. Jag hade ju redan innan tänkt posta sakerna innan fredag men det är klart att det vore bäst att få det gjort så tidigt som möjligt nu när omständigheterna är som de är.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Lottningen färdig!

För att vara ute i god tid när forumet stängs ned senast imorgon så har jag gjort klart lottningen i förtid. Jag har inte fått in några titlar sen sent igår så jag förutsätter att de som önskat delta har skickat in sina redan. Lottningen var en klassisk historia med lappar i två huvudbonarder - en läderkeps och en mockahatt.

Så, utan vidare formaliteter - här kommer listan över vilka titlar som tilldelats vem:

<ul type="square">
[*]Wilmer - Denna sida upp!
[*]Lady Silver Wolf - På värsta sätt
[*]Feliath - Motsols och Tvär
[*]Dnalor - Retro
[*]Foggmock - Östan om sol och västan om måne
[*]Nightowl- Post Scriptum
[*]Hjalle - Jean d'Arcs minne
[*]MrG - Bortom Alla Gränser
[*]Krille - Den äldsta apan
[*]Marco Behrman - Slottet utan slut
[*]Wilper - Dies Irae
[*]Pilzeman - Doktor Scintillas sista resa
[*]DeBracy - Tre timmar till toppen
[*]Arvidos - Dvala
[*]Elriique - Maskinhjärtan
[*]Gurgeh - Samba i gryningen
[*]Walium - Vexilla regis prodeunt inferni
[*]Ackerfors - Tankar längs med vägen
[*]Draugen - Kevlarsjälar
[*]Storuggla - Flodens kungar
[/list]

Så ser det ut. Nu har ni något att syssla med i helgen medan forumet är nedstängt (det har väl ingen missat hoppas jag?). Förhoppningsvis så ses vi alltså på måndag igen och då är det bara att lämna in sina bidrag om de är färdiga.

Sätt fart på de små grå nu! :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lycka till hörrni !

Haha !
Schyssta titlar till det hela. Måste åxå säga lycka till allesammans ! Ska bli skoja tt följa detta & se vad som kommer ut av detta !
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Denna sida upp!



Denna sida upp! är ett rollspel som handlar om folk med två persona. Det enda viktiga att tänka på när man gör sina persona är:
Transformeringen mellan de två ska vara tydlig
Det ska vara en tydlig handling som initierar eller är förvandlingen. Exempel på bra förvandlingar eller förvandlingshandlingar:
Dr. Jekyll dricker drogen
Autobots, transform and roll out!
Varulvar
Stålmannen sliter av sig sin förklädnad

Skillnaden ska vara äkta
Det ska vara två helt olika persona. Är det ett skådespel ska det vara så övertygande att den som utför det lurar sig själv eller faktiskt förställer sin själ. Stålmannen/Clark Kent är därför dåliga persona eftersom han alltid är Stålmannen på insidan och Clark Kent kommer förvandla sig så fort han behöver. Tråkigt! Exempel på bra persona:
Bruce Banner/Hulken
Varulvar (igen)
The Mask/dess bärare
Dr. Jekyll/Mr. Hyde

Spelaren har kontroll över förvandlingen
Säger spelaren att det är fullmåne så är det. Säger spelledaren att det är fullmåne bestämmer spelaren om han träffas av månstrålarna eller inte. Observera att det här inte är samma sak som att de båda persona kan bestämma när förvandlingen sker.

Settingen kan vara precis vad som helst. Att spela alkoholister som är helt annorlunda när de druckit är precis lika lämpligt som att spela lykantroper eller superhjältar. Det intressanta som spelet ska försöka utröna är när spelaren väljer att förvandla sig och konsekvenserna det får på spelvärlden. Optimalt vore om både spelare och spelledare (om man vill ha en sån) försöker skapa situationer och roller där förvandlingen är ett dielemma. Exempel på bra dielemman:
Förvandla sig till en varulv och spöa busarna men avslöja för dem och sin flickvän att man är ett monster.
Förvandla sig till en lastbil och fly eller stanna kvar och slåss med sina starka robotarmar och robotmissiler för att rädaa människorna.
Dricka och vara extrovert eller vara nykter och rationell. Givetvis kommer antingen ens kompisar eller ens goda mor bli besvikna.

Varje persona har fyra attribut. Ett lätt sätt att skapa två olika persona är att försöka skapa attributen parvis så att lodrät kanske har Vild medan vågrät har Mild.

Konfliktresolution är kärnan i spelet. Här avgör spelaren om den vill förvandla sig eller inte. Hamnar man i konflikt får man antingen ett värde på svårigheten eller en annan persona att vara i konflikt med. Observera att det går utmärkt för en spelare att ha en konflikt mellan sina persona. Sidorna i konflikten kommer överens om vad som händer beroende på utfall. Kan de inte komma överens får de helt enkelt bestämma vad som sker om DE vinner. Det är viktigt att det här sker innan tärningarna rullar. Det här kan också rollspelas ut. Bråkar två kan rollspelandet av bråket avgöra om de kastar kallsinnigheter, förolämpningar, stolar eller handgranater på varandra. När båda är överens om att de inte vill eskalera konflikten ytterligare kryssar de för lika många rutor på raden till attributet som används i konflikten som de vill ha tärningar. Den som har högst sammanlagt värde på tärningarna vinner.

MEN en eller flera av spelarna kan välja att transformera sig. Gör de det vår de vända tärningarna de slog upp och ned och sedan sudda ut lika många kryss på raden av det nya attributet de använder som antalet tärningar de vill behålla. Vilka tärningar man behåller är valfritt. När transformeringen sker så gäller Denna sida upp! så att man tydligt ser hur mycket resurser varje persona har. Skriv på rollforumuläret, bredvid personans namn, om de får tärningar av att kryssa i attribut eller av att sudda ut kryss.

Transformering kan ske utanför konflikter om spelaren väljer.

Exempel på konflikt
Persona lodrät använder kryss. Denne är skoleleven Pelle. Han har attributen:
Intelligent
Liten
x
x

Perona vågrät suddar ut kryss. Denne är Varulven.
Han har attributen:
Varglik
Stor
x
x

Det är gymnastik, Pelle blir vald sist till ruggbyn. Han blir retad men tänker visa sig värd genom att utnyttja sin litenhet och smita förbi motståndarna och göra mål. Spelledaren säger att om han misslyckas kommer han bli ännu värre retad "din lilla skit, ska inte tro att du är smidig" osv. spelaren går med på det. SL presenterar svårigheten 6 och Pelle gör två kryss på raden till Liten. Han slår 2T6 (exempelspelet använder T6or) och får katastrofala :t6b-1: :t6b-2:

Spelaren väljer att transformera, vänder Denna sida Upp! för Varulven och att använda attributet Stor för att ta bollen och munnen och springa rakt igenom hela planen och göra mål. Han har bara ett kryss på raden till Stor (det som han kryssade för när han använde Liten) men väljer att vända :t6b-1: upp och ned så att det blir :t6b-6:

Han klarar sitt mål men nu har alla flytt i panik.

Det här spelet saknar vissa grejer. Till exempelt borde man kunna förändra sina attribut på något sätt annars kommer Pelle för alltid vara Liten och Intelligent, hans varulvsfasoner får honom inte alls att bli galen och avtrubbad. Det finns en hesmk bugg i konfliktresolutionen också. Hade han slagit :t6b-2: först så hade han aldrig kunnat klara konflikten trots transformeringen. Hade han då blivit retard trots att han var en blodtörstig best? Eller så var exemplet kanske vara dåligt konstruerat eftersom Pelles vinst egentligen inte betydde något då alla flydde istället för att erkänna honom som en bra ruggbyspelare.
 
Top