WRNU Tidslinje för jubileumsboken - med både fakta, kuriosa och trams

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag ska, som en del av jubileumsboken göra en tidslinje över forumet, med eventuella olika djupdykningar. Men jag har bara varit med en förhållandevis kort stund! Därför behöver jag hjälp! Delvis ska jag prata med de som driver det för en hel del info… men det blir ju bara ett perspektiv! Delvis finns ju redan tråden om Forumets regentlängd (som jag kommer väva in i det), men en tidslinje är ju mer saker! Vi har ju allt tekniskt, som byte av plattformar, ny design och tillfällen då forumet legat nere. Dessutom vill vi ju kunna visa de olika designerna som funnits.

Men det är ju långt från allt! Så jag skulle gärna ta in lite från er. Vad för händelser bör kunna finnas med i en tidslinje? De kan ju varit sådana som var betydelsefulla, men även mindre och små händelser som "alla minns" eller blev internskämt är kul att ha med.

Kort sagt, vad hade ni velat se på en tidslinje över forumet? Kom med förslag här då! Eller med fakta ni vill bidra med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Datumet då jag blev medlem är viktigt och måste med! Nä, skojade såklart 😂

När wrnu blev enbart ett forum istället för en hemsida.

Kanske när forumölen började känns som en kul grej att nämna.

Det brukar refereras rätt mycket till när OT-forumet stängde så det är kanske en viktig händelse att nämna.

Det är nog vad jag kan komma på såhär på rak arm, men jag flaggar upp om fler idéer dyker upp 🙂
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag vill ha text om alla resurser och hemmabyggen som en gång fanns på WRNU, innan det bara blev ett forum. Det var en ständig källa till glädje och skratt. På allvar.

Jag tror också det vore kul att ha en jämförelse med andra stora svenska forum. RiotMinds forum (där jag hängde massor) och Mutant.nu var båda stora som attan en gång i tiden. Men nu är de borta sedan länge.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Skitkul!

Som nykomling sen 2016 kan jag mest heja på från sidlinjerna. Ska grunna på om jag kommer ihåg några stora skeenden, ja utöver då off topic-forumets öppnande och stängande.

En rolig grej är hur det fortfarande dyker upp nya användare som är rejält aktiva, det är inte bara gamla ben (inget ont om gamla ben, men det känns som nytt folk ger lite ny frisk luft!)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Friformskrigen (När folk grälade om huruvida friform var en finare och mer seriös form av rollspel eller om det inte ens är rollspel, för det är ju inte spel).

Indiekrigen (När Forge-idéerna kom till forumet och antingen var bättre och alla som inte fattade det hade fel, eller så var det elitisktiskt flumtrams).

Svärd på ryggen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Många bra förslag hittills! Jag hängde ju tyvärr inte här när en hel del skedde, så hade några av er varit OK att skriva någon stycke om händelserna som ev kan användas med citat?

De kan också gärna få ha en rolig ton där det är lämpligt, som en slags "ögonvittnesrapport".

Jag inser också att… det vore jättesnällt om det går att skriva när något skedde (om ni minns när det var).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Off Topic-forumet: 2005 - 2016. Jag var med när det stängdes, men inte när det öppnades.

Fritt ur minnet om hur det stängdes, jag tänker att någon annan kan rätta o bygga vidare på det här..

"Efter en tid av intensiva politiska diskussioner, som en följd av ökad medvetenhet om hur politik och rollspel interagerade, så stängdes Off topic-forumet. Det var tänkt som en plats att diskutera politik i ett vidare perspektiv, och allt annat som inte fick plats i resten av forumet. Diskussionens vågor gick dock stundtals höga, och till slut fann en uttröttad moderatorskår för gott att slutligen låsa Off Topic-forumet den 16e juli 2016."
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,476
Location
Stockholm
DanCon behöver komma in på något sätt.

Olika officiella forum, hur länge de fanns.

Andra forum än of topic som stängts? Och tillkommit (hjälp mig med en grej)

hur såg uppsättningen av undeforum ut vid start?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,476
Location
Stockholm
Skulle vilja se typ ”användare X vädrar för första gången en idé som sedan blev spelet y”

även lite tidsmarkörer. Första gången Print on Demand nämns. Första gången crowdfunding nämns mm. Grimdark.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,476
Location
Stockholm
Man skulle ju vilja köra nån dataanalys på allt innehåll och kunna visa saker som ”under 2006-2008 diskuterade superhjältarna mer än normalt”
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Här är en typisk tråd från Friformskrigen, tänker jag: https://www.rollspel.nu/threads/rollspel-friform-regler-dags-för-en-killthread.11378/

För övrigt kan väl konstateras att regelspelarna vann. Svensk friform är väl inte död, men friformarna jagades bort från forumet och har knappt synts till sedan dess. De verkar hänga med lajvarna och köra sina egna evenemang (Fastaval, Knutpunkt, SSF). De forumiter som har läggningar åt det hållet (@RasmusL och @Björn den gode) nämner det ibland, men det finns inga friformare som diskuterar friform med varandra här på forumet.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,054
@Gardener skickade den här listan per mejl för ett tag sedan:
  • Julkalendrarna
  • Aprilskämten - Yassilus revolution, ”öppna” redaktionsforumet
  • Redaktionen - hall of fame
  • Trobergs Dogmautmaning
  • Rollspel.nu Press - tryck av användares rollspel som såldes till självkostnadspris
  • Forumträffarna som hölls på olika platser i landet
  • Första forumträffen på Neogames kontor, hösten 2000
  • Andra forumträffen 2001-02-03 vid 2-årsjubileumet
  • Tredje forumträffen i Umeå 2003-05-04
  • Forumölarna i Stockholm
  • 5-årsjubileumet på Sverok Stockholms kansli 2004-01-24
    https://web.archive.org/web/2006101...rmation&task=viewarticle&artid=1864&Itemid=56
  • GothCon Gazette - konventstidning som gavs ut på några GothCon
  • Halloweenspecial, mörkt utseende med spindelväv och rollspelsmaterial med skräcktema
  • Monsterslakt - ett simpelt webbspel där användarna kunde attackera monster och andra forumiter
  • Samarbetet med Codex
  • Projekt INKA - en gemensam spelvärld
  • Dator.rollspel.nu som aldrig blev av, med röd rubin-design, en systersida som skulle handla om CRPG:er, fanns färdig men släpptes aldrig
  • Spelwebben, systersidan som handlade om brädspel
  • GothCon-pubben
  • Live-uppdateringar från konvent
  • Arrengerande av rollspelsscenarion på konvent
  • Julpyntandet av sidan, med snö på rubrikbilderna.
  • Gold Quest - spelet som kunde spelas i vrållådan
  • Vi hade Neogames ”officiella” forum från start, redan på The Yard till och med, vilket bidrog till aktiviteten
  • DanCon
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Rising pitchar varulvsspel. Det är en fluga, kommer alls inte att svälla till en egen subgrupp på forumet.

Jag vill ha text om alla resurser och hemmabyggen som en gång fanns på WRNU, innan det bara blev ett forum. Det var en ständig källa till glädje och skratt. På allvar.
BURK KRIG är ju något av ett mem. Zhoria låg väl uppe också - nån som hade totat ihop sitt eget Klassiska Svenska Rollspel på hundratals sidor.
Men det fanns ju massa annat också.

Caligula-striden
Med Risings Angry German Kid-spoof i samband med ett forumsavbrott. Hittade orginalinlägget men den länken var tyvärr bruten.

Föreningens uppgång och fall.

Forumets/föreningens närvaro på konvent. Indierummet var väl ett tag ett arr i föreningens regi. OSR-hörnan är också i stort en forumitgrej, båda närvarar/har närvarat på Lincon/Gothcon, Indierummet sprider sig i nuläget till BSK och har testat Wexio Spelkonvent med klent resultat.
Stockholms Spelkonvent hade viss forumitnärvaro när det begav sig.

Forumiter som släppt spel - tänker ffa på aktörer som Kaleidoskop, Urverkarna, Rävsvans/Krille.
 
Top