Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Cassius said:
Jag borde verkligen gå och lägga mig, men det vi borde börja med att titta närmre på och som jag började göra i förra rundan är hur Tyr försöker få bort misstankarna från Mukwa. Jag tror vi hittar vår andra ulv där.
Här tror jag alltså att det är tvärt om. Tyr har bråkat med Mukwa hela spelet, fram tills att hela byn vände sig emot honom. Jag tror Tyrs förhoppning var att vi skulle tänka som du i den här frågan.
Och här kan jag haka på och vara med och tro lite på Brynolf.

Skenavrättningen av Mukwa gav mig vibbarna om att exempelvis Tyr som lade 7:e rösten garderade sig lite för att inte se så brun ut på papperet när det visade sig att Mukwa var grön.

Vimes velar också och hans tillbaka dragna röst har ju från sekunden den gjordes och framåt legat som en brunkanderad anka över mitt tänkande.

Utöver dessa två herrar var det nån mer som svajade betänkligt. Har inte det i huvudet just nu dock. Vet i alla fall med mig att det inte var Purgatory. Han var däremot in och lurkade efter 22.00 för att se vem som rykt, men det förnekar han åh det bestämdaste.

Utöver det så velade ju även jag. Men det lägger jag inte in i beräkningarna. Jag har förklarat rätt ingående om hur jag tänkte just då.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
IF Cassius = ulv THEN obd AND elmrig = bybo, är inte svagt, det är definitivt värt att ha i åtanke om vi nitar Cassius.
Och att Tyr in i det sista "misstänkte" både Cassi och OBD talar ytterligare för att inte de båda är ulvar samtidigt. Dessvärre innebär ju inte en GRÖN Cassius med lika stor automatik att någon av OBD och Elmrig är ulvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Brynolf har verkligen steppat upp som byns bästa spelare efter Reccas hädangång och KKs allt mer beklämmande återinsjuknande i kånkelnojan. Dock tycker jag han feltolkar sina resultat lite, hans gröningar och rödingar efter Tyrs underbara Resa från Spelstart till Galgen tycker jag inte alls följer ur empirin, då det ser ut som om Brynolf tolkar i princip samma agerande från Tyrs sida åt olika håll beroende på vem det riktas mot.

Jag sitter på pendeln hem och kan meddela att jag kommer vara bortrest i helgen, dock,ed tillgång till internet via paddan. Jag kommer nog inte stödja en utröstning av någon annan än Casatory innan måndag. Så jag gör såhär:

Röst: Cassius
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Brynolf said:
Vimes said:
IF Cassius = ulv THEN obd AND elmrig = bybo, är inte svagt, det är definitivt värt att ha i åtanke om vi nitar Cassius.
Och att Tyr in i det sista "misstänkte" både Cassi och OBD talar ytterligare för att inte de båda är ulvar samtidigt. Dessvärre innebär ju inte en GRÖN Cassius med lika stor automatik att någon av OBD och Elmrig är ulvar.
Jag tror inte vi ska försöka dra några som helst slutsatser av vad en redan dömd ulv skriver, men jag håller med om att kopplingen inte alls fungerar åt andra hållet. Däremot har jag OBD som mitt andranamn efter Casius, och mot Elmrig finns det invändningar att göra, dock är inte en grön Cassius ett argument emot dem.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
det ser ut som om Brynolf tolkar i princip samma agerande från Tyrs sida åt olika håll beroende på vem det riktas mot.
Ok, hur ser din tolkning ut då?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Brynolf said:
Här har du nog otur i synapserna, RJ.
Mm... Indeed. I extasen över fått ut Tyr, så tolkade jag att Mukwa och Tyr var i slang med varandra - eftersom Tyr limmade på Mukwa där i slutet. Med andra ord, jag är inte längre säker på om jag vill sätta honom som ulv. Gör jag inte det har hela min tes raserats och då är jag totalt vilse igen. Med andra ord, just nu vet jag inte ett smack om vem jag misstänker. :/
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Brynolf said:
Säger sig vara siare. Vimes tycker det var "rätt att komma ut". Cassius och OBD får panik och hoppar av. Vimes efterfrågar brödsmulor, men hittar snart Citatet med stort C, och rundan är över.
Bra inlägg i sin helhet, men varför nämner du inte Elmring här?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Brynolf said:
Cassius said:
Jag borde verkligen gå och lägga mig, men det vi borde börja med att titta närmre på och som jag började göra i förra rundan är hur Tyr försöker få bort misstankarna från Mukwa. Jag tror vi hittar vår andra ulv där.
Här tror jag alltså att det är tvärt om. Tyr har bråkat med Mukwa hela spelet, fram tills att hela byn vände sig emot honom. Jag tror Tyrs förhoppning var att vi skulle tänka som du i den här frågan.
Jag är beredd att hålla med dig, det skulle vara så jävla dåligt ulv-lir att sluta ifall de var ulvar tillsammans. Frågan är varför du inte tolkar hans försvar av mig på samma sätt? Det känns verkligen konstigt att han inte hoppar på mig mer än han gör. Det kan varit för att jag inte hade levererat speciellt mycket.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Väldigt tidigt: ”!Paxen rödast hittills”
Gör ett inlägg om spelupplägg som senare blir kritiserat för att vara skrivet i förväg (av Recca?)
Föreslår anklaga systemet
Listar
1. !Paxen
2. SJ
3. Brynolf/Samtliga inaktiva

Vilket han kritiseras för av KK
Håller dock med om att det var ett ”skitinlägg”
Upptäcker !Paxens ”ta fast byborna”
Försvarar anklaga systemet och tycker 3 drev är för många.
Blir bråkad på av kk och säger sig komma att redogöra för varför han listade Brynolf
Mer kk-bråk där han tycker att han anklagas för ”två skitsaker”, men erkänner att han läst om och att Brynolf inte är skum
Vill ha långa rundor och kollektiva beslut för han fruktar att ulvarna annars försöker avsluta när en bybo är nära att hängas
Han uppmanar till att inte gå ut med vanillaroller och förkalrar sig med att han allt för ofta sett power roller outas första rundan. :gremlaugh:
Håller fast vid anklagasystemet
”Vimes 2 UP
Har inte kommit in i matchen och skriver mest luft än så länge. Försvarar !Paxen, något han har för ovana att göra... Inget man kan hugga på, men bättre kan du!

Recca 3 UP
Är lika dryg och nedlåtande som vanligt. Inte världens mest önskvärda beteende, men dessvärre ingen scum tell heller. Bygger ett schysst case mot Purga (håller helt med om anti-by-formuleringen och utifrånperspektivet), men drar lite väl tunga växlar och jag får en svag känsla av att den där beefen är uppgjord via mail. Första ordentliga inlägg brukar bli mer av ett utifrånperspektiv, dels som presentation och som ett bekvämt sätt att förklara hur man har sett på spelet innan man på riktigt har börjat, det är ingen ovanlighet. Formuleringen är dock oroväckande.

Purga 3
Vi och de... Byn är 'vi' om man är bybo. Har annars bemött Reccas anklagelser på ett helt ok sätt.

KK 2-3
Jag tenderar att ge de som går hårt åt mig högre pingfaktor trots att de inte har gjort sig förtjänta av det så jag garderar mig med en 2,5:a. KK gör en helomvändning så fort läget presenterar sig, och har ett par rader som förklarar att han inte är så bekymrad över kortare rundor. Jag vet att KK är en smart spelare (den bästa vi har in my book) och därför känns hans motivation till att bojkotta anklagelsestrategin lite mer framtvingad. Varför inte en trea då? Därför att KK i övrigt spelar väldigt KK:igt, förutom möjligtvis att han är aningen hårdare på smågrejer som han annars bara mjukt brukar kommentera att han har iakttagit.

!Paxen 3
Jag har svårt att bedöma !Paxen, men jag fäller hellre än friar när det kommer till honom. Inte observant i början, och det kan man inte grilla honom för. Det största klavertrampet han har gjort är en formulering i stil med Purgas. Vill dock dra mig till minnes att !Pax tidigare har skrivit att det är sådana formuleringar som han medvetet måste tänka extra på för att verkligen vara 50/50. Det var dock inte hans svar när jag bemötte honom med den knasiga formuleringen.

Tyr 2 UP
Varken bu eller bä... aningen strandad då det inte finns så mycket att analysera än.

Brynolf 2 UP
Lite mjäkig, så det är en stark tvåa jag ger honom i betyg. Brynolf är en av de vassaste ulvarna på forumet och det finns god anledning att vara rädd för honom. Han har inte postat värst mycket och min första magkänsla var att han velade. Han har dock inte gjort något särskilt för att förtjäna högra UP.

Elmrig 2 UP
Känns stabil efter ett par inlägg, inget ordentligt... men å andra sidan har jag inte fokuserat tillräckligt mycket på honom heller. Ska kika lite mer på honom.

Robban 2 UP
Nybörjare som är skarp och bollar tillbaks anklagelserna. Du skulle hjälpa mig att bedöma dig om du började engagera dig i andra grejer än bara det som direkt har rört dina inlägg. Tyck till. Posta gärna en UP-lista (UP = UlvPoäng, ju högre desto ulvigare)

Xyas - UP
Jag kan inte bedöma xyas förrän han har gått igång på någonting, och än så länge har han varit för inaktiv.

Har nog glömt nån, men det skiter jag i för närvarande.

Nu loggar jag ut för idag, och återigen: har någon hängts när jag loggar in imorgon så kommer jag vara fly förbannad.”

Efter kritik lägger han till: ” SJ 3 UP
Hans första inlägg känns som "Förvirring är varulvarnas bästa vapen"-retorik, och sedan blev det dödstyst. Inget att hänga honom för, men än så länge har jag honom i toppen.”

Sågar Tyrs lista med låga UP

Krigar med Recca, KK och Purga. Värt att notera är att Purga hade felaktigt ankalgat honom för att vara sen på !Paxen och att Mukwa i det här läget misstänkte Vimes, men det verkar mest bygga på att Vimes kritiserat honom och hans lista. Han vägrar rösta dock. Väldigt känslomässigt inlägg.

Bråkar vidare och tycker att han är bra på att ta kritik, men nu har han inte tid till både anfall och försvar. :gremlaugh: Återkommer till att kk inte spelar som sig själv utan mer aggressivt. Tycker Recca-Purge-debaclet verkar uppgjort (vet inte vad som åsyftas).
Röstar slutligen på Vimes. Men argumenten verkar mest emotionella. Nåt om att Vimes tyckte hans lista var mjäkig.
Jag tror att de här inläggen var från perioden då han var nära att åka ut. Därav det höga tonläget.

Förklarar sin röst på Vimes med att Vimes röst på honom är en ”illa underbyggd populist-röst”.

Gillar inte att !Paxen försöker få rundan avslutad efter väktaroutandet.
Tycker det är ok att bli utröstad för byn skulle få mkt information. Är arg.

Återkommer efter avhoppen. Tror att kanske en av Vimes, Recca, kk kan vara ulv, men inte alla.

Försvarar sitt afk med att spelsystemet gör det möjligt att skjuta på hängning.

Verkar misstänka att Vimes hoppade av drevet för att slippa bli misstänkt runda två.
KK och Vimes som synkade ulvar? tja, kanske... men i ärlighetens namn var det tillräckligt många bybor i drevet mot mig, så det hade gått att glida undan från anklagelserna efter att ni sett att jag var bybo... åtminstone för KK. Vimes hade varit tokröd. Nej, det här gjorde Vimes mer röd, och KK mer grön vill jag påstå.

Försvarar sig mot Tyrs ankalgesler om att försvinna när det var nära hängning.

Bråkar med Recca om att hon bara kritiserar med aldrig tar ställning.

Analys av Tyr #800496
Slutsats: ” Spelar väldigt safe och har inte så många åsikter. Gör inte mycket väsen av sig. Verkar vilja ha ett kollektivt beslut om röstandet, men bryter det. Tyrs röstande är ljummet och han pekar inte många fingrar mot någon mer än mot mig helt hux flux, och då i ett kritiskt skede. Tyr är skum och bitvis för aggressiv i sina svar mot vad han brukar. Det känns som att han vill att andra ska göra grovjobbet så att han bara behöver haka på.”

#800506
Ny lista, med Tyr och Vimes i topp på up4

Kritiserar Tyr för allmän försiktighet och för att han la den avgörande rösten. (borde vara grönande för Mukwa egentligen)

Gnäller över att !pax är borta

Jagar Tyr en del.

Gör en liten analys över sina mest misstänkta. Recca letar fel, men tar inte ställning tillräckligt. Oroar sig för att KK är en duktig ulv. Tyr är för safe och Spider har klantat sig. Tyr och Spider är mest misstänkta . Han släpper Vimes här och tar bort sin röst.

Noterar kks upptäck om att Purg tog rösten ur Vimes arsle.
Blandar ihop Tyrs och Spiders omotiverade röster
Vill att folk motiverar sina Vimes-röster
Inte övertygad av ulvfällan, tycker Recca ska prestera en röd-grön-lista
Röstar:Tyr
Tycker att KK är knallröd om Tyr är röd pga att kk ville döda mukwa före.
Scumtell om kk är kvar i spel
Bråkar lite med Recca
Purg kallar honom Mukawa
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mukwa = grön

De två starkaste skälen är att Tyr försökte nacka honom och att Mukwa jagade Tyr under senare delen av rundan.

Annars är Mukwas historia en historia om konflikter. :gremsmile: Många inlägg är rätt meningslösa bråk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
OBD said:
Krigar med Recca, KK och Purga. Värt att notera är att Purga hade felaktigt ankalgat honom för att vara sen på !Paxen och att Mukwa i det här läget misstänkte Vimes, men det verkar mest bygga på att Vimes kritiserat honom och hans lista. Han vägrar rösta dock. Väldigt känslomässigt inlägg.
Är detta nått du har färskt i minnet var man kan finna? Jag är lite intresserad av att se kopplingen mellan Purga/Vimes.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Bra jobbat, OBD! (Även om det tog ett tag innan jag fattade att du analyserade Mukwa, och vad som var citat och vad som var referat).

Jag håller med om att Mukwas relation jämte ulven Tyr får honom att se grönare ut.

---

Sen en grej till. Ulvarna i det här spelet måste våga påverka, det är en big deal för byn. För i vanliga spel med fasta deadlines kan ulvarna i många lägen bara slappna av och hoppas på att byn ska nacka fel person. Här krävs ju ett helt annat röstunderlag, och är byn inte säker på sin sak kommer den inte rösta ut. Därför sitter ulvarna brunt till, dom måste påverka utröstningen om dom ska kunna vinna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
OBD said:
Krigar med Recca, KK och Purga. Värt att notera är att Purga hade felaktigt ankalgat honom för att vara sen på !Paxen och att Mukwa i det här läget misstänkte Vimes, men det verkar mest bygga på att Vimes kritiserat honom och hans lista. Han vägrar rösta dock. Väldigt känslomässigt inlägg.
Är detta nått du har färskt i minnet var man kan finna? Jag är lite intresserad av att se kopplingen mellan Purga/Vimes.
Nej inte precis. Men jag kan kolla efter det.brb
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Konrad Konvalj said:
OBD said:
Krigar med Recca, KK och Purga. Värt att notera är att Purga hade felaktigt ankalgat honom för att vara sen på !Paxen och att Mukwa i det här läget misstänkte Vimes, men det verkar mest bygga på att Vimes kritiserat honom och hans lista. Han vägrar rösta dock. Väldigt känslomässigt inlägg.
Är detta nått du har färskt i minnet var man kan finna? Jag är lite intresserad av att se kopplingen mellan Purga/Vimes.
länk

är inlägget som jag tog upp. Ingen direkt koppling alltså. Men kanske finns nåt i anslutning.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Cassius said:
Brynolf said:
Säger sig vara siare. Vimes tycker det var "rätt att komma ut". Cassius och OBD får panik och hoppar av. Vimes efterfrågar brödsmulor, men hittar snart Citatet med stort C, och rundan är över.
Bra inlägg i sin helhet, men varför nämner du inte Elmring här?
Missade nog det just i den meningen. Ser det ut som att jag skyddar honom, tycker du?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ok, har egentligen ingen ork men jag tänkte komma med något litet innan jag stupar för dagen.

Har skummat Reccas inlägg från de senaste dagarna för att hitta möjliga anledningar till att hon mördades och följande punkter fann jag av intresse:

*I det här inlägget påstår Recca att diskussionen i vrållådan med Purgatory var uppdiktad. Mukwa ger ett grinigt svar men därefter sker inget mer. Kanske mördades hon för att det här skulle släppas och duon Cassatory-Mukwa gå fri?

*Recca har, som jag, SJ som ulv och uttrycker det med stor säkerhet i det här inlägget. Kanske mördades hon för att Spindeldöden skulle få andrum?

*Recca är på Mukwa hela tiden i flera dagar och hittar sprickor i nästan alla Mukwas inlägg att kritisera. Kanske mördades hon för Mukwa skulle få andrum?

Lite teorier såhär i sömnyran, godnatt på er!

...och sedan: Vimes, en gammal fråga som jag nu hoppas att jag får svar på, varför bytte du åsikt om informationsvärdet i att hänga Mukwa?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag är borta på bröllop imorgon em och kväll, ska försöka logga in under förmiddagen och lägga en motiverad röst, ses då!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
STOPP!

Cassius (2): Elmrig, Vimes,
Elmrig (1): Cassius,

START!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Elmrig said:
...och sedan: Vimes, en gammal fråga som jag nu hoppas att jag får svar på, varför bytte du åsikt om informationsvärdet i att hänga Mukwa?
Dude, jag skrev ett långt inlägg til ldig där jag förklarade lite på hur jag ser på det här med varulvsspel. Har du glömt bort det? Mitt svar var alltså att jag inte alls bytt åsikt om informationsvärdet.
 
Top