Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Btw: jag kommer alltså vara borta under helgen och bara ha tillgång till forumet via paddan. Eftersom jag ska ut i skogen och tälta är det väl inte helt hundra att jag kommer ha så värst mycket täckning heller. Vi får se. Åter hemma på söndag.

Ska någon hängas just nu tycker jag Cassius är det bästa valet.

Peace, love and happiness!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Elmrig said:
Har skummat Reccas inlägg från de senaste dagarna för att hitta möjliga anledningar till att hon mördades
Jag tror att hon helt enkelt mördades för att hon ansågs grön av de flesta. Det är väldigt riskabelt att mörda bybor för att de är något på spåren.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Konrad Kanalj said:
Jag kommer inte stövlande in här för att ta åt mig någon ära av att Tyr hängandes, men jag vill påpeka att Recca och K.K var det som hittade Tyrs scum tells till en början.
Ett sätt att bli aningen mer grön. Du har ju inte varit på Tyr alls. Du valde t o m bort honom i drevet. Att du gör som alla andra och röstar på Tyr efter ett tag är ju ingenting du kan använda för att gröna dig själv. Du har inte velat se Tyr dingla, du har velat se mig dingla.

Jag håller dock med dig om Vimes manöver i slutet. Det är lite väl snyggt och görs lite väl fort. Tyr lägger upp och Vimes smashar. Grönande... ja, med en bitter eftersmak.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
KK: Sluta tramsa med siarfiskande.

KK said:
hängning var given och vår siare gjorde ju sitt jobb genom att inte visa sig. Sen får vi ju hoppas på att vår siare har gjort sitt jobb den här rundan så kanske vi får lite hjälp på traven. Det fanns ju en hel del spelare i den bruna zonen och jag tror byn skulle tjäna på om siaren gick ut med den information denne har.

En ulv i första rundan är ju som sagt kung. Vi har en offentlig väktare i !Paxen så att gå ut med siaren nu skadar inte, speciellt inte om siaren har gjort ett bra jobb. Har siaren inte gjort ett bra jobb så kanske det kan vara bättre att spara på denne dock.

Men som sagt. Har siaren gjort ett bra jobb och hittat en ulv skall det fram nu.

Det ger !Paxen en uppgift till nästa nattmord = att skydda Siaren och i så fall offra sig själv, men det gör ju inte så mycket.

Lite röriga tankar kanske, men jag har lite jobb framför mig samtidigt.

Sammanfattat:

Om vår Siare har hittat en ulv skall det fram nu.
Om vår Siare gjort ett halvdant jobb måste vi chansa på att hålla Siaren dold en runda till med risk för att helt tappa Siaren.
!Paxens uppgift är att ge Siaren en runda till.
Det här ger ulvarna MYCKET mer information än vad det hjälper byn i diskussionen. Utgå från att siaren gör rätt istället.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
KK said:
1. Siaren har hittat en ulv betyder att vi hänger en ulv.
Hittar vi en ulv ändå är det onödigt.
KK said:
2. Siaren får sia en gång till idag och efter 22.00 kan vi ha nypt en till ulv med siarens förmåga.
Sluta nu. Siaren får inte fler eller färre sianden bara för att vi skyndar på rundorna. Siaren får sia exakt lika många gånger.
KK said:
3. !Paxen får göra lite nytta och offra sig för Siarens skull. Chansen finns fortfarande att ulvarna (alltså, den sista ulven) inte väljer att plocka bort !Paxen så då vinner vi en till runda med väktare+siare.
Om Siaren inte går ut, och !Pax inte får skydda sig själv den här rundan kommer !Pax dö och siaren lever fortfarande. Nä. Det här är ingenting att ta hänsyn till. Självklart måste !Pax offra sig om siaren kommer ut, men inte i onödan. Jag vet att !Pax är en kompetent väktare, för han spelade precis som han tvingades göra i Ankeborg när han var väktare.
KK said:
4. Är det en ful-siare som påstår sig hittat en ulv och vi nackar en bybo så vet vi nästa runda att vi har en ulv i ful-siaren.
Det här är ju inte ens nästan ett argument för att siaren ska fram. Om en ulv till vill göra en Tyrsa så be my guest! Det har ingenting med den riktiga siaren att göra. Nackar vi en bybo tar vi ut fulsiaren, och vår riktiga siare kan fortsätta obehindrat.

KK said:
Har siaren prickat en ulv skall det fram nu.
Har siaren prickat en ulv får siaren avvakta tills det blir nödvändigt. Inget mer snack om siandet. Det ger mer till ulvarna än till byn, och KK har jättefel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Noterar att Konrad har börjat glappa sedan slutet på förra rundan. Skärpning, Klas!

Hur som, jag är fortfarande övertygad om att vi har en (1) ulv bland ODB och Cassius. Och som sagt, visar det sig att Cassius är en dreglande hårig sak är jag beredd att skriva av även Elmrig nästan helt fån misstankar. Vi tjänar alltså mer på att hänga Cassi än OBD.

Röst: Cassius
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Först och främst så har ni gjort ett skitbra jobb! Synd att vi förlorade Recca, som gjorde en jävligt bra runda.

Denna lördag har jag jävligt mycket att göra, dvs läsa igenom förra rundan (det som jag bara har hunnit ögna igenom just nu) och läsa upp vad som egentligen har hänt just nu.

Först och främ,st, ang om jag skall offra mig eller inte. Självklart kommer jag att skydda siaren. Men jag förstår inte varför en siare ska komma ut nu, inte ens om han har hittat en ulv. Då vi har tid att mjölka 1- 2 dagar extra så bör vi göra det, bara för att se hur folk reagerar mot varandra.

Ang min roll som väktare så kommer jag inte säga om jag har några begränsningar, varför skulle jag göra det? Som det är nu behövs det absolut inte, och det ger ulvarna mer att fundera på. Samma sak som att jag inte kommer säga om jag verkligen skyddade mig eller någon annan.

Så, nu ska jag läsa igenom tråden, se vad jag har mssat och se om jag kan bli smartare av att läsa tusen inlägg.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Cassius said:
Jag borde verkligen gå och lägga mig, men det vi borde börja med att titta närmre på och som jag började göra i förra rundan är hur Tyr försöker få bort misstankarna från Mukwa. Jag tror vi hittar vår andra ulv där.
Här tror jag alltså att det är tvärt om. Tyr har bråkat med Mukwa hela spelet, fram tills att hela byn vände sig emot honom. Jag tror Tyrs förhoppning var att vi skulle tänka som du i den här frågan.
Tyr har gjort ganska genomskinliga försök att kasta brunt ljus över mig hela rundan, dels genom att få folk att rösta ut mig och dels genom att para ihop sig med mig när han skulle ut. Det kan mycket väl vara så att det är genomskinligt för att jag vet att han har gjort det, men det finns ett par inlägg som skriker typisk ulvtaktik tycker jag. Skönt att ett par till också ser det.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
*I det här inlägget påstår Recca att diskussionen i vrållådan med Purgatory var uppdiktad. Mukwa ger ett grinigt svar men därefter sker inget mer. Kanske mördades hon för att det här skulle släppas och duon Cassatory-Mukwa gå fri?
Eller så är det tvärtom. Hon mördades för att:

* hon alltid är aktiv och farlig
* hon hade mig som toppkandidat, och det gör det lättare att rösta ut mig
* KK är bybo och ulvarna var för rädda för väktarskydd, alternativt att KK är ulv.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Har kollat på vad som hände under sista timmen. Inte för att vara sån, men det var ju så jävla självklart att han ljög. Vilken bybo velar i flera inlägg? :gremtongue:

Anyhoo, Cassius och OBD är jävligt värda att göra en analys på baserat på vad som skedde i slutet. I en speluppbyggnad som denna så måste ulvarna vara igång mer än byborna. Dom kan inte låta byborna tänka själva, och därför blir det misstänkt när dom, Cassius och OBD, drar bort sina röster så snabbt. Det som jag har varit med om Spider gjorde Spider huvudmisstänkt för mig, men OBD känns som att han har varit mer stabil. Cassius har jag inte någon koll på överhuvudtaget.

Jag ska kolla igenom Cassius inlägg nu och se vad som är värt att peka på.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag måste nog ändra min uppfattning om KK lite. Han är inte längre så givet grön han med sitt snack om att outa siaren och att han fortfarande är kvar i spel. Nu tycker jag väl iofs att Recca spelat så pass bra och antagligen varit ännu aktivare än KK, att det senare inte är värt så mkt. Jag måste kika på Elmrig också som var inne på samma spår.

Mukwa ser jag som sagt grön, och hans åsikter om kk och vimes är lite intressantare efter genomgången. Dock tycker jag fortfarande att de känns lite som reaktioner på kritik. Mukwa kanske kan sammanfatta lite fynd han fått på framför allt kk.

Cassius är fortfarande min favorit, helt beroende på Purga ska sägas. Cassius tycker jag spelat bra, men inte tillräckligt för att ursäkta tidigare synder.

Röst:Cassius
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Om någon av OBD, Cassius och Elmrig är ulvar, tycker jag det grönar Vimes en hel del. Att smälla ihop en sådan ball avrättning av Tyr rimmar rätt illa med att den tredje ulven hoppar av drevet och försöker rädda honom.

Och omvänt: om vi hänger Vimes och han är ulv, blir de tre avhopparna grönare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Cassius said:
Elmring tycker inte att jag har grönats alls, inte ens en smula efter att jag har tokdrevat mot en Ulv
Tokdrevat är väl ett starkt ord, men visst, du hängde på bra i Tyr-drevet. Du misstänkte även Mukwa rätt starkt, vill jag minnas.

Visst jag kan vara en ulv som trodde det var fuckt för Tyr men att inte ens försöka leda bort drevet från honom.
Mjo, Tyr blev ju mer och mer fuckt. Och siar-lögnen är rimligen något ulvarna diskuterade i förväg. De hade en plan med det. Grejen är att Tyr knappast kan ha haft någon förhoppning om att kunna komma undan med det. Ulvarna kan ju knappast ha tänkt "Ok, Tyr säger sig vara siare, så hoppar resten av oss av drevet så räddas han! Ingen kommer misstänka nåt!"

Som jag ser det fanns det bara två anledningar att ljuga om siarskapet:

1. Siar-outningen var bara ett försök att skaka fram den riktige siaren, och offra Tyr.
2. Siar-outningen var en taktik för att tok-gröna Uv-Vimes genom att offra Tyr.

I inget av dessa alternativ är det en bra idé för övriga ulvar att hoppa av drevet.

Tankar på detta, någon?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Om någon av OBD, Cassius och Elmrig är ulvar, tycker jag det grönar Vimes en hel del. Att smälla ihop en sådan ball avrättning av Tyr rimmar rätt illa med att den tredje ulven hoppar av drevet och försöker rädda honom.

Och omvänt: om vi hänger Vimes och han är ulv, blir de tre avhopparna grönare.
Mm, jag håller med. Men samtidigt ska det tilläggas att ulvar sällan är bra koordinerade och framförallt inte i snabba vändningar som den här slutstriden var. En ulv kan ha tänkt "det här var min signal för att hoppa av" medan en annan tänkte "nu sätter jag dit min polare". Ulvarna hinner inte läsa mail samtidigt som de läser tråden. Men jag gillar din uppställning. Någon flyttade tillbaks rösten pga Recca, var det Cassius? Ska läsa igenom din analys av slutminuterna en gång till.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Paxen försöker analysera

Så, vad har vi på Cassius? Låt oss börja med Purgatory först.

Första inlägget, 01/08 01:36, är en ursäkt då Purg säger sig ha missat att spelet skulle börja. Om nu Purg/Cassius visar sig vara ulv så kanske det är värt att kolla vilka andra som var sega, men som det är nu så är det bättre att bara lägga det åt sidan

missade helt att det var spelstart idag, så jag ber om ursäkt för min frånvaro. återkommer imorgon då jag kan läsa hela tråden.

Första riktiga inlägget från Purg. Han säger sig ha läst igenom "allting", berättar om hur många spel han har varit med i sen tidigare. Han säger sig vara emot anklagelse-systemet, samtidigt som han listar mer fördelar till varför det är bra. Känns dock som ett väldigt genuint inlägg, inte på något sätt konstlat.

Så nu har jag läst igenom allting, och kommer med lite lösa tankar.

Jag har varit med och spelat en fem-sex spel här på forumet innan, och alla de har varit fluff-spel. Har aldrig spelat "vanilla" tidigare. Min vanliga metod för att hitta varulvar brukar utgå från spelupplägget och diverse fluffgrejer som ingår i det, men den taktiken fungerar ju av uppenbara skäl inte denna gången.

Istället blir det extra viktigt att analysera vad folk skriver (och vad de inte skriver. Röstmönster är naturligtvis också mycket viktiga att undersöka.

Därför är jag både positiv och skeptisk till att använda anklagelser. I och med spelupplägget är det ju ett sätt att visa misstankar och att pressa folk. Men jag är tveksam till deras effektivitet jämfört med faktiska röster när det gäller press.

Dessutom är det lättare att bara slänga ur sig dem eftersom de inte leder till faktiska utröstningar direkt. Alltså, för att rösta ut någon med många anklagelser måste man besluta sig för att alla, eller de flesta, byter till faktiska röster.

Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera. Varulvarna däremot kan komma att känna press på att avsluta rundan om den fortsätter länge då de vill undvika allt för långa diskussioner där de kan avslöjas eller råka försäga sig. Chansen att de gör det ökar rimligtvis med tiden som rundan pågår.

Lite tankar bara, återkommer när jag kommer på mer.

Han kommer därefter med detta inlägg.

Slutsats alltså: systemet med anklagningar har både för och nackdelar som man måste vara medveten om innan man börjar implementera det i spelet. Nu är det ju inte bara jag som påpekat brister med det, men en påminnelse kan väl inte skada.

Varför tycker han att det måste klargöras att det finns för-och-nackdelar, istället för att bara säga att han tycker att nackdelarna överväger fördelarna? Han var ju i det tidigare inlägget mot anklagelse-systemet, nu låter det som att han blev osäker på vad han egentligen ska tycka.



Ett tag därefter blir det en liten diskussion mellan Recca och Purgatory.


Purgatory said:
Recca said:
Purgatory said:
recca said:
Purgatory said:
Dock är det ju ett effektivt sätt att få rundorna att dra ut på tiden, vilket gynnar byn då de för mer tid på sig att diskutera och analysera.
Du skriver. "Då de får mer tid..." Som om du inte är en del av byn. Scum tell.
Eller korrekt svenska.
"Då vi får mer tid" är också korrekt svenska. Jag märkte inte ord utan påpekade en konstighet i sättet du uttryckte dig på. Om jag anmärkt på "inkorrekt svenska" skulle jag påpekat stavfelet istället.
Det är i och för sig så jag alltid uttryckt mig i varulvsspel, kanske inte optimalt. Inte så mycket att göra åt det nu dock.

Recca said:
Angående min anklagelse mot dig så anser jag fortfarande att du tog avstånd från byn. Det kan ha varit en MISS av dig, men då är "eller korrekt svenska" fel sorts förklaring.
Kanske inte en förklaring, mer ett påpekande om att det är lite vanskligt att göra en jättegrej av att referera byn som 'de' istället för 'vi'. Som sagt inte världens bästa ordval direkt.

Recca said:
Sen anser jag att hela inlägget tyder på att du överblickar spelupplägget utifrån ett fågelperskeptiv och det är en stor ulv-scum-tell.
Varför?
Det är så jag arbetar. Börja med att få en överblick över situationen och sedan gå in på intressanta detaljer.

Recca said:
Du skriver "så här gör man" istället för "så här gör vi". Det är återkommande i inlägget, men det är just när du beskriver byn som "de" som det blir tydligt!
Återigen, mitt sätt att formulera mig.

Recca said:
Du skriver:
Purgatory said:
Håller jag inte med om, det är en observation om systemet, och det kan komma att spela roll senare när klockan närmar sig 22:00. Och ja, det är möjligt att jag står med fågelkikare för tillfället då jag inte hunnit sätta mig in i spelet än.
Det skulle också kunna vara förklaringen till att du skriver "de" om byn... Men på den punkten biter du ifrån ordentligt, det är ord och inga visor. Så varför menar du att du i det ena fallet har en fågelkikare och överblickar spelupplägget som en oinsatt, och i andra fallet försvarar du dig (och anklagar samtidigt mig för att inte förstå svenska språket)?
Två olika saker, som jag redan förklarat ovan.

Recca said:
Stingslig?
Lite kanske :gremwink:

Det intressanta här är att Purg väljer dela upp Reccas anmärkningar.Är det så han brukar göra (någon som vet det?)? Han säger ju ändå samma sak hela tiden, så det är ju inte som om det finns någon fördel att göra på det viset. Det andra lite konstiga inlägget av Purgatory.


Inget stort inlägg. Purg säger att han ska försöka göra en analys. Säger sig inte ha följt andra varulvsspel som han inte har varit delaktig i.

Ska försöka skriva något mer analyserande senare idag, alt i morgon om jag är upptagen ikväll.
Nej, jag har inte följt spel som jag inte själv deltagit i.


Efter ett par timmar återkommer han med detta inlägg. Säger att han ska komma tillbaka dagen efter med något vettigare.


Kommer vara borta större delen av kvällen, så detta inte speciellt innehållsrika inlägget blir nog mitt sista för idag.
Återkommer med något vettigt imorgon.



Dagen efter så skriver han ett inlägg för att påminna att han är i matchen fortfarande, och att han kommer att kolla igenom tråden. Säger att han kommer att kommentera inlägg allteftersom.

Börjar gå igenom hela tråden nu och kommer posta ett inlägg med kommentarer jag har allt eftersom. Då tråden har blivit ganska lång kan detta ta ett tag.
Känner verkligen att jag inte bidragit med så mycket, så jag kommer att ägna ett par timmar att göra något åt det och förhoppningsvis komma in i spelet ordentligt.


Här kommer Purgatory med sin första riktiga analys. Den är riktigt bra och värd att kolla igenom.


Detta är alltså tankar jag får medan jag läser, vissa saker har säkert redan diskuterats, och det är jag medveten om. Ber om ursäkt ifall detta inlägget blir lite kaotiskt

Paxen går tidigt ut med ett konstigt inlägg som det diskuterats en del om. Han pratar om roller som inte finns i spelet och nämner att man inte ska prata om roller eller roll-PM. Konstigt tycker jag då detta inte bör spela någon roll eftersom det är ett vanilla-spel utan en massa roller med olika krafter. Nämner också att han inte läst startinlägget. Liten miss att inte göra det innan man postar sitt första inlägg tycker jag.

K.K påpekar snabbt att Paxens inlägg är konstigt. Påpekar också att roll-PM inte innehåller någonting av värde för att avslöja ulvar i detta spelet. Bra kommentarer tycker jag.
Röstar sedan på Paxen pga detta.
Elmrig röstar också på Paxen.

Paxen kommer med en väldigt luftig förklaring till varför han skrev som han gjorde angående roll-PM. Ingen förklaring till det andra (roller som inte finns). Inte tillfredsställande tycker jag.

RJ tycker att K.K och Elmrig samarbetar lite för väl när de angriper Paxen, och undrar om de har kommunicerat utanför spelet (alltså, de är ulvar) Vill att Elmrig ska motivera varför han inte är varulv.

Brynolf skriver lite om att upplägget är annorlunda och hur man ju ska hitta ulvarna när man inte har fluff-grejer att bygga teorier på.
Detta har jag funderat på själv, min vanliga metod, som varit effektiv i tidigare spel, är att använda diverse fluff-grejer i spelet (olika grupperingar exempelvis) för att hitta ulvarna. Detta har fungerat väl i tidigare spel, men kommer inte funka i detta.
Brynolf tycker också att det här med att rundorna avslutas varje kväll är knepigt. Drev kan lätt urarta och varulvarna kan hoppa på dem och avsluta rundorna snabbt (vilket gynnar dem, Purgs anm.)
Röstar tillslut på !Paxen pga av att andra gjort det.

Tyr skriver att Paxen gör en typisk "Paxen-öppning" som drar misstankar till sig.

RJ röstar på Elmrig och ska komma med frågor senare.
Tyr röstar också på Elmrig och vill att RJ ställer frågorna. På så sätt involveras två spelar istället för en (kan kanske vara en smart grej att göra?)

Vimes kommer in i spelet. Tycker vi ska hålla i rösterna eftersom de bestämmer när rundan slutar och att de ger ulvarna större möjlighet att avgöra när rundan slutar. Tycker det är svårt att se hur byn känar på korta runder (tycker jag med)

RJs första fråga till Elmrig, med Elmrigs logik borde han misstänkliggöra sig själv som ulv. Inlägg #799492

SJ röstar på Paxen. Motiveringen är att Paxen skriver om roller som inte finns och att han tror att en ulv kommer att åka ut pga roll-PM (något jag har svårt att se i detta upplägget, men det har hänt i tema-spel tidigare om jag inte minns fel)

Brynolf skriver att det är osannolikt att två ulvar hoppar på en bybo tidigt, som KK och Elmrig gör på Paxen. Istället är det större sannolikhet att de som följer därefter är ulvar, så som han själv eller SJ.
Misstänkliggör sedan SJ pga detta. Han hoppar in sent och fokuserar på den mindre allvarliga delen av Paxens tabbe. Håller kvar sin röst på Paxen trotts det.

Mukawa pekar också ut Paxens tabbe angående roll-PM. Tycker det är bättre att ta ställning direkt än att avvakta. Scumtell på Robert pga detta.
Tycker sedan att SJ är lite väl bitsk mot Paxen.
" Nu känns det festligt fint... Nu kan jag ta ut !Paxen och visar det sig att han är bybo så står SJ högst på min lista.... tills jag läst fortsättningen vill säga..." Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här. Om Paxen är bybo är SJ varulv?

RJ säger att han tagit ställning, men att Mukawa inte gjort det (trotts att han uppmanar till det). Stämmer, Mukawa är på både SJ och Paxen, ganska säkra kort vid detta tillfället då andra tidigare misstänkliggjort dem. Men som sagt, Mukawa verkar inte kunna bestämma sig för den ena eller den andra...

Blev ganska mycket sammanfattning med en del kommentarer här och där. Kan säkert vara till nytta, och jag känner att jag börjar få bättre koll på läget i alla fall. Det är lite jobbigt att komma in när det redan skrivits 100+ inlägg...

Blir paus ett tag nu, på återseende.

Andra gången Purg påpekar mitt grava fel med läkare/väktare. Om Purg hade varit före alla andra med att se min totala miss så hade det varit grönande, tyvärr säger detta inte något om han är ulv eller inte, eftersom flera redan har varit på mig.

Vad är skillnaden mellan läkare/helare och väktare? Är inte det bara olika nämn på samma sak?




Kommer med ett inlägg där han berömmer byn för att ha två jämnstarka drev.

bra med två jämna drev, men resterande 6 spelar får gärna hoppa på något av dem också (motiverat så klart) eller dra igång ett tredje (också motiverat)


Får frågan om vem som bör drevas. Fast Purg verkar ha jävligt bra koll och är bevisat duktig så säger han att det är Spider som är det enda alternativet (eftersom Xyas är inaktiv, och därför måste ge oss något innan han ska tas ut, om han nu skulle riskera att hängas). Vill inte att rundan ska avslutas den kvällen.

Skulle vara Spider i så fall. Xyas är inte här och kan reagera och ger inte så mycket info. Och den vi röstar ut, eller drevar mot för den delen, måste kunna reagera så vi får ut information av det. Sen är det ju självklart så att Xyas inaktivitet inte är bra, men i detta läget är det bättre att pressa någon som faktiskt svarar.

Tycker inte vi röstar ut någon ikväll heller, men imorgon bör vi överväga att det börjar bli dags. En utröstning ger mycket ny information och många ny analys- och diskussionsområden.


Klargör i detta inlägg att han inte menar att Spider är mer misstänkt (om man nu ska tolka det ordagrant) utan att det helt enkelt är bättre att man drevar mot någon som är aktiv hellre än inaktiv. Jag tycker att det var en bra klargörelse.
Tänker inte starta ett drev mot dig, för tillfället i alla fall. Om/när jag gör det kommer jag naturligtvis motivera det.
I mitt inlägg uttryckte jag bara att i valet mellan dig och Xyas är det bättre att pressa dig eftersom du faktiskt är aktiv. Eller mer generellt: det är för tillfället bättre att dreva mot någon som är här än någon som inte är det.


Ett ganska massivt inlägg som handlar om rösterna mot mig. Ger en väldigt bra koll på vilka som röstade på mig, och i vilken ordning. Värd att läsa.

Detta är alltså tankar jag får medan jag läser, vissa saker har säkert redan diskuterats, och det är jag medveten om. Ber om ursäkt ifall detta inlägget blir lite kaotiskt

Paxen går tidigt ut med ett konstigt inlägg som det diskuterats en del om. Han pratar om roller som inte finns i spelet och nämner att man inte ska prata om roller eller roll-PM. Konstigt tycker jag då detta inte bör spela någon roll eftersom det är ett vanilla-spel utan en massa roller med olika krafter. Nämner också att han inte läst startinlägget. Liten miss att inte göra det innan man postar sitt första inlägg tycker jag.

K.K påpekar snabbt att Paxens inlägg är konstigt. Påpekar också att roll-PM inte innehåller någonting av värde för att avslöja ulvar i detta spelet. Bra kommentarer tycker jag.
Röstar sedan på Paxen pga detta.
Elmrig röstar också på Paxen.

Paxen kommer med en väldigt luftig förklaring till varför han skrev som han gjorde angående roll-PM. Ingen förklaring till det andra (roller som inte finns). Inte tillfredsställande tycker jag.

RJ tycker att K.K och Elmrig samarbetar lite för väl när de angriper Paxen, och undrar om de har kommunicerat utanför spelet (alltså, de är ulvar) Vill att Elmrig ska motivera varför han inte är varulv.

Brynolf skriver lite om att upplägget är annorlunda och hur man ju ska hitta ulvarna när man inte har fluff-grejer att bygga teorier på.
Detta har jag funderat på själv, min vanliga metod, som varit effektiv i tidigare spel, är att använda diverse fluff-grejer i spelet (olika grupperingar exempelvis) för att hitta ulvarna. Detta har fungerat väl i tidigare spel, men kommer inte funka i detta.
Brynolf tycker också att det här med att rundorna avslutas varje kväll är knepigt. Drev kan lätt urarta och varulvarna kan hoppa på dem och avsluta rundorna snabbt (vilket gynnar dem, Purgs anm.)
Röstar tillslut på !Paxen pga av att andra gjort det.

Tyr skriver att Paxen gör en typisk "Paxen-öppning" som drar misstankar till sig.

RJ röstar på Elmrig och ska komma med frågor senare.
Tyr röstar också på Elmrig och vill att RJ ställer frågorna. På så sätt involveras två spelar istället för en (kan kanske vara en smart grej att göra?)

Vimes kommer in i spelet. Tycker vi ska hålla i rösterna eftersom de bestämmer när rundan slutar och att de ger ulvarna större möjlighet att avgöra när rundan slutar. Tycker det är svårt att se hur byn känar på korta runder (tycker jag med)

RJs första fråga till Elmrig, med Elmrigs logik borde han misstänkliggöra sig själv som ulv. Inlägg #799492

SJ röstar på Paxen. Motiveringen är att Paxen skriver om roller som inte finns och att han tror att en ulv kommer att åka ut pga roll-PM (något jag har svårt att se i detta upplägget, men det har hänt i tema-spel tidigare om jag inte minns fel)

Brynolf skriver att det är osannolikt att två ulvar hoppar på en bybo tidigt, som KK och Elmrig gör på Paxen. Istället är det större sannolikhet att de som följer därefter är ulvar, så som han själv eller SJ.
Misstänkliggör sedan SJ pga detta. Han hoppar in sent och fokuserar på den mindre allvarliga delen av Paxens tabbe. Håller kvar sin röst på Paxen trotts det.

Mukawa pekar också ut Paxens tabbe angående roll-PM. Tycker det är bättre att ta ställning direkt än att avvakta. Scumtell på Robert pga detta.
Tycker sedan att SJ är lite väl bitsk mot Paxen.
" Nu känns det festligt fint... Nu kan jag ta ut !Paxen och visar det sig att han är bybo så står SJ högst på min lista.... tills jag läst fortsättningen vill säga..." Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här. Om Paxen är bybo är SJ varulv?

RJ säger att han tagit ställning, men att Mukawa inte gjort det (trotts att han uppmanar till det). Stämmer, Mukawa är på både SJ och Paxen, ganska säkra kort vid detta tillfället då andra tidigare misstänkliggjort dem. Men som sagt, Mukawa verkar inte kunna bestämma sig för den ena eller den andra...

Blev ganska mycket sammanfattning med en del kommentarer här och där. Kan säkert vara till nytta, och jag känner att jag börjar få bättre koll på läget i alla fall. Det är lite jobbigt att komma in när det redan skrivits 100+ inlägg...

Blir paus ett tag nu, på återseende.


Bestämmer sig för att rösta på Mukwa då Mukwa har varit på mig och Spider Jerusalem för att inte ha lagt någon röst, men själv inte lagt någon.

Som jag skrev tidigare när jag och Recca bråkade lite så tycker jag att anklagelsesystemet har brister och föredrar att köra med röster istället. Känner att de ger bättre effekt då de faktisk har en reell konsekvens direkt: man åker ut om man inte förklarar sig bra. För att anklagelserna ska ge samma sak måste folk ändra sig när det börjar dra ihop sig, vilket tar tid och kräver att alla är aktiva. Så röster > anklagelser

Angående röst känner jag inte att jag är tillräcklig up to date med aktuella händelser, men baserat på vad jag läst från tidiga delar av rundan (och har koll på) tycker jag att SJ ock Mukawa sticker ut lite (och Paxen också, men det har diskuterats innan och det kanske är dags för ett nytt spår).

SJ och Mukawa är bekvämt sena på Paxen-drevet, det har redan börjat ta fart och då är det mer safe för ulvar att hoppa på. Mukawa är på både Paxen och SJ och säger att det är viktigt att rösta, men gör det inte själv. Så för tillfället kommer jag att rösta på honom

Röst: Mukawa


Det här är bara ett fåtal inlägg som Purg har gjort och ganska hafsigt gjort om jag ska vara ärlig. Jag ska nog göra en del 2 på Purg innan jag går vidare till dom inläggen som Cassius har gjort, mest bara för tt få en rätsida ang vad jag egentligen tycker om Purgs spel.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
21:33:50 - Tyr kommer ut som siare
21:35:21 - Vimes skriver ett stort utropstecken
6 inlägg hinner postas, där det är röstflyttningar och eventuella grejer att kommentera innan Vimes postar igen.
21:40:00: "Tyr, finns det något inlägg där du brödsmular det här? Eller där man i varje fall kan styrka att du har agerat utifrån en siarroll?"
21:40:47 - Vimes gör en röstsammanställning, som förvisso är inaktuell, men som faktiskt ger mig en del. Vimes har inte läst att OBD och Cassius har lagt ned sina röster. Vimes har alltså inte läst de 6 inlägg som hunnit postas.
21:41:49 - Smash.

Mitt snabba upphittande av Tyr-citatet: det var nog ren flax kombinerat med att jag är en sjuhelvetes snabbläsare. När Tyr outade sig som siare var min första tanke att det var bra att jag inte hade min röst på honom, så jag slapp agera på det. Sedan konstaterade jag att jag verkligen blev skitförvånad av att Tyr claimade siarrollen. Hade inte fått någon sådan vibb alls. Därför frågade jag om Tyr kunde styrka det på något vis genom brödsmulor. Sen tänkte jag "Fuck it, jag kollar själv", det jag gjorde var att börja läsa baklänges, så hittade jag citatet. Men, ren tur som sagt.
Vimes har redogjort alldeles på egen hand att han inte började leta förrän efter 21:40:00.

Mellan 21:40:00 och 21:41:49 hinner Vimes alltså posta en röstsammanställning, gräva fram exakt rätt citat från Tyr och posta sitt svar. Det innebär att snabbläsa 14 av Tyrs inlägg (17 om man räknar de som involverar outningen), varav några är relativt långa. För att lyckas med det här konststycket måste Vimes ha vetat vad han letade efter, men det har han inte uttryckt någonstans. Istället faller han tillbaks på ren tur. Jag tror inte på tur.

... men om det var en ulvplan att skapa ett motiv till Vimes att rösta ut Tyr skulle Vimes ha dragit på att posta citatet några minuter, något annat skulle vara uppseendeväckande. 1:49 är helt enkelt för tidigt, och således för kasst ulvspelande. Dessutom skulle ulvarna ha tjänat mer på att vänta ett tag och då möjligtvis få ut siaren.

Så vad tror jag på då? Att Vimes läser fett snabbt och borde ställa upp i OS om fyra år. Vimes är grön.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Mukwa said:
... men om det var en ulvplan att skapa ett motiv till Vimes att rösta ut Tyr skulle Vimes ha dragit på att posta citatet några minuter, något annat skulle vara uppseendeväckande. 1:49 är helt enkelt för tidigt, och således för kasst ulvspelande. Dessutom skulle ulvarna ha tjänat mer på att vänta ett tag och då möjligtvis få ut siaren.
Bra där! Fan, inget verkar helt vattentätt.
 
Top