Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Efter som jag, som jag tidigare har skrivit, inte är så sugen på att hänga ljsl, rasmuns (eller basse) så ligger ju Halo dåligt till. Kommer läsa igenom hans grejer under kvällen och återkomma med domen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Sodivra;n248804 said:
LJSLarsson (2) Basenanji, Halo77
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77 (3) RasmusL, Sodivra, .113
Konrad Konvalj (1) Jocke
Basenanji (1) Empiricus
Lade in mig i din röstlista, jag vill inte gärna vara oräknad.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Basenanji;n248765 said:
Sodivra:
ja, alltså du får ju komma ihåg att vi har spelat ett och annat varulvsspel här. Hade det här varit mitt första varulvsspel hade jag nog varit mer försiktig. Nu vågar jag lita på att en wrnu-by kan se att jag är bybo trots att jag beter mig som Donald Trump (!).

Men huvudpoängen i mina invändningar var att Empiricus inte alls gör en särskilt bra kritik av mitt spel. Det är mest svartmålning: "eftersom du verkar vara så osammanhängande och spelar så konstigt måste du vara ulv!".

Fundera på det där ett slag Sodivra. Är det verkligen ett bra argument? Tycker du tex att att min miss i början av spelet, mina försök att hjälpa byn, mina idéer, mina övriga poster helt enkelt är typiskt ulvaspel?

Du kan komma fram till svaret:

a) "Ja. Empiricus kritik är vederhäftig och bör tas på allvar. Jag tar och röstar på Basenanji, en ulv som Empiricus skickligt fångat!"

Eller svaret:

b) "Vänta nu, det handlar nog trots allt om en jazztomte som har börjat spelet väldigt dåligt och alldeles för ivrigt."

Vad kommer du fram till?

---

Observera att jag inte är så himla intresserad av hur du anser att jag spelar (det förstår jag ändå), utan av hur du förstår dig på Empiricus. Det är alltså ER relation jag är nyfiken på.

Ok, du bemöter fortfarande inte det jag faktiskt skriver. Jag skriver inte om Empiricus argument, utan sättet som du svarar på dem.

FRÅGA TILL BYN: (andra försöket)
Byn, baserat på det jag lägger fram i dessa två inlägg, skulle ni säga att Basse skriver som han brukar göra när han är bybo... eller som han brukar göra när han är ulv? Kan inte göra bedömningen själv.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Sodivra;n248804 said:
Halo77, är du snäll och svarar på de två frågor jag skickat ditt håll?

1- Tror du uppriktigt LJSLarsson är ulv, och isåfall varför?
2- Du skrev följande inlägg till Empiricus:
Vad gör Basenanji mest trolig som ulv i dina ögon?


Det här är enda gången du frågat om en annan spelares röst Halo, så du måste ha tankar kring Basenanji. Vad tänker du om Basse? Vad var det som fick dig reagera på just den här rösten?

Nuvarande rösträkning:

LJSLarsson (2) Basenanji, Halo77
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77 (3) RasmusL, Sodivra, .113
Konrad Konvalj (1) Jocke
Jag har redan flera gånger redogört mitt resonemang kring LJS. Ang. Basse så är det enda jag egentligen plockat upp en känsla av att han är betydligt mer inställsam än andra. Sen ville jag veta lite om Empiricus tankar eftersom han inte varit så aktiv innan.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Halo, nu när du fick mina tankar om varför Basse är skum ganska snabbt där efter att du frågade, vad tänker du om dem? Passa på att svara på Sodivra om Basses reaktion också (posten just precis här ovan), det skulle jag gärna se att du utvecklade dig om. För du har inte överhuvudtaget berört det trots att du fick svar på din fråga direkt i posten efter att du ställde den.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n248797 said:
Halocase kommer strax
Alltså jag har suttit och analyserat halos inlägg, grunden var egentligen att jag tänker mig att ulvarna gärna hoppar på befintliga cases och att jag hade för mig att det var nå poster som oxå pingade rött men förutom första inlägget om att siaren kommer vara viktig vilket jag inte anser, och frågan om vi har vigilante så är det inte så mycket egentligen. Det kan iofs vara rödande men..

Skrivit nästan klart på datorn men trött bebis Kom emellan så får göra klart och posta senare. Hänger med på mobilen dock.


Halo, varför frågade du om vigilante?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
RÖST: Halo77
För jag vill verkligen att Halo77 lägger lite krut på det här, mer än det korta svaret på en mening till Sodivra precis nyss.

Röster nu:
LJSLarsson (2) Basenanji, Halo77
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77 (4) RasmusL, Sodivra, .113, Empiricus
Konrad Konvalj (1) Jocke
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n248805 said:
Efter som jag, som jag tidigare har skrivit, inte är så sugen på att hänga ljsl, rasmuns (eller basse) så ligger ju Halo dåligt till. Kommer läsa igenom hans grejer under kvällen och återkomma med domen.
Håller du med om min förkortade version om halo?

Varför ligger din röst på Kk?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Arvidos said:
FRÅGA TILL BYN: (andra försöket)
K.K´s svar är bybobasse. När jag kikat igenom tråden pingade Basse rött till en början men ju mer spelet flöt på och ju mer text som sprutade ut ur Basses lekamen ju mer bybo blev han. Det är en massa byboBasse inblandat med kaosBasse som absolut kan läsas som ulvBasse men om Basse är ulv så tror jag han har svårt att simulera byboBasse med så här mycket text.

Hinner inte riktigt läsa igenom tråden just nu men skall försöka ta mig igenom en gång till innan deadline. Svarar dig nu Arvidos för att du är tydlig och skriver "andra försöket".

/ KK
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sodivra;n248807 said:
Ok, du bemöter fortfarande inte det jag faktiskt skriver. Jag skriver inte om Empiricus argument, utan sättet som du svarar på dem.

FRÅGA TILL BYN: (andra försöket)
Byn, baserat på det jag lägger fram i dessa två inlägg, skulle ni säga att Basse skriver som han brukar göra när han är bybo... eller som han brukar göra när han är ulv? Kan inte göra bedömningen själv.
Jag har som jag skrivit tidigare väldigt svårt att läsa av basse men hade jag varit ulv hade jag lätt drivit ett case mot Han.

Jag gillar inte att Han backade direkt så fort någon inte höll med I början. Men överlag tror jag Han spelar som en bybo basse
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
.113;n248820 said:
Håller du med om min förkortade version om halo?

Varför ligger din röst på Kk?
Har läst men inte hunnit tänka. Rösten ligger kvar för att jag inte är redo att flytta den till Halo. Men jag kan lägga den på Nul and Void så länge.

RÖST: INGEN
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sodivra;n248531 said:
Mycket bra, jag håller med. Låt oss redogöra vad vi skulle välja.

Jag skulle välja Nattmord (2 p), Värva Ulv (1 p) och Värva Ulv (2 p) för mina första poäng. Utan tvekan. Absolut definitivt absolut hade jag valt det.

Alltså, specialförmågor i all ära, men i slutändan är det ett numbers game, tänker jag. 2 vargar mot 11 bybor? Det är inte bra odds för ulvarna. 3 mot 10, det är mycket bättre. Och nattmord skulle jag aldrig välja bort. No way. Såvida det inte finns för oss okända regler. Typ att ulvarna kan tjäna in fler poäng under spelets gång, vilket skulle kunna göra det mer attraktivt att vänta med vissa förmågor, men nu är det ganska vild spekulation från mig här.

Vad skulle jag göra med sista poängen då?

Jag skulle välja galen siare (1 p). Inte lika självklart, men ändå fett värt.
Har du avhandlat det här med välja mer dolda förmågor någon mer stans? Eller förklarar vart den spekulationen kom från?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,052
Location
Sthlm
Basse satt just och smög utanför min ytterdörrr. Han låssades ha ärenden som "glass" och hade med sig sin "familj". Vet inte om det kanske var overklill när han ändå inte har några röster på sig...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Sodivra;n248807 said:
Ok, du bemöter fortfarande inte det jag faktiskt skriver. Jag skriver inte om Empiricus argument, utan sättet som du svarar på dem.

FRÅGA TILL BYN: (andra försöket)
Byn, baserat på det jag lägger fram i dessa två inlägg, skulle ni säga att Basse skriver som han brukar göra när han är bybo... eller som han brukar göra när han är ulv? Kan inte göra bedömningen själv.
Jag är skeptisk till Basse, har fått uppfattningen att han skriver mycket men inte med så mycket innehåll.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Halo77;n248800 said:
Vet inte vad som är bäst. Sovidra menade ju i inlägg #131 att vi gjorde bäst i att komma överens om två kandidater att rösta på. Är det ulvsnack från Sovidras sida?
Håller med om att det är bra att ha två starka drev för man kan få ut information ifrån det. För kan vi tvinga utövarna att välja drev och tvinga dem att motivera sina röster så kan vi lättare hitta dom.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson (2) Basenanji, Halo77
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77(4) RasmusL, Sodivra, .113, Empiricus

Jocke röstar ingen
K.K har inte röstat alls
xyas och Mukwa har inte röstat

Rätt splittrad by. Två kandidater är bättre än tre.

Mukwa måste visa något form av bybotecken innan stängning.

xyas kan jag hänga på devisen when in doubt häng xyas. Den väger tungt i det här spelet med tanke på att Mäster Ulv får välja sina kompanjoner och xyas är ett bra val. Han kan hålla sig flytande trots låg aktivitet i ett flertal rundor och det kan räcka långt för ulvarna. Drar det ihop sig så kan ulvarna alltid hänga xyas för att visa sig byboiga. Sådana drag är ju inte på nått vis ovanliga och det köper ytterligare en runda för övriga ulvar.




 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo genomgång.

första inlägget, lägger mycket vikt på hur siaren är viktig oavsett vilken sort det är. Här tänker jag att en naiv siare ger ingen info alls, en galen siare ger oss med största sannolikhet en röd bybo som sedan hängs, visar sig grön och beroende på varför vi fick infon (t.ex. att siaren claimar pga av massa röster mot sig) så måste vi hänga siaren efteråt bara så vi inte råkar ha en ulv som fake claimar. Det vore nämligen enda bra strategin med "ingen siare" att man kan säga man hittat en röding för att sedan säga man är galen siare och be om ursäkt för att sedan vara "grön" resten av spelet.
Så nästan oavsett måste vi förr eller senare lyncha siaren. Vilket i combo med den "röda" gör att detta upplägg blir lika bra, eller bättre, än 3 ulvar.
Så, nä, jag anser inte att det stämmer att siaren är så bra.

Dessutom har jag upptäckt att i många andra spel (nu när jag är lite världsvan sådär) så brukar man ofta ge sitt siande, oavsett om man är bybo eller siare, för att ulvarna ska ha svårare att hitta rätta siaren. När siaren sedan dör så får man fram ett gäng bybor och kanske en ulv.

Han fortsätter med att fråga om vigilanten, vigilanten är ett riskkort för ulvarna som mest troligt kommer skjuta fel men risken finns att de prickar en ulv så det är en farlig roll. Att fiska fram den är svårt att tolka i det här läget eftersom om vigilanten finns så är det ulvarna som valt den. Det man i nuläget kan klura ut av det hela är att det är liten risk att Halo är mästerulven.

Halo påstår att tärningarna skulle avgjort vem som skulle blivit hans kompanjoner, vilket inte heller säger så mycket egentligen eftersom som jag förstår det har inte halo spelat med någon av oss förut och att då säga t.ex. "jag skulle valt KK och mukwa" hade varit betydligt konstigare.


Posten just före det däremot är grunden till att jag tyckte att Halo var skum.

Med nuvarande röställning så lägger jag hellre min röst på dig LSJ än Rasmus. Tycker inte ditt case med Rasmus&Vicotnic håller och jag tittar också på vilka som röstat och väljer att rösta med dem jag för närvarande litar mest på.

RÖST: LSJLarsson
Här tycker jag att Halo hoppar på ett "case" från en bybo som verkar vara 100% säker, fastän det inte är särskilt bra. Även om han försöker förklara sig senare med att han inte riktigt litar på mig och basse så är det ju precis det han skriver att han gör, och det känns lite konstigt att skriva att han litar mer på oss för att sedan förklara sig med att han bara ville jämna ut röstläget och lite sånt. Det går liksom inte ihop.

Om röstläget var det han ville jämna ut, men han inte riktigt litar på mig och basse egentligen, så är det väl inget fel med att rösta med oss, men hela grejen med att han faktiskt skriver "litar mest på" gör att hela försvaret senare faller.

De är mer pålitliga än Lukas och Vicotnic? Vilket kanske inte säger så mycket. Det största är att jag inte vill hänga Rasmus eftersom hans bybovibbar är betydligt större än ulv. Jag menar är det inte VÄLDIGT farligt för en ulv att spela som han gör?

Basenji och .113 är knappast de mest pålitliga i byn men i det här fallet så tvingas jag ju välja för att det inte som tidigare sagts skall uppstå.
Sen:

Vet inte vad som är bäst. Sovidra menade ju i inlägg #131 att vi gjorde bäst i att komma överens om två kandidater att rösta på. Är det ulvsnack från Sovidras sida?
Här vill han inte riktigt svara på Vico's fråga, utan undviker det och skickar lite brunhet på sovidras istället. Det är inte nödvändigtvis rödande men det ser ju inte jättebra ut, beroende på hur man tolkar det. (man kan ju iofs tolka det som att han faktiskt försöker hitta en ulv, men lika gärna som att han skyller ifrån sig).



tl;dr : i grova drag tycker jag inte att hans poster i sig är superrödande men å andra sidan är ingen av dem direkt grönande. Det är mest lite självförsvar och lite förklaring av hur han menade. Däremot tycker jag inte att det riktigt håller ihop med de fetmarkerade sakerna, köper liksom inte förklaringen, eller snarare jag tycker det är extremt märkligt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Basse, halo nu har ni möjligheten att hjälpa till att skapa två ordentliga drev.
@Basse vem av halo och Rasmus anser du vara skumast?
@Halo du så att din röst på ljs var taktik, borde det inte vara i ditt intresse och tsktiskt att försöka få ett överläge mot Rasmus i nuvarande röstningsläge? Med tanke på att du har fler röster just nu.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n248826 said:
Basse satt just och smög utanför min ytterdörrr. Han låssades ha ärenden som "glass" och hade med sig sin "familj". Vet inte om det kanske var overklill när han ändå inte har några röster på sig...
Basse kommer du hit med glass om jag röstar på dig?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj;n248829 said:
xyas kan jag hänga på devisen when in doubt häng xyas. Den väger tungt i det här spelet med tanke på att Mäster Ulv får välja sina kompanjoner och xyas är ett bra val. Han kan hålla sig flytande trots låg aktivitet i ett flertal rundor och det kan räcka långt för ulvarna. Drar det ihop sig så kan ulvarna alltid hänga xyas för att visa sig byboiga. Sådana drag är ju inte på nått vis ovanliga och det köper ytterligare en runda för övriga ulvar.
Å ena sidan kan jag köpa det här resonemanget. Å andra sidan så vore det väl dumt att välja mig som medulv då jag nästan alltid blir utröstad på devisen ovan.
 
Top