Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Mitt svar till Sodivra. Sammanfattningsvis tycker jag nog att Sodivra gör en rätt oinitierad aalys av mig. Han har sannerligen mycket att välja på, men analysen stannar ändå vid att det ulviga i mitt spel handlar om att jag försöker få andra att se ulviga ut och att jag inte är tillräckligt metodisk. Var det allt? Jag hade nog större förväntningar än så.

Ja, det är jag, Arvidos, Basse Buster no 1.
Ja, jag ska erkänna: det svider fortfarande att du nitade mig när jag var ulv för länge sedan. Mest för att det kändes som att vi i ulvlaget hade en vinst på gång och så kom du och närmast slumpartat fick vittring på mig, spelade århundradets varulvsspel och vann. Ååh så irriterande!

Men du glömmer också bort att förra spelet så skulle du “busta” mig då med – och då var jag bybo! Så jag vet inte Sodivra, du kan spela jättebra men du kan också gå in i en “auto-busta-Basse-mode” som är dålig för byn.



Nåja, det där får vi väl lägga åt sidan. Jag känner att det är viktigt i det här spelet att grilla er skickliga spelare ordentligt under runda ett så att det finns information om er inför fortsättningen. Min teori är att vem som helst av oss (möjligtvis med undantag för Halo77/Jocke/Lukas) kommer rekrytera ulvar bland Sodivra, LJS, KK, Mukwa, Empiricus, Xyas pga av deras skickliga spelstil. Därför är det på sin plats att ha Sodivra under uppsikt och jag tycker nog fortfarande att Sodivra är misstänkt.

Tex gör Sodivra sig skyldig till att citera mig dåligt (precis som LJS). I följande citathärva så väljer Sodivra att presentera citaten i fel kronologisk ordning. Och sammanhanget kring min och .113:s konversation glöms bort. När detta skrevs så trodde jag att Mästerulven fick rekrytera ulvar under pågående spel (vilket kan tyckas vara en knasig tolkning) och när .113 då undrar om ulvlaget inte fick värva innan spelstart såg jag det som en ulvmiss av honom: "Ahaa! Ulvarna VET det här, medan jag som bybo bara kan gissa, ergo .113 är ulv!!!1!!". Om vi tittar lite på när .113 skrev sina inlägg i den här frågan så dyker det upp flera poster snabbt efter varandra:

08.35:
Värvad ulv är väl före spelstart?
08.41:
Ang. Värvade ulvar så tänker jag att det inte ger alltför mycket att grotta ner sig I. Resonera kring det absolut men t.ex så kanske man kan anta att Kk eller mukwa är superbra ulvspelare. Då borde man ju rimligen rösta ut dem direkt.
08:45:
Ursprungligen skrivet av .113Visa inlägg
Ang. Värvade ulvar så tänker jag att det inte ger alltför mycket att grotta ner sig I. Resonera kring det absolut men t.ex så kanske man kan anta att Kk eller mukwa är superbra ulvspelare. Då borde man ju rimligen rösta ut dem direkt.

Samtidigt så kan ju ulvarna tänkt likadant och vad gör vi då om vi ägnat två rundor åt att ta ut två bra bybor. Har de dessutom nattmord så här vi fått fyra mördade bybor.

Jag tror det viktigaste är att fånga ulvar I Spelet inte med klur
Skriver på Mobil nu så skickade fort utifall det skulle försvinna ;)

Men som sagt, resonera kring klur är bra det ger tankar och går att använda sen men det är inte 100% tillförlitligt
Ser ni att de där posterna KAN vara en rädd ulv som inser att han begått en blunder och vill “täcka igen spåren efter sig”? Åtminstone om man har mitt mindset? Jag tycker också att formuleringen “Skriver på Mobil nu så skickade fort utifall det skulle försvinna” osar nervositet. Varför var det så viktigt att få det där skickat? Jo, att .113 var nervös eller nåt de där minutrarna kring halv nio-tiden är inte så svårt att se.

Okej. Tillbaka till Sodivras post.

Basse tillskriver tankar/känslor/motiv till både mig och .113 på ett sätt som jag inte tycker skapar klarhet, men snarare förvirring.

Exempel 1, understrykning min:


Ursprungligen skrivet av .113Visa inlägg

Jag är inte det minsta nervös, vet inte vart du tolkade in det.

Sen angående mitt superba ulvspel har jag bara varit det en gång här, då började ni rösta på mig dag ett och jag fick love att false-claima siare för att överleva. Det var dessutom ingen siare I spel vilket gjorde att ni var tvugna att lite tveksamt lita på mig.

Jag vet inte om hag skulle kalla det superbra även om vi Vann, det var ju mer ren tur

Ursprungligen skrivet av BasenanjiVisa inlägg

Haha, jag tycker verkligen att du verkar nervös .113! :D Ja, såklart att vi SKA misstänka varandra, vad är problemet med det? Vill du helst att vi är passiva, snälla och försiktiga? Helst skulle vi inte ens rösta på nån kanske? ;)
Försöker jag verkligen skapa förvirring? (Ja, jag kan hålla med om att jag är förvirrad, dålig, för het, all over the place osv, men vill jag uppsåtligen skapa förvirring? Nej, tvärtom så är det här spel av en alldeles-för-het-på-gröten-bybo)

Sedan kommer en del i analysen som innebär att jag försöker klistra på Sodivra (och .113) egenskaper, snarare än att metodiskt undersöka dem. Faktum är att jag tycker att Sodivras analys av mig är ganska slapp och oinitierad. Det här verkar inte vara en hungrig bybo som vill fånga ulvar, utan snarare en Sodivra som gör en rätt krystad analys för att det förväntas av honom:

Han drar ganska stora växlar på en spekulation som jag själv spelar ner, när han själv gjort samma misstag?

Och sedan tillskriver han mig lite egenskaper (analysförmåga) i slutet av inlägget.

Detta ger mig intrycket att Basse försöker lite för hårt att klistra egenskaper på mig och .113, snarare än att metodiskt undersöka oss. Han verkar verkligen vilja att .113 ska vara nervös och att jag ska vara virrig men också skarp. Ulvigt
Vad är det för situation som “Sodivra själv spelar ner”? Jo, en ytterst märklig tolkning av spelupplägget som är helt omöjlig att få ihop med att Vimes tydligt har redogjort för hur spelet ska spelas. “Jamen, DU gjorde själv en konstig tolkning av upplägget, kan inte Sodivra också få göra det då?” tänker ni, men det är ju det här som är grejen: jag gjorde en tolkning av hur värvandet går till dvs något som finns i empirin i spelet. Sodivra spekulerar helt fritt och lånar in element som inte alls har någon bäring på Vimes spelkoncept . Det är skillnad på miss och miss. Min miss har åtminstone beröring med Vimes spel, medan Sodivras förslag är helt uppåt väggarna. Jag tolkar det som att ulv-Sodivra försöker verka kreativ och föreslår ett knäppt upplägg för att distrahera byn.

Så här ser det ut med Sodivras ord (post #87):

Alltså, specialförmågor i all ära, men i slutändan är det ett numbers game, tänker jag. 2 vargar mot 11 bybor? Det är inte bra odds för ulvarna. 3 mot 10, det är mycket bättre. Och nattmord skulle jag aldrig välja bort. No way. Såvida det inte finns för oss okända regler. Typ att ulvarna kan tjäna in fler poäng under spelets gång, vilket skulle kunna göra det mer attraktivt att vänta med vissa förmågor, men nu är det ganska vild spekulation från mig här.


Kanske är jag för hård mot Sodivra. Kanske vill jag bra ha revansch för den där snöpliga förlusten mot en suveränt analyserande Arvidos. Men jag vill nog ändå sammanfatta läget som att Sodivra inte spelar på samma initierade nivå som förut. Och jag tror defintivt att han är en trolig kandidat för Mästerulven. Sedan tycker jag att det är graverande att Sodivra hänger på forumet, skriver poster i andra trådar och ändå inte deltar i spelet. Det är ulvigt. Och när han väl dyker in gör han det på det här sättet. En viktig detalj är just att han bifogar en helt korrekt röstsammanställning (jag vet Vico, du tycker inte att det är en speciellt svår manöver, men det är pilligt och tar tid, tid som Sodivra hade kunnat lägga ned på att skriva och tycka). Det signalerar för mig en ulv som helst inte vill ge sig in i spelet, men förstås har stenkoll på hur läget ser ut.

Jag tänker inte släppa Sodivra under uppsikt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Svar till Vico

Inledningsvis tycker jag att Vico faktiskt fångar upp ulviga saker i mitt spel på ett bra sätt, vilket grönar honom. Jag HAR skrivit masssa saker som skulle kunna vara utfyllnad. Jag HAR spelat dåligt och alldeles för mycket hittills. Vicotnik spelar tydligt och förväntat: hans er en ulv och röstar på denne. Nu är jag bybo så en del felaktigheter ska jag föröska rätta till och åtminstone svara på.

Annars så lutar jag åt Basse just nu. Jag vet att jag tidigare nämde att jag kan förstå hur han har missat information i start inlägget, men sen när spelet väl kommer igång så är han åter igen väldigt snabb med att svara och missar då LJSLarssons anklagelser mot dig och hur han redogör varför han lägger sin röst på RasmulsL, Basse där emot försöker belysa att LJSLarsson misstänkliggöra mot mig och Basse. Där han helt missar målet.
Här har jag lite svårt att förstå, kan hänga ihop med ett par olyckliga syftningsfel. Jag tyckte alltså att LJS var skum när han redogjorde för misstankar mot mig och Vicotnik för att sedan rösta på Rasmus. Vid en mer ordentlig läsning framkom att han fått en fråga från Rasmus om vad LJS ansåg om mig och Vicotnik så det var inte lika anmärkningsvärt som det först såg ut.

Att Basse även sen lägger upp att det är skumt att föreslå misstänkta i förbifarten är väl helt upp åt väggarna. Att misstänkliggöra folk i början är en del av spelet och sätter oftast fart på spelet. Samt åter igen så har han missat att LJS fått frågan om vilka han misstänker.
Det här är ett stort missförstånd. Jag har alltås ALDRIG föreslagit, argumenterat för eller ansett att det är fel eller skumt att misstänkliggöra folk. Kan et handla om att jag driver lite med .113 tidigare?

Basses lista på ulvkandidater består till största delen av spelare som inte varit aktiva eller gjort väldigt lite väsen av sig med undantaget LJSLarsson och det baserat på att han är beräknade och kall? Samtidigt som han tidigare pekat ut mig som en logisk och "Mr 'följa formuläret 1A'", vilket för min del är inte allt för långt ifrån varandra.
Det som grönar dig Vicotnik är att du så uppenbart trodde att ulvlaget slumpades. Det är precis sådana tokigheter en bybo kan komma på eftersom byborna saknar information. Ulvlaget däremot VET ju hur det ligger till. Det är osannolikt och vansinnigt svårt att försöka förställa den där typen av bybospel och ännu mer osannolikt att DU av alla skulle försöka dig på det.

Sen sätter han igång och spekulerar i att ulvarna skulle ha svårt att prata ihop sig då de inte får tag på varandra känns konstigt. För från det alla anmälde sig så tog det inte lång tid för spelet att komma igång, att någon då skulle dragit på semester, ha problem att logga in osv känns väldigt otroligt. I mångt och mycket så innehåller Basses inlägg har några få punkter av intresse men mycket känns som utfylland i inläggen.
Varför skulle det vara konstigt?

Jag tror att du behöver se lite mer komplext på hur knepigt det kan vara att få tag på folk, trots alla våra möjligheter till kommunikation. Tex: LJS lottas att bli Mäster ulv. Han vill rekrytera Mukwa och KK. Han skickar PM till bägge om en fantastisk ulvplan, men ingen av dem har loggat in på forumet för att det är så krångligt från mobil. Dessutom har Mukwa problem med att logga in, när han väl hamnar framför en dator eftersom han har glömt sitt lösenord. Och så dyker det upp jobb och familjeåtaganden. Varulvsspelen får lägre prioritet. LJS väntar fortfarande på vad Mukwa och KK ska säga om hans fina ulvplan. Tystnaden sprider sig och blir allt mer graverande. LJS blir stressad. Vimes kan inte hjälpa till – han är ju grillansvarig på den där femtioårsfesten. Typ allt kan hända. *observera att detta endast var ett exempel. Ni kan byta ut personerna i situationen till de ni misstänker mest.* ;D


Att han sen berömmer Sodivra för att posta en röstsammanställning så känns det bara fåningt. Att posta en röstsammanställning är inte något som är ambitiöst. Att posta en röstsammanställning är för byn väldigt hjälpsamt dock är det även ett lätt sätt att ställa sig in hos byn.
Haha, tycker du? I mina ögon är det skitpilligt att sitta och göra en röstsammanstllning. Och det blir lätt fel när man copy-och-paste:ar. Men Sodivras röstsammanstöllning är helt korrekt. Det intressanta med detta är att Sodivra – i övrigt – inte har postat en bokstav under hela dagen. Och ändå har han postat i AW-trådar och dessutom varit inloggad. Min poäng är att det här inte hänger ihop. En distanserad bybo-Sodivra som bryr sig “lagom mycket” om spelet, har inte sån koll på rösterna som en ulv-Sodivra har.

Att Sodivras sen börjar utveckla ett utökat speltillägg känns som om han inte heller helt har läst reglerna samt troligtvis missat Vimes post om att de icke valda förmågorna kommer av avslöjas en och en åt gången mellan rundorna.
Och jag tycker att han gör det på ett anmärkningsvärt sätt. Din och min miss är mer byboiga. Vi har FÖRSÖKT tolka Vimes upplägg. Sodivra föreslår ett *helt nytt upplägg*. Varför? Kanske för att vi i byn ska tänka: “ja, oj, just det, så skulle det ju kunna vara, hm…”. En distraktion måhända.

Så med Sodivras intåg så skulle jag nog säga att de jag har mina misstankar emot är:
Basse
RasmusL
Sodivras

Så för att lägga min första röst för det här partiet så kommer jag lägga den på Basse.

Röst: Basse

Anledningen till det är att han spelar mer förvirrat än vanligt samt mycket av hans text upplevs som utfyllnad.

Jo, där har du rätt. Ska hålla igen mera nu.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Vicotnik (1) Halo77
RasmusL (2) Lukas, LJSLarsson
xyas (1) Jocke
Konrad Konvalj (1) Basenanji
Basenanji (2) Vicotnik, Sodivra,
Halo77 (1)RasmusL
LJSLarsson (1) .113


Ändrade om rasmus röst så det borde väl stämma om det stämde förut.

Jag flyttar min röst till LJSLarsson som jag nu anser är den första fångade ulven. Han driver ett litet case mot basse, rasmus och Xyas men i allihopa är det i stort sett bara copy paste på vad andra redan sagt. Han har alltså inget eget case men driver andras case åt dem, det är SJUKT skumt av en tydligen bra spelare.

För övrigt saknar jag mafiauniverse lite eftersom man kan multi-quota, isolera en användares poster, refresha sidan enkelt och fixa en votecount med ett knapptryck. :)

Men återigen, det är värt att upprepa, LJSLarsson driver i stort sett EXAKT samma poänger som folk redan sagt mot flera spelare, det är sjukt ulvigt eftersom det verkar som att vi har en aktiv bybo som driver flera cases men i verkligheten är det ju inte så.

Ulv fångad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Mina tankar inför onsdagens spel. Efter den här posten drar jag mig tillbaka lite, återkommer senare ikväll. GLÖM INTE BORT ATT RÖSTA!

1. Var är KK och Mukwa?
Jag hoppas verkligen inte att det handlar om avhopp. I så fall är det bäst att få information om det snarast. Tills vidare hoppas jag att vi kryddar den övriga diskussionen med prat om varför dessa två mästerliga varulvsspelare är så frånvarande. Ju längre de väntar med att hoppa på spelet desto mer intressant att analysera deras första poster!

2. Occams rakniv och möjligt spelupplägg
Enligt mina beräkningar av hur snabbt ett ulvlag kan vinna framstår tre ulvar som det optimala, för då kan ulvalaget vinna på fem rundor:
[Förutsättningar: Ulvlaget har nattmord och Varje runda röstas en bybo ut och en bybo nattmördas]

R1 10 bybor 3 ulvar
R2 8 bybor 3 ulvar
R3 6 bybor 3 ulvar
R4 4 bybor 3 ulvar
R5 Ulvarna vinner

Det innebär att vi borde ha med tre ulvar, nattmord och en extraförmåga. Vilken extraförmåga är mest trolig? Just nu tror jag mest på galen siare snarare än miller. Om vi har en miller med i spel – när borde en sådan outa sin millerstatus? Redan i R1? Jag tror att det kan vara bra med tanke på att vi snabbare kan komma nånvart i identifikationen av siarens roll. Sedan blir det ju tyvärr förmodligen så att vi måste hänga millern bara för att vara säkra på att det inte är en ulv som claimar miller. Vad tänker ni?

3. Vem väljer vi till ulvalaget och hur påverkar det vilka vi borde vara extra uppmärksamma på?

Håller ni med mig i min teori om att ulvalget förmodligen består av de slipade spelarna eller har jag hamnat i en dålig tankeloop? Kanske vågar ulvlaget sig på att göra tvärtom - det består av lågprofilspelare?

4. Hur beter sig ulvarna?
Är de pratiga, skriver mycket föreslår saker etc eller försöker de vara tysta, passera obemärkt, hänga med i det övriga?

5. OM det finns ulvar i den senaste röstsammanställningen, tror ni att de röstar på samma kandidat? Eller har de rösta på olika kandidater? Hur påverkar det er syn på vilka som är ulvar?
---

Jag röstar på LJS, håller med .113 om hans analys och i frånvaron av KK och Mukwa så är han min mest ulviga kandidat. Jag är rädd att KK och Mukwa inte vill vara med trots allt, de skulle aldrig frivilligt avvakta så här länge med att delta.

RÖST: LJSLarsson

Aktuell röstsammanställning (reservation för fel)

Basenanji (2) Vicotnik, Sodivra
LJSLarsson (2) .113, Basenanji
RasmusL (2) Lukas, LJSLarsson
Vicotnik (1) Halo77
xyas (1) Jocke
Halo77 (1) RasmusL
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Replik Basse:

Ja, du har helt rätt i att Basse Buster no 1 inte endast är av godo. Jag försöker hålla en hälsosam distans och kritisk granskning till mina misstankar mot dig. Låt mig sammanfatta mina misstankar och ta en titt på ditt svarsinlägg till mig:

Mina misstankar var:

1) Att du försöker lite för hårt att måla upp en bild av mig och .113.
2) Att du beskriver en bild av xyas som "skarp men inaktiv" i flera inlägg, och sedan skriver han ett inlägg som är precis on cue för detta, som om ni hade snackat ihop er innan.

Nu över till ditt inlägg där du bemöter mina anklagelser av dig. Jag har färgkodat texten. När du pratar om dig själv är det blått. När du pratar om mig är det rött. När det är mittimellan eller du pratar om tredje person är det svart:

Basenanji;n248599 said:
Mitt svar till Sodivra. Sammanfattningsvis tycker jag nog att Sodivra gör en rätt oinitierad aalys av mig. Han har sannerligen mycket att välja på, men analysen stannar ändå vid att det ulviga i mitt spel handlar om att jag försöker få andra att se ulviga ut och att jag inte är tillräckligt metodisk. Var det allt? Jag hade nog större förväntningar än så.


Ja, jag ska erkänna: det svider fortfarande att du nitade mig när jag var ulv för länge sedan. Mest för att det kändes som att vi i ulvlaget hade en vinst på gång och så kom du och närmast slumpartat fick vittring på mig, spelade århundradets varulvsspel och vann. Ååh så irriterande!

Men du glömmer också bort att förra spelet så skulle du “busta” mig då med – och då var jag bybo! Så jag vet inte Sodivra, du kan spela jättebra men du kan också gå in i en “auto-busta-Basse-mode” som är dålig för byn.




Nåja, det där får vi väl lägga åt sidan. Jag känner att det är viktigt i det här spelet att grilla er skickliga spelare ordentligt under runda ett så att det finns information om er inför fortsättningen. Min teori är att vem som helst av oss (möjligtvis med undantag för Halo77/Jocke/Lukas) kommer rekrytera ulvar bland Sodivra, LJS, KK, Mukwa, Empiricus, Xyas pga av deras skickliga spelstil. Därför är det på sin plats att ha Sodivra under uppsikt och jag tycker nog fortfarande att Sodivra är misstänkt.

Tex gör Sodivra sig skyldig till att citera mig dåligt (precis som LJS). I följande citathärva så väljer Sodivra att presentera citaten i fel kronologisk ordning. Och sammanhanget kring min och .113:s konversation glöms bort. När detta skrevs så trodde jag att Mästerulven fick rekrytera ulvar under pågående spel (vilket kan tyckas vara en knasig tolkning) och när .113 då undrar om ulvlaget inte fick värva innan spelstart såg jag det som en ulvmiss av honom: "Ahaa! Ulvarna VET det här, medan jag som bybo bara kan gissa, ergo .113 är ulv!!!1!!". Om vi tittar lite på när .113 skrev sina inlägg i den här frågan så dyker det upp flera poster snabbt efter varandra:

08.35: 08.41: 08:45:
Ser ni att de där posterna KAN vara en rädd ulv som inser att han begått en blunder och vill “täcka igen spåren efter sig”? Åtminstone om man har mitt mindset? Jag tycker också att formuleringen “Skriver på Mobil nu så skickade fort utifall det skulle försvinna” osar nervositet. Varför var det så viktigt att få det där skickat? Jo, att .113 var nervös eller nåt de där minutrarna kring halv nio-tiden är inte så svårt att se.

Okej. Tillbaka till Sodivras post.


Försöker jag verkligen skapa förvirring? (Ja, jag kan hålla med om att jag är förvirrad, dålig, för het, all over the place osv, men vill jag uppsåtligen skapa förvirring? Nej, tvärtom så är det här spel av en alldeles-för-het-på-gröten-bybo)

Sedan kommer en del i analysen som innebär att jag försöker klistra på Sodivra (och .113) egenskaper, snarare än att metodiskt undersöka dem. Faktum är att jag tycker att Sodivras analys av mig är ganska slapp och oinitierad. Det här verkar inte vara en hungrig bybo som vill fånga ulvar, utan snarare en Sodivra som gör en rätt krystad analys för att det förväntas av honom:



Vad är det för situation som “Sodivra själv spelar ner”? Jo, en ytterst märklig tolkning av spelupplägget som är helt omöjlig att få ihop med att Vimes tydligt har redogjort för hur spelet ska spelas. “Jamen, DU gjorde själv en konstig tolkning av upplägget, kan inte Sodivra också få göra det då?” tänker ni, men det är ju det här som är grejen: jag gjorde en tolkning av hur värvandet går till dvs något som finns i empirin i spelet. Sodivra spekulerar helt fritt och lånar in element som inte alls har någon bäring på Vimes spelkoncept . Det är skillnad på miss och miss. Min miss har åtminstone beröring med Vimes spel, medan Sodivras förslag är helt uppåt väggarna. Jag tolkar det som att ulv-Sodivra försöker verka kreativ och föreslår ett knäppt upplägg för att distrahera byn.

Så här ser det ut med Sodivras ord (post #87):





Kanske är jag för hård mot Sodivra. Kanske vill jag bra ha revansch för den där snöpliga förlusten mot en suveränt analyserande Arvidos. Men jag vill nog ändå sammanfatta läget som att Sodivra inte spelar på samma initierade nivå som förut. Och jag tror defintivt att han är en trolig kandidat för Mästerulven. Sedan tycker jag att det är graverande att Sodivra hänger på forumet, skriver poster i andra trådar och ändå inte deltar i spelet. Det är ulvigt. Och när han väl dyker in gör han det på det här sättet. En viktig detalj är just att han bifogar en helt korrekt röstsammanställning (jag vet Vico, du tycker inte att det är en speciellt svår manöver, men det är pilligt och tar tid, tid som Sodivra hade kunnat lägga ned på att skriva och tycka). Det signalerar för mig en ulv som helst inte vill ge sig in i spelet, men förstås har stenkoll på hur läget ser ut.

Jag tänker inte släppa Sodivra under uppsikt.
Min första anklagelse mot dig var alltså att du försöker lite för hårt att klistra egenskaper på andra. I detta inlägg gör du detta igen, ännu starkare. När jag anklagar dig svarar du med att skriva ungefär fem gånger mer om mig än om dig själv. Du har helt enkelt ett mönster att när du blir lite pressad börjar du snacka om/anklaga andra.

Min andra anklagelse mot dig var att du och xyas skriver i samklang på ett sätt som verkar repeterat eller genomsnackat. Detta bemöter du inte alls.

Detta kan innebära ulvar.

Eller det kan bara vara Sodivra som är Arvidos (misstänker Basse), Basse som är Basse (paranoid och går till motattack) och xyas som är xyas. (förutsägbart ont om tid)

Nu har jag två frågor till till dig:

1) Tidigare har du skrivit att jag är den bästa analytikern. I detta inlägg skriver du att jag avslöjade er i förrförra spelet på slump. Så är jag skicklig eller hade jag bara tur?

2) Vad tänker du om att din röst på LJSLarsson skapar ett dödläge (2 röster, 2 röster, 2 röster) mellan tre spelare?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basse, lugn, du känns nervös... Varför är du så inne på att Kk och mukwa inte skrivit något? Det känns ganska överdrivet att spekulera I det innan de kommit hit. Alla har vi liv runtikring.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Det har gått två dagar redan så jag tror att minst en av de tysta spelarna är ulv medans de andra är ute och ställer till det.

Röst: Mukwa
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,795
Location
Stockholm
Lukas;n248597 said:
Alltså Rasmus spelade alltså dåligt med flit för se vilka som nappade på det, och för att jag pååekade hur dåligt han spelade så är jag misstänkt?
Alltså vafan jag tror ni fokuserar på fel grej här. Rasmus spelar dåligt med flit. Han bygger att luftslott, slösar vår tid i det att vi fokuserar på det bara för att sedan säga " titta på vilka som nappade på det här spåret" det är inte vettigt spel, det ger oss inget. Det finns inget som säger att ulvarna skulle bli mer provocerade av dåligtspel än bybor. snarare tycker jag tvärt om, det är byborna som förlorar på det och kommer därför vara de som hugger emot sådant muppande.

JAg tror Rasmus här gör just vad han anklagde VIC för att göra, jag tror att rasmus spelar så här för att det är verkligen inte så man förväntar sig att en ulv ska spela. JAg tror att Rasmus förösker gömma sig i att han drar till sig uppmärksamhet.
Nä du Rasmus, jag misstänker dig fortfarande.

Det är helt ok att du misstänker mig men det är mer _hur_ du gjorde det än _att_ du gjorde det som gör mig alldeles till mig i trasorna. Du högg så jäkla hårt och vare sig det är en grönande eller rödande grej så är den tydlig! Jag har inte hunnit kika närmare ännu, back for blood ikväll! < 3
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
Det här är för stökigt! Jag får ingen ordning alls på mina känslor eller spelet. Tycker fortfarande inte att Basse känns fasligt röd, men kan inte säga att jag fått starka ulv-vibbar av nån annan heller. I alla fall så har Xyas klivit in i spel, vilket gör att jag flyttar min röst till KK. Ut med språket Konvaljius! Sprid lite ljus i dessa mörka tider.

RÖST: KK
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nuvarande rösträkning:

Basenanji (2) Vicotnik, Sodivra
LJSLarsson (2) .113, Basenanji
RasmusL (2) Lukas, LJSLarsson
Halo77 (1) RasmusL
Mukwa (1) Halo77
Konrad Konvalj (1) Jocke

Alltså, detta är sämsta möjliga läge för byn, vi måste samla rösterna mera ikväll och imorgon! Idealläget är att vi har drev mot två tydliga kandidater. I bästa fall har man två som riskeras att röstas ut, och en av dem är ulv. Då blir det svettigt för ulvteamet som måste försöka skydda sin kamrat utan att det blir för uppenbart.

Men som det är nu så finns det ingen riktig press på någon. Säg att Basse, Rasmus eller Larsson är ulv, ok? Då räcker det med att bara en enda av dem flyttar en röst för att skifta avgörandet.

För det andra, om RasmusL, Halo77 och Jocke håller kvar sin ensamma röst på en spelare ger det oss inget att analysera när rösterna räknats. En ensam röst på någon har inte chansen att fälla dem, det säger ingenting, det är inget statement vi kan kolla på för att se vem som är kompis med vem, det är totalt ofarligt.

Ah shit, jag vill utveckla mera men jag måste stressa iväg nu. Summa summarum: Kom igen byn, samla er på de som har chans att röstas ut eller lägg upp ett riktigt bra case mot någon annan att dreva mot. Något annat skadar byn!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
Sodivra;n248627 said:
Nuvarande rösträkning:

Basenanji (2) Vicotnik, Sodivra
LJSLarsson (2) .113, Basenanji
RasmusL (2) Lukas, LJSLarsson
Halo77 (1) RasmusL
Mukwa (1) Halo77
Konrad Konvalj (1) Jocke

Alltså, detta är sämsta möjliga läge för byn, vi måste samla rösterna mera ikväll och imorgon! Idealläget är att vi har drev mot två tydliga kandidater. I bästa fall har man två som riskeras att röstas ut, och en av dem är ulv. Då blir det svettigt för ulvteamet som måste försöka skydda sin kamrat utan att det blir för uppenbart.

Men som det är nu så finns det ingen riktig press på någon. Säg att Basse, Rasmus eller Larsson är ulv, ok? Då räcker det med att bara en enda av dem flyttar en röst för att skifta avgörandet.

För det andra, om RasmusL, Halo77 och Jocke håller kvar sin ensamma röst på en spelare ger det oss inget att analysera när rösterna räknats. En ensam röst på någon har inte chansen att fälla dem, det säger ingenting, det är inget statement vi kan kolla på för att se vem som är kompis med vem, det är totalt ofarligt.

Ah shit, jag vill utveckla mera men jag måste stressa iväg nu. Summa summarum: Kom igen byn, samla er på de som har chans att röstas ut eller lägg upp ett riktigt bra case mot någon annan att dreva mot. Något annat skadar byn!
Min röst säger ganska tydligt att jag inte tycker att fallen mot varken basse, ljsl, eller rasmus känns som något. Jag kommer såklart att rösta på en av de kanditaderna som kommer att åka när det är dags att gå från push to shove, men hittills har det inte vart nått. Att jag valde KK äver Mukwa beror på att jag vill veta vad han har att säga mer än mukwa, samt att jag har sett honom i inloggat listan förut idag.

Om jag vi inte hittar någon annat att att hänga så jag välja Rasmus på ren och skär magkänsla, MEN jag har ingen lust att hänga nån på magkänsla. Så -> röst på nån annan. I alla fall med en dag kvar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jocke;n248646 said:
Min röst säger ganska tydligt att jag inte tycker att fallen mot varken basse, ljsl, eller rasmus känns som något. Jag kommer såklart att rösta på en av de kanditaderna som kommer att åka när det är dags att gå från push to shove, men hittills har det inte vart nått. Att jag valde KK äver Mukwa beror på att jag vill veta vad han har att säga mer än mukwa, samt att jag har sett honom i inloggat listan förut idag.

Om jag vi inte hittar någon annat att att hänga så jag välja Rasmus på ren och skär magkänsla, MEN jag har ingen lust att hänga nån på magkänsla. Så -> röst på nån annan. I alla fall med en dag kvar.
Jag håller med, Jocke. Ditt resonemang är rimligt, jag hade bara inte tid att resonera och förtydliga när jag slrev inlägget.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
SVAR TiLL 113:

Så jag serverar gammal skåpmat när jag pratar om Rasmus och Basse? Då är det skåpmat som jag var med och lagade från första början, för jag har käbblat konstant med de två herrarna.

Hade du verkligen gjort research hade du kanske tagit upp att Lukas var en av de få som var på Rasmus innan mig, men sådant är kanske svårt att upptäcka när man är ulv och bara försöker hitta saker för att bruna ner gröna spelare?

Och innan du igen confirmar med 1000% säkerhet (vilket du har en förkärlek till) och hoppar hurra för att jag har "erkänt hur jag snott allt från stackars Lukas" så tyckte han mest att Rasmus spelade dåligt och skulle skärpa sig, men jag tog det till nästa nivå och belyste Rasmus och Vicotniks relation till varandra som potentiella varulvar. Jag sysslar inte med skåpmat och anser mig ha god copyright på min beef med Rasmus.

Och när det kommer någon och hittar en bra tell till på Rasmus - att du ser att han rödar och grönar Basse i samma post - blir jag brun för att jag lägger till den till min egen bevisbörda?


Fast det som jag tycker verkar mest konstigt från dig är din reaktion på vad jag skriver till xyas?

Xyas, KK och Mukwa är ett ENORMT problem för byn, och om alla tre väljer att sitta på läktarbänken ligger vi alla extremt illa till. Så när xyas äntligen gör ljud ifrån sig skriver jag uppmuntrande till honom, ber honom att ta sig tid att läsa, och varnar för hur svårt han gör för byn. Jag gör inget case mot honom och tar inte upp hans konstiga uttalande om siaren (som Basse tar upp): jag gör en metakommentar där jag som en spelare till en annan ber honom att ge sig in i spelet. Är han bybo så tjänar vi på det, är han varulv förlorar han på det.

Hur är det ett copypastat skåpmatscase? Hade de varit så hade jag väl på en gång tagit rygg på Basse och hans pik om xyas kommentar om siaren och själv överlycklig över att hitta en till hållhake på en oskyldig bybo?

Jag är orolig över de inaktiva spelarna, och under dagen har jag insett att vi har en spelare som inte alls tycks bry sig om denna blacka runt halsen på byn: du, 113:

.113;n248612 said:
Basse, lugn, du känns nervös... Varför är du så inne på att Kk och mukwa inte skrivit något? Det känns ganska överdrivet att spekulera I det innan de kommit hit. Alla har vi liv runtikring.
Den enda som inte har orsak att vara nervös för de inaktiva spelarna bör väl vara en ulv?

Så istället för att klanka ner på Basse när han för en gångs skull gör något vettigt skulle jag vilja veta vad DU tycker vi skall göra med tre inaktiva spelare? Vänta tills Vimes diskar dem? Börja rösta ut dem när de är lika många som de aktiva spelarna? Ignorera dem och hoppas på det bästa?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nu känns det som att jag fastnat i ett Basmus-träsk med en stänk av 113 på toppen. Dags att försöka vända blåslampan åt annat håll.

Jocke och Halo77 jag har en fråga till er två:

Låt oss säga att det bara är några få minuter kvar till slutet av denna runda och röstläger är fortfarande låst: 2 röster på mig, 2 på Basse och 2 på Rasmus. Ni tycks vara den enda som är online. Lägger ni en röst på någon, eller låter ni det bli dött lopp (och låter den med äldst röst bli hängd)? Om ni lägger en röst, vem?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Sodivra. Det känns bra ändå att du verkar vilja vara med nu och manar byn till aktivitet! :)

Dina frågor:

1) Tidigare har du skrivit att jag är den bästa analytikern. I detta inlägg skriver du att jag avslöjade er i förrförra spelet på slump. Så är jag skicklig eller hade jag bara tur?

Skicklig. Mitt inre “hatar att förlora”-jag vill förstås uppmärksamma att det rätt länge såg ut som att jag skulle slinka undan – men jag inser ju till slut att du är bra. Punkt.

2) Vad tänker du om att din röst på LJSLarsson skapar ett dödläge (2 röster, 2 röster, 2 röster) mellan tre spelare?

Det vore otroligt dåligt om det vore samma dag som rundan tar slut. Men såhär en dag innan är det rätt intressant att se folks reaktioner! Jag tror ju tex att ulvarna (försåvitt vi har flera ulvar i spel just nu) knappast röstar på samma kandidat. På så sätt kan den där röstsammanställningen vara intressant att gå tillbaka till längre fram.

Sedan om xyas: jag vet inte om jag tycker att vi har pratat så likt varandra. Vad har xyas egentligen sagt som tillfört något? Han är ulvig som bara klampar in, kör några snabba kommentarer för att sedan dra. Irriterande tycker jag. Idén om att offra en siare är helt bananas, om du frågar mig.



I övrigt är det väldigt lite aktivitet i spelet vilket gynnar ulvaran. Men jag känner att jag har bidragit alldeles för mycket (och att jag spelat rätt kasst helt enkelt, argt och terrier-aktigt) så nu avvaktar jag vad andra säger och gör.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
LJSLarsson;n248676 said:
Nu känns det som att jag fastnat i ett Basmus-träsk med en stänk av 113 på toppen. Dags att försöka vända blåslampan åt annat håll.

Jocke och Halo77 jag har en fråga till er två:

Låt oss säga att det bara är några få minuter kvar till slutet av denna runda och röstläger är fortfarande låst: 2 röster på mig, 2 på Basse och 2 på Rasmus. Ni tycks vara den enda som är online. Lägger ni en röst på någon, eller låter ni det bli dött lopp (och låter den med äldst röst bli hängd)? Om ni lägger en röst, vem?

Som jag antydde tidigare skulle nog lägga min röst på Rasmus, och sen svära hela vägen till banken när det visat sig att jag vart med och hängt en bybo (om han nu är en bybo) om det blev så. MEN jag tycker att det egentligen är bättre att hänga nån av de som inte skrivit på hela rundan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
Det här med att Mäster Ulv har kunnat välja sina Ulv-Kollegor, har vi släppt det helt just nu eller? Att säga vilka två man skulle ha valt om man vore mäster ulv kanske kan vara nått att tvinga farm? Det borde vara mycket enklare att vara ärlig om det än att ljuga.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,073
Location
Sthlm
Jocke;n248682 said:
Det här med att Mäster Ulv har kunnat välja sina Ulv-Kollegor, har vi släppt det helt just nu eller? Att säga vilka två man skulle ha valt om man vore mäster ulv kanske kan vara nått att tvinga farm? Det borde vara mycket enklare att vara ärlig om det än att ljuga.
Vilket gav mig en ny tankenöt: vem skulle ha valt in mig i sitt lag och vem skulle aldrig i sitt liv göra det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Att RasmusL både friar och fäller Basse i samma inlägg, aktivit väljer att ljuga gör att jag inte känner att jag kan lita på en sån spelare. Så för att bryta röst läget så kommer jag flytta min röst.

Röst: RasmusL



Kan även passa på att nämna att jag kommer befinna mig på Wexio (växjö spelkonvent) från och med imorgon kväll. Kommer dock försöka vara så aktiv jag kan mellan spelpassen.
 
Top