Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag är äntligen hemma!

Som jag uppfattat Basse är han alltid lite spretig och förvirrad, så är han Ulv-Basse ligger denna ganska nära den vanliga Bybo-Basse. Ska ta in allt och återkomma. Min röst mår bra på Xyas så länge.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RasmusL;n248513 said:
Vico tycks inte sugen på att försvara sig öht, jag tror att han ulvsmider i bakgrunden och gör en comeback med ett eget drev right about...
Va!? Det känns som det är det enda jag gjort är att tillbringat förmiddagen med att försöka förklara mig. Jag vet inte längre vad du vill att jag ska försvara? Ska jag fortsätta försvara mitt misstag fram tills ni hänger mig, enligt dina önskemål?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vicotnik;n248526 said:
Va!? Det känns som det är det enda jag gjort är att tillbringat förmiddagen med att försöka förklara mig. Jag vet inte längre vad du vill att jag ska försvara? Ska jag fortsätta försvara mitt misstag fram tills ni hänger mig, enligt dina önskemål?

Ge oss ett bättre case! En bättre teori! Dra igång en diskussion! Jaga lite ulv för tusan!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Lukas: äh, jag är väl tillbaka i gamla synder och vill vara överallt samtidigt. När det gäller LJS vill jag avvakta lite till. Tycker mig se en grej där.

Sedan har alltså Sodivra varit inloggad i princip hela dagen. Hen har också skrivit om sitt AW-spel idag. Men inte n å g o n t i n g i det här spelet. Bättring!

Och var är KK? Mukwa? Förmodligen jobbar de eller nåt men ändå. xyas vågar jag aldrig hoppas på.

Nä, jag tror att det är ulvar i den där skaran som avvaktar kaozet som uppstått i byn. Min röst ligger bra där den ligger.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
LJSLarsson;n248341 said:
Hej allihopa! Kul att vara tillbaka i varulvssvängarna, och underbart att vi är så många. Kan detta vara begynnelsen på en ny våg av fantastiska varulvsspel?

Angående diskussionen om vilka förmågor Mästerulven har valt finns det två vägar att gå:

1 - Försöka gissa den mest troliga kombinationen av förmågor någon skulle välja.
2 - Utgå från vad man själv skulle välja.

Jag tror vi har större chans att fiska ut ulvarna med diskussion 2 eftersom de då måste sitta och svettas över att "ljuga på rätt sätt". Skall man som ulv undvika helt de förmågor man valt, försöka hitta en balans eller avslöja mycket för att verka trovärdig?
Mycket bra, jag håller med. Låt oss redogöra vad vi skulle välja.

Jag skulle välja Nattmord (2 p), Värva Ulv (1 p) och Värva Ulv (2 p) för mina första poäng. Utan tvekan. Absolut definitivt absolut hade jag valt det.

Alltså, specialförmågor i all ära, men i slutändan är det ett numbers game, tänker jag. 2 vargar mot 11 bybor? Det är inte bra odds för ulvarna. 3 mot 10, det är mycket bättre. Och nattmord skulle jag aldrig välja bort. No way. Såvida det inte finns för oss okända regler. Typ att ulvarna kan tjäna in fler poäng under spelets gång, vilket skulle kunna göra det mer attraktivt att vänta med vissa förmågor, men nu är det ganska vild spekulation från mig här.

Vad skulle jag göra med sista poängen då?

Jag skulle välja galen siare (1 p). Inte lika självklart, men ändå fett värt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
JAAA! Sodivra är MED! Ok, snabb analys av hans första (!) inlägg.

1. Han citerar LJS. Av allt som skrivits börjar han med LJS inlägg. Nog förståndigt samtidigt som jag blir lite förvånad av att Sodivra lite blasé väljer att svara på LJS uppmaning, med tanke på att det har hänt mer. Men nåja, vi kanske inte kan kräva allt på en gång från Sodivra.

2. Angående förmågevalet så är det en rimlig analys. Snabbaste spelet är (om jag inte tar fel) att göra just som Sodivra föreslår välja två ulvkompaner och därefter nattmord (för då kan ulvlaget vinna på fem rundor [10bybor-3ulvar, två bybor försvinner varje runda: R1 10-3, R2 8-3, R3 6-3, R4 5-3, R5 3-3 ulvlaget vinner])

3. Det är GRYMT KONSTIGT att gissa på att det finns ett annat spelupplägg än det som Vimes med mycket möda tidigare redogjort för. Lite i klass med min och Vicos miss. Fast värre. Är Sodivra snurrig eller bara distanserad?

Jag vill ju förstås läsa mer av Sodivra som har en analysförmåga som går utöver det mesta.

RÖST: KK

Motivering: In i spel nurå!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
RasmusL;n248529 said:
Sjukt provocerande att Arvidos inte skriver!

Hahaha :D

Jag har fått mer perspektiv på livet sen jag gifte mig och blev pappa. :)

Anyway, nästa grej jag tänker på - Mästerulven får välja ulvar! Wow, det här är verkligen något som går att analysera! Återigen, låt mig citera LJSLarsson:

LJSLarsson;n248341 said:
Något som är oerhört spännande med detta spel är att Mästerulven får VÄLJA vilka andra ulvar hen vill ha och kan skapa sitt eget dream team. Här anser jag att det också finns två sätt att tänka.

Det ena är att man väljer folk som man har en tidigare historia med. Hade jag varit Mästerulven hade jag kunnat tänka mig att välja Basse eftersom vi tidigare förlorat när vi varit ulvar tillsammans och det hade varit kul att ta revansch.

Det andra är att man headhuntar spelare med lång erfarenhet för att göra ulvlaget så farligt som möjligt. Där hade jag nog valt Konrad eller Mukwa.
Nja, om jag vore mästerulven skulle jag inte välja de jag har historia med, jag skulle välja de skickligaste ulvarna, eller iallafall de ulvar jag tror jag samarbetar bäst med. Det är också en no-brainer för mig. Varulvsspel premierar inte casual kompisspel, det är vinnarattityden. Men jag har ju inte varit superaktiv och knytit relationer i en massa varulvsspel, så andra kanske tänker annorlunda och väljer sina kompisar?

Men jag ser snarare de här tre möjligheterna:
  1. Mästerulven väljer de skickligaste två (gissar jag, se mitt tidigare inlägg) spelarna. (Det tror jag är troligast)
  2. Mästerulven väljer INTE de skickligaste spelarna för att kunna spela på paranoja mot de skickliga spelarna. (Näst troligast)
  3. Mästerulven är inte en erfaren varulvsspelare här på wrnu, och vet inte vilka som är de skickligaste spelarna, men väljer efter bästa förmåga. (Minst troligast)
Jag hade nog valt... LJSLarsson, han minns jag är jäkligt vass. Sen minns jag inte så mycket mer om er. Empiricus har jag för mig var hjälpsam för byn med statistik och så när jag spelade sist. Konrad Konvalj säger Basse är grym. RasmusL minns jag inte om jag spelat med, men jag tycker han är jäkligt vass i det här partiet. Vico har mycket erfarenhet. Så okej, lite mer oklart vilken som hade varit ulv 2 för mig, men det hade nog blivit RasmusL eller KK.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rasmus, jag gillar ditt case på Vic. Jag hoppar på!

RÖST: Vicotnik

Vicotnik (3) RasmusL, Halo77, Sodivra
RasmusL (2) Lukas, LJSLarsson
xyas (1) Jocke
Konrad Konvalj (1) Basenanji
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sodivra;n248534 said:
Hahaha :D

Jag har fått mer perspektiv på livet sen jag gifte mig och blev pappa. :)
Det, och att varulvsspelen är mer eller mindre osynliga på forumet nu...
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Men för i he... Man går å lägger sig tidigt på kvällen, och hinner inte läsa under dagen pga jobb. Och så är det 7 jä**a sidor att läsa ikapp. Det har inte jag tid med. Så jag kanske skriver sånt som redan tagits upp får det va så. Ska försöka ha mindre att göra på jobb imorgon så jag hinner hänga med från och med nu i alla fall.

Spontan tanke som kanske inte egentligen håller: siaren är i princip helt värdelös i det här spelet pga alla potentiella felkällor (galen/naiv/borttagen och claimad av ulv). Så mitt förslag är att siaren, om denne finns, outar sig nu runda 1 utan vidare. Nästa runda röstar vi ut siaren om denne är kvar. I bästa fall har vi ett siande att ta ställning till, i värsta fall har vi gjort oss av med siaren som bara är brus-genererande i detta spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nä, nu har jag läst genom Vicotniks inlägg och kan inte se något jätteulvigt. Tvärtom tycker jag att han resonerar betydligt bättre kring förmågor än tex LJS. Det som RasmusL ser som en tell är (om jag förstått allt rätt) att Vicotknik trodde att ulvarna slumpades.

Men skärp er! Det är väl ingen jättemiss? Eller rättare sagt: ni tror alltså att Vicotnik, Mr "följa formuläret 1A", skulle vara så förslugen att han a) Tänker köra en bluff på byn och b) genom att spela korkad?

Nej, det här är ingen bra kandidat. Rasmus – jag tror att du är härligt engagerad, men har fått upp ett fel spår. Våga vidga vyerna! RasmusL, vem är trolig kandidat om du RÄKNAR BORT Vicotnik? Vad har du att säga om de andra deltagarna?

---

Mina ulvkandidater hittar jag bland:

LJS
KK
Sodivra
Mukwa
Empiricus
xyas

Varför?

Av den väldigt enkla anledningen att Mästerulven väljer sitt lag. I ett mer vanligt arr hade vi behövt tänka att slumpen kanske fördelat laget annorlunda, men nu vet vi att Mästerulven kommer välja det lag hen tycker är mest fördelaktigt. Vi kan alltså räkna med att en ulv-Sodivra väljer en KK eller Mukwa. Mellanmjölkiga spelare som jag eller nybörjare som Halo77 kommer (tyvärr) inte väljas.

LJS tycker jag är skum eftersom han spelar så beräknande och kallt. Se tex hur han argumenterar EMOT en siare i sina första inlägg. Det är som att han VILL att byn ska misstro siaren. Ulvarna vinner ju tid på att byn inte vågar lita på siaren och jag tycker mig se hur LJS planterar en sorts misstro mot siarrollen.

Tystnaden är förstås också en bidragande faktor. Jag tror att ulvlaget har svårt att kommunicera, nån är på semester, en annan kan inte logga in, en tredje ska jobba, etc. Och så ligger de lågt. De vet att de måste hålla ut i iaf fem-sex rundor. Och att en eller två av dem har varit liite aktiva under första rundan räcker väl? Därför: leta ulvar bland de med liten aktivitet. Halo77 grönas av sitt resonemang kring förmågor och det där med Vigilante.

När jag läste Sodivras poster blev jag först glad över att han (hen? Är det Arvidos?) skrev, sedan lite fundersam kring hur hen kunde föreslå en så himla galen idé kring spelupplägget. Och så postar Sodivra en röstsammanställning! DET är ambitiöst! Alltså är Sodivra på hugget trots liten närvaro i spel. Dessutom är röstsammanställningen helt korrekt.

Mina vänner, vi bör ha LJS och Sodivra under strikt uppsyn! Det luktar ulv!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bra tajming med Xyas utspel kring att siaren ska outa sig. LJS, Sodivra och Xyas alltså? :p

Nåja, Xyas du skriver väl lite mer? Jag är åtminstone inte beredd att offra en potentiell siare så där, riskerna till trots. Tänk också på vad Halo 77 skrev: att en galen/naiv siare ger ifrån sig intressant information även om den är felaktig.

Nu fattas bara vad KK och Mukwa anser om spelet...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basse, hur kommer det sig att du i din egen förstapost som det första du gör håller med LJSLarsson om att vi borde "precis som LJS skriver avkräva varandra våra egna idéer kring hur vi hade spelat", men i din analys av Sodivras som det första du gör antyda att det är skumt att han börjar där?

Vad hade du hellre sett att han börjat med? Varför inte börja med att vara med och etablera den kunskapsgrund som vi börjat med innan han klev in i spel?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Xyas, är då inte ett rimligt alternativ att en eventuell siare INTE outar sig alls utan agerar som en vanlig bybo och jagar ulv tills antingen landet ligger rätt för att denne skall kunna avslöja sina resultat på ett trovärdigt sätt eller tills denne blivit nattmördad/utröstad? Onödigt att sumpa en röstande bybo om man inte absolut måste.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Xyas;n248541 said:
Men för i he... Man går å lägger sig tidigt på kvällen, och hinner inte läsa under dagen pga jobb. Och så är det 7 jä**a sidor att läsa ikapp. Det har inte jag tid med. Så jag kanske skriver sånt som redan tagits upp får det va så. Ska försöka ha mindre att göra på jobb imorgon så jag hinner hänga med från och med nu i alla fall.

Spontan tanke som kanske inte egentligen håller: siaren är i princip helt värdelös i det här spelet pga alla potentiella felkällor (galen/naiv/borttagen och claimad av ulv). Så mitt förslag är att siaren, om denne finns, outar sig nu runda 1 utan vidare. Nästa runda röstar vi ut siaren om denne är kvar. I bästa fall har vi ett siande att ta ställning till, i värsta fall har vi gjort oss av med siaren som bara är brus-genererande i detta spelet.
Haha, what?

Rösta ut siaren?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Empiricus;n248549 said:
Xyas, är då inte ett rimligt alternativ att en eventuell siare INTE outar sig alls utan agerar som en vanlig bybo och jagar ulv tills antingen landet ligger rätt för att denne skall kunna avslöja sina resultat på ett trovärdigt sätt eller tills denne blivit nattmördad/utröstad? Onödigt att sumpa en röstande bybo om man inte absolut måste.
Nej. Eftersom mäster ulv vet om det finns en siare eller inte, och därmed kan använda det som en alibiroll, så måste vi rösta ut den som outar sig som siare. Bättre tidigt än i ett senare kritiskt läge. Har vi riktig tur får vi mäster ulv att slösa ett nattmord på att ta bort siaren åt oss (eller ännu hellre försöka få bort en siare som skyddas av väktaren).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Utöver drevet mot mig som jag har full förståelse för så sticker du (RasmusL) i mina ögon. Inte för att du anfaller mig för mitt misstag det är helt korrekt. Där emot reagerar jag starkt på hur du väljer att svara mig på mina motfrågor samt att du direkt valde att låsa din röst på mig. Kortfattat så sättet du väljer att bemöta mina motfrågor får mig att reagera misstänksamt på dig.

Annars så lutar jag åt Basse just nu. Jag vet att jag tidigare nämde att jag kan förstå hur han har missat information i start inlägget, men sen när spelet väl kommer igång så är han åter igen väldigt snabb med att svara och missar då LJSLarssons anklagelser mot dig och hur han redogör varför han lägger sin röst på RasmulsL, Basse där emot försöker belysa att LJSLarsson misstänkliggöra mot mig och Basse. Där han helt missar målet.

Att Basse även sen lägger upp att det är skumt att föreslå misstänkta i förbifarten är väl helt upp åt väggarna. Att misstänkliggöra folk i början är en del av spelet och sätter oftast fart på spelet. Samt åter igen så har han missat att LJS fått frågan om vilka han misstänker.

Basses lista på ulvkandidater består till största delen av spelare som inte varit aktiva eller gjort väldigt lite väsen av sig med undantaget LJSLarsson och det baserat på att han är beräknade och kall? Samtidigt som han tidigare pekat ut mig som en logisk och "Mr 'följa formuläret 1A'", vilket för min del är inte allt för långt ifrån varandra.

Sen sätter han igång och spekulerar i att ulvarna skulle ha svårt att prata ihop sig då de inte får tag på varandra känns konstigt. För från det alla anmälde sig så tog det inte lång tid för spelet att komma igång, att någon då skulle dragit på semester, ha problem att logga in osv känns väldigt otroligt. I mångt och mycket så innehåller Basses inlägg har några få punkter av intresse men mycket känns som utfylland i inläggen.

Att han sen berömmer Sodivra för att posta en röstsammanställning så känns det bara fåningt. Att posta en röstsammanställning är inte något som är ambitiöst. Att posta en röstsammanställning är för byn väldigt hjälpsamt dock är det även ett lätt sätt att ställa sig in hos byn.

Att Sodivras sen börjar utveckla ett utökat speltillägg känns som om han inte heller helt har läst reglerna samt troligtvis missat Vimes post om att de icke valda förmågorna kommer av avslöjas en och en åt gången mellan rundorna.

Så med Sodivras intåg så skulle jag nog säga att de jag har mina misstankar emot är:
Basse
RasmusL
Sodivras

Så för att lägga min första röst för det här partiet så kommer jag lägga den på Basse.

Röst: Basse

Anledningen till det är att han spelar mer förvirrat än vanligt samt mycket av hans text upplevs som utfyllnad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Basse, hur kommer det sig att du i din egen förstapost som det första du gör håller med LJSLarsson om att vi borde "precis som LJS skriver avkräva varandra våra egna idéer kring hur vi hade spelat", men i din analys av Sodivras som det första du gör antyda att det är skumt att han börjar där?
Tja, för att det var en bra idé vid 12-tiden idag. Nu har det gått så mycket tid och saker och ting har hänt (!). Det känns lite som att Sodivra “spelar säkert” genom att gå på den tidiga uppmaningen från LJS. I min paranoida hjärna ser jag hur en ulv-Sodivra inte vågar ge sig i kast med kaoset kring tex mig eller Vico. I stälelt blir det en rätt skön första gissning kring hur han skulle spela som Mästerulv.

Vad hade du hellre sett att han börjat med? Varför inte börja med att vara med och etablera den kunskapsgrund som vi börjat med innan han klev in i spel?
Tja, jag kan tänka mig att en lagom ambitiös bybo-Sodivra skulle gett sig i kast med teorierna kring Vicotnik, mig eller RasmusL. Varför inte vara med osv? För att det är rätt lätt som ulv att slinka med.

Min poäng (inte bara i det här fallet utan också generellt) är att om vi har med slipade ulvar som LJS, Sodivra eller en KK är att de förstås vet om hur de ska bete sig. Vi kan liksom inte fånga den typen av ulvar genom att leta nybörjar-tells á la Vicotniks miss. Borde då inte RasmusL vara misstänkt som går igång på en bybo? Nja, (1) det är inte ulvigt att gå igång på en bybo så där och (2) jag täner mig att RasmusL har lite varulvsspelsavbstinens och drar iväg, sådär som han kan göra.
 
Top