Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Ang. Värvade ulvar så tänker jag att det inte ger alltför mycket att grotta ner sig I. Resonera kring det absolut men t.ex så kanske man kan anta att Kk eller mukwa är superbra ulvspelare. Då borde man ju rimligen rösta ut dem direkt.
Men det här är ju JÄTTEINTRESSANT!

.113 tror du att ulvarna kan värva spelare innan spelstart eller är det något de måste göra under spel (dvs att i runda 1 finns det endast en ulv)?

RÖST: .113
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Jag skulle verkligen vilja veta hur ni andra tolkar spelupplägget kring värvningar.

Är det något som Mästerulven kunde göra FÖRE spelstart eller är det något som endast kan ske UNDER SPELETS FORTSKRIDANDE?

Jag har förmodligen tolkat det galet: jag trodde att spelet startade med endast en ulv som sedan under spelets gång kunde värva nya spelare till sitt ulvlag. Vi har haft sådana spel tidigare.

Jag misstänker just nu att .113 har försagt sig genom att förtyligfa att mästerulven fick rekrytera ulvar INNAN spelstart:

Värvad ulv är väl före spelstart?
Men utöver denna eventuella fadäs blir jag misstänksam mot att en så superb varulvsspelare som .113 så tidigt går ut och anmäler sin kommande frånvaro. Plus att han verkade vara lite nervös nu med tanke på ovanstående.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,311
Personligen så utgick jag ifrån att de eventuella extra ulvarna skulle slumpas.

Men ni som pratar om att mäster ulv eventuellt skulle få välja extra ulvar och har nämt ett par möjliga kandidater, hur kommer det sig att ni skulle välja just dem?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hej folks!

Kul att vara igång, och kul att ha ett lite komplext spel att gräva i.
Det finns totalt 12 förmågor som ulvarna har tillgång till, av dessa så är det:
1 som kostar 0
5 som kostar 1
4 som kostar 2
2 som kostar 3
Ulvarna kan som mest ha 6 förmågor om de inte slänger med vigilanten (4x1 + 1x2), vilket fortfarande ger 6 förmågor som de kommer kunna välja mellan att avslöja efter runda 1. Säkerligen kommer de ju då att vänta med att avslöja eventuella förmågor som ger pålitlighet till förmågeanvändande byaroller.


På temat vad man själv skulle valt som Mäster Ulv så hade jag valt:

Extra ulv - Tråkigt att ulva helt själv i ett sådant här stort spel.
Nattmord - Svårt att vinna utan nattmord
Naiv siare - jag minns hur kaos det blev med Xyas som naiv siare i hajkartellen.
Rollblock - rollblocken är då den vettigaste av 1-poängsförmågorna som finns kvar. Denna verkar dessutom väldigt kraftfull eftersom det inte står att den måste byta mål varje natt. En outad powerroll blir med andra ord helt impotent om team ulv har en rollblockerare.


Gällande extraulvar så är de ju skrivet som förmågor, "Värva ulv (1 p) Du väljer själv vem du värvar.", vilket inte indikerar om det är så att ulvarna blir värvade av Mäster Ulv under spel eller om de informeras att de har blivit rekryterade innan spelstart. Skulle jag gissa så skulle jag dock tro att ur spelbalanssynpunkt så måste de vara med i team ulv från start, annars finns ju chansen att en väktare eller siare är den som blir rekryterad och då blir det balansmässigt skevt åt ulvahållet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n248363 said:
Men det här är ju JÄTTEINTRESSANT!

.113 tror du att ulvarna kan värva spelare innan spelstart eller är det något de måste göra under spel (dvs att i runda 1 finns det endast en ulv)?

RÖST: .113
Ja jag tänker att det vore ganska oschysst mot ett ulvlag med så många spelare att den ena ulven ska börja som bybo och sen byta stil. Jag anser att det är en nackdel för ulvarna och med så många bybor tycker jag det vore oschysst mot ulvlaget.

Visst jag kan ha fel men mästerulven skulle ju göra sina väl innan spelstart så att eventuella extra ulvar redan är valda känns inte så långsökt som basse vill få det att låta.

Men jag noterar att basse sprider lite skugga över någon så fort Han kan
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Basse, jag tycker det här är ett perfekt läge för dig att utveckla lite mer hur du själv ser på de olika förmågorna (speciellt formuleringen på extra ulvs-förmågorna och förmågeköpandets plats i Vimes spelordning i förstaposten) och vilka du hade valt som Mäster Ulv.

Gärna innan fler kommenterar om vad de tror. Bara för att undvika att du som en eventuell Mäster Ulv väntar med att komma med din syn innan många nog har skrivit för att det skall vara enkelt att skriva något som liknar vad resten har skrivit.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n248364 said:
Jag skulle verkligen vilja veta hur ni andra tolkar spelupplägget kring värvningar.

Är det något som Mästerulven kunde göra FÖRE spelstart eller är det något som endast kan ske UNDER SPELETS FORTSKRIDANDE?

Jag har förmodligen tolkat det galet: jag trodde att spelet startade med endast en ulv som sedan under spelets gång kunde värva nya spelare till sitt ulvlag. Vi har haft sådana spel tidigare.

Jag misstänker just nu att .113 har försagt sig genom att förtyligfa att mästerulven fick rekrytera ulvar INNAN spelstart:



Men utöver denna eventuella fadäs blir jag misstänksam mot att en så superb varulvsspelare som .113 så tidigt går ut och anmäler sin kommande frånvaro. Plus att han verkade vara lite nervös nu med tanke på ovanstående.
Jag är inte det minsta nervös, vet inte vart du tolkade in det.

Sen angående mitt superba ulvspel har jag bara varit det en gång här, då började ni rösta på mig dag ett och jag fick love att false-claima siare för att överleva. Det var dessutom ingen siare I spel vilket gjorde att ni var tvugna att lite tveksamt lita på mig.

Jag vet inte om hag skulle kalla det superbra även om vi Vann, det var ju mer ren tur
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Men jag noterar att basse sprider lite skugga över någon så fort Han kan
Haha, jag tycker verkligen att du verkar nervös .113! :D Ja, såklart att vi SKA misstänka varandra, vad är problemet med det? Vill du helst att vi är passiva, snälla och försiktiga? Helst skulle vi inte ens rösta på nån kanske? ;)

Jag vill att alla diskuterar hur de har förstått förmågan att "värva" går till! Att inte säga något om det är ulvigt!

@Vicotnik: KK och Mukwa är bra spelare och har legendarisk status i varulvsspelsgänget här på rollspel.nu. Jag tycker iofs att .113, Sodivra (Arvidos nya nick väl?) Empiricus och LJS ska läggas till på de där listan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Gällande extraulvar så är de ju skrivet som förmågor, "Värva ulv (1 p) Du väljer själv vem du värvar.", vilket inte indikerar om det är så att ulvarna blir värvade av Mäster Ulv under spel eller om de informeras att de har blivit rekryterade innan spelstart. Skulle jag gissa så skulle jag dock tro att ur spelbalanssynpunkt så måste de vara med i team ulv från start, annars finns ju chansen att en väktare eller siare är den som blir rekryterad och då blir det balansmässigt skevt åt ulvahållet.
Okej okej, jag fattar. Jag läste det som att spelet hade en alfaulv som sedan värvade nya spelare till sitt lag.

Jag suger.

----

Mer om risktagande och hur jag ser på spelet:
Jag ser på det här mästerligt designade spelet (tack Vimes!) mycket som ett spel som kretsar kring hur stora risker Mästerulven är beredd att ta. Vid sidan av det som LJS skriver: att redovisa hur vi hade gjort om vi varit Mästerulven, så är det också gynnsamt för oss att diskutera vad som är plausibla val för Mästerulven.

En giftig kombination tex, vore att se till att det inte finns någon siare, för att därefter claima siarrollen själv. Vicotnik och andra har diskuterat detta. Vicotnik anser att det är alldeles för stor risk och det är väl ett utmärkt exempel på hur Mästerulvens risktagande kommer ge effekter för vilket spelupplägg denne väljer.

Så hur tänker då en ulv som vill ta stora risker? Hur tänker en ulv som vill ta så lite risker som möjligt? Hur ser ett mellanmjölkigt risktagande ut? Jag är knappast den smartase av oss när det gäller en sådan diskussion och jag hopas därför att vi blir flera som diskuterar detta, men mina förslag skulle kunna vara:

HÖG RISK
Väljer att inte ha med en siare eller väktare i spel, kan värva endast en ulv, plus Vigilanteförmåga.

MELLANHÖG RISK
Väljer att värva tre ulvar, men inte att plocka bort någon powerroll (siare/väktare).

LÅG RISK:
Väljer nattmord, att det inte ska finnas en siare i spel samt värvar en ulv.



Jag tror att vår Mästerulv trots allt inte är beredd att satsa på det allra mest vågade alternativet. Tvärtom tror jag mycket på att risktagandet kommer vara litet. Nattmord, värvning av ulvar tror jag ligger högt uppe på önskelistan. Det vore förstås knasigt och kanske roligare om Mästerulven valde att ha med en galen siare tex, men jag tror nog att försiktigheten tar överhanden.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,311
Vicotnik;n248365 said:
Personligen så utgick jag ifrån att de eventuella extra ulvarna skulle slumpas.
Har tydligen slarvat med att läsa texten exakt när det gäller extra ulvar. Hade helt missat att mäster ulv får välja vilka han ska ha med.

Personligen så tänkter jag utgå ifrån det är totalt 3 ulvar, 1 mäster ulv och 2 extra. Då det var länge sen jag spelade så har jag inte riktigt koll på hur skickliga folk är nu för tiden. Med det sagt så skulle jag nog sätta upp ett lag bestående av Basse samt Empiricus. Detta efter som de är enligt min erfarenhet stabila spelare.
KK hade varit ett möjligt alternativ att ta in i ett ulv lag då han är en erfaren spelare, där emot ser jag honom som ett spelare som är lite överallt och har en tedens att skapa en del förvirring där han dra fram. Så att ha honom på bybo sidan som ulv kan vara gynsamt.

Där emot skulle jag aktivit undvika Lukas som ulv. Detta eftersom jag ser honom som en extremt dålig ulv.
Sen skulle jag nog undvika att ha med för mig okända spelare som jag inte har någon större erfarenhet att spela med/mot och dessa är:
RasmusL
Jocke
Halo77
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Här är ett upplägg för ett 9-spelar-spel. Observera att detta endast är ett utkast!

I byn finns en siare och en väktare vid start (dessa lottas dock först efter att Mäster Ulv gjort sina setup-drag).

Mäster Ulv har 4 poäng att fördela på nedanstående förmågor:

Värva 1 ulv, 2 p (x2)
Det finns ingen siare, 2 p
Det finns ingen väktare, 2 p
Tillgång till nattmordsförmåga, 1 p
Siaren är insane (siar tvärtom), 1 p
Rollblockeringsförmåga, 1 p
Veta vem siaren är (R2), 1 p
Miller i byn, 1 p

Varje runda (i och med R1) måste ulvlaget välja en oanvänd förmåga att avslöja för byn.



Där är orginal-posten som Vimes gjorde, det är väl ganska tydligt ändå att värva en ulv måste ske före spelstart eftersom annars har vi inga powerroller ännu och varför skulle de väljas senare?

Även om kostnaderna är lite omgjorda eftersom vi är mer spelare så kommer jag anta att det är samma tanke här.

Notera att krafterna inte stämmer så ingen använder detta för resonemang senare.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n248364 said:
Men utöver denna eventuella fadäs blir jag misstänksam mot att en så superb varulvsspelare som .113 så tidigt går ut och anmäler sin kommande frånvaro. Plus att han verkade vara lite nervös nu med tanke på ovanstående.
På vilket sätt skulle du beskriva att 113 är en superb ulvspelare?

Jag har inte själv spelat med 113 tidigare (vad jag vet i alla fall - hen kan ju ha bytt forumnamn) och är därför mycket nyfiken av din åsikt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vill bara påpeka att det finns absolut ingen anledning för mäster ulven att välja ingen siare för 3 poäng eller vad det nu var, när man kan skaffa en galen siare för 1 poäng.

Kaos + massa fel-hängningar utan att göra ett skit.

Även naiv siare är bättre, den grönar alla den siar på vilket gör att det enda "bra" med den är att när denne outat sig så har man en 100% bybo.. ish.. men i värsta fall är det bara nattmörda skiten ur dem (för helt seriöst, väljer man inte nattmord är man ju knas, då måste man ju förlita sig på att det röstas rätt VARJE runda i dubbelt så många rundor som vanligt).

Nattmord skulle varit en 5p förmåga om den inte vore så standard normalt. Det är helt klart den viktigaste och kraftigaste förmågan. nr 2 blir en exta ulv. Resten är bonusar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n248379 said:
På vilket sätt skulle du beskriva att 113 är en superb ulvspelare?

Jag har inte själv spelat med 113 tidigare (vad jag vet i alla fall - hen kan ju ha bytt forumnamn) och är därför mycket nyfiken av din åsikt.

Kan bara påpeka att jag inte bytt forumnamn, och att jag bara spelat ulv en gång tidigare här. Jag skrev om det lite ovanför, men jag är också nyfiken på varför han tänker jag är så bra ulv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Jag skulle i rollen som Mästerulv välja att:

– Rekrytera två ulvar (1+2p)
– Ha med nattmord (2p)
– Ha med Millerroll. Naiva och galna siare i all ära, men herrejesus vilket stök det kan innebära att någon går ut med millerstatus. Skitjobbigt.

Det sagt, ja, jag skulle alltså inte ta så stora risker.

Förresten:

RÖST: SODIVRA

Kom igen nu, in i spel!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
.113 är alltså Sveriges enda kandidat i mafiaspels-VM! :D

Så jag skulle säga att .113 är en bra varulvsspels-spelare i första hand.

Men efter att ha läst vad Empiricus skrev om en eventuell alfa-ulv som rekryterar nya medlemmar till ulvlaget under spel, rättar jag in mig i ledet och utgår från att Mästerulven alltså har fått rekrytera ulvkamrater till sitt lag INNAN spelstart.

(Men FATTAH vad coolt om vi hade haft med en alfa-ulv som i det där mutantspelet!!11!!)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n248390 said:
.113 är alltså Sveriges enda kandidat i mafiaspels-VM! :D

Så jag skulle säga att .113 är en bra varulvsspels-spelare i första hand.

Men efter att ha läst vad Empiricus skrev om en eventuell alfa-ulv som rekryterar nya medlemmar till ulvlaget under spel, rättar jag in mig i ledet och utgår från att Mästerulven alltså har fått rekrytera ulvkamrater till sitt lag INNAN spelstart.

(Men FATTAH vad coolt om vi hade haft med en alfa-ulv som i det där mutantspelet!!11!!)
Jag tolkade nog dig fel, trodde du menade ulvspelare inte varulvsspelare. Den Andra kan jag nog hålla med om ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Avis på brömmet 113 fick som ulv vill jag påminna alla om att jag också var ulv när 113 var det. Och vi vann, precis som byn gjorde den gången jag var bybo. (Sen avbröt jag dr whowolf, men det var ju ett helt bonkers parti).

Jag tror för övrigt på 113s analys att en galen siar eär en bättre investering än ingen siare. Har också börjat fundera på on nattmord egentligen inte bör vara en default-förmåga efter som det känns extremt orealistiskt att inte välja den. Det enda som är i närheten av lika bra är ju den tredje ulven, men det gör ju ett väldigt långt parti och jag tänker mig att det blir svårare och svårare att komma undan som ulv för varje runda.

RÖST: Xyas
Motivation: kom in i spel! Visa att du lever! Vi saknar dig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Basse: Du gör en gissning här som känns rätt peronberoende:

Basse said:
Jag tror att vår Mästerulv trots allt inte är beredd att satsa på det allra mest vågade alternativet. Tvärtom tror jag mycket på att risktagandet kommer vara litet. Nattmord, värvning av ulvar tror jag ligger högt uppe på önskelistan. Det vore förstås knasigt och kanske roligare om Mästerulven valde att ha med en galen siare tex, men jag tror nog att försiktigheten tar överhanden.
Kan du gå igenom spelarlistan och ge mig en kortfattat 1-meningsanalys av var och en som spelare samt varför du tror att de/vi skulle spela safe?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vico och Basse gör ett par helt ofattbart konstiga fel-läsningar av ett helt klockrent tydligt spelupplägg. Det är megascum av rutinerade spelare som mycket väl vet hur viktigt det är att läsa startinlägget ordentligt. Jag lägger en röst och den kommer inte att flytta sig innan den här rundan är över.

RÖST: VICOTNIK
 
Top