Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vicotnik;n248432 said:
Noterat.

Samt ja jag håller med Basse i hans analys av mig, den är rätt så spott on.

Nu när du läst om startinlägget, vad tycker du om Basses felläsning?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Nu påbörjar jag min redan i anmälningen utannonserade resa. Kommer kolla så mycket jag orkar men inte skriva så mycket förens i kväll när jag är framme.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Har faktiskt inte alls mycket erfarenhet av just varulv men har spelat många liknande spel som t.ex resistance, one night wherewolf, secret hitler och mafia cuba.

Jag hade som mäster ulv valt: varulv 1p, varulv 2p, nattmord 2p och galen siare 1p
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Ha en trevlig resa Jocke!

@Rasmus: hm, kul fråga. Förmodligen några av KK, LJS, Sodivra och Mukwa. xyas känns också lockande med tanke på att han ofta ändå hamnar under radarn pga inaktivitet.

Men å andra sidan hade det varit rätt förutsägbart så kanske hade det varit smartare att välja typ Jocke och Empiricus. Svårt. Det handlar dels om att välja duktiga ulvar men samtidigt att försöka styra bort från dem som automatiskt kommer hamna i sökfältet för byn.

Mukwa och Empiricus. De två plus en miller och nattmord.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RasmusL;n248438 said:
Nu när du läst om startinlägget, vad tycker du om Basses felläsning?
Jag kan se hur han kan ha missat
3. Övriga roller har slumpats ut och skickats till berörda spelare.
Då den ligger lite dumt till formaterings mässigt i start inlägget. Jag kan även förstå att Basse valt att göra koppling att ulvar värvs ingame, just pga ordet i sig.

Min generella uppfattning om Basse så här långt är positiv trots felläsningen. För mig känns det som om han spelar som han brukar göra första rundan. Samt jag är ganska säker på att jag själv är påverkad av mitt eget fel vilket gör att jag är mer benägen att förlåta misstaget än jag kanske borde.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n248450 said:
LJS och .113: Vad tror ni om Basse och Vico? Båda ulvar, den ena eller ingen?
Jag har aldrig spelat med VICOTNIK så där har jag ingen riktig känsla än. Det kan varit ett misstag eller inte. Resten av Spelet får avgöra helt enkelt.

Basse kan absolut ha klantat till det lite, och känns väl egentligen lite byboigt spel av honom, dels hur Han kommer på något och sedan använder det för att anklaga mig. Jag tror en ulvbasse hade varit mer försiktig så just nu lutar jag ändå åt bybo.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Här kommer en sorts röstsammanställning. Vi kan väl hjälpas åt att hålla den här igång? Med reservation för felaktigheter!
Vicotnik (2) RasmusL, Halo77
RasmusL (1) Lukas
Sodivra (1) Basenanji
xyas (1) Jocke

Så här har vi röstat:

Basse->.113

.113 (1) Basenanji

Basse-> Sodivra

Sodivra (1) Basenanji

Jocke->xyas

Sodivra (1) Basenanji
xyas (1) Jocke

RasmusL-> Vicotnik

Sodivra (1) Basenanji
Vicotnik (1) RasmusL
xyas (1) Jocke

Lukas-> RasmusL

RasmusL (1) Lukas
Sodivra (1) Basenanji
Vicotnik (1) RasmusL
xyas (1) Jocke

Halo77-> Vicotnik

Vicotnik (2) RasmusL, Halo77
RasmusL (1) Lukas
Sodivra (1) Basenanji
xyas (1) Jocke
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Liten update då, jag drar på jobbet om typ tio min. I vanliga fall brukar jag ha rätt mycket tid över mellan områden men nu spöregnar det och ja det är inte optimalt att ha framme telefonen helt enkelt. Jag har nån rast nån gång dock. Så vi får se. Ska iaf försöka hänga med även om jag inte skriver något på några timmar nu.

Tjohej
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
RasmusL;n248422 said:
DU tänker ett steg för kort. Mäster-ulv har redan spelat en runda så hen har STENKOLL på upplägget, hen skulle aldrig göra den missen _omedvetet_. Däremot är det en rätt snygg, "ojdå aja, det var ju lätt att missa"-grej just för att gröna sig själv.

Det andra alternativet är att Vico är en vaniljulv som faktiskt trott att hen blivit randomad och därför inte läst det stycket ordentligt då hen trodde att hen redan hade koll på det.

Så nej, inte "dumt" utan "helt korrekt"

Det är en möjlighet ja, men jag tycker den känns mindre trolig än att en bybo faktiskt gör fel, Det här hjälps även av att jag känner Vic i köttrymden och jag vet att han i spel inte brukar ta onödiga risker. att bluffa det första man gör känns som en onödig risk som jag inte tror han skulle ta.

Oavsett så tycker jag det är lite arrogant av dig att anta att din gissning av anledningen till feluppfattningen är så bra att inga andra gissningar har någon betydelse för hur du ska rösta.
Det finns inget läge där jag tror att det är vettigt att säga "jag kommer rösta så här i rundans slut, spelar ingen roll vad folk säger" för det dödar hela diskussionen. Om fler skulle göra samma sak, så finns det ju ingen poäng med att försvara sig, för man kommer ändå hänga. Dina frågor väger ingen tyngd för du kan inte backa upp dem med någonting.

När man stänger möjligheten till förändring så utesluter man sig ifrån spelet. Du kan inte hjälpa till att dreva den här rundan, du kommer inte behöva ta ställning senare om det står mellan två andra personer. Du har genom att deklarera att du inte kommer byta röst gjort dig värdelös för byn den här rundan och potentiellt skapat dig ett alibi för nästa runda när vi kommer analysera vilka som röstade på den som blev utröstad eller inte.

Så oavsätt om det kommer visa sig att du har rätt om Vic eller inte så tycker jag att du gjort bort dig ordentligt den här rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Det stör mig rätt mycket att Sodivra postar en ambitiös spelrapport men är fullkomligt osynlig i det här spelet.
Sodivra, vad händer? Varför deltar du inte i spelet?

Detsamma gäller förstås xyas, KK, Mukwa.

LJS får gärna kommentera händelseutvecklingen samt lägga en röst!

I övrigt hoppas jag på att RasmusL släpper sin benhårda tell på Vicotnik och ger sig på andra. Inte för att Vicotnik skulle vara garanterad bybo, men för att vi behöver din hjärna på annan plats i spelet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
RasmusL;n248450 said:
LJS och .113: Vad tror ni om Basse och Vico? Båda ulvar, den ena eller ingen?
Både Basse och Vicotnik har försagt sig.

Det är självklart möjligt att bybor försäger sig och missförstår. Det är självklart möjligt att ulvar inte gör det för att de har facit på hand.

Men jag spelar alltid efter teorin att det är mer sannolikt att ulvar gör misstag än att bybor gör det. Ulvar är utsatta för mer press. En bybo kan ta det rätt lugnt och låta resten av byn sköta jobbet - en varulv har ett extremt mycket större ansvar på sina axlar. När jag spelade varulv gick jag runt med konstant magknip för jag var så orolig för att jag skulle bli påkommen.

Dessutom anser jag nog att detta spel är mer stressande än vanliga varulvsspel. Istället för att bara få sina förutsättningar av spelledaren måste man välja själv och lägga ner massa mental energi på att tänka ut en strategi själv. Tänk om man gör korkade val och får stå där med skammen när man blir besegrad på bara några rundor?

Det ger Vicotnik bruna ping hos mig.


Angående Basse pingar han också brunt... men det gör han ju faktiskt i vartenda parti han är med i, oavsett om han är ulv eller inte, eftersom han tar ut svängarna och inte tänker sig för särskilt mycket. Hans felsägningar ligger honom i fatet, men inte lika mycket som en "kontrollerad" spelare som Vicotnik.


Men jag är faktiskt mest misstänksam mot dig, RasmusL.

(Tidigare var det 113 jag tittade mest på, men jag har accepterat hens svar angående vigilanten. Än så länge.)

Ett bra sätt att hitta ulvar är att se hur de spelar mot varandra, och jag tycker att din och Vicotniks relation är skum. Du hoppar på honom omedelbart för felsägningarna och säger att du inte skall flytta din röst, trots att vi har en hel hög med spelare som inte skrivit något än. Och när Vicotnik ställer dig mot väggen - och frågar vad gör du om han grönas - kommer du med det här underliga svaret:

RasmusL said:
Rycka på axlarna och konstatera att du bara spelat dåligt.
Så tänker inte en bybo. En bybo svarar att de kollar vilka andra som röstade likadant och utnyttjade att man gjorde ett misstag.

Jag tycker att det ser ut som att någon av er försöker "hitta" den andra tidigt för att gröna sig själv. Det skulle inte förvåna mig om ni båda var ulvar, men får jag bara välja en tar jag dig.

Så skulle jag rangordna mina misstänka - i skrivande stund - ser det ut så här:

1. RasmusL
2. Vicotnik
3. Basse
(Svag bubblare: 113)

Röst: RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Fint att du skriver LJS (och du skriver bra så tack för det också!).

Dock.

Det som är ulvigt om något är när en spelare föreslår kandidater utan att rösta på dem själv. Så varför röstar du inte på mig eller Vicotnik? Varför vill du rösta på den du tycker är mest misstänksam – och så påpassligt ändå försöka bruna ned mig och Vico? Om nu RasmusL är så misstänkt, varför är det viktigt att tala om för andra hur jag och Vico har försagt oss? Försöker du knipa tre ulvar i en stöt?

En annan ulvighet är att lägga sig så där fint efter ett koppel bybor i röstningen "för att vara på den säkra sidan". Då behöver inte ulven driva ett eget case men har ändå i byns ögon "varit aktiv".

Så, tja LJS, just nu har du i mina ögon tabbat dig två gånger i en och samma post. Eller "pingat brunt" eller vad ni kallar det för. :)

---

Min röst ligger kvar på Sodivra som jag vill ha med i spel, men ju längre tystnaden kvarstår kring Mukwa, KK, xyas och Sodivra desto mer tror jag att vi har potentiella ulvar där. Och jag skulle inte bli förvånad om LJS ska läggas till den listan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Basenanji;n248500 said:
Det som är ulvigt om något är när en spelare föreslår kandidater utan att rösta på dem själv. Så varför röstar du inte på mig eller Vicotnik? Varför vill du rösta på den du tycker är mest misstänksam – och så påpassligt ändå försöka bruna ned mig och Vico? Om nu RasmusL är så misstänkt, varför är det viktigt att tala om för andra hur jag och Vico har försagt oss? Försöker du knipa tre ulvar i en stöt?
Så jag är brun för att jag röstar på den jag för tillfället anser brunast och därför förtjänar mest press? Eller tänkte du att jag skall rösta på dig, Rasmus och Victonik samtidigt?

Jag förklarar hur jag tänker tänker steg för steg - och vilka som är bruna i vilken grad - för att jag spelar transparent. Ens åsikter är inte statiska utan kan ändras när ny information uppkommer, och det är viktigt att redovisa ens tankebanor steg för steg eftersom det är svårt som ulv att replikera det trovärdigt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
LJS: jag tycker att det är brunande att liksom i förbigående föreslå kandidater som misstänkta. Men nu ser jag att du också har fått frågan så jag gick väl igång lite snabbt kanske.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Basenanji: du känns mer sprettig och förvirrad än vanlig.
Varför är det så?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Lukas;n248491 said:
Det är en möjlighet ja, men jag tycker den känns mindre trolig än att en bybo faktiskt gör fel, Det här hjälps även av att jag känner Vic i köttrymden och jag vet att han i spel inte brukar ta onödiga risker. att bluffa det första man gör känns som en onödig risk som jag inte tror han skulle ta.

Oavsett så tycker jag det är lite arrogant av dig att anta att din gissning av anledningen till feluppfattningen är så bra att inga andra gissningar har någon betydelse för hur du ska rösta.
Det finns inget läge där jag tror att det är vettigt att säga "jag kommer rösta så här i rundans slut, spelar ingen roll vad folk säger" för det dödar hela diskussionen. Om fler skulle göra samma sak, så finns det ju ingen poäng med att försvara sig, för man kommer ändå hänga. Dina frågor väger ingen tyngd för du kan inte backa upp dem med någonting.
Du kan va arrogant ;)

Lukas;n248491 said:
När man stänger möjligheten till förändring så utesluter man sig ifrån spelet. Du kan inte hjälpa till att dreva den här rundan, du kommer inte behöva ta ställning senare om det står mellan två andra personer. Du har genom att deklarera att du inte kommer byta röst gjort dig värdelös för byn den här rundan och potentiellt skapat dig ett alibi för nästa runda när vi kommer analysera vilka som röstade på den som blev utröstad eller inte.

Så oavsätt om det kommer visa sig att du har rätt om Vic eller inte så tycker jag att du gjort bort dig ordentligt den här rundan.
Snyggt generaliserat men nej, du har fel. Vico tycks inte sugen på att försvara sig öht, jag tror att han ulvsmider i bakgrunden och gör en comeback med ett eget drev right about...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
LJSLarsson;n248499 said:
Både Basse och Vicotnik har försagt sig.

Det är självklart möjligt att bybor försäger sig och missförstår. Det är självklart möjligt att ulvar inte gör det för att de har facit på hand.

Men jag spelar alltid efter teorin att det är mer sannolikt att ulvar gör misstag än att bybor gör det. Ulvar är utsatta för mer press. En bybo kan ta det rätt lugnt och låta resten av byn sköta jobbet - en varulv har ett extremt mycket större ansvar på sina axlar. När jag spelade varulv gick jag runt med konstant magknip för jag var så orolig för att jag skulle bli påkommen.

Dessutom anser jag nog att detta spel är mer stressande än vanliga varulvsspel. Istället för att bara få sina förutsättningar av spelledaren måste man välja själv och lägga ner massa mental energi på att tänka ut en strategi själv. Tänk om man gör korkade val och får stå där med skammen när man blir besegrad på bara några rundor?

Det ger Vicotnik bruna ping hos mig.


Angående Basse pingar han också brunt... men det gör han ju faktiskt i vartenda parti han är med i, oavsett om han är ulv eller inte, eftersom han tar ut svängarna och inte tänker sig för särskilt mycket. Hans felsägningar ligger honom i fatet, men inte lika mycket som en "kontrollerad" spelare som Vicotnik.


Men jag är faktiskt mest misstänksam mot dig, RasmusL.

(Tidigare var det 113 jag tittade mest på, men jag har accepterat hens svar angående vigilanten. Än så länge.)

Ett bra sätt att hitta ulvar är att se hur de spelar mot varandra, och jag tycker att din och Vicotniks relation är skum. Du hoppar på honom omedelbart för felsägningarna och säger att du inte skall flytta din röst, trots att vi har en hel hög med spelare som inte skrivit något än. Och när Vicotnik ställer dig mot väggen - och frågar vad gör du om han grönas - kommer du med det här underliga svaret:



Så tänker inte en bybo. En bybo svarar att de kollar vilka andra som röstade likadant och utnyttjade att man gjorde ett misstag.

Jag tycker att det ser ut som att någon av er försöker "hitta" den andra tidigt för att gröna sig själv. Det skulle inte förvåna mig om ni båda var ulvar, men får jag bara välja en tar jag dig.

Så skulle jag rangordna mina misstänka - i skrivande stund - ser det ut så här:

1. RasmusL
2. Vicotnik
3. Basse
(Svag bubblare: 113)

Röst: RasmusL

Alltså, Vico missade en infotext som stod inte en, inte två utan _TRE_ gånger. Det är sick nivå på den slapphänte läsningen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
F ö är det fett najs att komma hem och ha spelet väntandes på en, jag har nog ändå saknat det här lite mer än vad jag erkänt för mig själv. Love you all! < 3
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Lukas;n248512 said:
Basenanji: du känns mer sprettig och förvirrad än vanlig.
Varför är det så?
Rent allmänt verkar basse köra på hårt mot något för att sedan backa när någon motargumenterar...

Nu minns jag inte hur bybo basse spelar utom att jag rent allmänt brukar ha svårt läsa honom rätt :)
 
Top