Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Halo77;n248334 said:
Nattmord låter rimligt. 1-2 ulvar och förmodligen en galen siare eller miller. Utesluter inte heller naiv siare för den rollen verkar väldigt stark för varulvslaget. Har vi någon vigilante i byn?
En eventuell vigilante ska inte claima redan eftersom de bara har ett skott och det är värdelöst att använda första rundan
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jocke;n248393 said:
Avis på brömmet 113 fick som ulv vill jag påminna alla om att jag också var ulv när 113 var det. Och vi vann, precis som byn gjorde den gången jag var bybo. (Sen avbröt jag dr whowolf, men det var ju ett helt bonkers parti).

Jag tror för övrigt på 113s analys att en galen siar eär en bättre investering än ingen siare. Har också börjat fundera på on nattmord egentligen inte bör vara en default-förmåga efter som det känns extremt orealistiskt att inte välja den. Det enda som är i närheten av lika bra är ju den tredje ulven, men det gör ju ett väldigt långt parti och jag tänker mig att det blir svårare och svårare att komma undan som ulv för varje runda.

RÖST: Xyas
Motivation: kom in i spel! Visa att du lever! Vi saknar dig.
Ja av oss två så hade nog jag dött före dig om jag inte lyckats med mitt fakeclaim. Det gjorde jag ju mest för att tvinga fram riktiga siaren men det löste sig perfekt istället

Sen å Andra sidan tycker jag att jag åkte dit på en skitsak (att jag antog det fanns nattmord... Era rövhattar) men så är det ju ibland ;)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Har full förståelse att du lägger din röst på mig. Där emot är jag intresserad av att du redan nu ett par timmar in i första rundan hävdar att du inte kommer flytta den. Varför?
Utöver att jag missade att mäster ulv får välja sina med-ulvar, vad är det som gör mig till en så stark kandidat att du inte tänker flytta din röst?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n248397 said:
Vico och Basse gör ett par helt ofattbart konstiga fel-läsningar av ett helt klockrent tydligt spelupplägg. Det är megascum av rutinerade spelare som mycket väl vet hur viktigt det är att läsa startinlägget ordentligt. Jag lägger en röst och den kommer inte att flytta sig innan den här rundan är över.

RÖST: VICOTNIK
Jag håller med även om jag nog tycker att basse var mer förvirrad
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n248399 said:
En eventuell vigilante ska inte claima redan eftersom de bara har ett skott och det är värdelöst att använda första rundan
För övrigt skulle jag nog tänkt att halo var ulv eftersom Han frågade om det men eftersom ulvarna gjort ett medvetet val att Möjligen ha med vigilante så Finns det ingen poäng jaga vem det är så här tidigt.

Att däremot försöka få viggen att skjuta någon runda ett eller två hade varit mer logiskt som ulv.

Jag kommer därför anta att halo är bybo tills hen gör något helt galet ulvigt.

Confirmed town.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Jag vet inte hur många nybörjare vi har med i spel (Hej och välkommen Halo77!) men eftersom många av oss har spelat flera spel tidigare (och för att visa sig transparent) kan det vara intressant att ta del av min analys av deltagarna.


.113
Helt enkelt bra och talangfull spelare med vettiga initiativ, klokt spel och vinnarskalle. Kan ibland bli lite pratig och osammanhängande.

Basenanji
Varvar rätt bra spel med galna upptåg, kaoziga manövrar och bara blandat dåligt spel. Jag är känd för att vilja att spelare outar tidigt, men har på senare tid börjat mogna och är numera mer återhållsam när det gäller outningar. Senaste spelet märkte jag att en lugnare och mer återhållsam spelstil gynnade byn. Jag ska försöka spela så här också.

Empiricus
Smart, kreativ och innehavare av superförmågan att skapa magnifika exceldokument med all tänkbar information om spelet (och lite till). Kan bli lite försiktig och passiv ibland.

Halo77
Ny för mig.

Jocke
Smart och rolig spelstil, även om jag har lite erfarenhet. Just det! Han vann med .113, den rackarn!

KK
Varulvsspelens KÖNG. Kan verka osammanhängande och virrig, men är helt fantastiskt intelligent och urbra på att analysera. För mig no. 1. KKs svagheter är hans eventuella brist på intresse/tid och hans personliga sätt att skriva (ni lär märka). Det kan skapa svårigheter för andra som inte har hans snabba och roliga hjärna. Som ulv är han betydligt mer mänsklig än som bybo och KK brukar vara betydligt mer försiktig också. En ulv-KK går tror jag att hitta genom att leta efter passivitet och inaktivitet.

LJSLarsson
LJS är också en okrönt kung. Spelar intelligent och besitter en god analysförmpga. Vi har varit ulvar i samma lag och då brann han verkligen för spelet. Som ulv bedömer jag att LJS kommer spela försiktigt och göra väl beräknade drag, snarare än vågade manövrar.

Lukas
Jag har egentligen liten erfarenhet av Lukas. Ett wild card, spelar egentligen klokt och eftertänksamt, men blir ibland vild och spontan. Svårare att bedöma än andra. Yvig.

Mukwa
En ytterligare okrönt kung, har en frejdig, karismatisk och kreariv spelstil – och intelligent. Min första reaktion är att se upp med Mukwa som nog är den som skulle kunna spela ulv bäst av oss.

RasmusL
Galet geni. Enormt kreativ, smart och beräknande spelstil. Kan dra till med helt vansinniga upptåg, är nog en riktig vinnarskalle och spelar mycket fantasirikt. Kanske är hans starka sidor också hans svaga?

Sodivra
Det här är väl Arvidos? Förmodligen varulvsspelens absolut bästa analysmakare, kan dock bli lite förtjust i sin analys och missa sådant som går utanör analysen. Annars en rättfram och energisk spelare.

Vicotnik
Det var länge sedan vi spelade, men Vicotniks spelstil är balanserad och med små åthävor. Vilar mot ratonella beslut. Vill gärna se logiskt på spelet.

xyas
Väldigt inaktiv spelare men som analyserar och resonerar klokt när han väl är med. Skriver inte mer än (han) trycker behövs, vilket ofta gör honom röd i andras ögon.

Vem är farligast som ulv?
Mukwa
LJS
RasmusL
Sodivra
KK
xyas
Jocke
.113
Empiricus
Vicotnik
Halo77 (vet egentligen för lite om Halo77)
Lukas
Basenanji (jag är faktiskt helt urdålig som ulv, har bara förlorat)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Vicotnik;n248377 said:
Där emot skulle jag aktivit undvika Lukas som ulv. Detta eftersom jag ser honom som en extremt dålig ulv.
Tack för den. :wink:


RasmusL;n248397 said:
Vico och Basse gör ett par helt ofattbart konstiga fel-läsningar av ett helt klockrent tydligt spelupplägg. Det är megascum av rutinerade spelare som mycket väl vet hur viktigt det är att läsa startinlägget ordentligt. Jag lägger en röst och den kommer inte att flytta sig innan den här rundan är över.

RÖST: VICOTNIK
Men om Vic och eller Basse skulle vara ulv så hade de väll vetat hur rekryteringen fungerar för då skulle de ju antingen rekryterat eller blivit rekryterade.
Tvärtom tycker jag deras felläsning grönar dem, även om det är dåligt att slarvläsa så viktiga saker som start inlägget.


Och att du säger att du inte kommer flytta din röst är ju bara dumt, varför gör du det?
Menar du att om byn i slutet av rundan väger mellan två andra personer så kommer du vägra ta ställning i den frågan?
Det är bara dumt att spela envist som du gör nu, skärp dig du är bättre än så.

Röst:RasmusL

Motivering: Antligen samarbetar du eller så hänger vi dig. En självisk osamanbetande bybo är nästan lika farligt som en ulv.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
.113;n248406 said:
För övrigt skulle jag nog tänkt att halo var ulv eftersom Han frågade om det men eftersom ulvarna gjort ett medvetet val att Möjligen ha med vigilante så Finns det ingen poäng jaga vem det är så här tidigt.

Att däremot försöka få viggen att skjuta någon runda ett eller två hade varit mer logiskt som ulv.

Jag kommer därför anta att halo är bybo tills hen gör något helt galet ulvigt.

Confirmed town.
Nu förstår jag inte riktigt.

Hur kan du - redan några timmar in i runda 1 - bekräfta att Halo är bybo tills motsatsen bevisas?

Att Halo frågade "Har vi någon vigilante i byn?" tolkade jag inte som att vigilanten skulle ge sig till känna, utan snarare att vi andra skulle diskutera detta.

Det ger ett brunt ping hos mig, 113.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
LJSLarsson;n248414 said:
Nu förstår jag inte riktigt.

Hur kan du - redan några timmar in i runda 1 - bekräfta att Halo är bybo tills motsatsen bevisas?

Att Halo frågade "Har vi någon vigilante i byn?" tolkade jag inte som att vigilanten skulle ge sig till känna, utan snarare att vi andra skulle diskutera detta.

Det ger ett brunt ping hos mig, 113.
Det går iofs tolka på fler sätt inser jag nu när du säger det, men å Andra sidan varför skulle vi diskutera det överhuvudtaget? vad vinner byn på att diskutera vigilante? Vad vinner ulvarna på det, de vet ju redan?

Jag har I vilket fall väldigt svårt se varför ulvarna skulle dra upp frågan
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
För övrigt tror jag inte jag spelat en match utan att vara suspekt första dagarna. Jag tänker visst inte som Andra ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n248415 said:
Det går iofs tolka på fler sätt inser jag nu när du säger det, men å Andra sidan varför skulle vi diskutera det överhuvudtaget? vad vinner byn på att diskutera vigilante? Vad vinner ulvarna på det, de vet ju redan?

Jag har I vilket fall väldigt svårt se varför ulvarna skulle dra upp frågan
För att tydliggöra tänker jag alltså att en ulv skulle lagt fram det annorlunda eftersom ulvarna vet om det Finns eller inte.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Lukas;n248412 said:
Tack för den. :wink:




Men om Vic och eller Basse skulle vara ulv så hade de väll vetat hur rekryteringen fungerar för då skulle de ju antingen rekryterat eller blivit rekryterade.
Tvärtom tycker jag deras felläsning grönar dem, även om det är dåligt att slarvläsa så viktiga saker som start inlägget.


Och att du säger att du inte kommer flytta din röst är ju bara dumt, varför gör du det?
Menar du att om byn i slutet av rundan väger mellan två andra personer så kommer du vägra ta ställning i den frågan?
Det är bara dumt att spela envist som du gör nu, skärp dig du är bättre än så.

Röst:RasmusL

Motivering: Antligen samarbetar du eller så hänger vi dig. En självisk osamanbetande bybo är nästan lika farligt som en ulv.

DU tänker ett steg för kort. Mäster-ulv har redan spelat en runda så hen har STENKOLL på upplägget, hen skulle aldrig göra den missen _omedvetet_. Däremot är det en rätt snygg, "ojdå aja, det var ju lätt att missa"-grej just för att gröna sig själv.

Det andra alternativet är att Vico är en vaniljulv som faktiskt trott att hen blivit randomad och därför inte läst det stycket ordentligt då hen trodde att hen redan hade koll på det.

Så nej, inte "dumt" utan "helt korrekt"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vicotnik;n248402 said:
Har full förståelse att du lägger din röst på mig. Där emot är jag intresserad av att du redan nu ett par timmar in i första rundan hävdar att du inte kommer flytta den. Varför?
Utöver att jag missade att mäster ulv får välja sina med-ulvar, vad är det som gör mig till en så stark kandidat att du inte tänker flytta din röst?
Nej alltså, det behövs inget mer, det finns inget "utöver". Kolla Basses analys av dig, jag håller med honom om den. En Vico som kastar sig in i spel utan att ha läst upplägget känns inte alls realistiskt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RasmusL;n248422 said:
DU tänker ett steg för kort. Mäster-ulv har redan spelat en runda så hen har STENKOLL på upplägget, hen skulle aldrig göra den missen _omedvetet_. Däremot är det en rätt snygg, "ojdå aja, det var ju lätt att missa"-grej just för att gröna sig själv.

Det andra alternativet är att Vico är en vaniljulv som faktiskt trott att hen blivit randomad och därför inte läst det stycket ordentligt då hen trodde att hen redan hade koll på det.

Så nej, inte "dumt" utan "helt korrekt"
Så om jag tolkar dig rätt så är det antingen att jag medvetet gjort misstaget och är ulv eller så är det att jag läst förmågorna slarvigt för att jag blivit vald som ulv och trott att jag blivit slumpmässigt vald. Korrekt?

Samt om jag skulle blir hängd och där med bli bekräftad som bybo vad skulle du göra med den information?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Vicotnik;n248426 said:
Så om jag tolkar dig rätt så är det antingen att jag medvetet gjort misstaget och är ulv eller så är det att jag läst förmågorna slarvigt för att jag blivit vald som ulv och trott att jag blivit slumpmässigt vald. Korrekt?
Korrekt.

Vicotnik;n248426 said:
Samt om jag skulle blir hängd och där med bli bekräftad som bybo vad skulle du göra med den information?
Rycka på axlarna och konstatera att du bara spelat dåligt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RasmusL;n248424 said:
Nej alltså, det behövs inget mer, det finns inget "utöver". Kolla Basses analys av dig, jag håller med honom om den. En Vico som kastar sig in i spel utan att ha läst upplägget känns inte alls realistiskt.
Noterat.

Samt ja jag håller med Basse i hans analys av mig, den är rätt så spott on.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
1. Nu har vi spelat en stind och inte ett ljud från

Mukwa
KK
xyas
Sodivra

Hm.

2. RasmusL: jag gillar din analys, men jag tolkar Vicotnik mer som att han spelar "enligt formulär 1A" alltså rätt förutsägbart. Att hålla på och ljuga om att han inte visste saker om sin roll etc känns för långsökt. Jag däremot skulle kunna göra nåt sånt som ulv, men min miss handlar helt enkelt om att jag har livlig fantasi ("Tänk vad kul det vore om Mästerulven fick värva bybor under spelets gång! Waow!") snarare än att jag läsat slarvigt.

Rent grammatiskt har jag fäst stor vikt vid agensen hos ordet "värva" (se nedan). Hade jag varit Vimes hade jag nog skrivit något i stil med: "Du kan köpa lagmedlemmar till ulvlaget genom att spendera antingen 1, 2 eller 3 poäng".

Plus att jag är superparanoid förstås.

Från ne.se:

värva [FONT=&quot]värva[/FONT]
[FONT=&quot]vär`va verb ~de ~t
ORDLED: värv-ar
SUBST.: värvande, värvning
• skaffa sig som medhjälpare i eller underlag för sin verksamhet genom övertalning, information etc.: ~ kunder; försöka ~ stöd åt sin kandidat; ~ bundsförvanter
BET.NYANSER: a) spec. anställa (personal) vid krigsmakten: ~de trupper b) spec. äv. i sportsammanhang: laget måste ~ ett par spelare till nästa säsong
KONSTR.: ~ ngn el. ngt
HIST.: sedan 1616 (i bet. 'värva soldater'); jfr fornsv. värva 'utföra; förvärva'; av lågty. werven 'bemöda sig om; söka vinna' eller ty. werben 'söka vinna; fria till; värva', urspr. 'vrida sig i ring'; jfr förvärva, virvel
[/FONT]

Källangivelse
Nationalencyklopedin, värva. http://www.ne.se.proxy.lib.ltu.se (hämtad 2017-06-27)
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Jag är helt ny på forumspel men är det inte så att har man frågor om upplägget så kan man ju vända sig direkt till spelskaparen istället för att ta upp det i spelet? Eftersom de flesta av er är gamla varulvsrävar så antar jag att ni inser detta. Därför är jag med på RasmusL linje.

RÖST: Vicotnik
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Basenanji;n248389 said:
Jag skulle i rollen som Mästerulv välja att:

– Rekrytera två ulvar (1+2p)
– Ha med nattmord (2p)
– Ha med Millerroll. Naiva och galna siare i all ära, men herrejesus vilket stök det kan innebära att någon går ut med millerstatus. Skitjobbigt.

Det sagt, ja, jag skulle alltså inte ta så stora risker.

Förresten:

RÖST: SODIVRA

Kom igen nu, in i spel!

Vilka hade du draftat?
 
Top