Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
-Gammelulv! Gammelulv! Berätta om Mäster Ulv! Det är vår favoritsaga!
- Nåja, inte vet jag små valpar. Är det inte för otäcka historier för er? Och så nära på läggdags!
- Åh, Gammelulv! Berätta, berätta för oss!
- Ja, okej då, eftersom ni tjatar. Jag ska berätta om Mäster Ulv.
Gammelulven harklar och kliar sig bakom örat.
- Såhär var det ... en gång för länge sedan i en by inte långt härifrån ...


---

Allmänna regler:
§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

RÖST: VIMES

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

---

Mäster Ulv:

innan spelet startat har följande steg gåtts igenom:
1. En spelare har slumpats att vara Mäster Ulv.
2. Mäster Ulv gjort ett setupdrag som avgör hur spelets upplägg ser ut. I spoilern nedan finns detaljer.
Som standard finns både siare och väktare i spel.

Mäster Ulv har fått följande PM:

Du har 6 poäng att spendera på följande förmågor:

Värva ulv (1 p)
Du väljer själv vem du värvar.

Värva ulv (2 p)
Du väljer själv vem du värvar.

Värva ulv (3 p)
Du väljer själv vem du värvar.

Nattmord 2 p
Ulvlaget kan nattmörda en bybo varje runda enligt standardregler.

Ingen siare 3 p
Ingen siar-roll slumpas ut i bylaget.

Ingen väktare 2 p
Ingen väktar-roll slumpas ut i bylaget.

Galen siare 1 p
Siaren siar alltid tvärt om, d.v.s. ulvar som gröna och bybor som röda.

Naiv siare 2 p
Siaren siar alla som gröna.

Miller i byn 1 p
En miller-roll (sias röd) slumpas ut i byn.

Rollblockeringsförmåga 1 p
Valfri spelare i ulvlaget har en rollblockeringsförmåga. Den fungerar så att ulven varje natt skickar ett mål och denna spelares förmågeanvändning går inte igenom.

Trasig väktarförmåga 1 p
Byns väktare kan aldrig väkta samma person (väktaren får dock inte denna information själv i sitt roll-PM).

Vigilante 0 p
En vigilante-roll slumpas ut i byn. Vigilanten är en bybo som en gång under spelet får göra ett eget nattmord.
3. Övriga roller har slumpats ut och skickats till berörda spelare.

---

Roller:

Har du inte fått ett roll-PM är du vanilla-bybo.

VÄKTARE - Du är väktare. Varje natt kan du skydda en person från ulvarnas nattmord. Skicka ditt val till mig innan deadline. Ditt väktande blir ogiltigt om du väktar samma person du väktade föregående natt, om det inte är så att det väktandet skyddade spelaren från ett nattmord.

SIARE - Du är siare. Varje natt kan du sia en persons fraktion. Skicka ditt val till mig innan deadline.

---

I spel:
1. Empiricus
2. LJSLarsson
3. .113
4. Basenanji
5. Konrad Konvalj
6. xyas
7. RasmusL
8. Jocke
9. Mukwa
10. Sodivra
11. Halo77
12. Lukas
13. Vicotnik

---

Rundan slutar på torsdag 22:00!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Då var vi igång,
Så vad tror folk mästerulven valt för förmågor?

Jag tror att 2p är lagda på nattmord, (jag kan inte tänka mig någon ulv asom skulle vilja köra utan det), Sedan hade jag valt en till ulv, naiv siare och trasig väktar förmåga,
För det känns som det som skulle fucka med byborna mest.
Hur tror ni mäster ulven resonerat?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
YES!

så... Det jag började med var såklart att läsa om vad mäster ulv har kunnat välja på. Två extra ulvar + nattmord (och random 1:poängare) eller tre extrajyckar är de två jag tycker ser bäst ut. Eller är siare/väktare mycket bättre än jag tänker mig?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jocke;n248314 said:
YES!

så... Det jag började med var såklart att läsa om vad mäster ulv har kunnat välja på. Två extra ulvar + nattmord (och random 1:poängare) eller tre extrajyckar är de två jag tycker ser bäst ut. Eller är siare/väktare mycket bättre än jag tänker mig?

Jag kanske överskattar siare, men jag tycker siare är en jävla potent roll. och en naiv eller galen siare kan leda till att en helrunda fockuseras på att jaga falskt spår.

Med det sagt så tror jag egnkligen det är starkare att ta bort siarrollen eller vektar rollen helt då man då som ulv vet att det är safe att claima den rollen som ett alibi
Vi kan alltså inte alls lita på någon som hävdar vara någon av power rollerna det här spelet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag glömde:

Fr.o.m. R2 kommer en förmåga som INTE valts att avslöjas. Vilken som avslöjas väljs av ulvarna.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Lukas har rätt att vi kan inte lita på någon men jag tror ändå att siaren är vårt starkaste kort för att rensa ut byrackorna. Vi får komma ihåg att även om vi har en galen siare så kan hon ge massor av information så snart vi kommit fram till hennes rätta indentitet.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Nattmord låter rimligt. 1-2 ulvar och förmodligen en galen siare eller miller. Utesluter inte heller naiv siare för den rollen verkar väldigt stark för varulvslaget. Har vi någon vigilante i byn?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Kul att vara tillbaka i varulvssvängarna, och underbart att vi är så många. Kan detta vara begynnelsen på en ny våg av fantastiska varulvsspel?

Angående diskussionen om vilka förmågor Mästerulven har valt finns det två vägar att gå:

1 - Försöka gissa den mest troliga kombinationen av förmågor någon skulle välja.
2 - Utgå från vad man själv skulle välja.

Jag tror vi har större chans att fiska ut ulvarna med diskussion 2 eftersom de då måste sitta och svettas över att "ljuga på rätt sätt". Skall man som ulv undvika helt de förmågor man valt, försöka hitta en balans eller avslöja mycket för att verka trovärdig?

Hade jag behövt välja hade jag börjat med att lägga till en ulv. Den första ulven är billig (bara en poäng) och ökar stort ens chanser att vinna.

Efter det skulle jag ta nattmord (två poäng). Ett spel utan nattmord skulle kunna vara fascinerande, men det skulle också ta dubbelt så lång tid och det är fruktansvärt svårt att besegra en slipad by enbart med hjälp av utröstningar.

Sist skulle jag välja att ta bort siaren (tre poäng) eftersom det är den rollen som är det största hotet mot ulvarna. Och om man var två ulvar skulle man kunna utnyttja detta för att låta ena låtsas vara siare (och rent av peka ut sin medulv vid ett dramatiskt passande tillfälle).

Jag skulle inte välja vigilanten. När jag spelat IRL brukar den rollen ofta gynna byn genom att en bra spelare prickar en extra ulv.

Detta blir sammanlagt sex poäng. För att sammanfatta:
1 extra ulv (1p)
Nattmord (2 p)
Ingen siare (3p)

Något som är oerhört spännande med detta spel är att Mästerulven får VÄLJA vilka andra ulvar hen vill ha och kan skapa sitt eget dream team. Här anser jag att det också finns två sätt att tänka.

Det ena är att man väljer folk som man har en tidigare historia med. Hade jag varit Mästerulven hade jag kunnat tänka mig att välja Basse eftersom vi tidigare förlorat när vi varit ulvar tillsammans och det hade varit kul att ta revansch.

Det andra är att man headhuntar spelare med lång erfarenhet för att göra ulvlaget så farligt som möjligt. Där hade jag nog valt Konrad eller Mukwa.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag hade tagit två extraulvar, miller och nattmord.

Frågan är då hur ulvarna resonerat kring vilka de värvat. Jag hade värvat:

KK
Sodivra

Pisse-svårt att lista ut det här. Om jag fattar det rätt får vi inte veta vilket lag de som dör tillhörde? VIMES: korrekt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Tja

Då var man tillbaka i det här träsket igen efter en lång tids frånvaro.

Nu går jag förvisso händelserna i förväg men inför runda två och framåt så kommer vi få information från ulvarna i form av att de avslöjar en förmåga som Mäster ulv inte har valt.
Bland de förmågor som mäster ulv kan välja mellan så tror jag det är mycket troligt att vi kommer få någon av följande för runda två:

Ingen siare
Ingen väktare
Vigilante

Anledingen till att jag tror detta är att ingen av dessa tre förmågor är något ulvarna tjänar på att ta.
Att de skulle ta bort siaren och själva hävda sig som siare är en väldigt stor risk, framför allt när vi vet att de haft möjligheten att ta bort siaren.
Att lägga två poäng på att ta bort väktaren finns det ingen vits med, då är trasig väktar förmåga bättre när det kommer till att skapa oreda i byn. Att ta bort väktaren och låta en ulv hävda att han är väktare är åter igen stor risk som sätter mångas blickar på dig.
Vigilanten är som tidiagre nämnt oftast mer gynnasam för byn och en stor risk för ulvarna att ta med då de själva kan falla offer för vigilantens nattmord.

Som det redan nämnts i tråden så känns Nattmord som en given förmåga, utan den så tror jag att ulvarna kommer få de väldigt svårt att vinna. Sen skulle jag nog själv valt att plocka in två extra ulvar, vilket totalt blir 5 poäng. Kvar då är 1 poäng och då kommer det ner till trasigväktar förmåga, rollblockering, miller eller galen siare. Av dessa så skulle jag antingen ta in en galen siare eller trasig väktarförmåga.

Vilken av dessa beror på vi får reda på tillhörighet på rollerna vi röstar ut eller inte. Får vi inte reda på det så skulle jag gå med galen siare annars trasigväktar förmåga för att göra det lättare att komma åt siaren när den väl avslöjar sig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Regelförtydligande: i vanlig ordning avslöjas fraktionen på den som röstats ut.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vicotnik;n248348 said:
Nu går jag förvisso händelserna i förväg men inför runda två och framåt så kommer vi få information från ulvarna i form av att de avslöjar en förmåga som Mäster ulv inte har valt.
Bland de förmågor som mäster ulv kan välja mellan så tror jag det är mycket troligt att vi kommer få någon av följande för runda två:

Ingen siare
Ingen väktare
Vigilante

Anledingen till att jag tror detta är att ingen av dessa tre förmågor är något ulvarna tjänar på att ta.
Varför har inte de någon glädje av att ta bort siaren?

Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.

Jag håller med om 'vigilante' och 'ingen väktare' (eftersom det är en utmaning för väktaren att väkta rätt), men tycker att det är märkligt att 'ingen siare' är ett dåligt val i dina ögon.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Härligt att det är igång, själv hade jag nog väl naiv siare för att jäklas med byn, mer ulvar och nattmord för utan nattmord känns det ju som det både tar onödigt lång tid plus att man tappar förmågan att ta bort de farligaste spelarna.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sen så vet jag I te hur det ser ut för er men jag jobbar en del I sommar, tex idag börjar jag kring fyra och jobbar till halvtio och imorgon börjar jag vid tolv eller två och slutar halvtio. Jag ska försöka hänga med och hinner ju Iaf vara med vid slutet imorgon men hur aktiv jag kan vara under dagarna beror helt på hur det ser ut på jobbet just då.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
LJSLarsson;n248353 said:
Varför har inte de någon glädje av att ta bort siaren?

Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.

Jag håller med om 'vigilante' och 'ingen väktare' (eftersom det är en utmaning för väktaren att väkta rätt), men tycker att det är märkligt att 'ingen siare' är ett dåligt val i dina ögon.
Jag anser att det inte är värt att ta bort siaren till det priset. Anser att det kostar för många poäng att ta bort siare och personligen lägger jag större värde vid nattmordet samt två extra ulvar. Är siaren kvar i spelet kan de alltid hålla på naiv siare samt galen siare som förmågor, vilket gör att vi inte kan lita på siaren så länge han inte hittar en ulv. Och så fort siaren går ut med den informationen så måste vi ta ställning till om siarens tillsånd. Chansen att siaren lyckas hålla sig vid liv och hitta mer än en ulv innan han går ut med informationen är väldigt liten.

Där emot om Mäster ulv vågar spela ett högt spel så tar han bort siaren, och har en extra ulv och nattmord. Under dessa förutsättningar så är chansen att ulvarna vinner väldigt låg, detta eftersom de måste eliminer oss så de är lika många som oss. Jag betvivlar att ulvarna kan spela ett så perfekt spel att de inte förlorar en enda spelare under alla rundor. Vilket skulle betyda att de måste få ner oss till 1-2 bybor för att kunna vinna. Där av anser jag att ta bort siaren är en för stor kostnad för ulvarna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Då var vi igång! Pirrigt!

Jag tänker att vi behöver göra följande:

– ha diskussioner kring spelupplägget och precis som LJS skriver avkräva varandra våra egna idéer kring hur vi hade spelat. Samtidigt borde vi också resonera lite kring hur mycket risk en mästerulv är beredd att ta. På så sätt tvingar vi Mästerulven att diskutera sitt eget risktagande, vilket är gynnsamt analysmaterial för oss.

– vi behöver ha en kunnig diskussion kring vad det innebär att värva ulvar. Vem tror vi Mästerulven värva, vem tror vi har blivit värvad etc. Byns chans att genomskåda en värvning är att vi är aktiva och skriver. Genom att byn är aktiv och tar ställning blir det också svårare för en fd bybo att “byta spår”: en bybo som exempelvis haft vissa deltagare på sin lista över misstänkta – och som sedan helt plötsligt kastar misstankar i en annan riktning blir synlig.

– vi behöver också diskutera varandar, varandras deltagande, och vad som skrivits i trådarna. Det kan alltså, hävdar jag, vara otillräckligt att enbart diskutera spelupplägget.

– och kära medspelare, vi måste rösta! Så här i runda ett känns det säkert extra ogynnsamt, men det handlar om att hela tiden se till att alla tar ställning, är aktiva, analyserar varandra mm. Vi har flera (se ovan) goda anledningar till att spela transparent! Nu måste vi vara extra duktiga på det!

För att klara av det här forumets krångliga texteditor kommer jag skriva flera, kortare poster i stället för en enda lång. I nästa post kommer jag skriva om risktagande, hur jag hade valt att göra som mästerulv och dessutom lägga min första röst!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Basenanji;n248358 said:
Då var vi igång! Pirrigt!

Jag tänker att vi behöver göra följande:

– ha diskussioner kring spelupplägget och precis som LJS skriver avkräva varandra våra egna idéer kring hur vi hade spelat. Samtidigt borde vi också resonera lite kring hur mycket risk en mästerulv är beredd att ta. På så sätt tvingar vi Mästerulven att diskutera sitt eget risktagande, vilket är gynnsamt analysmaterial för oss.

– vi behöver ha en kunnig diskussion kring vad det innebär att värva ulvar. Vem tror vi Mästerulven värva, vem tror vi har blivit värvad etc. Byns chans att genomskåda en värvning är att vi är aktiva och skriver. Genom att byn är aktiv och tar ställning blir det också svårare för en fd bybo att “byta spår”: en bybo som exempelvis haft vissa deltagare på sin lista över misstänkta – och som sedan helt plötsligt kastar misstankar i en annan riktning blir synlig.

– vi behöver också diskutera varandar, varandras deltagande, och vad som skrivits i trådarna. Det kan alltså, hävdar jag, vara otillräckligt att enbart diskutera spelupplägget.

– och kära medspelare, vi måste rösta! Så här i runda ett känns det säkert extra ogynnsamt, men det handlar om att hela tiden se till att alla tar ställning, är aktiva, analyserar varandra mm. Vi har flera (se ovan) goda anledningar till att spela transparent! Nu måste vi vara extra duktiga på det!

För att klara av det här forumets krångliga texteditor kommer jag skriva flera, kortare poster i stället för en enda lång. I nästa post kommer jag skriva om risktagande, hur jag hade valt att göra som mästerulv och dessutom lägga min första röst!
Värvad ulv är väl före spelstart?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag insåg just att jag inte kan kopiera inlägg på ett vettigt sätt via mobilen så alla svar medan jag jobbar och gör annat måste vara korta så de inte försvinner..
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ang. Värvade ulvar så tänker jag att det inte ger alltför mycket att grotta ner sig I. Resonera kring det absolut men t.ex så kanske man kan anta att Kk eller mukwa är superbra ulvspelare. Då borde man ju rimligen rösta ut dem direkt.

Samtidigt så kan ju ulvarna tänkt likadant och vad gör vi då om vi ägnat två rundor åt att ta ut två bra bybor. Har de dessutom nattmord så här vi fått fyra mördade bybor.

Jag tror det viktigaste är att fånga ulvar I Spelet inte med klur
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n248361 said:
Ang. Värvade ulvar så tänker jag att det inte ger alltför mycket att grotta ner sig I. Resonera kring det absolut men t.ex så kanske man kan anta att Kk eller mukwa är superbra ulvspelare. Då borde man ju rimligen rösta ut dem direkt.

Samtidigt så kan ju ulvarna tänkt likadant och vad gör vi då om vi ägnat två rundor åt att ta ut två bra bybor. Har de dessutom nattmord så här vi fått fyra mördade bybor.

Jag tror det viktigaste är att fånga ulvar I Spelet inte med klur
Skriver på Mobil nu så skickade fort utifall det skulle försvinna ;)

Men som sagt, resonera kring klur är bra det ger tankar och går att använda sen men det är inte 100% tillförlitligt
 
Top