Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
RasmusL;n248560 said:
Ett par spelare undviker i princip helt att ens röra vid det här vilket känns jättekonstigt! Empiricus jag tittar på dig! Varför hängde du inte med i diskussionen _alls_? Vad tror ni andra? Beröringsskräck från Empis sida?
Tilltaget kändes som en bekant RasmusL-grej från blockbuster movies så som Immunförsvaret, alltså en gambit som jag inte vill röra vid med en tio fot lång pinne utan är bekväm med att betrakta på avstånd och se vad som står kvar när dammet lägger sig och ifall ett brinnande hjul rullar ut ur vraket.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Yo bitches!

Jag kommer nog posta 1 skaplig post nu och sedan köra lite mindre poster. Har haft koll på tråden och läst. Kommer så klart att lägga en röst och peka på den jag tror är ulv och förhoppningsvis ha några till ulvar på kornet.

Scenario 1 (finns 3 scenarion): Konrad Konvalj som Mäster Ulv
Om jag fått den stora äran att spela Mäster Ulv hade jag klurat på två varianter. En som passar Konrad Konvaljs persona och en mer rimlig variant. Givet så börjar jag med den mindre rimliga varianten.

2P Nattmord (ett varulvsspel utan nattmord är anus)
1P Galen Siare
2P Naiv Siare
1P Trasig Väktarförmåga

Med denna setting skulle K.K äga och vinna spelet själv vilket hade varit något episk. Problemet är ju antal rundor de 5 första går det ju att lalla fram att inte värva ulv, ingen siare, ingen väktare, miller, vigilante och så vidare har valts av ulvlaget. Sen börjar det bli kritiskt för då måste ytterligare en av "värva ulv" förmågan presenteras som ovald och där i krokarna står det väl rätt klart att det är typ 1 eller 2 ulvar och en massa upp fnukade siarförmågor och det hade förmodligen lett till K.K´s död ty endast han vill vinna spelet själv.

Scenario 2: Konrad Konvalj som Mäster Ulv

2P Nattmord
1P Värva Ulv
2P Värva Ulv
1P Galen Siare

Om jag använt hjärnan och inte hjärtat hade jag valt xyas som min ulvkamrat nummer 1. Vi har historia i lag och är ett vinnande koncept. Xyas har förmågan att dra till sig sjukt mycket brunhet men endast baserat på lägre aktivitet än exempelvis K.K. Nummer 2 ulv hade jag tagit Jocke med kniven. Fantastiskt duktig på att glida undan min radar då jag är bybo och rimligheten att han skulle bli ulv två lir i rad är ju rent statistiskt sett väldigt låg så det tror jag hade varit en fördel.

Hade jag spelat mer med hjärtat så hade jag så klart valt Mukwa. Skitkul att du är med igen! Konrad Konvalj älskar dig! som ulv nummer 2 hade jag tagit xyas.

Hade jag innan spelstart vetat att Sodivra varit Arvidos hade jag ägnat det en tanke. Psykologulvar är nog fan bra att ha i sitt lag.

-------------

Så, då var det klart och det tråkiga med det hela är ju att Konrad Konvalj inte fick vara Mäster Ulv och det är utifrån det upplägget jag spelar. Jag är bybo och spelar utifrån min roll.

Så mitt scenario 3 med en Mäster Ulv innefattar Nattmord, Värva Ulv, Värva Ulv, och en random förmåga. Galen Siare känns som bäst lämpad för ulvalaget i det här läget.

Ulvarna vill vara så många som möjligt för det värsta som finns som ulv är utdragna och långa spel. Det skall gå fort och det skall nackas bybor på löpande band. Ratio 3/8 är väl inte så värst bra balans för ulvarnas del (är ju rätt bedrövlig på att bedömma sådant men magen säger att det är dåligt för ulvarna). Däremot så har de ju all annan fakta på bordet och de behöver inte fundera över roller eller liknande. De har hela spelet på bordet framför sig och Mäster Ulv har till och med fått välja sina medspelare vilket så klart är en fördel. Sammantaget är det troligen helt jävla optat eftersom Vimes är bra på sånt här.

Mäster Ulv + Ulv + Ulv
Jag tror vi spelar mot den uppställningen och tanken jag har här nedan är att köra igenom Ulv+Ulv valet från Mäster Ulvs ögon sett fast genom Konkel Kanaljs brunöga. Okay? Det kan vara så att några av er redan presenterat sina egna tankar men de skiter jag högaktningsfullt i. Jag utgår från hur jag tror att ni tänker och jag är fan bra på att tänka ibland.

Jag har ju läst mig till att det är många som skulle ha valt K.K som kamrat i ulvlägret och det är något att fundera över. Kanske inte valt, men många är inne på att andra skulle ha valt K.K. Är det rimligt att som Mäster Ulv välja K.K? Jag tycker inte det. Jag drar till mig alldeles för mycket brunt oavsett kulör och det kommer ständigt hänga en hängningsansökan över mina axlar. Blir jag inte hängd så är det rimligt att jag nattmördas och om jag inte nattmördas så blir jag hängd för det tillslut. Det finns några spelare till som jag inte alls ser som rimliga val om man är Mäster Ulv men det lär dyka upp längre ner i texten.

Från deltagarlistan tänkte jag nu utgå från mig själv och berätta hur jag tror spelare-X tänker som Mäster Ulv:


1. Empiricus = vill inte ha högprofilspelande ulvar i sitt lag Halo77 och xyas är 2 rimliga kompanjoner. Fast har Empis koll på hur Halo77 spelar? Är fan för risky när jag tänker efter. Då är Lukas ett rimligare alternativ för Empis. En lugn spelare som inte lallar runt för mycket och inte skapar för mycket kaos.

2. LJSLarsson = Bra ulv va? Har för mig det. Väljer ett team med spelare han känner till sedan tidigare? Fnuk! Det här är en sådan där spelare som jag har svårt att läsa. Duktig va? Jag tycker det. Är LJSL en bra ulv väljer han xyas för det gör alla bra ulvar. Gamling? Inte orimligt att LJSL chansar på att Halo77 fixar biffen som ulv och kör på ett oväntat kort.

3. .113 = Smart val är Jocke för de ulvade i lag senast och occam säger att det inte är rimligt att vara ulv 2 spel i rad. Gamlade hårt som ulv senast vilket öppnar för ett val av Halo77. Det är gamling på hög nivå att testa en oskuld som ulv.

4. Basenanji = Eftersom jag läst tråden så är jag lite färgad av att min magkänsla säger mig att Basse inte är Mäster Ulv och jag tror inte något som har spelat med Basse väljer in honom i sitt ulv-lag. Kan vara en fälla i min egen hjärna. Men lixom. Jag måste ju fullfölja mitt arbete här så två ulvar måste väljas. Hade BDG varit med hade Basse valt honom för att inte få honom emot sig. Alltså inte för att BDG av en händelse är en bra ulv men han är en bra bybo som sniffar brunt av Basse på stört. Därav är valet av Arvidos rimligt. Empis och Basse går way back så det är nog ett naturligt val.

5. Konrad Konvalj = Genomarbetat ovan

6. xyas = Kan med sin lågflygande aktivitet hänga med som Mäster Ulv och plocka in mer drivande/högljudda ulvar. RasmusL och .113. Lite motpolsspel med Rasmus L och sedan vet han vad han får av .113

7. RasmusL= Mmm. Här skall det vara rock n´roll. Hade jag varit RasmusL så hade jag valt K.K. Nu är jag inte det och jag vet ju att RasmusL inte har valt mig så det sket sig. Har lite dålig koll på hurivida Rasmus och Mukwa lirat med varandra? Annars så känns det som ett bra team. Lägg där till Sodivra. Rasmus vet ju innan spel att det är Arvidos och de skapar tillsammans en fin synergi.

8. Jocke = .113 (tror han va inne på det själv också). Dock så kommer ju giftbägaren fram där så eftersom jag är färgad av Jockes egna tankar så tar han inte .113 men dubbelbluffar och tar honom tillslut! Jocke gillar att flyga lågt men vågar inte chansa på Halo77 eftersom han inte har koll på hen så det blir xyas som är mästaren på att flyga lågt.

9. Mukwa = xyas för att Mukwa är en smart ulv och best pick är xyas. Har nog en liten förkärlek för Empis sedan Äventyrsulvspelet back in the days och Empis. Vill förmodligen älska med K.K i ett buskage men det är för risky.

10. Sodivra = Basse som nummer 1. De har historia och mycket att bygga ikring. Kan skapa en Mäster Ulv plan och i värsta fall nacka Basse tidigt och bygga på sig bybo-cred. Den ända som aktivt väljer in Basse som ulv. Finns det en relation med LJSL? Han är ett bra val i och passar Sodivras profil.

11. Halo77 = rulla tärning? Känns rimligt om en inte har någon koll på övriga spelare.

12. Lukas = Känd som dålig ulv och kan troligen inte ljuga. Om han mot förmodan skulle tvingas hänga med Vicotnik IRL skulle det brista så givet måste han välja Vicotnik som ulv-polare av den händelsen. Att det känner varandra bra är också en fördel som ulv. Vill ha lågflygarulvar i sitt team så xyas hade varit best pick men av en händelse blev det Empis istället för Lukas tycker xyas drar på sig för mycket brundoft på grund av lägre aktivitet. Är en brädspelsmästare och vill så klart inte att hans ulv-polare skall sticka ut och inte vara för högljudda.

13. Vicotnik = Är det protkoll varulvsspel formulär 1 A eller vad Basse skriver? Vill ha lågmälda ulvar. Vågar inte chansa på Halo77. Jocke är ett bra pick för lågmäldhet och sedan går Empis karaktär ihop bra med Vicotnik.

Det är inte så lätt som man först tror det här. Finns så många olika sköna kombos. Det är R1 och finns inte allt för mycket att gå på så det finns mycket magkänsla med så här i början av spelet. Vissa spelare har jag ju själv bättre koll på (tror jag) och vissa har jag notoriskt svårt att läsa så desas blir av den anledningen mer ulviga i mina ögon. Av alla spelare så är det några som kan ses som mindre bra val från Mäster Ulvs sida.

K.K
Basse
Rasmus L
Mukwa

Det är en stor skillnad på att lottas ihop och få välja sina medhomos. Att välja K.K är orimligt (se ovan). Att välja Basse är väldigt ostabilt för han lider ju av ungefär samma sjuka som K.K. Det finns ju ingen som drar på sig så mycket brun-ping som Basse så att aktivt välja honom skapar problem för laget. RasmusL har sina honungsfällor som bybo, han ljuger som bybo och är mest hårdrock av alla spelare. Det vill man inte ha som ulv och Rasmus måste ju spela så som han alltid gör vilket i ulvlägret ses som dåligt. Risken att Rasmus får byn emot sig på grund av sig själv är för stor. Mukwa (färgad av mitt sinne) är episk. Alla vill ju lottas ihop med Mukwa. Ingen vill välja honom för det är för bra.

Givet så kommer giftbägaren in och färgar mitt sinne tio gånger här men det vi har lärt oss genom åren är att det finns ingen Mäster Ulv. Det finns bara det mest uppenbara valen och ingen mästerlig plan där bakom. Det gäller att ha lite tur som ulv.

Mäster Ulv väljer så klart in ulv-kompis 1 baserat på vilken spelare hen fruktar mest som bybo och som lättast kan läsa hans Mäster Ulv spel. Tror det finns en nyckel i den tanken så det vore bra med en fördjupning.

Blurklistan ovan med Mäster Ulv som väljer Ulv 1 och Ulv 2 har förmodligen inte bärighet i den tesen men jag måste få ur mig lite skit nu innan det drar ihop sig. Ur röven har jag några spelare som jag måste kolla mer noga innan deadline idag. Jag borde hinna sno ihop något.

Avslutar med lite skit draget ur röven:

Någon/några har nämnt inaktiva spelare som mig, Mukwa och xyas som kandidater för hängning i R1. Det är ulvigt. Det finns ingen vinst i det för bybolaget. Hängningen i R1 skall ju göra så liten skada som möjligt och att plocka bort potentiella bybor med bra förflutet som bybor är ju inte klokt.

When in doubt häng xyas. Yes, det funkar i R1 och alla andra rundor i spelet, men det det är ju inte den bästa lösningen. Vad jag kan minnas har xyas dumpat några inlägg och de ligger i linje med hans spelstil. Det är bra inlägg och saker som stämmer. Dock är xyas en alldeles för bra profil att välja som Mäster Ulv så tesen when in doubt häng xyas är mer legit än vanligt för K.K´s del.

Mukwas entré på varulvsspelsscenen igen är ju inte så där episk som jag vill att den skall vara, men ingen väljer väl Mukwa som ulv? Och är Mukwa Mäster Ulv så väljer han ju xyas och Empis sett ur Konrads brunöga. Kanske är därför jag får dåliga vibbar av Empis. Dock ingen kandidat för hängning i R1 då en bybo-Mukwa är välbehövlig i R2 och framåt.

Halo77 är ett bra hängoffer i R1 om K.K inte hittar något solklart alternativ.

Nu skall jag ta fram mina ulvkandidater. Okay?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag har fått mycket röda ping på mig eftersom jag varit på RasmusL och Vicotnik så mycket, vilket jag vill ge en förklaring till för.

Basse talar hela tiden om hur Sodivra en så kallad Basse-buster, men den gången Basse var ulv var han det tillsammans med mig och vi blev tagna av Arvidos pågrund av hur vi betett oss med varandra sedan start. Var för sig skötte vi oss bra, men vi föll på när man tog ett helhetsgrepp. Vi hade goda chanser att vinna och hade säkerligen gjort det om Arvidos inte genomskådat oss - det sved och det svider fortfarande.

Därför har jag försökt se hur folk har betett sig mot varandra, och jag tyckte att Rasmus och Vicotniks spel påminde om ett fejkat gräl två ulvar emellan, så att de senare i spel skulle kunna ha ryggen fri och säga att de visst varit hårda mot varandra.

Tar man bägge spelarna i ett vakuum så har Vicotnik spelat grönare än Rasmus (förutom brunfläckar på grund av misstag). Jag tyckte till exempel att det var konstigt att Vicotnik tyckte att ulvarna skulle skita i att ta bort siarna. Jag pressade honom för det och fick ett genomtänkt grönande svar tillbaka.

Tar man Rasmus för sig själv är han fortfarande röda strikes emot sig. Han gör en konstig honungsfälla för att fånga ulvar, men när Sodivra och Halo tycker som honom så följer han inte upp det utan går istället på Lukas för att han (liksom mig) var på Rasmus för hans beteende?

Efter att Rasmus erkänt sitt luftslott är det här den enda press han sätter på Halo77:

Ett par spelare undviker i princip helt att ens röra vid det här vilket känns jättekonstigt! Empiricus jag tittar på dig! Varför hängde du inte med i diskussionen _alls_? Vad tror ni andra? Beröringsskräck från Empis sida?

Halo77 och Sodivra, tsk tsk. Hoppar på mitt case som tvåa och trea med ett tamt "det låter ju bra!"-argument? Jag tror att en av er är röd och att en av Lukas och Basse är röd.

Röst: Halo77 Vad har du att säga till ditt försvar!?
Halo ger ett lamt svar och så är det inget mer med det. Inga attacker på Sodivra, ingen fortsatt press på Halo. För att vara en fälla som skulle locka till sig ulvar tycks den bara funka på folk som inte följde med som Lukas.

Så för att sammanfatta:
* Rasmus och Vicotniks beteende mot varandra ser skumt ut för mig
* Rasmus gör en riskabel fälla
* Rasmus följer inte upp de som fångar i fällan - Halo och Sodivra - utan går istället på Lukas som inte gick i fällan
* Rasmus grönar och rödar Basse i samma inlägg (vilket 117 upptäckte)

Rasmus är därför min misstänkte nr 1.

Med Vicotnik tänker jag nu så här: Visar sig Rasmus röd när vi lynchar honom rödar det Vicotnik, visar han sig dock grön grönar det Vicotnik (dock fortfarande med brunt slarvstänk över sig). Jag ser därför inget behov att fortsätta jaga Vicotnik mer den här rundan.

Jag har istället får en annan misstänkt, vilket jag vill ta upp i mitt nästa inlägg;
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag vill att vi kollar på Rasmus, Halo77 och honugsfällan en stund till.

Rasmus är på Lukas flera gånger för att han inte gillade fällan, och när han skall motivera varför är det väldigt svävade:

Det är helt ok att du misstänker mig men det är mer _hur_ du gjorde det än _att_ du gjorde det som gör mig alldeles till mig i trasorna. Du högg så jäkla hårt och vare sig det är en grönande eller rödande grej så är den tydlig! Jag har inte hunnit kika närmare ännu, back for blood ikväll! < 3

Så den så kallade fällan lockade inte med sig någon ulv i drevet, utan någon som motsatte sig drevet på "fel" sätt? Väldigt svagt case.

Vad är det egentligen som skiljer mitt beteende från Lukas? Vad gjorde jag som var rätt? Trots att jag var på fällan på samma sätt som Lukas är jag ändå grön i Rasmsus ögon:

[Quote)Basse, Jocke och LSJSJSL känns just nu grönast.[/quote]

Vad är den största skillnaden på Lukas och mig? Jag har goda chanser att åka ut den här eller kommande rundor. Lukas sitter fortfarande lugnt i båten. En röd Rasmus behöver inte jaga mig - det får byn göra istället.

Och vad ser vi när vi tittar på Halo77?

Efter att Rasmus ifrågasatt honom med en röst ger han detta svaret:

Halo77;n248573 said:
Haha jag misstänkte att det kunde vara nåt i den stilen men till mitt försvar så tycker jag fortfarande att ditt luftslott faktiskt är mer än bara luft. Kanske är det så att Vicotnic faktiskt försa sig och är en ulv... men det kan också vara så att du RasmusL har använt denna plot i syfte att slösa bybornas värdefulla tid?

Jag tyckte också att Lukas betedde sig väldigt märkligt för att vara en ovetande bybo. Ska bli intressant att få höra svar från honom.
Detta är inget vidare svar i mina ögon. Halo misstänkte att luftslottet var mer än luft och insåg att det var en fälla... samtidigt som det kanske var en plot från Rasmus att slösa byns tid... samtidigt som att Vicotnik kanske var ulv i alla fall?

Här krävs rakare svar som går att ställa sig bakom, men det ber inte Rasmus om. Istället släpper han det och får medhåll på att det är Lukas som betett sig dåligt.

Efter det röstar Halo77 på Mukwa för att få igång honom (inget konstigt med det), men vad händer sen? Vicotnik lägger en röst på Rasmus, och det är inte lika säkert att det är jag som åker. Vad är det första Halo gör efter det?

Halo77;n248703 said:
Tycker inte alls att Rasmus nödvändigtvis spelar ulvigt. Han hade en ide om hur han skulle locka fram vargar och körde stenhårt på den.

Däremot att Lukas genast försvarar Vicotnik och tycker det är väldigt hemskt att låsa röster, vara envis osv. Vad är det så hemskt att låsa rösten? Vi är ju många fler än Rasmus som kan rösta.



Med nuvarande röställning så lägger jag hellre min röst på dig LSJ än Rasmus. Tycker inte ditt case med Rasmus&Vicotnic håller och jag tittar också på vilka som röstat och väljer att rösta med dem jag för närvarande litar mest på.

RÖST: LSJLarsson
När det ser ut att Rasmus åker ut lägger han röst på mig för att behålla dödläget. Tänk va skönt det skulle vara om xyas, mukwa eller kk kom och la en sista avgörande röst på mig och sedan fick massa skit för det? Då kunde Rasmus och Halo försöka få den personen hängd i nästa runda.

Så för att svara på Mukwas fråga:
Min första misstänka är Rasmus, min andra misstänka är numera hans potentiella ulvkumpan Halo77.

För att sammanfatta mina tankar om fällan och Halo:
* Rasmus lägger en fälla för att locka ulvar.
* Halo och Sodivra kommer för att smaka. Rasmus skiter i Sodivra och gör inte mer än att lägga en lam röst på Halo.
* Halo ger ett vagt svar som inte svarar på något och Rasmus bryr sig inte.
* Rasmus är på Lukas för att han inte gillade fällan, men grönar mig trots att jag också ogillade fällan. Skillanden på oss två är jag kan åka ut när som helst.
* Halo lägger röst på mig efter att Vicotnik lägger en röst på Rasmus för att fortsätta ha dödläge.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
1. Puh! Välkomna in i spel Mukwa och KK! Jag blev lite orolig. Och jag vill veta varför ni väntar så länge med att hoppa in i spel! Är det så här vi spelar numera? Lite casual?

2. Empiricus kritik är intressant. Dels är det ett sätt att rikta misstankar mot mig (vilket jag kan förstå, jag har spelat yvigt), men dels är det möjligen också ett sätt att försvara LJS. Jag tänker att hans kritik borde ha kommit tidigare. Om jag inte misstar mig skrev Empiricus inte ett enda inlägg under gårdagen (som går till historien som en av de slöaste i alla varulvsspels historia). Jag ska bemöta kritiken i en senare post.

3. Ikväll spelar jag "Tyranny of Dragons" mellan 18-23. Surt att missa röstningen, gör ert bästa och kom ihåg att byn vill ha så mycket information om spelarna som möjligt inför nästa runda!

4. En tendens bland vissa spelare (Jocke, Halo77, ...) är att skriva en snabb post och lägga en röst. Det är bra! Det är ännu bättre att generera tankar kring spelet! Jocke gör det lite försiktigt när han spekulerar i vilka två spelare han hade valt. Fortsätt så! Från min erfarenhet som ulv så tycker jag att det svåraste är att presentera idéer om spelet och vilka jag tycker är misstänkta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Sorry! Skitjobbigt formaterat!

Samma post här, fast läsbar!


Att många av Basses svar, som Sodivra tar upp, tillskriver spelet och spelare egenskaper och verkar försöka skapa ett narrativ snarare än att tolka spelet som det är.
Förvisso. (Sedan skulle vi kunna bli akademiska och fråga oss om det finns en enda sann “tolkning av spelet som det är” eller ej, men vi hoppar det nu). Vad tycker du i så fall om mitt narrativ? Saken är den att jag har försökt hjälpa byn genom att beskriva spelet och dess deltagare ur mitt perspektiv. Det är alltså omöjligt att inte “skapa ett narrativ” om jag ska försöka tolka spelet.

Sedan noterar jag att du tar hjälp av Sodivra här.

Jag tycker att Basses spel inte stämmer överens med hur Basse skriver att han resonerar kring spelet, likt anklagelsen ovan mot LJSLarsson där han kastar brunt över Larsson för något som han själv också gör, och verkar försöka få det att vara ulvigt att jaga skumheter samt att ha flera misstänkta.
Det där är slapp kritik av mig. Det känns mest som att du försöker säga: “Basenanji har inte rätt i sina tankar, för se här hur osammanhängande han är!”.

Basses ingång till spelet är väldigt ordig, men det tar ett tag innan han själv kommer igång med att resonera om sina val av förmågor och vilka han skulle värvat, 8 andra hinner komma med sina tankar om förmågor innan Basse gör det vilket känns väldigt mycket som en stalling tactic.
Till att börja med vill jag påminna om att det där är ditt krav från början: "Skriv ett svar snabbt, annars är du ulvig!". Varför det? kan du bestämma det så där enkelt?

Du tycker också vidare att jag har försökt dra ut på mitt svar? På vilka sätt har det i så fall gynnat mig att jag inte svarade på en gång?

Och så meningen i post #58: ”RasmusL: jag gillar din analys, men jag tolkar Vicotnik mer som att han spelar ”enligt formulär 1A” alltså rätt förutsägbart. Att hålla på och ljuga om att han inte visste saker om sin roll etc känns för långsökt. Jag däremot skulle kunna göra nåt sånt som ulv, men min miss handlar helt enkelt om att jag har livlig fantasi (”Tänk vad kul det vore om Mästerulven fick värva bybor under spelets gång! Waow!”) snarare än att jag läsat slarvigt.” <- ”Jag skulle kunna ha ljugit ihop en miss om jag vore ulv, men jag är bybo så min miss är bara min fantasi” som jag tycker pingar ganska kraftigt också.
Jag vet! Sån är jag: provocerande transparent! Att skriva så sådär utelämnande tror jag är ett bra sätt att skilja sig från ulvlaget. De skulle aldrig våga göra det.



Sammanfattningsvis så tycker jag att Empiricus kritik av mig huvudsakligen går ut på att svartmåla mig. Jag spelar liksom inte tillräckligt “korrekt” och gör mig skyldig till massa inkonsekventa fel. Vad Empiricus inte ser då är att just den typen av spel är väldigt byboigt.

Frågan är nu varför Empiricus inte ser det?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Okej, den där formateringen bröt sönder sidan ganska mycket.
@VIMES: Kan Basse få editera sin post så den inte sabbar sidan så som den gör just nu?

@Basse:
Citerad post 1: Inte mycket att säga, det stämmer att jag håller med Sodivra med hur du tillskriver egenskaper till spelet och till ditt tänkta ulvteam.
Citerad post 2: Det är inte slapp kritik av dig av formen "Basenanji har inte rätt i sina tankar, för se här hur osammanhängande han är!", kritiken är att du säger att A är ulvigt, för att sedan göra A själv i flera poster. Det får mig att tro att ditt resonemang att A är ulvigt inte kommer från bybo-Basses ulvjagarhjärna utan från ulva-Basses "hur kan jag brunmåla by"-hjärna, annars hade den åsikten mer genomsyrat dina egna åsikter också.
Citerad post 3: Mitt resonemang är att din avvaktan med att resonera kring förmågor från ett eget perspektiv gör att det ser ut som att du vill se hur landet ligger innan du placerar ut ditt eget resonemang. Du är ju uppenbarligen medveten om frågeställningen och resonemanget, men har i början av spelet valt att inte komma med ditt resonemang tidigare. Hur kommer det sig?
Citerad post 4: Det kan man dubbeltänka om ifall ulvlaget skulle sagt hur många gånger som helst. Jag tycker det är en skum mening.

Varför jag läser dig på det här sättet? För att jag tycker inte att den där typen av spel är väldigt byboigt även om du säger att det är det.

Jag noterar också hur du associerar dig med Halo77 som de två som aldrig skulle bli valda som ulvar (post 93) och indikerar (i din dåligt formatterade post, inte i den bra) att jag borde vara stressad av Halo77, och därför spelar svagt. Mina misstankar går till en möjlig Mäster Ulv i Halo77 som valt Basse som en av sina ulvar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Om någon annan ser samma problem som jag: Att rutan för att skriva poster har försvunnit längst ner på sidan, så kan man trycka på knappen "Avancerad redigering", ser ut som ett A, så dyker den upp.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag kommer för övrigt troligtvis inte heller hinna hem i kväll i tid till deadline, jag spelar Edge of the Empire från 18 och drar hemifrån en timme innan ungefär. Skall försöka vara med en del innan dess, men om någon har saker de vill att jag skall bemöta eller kommentera så posta det gärna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag gillar verkligen LJSLarssons case mot RasmusL och Halo77, nice!

Rent känslomässigt gillar jag KKs ulvkonstellationslista! Men jag vet inte om det ger så mycket att "triangulera ulvar" utifrån att spekulera i vem som väljer vem. Det blir väldigt spekulativt och osäkert. Kan vara hjälpsamt byboarbete, men kan också vara en ulvtaktik från KK att ge mycket info till byn men som egentligen inte ger så mycket och är extremt lätt att förfalska som ulv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alltså basse gaaaah

Jag tycker du svävar iväg hela tiden i dina svar, och jag kan inte veta om du är en slirig ulv eller om du är bybo och en go jazztomte.

Liksom när jag läser dina svar till mig så är de ofullständiga (t. ex att du först inte alls svarade på det jag skrev om xyas och sen inte förstod vad jag menade) det är liksom inte raka tydliga svar på frågorna. Samma sak här, kan ni andra ta en titt och säga vad ni ser från ert perspektiv. Svarar Basse rakt på frågorna, och om inte är det ulvigt eller bara så han skriver?


Empiricus: Att många av Basses svar, som Sodivra tar upp, tillskriver spelet och spelare egenskaper och verkar försöka skapa ett narrativ snarare än att tolka spelet som det är.
Basse: Förvisso. (Sedan skulle vi kunna bli akademiska och fråga oss om det finns en enda sann “tolkning av spelet som det är” eller ej, men vi hoppar det nu). Vad tycker du i så fall om mitt narrativ? Saken är den att jag har försökt hjälpa byn genom att beskriva spelet och dess deltagare ur mitt perspektiv. Det är alltså omöjligt att inte “skapa ett narrativ” om jag ska försöka tolka spelet.
Min kommentar: ??? Alltså, här svävar vi iväg i en akademisk fråga. Frågan är att Basse i högre utsträckning än andra skriver om hur vad andra spelare har för karaktär.

Empericus: Jag tycker att Basses spel inte stämmer överens med hur Basse skriver att han resonerar kring spelet, likt anklagelsen ovan mot LJSLarsson där han kastar brunt över Larsson för något som han själv också gör, och verkar försöka få det att vara ulvigt att jaga skumheter samt att ha flera misstänkta.
Basse: Det där är slapp kritik av mig. Det känns mest som att du försöker säga: “Basenanji har inte rätt i sina tankar, för se här hur osammanhängande han är!”.
Min kommentar: What?? Sen när blev det "slapp kritik" att notera inkonsekvenser i andra spelares beteenden? Det är ju det spelet går ut på!


Empiricus: Och så meningen i post #58: ”RasmusL: jag gillar din analys, men jag tolkar Vicotnik mer som att han spelar ”enligt formulär 1A” alltså rätt förutsägbart. Att hålla på och ljuga om att han inte visste saker om sin roll etc känns för långsökt. Jag däremot skulle kunna göra nåt sånt som ulv, men min miss handlar helt enkelt om att jag har livlig fantasi (”Tänk vad kul det vore om Mästerulven fick värva bybor under spelets gång! Waow!”) snarare än att jag läsat slarvigt.” <- ”Jag skulle kunna ha ljugit ihop en miss om jag vore ulv, men jag är bybo så min miss är bara min fantasi” som jag tycker pingar ganska kraftigt också.
Basse: Jag vet! Sån är jag: provocerande transparent! Att skriva så sådär utelämnande tror jag är ett bra sätt att skilja sig från ulvlaget. De skulle aldrig våga göra det.
Min kommentar: Eh......? Så, let me get this straight, Empiricus säger "det här är min misstanke mot dig" och du svarar "Jag vet, det är en av mina positiva sidor!" snacka om U-sväng! "Så skulle aldrig ulvar skriva" eh... jooo? Det kan väl skriva vad som helst! Alltså, du pushar aaaalldeles för hårt för att visa att dina beteenden inte kan vara misstänkta. De flesta bybor kan ändå se hur deras oskylidga beteende skulle kunna väcka misstankar. Nu tänker jag på Donald Trump som är kungen av att studsa bort kritik från sig själv, och hur det här sista svaret låter som något från en Trump-konferens:

"I'm the most transparent player, I'm so transparent other people get offended. Only a bybo would say something like this, okay? I know the ulvar. Nobody knows ulvar better than me, okay?

Basse: Sammanfattningsvis så tycker jag att Empiricus kritik av mig huvudsakligen går ut på att svartmåla mig. Jag spelar liksom inte tillräckligt “korrekt” och gör mig skyldig till massa inkonsekventa fel. Vad Empiricus inte ser då är att just den typen av spel är väldigt byboigt.
Frågan är nu varför Empiricus inte ser det?
Min kommentar: Mera "jag är så bybo" och studsa kritik till Empiricus istället.

Mina top 3 ulvar: Rasmus, Halo77 och Basse.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En till fråga till Halo77:

Empiricus skrev:
Nu har jag inte varit inne på hela dagen, under kvällen har jag hängt med en del och nu under natten suttit med en hel del postanalys för att komma ikapp. I morrn bitti (tekniskt sett i dag eftersom det är efter midnatt) kommer jag dra lite mer poster med mer utveckling och anledningar, men några axplock kommer nu (#teaser)!

Basenanji - mest ulvig

RasmusL - trolig by
Sodivra - trolig by

Röst: Basenanji

Hade jag varit Mäster Ulv hade jag valt Sodivra som medulv (med härledning till minnet av varulvsdisco), samt även KK om jag hade valt två medulvar.Empiricus skrev: Nu har jag inte varit inne på hela dagen, under kvällen har jag hängt med en del och nu under natten suttit med en hel del postanalys för att komma ikapp. I morrn bitti (tekniskt sett i dag eftersom det är efter midnatt) kommer jag dra lite mer poster med mer utveckling och anledningar, men några axplock kommer nu (#teaser)!

Basenanji - mest ulvig

RasmusL - trolig by
Sodivra - trolig by

Röst: Basenanji

Hade jag varit Mäster Ulv hade jag valt Sodivra som medulv (med härledning till minnet av varulvsdisco), samt även KK om jag hade valt två medulvar.
Halo svarade:

Vad gör Basenanji mest trolig som ulv i dina ögon?
Det här är enda gången du frågat om en annan spelares röst Halo, så du måste ha tankar kring Basenanji. Vad tänker du om Basse? Vad var det som fick dig reagera på just den här rösten?

RÖST: HALO77

Nuvarande rösträkning:

LJSLarsson (3) .113, Basenanji, Halo77
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77 (2) RasmusL, Sodivra
Konrad Konvalj (1) Jocke
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Halo77 är ett bra pick om vi inte hittar feta ulv-tells.
Släpper lite lösa frågor i luften. Eftersom formateringen (just när jag skriver) är skit så försöker jag hugga av mina meningar där det känns rätt.
Har hittat några frågor riktade till mig också som jag skall svara på nu när jag har en lucka.


H77 said:
Det har gått två dagar redan så jag tror att minst en av de tysta spelarna är ulv medans de andra är ute och ställer till det.

Röst:...
De tysta spelarna = Konrad Kånkel, xyas och Mukwa.

Du tror minst 1 av dom är ulv. Vilken? Och med minst så kan det finnas två-tre bland dom kan jag anta?
De andra. Vilka har du på ditt korn? Alltså, de andra är flertal.

Jag köper ju att vi har många misstänkta så här i början av R1. Jag har typ11-12 stycken men jag tror inte på mer än 3 ulvar i något av mina
fabricerade inlägg. Här ser det ut som du har lite koll på vart ulvarna är. Minst 1 + de andra. Alltså 3-4 ulvar.

Kan du snacka lite om hur du tänkte här så att jag bara kan gå vidare. Jag kan läsa det som att du har koll på att xyas/Mukwa sitter som tyst ulv
sen hänger du ute på banan med din andra ulvkamrat som du vaskat fram genom tärningsrullande.



Jocke med kniven said:
MEN jag tycker att det egentligen är bättre att hänga nån av de som inte skrivit på hela rundan.
Motivera.

Mukwa said:
Röst: LJSLarsson
Motivering kommer när jag orkar läsa om tråden. Ge mig dina två mest misstänkta och motivera varför. Du är insatt i tråde så producera för mig. Ge mig case.
Är detta allt? Har du inte nått mer Mukwa. Det här var lökigt. Jag själv är inte helt insatt i tråden än så du kanske har uträttat underverk efter detta.

Arvidos said:
Det här är bra! Mukwa är i spelet och vi har två huvudmisstänkte om vi kollar på rösträkningen.
Det här är lite bougus. Mukwa kommer in i spel och spelar som en sumprunkare. Han röstar på SLLJLS och plötsligt har vi två huvudmisstänkta.
Jag har inte hunnit sätta mig in i varför de är misstänkta ännu men om jag kollar på Mukwas post så är det lite lösa grunder för att räknas som
huvudmisstänkt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Sodivra:
ja, alltså du får ju komma ihåg att vi har spelat ett och annat varulvsspel här. Hade det här varit mitt första varulvsspel hade jag nog varit mer försiktig. Nu vågar jag lita på att en wrnu-by kan se att jag är bybo trots att jag beter mig som Donald Trump (!).

Men huvudpoängen i mina invändningar var att Empiricus inte alls gör en särskilt bra kritik av mitt spel. Det är mest svartmålning: "eftersom du verkar vara så osammanhängande och spelar så konstigt måste du vara ulv!".

Fundera på det där ett slag Sodivra. Är det verkligen ett bra argument? Tycker du tex att att min miss i början av spelet, mina försök att hjälpa byn, mina idéer, mina övriga poster helt enkelt är typiskt ulvaspel?

Du kan komma fram till svaret:

a) "Ja. Empiricus kritik är vederhäftig och bör tas på allvar. Jag tar och röstar på Basenanji, en ulv som Empiricus skickligt fångat!"

Eller svaret:

b) "Vänta nu, det handlar nog trots allt om en jazztomte som har börjat spelet väldigt dåligt och alldeles för ivrigt."

Vad kommer du fram till?

---

Observera att jag inte är så himla intresserad av hur du anser att jag spelar (det förstår jag ändå), utan av hur du förstår dig på Empiricus. Det är alltså ER relation jag är nyfiken på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji;n248730 said:
1. Puh! Välkomna in i spel Mukwa och KK! Jag blev lite orolig. Och jag vill veta varför ni väntar så länge med att hoppa in i spel! Är det så här vi spelar numera? Lite casual?

2. Emet ett sätt att rikta mispiricus kritik är intressant. Dels är dstankar mot mig (vilket jag kan förstå, jag har spelat yvigt), men dels är det möjligen också ett sätt att försvara LJS. Jag tänker att hans kritik borde ha kommit tidigare. Om jag inte misstar mig skrev Empiricus inte ett enda inlägg under gårdagen (som går till historien som en av de slöaste i alla varulvsspels historia). Jag ska bemöta kritiken i en senare post.

3. Ikväll spelar jag "Tyranny of Dragons" mellan 18-23. Surt att missa röstningen, gör ert bästa och kom ihåg att byn vill ha så mycket information om spelarna som möjligt inför nästa runda!

4. En tendens bland vissa spelare (Jocke, Halo77, ...) är att skriva en snabb post och lägga en röst. Det är bra! Det är ännu bättre att generera tankar kring spelet! Jocke gör det lite försiktigt när han spekulerar i vilka två spelare han hade valt. Fortsätt så! Från min erfarenhet som ulv så tycker jag att det svåraste är att presentera idéer om spelet och vilka jag tycker är misstänkta.
Yes Basse. Jag var jävligt casual. Har haft semester i en vecka och låg lite efter på jobbet. Såg det som en chans att testa nått nytt och ligga i skuggorna och mysa. Läsa lite granna och fundera. Inte färgas så mycket under resans gång och försöka använda magkänslan till att se vart ulvarna dök upp.

Dock så tog slöheten över lite för länge så det blev för mycket att läsa :) Kan dra lite snabbt hur jag haft det i min excil.

Magkänslan från start var att Lukas är en potentiell ulv. Mest för försvarandet av Vico.
Halo77 har jag högt upp och räknar som ett bra hängningsoffer om inte annat.
xyas kan hängas when in doubt.

RasmusL´s honungsfälla är sådär. Gör att jag blir lite kär i honom för att han är utanför boxen i spelet och går sin egen väg men rätt lätt spel att spela om han är ulv.

Jag får sjukt bra vibbar när jag läser dig Basse. Har inte gått in på djupet men tror det är svårt att simulera ditt spel som du spelar nu om du skulle vara ulv. Givet måste jag krypa ner och läsa på dig lite hårdare.

Slogs snabbt av att jag inte alls kunde läsa LJSL men han är ju intressant för det är ju där det händer saker och det är nog vår bästa lead att jobba med LJSL. Det bör finnas ulvar i den hopern som är där och hugger med och emot honom eller så är han en ulv.

Empis började så lamt så jag fick hårda ulv vibbar därifrån. Väldigt mellanmjölk men nu på slutat har det trillat in diverse texter som jag inte läst.

.113 har inte varit särledes king i det här spelet och jämfört med förra där han var väldigt bra som ulv så läser jag av ett stressat spel. Mycket snack om mobiler som är trasig och en massa hålltider om när, hur och var han befinner sig. Dock helt fel ute när det gäller att veta när spelet tar slut denna runda. .113 har lixom ett schema för när han kan använda mobilen på jobbet men har inte koll på vilken dag det är. Otroligt märkligt.

Nu måste jag jobba lite igen.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Empiricus;n248723 said:
Fast du skriver ju i posten jag citerade att de är de mest pålitliga. Och nu skriver du att de knappast är de mest pålitliga? Du måste väl haft något du läst på dem som gjort att du skrev att de är de som du litar mest på när du lade din röst?
Du missförstår mig. Jag menade att jag misstänkte Lukas och Vicotnic mer än LJS& .113 Har läst en och lagt fram en hel del på L&V som just nu så påpassligt håller sig undan när elden mot dem har pytt ut.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Halo77;n248770 said:
Du missförstår mig. Jag menade att jag misstänkte Lukas och Vicotnic mer än LJS& .113 Har läst en och lagt fram en hel del på L&V som just nu så påpassligt håller sig undan när elden mot dem har pytt ut.
Men din röst ligger inte på mig eller Lukas, varför?
 
Top