Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-19

  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Idag har jag återskapat TV-stolen, eftersom jag sedan länge tappat bort originalfilen och behövde den för att kunna fixa skuggorna.

1626653929454.png

Den uppmärksamme noterar att den här stolen är vänd åt fel håll. Det är såklart lugnt, den kan ju spegelvändas. Det gör jag i morgon, och då får jag fixa skuggorna till den spegelvända också. Sedan ska jag nog, bara för att jag vet att det förr eller senare kommer att behövas (stolar behövs alltid) fixa varianterna med ryggen mot betraktaren också. Kanske gör jag en mer detaljerad genomgång av processen då också, med skärmdumpar…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-19
  • Sentinels of the Weave – I lagom låg takt går jag igenom alla sidorna, igen. Hittar och fixar lite formuleringar, lite överdrivna knipningar, och annat. Jag har inte bråttom. Det är sommar.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Stols-sidospåret fortsätter. Men det är sommar, och jag jobbar på vad jag känner för. Just nu känner jag för att göra klart de här stolarna.
Nu är tre av fyra stolar klara.

1626726068266.png

Det är som jag skrev senast inte direkt bortslösad tid – det är rätt praktiskt att ha ett förråd av färdiga möbler och sånt, som är redo att slängas in i kartor för att ge dem en liten smula liv – eller åtminstone djupkänsla. En möbel som bryter en linje kan vara nog för att ett rum ska kännas tredimensionellt.

I morgon fixar jag skuggor för den fjärde stolstypen och gör lite cleanup. Sedan gör jag klart Pelopia-kartan och efter det… får vi se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-21
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Stolar klara, och kartan (tillfälligt) klar. Nästa steg tror jag blir att återvända till företagslogotyperna jag gjorde för ett tag sedan; framför allt den för Cortical Systematics ska jag göra en del ändringar i. Sedan är det tre kartor kvar till det här äventyret, men jag tror att de tre blir lättare och tar kortare tid än denna. Eller ja, två av dem ska ju bara vara vanliga (mindre) våningar. Den tredje blir mer spännande…
Stolar:
1626901151521.png

Karta:
Pelopias-våning.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-22
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Lite är bättre än inget, right? Så idag gjorde jag mest en liten justering av en logga.
Här kan man se hur den såg ut innan. Jag tyckte att jag var så clever, när jag lade ihop C:et och S:et sådär. Men som nån påpekade så funkade slutresultatet inte sådär superbra. Så jag kapade helt enkelt den övre halvan av S:et… Då nu är det bara en generisk cirkel med ett ansikte i. Men det ser bättre ut…

1626983590807.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-26

  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Idag har jag planerat för och blockat ut en annan SLPs lägenhet. Den ska vara mindre, och bara en våning, men kommer att innehålla mer bös – vilket nog kommer att visa lite skillnaden mellan dem (de är syskon). Bland annat ska jag modellera "åtskilliga träningsredskap, samt flera närmast antika spelkonsoller med fysiska handkontroller". Och en dator, som styrs med tangentbord och mus. Spelkonsollerna och datorn blir nog inte så döds-svåra, men träningsredskapen kommer jag nog att behöva göra lite research om =)
Det här är den grundläggande golvplanen, iaf. Hall (2×2m), toalett (2×2m), kök (2×4m), aktivitetsrum (4×6m) och sovrum (4×4m). Vi får se om jag pusslar om lite, men just nu känns det ganska OK.
1627252845734.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-03

Nu har jag mest använt rollspelsmakartid och -energi till Universums Öde: Andromedaboken på sistone, men idag gjorde jag faktiskt lite annat:
  • Rotsystem v1.5 – Jag fick plötsligt lust att jobba på att justera texterna i gamla hederliga Rotsystem-grundboken, så då gjorde jag det. Just nu finns ju grundboken inte i tryck eftersom den ligger på Fria Ligans Publitkonto och FL inte längre ger ut boken. Och det finns tydligen inget enkelt sätt att föra över den; utan som allra minst kommer jag att behöva göra en ny PDF och välja nytt ISBN-nummer och så vidare. Och då känns det ju dumt att inte som allra minst göra ett försök att justera texten.
Just nu är planen att:
  • Generellt förkorta texten – jag skriver alldeles för mycket.
  • Justera regelsystemet där det behövs.
  • Göra en rejäl uppdatering av spelledarkapitlet, med alla nya knep och tekniker jag lärt mig sedan jag skrev Rotsystem.
  • I övrigt just inte göra några gigantiska genomgripande ändringar.
Hittills är introkapitlet klart – där lade jag också in "TL; DR"-dokumentet jag skapade för ett tag sedan, där både spelvärld och regelsystem sammanfattas snabbt och enkelt. Sedan, tänker jag, så får man läsa vidare i boken om och när man vill ha detaljer. Men man har iaf fått en birds-eye view redan från starten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-07
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Ett steg fram, ett steg tillbaka…
När det tog Illustrator trettio sekunder att öppna en av mina väldigt enkla kartor så tröttnade jag helt enkelt på skiten. Jag är så, så less på Illustrators alltmer pinsamt dåliga prestanda. Det är helt orimligt att ett program jag betalar för månadsvis och som ges ut av ett av världens största proffsföretag när det gäller sån här mjukvara ska vara såhär inåthelvete dåligt.

Samtidigt släpper Affinity Designer en ny version, där de specifikt skryter om hur mycket de förbättrat sin redan väldigt bra prestanda. Adobe skryter om nya värdelösa funktioner typ ingen frågat efter, Affinity skryter med att det går lättare och snabbare att jobba med löjligt stora filer.

Så jag bestämde mig: Hädanefter blir det bara Illustrator om jag specifikt behöver någon funktion som finns i Illustrator.

Nackdelen blir ju att jag i princip behöver återskapa mitt symbolbibliotek. Det finns ju vissa importmöjligheter, men jag passar hellre på att uppdatera lite.

Så idag har jag byggt dörrar. Återupptäckt att isometriska cirklar har en del intressanta saker för dig. Jag är ju inte konstnär och kan inte rita, och jag är definitivt ingen matematiker så alla "insikter" jag har i sammanhanget är ju extremt triviala, men jag är ganska nöjd med min problemlösningsförmåga och resultatet av mitt amatörmässiga estet-klurande.

Här är jag mitt i arbetet – uppe till höger syns den grå platta som blir symbolens helt genomskinliga "hitbox" senare, den som kommer att användas för att passa in symbolen i rutnätet. Det gröna kommer att bli vitt, och är den del av väggen som behöver "tas bort" för dörröppningen.

Nere till vänster syns… Tja, det är från början ett X skapat av fyra isometriska "öppna dörrar" där varje dörrobjekt är 6×3 mm, alltså (datorspels-)isometriskt. Den större grå cirkeln är gjord så att ytterhörnet på var och en av de fyra dörrarna precis nuddar dess kant, samtidigt som själva cirkeln också är i "isometriskt" 2:1-perspektiv. Med dörrar på 6×3 så blir cirkeln 17×8.5, upptäckte jag.

Det stora hjärtat innefattar det som ska skäras bort för att få det böjda streck som saknas i dörrsymbolen.
1631044257234.png

Jag passade såklart på att göra alla åtta dörrvarianter jag brukar behöva. När jag ändå höll på. Inte för att det var så svårt; det är egentligen bara två olika som flippats åt olika håll.
1631044585080.png

Och såhär blev det – övre är den rakt importerade från Illustrator, med lite strukturella skavanker som gör den klurig att fortsätta jobba på direkt i Designer. Den nedre är nyskapad direkt i Designer.

1631044671805.png

Jag blev ganska nöjd.

Så… Nu är jag nästan precis där jag var nyss =) Nästa steg här blir mest att fortsätta jobba. Återskapa props när det behövs, annars skapa nytt.

…Visst minns jag hur jag gjorde de där stolarna jag blev så nöjd med? =)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-11

Well, det där var verkligen slöseri med tid. Satan.

Varje gång jag försöker gå över till Affinity Designer springer jag in i en tröskel som helt enkelt är för hög. Och så går jag, med svansen mellan benen, tillbaka till Illustrator.

Den här gången såg det ut ungefär så här:
  • Visstja, det finns inga actions eller macros eller scriptingmöjligheter. Vill jag göra något flera gånger så får jag göra det manuellt. Alright, det är störigt men ingen katastrof.
  • …alltså, va? Man kan alltså inte återställa gruppers bounding box? Man kan inte göra ett gäng transformeringar och sedan "baka" dem? OK, väldigt störigt men jag kan ändå köpa det. Jag har svårt att kritisera icke-destruktivt workflow.
  • Auto-gridsystemet som jag verkligen gillar idén med? Det som skapar nya divisions när man zoomar in? Det bygger alltid på 5-bas. Jag hade velat ha 4-bas. Det går inte att ställa in. Och vad är grejen med att inte kunna snappa till intersections? Är det något jag missar?
Nej, utan vettiga grids och snapping så blir de här kartorna för svåra. Det blir för mycket uppförsbacke. Illustrator har visserligen inga auto-grids, men man kan ställa in en knappkombo själv för att öppna rutnäts-inställningarna och snabbt ändra subdivisions vilket är en okej workaround.

Jag vill verkligen gå över till Affinity Designer, men innan jag hittar ett nytt smidigt workflow så kommer det inte att gå.

Så nu är jag tillbaka i Illustrator igen. Här är början till något slags träningsmaskin:

1631453502576.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-18
  • Rotsystem 1.5 – Jag började skriva om lite regeltext. Herregud vad mycket ordbajsande det är i originaltexten. Jag borde verkligen ha haft en riktig redaktör. En sån som kunnat gå fram liksom med en machete genom den här djungeln. Eller en motorsåg. Och samtidigt verkar jag haft en märklig aversion mot att vara tydlig när det gäller vissa saker. Varför vägrade jag skriva ut ordentligt hur tävlingar funkar till exempel? Helt jävla obegripligt. Det här är fördelen och nackdelen med att gå tillbaka till texter man skrivit. Jag är så himla glad att jag fått den här chansen att skriva om den här texten, trots att det känns lite sisyfoskt att bara skriva samma bok igen.
  • Sentinels of the Weave – Den här vändan fortsätter kännas väldigt skön. Jag blir på riktigt nöjd med resultatet. Lite omformuleringar, lite typografiska justeringar. Det finns definitivt fortfarande en hel del märkliga svengelska formuleringar som jag missar eller inte kommer på något alternativ till, men jag är ganska säker på att de ändringar jag gjort nu både förbättrat språket och dessutom fått bort kassa knipningar och avstavningar. Bättre flyt i båda betydelserna liksom. Kapitel 5 klart; det betyder att det bara är spelledarkapitlet, äventyret och appendix kvar. Sen börjar det bli dags att bygga upp DrivethruRPG-sidan och fila på ett promo-inlägg om spelet på typ rpg.net eller vad det nu blir för utrikiska forum.
(Borde jag utnyttja kontot jag skapat på therpgsite? Kommer jag att bli söndertrollad? Bryr jag mig?)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-18

Förra borde ha varit 2021-09-17, men whatever.
  • Rotsystem 1.5 – Jag har fortsatt skriva regeltext, och passade på att redigera texten jag skrev igår ytterligare. Innan jag ger ifrån mig 1.5:an ska jag definitivt ta en extra redigeringsrunda; jag är uppenbarligen helt värdelös på att fatta mig kort. Och jag fortsätter förvånas över dumheten i upplägget här. Jag menar, varför står det inte i Regelsystemet-kapitlet hur reglerna för att hitta ledtrådar funkar? Att läsa sina egna gamla texter är verkligen pinsamt ibland.
  • Sentinels of the Weave – Jag har börjat gå igenom spelledarkapitlet. Det gick lite trögt idag, flera formuleringar som jag brottades med i flera omgångar och aldrig riktigt fick till. Men jag klippte bort en del onödiga bisatser och så i varje fall, och jag tror texten är mer idiomatisk än innan. Jag har en bit kvar, men om jag håller det här tempot borde jag inte behöva mer än kanske nån vecka till.
Överlag känner jag att alla mina projekt sniglar sig framåt i maklig takt. "Lite är bättre än inget". Lite kort status:
  • Universums Öde: Andromeda – Råtextens första version påbörjad. Arbetar mig framåt. SKA bli klart i år, utan tvekan. Helst skulle jag vilja ha den här klar innan höstlovet.
  • Mardrömmar från Amerika – Väntar på svar från Eloso. Ska pinga dem i morgon, tror jag, och kolla läget.
  • Sentinels of the Weave – Blir klart i år, utan tvekan.
  • Rotsystem 1.5 – Pågående. Blir troligen inte klart i år.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Kan bli klart i år, om jag får tummen ur med illustrationerna.
  • Agency – Pausat i väntan på att andra projekt ska bli klara, framför allt Andromeda. Jag behöver göra illustrationer.
  • Agency: Infiltration – Inväntar färdigställandet av Agency, i princip. Tills vidare påtar jag lite då och då i mina anteckningar.
  • Agency: Fearful Symmetry – Se ovan.
  • Hemligt projekt #1 (tillsammans med Ödesväktargänget) – Sakta bygger vi upp spelvärldens koncept. Vi sinkas av att inte ha spelat ihop på över två år nu. Den av oss som är huvudansvarig för spelvärlden känner behovet av spelande för att väcka inspirationen. Vi ska försöka träffas på höstlovet.
  • Hemligt projekt #2 (tillsammans med halva ödesväktargänget) – Vi börjar känna oss ganska stabila i världsbygget, tror jag. Vi har några saker vi inte är helt överens om tror jag, men det ordnar sig nog. Här har vi verkligen inte bråttom, det här påtar vi i när vi har tid över.
"Jag ska ta lite lugnt i år", påstod jag både förra året och det här. Det går ju jävligt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-22
  • Rotsystem 1.5 – regelkapitlet är nu 300 ord längre än när jag började "förkorta" det. Det går bra det här. Jag tröstar mig med att jag varit lite mer framgångsrik när det gäller historiekapitlet, som jag också pillat lite med. Reglerna är ju fortfarande enkla, men förhoppningsvis tydligare och bättre förklarade nu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-24
  • Rotsystem 1.5 – Både igår och idag har jag skrivit på regelkapitlet, och kommit rätt långt – bara strid kvar nu, tror jag. Det är rätt skönt, även om jag fortsätter tycka att det är lite lustigt att min textmassa växer när målet var att den skulle krympa. Men jag tror det nya är bättre. Vi får se.
Jag experimenterade också lite i InDesign. Jag vill ju fräscha upp layouten lite och inte bara köra exakt samma layoutmall som jag haft till Rotsystem sedan typ 2014. Jag gillar de svarta blocken uppe och nere, och i kapitelstart-uppslagen, men jag ska nog skruva lite på rubrik 2–3 litegrann tror jag.

Jag blev lite inspirerad av det gamla Aliens Adventure Game från Leading Edge Games. Det har rubriker som ligger liksom utskjutna i marginalen såhär:

1632489669832.png

Jag lyckades dock inte återskapa detta i InDesign. Eller ja, alltså, det är klart jag skulle kunna sitta och manuellt skapa och placera textlådor var jag vill och sådär, men jag vill ju slippa allt sånt. Jag vill göra layout som är automatisk i så hög grad som möjligt. Och här är två saker man inte kan göra:
  • Text (t.ex) rubriker som skjuts ut utanför textrutor.
  • Textrutor som ges stora indrag från höger eller vänster beroende på om det är en vänster- eller högersida. Vilket hade kunnat lösa ovanstående, för då hade jag kunnat ha stora indrag för vanlig brödtext och sedan noll indrag för rubriker.
Det går att justera vänster/höger beroende på vänster/högersida (align towards spine / away from spine), men det hjälper inte tillräckligt mycket. Jag skulle behövt ha en "brödtext vänstersida" och en annan "brödtext högersida" och manuellt ställt in dem. Vilket skulle innebära en massa manuellt jobb och dessutom betyda att jag verkligen aldrig skulle kunna ha sidbrytningar i mitten av stycken.

Jag gillar fortfarande fyrkantigheten och är nog lite inne på att arbeta bort de skurna hörnen som karakteriserade rubrikblocken i första Rotsystem, så det blir nog fortfarande något slags liten homage till AAG ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-09-27
  • Rotsystem 1.5 – I helgen justerade och kortade jag en del text i regelkapitlet, men framför allt skrev jag den här regelsammanfattningen. Jag tyckte om att ha sådana i Ödesväktarna, så jag ville ha med såna här också. Det är sånt jag själv tycker är väldigt användbart och som jag brukar skapa till alla spel jag försöker lära mig reglerna till. Jag tror att den här sammanfattningen kan få plats på ett uppslag, och det känns typ lagom. Kanske mindre. Vi får väl se.
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerika – Idag fick jag äntligen besked om hur tjock ryggen blir (15.6mm, holy moley. Ordentligt biffig bok blir det). Så nu har jag skapat vad jag tror är ett omslag med rätt dimensioner och skickat iväg det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-10-23

När jag har rollspelsmakar-energi går den just nu mest till Andromeda, men jag duttar ändå lite här och där…
  • Sentinels of the Weave: jag har steg för steg gått igenom hela den layoutade texten efter ett långt uppehåll, och nu är en, öh, "slutgiltig" PDF färdig. Nu får den vila lite en vecka – nästa helg läggs den upp till försäljning på DrivethruRPG. Om jag har tid och ork under veckan ska jag kolla upp hur det funkar med deras PoD-grejer och sådär, annars får det bli en senare fråga.
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerika: Provtrycket har nått Eloso. Jag har dock inte sett något själv ännu. Hörde inga gallskrik dock, så jag antar att det inte är total katastrof… Men vi får se. Med lite tur får jag se till veckan. Jag har också idag suttit och fixat så jag har en web-PDF redo (med lager och innehållsförteckning och klickbara sidhänvisningar), och även en ePub-version. När boken väl kommer ut ska den också läggas ut på Elosos DrivethruRPG-sida, så jag vill vara redo med bra digitala versioner… Som digital läsare själv är det viktigt för mig att det finns bra grejer =)
En annan sån där "om jag har tid och ork i veckan"-grej är att styra upp så alla handouts till Mardrömmar är redo att läggas upp på Kutulusidan på Urverk, och så att det faktiskt finns en Mardrömmar-delsida där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-10-31
  • Sentinels of the Weave: Finns nu på DrivethruRPG! Därmed är året räddat – jag har gett ut något även i år, liksom. Vi får se om det blir fler grejer, men nu är 2021 åtminstone inte ett tomt, ödsligt år. Förra året skulle ju ha varit ett, men då gjorde jag Universums Öde istället tydligen. Nåja. Sentinels är här, nu återstår bara att marknadsföra och försöka trumma upp intresse. Steg 1 är såklart här och på fejjan, men jag ska göra ett försök på minst ett utrikiskt forum också.
Jag håller på och kollar upp vad som gäller för DTRPGs print-on-demand, men det är ärligt talat inte superhög prio. Jag tror inte folk som handlar på DTRPG köper fysiska böcker i nån jättestor utsträckning. Men vi får se. Det verkar som att jag får skapa en specialversion med andra mått eftersom de bara stödjer vissa dimensioner… Jag kommer inte att göra en total omlayout, det pallar jag inte, men jag kan göra en med större marginaler och kanske med sidnumret lite längre ner.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-12-21
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerika: finns nu att köpa hos Eloso och välsorterade boklådor med god smak. PDF och Epub kommer snart att dyka upp att köpa via DrivethruRPG. Igår lade jag upp en PDF med alla handouts på Urverks hemsida. Porträtt kommer snart. Det är väldigt skönt att det här projektet gått till tryck. Jag har en sak kvar att fixa, men snart är dt här helt bakom mig…
  • Kutulu: Jag kommer de närmaste dagarna att skicka PDF:er och ePubs för Kutulu och De försvunna soldaterna till Eloso, som lägger upp dem på sitt DrivethruRPG-konto och så plockar jag ner dem från mitt. Tanken är att vi helt enkelt samlar allt Kutulu hos dem. De gamla böckerna fortsätter finnas tillgängliga gratis på Urverk och fortsätter vara PWYW på Drivethru. Vad det lider kommer nog Mardrömmar bli det också.
  • The Key and the Gate: Idag hade vi möte och pratade om den engelska versionen av Kutulu. Preliminärt kommer vi att köra på med @Måns förslag The Key and the Gate. Nu ska vi bara bestämma oss för ett omslag (antingen samma som tidigare, som jag är nöjd med, eller så beställer vi ett nytt. Om vi beställer ett nytt måste någon betala för det…).
Och det är nog typ det som hänt sen senast tror jag. Rotsystem har jag knappt vidrört, Agency ligger väldigt mycket på sparlåga men dyker upp som en förflugen ide då och då. När jag haft tid och ork att skriva något så har det blivit på Universums Öde: Andromeda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
UPPDATERING 2022-03-03

Nu när Universums Öde: Andromeda tillfälligt är "klart" så tänkte jag passa på att jobba lite på mina andra projekt…
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män: Jag har idag och igår jobbat lite på den här lägenhetsillustrationen jag aldrig blev klar med senast. Igår fixade jag lite med layouten och gjorde lägenheten större, och placerade in en sänk och toalettgrejer. Och en spelfåtölj, och en spelkonsoll med tillhörande handkontroll. Idag… Idag spenderade jag lite drygt två timmar med att göra golvskuggorna till träningsmaskinen. Nej, de blev inte perfekta. Nej, jag tänker troligen inte gå in och fippla med dem mer. Tror jag. Imorgon ska jag försöka bli klar med aktivitetsrummet och kanske även köket.

1646350391876.png
 
Last edited:
Top