Kranks arbetsdagbok

UPPDATERING 2026-08-08
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Arbetet med indexeringen fortsätter. Den viktigaste grejen jag gjort nu är redigering och kondensering – kollat så att t.ex. inte "Heretic" och "Heretics" står med i listan, eller "Thinking machines, the" och "Thinking Machines, the". Gällande det senare har jag också gått igenom hela boken och sett till så att jag är konsekvent.
Men! Jag har lärt mig mer om indexerigsverktyget i InDesign. Mest har jag lärt mig att det hatar mig. Eller ja, liksom många delar av InDesign är det vad jag skulle betrakta som "underutvecklat". Det betyder att det finns ganska lite automatisering och sådant, utan det krävs väldigt mycket manuellt arbete för att göra vissa saker – och gör man något fel så får man göra alltihop igen.​
  • När man genererar registret: Se till så att man först avmarkerar alla objekt på sidan, och välj [None] som character style. Annars kommer de små ", " mellan sidnumren i registret att få den character style man råkade ha vald. Är det här intuitivt? Nej. Man får lära sig att det funkar så, och komma ihåg att göra det.
  • Om man jobbar med en Book, och vill använda funktionen att vissa hänvisningar i registret ska ha en annan character style, så är det viktigt att man inte använder en character style i dokumentet hänvisningen finns i, utan dokumentet registret ska skapas i. Nej, det spelar absolut ingen roll ifall samma character style finns i båda, det måste vara registerdokumentets character style. Hur gör man det? Well, man har käll-dokumentet och register-dokumentet öppna samtidigt i InDesign, och så har man registerdokumentet aktivt. Och så dubbelklickar man på referensen i listan, och väljer character style. Gör man inte det här, så kommer referensens character style att bli [None] i registret när det genereras. Är det här intuitivt? Nej. Man får lära sig att det funkar så.
  • Det finns inget sätt att mass-applicera character styles på sidnummer. Jag vill ju t.ex. att alla sidreferenser till "Secrets"-kapitlet ska ha en egen character style. Det enda sättet att göra det på är att gå igenom dem manuellt, en och en, och ändra override och character style. Det har jag nu gjort två gånger utan att känna till ovanstående punkt, så allt arbete är i praktiken ogjort och jag kommer behöva gå igenom varje hemligt dokument igen, och gå igenom alla hänvisningar en efter en… Hade jag bara gjort rätt från början så hade det varit lugnt! Men nu gjorde jag inte det.
Jag kommer allt närmare punkten där jag lär mig scripta saker till InDesign. Det vore ju en hemskt användbar färdighet! Jag skulle t.ex. kunna skriva en grej som går igenom ett dokument och applicerar en viss character style på alla dess referenser (antar jag). Men det skulle vara ännu ett projekt, och det har jag inte riktigt tid eller ork till.​

Back