UPPDATERING 2021-03-05
- Kutulu: Mardrömmar från Amerikat – Kontraktet skickat till Regin. Jag borde sätta mig och göra en zeppelinarkarta i morgon, nu när jag börjar bli mer varm i kläderna i Affinity Designer. Men just idag hände det inte så mycket mer med det här projektet.
- Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har gjort en illustration! Eller kanske två. Also: layout.
Det tredje äventyret i "Alla kungens hästar…", Ambassadören som försvann, har hittills krympt med 524 ord genom att jag krånglat, fipplat och formulerat om för att få texten att passa in i min layoutmall. Mina korrläsare kanske blir lite förvånade sen när de läser slutprodukten, men sånt är livet. Om jag lagt in några nya fel är de felen i så fall 100% mina.
Just nu är äventyret 60 layoutade sidor långt och hela InDesign-boken 209 sidor. Det blir nog mer, skulle jag tro – åtminstone en 3–4 sidor till i det här äventyret (kartor…) och sen blir det ju efterspel och appendix. Jag är just nu på sida… typ 52 eller så i den här layoutvändan. Alla SLP:er är nu inlagda, och alla större bilder fram till just s 52. Nästa steg sedan blir att stoppa in alla SLP-porträtt.
Jag kom också på att jag… glömt två stora bilder som jag hade, så jag fick bråka lite både i föregående äventyr och det här för att få in dem. Men nu är det löst…
Jag gjorde också min egen första illustration på ett tag – den tidigare nämnda logotypen till Theseusorden. Nedan: En gråskale-version för användning på skärmar och i stor skala, och en monokrom för mindre skala. Jag blev ganska nöjd ändå, även om det tog ett par timmar att få till den fina low poly-looken. Och nu vet jag hur man retopologiserar i Blender =).