Kranks arbetsdagbok

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
UPPDATERING 2021-04-06
  • Sentinels of the Weave – Grovlayouten är färdig. Jag har dessutom fixat alla sidhänvisningar (see p. XX) och gjort de justeringar som alltid krävs efter en sån grej. Nästa steg blir först och främst en vända finlir, där jag går igenom varje sida på jakt efter ho ensamradingar och konstiga avstavningar och så. Därefter ska jag gå igenom texten igen, denna gång på jakt efter nyckelord att stoppa in i registret. Och hoppas att jag lyckas minst lika bra som jag gjorde med det svenska registret – det finns verkligen ingen garanti för att uppslagsorden kommer att matcha eller så.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har egentligen bara gått igenom en massa gamla isometriska kartor och sparat ner möbler och annat som jag tror att jag kanske kommer att vilja återanvända. Men som vanligt ser allt som har fått ligga mer än några dagar ut som skit, så det mesta kommer jag nog att skapa helt nytt till kartorna jag gör nu. Det känns lite trist och ineffektivt, men hey? Vad vore poängen om jag inte blev bättre på det här för varje gång…?

krank

UPPDATERING 2021-04-12
  • Universums Öde: Andromeda – Igår fick jag ett ryck och påbörjade en ordentlig punktlista med mina nuvarande tankar och idéer kring Andromeda-boken till Universums Öde. Jag har forfarande inte tagit mig för att läsa om de relevanta böckerna, men jag har dem någorlunda i minnet efter att ha skummat dem under arbetet med första boken. Det blir helt klart mer eget hittepå här än vad det var i originalboken – de här böckerna beskriver ju generellt inte lika rika äventyrsmiljöer som Datorernas död och Uppbrott från Jorden. Fokus ligger mer på enskilda händelser och Len och Amaltheas resa än på något större världs- eller samhällsbygge. Men jag tror att jag kan göra något bra av det som finns – jag skissar på ett enkelt upptäcka-galaxkartan-"system" där SL inte behöver förbereda allt samtidigt utan kan hitta på eller rulla fram allt eftersom. Planeterna i böckerna kan tjäna som exempel.
  • Sentinels of the Weave – Jag började idag att gå igenom texten efter ensamradingar och konstiga avstavningar och sådant. Jag kom inte så långt, bara till sida 21, men every little it helps.

krank

UPPDATERING 2021-04-15
  • Sentinels of the Weave – Eleminkapitlet har lite färre avstavningar. Jag tror att jag inte råkat introducera alltför många nya konstigheter.
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerika – Efter feedback beslöt vi att droppa t:et från Amerikat. Jag tycker ju om det pga den känsla jag får av det, men om vi inte vill riskera att folk gör kopplingen till typ Utvandrarna så får vi nog köra på Amerika istället för Amerikat. Oh well. Jag har också hämtat ut ett sprillans nytt ISBN-nummer till boken.

krank

UPPDATERING 2021-04-17
Väldigt mycket i "hellre små steg framåt än inga alls"-läge just nu.
  • Andromeda – Påbörjat min första åter-genomläsning av relevanta böcker i Universums Öde-bokserien. Jag har en outline som jag tror är solid, men innan jag gör något mer nu vill jag läsa igenom böckerna och kanske även lite annat smått och gott för att se om något jag redan skrivit inte funkar alls eller om jag glömt något viktigt. Borde dock ta något slags snack med Daniel snart för att synka lite…
  • Sentinels of the Weave – Långsamt men säkert tar jag mig igenom kapitlen i jakt på onödiga avstavningar…
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har börjat komma igång så smått med de kartor jag tänkt göra.

krank

UPPDATERING 2021-04-23
  • Andromeda – Läste klart Planetjakten igår kväll, alltså den bok i Universums Öde-serien som 1) typ är mest relevant för det här projektet men som också 2) är den författaren inte vill kännas vid längre. Men det är nog lugnt, jag tror att jag vet hur vi kan norpa det som är bra från den och göra det mer generellt. Även om jag personligen inte har något emot den alls.
  • Sentinels of the Weave – Organisationer-kapitlet genomkollat, så typ 72 sidor gjorda av 200.
  • Rootsystem – Blev intervjuad av Konkrad som gör den polska versionen av Rotsystem. Det blev en timme på lite halvdassig engelska (dryckeslek: ta en shot varje gång jag säger "like" eller "basically"), om Rotsystem, rollspel och berättelser. Crowdfundern för den polska versionen är uppe i 50 backers i skrivande stund; den indiegogo-kampanj jag körde för grundboken 2013 eller när det var hade bara 51, så snart är de ikapp =)
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Har experimenterat lite med möbler. Ska försöka sätta lite fart snart; vill verkligen få ihop de här kartorna så att den här boken faktiskt kan bli klar nån gång…