Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-04-06
  • Sentinels of the Weave – Grovlayouten är färdig. Jag har dessutom fixat alla sidhänvisningar (see p. XX) och gjort de justeringar som alltid krävs efter en sån grej. Nästa steg blir först och främst en vända finlir, där jag går igenom varje sida på jakt efter ho ensamradingar och konstiga avstavningar och så. Därefter ska jag gå igenom texten igen, denna gång på jakt efter nyckelord att stoppa in i registret. Och hoppas att jag lyckas minst lika bra som jag gjorde med det svenska registret – det finns verkligen ingen garanti för att uppslagsorden kommer att matcha eller så.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har egentligen bara gått igenom en massa gamla isometriska kartor och sparat ner möbler och annat som jag tror att jag kanske kommer att vilja återanvända. Men som vanligt ser allt som har fått ligga mer än några dagar ut som skit, så det mesta kommer jag nog att skapa helt nytt till kartorna jag gör nu. Det känns lite trist och ineffektivt, men hey? Vad vore poängen om jag inte blev bättre på det här för varje gång…?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-04-12
  • Universums Öde: Andromeda – Igår fick jag ett ryck och påbörjade en ordentlig punktlista med mina nuvarande tankar och idéer kring Andromeda-boken till Universums Öde. Jag har forfarande inte tagit mig för att läsa om de relevanta böckerna, men jag har dem någorlunda i minnet efter att ha skummat dem under arbetet med första boken. Det blir helt klart mer eget hittepå här än vad det var i originalboken – de här böckerna beskriver ju generellt inte lika rika äventyrsmiljöer som Datorernas död och Uppbrott från Jorden. Fokus ligger mer på enskilda händelser och Len och Amaltheas resa än på något större världs- eller samhällsbygge. Men jag tror att jag kan göra något bra av det som finns – jag skissar på ett enkelt upptäcka-galaxkartan-"system" där SL inte behöver förbereda allt samtidigt utan kan hitta på eller rulla fram allt eftersom. Planeterna i böckerna kan tjäna som exempel.
  • Sentinels of the Weave – Jag började idag att gå igenom texten efter ensamradingar och konstiga avstavningar och sådant. Jag kom inte så långt, bara till sida 21, men every little it helps.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-04-15
  • Sentinels of the Weave – Eleminkapitlet har lite färre avstavningar. Jag tror att jag inte råkat introducera alltför många nya konstigheter.
  • Kutulu: Mardrömmar från Amerika – Efter feedback beslöt vi att droppa t:et från Amerikat. Jag tycker ju om det pga den känsla jag får av det, men om vi inte vill riskera att folk gör kopplingen till typ Utvandrarna så får vi nog köra på Amerika istället för Amerikat. Oh well. Jag har också hämtat ut ett sprillans nytt ISBN-nummer till boken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-04-17
Väldigt mycket i "hellre små steg framåt än inga alls"-läge just nu.
  • Andromeda – Påbörjat min första åter-genomläsning av relevanta böcker i Universums Öde-bokserien. Jag har en outline som jag tror är solid, men innan jag gör något mer nu vill jag läsa igenom böckerna och kanske även lite annat smått och gott för att se om något jag redan skrivit inte funkar alls eller om jag glömt något viktigt. Borde dock ta något slags snack med Daniel snart för att synka lite…
  • Sentinels of the Weave – Långsamt men säkert tar jag mig igenom kapitlen i jakt på onödiga avstavningar…
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har börjat komma igång så smått med de kartor jag tänkt göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-04-23
  • Andromeda – Läste klart Planetjakten igår kväll, alltså den bok i Universums Öde-serien som 1) typ är mest relevant för det här projektet men som också 2) är den författaren inte vill kännas vid längre. Men det är nog lugnt, jag tror att jag vet hur vi kan norpa det som är bra från den och göra det mer generellt. Även om jag personligen inte har något emot den alls.
  • Sentinels of the Weave – Organisationer-kapitlet genomkollat, så typ 72 sidor gjorda av 200.
  • Rootsystem – Blev intervjuad av Konkrad som gör den polska versionen av Rotsystem. Det blev en timme på lite halvdassig engelska (dryckeslek: ta en shot varje gång jag säger "like" eller "basically"), om Rotsystem, rollspel och berättelser. Crowdfundern för den polska versionen är uppe i 50 backers i skrivande stund; den indiegogo-kampanj jag körde för grundboken 2013 eller när det var hade bara 51, så snart är de ikapp =)
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Har experimenterat lite med möbler. Ska försöka sätta lite fart snart; vill verkligen få ihop de här kartorna så att den här boken faktiskt kan bli klar nån gång…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-06-20, del 1 – sammanfattning av två månaders arbete

Alright, jag har inte skrivit något här på ett tag – mycket för att rollspelsbyggandet kombinerats med den stressigaste tiden på jobbet, mycket för att jag helt enkelt glömde bort tråden. Så istället för att vänta till ikväll med att sammanfatta den här dagen, börjar jag med en liten sammanfattning av läget:
  • Mardrömmar från Amerika – Inlagan är färdig, så när som på eventuellt några justeringar av försättsbladet. Just nu väntar jag mest på besked om vad mer jag behöver föra inför trycket, samt lite mått för omslaget så det kan slutlayoutas.
  • Rootsystem – Den polska Rotsystem-boken är tryckt och har nått de som var med och finansierade. Jag har också ett exemplar själv. Det känns rätt kul att ha en polsk grundbok i hyllan – jag kan inte ett ord polska, och jag har knappt varit inblandad alls, men ändå existerar den. Rätt fantastiskt.
  • Sentinels of the Weave – allt är genomkollat minst en gång, och jag satt igår och i förrgår och pillade med registret. Ska ge det en extra koll idag, sedan sätta det, och sedan är det klart – redo att läggas ut på DrivethruRPG.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Nedprioriterat den här perioden.
  • Universums Öde: Andromeda – Inne på sista boken i min om-genomläsning. Nästa steg blir att kolla igenom relevanta böcker igen, och denna gång föra anteckningar.
  • Agency – Inte mycket direkt arbete, men jag har iaf lagt grunden för och tänkt en hel del på setting/kampanjboken Fearful Symmetry.
Och det är nog de projekt som är liksom "igång" och som det hänt/händer grejer med. Just idag kommer jag nog satsa rätt mycket på Sentinels; får jag iväg den PDF:en så är ju i princip både den och Mardrömmar helt klara, och därmed har jag två färre projekt att fokusera på. Under sommaren blir det nog mycket Andromeda, skulle jag tro – kanske med egen arbetsdagbok i Sagospelen-forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-06-21

Nu glömde jag att uppdatera en andra gång igår, så nu får det bli idag istället.
  • Sentinels of the Weave – PDF:en är… "klar". Inget blir ju egentligen någonsin klart på riktigt, men nu är den i sånt skick att jag börjar känna att det är dags att släppa ifrån mig den och jobba med annat. Om nån känner för att ta en titt, specifikt på layout/typografi och om det finns några allvarliga problem i övrigt, är det bara att säga till. Planen är att nästa vecka generera de PDF:er och ePubs och sådant vi vill sälja, och sen köra på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-06-22
  • Mardrömmar från Amerika – Uppdaterad inlaga enligt specifikationer från Eloso (ny logga etc). Skapade också preliminärt omslag, som kommer att behöva justeras sen när jag vet hur tjock ryggen kommer att vara.
  • Universums Öde: Andromeda – Tanken var att börja skriva på den långa listan med True Things idag, men tyvärr har dagen präglats av helt orimlig värme. 30 grader inomhus, och 60 procents luftfuktighet. Det går inte att få saker gjorda under de förutsättningarna. Fy fasen vad jag avskyr sommaren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-14
  • Universums Öde: Andromeda – Har ju numera en helt egen arbetsdagbok, på Sagospelens forum.
  • Mardrömmar från Amerika – Lite på paus just nu av… olika skäl. Jag återkommer när jag vet mer.
  • Sentinels of the Weave – Har inte gjort så mycket just idag, men mellan nu och senast jag skrev nå't så har jag gått igenom kapitel 1 och justerat lite språkligheter och lite typografi. Det var nyttigt att inte kolla på texten ett tag.
  • Agency – Jag är verkligen inte redo att ta tag i illustrationerna till det här spelet ännu, men för ett par dagar sedan kom jag på att jag nog borde lyfta fronter och hotklockor från Apocalypse World till kampanjmakar-kapitlet här. Så nu finns det ett par korta anteckningar kring det, som ska expanderas senare.
  • Rotsystem: Alla kungens hästar, alla kungens män – Jag har känt mig lite seg och haft svårt att ta tag i saker här, men de senaste dagarna har jag börjat göra lite varje dag på en av kartorna som behövs. Eller behövs och behövs, det är antingen det eller att göra stora ändringar i texten, så layouten funkar… Men ja, det är bra med kartor för de kan jag göra själv. Så det här är en lyxlägenhet, med ett stort mediarum, ett stort kök och ett sätt stort sovrum dessutom.
Pelopias-våning.png
Den här kartan är inte färdig – det viktigaste är på plats, men det ska till lite etiketter och framför allt lite skuggor som ger mer 3d-effekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-15
  • Rotsystem: Alla kungens… – Kartan är nu mer komplett, med skuggor och informationstext. Det mesta ligger på separata lager och så, så den som vill producera en "ren" karta och skriva ut till sina spelare kommer att kunna göra det ganska lätt. Jag ska fundera lite på kompositionen, kanske lägger jag "rubriken" nere till höger istället… Och så saknar ju mediafåtöljen skuggor. Men det här får vara nog för i kväll.
Pelopias-våning.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
UPPDATERING 2021-07-16
  • Rotsystem: Alla kungens hästar… – Första layouttestet av kartan. Jag har fortfarande inte fixat skuggor till stolen, men nu vet jag att storleken och kompositionen funkar med platsen kartan ska ha i boken, vilket är en fördel. Jag passade också på att justera texten som beskriver våningen, vilket dels gjorde själva texten bättre (tror jag) och dels gjorde att den passade bättre på sidan.
2021-07-17 02_25_59-05. Vad döljer du för mig.indd @ 125%.png
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Ett par saker om våningsbilden. Om du kan så gör brutna hänvisningspilar - lättare att placera texten. Pilen för Hall korsar för mycket objekt.

Testa även att skapa tjocklek på golvet.

Sen tycker jag själv att isometrisk 3D är tråkigt som visning för perspektiv.

Hur är kartan ritad? Vilket program?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Sen tycker jag själv att isometrisk 3D är tråkigt som visning för perspektiv.
Det är väl tråkigt att du tycker det; själv tycker jag att det är riktigt snyggt – och dessutom i Rotsystems fall ett sätt att visuellt referera till retrodatorspel som Syndicate och D/Generation, som definitivt inspirerat spelet på olika sätt. Alla kartor jag gjort hittills till spelets olika böcker har varit isometriska och jag lär fortsätta med det.

Hur är kartan ritad? Vilket program?
Illustrator, ännu så länge. Jag har experimenterat med att försöka få olika 3d-program att återskapa exakt den stil jag vill ha men har inte lyckats. Kanske går jag över till Affinity Designer när det programmet får lite fler funktioner.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Snyggt, en fråga bara.
När ni har referenser (s. XX) hur ser ni till att dessa inte tar sig till tryck utan att ha fått korrekt referens först?
I mitt jobb som elkonstruktör så har vi liknande referenser. Dessa får ett revmoln (Ett stort rött visuellt moln runt sig). Sen, innan vi skickar iväg ritningen till kund, så granskas den av tredje part då eventuella (s. XX) upptäcks.
Vi har ingen sökfunktion i de CAD-programmet vi använder så det blir ju tyvärr ett manuellt arbete.

Hur håller ni koll och ser till att det aldrig missas, om jag får fråga?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Snyggt, en fråga bara.
När ni har referenser (s. XX) hur ser ni till att dessa inte tar sig till tryck utan att ha fått korrekt referens först?
I mitt jobb som elkonstruktör så har vi liknande referenser. Dessa får ett revmoln (Ett stort rött visuellt moln runt sig). Sen, innan vi skickar iväg ritningen till kund, så granskas den av tredje part då eventuella (s. XX) upptäcks.
Vi har ingen sökfunktion i de CAD-programmet vi använder så det blir ju tyvärr ett manuellt arbete.

Hur håller ni koll och ser till att det aldrig missas, om jag får fråga?
Jag har tänkt göra en serie filmer där jag berättar om min process, men de har jag ju inte gjort ännu så det får bli textsvar =)

I InDesign som jag layoutar i finns en sökfunktion, så när jag gjort min layout på ett ungefär så går jag helt enkelt igenom alla "s. XX" och gör om dem till dynamiska sidhänvisningar med InDesigns magiska "Cross-references"-verktyg som jag tycker är riktigt bra.

Med det verktyget gör man alltså helt enkelt så, att man stoppar in en dynamisk cross-reference. Denna har ett fast format (både en stilmall som bestämmer typsnitt och färg etc, och rent textformat: "s.^S<pageNum/>" betyder till exempel bokstaven s, en punkt, sedan en non-breaking space, sedan sidnumret). Den har också en hänvisning till ett specifikt stycke i en specifik textruta. Eller till ett text-ankare som jag kan placera ut själv.

Därefter behöver jag inte bry mig. Jag kan stoppa in sidor och flytta text bäst jag vill – min text flödar ju mellan textrutorna så mål-stycket finns ju alltid kvar för mina sidhänvisningar. Skulle jag ta bort ett stycke som nån av mina hänvisningar pekar till så får jag en liten varningslampa. Alla såna här dynamiska sidhänvisningar läggs nämligen i en lista i programmet, där man manuellt kan uppdatera dem ifall det behövs, etc.
  • Det blir alltid korrekta sidhänvisningar, för de uppdateras mer eller mindre automatiskt.
  • Alla sidhänvisningar blir automatiskt länkar i exporterade PDF:er, så PDF-läsare kan följa sidhänvisningen utan att behöva bläddra.


1626535763492.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Tutorial!
För såna här kartor, i Illustrator? Jag var på väg att skriva "men det är väl bara att rita", men så kom jag på att alla kanske inte tycker att det är så bara. Om det blir lite svalare snart så kanske jag spelar in nå't, om det finns intresse… =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
För såna här kartor, i Illustrator? Jag var på väg att skriva "men det är väl bara att rita", men så kom jag på att alla kanske inte tycker att det är så bara. Om det blir lite svalare snart så kanske jag spelar in nå't, om det finns intresse… =)
Jag skulle behöva ta mig in i illustrator och att göra kartor hade varit en perfekt väg! (Eftersom mitt CADprogram valt att lämna mig och jag jobbar bara med AdobeSuite numera). Så från min sida finns absolut intresse!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Kanske oönskat men misstänker att en kombination av de här två kan hjälpa:

Jag är nog mer primitiv än så – inga fancy schmancy grids eller så. Det här är min basic setup:
  • Lagt in kortkommando så jag lätt kommer åt Grid settings (Ctrl+Alt+Shift+G).
  • Ställt in grid:et på en jämn tvåpotens (16).
  • Ställt in subdivisions på en jämn tvåpotens (oftast 16 också)
  • Kryssat ur "Grids in back".
Sedan är mina "rutor" helt enkelt gammel-PC-proportionerliga – 2:1 i proportionerna.

1626615047736.png

Jag ritar dem med Pen tool, och gör rundade hörn med stroke-inställningarna. Väggar är två rutor höga. Jag använder "snap to grid".

1626615104253.png

När jag behöver mer precision går jag in i grid settings och dubblerar subdivisions.

Skuggor är helt enkelt svarta objekt med 30% genomskinlighet. Jag brukar skugga som om ljuset kom uppifrån-vänster. Skuggornas bas (det som är på golvet) får jag fram genom att halvera höjden på objektet och flytta så långt längs X-axeln och sedan halva det längs Y-axeln. Så en vägg som är två rutor hög ska ha en skugga som är 1 ruta åt höger och 0.5 rutor ned.

1626615374841.png

Och det är väl typ "the basics". Utöver det har jag en de knep för mig, som t.ex. ett par actions jag fixat som tar bilder och objekt och gör dem till färdiga golv eller väggar (skjuvar och roterar och skalar). Ofta gör jag först en rak 2D-karta, en golvplan, som jag sedan "lägger ned" med en av dessa actions.
 
Last edited:
Top